Grupy dyskusyjne   »   A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?

A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?



1 Data: Listopad 25 2010 18:43:08
Temat: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Adam Szewczak 


    Takie jak np tu.
http://moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html

gdzie no niby jest lezka oslaniajaca kierunek swiatla, sa dlugie.

Tylko ze rozumiem ze swiatlo jest na tyle mocne, czy de fakto do ksenona musi byc wszystko inaczej zaprojektowane.

PZDr
Adam



2 Data: Listopad 25 2010 20:01:53
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: BartekK 

W dniu 2010-11-25 18:43, Adam Szewczak pisze:


Takie jak np tu.
http://moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html


gdzie no niby jest lezka oslaniajaca kierunek swiatla, sa dlugie.

Tylko ze rozumiem ze swiatlo jest na tyle mocne, czy de fakto do ksenona
musi byc wszystko inaczej zaprojektowane.
Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
Porównaj sobie żarówkę H4 z "łezką" nad odpowiednim żarnikiem i drugim żadnikiem przesunietym obok, i to coś.
Zauważ że:
- miejsce łuku (źródło światła) w palniku hid nijak nie trafia w to samo miejsce, gdzie w żarówce jest żarnik, choćby dlatego, że w żarówce oba włókna są w innych miejscach i albo krótkie albo długie wychodzą nie w ogniskowej.
- osłonka włókna od krótkich ma specyficzny kształt, i w bardzo określony sposób kieruje światło. Do tego jest skonstruowane lustro i mikro-soczewkowa pokrywa reflektora. Tutaj puszka robiąca za osłonkę jest zupełnie innego kształtu (bo musi być poza palnikiem), w dodatku powoduje niekorzystne odbijanie się światła od swojej zewnętrznej powierzchni, światło w reflektorze "rykoszetuje" we wszystkie strony, co powoduje że wychodzi z reflektora też w wielu niepożÄ…danych stronach



--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

3 Data: Listopad 25 2010 20:20:09
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Arbiter 


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości


Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.

też jestem tego zdania, choć żadnych doświadczeń nie prowadziłem


miejsce, gdzie w żarówce jest żarnik, choćby dlatego, że w żarówce oba
włókna są w innych miejscach i albo krótkie albo długie wychodzą nie w
ogniskowej.

W zwykłej halogenowej H4 długie są w ogniskowej, krótkie powinny być poza
(dlatego świecą krótko). W Bixenonie h4 elektromagnes przesuwa bańkę czyli
zmienia jej ogniskową czyli przynajmniej w teorii też jest ok. Jak jest w
praktyce - nie wiem.

4 Data: Listopad 25 2010 20:50:31
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: BartekK 

W dniu 2010-11-25 20:20, Arbiter pisze:

W zwykÂłej halogenowej H4 dÂługie sÂą w ogniskowej, krótkie powinny byĂŚ poza
Obawiam się że jedno i drugie jest w "swojej" ogniskowej".

(dlatego ÂświecÂą krótko). W Bixenonie h4 elektromagnes przesuwa baĂąkĂŞ czyli
zmienia jej ogniskowÂą czyli przynajmniej w teorii teÂż jest ok. Jak jest w
praktyce - nie wiem.
Jesteś pewny że elektromagnes przesuwa bańkę? We wszystkich które widziałem - przesuwał tą przesłonę, bańka była zamocowana na stałe.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

5 Data: Listopad 25 2010 20:55:50
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Arbiter 


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości


Jesteś pewny że elektromagnes przesuwa bańkę? We wszystkich które
widziałem - przesuwał tą przesłonę, bańka była zamocowana na stałe.

może są różne typy
http://www.youtube.com/watch?v=L3ae307K_iQ

6 Data: Listopad 25 2010 21:04:38
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: BartekK 

W dniu 2010-11-25 20:55, Arbiter pisze:

UÂżytkownik   napisaÂł w wiadomoÂści


JesteÂś pewny Âże elektromagnes przesuwa baĂąkĂŞ? We wszystkich które
widziaÂłem - przesuwaÂł tÂą przesÂłonĂŞ, baĂąka byÂła zamocowana na staÂłe.

moÂże sÂą róÂżne typy
http://www.youtube.com/watch?v=L3ae307K_iQ
Może - ale jak tutaj widać, palnik nawet prosto nie siedzi, kiwa się na boki, i wykonuje ruch "jak mu luzy pozwolą", nie wracając nawet na swoją poprzednią pozycję.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

7 Data: Listopad 25 2010 23:00:01
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Wmak 

Arbiter  napisał(a):

W zwykłej halogenowej H4 długie są w ogniskowej, krótkie powinny być poza
(dlatego świecą krótko). 



Wręcz przeciwnie - włókno krótkich H4 jest w ognisku po to, aby strumień
świetlny po odcięciu jego połowy przez umieszczoną OD DOŁU miseczkę dawał
ostrą granicę światło/cień.
Poszerzenie wiązki na boki zapewniają albo pryzmaty w szkle albo odblask
"pocięty" w paski.
Włókno drogowych jest umieszczone bliżej zwierciadła, poza ogniskiem i dlatego
wiązka światła ma postać stożka - dzięki temu świeci i poniżej i powyżej
horyzontu, na boki wiązka poszerzana jak dla świateł mijania.



--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

8 Data: Listopad 26 2010 01:18:01
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Arbiter 


Użytkownik " Wmak"  napisał w wiadomości


Wręcz przeciwnie - włókno krótkich H4 jest w ognisku po to, aby strumień
świetlny po odcięciu jego połowy przez umieszczoną OD DOŁU miseczkę dawał
ostrą granicę światło/cień.

mylisz się. Włókno długich jest w ognisku a doświadczalnie możesz to
sprawdzić demontując ryflowane szkło - zobaczysz wtedy ze reflektor świeci
na dużą odległość spójną wiązką, co oznacza że emituje wiązkę równoległą a
więc źródło jest w ognisku (gdyby było poza ogniskiem, rozpraszałby)

możesz też poczytać tu
http://en.wikipedia.org/wiki/H4_lamp#European_system
ze szczególnym zwróceniem uwagi na fragment
"The traditional European method of achieving low and high beam from a
single bulb involves two filaments along the axis of the reflector. The high
beam filament is on the focal point, while the low beam filament is
approximately 1 cm forward of the focal point and 3 mm above the axis."

--
http://swiatla.arbiter.pl/

9 Data: Listopad 27 2010 22:34:07
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Wmak 


Arbiter  napisał(a):


możesz też poczytać tu
http://en.wikipedia.org/wiki/H4_lamp#European_system
ze szczególnym zwróceniem uwagi na fragment
"The traditional European method of achieving low and high beam from a
single bulb involves two filaments along the axis of the reflector. The high
beam filament is on the focal point, while the low beam filament is
approximately 1 cm forward of the focal point and 3 mm above the axis."

To akurat pewno jest prawdą w USA dla żarówek i lamp nie dających odcięcia dla
świateł mijania o których w innym wątku dyskutowaliśmy.

Z moich prywatnych eksperymentów, (także z lampami ze zdjętym szkłem) wynika
co innego, więc wikipedia, gdzie każdy może co chce napisać, nie jest dla mnie
wyrocznią.
Chyba, że potrafisz wyjaśnić, jak żarówka H4 w parabolicznym reflektorze daje
ostrą linię podziału światło/ cień.

Moim zdaniem po usunięciu ryflowanego szkła na ekranie przed lampą widać
powiększony obraz włókna i krawędzi miseczki (przednia krawędź miseczki w
ognisku, włókno odrobinę głębiej), która to krawędź jest właśnie linią
odcięcia po rozciągnięciu na boki przez pryzmaty w górnej części szkła.
Precyzja ustawienia włókna nad miseczką i skręcenie całej żarówki (u nas w
lewo a u Anglików w prawo, patrząc zza reflektora) ma wpływ na asymetrię
wiązki - dalej oświetlone odpowiednie pobocze.
Włókno długich głębiej, poza ogniskiem daje większą plamę a centralną "szpilę"
formuje dolna część szkła.
Zdarzyło mi się też kiedyś stłuc okrągły przeciwmgielny halogen z żarówką H3 i
wtedy pojąłem, dlaczego w tej żarówce włókno jest umieszczone pionowo a nie
poziomo, jak w innych.
Na ścianie zobaczyłem powiększoną pionową spiralkę.
Właśnie rozciągnięty w poziomie przez "ryflowanie" szkła obraz włókna dawał
wąski (w pionie) pas światła od krawężnika do krawężnika.
Abyś nie czepiał się:
te włókna krótkich lub przeciwmgielnych nie są idealnie w ognisku ale bardzo
blisko, tak by ostry obraz włókna był powiększony na ekranie.
Włókno długich znacznie dalej od ogniska, bliżej paraboli zwierciadła.
 


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

10 Data: Listopad 28 2010 09:25:01
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Wmak 

Szanowny Arbitrze,

Dokopałem się do pudełka z kilkoma żarówkami H4 różnych producentów i
dokładnie obejrzałem miseczki zasłaniające od dołu włókno mijania.
Wszystkie mają ten sam kształt tylnej krawędzi (wcale nie prosty, jakby dwa
wycinki łuku ?) i skłonny jestem uznać, że właśnie tej krawędzi, umieszczonej
blisko ogniska, obraz zapewnia ostre odcięcie na ekranie.
Wstrzymuję się od dalszej dyskusji, dla "normalnych" użytkowników żarówek
chyba nieistotnej, bo już zaczyna mi brakować wyobraźni a jakiejś symulacji
komputerowo - optycznej nie znalazłem.
 
Pozdrawiam,
Wmak


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

11 Data: Listopad 28 2010 16:04:17
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: J.F. 

On Sun, 28 Nov 2010 09:25:01 +0000 (UTC),   Wmak wrote:

Dokopałem się do pudełka z kilkoma żarówkami H4 różnych producentów i
dokładnie obejrzałem miseczki zasłaniające od dołu włókno mijania.
Wszystkie mają ten sam kształt tylnej krawędzi (wcale nie prosty, jakby dwa
wycinki łuku ?) i skłonny jestem uznać, że właśnie tej krawędzi, umieszczonej
blisko ogniska, obraz zapewnia ostre odcięcie na ekranie.

Ksztalt tej miseczki jest oczywiscie opisany norma [rekomendacja R37].

Wstrzymuję się od dalszej dyskusji, dla "normalnych" użytkowników żarówek
chyba nieistotnej, bo już zaczyna mi brakować wyobraźni a jakiejś symulacji
komputerowo - optycznej nie znalazłem.

Tak sie swoja droga zastanawiam jak oni to zaprojektowali ze krotkie i
dlugie dobrze swieca. Wlokna sa przeciez w roznych miejscach.

J.

12 Data: Listopad 28 2010 16:24:42
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Arbiter 


Użytkownik " Wmak"  napisał w wiadomości


Chyba, że potrafisz wyjaśnić, jak żarówka H4 w parabolicznym reflektorze
daje
ostrą linię podziału światło/ cień.

przez przesłonę żarówki H4 - to daje odcięcie. Kształt (bliskie rozlanie
plamy a nie świecenie spójnej wiąski daleko) zapewnia umieszczenie włókna
poza ogniskiem. całość dopełnia ryflowanie na reflektorze - pryzmaty.

Moim zdaniem po usunięciu ryflowanego szkła na ekranie przed lampą widać
powiększony obraz włókna i krawędzi miseczki (przednia krawędź miseczki w

Z tego co pamiętam widać wtedy dużą plamę, odciętą do połowy

Precyzja ustawienia włókna nad miseczką i skręcenie całej żarówki (u nas w
lewo a u Anglików w prawo, patrząc zza reflektora) ma wpływ na asymetrię
wiązki - dalej oświetlone odpowiednie pobocze.

Zgada się- żarówka H4 jest ta sama, różnicę stanowi jej obrócenie w
reflektorze. kąt świecenia żarówki to 180stopni+15 - to zapewnia daszek

Włókno długich głębiej, poza ogniskiem daje większą plamę a centralną
"szpilę"
formuje dolna część szkła.

Zdarzyło mi się też kiedyś stłuc okrągły przeciwmgielny halogen z żarówką
H3 i
wtedy pojąłem, dlaczego w tej żarówce włókno jest umieszczone pionowo a
nie
poziomo, jak w innych.
Na ścianie zobaczyłem powiększoną pionową spiralkę.

ciekawe. Ogólnie reflektory P/M są bardzo podobne do mijania - świecą nisko
i z granicą, tylko bez asymetrii
http://swiatla.arbiter.pl/zdjecie/17248.Nowoczesne.reflektory

Często też mają daszek nad żarówką (w odblasku), lub są to soczewki z
pionową przesłoną


Włókno długich znacznie dalej od ogniska, bliżej paraboli zwierciadła.

moim zdaniem gdyby włókno długiego nie było w ognisku, reflektor nie
świeciłby punktowo czyli w dal. Ale masz prawo mieć własne zdanie.

13 Data: Listopad 25 2010 20:26:07
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Adam Szewczak 


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości

W dniu 2010-11-25 18:43, Adam Szewczak pisze:

Takie jak np tu.
http://moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html


gdzie no niby jest lezka oslaniajaca kierunek swiatla, sa dlugie.

Tylko ze rozumiem ze swiatlo jest na tyle mocne, czy de fakto do ksenona
musi byc wszystko inaczej zaprojektowane.
Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
Porównaj sobie żarówkę H4 z "łezką" nad odpowiednim żarnikiem i drugim żadnikiem przesunietym obok, i to coś.
Zauważ że:
- miejsce łuku (źródło światła) w palniku hid nijak nie trafia w to samo miejsce, gdzie w żarówce jest żarnik, choćby dlatego, że w żarówce oba włókna są w innych miejscach i albo krótkie albo długie wychodzą nie w ogniskowej.
- osłonka włókna od krótkich ma specyficzny kształt, i w bardzo określony sposób kieruje światło. Do tego jest skonstruowane lustro i mikro-soczewkowa pokrywa reflektora. Tutaj puszka robiąca za osłonkę jest zupełnie innego kształtu (bo musi być poza palnikiem), w dodatku powoduje niekorzystne odbijanie się światła od swojej zewnętrznej powierzchni, światło w reflektorze "rykoszetuje" we wszystkie strony, co powoduje że wychodzi z reflektora też w wielu niepożÄ…danych stronach



--

    A no i taki opis mi chodzilo. Choc kiedys bym z czystej ciekawosci zobaczyl na zywo jak to dziala i sie zachowuje. Czyli po zamontowaniu, jak swiatlo rysuje, jak sie odbija, jak geometrie zmienia. No ale to trzeba w zasadzie wydac kase na test :P

A te "lepsze" rozwiazania to jakie sa ?

PZDr
Adam

14 Data: Listopad 25 2010 21:11:38
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: BartekK 

W dniu 2010-11-25 20:26, Adam Szewczak pisze:

Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
A te "lepsze" rozwiazania to jakie sa ?
(pomijając kwestie spryskiwacza i poziomowania):
Najlepsze rozwiązanie - szkło gładkie, reflektor typu soczewkowego, modyfikacja na HID bezbolesna. Światła długie realizowane na osobnym reflektorze

Trochę gorsza sytuacja - szkło gładkie, reflektor lustrzany, długie na osobnym reflektorze, zamiana żarówki na "hid z soczewką zintegrowany". Plus - mamy prawie jak-z-soczewką, minus - to jest chińska soczewka...

Jeszcze gorsza, ale znośna sytuacja - mamy reflektor z gładką szybą, światło kierowane jest lustrzanym odbłyśnikiem segmentownym, długimi osobno, i zmieniamy H7 na HID - jeśli szyba nie jest porysowana, a lustra zmatowione, świeci dobrze i nie razi.

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

15 Data: Listopad 25 2010 21:48:33
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Adam Szewczak 


Użytkownik "BartekK"  napisał w wiadomości

W dniu 2010-11-25 20:26, Adam Szewczak pisze:
Kolego, to jest akurat jedno z najgorszych wykonań hid-modyfikacji.
A te "lepsze" rozwiazania to jakie sa ?
(pomijając kwestie spryskiwacza i poziomowania):
Najlepsze rozwiązanie - szkło gładkie, reflektor typu soczewkowego, modyfikacja na HID bezbolesna. Światła długie realizowane na osobnym reflektorze

Trochę gorsza sytuacja - szkło gładkie, reflektor lustrzany, długie na osobnym reflektorze, zamiana żarówki na "hid z soczewką zintegrowany". Plus - mamy prawie jak-z-soczewką, minus - to jest chińska soczewka...

Jeszcze gorsza, ale znośna sytuacja - mamy reflektor z gładką szybą, światło kierowane jest lustrzanym odbłyśnikiem segmentownym, długimi osobno, i zmieniamy H7 na HID - jeśli szyba nie jest porysowana, a lustra zmatowione, świeci dobrze i nie razi.

--

    Czyli ogolnie wsadzenie do H4 to pomylka, korci mnie poprostu z ciekawosci zeby zobaczyc jak to swieci np w takim nowym Partnerze.
Bo wsadzanie HIDa do lampy ktora miala na szkle zebrowania to juz w ogole przegiecie. Codziennie widuje w Wawie takiego kadeta kombi z poczatku lat 80 :D taryfiarze tez sporo sobie powymieniali. Co prawda na ursynowie gosc ma takie amerykanskiego duzego vana i ma tam soczewki z xenonem, ale to tez wali jak.... z daleko go juz poznaje :P

PZDr
Adam

16 Data: Listopad 26 2010 07:08:29
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: to 

begin BartekK

Jeszcze gorsza, ale znośna sytuacja - mamy reflektor z gładką szybą,
światło kierowane jest lustrzanym odbłyśnikiem segmentownym, długimi
osobno, i zmieniamy H7 na HID - jeśli szyba nie jest porysowana, a
lustra zmatowione, świeci dobrze i nie razi.

Bzdura.

--
ignorance is bliss

17 Data: Listopad 26 2010 13:47:56
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Andrzej Kaźmierczak 


stosowałem to w Carnivalu
działało poprawnie i nie oślepiało , bez soczewki , za to plastikowa "szyba" jest gładka bez żadnych nacięć i szlaczków i prawie prostopadła

jedyny problem to przetwornice zakłócające CB (testowałem 3-4 typy,robiłem eksperymenty z tłumikami , pierścieniami ferrytowymi ,ekranowaniem , układami wycinającymi ,... ) jedne mniej inne bardziej ale zawsze - więc wróciłem do H4 po jakichś 2 latach użytkowania

to były początki HID,może teraz są lepsze
zestawy jeszcze w tych czasach nie były na aukcjach , moje przypłynęły z USA (chińskie),później testowałem inne przetwornice w okolicach giełd , była poprawa ale nadal załącznie świateł nie było "przezroczyste " dla CB (stary Harry z Filipin, załączone filtry - niewiele dawały na HID , zakłócenia reszty - alternatora ,wycieraczek , el szyb tłumiły całkiem OK)


pozdrawiam

Andrzej



   Takie jak np tu.
http://moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html gdzie no niby jest lezka oslaniajaca kierunek swiatla, sa dlugie.

Tylko ze rozumiem ze swiatlo jest na tyle mocne, czy de fakto do ksenona musi byc wszystko inaczej zaprojektowane.

PZDr
Adam


18 Data: Listopad 28 2010 11:59:19
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: Arek M 


Takie jak np tu.
http://moto.allegro.pl/h4-zestaw-bixenon-bi-xenon-hid-biksenon-warszawa-i1317696104.html



"Efektowny wygląd - zastosowanie nowoczesnej technologii HID zwiększa efektywność pojazdu. Światło HID było do niedawna stosowane  w modelach pojazdów z wyższego segmentu cenowego. Auto z jasnym, białym światłem xenonu kojarzy się z ekskluzywnością i większą atrakcyjnością pojazdu."

No to jest argument :D

--
PozdrawiAM!
WRX/240KM

19 Data: Listopad 28 2010 13:28:44
Temat: Re: A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?
Autor: J_K_K 

Użytkownik "Arek M"  napisał w wiadomości


"Auto z jasnym, białym światłem"

Z naciskiem na "białym" ;-)

Pzdr

JKK

A propo dyskusji o HIDach - jak sie sprawdza cos takiego ?



Grupy dyskusyjne