AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
1 | Data: Wrzesien 09 2014 20:07:18 |
Temat: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | |
Autor: | Witam, 2 |
Data: Wrzesien 09 2014 20:18:34 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Bartolomeo | W dniu 2014-09-09 20:07, pisze: Mam w Pentaxie k10D ustawione RAWy (PEF). No i jak robie zdjecie (RAW) z A czy ta przestrzeń barwna nie dotyczy Jpega osadzonego w RAWie? 3 |
Data: Wrzesien 09 2014 22:03:48 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: | In article W dniu 2014-09-09 20:07, pisze: Hm, o tym nie pomyslalem. Czy ktos moglby to potwierdzic? -- TA 4 |
Data: Wrzesien 09 2014 23:50:47 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Paweł Pawłowicz | W dniu 2014-09-09 22:03, pisze: In article Bartolomeo wrote: Tego akurat nie wiem, ale brzmi logicznie :-) Istotniejsze wydaje mi się to, że RAW jest wywoływany do JPG w oparciu o ustawione w aparacie parametry, i to z tego JPGa rysowany jest histogram. Jeśli więc ustawisz nieodpowiednie parametry wywoływania, to histogram nie będzie miarodajny. Łatwo to sprawdzić :-) P.P. 5 |
Data: Wrzesien 09 2014 11:42:11 | Temat: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: XX YY | Raw nie ma jakiejkolwiek przypisanej przestrzeni barwnej. 6 |
Data: Wrzesien 09 2014 21:59:27 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Paweł Pawłowicz | W dniu 2014-09-09 20:07, pisze: Witam, Ale pliki masz tej samej wielkości, więc ograniczeń nie ma. Wielkość plików JPG różni się w zależności od przestrzeni barwnej. Pozdrawiam, P.P. 7 |
Data: Wrzesien 09 2014 23:26:53 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: | In article W dniu 2014-09-09 20:07, pisze:Ktore pliki mam tej samej wielkosci? Czy moglbym prosic o wieksza precyzje wypowiedzi. WielkośćNo, teoretycznie tak. Ale to nie jest odpowiedz na moje pytanie. -- TA 8 |
Data: Wrzesien 09 2014 23:43:57 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Paweł Pawłowicz | W dniu 2014-09-09 23:26, pisze: Ktore pliki mam tej samej wielkosci?To w koncu RAW ma ograniczona przestrzen barwna do AdobeRGB czy sRGB czy Pliki RAW otrzymane przy ustawieniach sRGB i AdobeRGB mają taką samą wielkość. P.P. 9 |
Data: Wrzesien 09 2014 23:46:33 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Marek | W dniu 2014-09-09 21:59, Paweł Pawłowicz pisze:
A skąd taka teoria? -- Pozdrawiam Marek 10 |
Data: Wrzesien 10 2014 10:26:56 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Paweł Pawłowicz | W dniu 2014-09-09 23:46, Marek pisze: W dniu 2014-09-09 21:59, Paweł Pawłowicz pisze: Z praktyki. Ustaw zapis w jpg i zrób dwa zdjęcia tego samego motywu, raz ustawiając sRGB, a drugi raz AdobeRGB. Pliki różnią się wielkością o około 10%, przynajmniej tak jest w Pentaxie o którym jest ta dyskusja. Ach, zapomniałem, przecież sposób kompresji jpg zmienia się z ilością wykonanych zdjęć ;-) P.P. 11 |
Data: Wrzesien 10 2014 11:31:31 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Marek | W dniu 2014-09-10 10:26, Paweł Pawłowicz pisze: Ale pliki masz tej samej wielkości, więc ograniczeń nie ma. Wielkość Przypomniał mi się dawny kawał o tym jak ruski naukowiec dopadł muchę, oberwał jej skrzydła położył na stole. Potem walnął pięścią w stół - mucha ucieka. Oberwał jej jedną parę nóg, walnął pięścią w stół - mucha znów ucieka. Gdy oberwał wszystkie nogi a mucha nie uciekła - wysnuł wniosek: mucha ogłuchła :-D Mniej więcej taka sytuacja ma miejsce w tym przypadku. Poniżej przygotowałem wyjaśnienie. Masz 4 identyczne co do zawartości i kompresji pliki JPG. ARGB z profilem ICC, rozmiar 9254: https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7SEtpZ08tUGxuX1E/edit?usp=sharing ARGB bez ICC, rozmiar 9076: https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WWt3VE4weDFoSVU/edit?usp=sharing SRGB z profilem ICC, rozmiar 12271: https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7TmZHX0ttbkF3aDQ/edit?usp=sharing SRGB bez ICC, rozmiar 9082: https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7RkFpVUlEaVkzd1U/edit?usp=sharing Zwróć uwagę, że rozmiar ARGB i SRGB bez ICC praktycznie jest ten sam. A skąd różnice w wielkości? A stąd, że do jednych plików JPG coś dodatkowego niż obraz zostało doklejone a do innych nie. Różne aparaty fotograficzne działają różnie jeśli chodzi o sygnalizację, że plik jest ARGB lub SRGB (nie ograniczajmy się do Pentaxa, mówmy ogólnie). Niektóre dołączają profil ICC do ARGB a do SRGB już nie (włączają tzw SRGB tag). Inne żonglują tylko zapalaniem/gaszeniem 1 bitu (SRGB tagu) bez osadzania ICC. Wtedy wielkość pliku się praktycznie nie zmienia. Być może jeszcze jakieś informacje są doklejane. Od strony danych, obraz SRGB i ARGB jest dokładnie taki sam. Np. kolor zielony nasycony w obu przypadkach to (A)RGB(0,255,0). Różnica polega na interpretacji tego zapisu. W przypadku ARGB zielony jest znacznie głębszy. Przykładowo na moich monitorach wide-gamutowych, jeśli chcemy przedstawić SRGB(0,255,0) to kolor w ARGB należy stłumić do wartości (140,255,46). To gigantyczna różnica w wyglądzie ale... ilość potrzebnych bajtów do wyrażenia koloru w obu przypadkach jest IDENTYCZNA. Tak więc Twoja teza mówiąca o tym, że skoro RAW w Pentaxie jest taki sam co do wielkości to jest równoznaczne, że nie ma w nim różnic jest fałszywa. Różnice mogą być gigantyczne - może to być nawet inny sfotografowany obraz a wielkość może (nie musi) zostać niezmieniona. Nie ma związku jedno z drugim. Analogicznie z JPG - na wielkość pliku nie tylko obraz wpływa. -- Pozdrawiam Marek 12 |
Data: Wrzesien 13 2014 00:09:12 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Krzysztof Halasa | Marek writes: Od strony danych, obraz SRGB i ARGB jest dokładnie taki sam. Np. kolor Tyle że obrazek w JPEGu nie jest zakodowany w bajtach. JeĹli obraz zawiera mniej kolorów (a jest duże prawdopodobieĹstwo, że tak jest w przypadku ARGB), to po zakodowaniu z tymi samymi parametrami jakoĹciowymi zajmie mniej (w szczególnoĹci po zakodowaniu Huffmanem). Ale oczywiĹcie parametry w obu przypadkach mogÄ byÄ różne, np. mogÄ byÄ tak ustawione, by pliki miały podobne rozmiary. Tak wiÄc Twoja teza mówiÄ ca o tym, że skoro RAW w Pentaxie jest taki Owszem. Z tym, że JPEG ma siÄ nijak do RAWa. Nie wiem jak Pentax koduje RAWy, ale podejrzewam że tak jak inne współczesne aparaty (o dużych matrycach) - tzn. stosujÄ c kompresjÄ polegajÄ cÄ na ograniczeniu maksymalnych zmian w stosunku do sÄ siednich pikseli. Wtedy wielkoć plików RAW jest zawsze prawie taka sama. Zapewne jednak wybór przestrzeni kolorów nie wpływa na zawartoć pliku RAW (pomijajÄ c ew. JPEGa i dodatkowe informacje), bo niby czemu miałby wpływaÄ. -- Krzysztof Hałasa 13 |
Data: Wrzesien 13 2014 19:34:37 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Marek | W dniu 2014-09-13 00:09, Krzysztof Halasa pisze:
No jak to nie w bajtach? A co innego na dysku można zapisaÄ jak nie bajty? :-D Ty mówisz o kompresji. OczywiĹcie masz racjÄ, ze wielkoć pliku zależy od jego treĹci. SÄk w tym, że jeĹli w ten sposób zaczniemy dywagowaÄ, to w życiu nie dojdziemy do żadnych wniosków. Dlatego uproĹciłem przykład do jednego koloru. Wtedy odpadajÄ niuanse, o których wspominasz.
Tak, ale kolega Paweł wspomniał a obu przypadkach (RAW i JPG). Ustosunkowałem siÄ do 2 wypowiedzi w jednej. Może to nieco bałaganu w dyskusji wprowadziło... sorki. Nie wiem jak Pentax koduje RAWy, ale podejrzewam że tak jak inne Też tak zakładam. W moim Soniaczu wielkoć RAW waha siÄ 23MB +/- 2MB. Przypuszczalnie doklejany jest wybrany profil ICC bo też obserwujÄ zmiany wielkoĹci wskutek zmiany profilu. Po drugie dostrzegam, że w ACDSee rzutuje to na podglÄ d RAWów - kolory sÄ szerzej/wÄżej renderowane. Zapewne jednak wybór przestrzeni kolorów nie wpływa na zawartoć pliku Wpływa. Chodzi o przynajmniej dwie kwestie: - podglÄ d miniaturek JPG osadzonych w RAW - ustawia w niektórych wywoływarkach docelowÄ przestrzeĹ barw -- Pozdrawiam Marek 14 |
Data: Wrzesien 10 2014 00:12:03 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Marek | W dniu 2014-09-09 20:07, pisze: To w koncu RAW ma ograniczona przestrzen barwna do AdobeRGB czy sRGB RAW nie może mieć ograniczanej przestrzeni barwnej bo przestałby być RAWem. To fizyczny zrzut tego co na matrycy powstało. Owszem, czasem aparaty ingerują w ten zrzut (odszumianie RAWów) ale nie ograniczają przestrzeni kolorów bo byłoby to absurdem. Traktuj tą tą informację jako przenoszenie kopii ustawień aparatu w sekcji informacyjnej pliku (umownie EXIF). Przestrzeń barw może wpływać na osadzoną miniaturkę (w moim Sony A77 wpływa), ale to już zależy od programistów firmware aparatu. -- Pozdrawiam Marek 15 |
Data: Wrzesien 10 2014 00:21:17 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Marek | W dniu 2014-09-10 00:12, Marek pisze: Traktuj tą tą informację jako przenoszenie kopii ustawień aparatu w P.S. Należałoby wspomnieć jeszcze o tym jak jest używana informacja sRGB/aRGB przez programy zewnętrzne. Przykładowo przeglądarka ACDSee po odpowiednim włączeniu opcji w ustawieniach różnie renderuje podgląd RAWów w zależności od ustawionej informacji jestem sRGB albo jestem aRGB. Zapis takiego RAWa w innym formacie (wywoływanie) skutkuje wtedy tym, że jest on konwertowany do tej samej przestrzeni barw jaką sobie ustawiłeś w aparacie. Bardzo to wygodne. Trudniej się pomylić. -- Pozdrawiam Marek 16 |
Data: Wrzesien 10 2014 23:56:11 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: XX YY | Am Dienstag, 9. September 2014 20:07:18 UTC+2 schrieb Witam, jeszcze raz. Raw nie ma zadnej przypisanej przestrzeni kolorystycznej pixele nie rozrozniaja kolorow , jedynie jasnosc. zapis raw jest jednowymiarowy , tylko jasnosc zostaje zapisana. nastawa przestrzeni barwnej w aparacie ma jedznie znaczenie dla jpegow prosto z puszki i ewentualnie moze ta informacja zostac przeniesiona do nastaw defaultowych w trakcie wolania raw ow programem zewnetrznym. jakiekolwiek nastawy kolorystyczne w body nie maja wplywu na RAW. JPG nie jest formatem a jedynie rodzajem kompresji , ale tak sie przyjelo , ze jeden z formatow w ktorym zapisuje sie obraz w kompresji jpg nazywa sie potocznie formatem jpg. obraz w takim jpg jest zapisany w 8 bitach. przestrzen a rgb jest szersza , aby zobaczyc ewentualnie wiecej kolorow trzeba przejsc na zapis wiecej niz osmio bitowy i odczytac obraz odpowienim monitorem , lub odpowiednio wydrukowac. co sie dzieje jesli a rgb zapiszemz w jpg. w 8 bitowym jpg mamy do dyok.spozycji max 16 mil kombinacji kolorystycznych.. jesli szersza przestrzen kolorystyczna jaka jest argb chcemy zapisac w tych 16 mil , tzn czesc nie moze zostac odwzorowana. taki obraz musi skladac sie z mniejszej ilosci kolorow , niz srgb . to nie ma nic wspolnego z wielkoscia plikow , ona bedzie taka sama. kto nie wierzy niech zapisze z raw przy tych samych pozostalych nastawach , raz jpg w srgb , raz w argb. Prosze policzyc w programie do obrobki zdjec z ilu kolorow sklada sie zdjecie. okaze sie ze zdjecie srgb zapisane w jpg ma zdecydownie wiecej kolorow od zdjecia argb , jpg. rocnica jest b duza, choc dla oka nizauwazalna , dlatego ze nuianse kolorystyczne sa wieksze od rozdzielczosci oka. aby a rgb w ogole mialo sens to trzeba przejsc na tiff 16 to bitowy. ale to nie oznacza , ze automatem beda lepsze kolory , lub ich bedzie wiecej. Moze sie zdazyc , ze akurat motyw nie ma kolorow , ktore moglyby zostac pokazane jeynie w a rgb, a ktorych nie da sie pokazac w srgb. dla raw ma znaczenie nastawa w puszce jedynie ISO , wszysko inne jest bez znaczenia , definiuje sie dopiero podczas demozaikowania , czyli w programie obrobczym. 17 |
Data: Wrzesien 11 2014 23:58:24 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: XX YY | Zeby nie bylo watpliwosci. 18 |
Data: Wrzesien 12 2014 02:46:01 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: | Nie mam ochoty prostowac wszystkich niescislosci w postach przedmowcow tylko odesle do forum mva.pl. Tam jest (po polsku) cala wiedza na temat monitorow do powaznych zastosowan, a rozmowcy podaja linki do lopatologicznych opisow czym jest AdobeRGB, sRGB i z czym to sie je. Wytlumacze jednak obrazowo dlaczego plik w sRGB zwykle ma niej kolorow niz ten sam obraz w AdobeRGB. A cwiczenie myslowe wyglada tak: 19 |
Data: Wrzesien 12 2014 08:21:45 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: XX YY | Nie ma niescislosci, sa uproszczenia, spowodowane koniecznoscia. 20 |
Data: Wrzesien 13 2014 00:24:08 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: Krzysztof Halasa | XX YY writes: Ale zeby zobaczyc kolory w argb, ktorych nie oddaje srgb konieczny Jasne że sÄ 8-bitowe monitory szerokogamutowe. 10-bitowe (i 12-bitowe) monitory oraz współpracujÄ ce z nimi w takim trybie karty graficzne oraz oprogramowanie dopiero tak naprawdÄ siÄ zaczynajÄ . JeĹli mamy pliki RAW i monitor szerokogamutowy 8-bitowy, to lepiej robiÄ konwersjÄ RAW->ARGB (najlepiej bez JPEGa w ogóle) i wyĹwietlaÄ to bez przechodzenia na sRGB. W przeciwnym przypadku tracimy kolory, które "nie mieszczÄ siÄ" w ARGB. JeĹli mamy pliki RAW i monitor sRGB, to lepiej nie przechodziÄ przez ARGB. W przeciwnym przypadku tracimy kolory na skutek dodatkowej kwantyzacji. Aby wiec wykorzystac w pelni mozliwosci , konieczny jest zapis "W pełni" to nie wiem, ale z pewnoĹciÄ majÄ c ustawione wszystko w ARGB, można pracowaÄ z "bogatszymi" kolorami niż jeĹli gdzieĹ mamy sRGB. Kwestia tego, do czego nam to jest w ogóle potrzebne. Bo jeĹli do wstawiania obrazków na WWW, to ARGB możemy sobie darowaÄ. Zapisujac jpeg z rawu w srgb mamy na zdjeciu wiecej roznych kolorow Prawdopodobne, ale łatwo także pokazaÄ przykład odwrotny (np. wszystkie używane kolory spoza sRGB). -- Krzysztof Hałasa 21 |
Data: Wrzesien 12 2014 23:49:43 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: XX YY | Tutaj nie ma co gdybac. 22 |
Data: Wrzesien 14 2014 19:44:04 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: | In article XX YY writes: W korpusie TRZEBA cos optaszkowac. To w koncu wg ciebie zaptaszkowanie ARGB cokolwiek daje w stosunku do sRGB? Bo sie znowu pogubilem. Chodzi o RAWy. Przeciez nie po to pstrykam RAWy zeby obrabiac jpgi. -- TA 23 |
Data: Wrzesien 14 2014 14:41:48 | Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D | Autor: XX YY | Nic nie musisz ptaszkowac. |