Grupy dyskusyjne   »   AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D

AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D



1 Data: Wrzesien 09 2014 20:07:18
Temat: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor:

Witam,
Wg tego co czytalem, ustawienia przestrzni barwnej w korpusie nie
powinny wplywac na RAW, bo przestrzen barwna matrycy i tak obejmuje
wiecej kolorow...
Mam w Pentaxie k10D ustawione RAWy (PEF). No i jak robie zdjecie (RAW) z
zaptaszkowanym sRGB to po zrobionym zdjeciu w info wyraznie widze
'sRGB', a jak zaptaszkuje w opcjach AdobeRGB to w info zdjecia widze
'Adobe'.
To w koncu RAW ma ograniczona przestrzen barwna do AdobeRGB czy sRGB czy
nie?
--
TA



2 Data: Wrzesien 09 2014 20:18:34
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Bartolomeo 

W dniu 2014-09-09 20:07,  pisze:

Mam w Pentaxie k10D ustawione RAWy (PEF). No i jak robie zdjecie (RAW) z
zaptaszkowanym sRGB to po zrobionym zdjeciu w info wyraznie widze
'sRGB', a jak zaptaszkuje w opcjach AdobeRGB to w info zdjecia widze

A czy ta przestrzeń barwna nie dotyczy Jpega osadzonego w RAWie?

3 Data: Wrzesien 09 2014 22:03:48
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor:

In article
 Bartolomeo  wrote:

W dniu 2014-09-09 20:07,  pisze:

> Mam w Pentaxie k10D ustawione RAWy (PEF). No i jak robie zdjecie (RAW) z
> zaptaszkowanym sRGB to po zrobionym zdjeciu w info wyraznie widze
> 'sRGB', a jak zaptaszkuje w opcjach AdobeRGB to w info zdjecia widze

A czy ta przestrzeń barwna nie dotyczy Jpega osadzonego w RAWie?

Hm, o tym nie pomyslalem.
Czy ktos moglby to potwierdzic?
--
TA

4 Data: Wrzesien 09 2014 23:50:47
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2014-09-09 22:03,  pisze:

In article   Bartolomeo  wrote:

W dniu 2014-09-09 20:07,  pisze:

Mam w Pentaxie k10D ustawione RAWy (PEF). No i jak robie zdjecie (RAW) z
zaptaszkowanym sRGB to po zrobionym zdjeciu w info wyraznie widze
'sRGB', a jak zaptaszkuje w opcjach AdobeRGB to w info zdjecia widze

A czy ta przestrzeń barwna nie dotyczy Jpega osadzonego w RAWie?

Hm, o tym nie pomyslalem.
Czy ktos moglby to potwierdzic?

Tego akurat nie wiem, ale brzmi logicznie :-) Istotniejsze wydaje mi się to, że RAW jest wywoływany do JPG w oparciu o ustawione w aparacie parametry, i to z tego JPGa rysowany jest histogram. Jeśli więc ustawisz nieodpowiednie parametry wywoływania, to histogram nie będzie miarodajny.
Łatwo to sprawdzić :-)

P.P.

5 Data: Wrzesien 09 2014 11:42:11
Temat: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: XX YY 

Raw nie ma jakiejkolwiek przypisanej przestrzeni barwnej.
Raw jest ''czarno-bialy"

6 Data: Wrzesien 09 2014 21:59:27
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2014-09-09 20:07,  pisze:

Witam,
Wg tego co czytalem, ustawienia przestrzni barwnej w korpusie nie
powinny wplywac na RAW, bo przestrzen barwna matrycy i tak obejmuje
wiecej kolorow...
Mam w Pentaxie k10D ustawione RAWy (PEF). No i jak robie zdjecie (RAW) z
zaptaszkowanym sRGB to po zrobionym zdjeciu w info wyraznie widze
'sRGB', a jak zaptaszkuje w opcjach AdobeRGB to w info zdjecia widze
'Adobe'.
To w koncu RAW ma ograniczona przestrzen barwna do AdobeRGB czy sRGB czy
nie?

Ale pliki masz tej samej wielkości, więc ograniczeń nie ma. Wielkość plików JPG różni się w zależności od przestrzeni barwnej.

Pozdrawiam,
P.P.

7 Data: Wrzesien 09 2014 23:26:53
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor:

In article
 Paweł Pawłowicz  wrote:

W dniu 2014-09-09 20:07,  pisze:
> Witam,
> Wg tego co czytalem, ustawienia przestrzni barwnej w korpusie nie
> powinny wplywac na RAW, bo przestrzen barwna matrycy i tak obejmuje
> wiecej kolorow...
> Mam w Pentaxie k10D ustawione RAWy (PEF). No i jak robie zdjecie (RAW) z
> zaptaszkowanym sRGB to po zrobionym zdjeciu w info wyraznie widze
> 'sRGB', a jak zaptaszkuje w opcjach AdobeRGB to w info zdjecia widze
> 'Adobe'.
> To w koncu RAW ma ograniczona przestrzen barwna do AdobeRGB czy sRGB czy
> nie?

Ale pliki masz tej samej wielkości, więc ograniczeń nie ma.

Ktore pliki mam tej samej wielkosci?
Czy moglbym prosic o wieksza precyzje wypowiedzi.

Wielkość
plików JPG różni się w zależności od przestrzeni barwnej.
No, teoretycznie tak.
Ale to nie jest odpowiedz na moje pytanie.
--
TA

8 Data: Wrzesien 09 2014 23:43:57
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2014-09-09 23:26,  pisze:
[...]

To w koncu RAW ma ograniczona przestrzen barwna do AdobeRGB czy sRGB czy
nie?

Ale pliki masz tej samej wielkości, więc ograniczeń nie ma.

Ktore pliki mam tej samej wielkosci?
Czy moglbym prosic o wieksza precyzje wypowiedzi.

Pliki RAW otrzymane przy ustawieniach sRGB i AdobeRGB mają taką samą wielkość.

P.P.

9 Data: Wrzesien 09 2014 23:46:33
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Marek 

W dniu 2014-09-09 21:59, Paweł Pawłowicz pisze:


Ale pliki masz tej samej wielkości, więc ograniczeń nie ma. Wielkość
plików JPG różni się w zależności od przestrzeni barwnej.

A skąd taka teoria?

--
Pozdrawiam
Marek

10 Data: Wrzesien 10 2014 10:26:56
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2014-09-09 23:46, Marek pisze:

W dniu 2014-09-09 21:59, Paweł Pawłowicz pisze:

Ale pliki masz tej samej wielkości, więc ograniczeń nie ma. Wielkość
plików JPG różni się w zależności od przestrzeni barwnej.

A skąd taka teoria?

Z praktyki. Ustaw zapis w jpg i zrób dwa zdjęcia tego samego motywu, raz ustawiając sRGB, a drugi raz AdobeRGB. Pliki różnią się wielkością o około 10%, przynajmniej tak jest w Pentaxie o którym jest ta dyskusja.

Ach, zapomniałem, przecież sposób kompresji jpg zmienia się z ilością wykonanych zdjęć ;-)

P.P.

11 Data: Wrzesien 10 2014 11:31:31
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Marek 

W dniu 2014-09-10 10:26, Paweł Pawłowicz pisze:

Ale pliki masz tej samej wielkości, więc ograniczeń nie ma. Wielkość
plików JPG różni się w zależności od przestrzeni barwnej.

A skąd taka teoria?

Z praktyki. Ustaw zapis w jpg i zrób dwa zdjęcia tego samego motywu, raz
ustawiając sRGB, a drugi raz AdobeRGB. Pliki różnią się wielkością o
około 10%, przynajmniej tak jest w Pentaxie o którym jest ta dyskusja.

Ach, zapomniałem, przecież sposób kompresji jpg zmienia się z ilością
wykonanych zdjęć ;-)

Przypomniał mi się dawny kawał o tym jak ruski naukowiec dopadł muchę, oberwał jej skrzydła położył na stole. Potem walnął pięścią w stół - mucha ucieka. Oberwał jej jedną parę nóg, walnął pięścią w stół - mucha znów ucieka. Gdy oberwał wszystkie nogi a mucha nie uciekła - wysnuł wniosek: mucha ogłuchła :-D

Mniej więcej taka sytuacja ma miejsce w tym przypadku. Poniżej przygotowałem wyjaśnienie. Masz 4 identyczne co do zawartości i kompresji pliki JPG.

ARGB z profilem ICC, rozmiar 9254:

https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7SEtpZ08tUGxuX1E/edit?usp=sharing

ARGB bez ICC, rozmiar 9076:
https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7WWt3VE4weDFoSVU/edit?usp=sharing

SRGB z profilem ICC, rozmiar 12271:
https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7TmZHX0ttbkF3aDQ/edit?usp=sharing

SRGB bez ICC, rozmiar 9082:
https://drive.google.com/file/d/0B5EZBCDOXXP7RkFpVUlEaVkzd1U/edit?usp=sharing

Zwróć uwagę, że rozmiar ARGB i SRGB bez ICC praktycznie jest ten sam. A skąd różnice w wielkości? A stąd, że do jednych plików JPG coś dodatkowego niż obraz zostało doklejone a do innych nie. Różne aparaty fotograficzne działają różnie jeśli chodzi o sygnalizację, że plik jest ARGB lub SRGB (nie ograniczajmy się do Pentaxa, mówmy ogólnie). Niektóre dołączają profil ICC do ARGB a do SRGB już nie (włączają tzw SRGB tag). Inne żonglują tylko zapalaniem/gaszeniem 1 bitu (SRGB tagu) bez osadzania ICC. Wtedy wielkość pliku się praktycznie nie zmienia. Być może jeszcze jakieś informacje są doklejane.

Od strony danych, obraz SRGB i ARGB jest dokładnie taki sam. Np. kolor zielony nasycony w obu przypadkach to (A)RGB(0,255,0). Różnica polega na interpretacji tego zapisu. W przypadku ARGB zielony jest znacznie głębszy. Przykładowo na moich monitorach wide-gamutowych, jeśli chcemy przedstawić SRGB(0,255,0) to kolor w ARGB należy stłumić do wartości (140,255,46). To gigantyczna różnica w wyglądzie ale... ilość potrzebnych bajtów do wyrażenia koloru w obu przypadkach jest IDENTYCZNA.

Tak więc Twoja teza mówiąca o tym, że skoro RAW w Pentaxie jest taki sam co do wielkości to jest równoznaczne, że nie ma w nim różnic jest fałszywa. Różnice mogą być gigantyczne - może to być nawet inny sfotografowany obraz a wielkość może (nie musi) zostać niezmieniona. Nie ma związku jedno z drugim. Analogicznie z JPG - na wielkość pliku nie tylko obraz wpływa.

--
Pozdrawiam
Marek

12 Data: Wrzesien 13 2014 00:09:12
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Krzysztof Halasa 

Marek  writes:

Od strony danych, obraz SRGB i ARGB jest dokładnie taki sam. Np. kolor
zielony nasycony w obu przypadkach to (A)RGB(0,255,0). Różnica polega
na interpretacji tego zapisu. W przypadku ARGB zielony jest znacznie
głÄ™bszy. Przykładowo na moich monitorach wide-gamutowych, jeśli chcemy
przedstawić SRGB(0,255,0) to kolor w ARGB należy stłumić do wartości
(140,255,46). To gigantyczna różnica w wyglądzie ale... iloć
potrzebnych bajtów do wyrażenia koloru w obu przypadkach jest
IDENTYCZNA.

Tyle że obrazek w JPEGu nie jest zakodowany w bajtach. Jeśli obraz
zawiera mniej kolorów (a jest duże prawdopodobieństwo, że tak jest
w przypadku ARGB), to po zakodowaniu z tymi samymi parametrami
jakościowymi zajmie mniej (w szczególności po zakodowaniu Huffmanem).
Ale oczywiście parametry w obu przypadkach mogą być różne, np. mogą być
tak ustawione, by pliki miały podobne rozmiary.

Tak więc Twoja teza mówiąca o tym, że skoro RAW w Pentaxie jest taki
sam co do wielkości to jest równoznaczne, że nie ma w nim różnic jest
fałszywa. Różnice mogą być gigantyczne - może to być nawet inny
sfotografowany obraz a wielkoć może (nie musi) zostać niezmieniona.

Owszem. Z tym, że JPEG ma się nijak do RAWa.
Nie wiem jak Pentax koduje RAWy, ale podejrzewam że tak jak inne
współczesne aparaty (o dużych matrycach) - tzn. stosując kompresję
polegającą na ograniczeniu maksymalnych zmian w stosunku do sąsiednich
pikseli. Wtedy wielkoć plików RAW jest zawsze prawie taka sama.

Zapewne jednak wybór przestrzeni kolorów nie wpływa na zawartoć pliku
RAW (pomijając ew. JPEGa i dodatkowe informacje), bo niby czemu miałby
wpływać.
--
Krzysztof Hałasa

13 Data: Wrzesien 13 2014 19:34:37
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Marek 

W dniu 2014-09-13 00:09, Krzysztof Halasa pisze:


Tyle że obrazek w JPEGu nie jest zakodowany w bajtach. Jeśli obraz
zawiera mniej kolorów (a jest duże prawdopodobieństwo, że tak jest
w przypadku ARGB), to po zakodowaniu z tymi samymi parametrami
jakościowymi zajmie mniej (w szczególności po zakodowaniu Huffmanem).
Ale oczywiście parametry w obu przypadkach mogą być różne, np. mogą być
tak ustawione, by pliki miały podobne rozmiary.

No jak to nie w bajtach? A co innego na dysku można zapisać jak nie bajty? :-D
Ty mówisz o kompresji. Oczywiście masz rację, ze wielkoć pliku zależy od jego treści. Sęk w tym, że jeśli w ten sposób zaczniemy dywagować, to w życiu nie dojdziemy do żadnych wniosków. Dlatego uprościłem przykład do jednego koloru. Wtedy odpadają niuanse, o których wspominasz.


Owszem. Z tym, że JPEG ma się nijak do RAWa.

Tak, ale kolega Paweł wspomniał a obu przypadkach (RAW i JPG). Ustosunkowałem się do 2 wypowiedzi w jednej. Może to nieco bałaganu w dyskusji wprowadziło... sorki.

Nie wiem jak Pentax koduje RAWy, ale podejrzewam że tak jak inne
współczesne aparaty (o dużych matrycach) - tzn. stosując kompresję
polegającą na ograniczeniu maksymalnych zmian w stosunku do sąsiednich
pikseli. Wtedy wielkoć plików RAW jest zawsze prawie taka sama.

Też tak zakładam. W moim Soniaczu wielkoć RAW waha się 23MB +/- 2MB. Przypuszczalnie doklejany jest wybrany profil ICC bo też obserwuję zmiany wielkości wskutek zmiany profilu. Po drugie dostrzegam, że w ACDSee rzutuje to na podgląd RAWów - kolory są szerzej/wężej renderowane.

Zapewne jednak wybór przestrzeni kolorów nie wpływa na zawartoć pliku
RAW (pomijając ew. JPEGa i dodatkowe informacje), bo niby czemu miałby
wpływać.

Wpływa. Chodzi o przynajmniej dwie kwestie:

- podgląd miniaturek JPG osadzonych w RAW
- ustawia w niektórych wywoływarkach docelową przestrzeń barw

--
Pozdrawiam
Marek

14 Data: Wrzesien 10 2014 00:12:03
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Marek 

W dniu 2014-09-09 20:07,  pisze:

To w koncu RAW ma ograniczona przestrzen barwna do AdobeRGB czy sRGB
czy nie?

RAW nie może mieć ograniczanej przestrzeni barwnej bo przestałby być
RAWem. To fizyczny zrzut tego co na matrycy powstało. Owszem, czasem aparaty ingerują w ten zrzut (odszumianie RAWów) ale nie ograniczają przestrzeni kolorów bo byłoby to absurdem.

Traktuj tą tą informację jako przenoszenie kopii ustawień aparatu w sekcji informacyjnej pliku (umownie EXIF). Przestrzeń barw może wpływać na osadzoną miniaturkę (w moim Sony A77 wpływa), ale to już zależy od programistów firmware aparatu.

--
Pozdrawiam
Marek

15 Data: Wrzesien 10 2014 00:21:17
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Marek 

W dniu 2014-09-10 00:12, Marek pisze:

Traktuj tą tą informację jako przenoszenie kopii ustawień aparatu w
sekcji informacyjnej pliku (umownie EXIF). Przestrzeń barw może wpływać
na osadzoną miniaturkę (w moim Sony A77 wpływa), ale to już zależy od
programistów firmware aparatu.

P.S.
Należałoby wspomnieć jeszcze o tym jak jest używana informacja sRGB/aRGB przez programy zewnętrzne. Przykładowo przeglądarka ACDSee po odpowiednim włączeniu opcji w ustawieniach różnie renderuje podgląd RAWów w zależności od ustawionej informacji jestem sRGB albo jestem aRGB. Zapis takiego RAWa w innym formacie (wywoływanie) skutkuje wtedy tym, że jest on konwertowany do tej samej przestrzeni barw jaką sobie ustawiłeś w aparacie. Bardzo to wygodne. Trudniej się pomylić.

--
Pozdrawiam
Marek

16 Data: Wrzesien 10 2014 23:56:11
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: XX YY 

Am Dienstag, 9. September 2014 20:07:18 UTC+2 schrieb

Witam,


To w koncu RAW ma ograniczona przestrzen barwna do AdobeRGB czy sRGB czy

nie?

--

TA

jeszcze raz.

Raw nie ma zadnej przypisanej przestrzeni kolorystycznej
pixele nie rozrozniaja kolorow , jedynie jasnosc.
zapis raw jest jednowymiarowy , tylko jasnosc zostaje zapisana.

nastawa przestrzeni barwnej w aparacie ma jedznie znaczenie dla jpegow prosto z puszki  i ewentualnie moze ta informacja zostac przeniesiona do nastaw defaultowych w trakcie wolania raw ow programem zewnetrznym.

jakiekolwiek nastawy kolorystyczne w body nie maja wplywu na RAW.


JPG nie jest formatem a jedynie rodzajem kompresji , ale tak sie przyjelo , ze jeden z formatow w ktorym zapisuje sie obraz w kompresji jpg nazywa sie potocznie formatem jpg.   obraz w takim jpg jest zapisany w 8 bitach.
przestrzen a rgb  jest szersza , aby zobaczyc ewentualnie wiecej kolorow trzeba przejsc na zapis wiecej niz osmio bitowy i odczytac obraz odpowienim monitorem , lub odpowiednio wydrukowac.

co sie dzieje jesli a rgb  zapiszemz w jpg.

w 8 bitowym jpg mamy do dyok.spozycji max 16 mil kombinacji kolorystycznych..
jesli szersza przestrzen kolorystyczna jaka jest argb chcemy zapisac w tych 16 mil , tzn czesc nie moze zostac odwzorowana.  taki obraz musi skladac sie z mniejszej ilosci kolorow , niz srgb . to nie ma nic wspolnego z wielkoscia plikow , ona bedzie taka sama.
kto nie wierzy niech zapisze z raw  przy tych samych pozostalych nastawach , raz  jpg w srgb , raz w argb. Prosze policzyc w programie do obrobki zdjec z ilu kolorow sklada sie zdjecie.
okaze sie ze zdjecie srgb zapisane w jpg ma zdecydownie wiecej kolorow od zdjecia argb , jpg.  rocnica jest b duza, choc dla oka nizauwazalna , dlatego ze nuianse kolorystyczne sa wieksze od rozdzielczosci oka.

aby a rgb w ogole mialo sens to trzeba przejsc na tiff 16 to bitowy.  ale to nie oznacza , ze automatem beda lepsze kolory , lub ich bedzie wiecej.
Moze sie zdazyc , ze akurat motyw nie ma kolorow , ktore moglyby zostac pokazane jeynie w a rgb, a ktorych nie da sie pokazac w srgb.

dla raw ma znaczenie nastawa w puszce jedynie ISO , wszysko inne  jest bez znaczenia , definiuje sie dopiero podczas demozaikowania , czyli w programie obrobczym.

17 Data: Wrzesien 11 2014 23:58:24
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: XX YY 

Zeby nie bylo watpliwosci.
Sama przestrzen argb nie wymaga wiecej niz osmiu bitow , to nie ma nic wspolnego  ze soba.
Ale zeby zobaczyc kolory w argb, ktorych nie oddaje srgb  konieczny jest monitor argb, szerokogamutowy. Te monitory jak na razie sa 10 bitowe. Aby wiec wykorzystac w pelni mozliwosci , konieczny jest zapis w wiecej niz 8 bitach , co najmniej 10 ciu.
Zapisujac jpeg z rawu w srgb  mamy na zdjeciu wiecej roznych kolorow niz byloby w argb.

18 Data: Wrzesien 12 2014 02:46:01
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor:

Nie mam ochoty prostowac wszystkich niescislosci w postach przedmowcow tylko odesle do forum mva.pl. Tam jest (po polsku) cala wiedza na temat monitorow do powaznych zastosowan, a rozmowcy podaja linki do lopatologicznych opisow czym jest AdobeRGB, sRGB i z czym to sie je. Wytlumacze jednak obrazowo dlaczego plik w sRGB zwykle ma niej kolorow niz ten sam obraz w AdobeRGB. A cwiczenie myslowe wyglada tak:
- rysujemy w myslach (lub na papierze) trojkat - bedzie to gamut AdobeRGB,
- dorysowujemy wewnatrz pierwszego drugi trojkat, mniejszy ale o jednym boku wspolnym - bedzie to gamut sRGB,
- bierzemy siatke z 16,77 mln (24 bity) oczek i nakladamy ja rownomiernie na trojkat sRGB,
- druga identyczna siatke nakladamy rownomiernie na trojkat AdobeRGB,
- a teraz robimy zdjecie: wewnatrz mniejszego trojkata sRGB rysujemy okrag i liczymy ile oczek (kolorow) kazdej siatki znalazlo sie wewnatrz okregu.
Siatka AdobeRGB ma wieksze oczka, bo jest rozciagnieta na wiekszym trojkacie, wiec mniej tych oczek zmiescilo sie w naszym okregu (zdjeciu). Tajemnica wiekszej liczby kolorow w pliku zapisanym w sRGB zostala wyjasniona.

A teraz zadania samodzielne:
1. Jak ksztaltuje sie liczba kolorow zapisanych w poszczegolnych przestrzeniach, gdy okrag (zdjecie) umiescimy poza sRGB ale wewnatrz AdobeRGB?
2. Jak ksztaltuje sie liczba kolorow, gdy czesc okregu umiescimy w sRGB, a czesc pozostala wewnatrz AdobeRGB ale poza sRGB?
3. Teraz czesc najtrudniejsza: zwiekszamy liczbe oczek obu siatek do 1,073 mld (30 bitow). Jak to wplynie na liczbe kolorow naszego zdjecia?

19 Data: Wrzesien 12 2014 08:21:45
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: XX YY 

Nie ma niescislosci, sa uproszczenia, spowodowane koniecznoscia.

Istota jest, ze zwykle przejscie w jpegu na argb  wbrew powszechnej opini powoduje zubozenie kolorysryczne.
Nie wiem czy ktokolwiek o tym tutaj wiedzal. Teraz naturanie wiedza wszyscy.

20 Data: Wrzesien 13 2014 00:24:08
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: Krzysztof Halasa 

XX YY  writes:

Ale zeby zobaczyc kolory w argb, ktorych nie oddaje srgb konieczny
jest monitor argb, szerokogamutowy. Te monitory jak na razie sa 10
bitowe.

Jasne że są 8-bitowe monitory szerokogamutowe.
10-bitowe (i 12-bitowe) monitory oraz współpracujące z nimi w takim
trybie karty graficzne oraz oprogramowanie dopiero tak naprawdę się
zaczynają.

Jeśli mamy pliki RAW i monitor szerokogamutowy 8-bitowy, to lepiej
robić konwersję RAW->ARGB (najlepiej bez JPEGa w ogóle) i wyświetlać to
bez przechodzenia na sRGB. W przeciwnym przypadku tracimy kolory, które
"nie mieszczą się" w ARGB.

Jeśli mamy pliki RAW i monitor sRGB, to lepiej nie przechodzić przez
ARGB. W przeciwnym przypadku tracimy kolory na skutek dodatkowej
kwantyzacji.

Aby wiec wykorzystac w pelni mozliwosci , konieczny jest zapis
w wiecej niz 8 bitach , co najmniej 10 ciu.

"W pełni" to nie wiem, ale z pewnością mając ustawione wszystko w ARGB,
można pracować z "bogatszymi" kolorami niż jeśli gdzieś mamy sRGB.
Kwestia tego, do czego nam to jest w ogóle potrzebne. Bo jeśli do
wstawiania obrazków na WWW, to ARGB możemy sobie darować.

Zapisujac jpeg z rawu w srgb  mamy na zdjeciu wiecej roznych kolorow
niz byloby w argb.

Prawdopodobne, ale łatwo także pokazać przykład odwrotny (np. wszystkie
używane kolory spoza sRGB).
--
Krzysztof Hałasa

21 Data: Wrzesien 12 2014 23:49:43
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: XX YY 

Tutaj nie ma co gdybac.
Jesli ktos pyta jak sie ma nastawa przestrzeni barwnej do raw tzn jest zielony jak morze, na ktore teraz patrze.
Ktora nastawe wybrac?
 Zalezy od przeznaczenia zdjecia.
W 99% przypadkow jesli ktos sobie nastawi argb, dostanie zdjecie skladajace si z mniejszej liczby kolorow niz mialby w srgb , choc pewnie bedzie uwzal ze teraz jest wiekszym fachowcem i robi lepsze zdjecia , gdyz nastawil w argb , ha, ha, ha.
Nie. Wszystko ma swoj sens. Rowniz fakt, ze srgb jest standardem sieciowym.

Zamiast rozwazac teoretyczne przyczyny i mozliwosci wystarczy u siebie na monitorze sprawdzic, w ktorj przestrzeni mamy zdjecie kolorystycznie bogatsze -przez policzenie zapisanych i edytowynych kolorow.

22 Data: Wrzesien 14 2014 19:44:04
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor:

In article
 Krzysztof Halasa  wrote:

XX YY  writes:

> Ale zeby zobaczyc kolory w argb, ktorych nie oddaje srgb konieczny
> jest monitor argb, szerokogamutowy. Te monitory jak na razie sa 10
> bitowe.

Jasne że są 8-bitowe monitory szerokogamutowe.
10-bitowe (i 12-bitowe) monitory oraz współpracujące z nimi w takim
trybie karty graficzne oraz oprogramowanie dopiero tak naprawdę się
zaczynają.

Jeśli mamy pliki RAW i monitor szerokogamutowy 8-bitowy, to lepiej
robić konwersję RAW->ARGB (najlepiej bez JPEGa w ogóle) i wyświetlać to
bez przechodzenia na sRGB. W przeciwnym przypadku tracimy kolory, które
"nie mieszczą się" w ARGB.

Jeśli mamy pliki RAW i monitor sRGB, to lepiej nie przechodzić przez
ARGB. W przeciwnym przypadku tracimy kolory na skutek dodatkowej
kwantyzacji.

> Aby wiec wykorzystac w pelni mozliwosci , konieczny jest zapis
> w wiecej niz 8 bitach , co najmniej 10 ciu.

"W pełni" to nie wiem, ale z pewnością mając ustawione wszystko w ARGB,
można pracować z "bogatszymi" kolorami niż jeśli gdzieś mamy sRGB.
Kwestia tego, do czego nam to jest w ogóle potrzebne. Bo jeśli do
wstawiania obrazków na WWW, to ARGB możemy sobie darować.

W korpusie TRZEBA cos optaszkowac.

To w koncu wg ciebie zaptaszkowanie ARGB cokolwiek daje w stosunku do
sRGB?
Bo sie znowu pogubilem.
Chodzi o RAWy.
Przeciez nie po to pstrykam RAWy zeby obrabiac jpgi.
--
TA

23 Data: Wrzesien 14 2014 14:41:48
Temat: Re: AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D
Autor: XX YY 

Nic nie musisz ptaszkowac.
Nastawiasz dokladnie to samo co przed 100 laty.
Odleglosc
Przyslone
Czas
Czulosc.

Czy nastawisz argb czy srgb jaki balans bieli nastawisz nie ma znaczenia dla raw.
To nie jest wg mnie.
Takie sa uwarunkwania techniczne.

Balans bieli moze miec tylko znaczenie w jednym przypadku o czym sie nie wie,
Dla lamp blyskowych, dla ktorych temp barwowa zalezy od czysu blysku / wynosi od 5500 do 8000 k/ jest to spowodowane pewna zwloka czasowa w momencie zaplonu. Sklad sektralny swatla nie jest prze czas blysku ten sam.dla lamp systemowych balans bieli uwglednia czas blysku.
To jest praktyczna przewaga lamp systemowych nad innymi.
Ale to niuans.

Nastawy dotyczace kolorow dotycza tylko wywolania jpegu w puszce.
Dla programu zewnetrznego nie sa potrzebne.
Raw nie ma zadnej przypisanej przestrzeni barwnej.
Raw jest jednowymiarowy, czarno bialy. Raw zapisuje tylko jasnosc.

AdobeRGB, sRGB, Pentax k10D



Grupy dyskusyjne