Grupy dyskusyjne   »   Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo

Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo



1 Data: Czerwiec 18 2008 23:54:01
Temat: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: arek 

Czy ktoś z Was próbował kiedyś dotrzeć do danych lub samemu wydedukować, jak ma się bezpieczeństwo na naszych 2-pasmowych autostrad do dróg krajowych?

Czynniki znam. Na autostradzie nie wyjdzie mi wóz z sianem, nie wybiegnie dziecko, itd. Z drugiej strony są większe prędkości i tiry, które nie zawsze jeżdżą rozważnie. Ale jak to się przekłada na liczby?

Czy większe ryzyko na zostanie kaleką lub trupem ma się jadąc naszą autostradą, czy drogą krajową?
Chodzi o jazdę przepisową - tu 130, tam 90.

Przy okazji zapytam, jak wam się wydaje. Czy jak jadę 150 lewym pasem (szybciej nie mogę) i chętnie zawsze zjeżdżam jak mam kogoś we wstecznym, ale akurat nie mogę, bo obok mam tira, czy cokolwiek innego, to jest duże ryzyko, że ten z tyłu wjedzie mi w dupę? Chodzi o to, że ja zawsze mrygam, że zaraz zjadę mu na prawy, tylko on z daleka może myśleć, że ja dodam gazu i za moment już mnie nie będzie, a ja tylko sygnalizuję chęć zjazdu, żeby się nie denerwował, ale sam zjazd chwilę mi zajmie, bo rakietą nie jeżdżę.



2 Data: Czerwiec 18 2008 22:44:05
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

Czy ktoś z Was próbował kiedyś dotrzeć do danych lub samemu wydedukować,
jak
ma się bezpieczeństwo na naszych 2-pasmowych autostrad do dróg krajowych?

tak :)

Czynniki znam. Na autostradzie nie wyjdzie mi wóz z sianem, nie wybiegnie
dziecko, itd. Z drugiej strony są większe prędkości i tiry, które nie
zawsze
jeżdżą rozważnie. Ale jak to się przekłada na liczby?

statystyk takich nie znam, lepiej patzrec na model samochodu/wypadki,
tak na moje oko.

Czy większe ryzyko na zostanie kaleką lub trupem ma się jadąc naszą
autostradą, czy drogą krajową?
Chodzi o jazdę przepisową - tu 130, tam 90.

90km/h to nie jest aż tak dużo jak się przyłoży w coś co się choć troszkę
wgniecie, przy dobrym (w rozumieniu super bezpiecznym, bo to zazwyczaj co
innego) samochodzie nie powinno się wiele stać.

130km/h to dużo ale też duża sznasa ze lądujesz na barierach, lub "w polu",
a nie na słupie, znowu duże bezpieczne auto i ciężko coś sobie zrobić,
za to nie ma szansy na czołowe 260km/h :), a te ponad 160km/h sa bardzo
niebezpieczne nawet w dobrych autach.

Przy okazji zapytam, jak wam się wydaje. Czy jak jadę 150 lewym pasem
(szybciej nie mogę) i chętnie zawsze zjeżdżam jak mam kogoś we wstecznym,
ale akurat nie mogę, bo obok mam tira, czy cokolwiek innego, to jest duże
ryzyko, że ten z tyłu wjedzie mi w dupę? Chodzi o to, że ja zawsze mrygam,
że zaraz zjadę mu na prawy, tylko on z daleka może myśleć, że ja dodam
gazu
i za moment już mnie nie będzie, a ja tylko sygnalizuję chęć zjazdu, żeby
się nie denerwował, ale sam zjazd chwilę mi zajmie, bo rakietą nie jeżdżę.


na moje oko mała, bo pędząc 150 czy 200 zdecydowana większość
uwzględnia mozłiwości swojego auta, ale jak by wjechał - to trzeba mieć
pewność że napinacze chwycą, bo to będzie takie koziołkowanie że poduchy
nie wystarczą, chyba że jakiś esp+bas wyprowadzi auto, jak się w
międzyczasie nie zwiesi, albo komp nie odetnie bęzyny, co wyłączy część
elektroniki.


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

3 Data: Czerwiec 19 2008 08:17:04
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: J.F. 

On Wed, 18 Jun 2008 22:44:05 +0000 (UTC),   Michał wrote:

Chodzi o jazdę przepisową - tu 130, tam 90.

90km/h to nie jest aż tak dużo jak się przyłoży w coś co się choć troszkę
wgniecie, przy dobrym (w rozumieniu super bezpiecznym, bo to zazwyczaj co
innego) samochodzie nie powinno się wiele stać.

Znowu nie przesadzaj i popatrz na crash testy.
One sa przy 64km/h.


90 jest bezpieczne jesli zdazych wyhamowac do 50.
W przeciwnym razie wygladasz jak Otylia.

J.

4 Data: Czerwiec 19 2008 21:28:04
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

Znowu nie przesadzaj i popatrz na crash testy.
One sa przy 64km/h.


90 jest bezpieczne jesli zdazych wyhamowac do 50.
W przeciwnym razie wygladasz jak Otylia.


Nie zgodze się :), 64km/h jest w miarę bezpieczne w większości
dobrych (5 gwiazdek) samochodów.

Ale jest kilka jeszcze bezpiecznijeszych.., pozatym nie zgniatający się
3-4 gwiazdkowiec po założeniu pasów 5 punktoych tez jest dość bezpieczny.
 

pozdrawiam.


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

5 Data: Czerwiec 19 2008 08:33:35
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 18 Jun 2008 22:44:05 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

90km/h to nie jest aż tak dużo jak się przyłoży w coś co się choć troszkę
wgniecie, przy dobrym (w rozumieniu super bezpiecznym, bo to zazwyczaj co
innego) samochodzie nie powinno się wiele stać.

Poza śmiercią pasażerów. Super bezpieczne auta kończą się na 50km/h.

130km/h to dużo ale też duża sznasa ze lądujesz na barierach, lub "w polu",
a nie na słupie, znowu duże bezpieczne auto i ciężko coś sobie zrobić,

Nisc się nei da zrobić. Jedyne co ratuje, to fakt, że zanim trzepniesz
w coś masz szanse zmniejszyć prędkość.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

6 Data: Czerwiec 19 2008 21:32:45
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor:  


Poza śmiercią pasażerów. Super bezpieczne auta kończą się na 50km/h.


18 lat temu juz były bezpieczne 50km/h:

s500 w140 (1991..1999)
volvo850  (1991..1999)
safrane   (1992..2001)


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

7 Data: Czerwiec 19 2008 21:33:24
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

   napisał(a):

się zapomniałem podpisać :)

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

8 Data: Czerwiec 20 2008 09:17:57
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 19 Jun 2008 21:32:45 +0000 (UTC), " "
wrote:


Poza śmiercią pasażerów. Super bezpieczne auta kończą się na 50km/h.


18 lat temu juz były bezpieczne 50km/h:

I nic się nie zmieniło..
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

9 Data: Czerwiec 20 2008 08:47:14
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

>> Poza śmiercią pasażerów. Super bezpieczne auta kończą się na 50km/h.
>18 lat temu juz były bezpieczne 50km/h:
I nic się nie zmieniło..


zmieniło się, merc wypuścił W220 i W221
volvo zrobiło s80, i nowe s80
a renault velsatisa (a wcześniej lagune II) i espace4

te stare 18letnie auta miały by pewnie koło 4 dzisiejszych gwiazdek,
może z hakiem a te nowe mają 5 z dużą rezerwą (poza s80).

ilość poduszek wzrosła z 2/4 do 10/12 potem znowu spadła do 6/8,
pasy miewają podwójne naciąganie (elektryczne, potem napinacz),
radary wykrywają kolizje i np w vw phateonie zawieszenie podnosi
auto żeby uderzyć "lepiej".


pozdrawiam.


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

10 Data: Czerwiec 20 2008 11:43:02
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Fri, 20 Jun 2008 08:47:14 +0000 (UTC), "Michał"
 wrote:

te stare 18letnie auta miały by pewnie koło 4 dzisiejszych gwiazdek,
może z hakiem a te nowe mają 5 z dużą rezerwą (poza s80).

I tyle gwiazdek będzie nad grobami tych, którzy w nie uwierzą.
Zrozum - aby auto dostało 5 gwiazdek musi przy zderzeniu z prędkością
55km/h zuzyć wszystkie swoje możliwości pochłaniania energii.
Jeśli bedzie zderzenie z większą prędkością, to już nie ma się co
giąć, bo wszystko zostalo juz zgięte.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

11 Data: Czerwiec 22 2008 01:01:09
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 


I tyle gwiazdek będzie nad grobami tych, którzy w nie uwierzą.
Zrozum - aby auto dostało 5 gwiazdek musi przy zderzeniu z prędkością
55km/h zuzyć wszystkie swoje możliwości pochłaniania energii.
Jeśli bedzie zderzenie z większą prędkością, to już nie ma się co
giąć, bo wszystko zostalo juz zgięte.

nie, choć nawa laguna3 idzie w ta stronę - ta tendencja idzie falami :)

bezpieczne auta (nie 5 gwiazdkowe golfy czy coś podobnie małego),
serio wytrzymają więcej i kierowca w środku też.


widziałęś jakiś wypadek gdzie zginoł ktoś udeżając poniżej 100km/h w autach
typu: w220,phaeton,c6(citroen),velsatis,lexus ls ? (a8, bmw7 i lancię z
wiadomych przyczyn pomijamy :) ).



Pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

12 Data: Czerwiec 22 2008 11:27:04
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sun, 22 Jun 2008 01:01:09 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

widziałęś jakiś wypadek gdzie zginoł ktoś udeżając poniżej 100km/h w autach
typu: w220,phaeton,c6(citroen),velsatis,lexus ls ? (a8, bmw7 i lancię z
wiadomych przyczyn pomijamy :) ).

Zaręczam Ci, że każde z tych aut waląć z prędkością 100km/h w betonową
ścianę spowoduje śmierć wszystkich w kabinie.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

13 Data: Czerwiec 26 2008 01:19:04
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

>widziałęś jakiś wypadek gdzie zginoł ktoś udeżając poniżej 100km/h w
autach
>typu: w220,phaeton,c6(citroen),velsatis,lexus ls ? (a8, bmw7 i lancię z
>wiadomych przyczyn pomijamy :) ).

Zaręczam Ci, że każde z tych aut waląć z prędkością 100km/h w betonową
ścianę spowoduje śmierć wszystkich w kabinie.

chodziło mi o realny wypadek 100km/h w cokolwiek.

100km/h w zwykłych pasach to bardzo dużo, ale realne wypadki 100->0 na
odcinku 1...1.5 metra to tylko w filar mostu, bo słupy są już koszone przy
tych prędkościach.



Pozdrawiam,
Michał



--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

14 Data: Czerwiec 26 2008 11:21:16
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 26 Jun 2008 01:19:04 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

Zaręczam Ci, że każde z tych aut waląć z prędkością 100km/h w betonową
ścianę spowoduje śmierć wszystkich w kabinie.

chodziło mi o realny wypadek 100km/h w cokolwiek.

A ściana to nie jest cokolwiek?

100km/h w zwykłych pasach to bardzo dużo, ale realne wypadki 100->0 na
odcinku 1...1.5 metra to tylko w filar mostu, bo słupy są już koszone przy
tych prędkościach.

W filar mostu, w ciężarówkę, w drzewo...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

15 Data: Czerwiec 26 2008 23:25:51
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

>chodziło mi o realny wypadek 100km/h w cokolwiek.

A ściana to nie jest cokolwiek?

jest, ale realna ściana żeby to był realny wypadek, lub crashtest.



>100km/h w zwykłych pasach to bardzo dużo, ale realne wypadki 100->0 na
>odcinku 1...1.5 metra to tylko w filar mostu, bo słupy są już koszone
przy
>tych prędkościach.

W filar mostu, w ciężarówkę, w drzewo...


ciężarówka też się wgniata, duże drzewo i filar mostu już nie :) ale coś
realnego - pomijając jeszcze fakt że auta na "francuskich zawieszeniach"
(chodzi mi o te aktywne wszystko co się da) w poślizg nie wpadają i nawet
trawnikiem dają sie prowadzić.


Pozdrawiam,
Michał

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

18 Data: Czerwiec 29 2008 01:27:33
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sat, 28 Jun 2008 10:10:17 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

była sobie taka sytuacja, 4 gwiazdkowiec 1.2 tony ? 120km/h->35km/h w takie
betowe wypełnienie, i nic się nie dzieje, to cuda nie są tylko bezpieczne
samochody.

Czyli uderzył mając 35km/h. A ja pisze o zderzeniu, gdzie auto wytraca
na drodze swojej maski prędkośc 100km/h do zera.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

19 Data: Czerwiec 29 2008 01:26:09
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 


Czyli uderzył mając 35km/h. A ja pisze o zderzeniu, gdzie auto wytraca
na drodze swojej maski prędkośc 100km/h do zera.

zostało około 35km/h (co starczyło na 7 fikołków) ze 120 = około 85km/h
na betonie.


ok a ja cały czas mówie o realnym wypadku 100km/h czy się komuś coś
poważniejszego stało (w super bezpiecznym aucie), bo ja czegoś takiego
nie widziałem. a oddzielny temat to taki że żadko to jest na długości
maski swojego samochodu, też wgniata się wszystko dookoła.

a filar mostu jak mówiłem jest b. mało prawdopodobny bo przy 100km/h
samochód w poślizg nie wpadnie (czyba że jakiś super lód, albo dużo oleju).

pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

20 Data: Czerwiec 29 2008 08:33:05
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: J.F. 

On Sun, 29 Jun 2008 01:26:09 +0000 (UTC),   Michał wrote:

Czyli uderzył mając 35km/h. A ja pisze o zderzeniu, gdzie auto wytraca
na drodze swojej maski prędkośc 100km/h do zera.

zostało około 35km/h (co starczyło na 7 fikołków) ze 120 = około 85km/h
na betonie.

35 to nie za malo na 7 fikolkow ?

ok a ja cały czas mówie o realnym wypadku 100km/h czy się komuś coś
poważniejszego stało (w super bezpiecznym aucie), bo ja czegoś takiego
nie widziałem.

A pamietasz dyskutowany tu na grupie wypadek chyba spod Opola -
Z jednej strony laguna, z drugiej mercedes, w lagunie 4 trupy,
w mercu jedna ofiara, ale to mocno z winy niezapietych pasow ..

a filar mostu jak mówiłem jest b. mało prawdopodobny bo przy 100km/h
samochód w poślizg nie wpadnie (czyba że jakiś super lód, albo dużo oleju).

Lady Diana na filarze zginela. Co prawda ktos tam przezyl.

J.

21 Data: Czerwiec 29 2008 12:24:00
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello J,

Sunday, June 29, 2008, 8:33:05 AM, you wrote:

[...]

A pamietasz dyskutowany tu na grupie wypadek chyba spod Opola -
Z jednej strony laguna, z drugiej mercedes, w lagunie 4 trupy,

Chyba 5.

w mercu jedna ofiara,

Śmiertelna, bo ranne były pozostałe 3 osoby.

ale to mocno z winy niezapietych pasow ..

Syn zabił własną matkę - siedział z tyłu bez pasów a matka z przodu w
pasach.

Ale to był w ogóle bardzo dziwny wypadek i Mercedesa chyba wybiło w
górę. Już dokładnie nie pamiętam ale tam był trzeci samochód, którego
kierowcy w ogóle nic się nie stało. Przed wypadkiem był za Mercem, po
wypadku przed i nie wiadomo jak się teleportował.

[...]

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

22 Data: Czerwiec 29 2008 12:51:41
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

> A pamietasz dyskutowany tu na grupie wypadek chyba spod Opola -
> Z jednej strony laguna, z drugiej mercedes, w lagunie 4 trupy,

Chyba 5.

> w mercu jedna ofiara,

Śmiertelna, bo ranne były pozostałe 3 osoby.

> ale to mocno z winy niezapietych pasow ..

Syn zabił własną matkę - siedział z tyłu bez pasów a matka z przodu w
pasach.

Ale to był w ogóle bardzo dziwny wypadek i Mercedesa chyba wybiło w
górę. Już dokładnie nie pamiętam ale tam był trzeci samochód, którego
kierowcy w ogóle nic się nie stało. Przed wypadkiem był za Mercem, po
wypadku przed i nie wiadomo jak się teleportował.


to była laguna 1993,2001 czy 2007 ?

Ale pomimo ze to nie topowy model to i tak dość mocne są - 75km/h w drzewo:
http://youtube.com/watch?v=2fLg8eQaPyE

laguna ma jeden minus - troche za mała i troche za lekka do zderzeń na
czołowe, no i pasy trzeba zapinać.

pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

23 Data: Czerwiec 29 2008 13:46:36
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 


Ale pomimo ze to nie topowy model to i tak dość mocne są - 75km/h w drzewo:
http://youtube.com/watch?v=2fLg8eQaPyE

pomyliłem się to jest 55mph = 88.5km/h w drzewo.

ktoś ma lagune 2001 ? ona ma 2 akumulataory czy poprostu elektryka
wytrzymała dzwon 88.5km/h ? i mruga awaryjnymi ?

ciekawe co by się stało jak by postawić tam w140, w220, w221, safrane i
velstaisa i zwiększyć prędkość o 11.5km/h :)


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

24 Data: Czerwiec 29 2008 13:16:35
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

Lady Diana na filarze zginela. Co prawda ktos tam przezyl.


ale to był Merc w140 z 1991, fakt już całkiem bezpieczy ale już 17 lat
mineło - ciekawe jak by się spiasło w podobnej sytuacji volvo 850 z
1991,albo safrane z 1992, czy lexus ls 1989.
tylko tam byli bez pasów i chyba ze 150km/h w filar mostu.


pozdrawiam.







--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

25 Data: Czerwiec 29 2008 11:22:19
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sun, 29 Jun 2008 01:26:09 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

zostało około 35km/h (co starczyło na 7 fikołków) ze 120 = około 85km/h
na betonie.

A ile wczesniej zdążył wyhamować?

ok a ja cały czas mówie o realnym wypadku 100km/h czy się komuś coś
poważniejszego stało (w super bezpiecznym aucie), bo ja czegoś takiego
nie widziałem. a oddzielny temat to taki że żadko to jest na długości
maski swojego samochodu, też wgniata się wszystko dookoła.

Liczy się prędkość uderzenia. I jeszcze raz powtóżę - nie ma znaczenia
jakim autem alisz, jesli walniesz 100km/h w twardą przeszkode na
której się zatrzymasz, to wychodzisz z ata w worku. Żadne gwiazdki nie
pomogą.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

26 Data: Czerwiec 29 2008 11:35:13
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: J.F. 

On Sun, 29 Jun 2008 11:22:19 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:

Liczy się prędkość uderzenia. I jeszcze raz powtóżę - nie ma znaczenia
jakim autem alisz, jesli walniesz 100km/h w twardą przeszkode na
której się zatrzymasz, to wychodzisz z ata w worku. Żadne gwiazdki nie
pomogą.

No chyba ze to BMW. Plus Sauber :-)

J.

27 Data: Czerwiec 29 2008 23:37:52
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Tomasz Pyra 

J.F. pisze:

On Sun, 29 Jun 2008 11:22:19 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
Liczy się prędkość uderzenia. I jeszcze raz powtóżę - nie ma znaczenia
jakim autem alisz, jesli walniesz 100km/h w twardą przeszkode na
której się zatrzymasz, to wychodzisz z ata w worku. Żadne gwiazdki nie
pomogą.

No chyba ze to BMW. Plus Sauber :-)

Uderzenie było pod kątem.
Mimo wszystko przy prostopadłym zderzeniu gdzie traci się to 100km/h na drodze metra, może się okazać że przeciętny człowiek nie przeżyje takiego przeciążenia cokolwiek by inżynierowie nie zrobili.

28 Data: Czerwiec 29 2008 23:44:16
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sun, 29 Jun 2008 23:37:52 +0200, Tomasz Pyra
 wrote:

Uderzenie było pod kątem.
Mimo wszystko przy prostopadłym zderzeniu gdzie traci się to 100km/h na
drodze metra, może się okazać że przeciętny człowiek nie przeżyje
takiego przeciążenia cokolwiek by inżynierowie nie zrobili.

IMO nie ma szans, żeby przeżył w jakikolwiek sposób. Toż deceleracja
wynosi w takiej sytuacji 27/0,036 = 750 m/s^2, czyli 76g.
Tego nawek w idealnych warunkach kiedy ciało byłoby hamowane
równomiernie, załą powierzchnią nie można przeżyć.
Obrazowo, to tak, jakby na człowieku położyc ciężar 6 ton. Zostaje
mokra plama.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

29 Data: Czerwiec 30 2008 00:12:18
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: J.F. 

On Sun, 29 Jun 2008 23:44:16 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:

On Sun, 29 Jun 2008 23:37:52 +0200, Tomasz Pyra
Uderzenie było pod kątem.
Mimo wszystko przy prostopadłym zderzeniu gdzie traci się to 100km/h na
drodze metra, może się okazać że przeciętny człowiek nie przeżyje
takiego przeciążenia cokolwiek by inżynierowie nie zrobili.

IMO nie ma szans, żeby przeżył w jakikolwiek sposób. Toż deceleracja
wynosi w takiej sytuacji 27/0,036 = 750 m/s^2, czyli 76g.

Ruch opozniony, wiec czas dluzszy i moze spasc do 38g

Tego nawek w idealnych warunkach kiedy ciało byłoby hamowane
równomiernie, załą powierzchnią nie można przeżyć.
Obrazowo, to tak, jakby na człowieku położyc ciężar 6 ton. Zostaje
mokra plama.

1.5t tez bys nie przezyl. A jednak wypadek przy 50km/h ludzie
przezywaja.

J.

30 Data: Czerwiec 30 2008 09:47:32
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 30 Jun 2008 00:12:18 +0200, J.F.
 wrote:

IMO nie ma szans, żeby przeżył w jakikolwiek sposób. Toż deceleracja
wynosi w takiej sytuacji 27/0,036 = 750 m/s^2, czyli 76g.

Ruch opozniony, wiec czas dluzszy i moze spasc do 38g

Ok, to na człowieku leżą 3 tony ;)

Obrazowo, to tak, jakby na człowieku położyc ciężar 6 ton. Zostaje
mokra plama.

1.5t tez bys nie przezyl. A jednak wypadek przy 50km/h ludzie
przezywaja.

Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje
13,89/0,144=96m/s^2, czyli 9.8g. A to się daje przezyć.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

31 Data: Czerwiec 30 2008 20:56:19
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: J.F. 

On Mon, 30 Jun 2008 09:47:32 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:

On Mon, 30 Jun 2008 00:12:18 +0200, J.F.
Obrazowo, to tak, jakby na człowieku położyc ciężar 6 ton. Zostaje
mokra plama.

1.5t tez bys nie przezyl. A jednak wypadek przy 50km/h ludzie
przezywaja.

Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje
13,89/0,144=96m/s^2, czyli 9.8g. A to się daje przezyć.

To sobie poloz, grubasie, 900kg i przezyj :-)

J.

32 Data: Czerwiec 30 2008 21:54:59
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Mon, 30 Jun 2008 20:56:19 +0200, J.F.
 wrote:

Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje
13,89/0,144=96m/s^2, czyli 9.8g. A to się daje przezyć.

To sobie poloz, grubasie, 900kg i przezyj :-)
9,8*75 to ledwie 735 :P Liczę dla przeciętnego ludzia.

Przy czasie aplikacji 144 milisekund da się przezyć.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

33 Data: Czerwiec 30 2008 22:31:28
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: J.F. 

On Mon, 30 Jun 2008 21:54:59 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:

On Mon, 30 Jun 2008 20:56:19 +0200, J.F.
Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje
13,89/0,144=96m/s^2, czyli 9.8g. A to się daje przezyć.

To sobie poloz, grubasie, 900kg i przezyj :-)
9,8*75 to ledwie 735 :P Liczę dla przeciętnego ludzia.

Przy czasie aplikacji 144 milisekund da się przezyć.

I o to chodzi - 75g jak widac tez, byle szybko.
Nie ma co na tony przeliczac.

J.

34 Data: Czerwiec 30 2008 21:47:43
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

>>>Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje
>>>13,89/0,144=96m/s^2, czyli 9.8g. A to się daje przezyć.
>>
>>To sobie poloz, grubasie, 900kg i przezyj :-)
>9,8*75 to ledwie 735 :P Liczę dla przeciętnego ludzia.
>
>Przy czasie aplikacji 144 milisekund da się przezyć.

I o to chodzi - 75g jak widac tez, byle szybko.
Nie ma co na tony przeliczac.


6g to możesz mieć w samolocie akrobacyjnym, lub myśliwcu dłuższą chwilę
i człowiek wtedy nawet myśli i steruje.

na ułamki sekund limity są znacznie, znacznie większe.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

35 Data: Czerwiec 30 2008 23:52:09
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Krzysiek Kielczewski 

Sami popatrzcie co *J.F* napisał:

On Mon, 30 Jun 2008 21:54:59 +0200,  Adam Płaszczyca wrote:
On Mon, 30 Jun 2008 20:56:19 +0200, J.F.
Tyle, że 50km/h to jakieś 0,144s hamowania, co daje
13,89/0,144=96m/s^2, czyli 9.8g. A to się daje przezyć.

To sobie poloz, grubasie, 900kg i przezyj :-)
9,8*75 to ledwie 735 :P Liczę dla przeciętnego ludzia.

Przy czasie aplikacji 144 milisekund da się przezyć.

I o to chodzi - 75g jak widac tez, byle szybko.
Nie ma co na tony przeliczac.

http://pl.wikipedia.org/wiki/Przeci%C4%85%C5%BCenie

 Największe przeciążenia przeżyte przez człowieka [edytuj]

 Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w
 saniach rakietowych[1]. W wyniku tego eksperymentu popękały mu naczynia
 krwionośne w gałce ocznej (okresowa utrata wzroku, który J. Stapp
 odzyskał . szczęśliwie siatkówki w oczach nie były uszkodzone).

 Mimowolne: Kierowca Formuły 1, David Purley, doświadczył przeciążenia
 równego średnio 179,8 g w roku 1977, gdy wyhamował ze 173 do 0 km/h na
 długości 66 cm, w wyniku uderzenia w ścianę.[2] [3]

Mój komentarz: pamiętajcie, że to tylko dwa przypadki a nie norma, obaj
byli świetnie wytrenowani i żaden z nich nie siedział w cywilnym
samochodzie z trzypunktowymi pasami bezpieczeństwa.

Pozdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

36 Data: Lipiec 01 2008 00:07:02
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Krzysiek,

Monday, June 30, 2008, 11:52:09 PM, you wrote:

[...]

http://pl.wikipedia.org/wiki/Przeci%C4%85%C5%BCenie
 Największe przeciążenia przeżyte przez człowieka [edytuj]
 Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w
 saniach rakietowych[1]. W wyniku tego eksperymentu popękały mu naczynia
 krwionośne w gałce ocznej (okresowa utrata wzroku, który J. Stapp
 odzyskał . szczęśliwie siatkówki w oczach nie były uszkodzone).

Oj, tu jest chyba pomyłka - przeciążenie było znacznie wyższe.

[...]

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

37 Data: Lipiec 01 2008 00:16:59
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Krzysiek Kielczewski 

Sami popatrzcie co *RoMan Mandziejewicz* napisał:

Hello Krzysiek,

Monday, June 30, 2008, 11:52:09 PM, you wrote:

[...]

http://pl.wikipedia.org/wiki/Przeci%C4%85%C5%BCenie
 Największe przeciążenia przeżyte przez człowieka [edytuj]
 Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w
 saniach rakietowych[1]. W wyniku tego eksperymentu popękały mu naczynia
 krwionośne w gałce ocznej (okresowa utrata wzroku, który J. Stapp
 odzyskał . szczęśliwie siatkówki w oczach nie były uszkodzone).

Oj, tu jest chyba pomyłka - przeciążenie było znacznie wyższe.

A skąd wiesz i jakie było? (na angielskiej wiki piszą o 45g)

Pozdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

38 Data: Lipiec 01 2008 00:36:00
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Krzysiek,

Tuesday, July 1, 2008, 12:16:59 AM, you wrote:

[...]

 Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w

[...]

Oj, tu jest chyba pomyłka - przeciążenie było znacznie wyższe.
A skąd wiesz i jakie było?

Nie wiem - skleroza znowu coś popieprzyła :(

(na angielskiej wiki piszą o 45g)

wszelkie źródła podają taką wartość. I to pasuje do czasu hamowania
(1.4s) i gra z tym, co pamiętam z filmów dokumentalnych.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

39 Data: Lipiec 01 2008 00:58:37
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Krzysiek Kielczewski 

Sami popatrzcie co *RoMan Mandziejewicz* napisał:

 Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w

[...]

Oj, tu jest chyba pomyłka - przeciążenie było znacznie wyższe.
A skąd wiesz i jakie było?

Nie wiem - skleroza znowu coś popieprzyła :(

Starość nie radość ;-)

(na angielskiej wiki piszą o 45g)

wszelkie źródła podają taką wartość. I to pasuje do czasu hamowania
(1.4s) i gra z tym, co pamiętam z filmów dokumentalnych.

A ja tylko ponownie podkreślę, że to nie był przeciętny człowiek
w typowym samochodzie osobowym...

Pozdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

40 Data: Lipiec 01 2008 01:04:54
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Krzysiek,

Tuesday, July 1, 2008, 12:58:37 AM, you wrote:

 Dobrowolne: Ppłk John Stapp w 1954 r. doznał przeciążenia 46,2 g w

[...]

A ja tylko ponownie podkreślę, że to nie był przeciętny człowiek
w typowym samochodzie osobowym...

Nie szkodzi - to jemu zawdzięczamy współczesną technologię pasów
bezpieczeństwa, które nie pogarszają sytuacji przy zderzeniu.
Szczytowe wartości opóźnień w samochodach osobowych przy zderzeniu są
podobne, tylko czas działania znacznie krótszy.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam: http://www.allegro.pl/sklep/7416823_squadack :)

41 Data: Lipiec 01 2008 01:17:21
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Krzysiek Kielczewski 

Sami popatrzcie co *RoMan Mandziejewicz* napisał:

A ja tylko ponownie podkreślę, że to nie był przeciętny człowiek
w typowym samochodzie osobowym...

Nie szkodzi - to jemu zawdzięczamy współczesną technologię pasów
bezpieczeństwa, które nie pogarszają sytuacji przy zderzeniu.
Szczytowe wartości opóźnień w samochodach osobowych przy zderzeniu są
podobne, tylko czas działania znacznie krótszy.

Zgoda. Ale nie chciałbym w następnych dyskusjach oglądać wyliczeń jak to
jakaś sytuacja była niegroźna bo 45g to jest do przeżycia bez problemów.

Pozdrawiam,
Krzysiek Kiełczewski

42 Data: Lipiec 01 2008 00:17:55
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Tomasz Pyra 

Adam Płaszczyca pisze:

On Sun, 29 Jun 2008 23:37:52 +0200, Tomasz Pyra
 wrote:

Uderzenie było pod kątem.
Mimo wszystko przy prostopadłym zderzeniu gdzie traci się to 100km/h na drodze metra, może się okazać że przeciętny człowiek nie przeżyje takiego przeciążenia cokolwiek by inżynierowie nie zrobili.

IMO nie ma szans, żeby przeżył w jakikolwiek sposób. Toż deceleracja
wynosi w takiej sytuacji 27/0,036 = 750 m/s^2, czyli 76g.

Tzn. to jeszcze nie jest powiedziane.
Dochodzą cechy osobnicze (młody, mały i wysportowany wytrzyma więcej).
W każdym razie przeżyć się da ponoć nawet i szczytowe 100g, takie wyniki są notowane w motosportach.

Tylko trudno się w ogóle porównywać z cywilną osobówką z trzypunktowym pasem i poduszką w kierownicy, z tym w jakiej uprzęży i z jakimi systemami ochrony jeżdżą sportowcy.
Do tego ich samochody są przystosowane do tego żeby przy uderzeniu generować takie 100g i zakładają że wysportowany organizm to przeżyje.

Cywilny samochód trzeba produkować tak żeby przeciążenie nie zabiło przeciętnego emeryta, więc ten młody i wysportowany szybciej zderzy się osobiście z przeszkodą w którą wjechał samochodem niż zagrożą mu przeciążenia związane z wytracaniem prędkości przez samochód w którym jedzie.

43 Data: Lipiec 01 2008 10:27:39
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 01 Jul 2008 00:17:55 +0200, Tomasz Pyra
 wrote:

IMO nie ma szans, żeby przeżył w jakikolwiek sposób. Toż deceleracja
wynosi w takiej sytuacji 27/0,036 = 750 m/s^2, czyli 76g.

Tzn. to jeszcze nie jest powiedziane.
Dochodzą cechy osobnicze (młody, mały i wysportowany wytrzyma więcej).
W każdym razie przeżyć się da ponoć nawet i szczytowe 100g, takie wyniki
są notowane w motosportach.

Ale nie w trójpunktowych pasach...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

44 Data: Czerwiec 30 2008 06:44:06
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o be zpieczeństwo
Autor: ReddyS 

Dnia 29-06-2008 o 23:37:52 Tomasz Pyra   napisał(a):

Mimo wszystko przy prostopadłym zderzeniu gdzie traci się to 100km/h na  drodze metra, może się okazać że przeciętny człowiek nie przeżyje  takiego przeciążenia cokolwiek by inżynierowie nie zrobili.

Chyba na początku lat 80-tych, albo koniec 70, F1, śmierć jednego z  kierowców podczas startu, nagle wyhamował z 200km/h (już dokładnie nie  pamiętam) do 0km/h - uderzenie w samochód, który na starcie zgasł i nie  ruszył.

--
ReddyS
"Never Say Never"

45 Data: Czerwiec 29 2008 13:09:44
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

A ile wczesniej zdążył wyhamować?

to było jakoś tak: 180 wychamowane w rowie na trawie do 120
a potem betonowe coś (chyba mostek), po czym to co zostało się przeturało
dziesiąt metów.

Liczy się prędkość uderzenia. I jeszcze raz powtóżę - nie ma znaczenia
jakim autem alisz, jesli walniesz 100km/h w twardą przeszkode na
której się zatrzymasz, to wychodzisz z ata w worku. Żadne gwiazdki nie
pomogą.

Mowimy o troche czym innym jednak, mówisz o 100km/h->0km/h w "warunkach
labolatoryjnych" - gdzie fakt ciężko na 3 punkowych pasach i poduszkach
złapać dobrze człowika i g wychodzi potworne.

merc ma 2 systemy dociskania pasów, i zagłówki aktywne.
renówka pasy zintegorowane z fotelem i jeden system.
generalnie 100km/h to dużo - auto człowieka nie zabije tylko czy bez tych
bajerów od tzrymania głowy będzie ok, i czy nacisk przy 3 punktowych pasach
nie będzie za duży to nie wiem.


ale ja cały czas mówie o realnym wypadku przy 100km/h, prawie 2 tonowe auta
naprawdę są w stanie wyrwać prawie wszystko w co wjadą więc droga chamowania
nie jest 1.5 metra tylko trochę więcej.


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

46 Data: Czerwiec 29 2008 16:09:59
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sun, 29 Jun 2008 13:09:44 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

ale ja cały czas mówie o realnym wypadku przy 100km/h, prawie 2 tonowe auta
naprawdę są w stanie wyrwać prawie wszystko w co wjadą więc droga chamowania
nie jest 1.5 metra tylko trochę więcej.

Szczególnie, jak pukną w coś równie ciężkiego...
Chyba trzeba by było obowiązkowa fizyke na maturze dołączyć...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

47 Data: Czerwiec 29 2008 15:09:54
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 


Szczególnie, jak pukną w coś równie ciężkiego...
Chyba trzeba by było obowiązkowa fizyke na maturze dołączyć...

jak pukną w coś równie ciężkiego to poprostu wysiadasz z auta
i zupełnie nic się nie stanie.


--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

48 Data: Czerwiec 29 2008 21:03:41
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sun, 29 Jun 2008 15:09:54 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

Szczególnie, jak pukną w coś równie ciężkiego...
Chyba trzeba by było obowiązkowa fizyke na maturze dołączyć...

jak pukną w coś równie ciężkiego to poprostu wysiadasz z auta
i zupełnie nic się nie stanie.

Jednmak fizika powinna byc obowiązkowa.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

49 Data: Czerwiec 29 2008 22:56:53
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 


>jak pukną w coś równie ciężkiego to poprostu wysiadasz z auta
>i zupełnie nic się nie stanie.

Jednmak fizika powinna byc obowiązkowa.

jedziesz 100km/h mercedesem w220
wjezdzasz w 1.9 tonowy blok betonu.

po udeżeniu jedziesz 50km/h i blok betonowy też.

podczas zderzenia wychamowałeś ze 100km/h do 50 km/h

w skrócie to jest odpowiednik uderzenia 50km/h w ściane z betonu
zgniesz w mercedesie w220 od tego ? 50km/h ? renówka to poduszki
otwiera dopiero od 45km/h.




--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

50 Data: Czerwiec 30 2008 09:48:26
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sun, 29 Jun 2008 22:56:53 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

jedziesz 100km/h mercedesem w220
wjezdzasz w 1.9 tonowy blok betonu.

....który jedzie z przeciwka z tą samą prędkością.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

51 Data: Czerwiec 29 2008 23:40:29
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Tomasz Pyra 

  Michał pisze:

Szczególnie, jak pukną w coś równie ciężkiego...
Chyba trzeba by było obowiązkowa fizyke na maturze dołączyć...

jak pukną w coś równie ciężkiego to poprostu wysiadasz z auta
i zupełnie nic się nie stanie.

Jak pukasz czołowo w coś o podobnych właściwościach fizycznych, to dzieją się podobne rzeczy co przy uderzeniu w nieruchomą ścianę.

52 Data: Czerwiec 29 2008 23:03:23
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor:  


Jak pukasz czołowo w coś o podobnych właściwościach fizycznych, to
dzieją się podobne rzeczy co przy uderzeniu w nieruchomą ścianę.

dokładnie tak, tylko podziel prędkość /2, bo zderzenie niesprężyste.
a reszta energii idzie w ciepło przy zginianiu auta.

troche inaczej gdy wijeżdzasz w 2 takie samo auto - bo masz wtedy jeszcze
bonus w postacie dłuższej drogi hamowania.



pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

53 Data: Czerwiec 29 2008 23:04:11
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

zapomniałęm się podpisać :)

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

54 Data: Czerwiec 30 2008 09:48:47
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Sun, 29 Jun 2008 23:03:23 +0000 (UTC), " "
wrote:

dokładnie tak, tylko podziel prędkość /2, bo zderzenie niesprężyste.
a reszta energii idzie w ciepło przy zginianiu auta.

Tylko wnioskowanie do d...
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

55 Data: Czerwiec 29 2008 21:22:03
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Paweł Pluta 

On Sun, 29 Jun 2008 13:09:44 +0000 (UTC),  Michał
 wrote:

A ile wczesniej zdążył wyhamować?

to było jakoś tak: 180 wychamowane w rowie na trawie do 120
a potem betonowe coś (chyba mostek), po czym to co zostało się przeturało
dziesiąt metów.

Kilkadziesiąt metrów z prędkości 35 km/h? Znaczy, wpadł na zamarznięty staw?
I jak się w ogóle mierzy takie 35 km/h turlającego się samochodu co przedtem
przywalił w betonowy murek?

W ogóle to faceta prawdopodobnie uratowało to, że murek go mało co
wyhamował, tylko rozkręcił.

[...]

Paweł Pluta

--

 -.-. -- .. . -- ..- -- -- - -- ... ... . -. -. .. . -- -
 -.. .-- . -- - .-- .. .- -.. .- -- - -.. -... .. -- - .-.

56 Data: Czerwiec 29 2008 23:35:34
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Tomasz Pyra 

  Michał pisze:

a filar mostu jak mówiłem jest b. mało prawdopodobny bo przy 100km/h samochód w poślizg nie wpadnie (czyba że jakiś super lód, albo dużo oleju).

Ale drzewo na naszych drogach jest jak najbardziej prawdopodobne.
A drzewo to chyba najgorsza przeszkoda jaką można spotkać - zderzenie z drzewem zazwyczaj będzie dużo gorsze niż betonową ścianą.

57 Data: Czerwiec 29 2008 23:11:44
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 


Ale drzewo na naszych drogach jest jak najbardziej prawdopodobne.
A drzewo to chyba najgorsza przeszkoda jaką można spotkać - zderzenie z
drzewem zazwyczaj będzie dużo gorsze niż betonową ścianą.

myśle że to nie ma większego znaczenia czy drzewo czy ściana,
samochód wytzryma oba - a nawet przy drzewie troszeczke głębiej wejdzie i
ciut mniejsze g wyjdzie - ale klatki nie ruszy.

przy 100km/h drzewo nie wejdzie do środka.

Pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

58 Data: Lipiec 01 2008 00:27:47
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Tomasz Pyra 

  Michał pisze:

Ale drzewo na naszych drogach jest jak najbardziej prawdopodobne.
A drzewo to chyba najgorsza przeszkoda jaką można spotkać - zderzenie z drzewem zazwyczaj będzie dużo gorsze niż betonową ścianą.

myśle że to nie ma większego znaczenia czy drzewo czy ściana,
samochód wytzryma oba - a nawet przy drzewie troszeczke głębiej wejdzie i ciut mniejsze g wyjdzie - ale klatki nie ruszy.

przy 100km/h drzewo nie wejdzie do środka.

Przy 100km/h drzewo zatrzymuje się w okolicach tylnej kanapy.

Drzewo to najgorszy rodzaj przeszkody, a ściana to w sumie najlepszy (z tych nieodkształcalnych).
Wjeżdżając prostopadle w ścianę wszystkie strefy zgniotu zadziałają najlepiej jak tylko mogą.
Wjeżdżając w drzewo często okazuje się że między kierowcą a drzewem był tylko zderzak, chłodnica, blok silnika, i gródź.
Misternie popakowane po bokach strefy zgniotu są po zderzeniu praktycznie nietknięte, a drzewo w środku samochodu owinięte zerwanym dachem.

Samochód po zderzeniu z drzewem (zwłaszcza takim o dość cienkim pniu) wygląda jak przecięty - boki nieruszone, a drzewo w kabinie.

59 Data: Lipiec 01 2008 07:02:49
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Michał 

Przy 100km/h drzewo zatrzymuje się w okolicach tylnej kanapy.

Drzewo to najgorszy rodzaj przeszkody, a ściana to w sumie najlepszy (z
tych nieodkształcalnych).
Wjeżdżając prostopadle w ścianę wszystkie strefy zgniotu zadziałają
najlepiej jak tylko mogą.
Wjeżdżając w drzewo często okazuje się że między kierowcą a drzewem był
tylko zderzak, chłodnica, blok silnika, i gródź.
Misternie popakowane po bokach strefy zgniotu są po zderzeniu
praktycznie nietknięte, a drzewo w środku samochodu owinięte zerwanym
dachem.

Samochód po zderzeniu z drzewem (zwłaszcza takim o dość cienkim pniu)
wygląda jak przecięty - boki nieruszone, a drzewo w kabinie.


Jeszcze raz mówie rozmawiamy o bezpiecznych samochodach,
które np wymieniłem:

-merc w220/221
-vw phateon
-renault vel satis

ew 18 latki (ale ich za superbezpiecznych do wyczynów 100km/h bym już
nie uznawał):
-merc w140
-renault safrane
-vw wtedy aut nie robiło, ale było volvo 850 :)


to że jakieś bmw5 czy rover będzie miało to drzewo na wysokości skrzyni
biegów, lub się jakiś ford rozsypie na 3 kawałki nie ma znaczenia,
tak zwane normalne auto zabije kierowce na drzewie przy 50km/h
(zgniecie go - zobacz na crash testy euroncap).

to jest zderzenie laguny (88.5km/h w drzewo) - ponad 2x tańszej niż
vel satis, słabszej i dużo lżejszej:
http://youtube.com/watch?v=2fLg8eQaPyE


pozdrawiam.

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

60 Data: Lipiec 01 2008 10:28:59
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 1 Jul 2008 07:02:49 +0000 (UTC), " Michał"
 wrote:

Jeszcze raz mówie rozmawiamy o bezpiecznych samochodach,
które np wymieniłem:

-merc w220/221
-vw phateon
-renault vel satis


I my też. Drzewo włazi do kabiny.

to jest zderzenie laguny (88.5km/h w drzewo) - ponad 2x tańszej niż
vel satis, słabszej i dużo lżejszej:
http://youtube.com/watch?v=2fLg8eQaPyE

88, to nie 100km/h.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

61 Data: Czerwiec 19 2008 07:45:50
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: V-Tec 

arek pisze:

Czy ktoś z Was próbował kiedyś dotrzeć do danych lub samemu wydedukować, jak ma się bezpieczeństwo na naszych 2-pasmowych autostrad do dróg krajowych?

Czynniki znam. Na autostradzie nie wyjdzie mi wóz z sianem, nie wybiegnie dziecko, itd. Z drugiej strony są większe prędkości i tiry,

Przede wszystkim na autostradzie nie ma ryzyka zderzenia czołowego ani wpadnięcia na drzewo.

które nie zawsze jeżdżą rozważnie. Ale jak to się przekłada na liczby?

Czy większe ryzyko na zostanie kaleką lub trupem ma się jadąc naszą autostradą, czy drogą krajową?

IMO zdecydowanie większe na drodze krajowej.

Przy okazji zapytam, jak wam się wydaje. Czy jak jadę 150 lewym pasem (szybciej nie mogę) i chętnie zawsze zjeżdżam jak mam kogoś we wstecznym, ale akurat nie mogę, bo obok mam tira, czy cokolwiek innego, to jest duże ryzyko, że ten z tyłu wjedzie mi w dupę? Chodzi o to, że ja zawsze mrygam, że zaraz zjadę mu na prawy, tylko on z daleka może

Przesadzasz. 150 to nie jest wolno, jak ktoś jedzie 200 to niech on uważa, oczywiście nie zajeżdżaj nikomu drogi z tego powodu!


--
Pozdr,
W.

62 Data: Czerwiec 19 2008 09:33:48
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: Adam Płaszczyca 

On Thu, 19 Jun 2008 07:45:50 +0200, V-Tec  wrote:

Przede wszystkim na autostradzie nie ma ryzyka zderzenia czołowego ani
wpadnięcia na drzewo.

Jest, tylko dużo mniejsze.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

63 Data: Czerwiec 19 2008 08:14:51
Temat: Re: Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo
Autor: J.F. 

On Wed, 18 Jun 2008 23:54:01 +0200,  arek wrote:

Czy ktoś z Was próbował kiedyś dotrzeć do danych lub samemu wydedukować, jak
ma się bezpieczeństwo na naszych 2-pasmowych autostrad do dróg krajowych?

Chyba po raz pierwszy policja podala ilosc wypadkow z podzialem na
drogi. Danych o obciazeniu drog brak - tzn byly liczone, ale nie
widzialem opublikowanych.

Jest co prawda ustawa o dostepie do informacji  i mozna sprobowac
o te dane poprosic.

Bez nich to raczej wrozenie z fusow.

Czynniki znam. Na autostradzie nie wyjdzie mi wóz z sianem, nie wybiegnie
dziecko, itd. Z drugiej strony są większe prędkości i tiry, które nie zawsze
jeżdżą rozważnie.

No tak mowiac szczerze to wozu z sianem na krajowce nie widzialem od
dawna, dzieci w przydroznych miejscowosciach dobrze wychowane,
pozostaja tylko kierowcy ktorzy przekraczaja predkosc w miejscach
potencjalnie niebezpiecznych :-)

Ale jak to się przekłada na liczby?

A4 - cos 30 ofiar smiertelnych w roku ubieglym.

Przy okazji zapytam, jak wam się wydaje. Czy jak jadę 150 lewym pasem
(szybciej nie mogę) i chętnie zawsze zjeżdżam jak mam kogoś we wstecznym,
ale akurat nie mogę, bo obok mam tira, czy cokolwiek innego, to jest duże
ryzyko, że ten z tyłu wjedzie mi w dupę?

IMO - bliskie zeru.

Chodzi o to, że ja zawsze mrygam,
że zaraz zjadę mu na prawy, tylko on z daleka może myśleć, że ja dodam gazu
i za moment już mnie nie będzie, a ja tylko sygnalizuję chęć zjazdu,

Znaczy sie podnosisz ryzyko :-)

J.

Autostrada vs droga krajowa - pytanie o bezpieczeństwo



Grupy dyskusyjne