Grupy dyskusyjne   »   obrocona panewka - jak to technicznie wyglada

obrocona panewka - jak to technicznie wyglada



1 Data: Styczen 04 2011 14:15:00
Temat: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: Bucz 

czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone z opisem - "obrocona panewka"

co to technicznie oznacza?
jak dochodzi do czegos takiego?
jakie sa objawy / po czym mozemy rozpoznac ta awarie?

czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzeba wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne narzedzia oraz umiejetnosci)


--
Bucz
"Walk softly and carry a big gun"



2 Data: Styczen 04 2011 15:57:08
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: BartekK 

W dniu 2011-01-04 14:15, Bucz pisze:

czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone z
opisem - "obrocona panewka"
Opis to jedno, a realia to drugie... typu sprzedawane komórki "całkiem dobra tylko siÄ™ nie włÄ…cza, ale to pewnie bateria a ja nie mam ładowarki" ;)

co to technicznie oznacza?
jak dochodzi do czegos takiego?
Panewki sÄ… montowane "parÄ…" w postaci dwóch pół-okrÄ™gów, każdy z nich ma "zaciÄ™cie" w postaci zagiÄ™tego kawałka (patrz na fotkÄ™:
http://www.motokal.com/naprawa_zdjecia/panewki_zle.jpg ich prawy górny róg) na którym ten pasek blachy siÄ™ trzyma w swoim dołku, by siÄ™ nie obrócił.
W wiÄ™kszoĹ›ci zastosowaĹ„ w panewce sÄ… otworki (jeden, dwa, wiÄ™cej) którymi pod ciĹ›nieniem w przestrzeĹ„ miÄ™dzy panewkÄ… a resztÄ… jest tłoczony olej. JeĹ›li panewka siÄ™ obróci - to otworki w niej nie bÄ™dÄ… pasować w otwory którymi pod niÄ… doprowadzany jest olej, wiÄ™c nie bÄ™dzie smarowania...
Jak panewki majÄ… tak wielkie luzy, że luz przekracza wysokoć tego zÄ…bka, to potrafiÄ… siÄ™ przesunąć. Przeważnie doprowadza do tego brak smarowania (lub smarowanie czymĹ› co kiedyĹ› było olejem), bo powoduje 1) szlifowanie panewki zamiast slizgania siÄ™ (i powiÄ™kszanie luzu) 2) ogromne przegrzewanie powierzchni panewek (na tamtej fotce widać przegranÄ… powierzchniÄ™) powodujÄ…ce ich odkształcanie, które również może powodować wyskoczenie z dołka... 3) ogromny luz, to wypływanie oleju bokiem zamiast smarowania całej powierzchni.. Czyli zjawisko samo siÄ™ powiÄ™ksza.

jakie sa objawy / po czym mozemy rozpoznac ta awarie?
Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki, nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, wiÄ™c i cylindry mogÄ… być do wyrzucenia)

czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzeba
wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne narzedzia oraz
umiejetnosci)
Na kanale obejrzeć to możesz, wystarczy Ĺ›ciÄ…gnąć miskÄ™.
Na 99% to siÄ™ nie opłaca w ogóle inaczej niż wymiana całego silnika. Skoro obróciły mu siÄ™ panewki, to albo był w stanie agonalnym i wyremontowany przez kowala (który Ľle to złożył), albo był w tak agonalnym stanie że siÄ™ rozpadł, i wymiana samych panewek to jak Ĺ›wieże skarpetki dla nieĹ›wieżego trupa...


--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

3 Data: Styczen 04 2011 16:56:38
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: news-gazeta 

Panewki sÄ… montowane "parÄ…" w postaci dwóch pół-okrÄ™gów, każdy z nich ma "zaciÄ™cie" w postaci zagiÄ™tego kawałka (patrz na fotkÄ™:
http://www.motokal.com/naprawa_zdjecia/panewki_zle.jpg ich prawy górny róg) na którym ten pasek blachy siÄ™ trzyma w swoim dołku, by siÄ™ nie obrócił.

A co z panewkami bezzamkowymi?

Pozdrawiam - Darek.

4 Data: Styczen 05 2011 14:04:39
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: MarcinJM 

W dniu 2011-01-04 16:56, news-gazeta pisze:

Panewki s± montowane "par±" w postaci dwóch pół-okręgów, każdy z nich
ma "zacięcie" w postaci zagiętego kawałka (patrz na fotkę:
http://www.motokal.com/naprawa_zdjecia/panewki_zle.jpg ich prawy górny
róg) na którym ten pasek blachy się trzyma w swoim dołku, by się nie
obrócił.

A co z panewkami bezzamkowymi?

Maja kolek ustalajacy.

--
Pozdrawiam
MarcinJM
gg: 978510, marcinjm()op.pl

5 Data: Styczen 04 2011 18:31:29
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: Wojtek Borczyk 

On Tue, 4 Jan 2011, BartekK wrote:

Brak smarowania wału = zatarcie, a przynajmniej zniszczony wał, panewki, nie wiadomo co jeszcze (zniszczone panewki = opiłki metalu w oleju, wiÄ™c i cylindry mogÄ… być do wyrzucenia)

Warto dodać, że obrócenie siÄ™ panewki w korbowodzie oprócz wspomnianych wyżej uszkodzeĹ„ może też spowodować uszkodzenie samego korbowodu. Gniazda panewek w stopie korbowodu sÄ… obrabiane z dokładnoĹ›ciÄ… setnych części milimetra a trÄ…ca o to gniazdo skorupa panewki potrafi czasem zrobić takÄ… "demolkÄ™", że cały korbowód nadaje siÄ™ tylko do wymiany.

Pozdrawiam :)

W.

6 Data: Styczen 04 2011 16:13:46
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: J.F. 

Użytkownik "Bucz"  napisał w

czasami na aukcjach internetowych mozna spotkac samochody uszkodzone z opisem - "obrocona panewka"
co to technicznie oznacza?
jak dochodzi do czegos takiego?

Tak jak to na zdjeciu Bartka widac - panewka to taki pierscien z dwoch polowek, ma wystep zeby sie w korpuscie czy korbowodzie nie obracala.

Przy czym trzeba by wiedziec ile wczesniej i pozniej przejechalo auto - skoro do tego doszlo to luz byl spory, wielka szansa ze wal juz jest zuzyty, trzeba bedzie wal szlifowac, moze korpus i korbowody, nadwymiarowa panewke szukac itp.

czy naprawe da sie wykonac na kanale w przydomowym garazu czy trzeba wyjac caly silnik? (majac oczywiscie na stanie potrzebne narzedzia oraz umiejetnosci)

Zalezy od auta - najwygodniej wyjac silnik i dalej sprawdzac, naprawiac, albo nowy silnik wstawiac..
Ale jesli wystarczy tylko panewki wymienic - powinno sie dac od spodu, o ile masz wygodny kanal.

W sumie - kot w worku. Licz sie z zakupem drugiego silnika.

J.

7 Data: Styczen 04 2011 16:17:09
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: Kuba (aka cita) 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomo¶ci

Ale jesli wystarczy tylko panewki wymienic - powinno sie dac od spodu, o ile masz wygodny kanal.


bardzo marne szanse, zeby wystarczyło wynmienić panweki.

ps. no chyba, ze auto ma przejechać kilka/kilkadziesi±t/kilkaset kilometrów.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

8 Data: Styczen 04 2011 20:58:03
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: ..:maniek:.. 

obroceonej panewki nie da sie naprawic inaczej niz przez demontaz walu i
jego szlif + ewentualnie kontrola i naprawa otworu w korbowodzie (lub
wymiana korbowodu).
co do oplacalnosci to do wiekszosci aut kpl.panewek korbowych jak i glownych
dobrej firmy to ok 500zl (sa dostepne w roznych nadwymiarach), koszt szlifu
walu to roznie - ja robilem jakies 1,5roku temu w 4 cylindrowce i placilem
cos kolo 220zl...wiec czy to taka tragedia? niech kazdy oceni sam

--
_______________________________
pozdrawienia ..:Maniek:.. gg:841630
American dream 3,5V6 + 3,8V6=7300ccm w garazu :-)

9 Data: Styczen 04 2011 21:36:23
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: BartekK 

W dniu 2011-01-04 20:58, ..:maniek:.. pisze:

obroceonej panewki nie da sie naprawic inaczej niz przez demontaz walu i
jego szlif + ewentualnie kontrola i naprawa otworu w korbowodzie (lub
wymiana korbowodu).
co do oplacalnosci to do wiekszosci aut kpl.panewek korbowych jak i glownych
dobrej firmy to ok 500zl (sa dostepne w roznych nadwymiarach), koszt szlifu
walu to roznie - ja robilem jakies 1,5roku temu w 4 cylindrowce i placilem
cos kolo 220zl...wiec czy to taka tragedia? niech kazdy oceni sam
Ale koszt demontażu tych gratów (wyciÄ…gniÄ™cie wału z silnika, choćby nawet udało siÄ™ bez demontażu silnika, to trochÄ™ rozbierania i roboty), plus zestaw uszczelnieĹ„ nowych (miski, wału, pokryw itd) to kolejne kilkaset zł bÄ™dzie. A za te ~1000zł lub wiÄ™cej to można trafić już silnik na chodzie, z rozbitka itp, wszystko zależy jaki to silnik i czy warto w stary inwestować (skoro panewki wypadajÄ…, to reszta też nie bÄ™dzie zadbana)

--
| Bartlomiej Kuzniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

10 Data: Styczen 05 2011 09:08:27
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: Kuba (aka cita) 


Użytkownik "..:maniek:.."  napisał w wiadomo¶ci

obroceonej panewki nie da sie naprawic inaczej niz przez demontaz walu i jego szlif + ewentualnie kontrola i naprawa otworu w korbowodzie (lub wymiana korbowodu).
co do oplacalnosci to do wiekszosci aut kpl.panewek korbowych jak i glownych dobrej firmy to ok 500zl (sa dostepne w roznych nadwymiarach), koszt szlifu walu to roznie - ja robilem jakies 1,5roku temu w 4 cylindrowce i placilem cos kolo 220zl...wiec czy to taka tragedia? niech kazdy oceni sam


trzeba wzi±ć pod uwage jeszcze kilka rzeczy
Koszt robocizny oraz koszt sprawdzenia co jeszcze sie stało i dlaczego.
Samo obrócenie panewki z czego¶ wynika, bo samo z siebie sie nie wzięło.
Jak długo trwał okres przed awari± i co sie wtedy działo w silniku.
Jak już kto¶ wspomniał uszkodzona panewka to zwykle czubek góry lodowej.

W wielu (większo¶ci?) przypadków trzeba wyci±gn±ć silnik. Trzeba sprawdzić korby, czyli rozebrać cały dół.
Często dobrze jest zdj±ć też głowice.
Składanie takiego silnika na starych pier¶cieniach, to też brak myslenia perspektywicznego (jasne, ze jak s± dobre, to po co - tylko skoro rozwaliło panewke, to sk±d masz pewno¶ć, ze smarowanie innych elementów bylo wystarczj±ce i czy pier¶cienie, prowadnice zaworowe itp s± ok? - Trzeba rozerbrać, a jak rozbierzesz to koszty sie mnoż±, bo na starych gratach nie będziesz składać)
Skoro wymiana pier¶cieni to trzeba sprawdzić tuleje, a szlif każdej dziury to kolejne pieni±dze.

Na koniec - remont (szlif) wału np. w Omedze V6 to ... koniec tego silnika. Najprawdopodobniej wał ten jest obrabiany cieplnie w taki sposob, ze jego szlif powoduje osłabienie materiału na tyle, ze po złożeniu silniki te pracuj± ... stosunkowo króko, a naprawa jest nieopłacalna. Pewniejsze w tym przypadku jest kupno używanego, sprawdzonego silnika i wymiana.

Oczywi¶cie w wielu innych samochodach pewnie da sie zrobić taki remont, a kiedy¶ to bylo na porz±dku dziennym. Jednak czasy sie zmieniaj±, jako¶ silników również, a ryzyko zwi±zane z nietrwało¶ci± silnika po remoncie jest na tyle duża, ze trzeba sie nad tym zastanowic dwa razy.

Teraz z mojego podwórka. Mamy (znaczy sie mój ojciec) kilka dostawczaków. Jeden z nich służy jako pewnego rodzaju magazynek, któy jak sie zapełnia to samochód zawarto¶ć wywozi. Jest to Ducato 2,5D. Tam też padła panewka. Jako, ze samochod nie robi przebiegów to ... zdjęli¶my miske, wymienili¶my 1 (słownie:jedn±) panewke i przykręcili¶my miske. Bez szlifu i innych napraw. Ducato od tej pory działa już ponad dwa lata - tyle, ze: JeĽdzi tak ze dwa razy w miesi±cu po parena¶cie kilometrów (raz zrobilem 150km na raz), jeĽdzimy nim tylko my (ja i ojciec) z obrotami nie przekraczaj±cymi znacz±co wolne obroty. Sęk w tym, ze mozemy soboe pozwolić na to, zeby ten silnik padł w każdej chwili.
Generalnie jednak można... tylko po co.


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
www.cita.pl
Dwa ogony Irma i Myszka

11 Data: Styczen 05 2011 13:22:24
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: Andrzej KaĽmierczak 




Na koniec - remont (szlif) wału np. w Omedze V6 to ... koniec tego silnika. Najprawdopodobniej wał ten jest obrabiany cieplnie w taki sposob, ze jego szlif powoduje osłabienie materiału na tyle, ze po złożeniu silniki te pracuj± ... stosunkowo króko,

w Carnivalu też , ale i na to jest metoda - azotowanie po szlifie wału
(robi± to choćby w Iławie) potem polerowanie czopów , albo szlif i chrom techniczny i znów szlif - jak np w silnikach lotniczych


ad meritum - zgoda z przedmówca w 100 % , obrócenie panewki to skutek , szukanie przyczyny i czasochłonne i newdzięczne bez znajomo¶ci przeszło¶ci
IMHO nie warto , chyba że to rzadki i drogi w zakupie silnik który po tym akcie ma służyć lata

szacuję robociznę wyj±ć- rozmontować- zmontować-włożyć na jaki¶ 1000 zł min + materiały i inne roboty naprawcze podzespołów

chyba ze lubisz samemu


pozdrawiam

Andrzej

12 Data: Styczen 05 2011 15:41:29
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: J.F. 

Użytkownik "..:maniek:.."  napisał w

obroceonej panewki nie da sie naprawic inaczej niz przez demontaz walu i jego szlif + ewentualnie kontrola i naprawa otworu w korbowodzie (lub wymiana korbowodu).
co do oplacalnosci to do wiekszosci aut kpl.panewek korbowych jak i glownych dobrej firmy to ok 500zl (sa dostepne w roznych nadwymiarach), koszt szlifu walu to roznie - ja robilem jakies 1,5roku temu w 4 cylindrowce i placilem cos kolo 220zl...wiec czy to taka tragedia? niech kazdy oceni sam

Tylko ze jak juz masz caly silnik rozmontowany, to warto pierscienie wymienic, potem sie przyjrzec cylindrom, oddac do szlifu, nadwymiarowe tloki kupic, wymienic, zawory dotrzec .. i silnik jak nowy, ale portfel tez - pusty jak ze sklepu :-)

J.

13 Data: Styczen 05 2011 15:51:21
Temat: Re: obrocona panewka - jak to technicznie wyglada
Autor: Piotr Klimek 

Dnia (Wed, 5 Jan 2011 15:41:29 +0100) ktos podajacy sie za J.F.
wyklawiaturowal co nastepuje:


Tylko ze jak juz masz caly silnik rozmontowany, to warto
pierscienie wymienic, potem sie przyjrzec cylindrom, oddac do
szlifu, nadwymiarowe tloki kupic, wymienic, zawory dotrzec .. i
silnik jak nowy, ale portfel tez - pusty jak ze sklepu :-)

Trzeba po prostu wiedziec kiedy powiedziec dosc w czasie wymiany bebechow
silnika. Robilem w sumie trzy remonty silnikow motocyklowych w ostatnim
czasie i wydaje mi sie, ze jednak lepszym rozwiazaniem jest kupno calego
uzywanego silnika niz 'zabawy' w remonty. 

--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Citroen C5 2.0HDI `02

obrocona panewka - jak to technicznie wyglada



Grupy dyskusyjne