oszczędna jazda
1 | Data: Luty 12 2007 19:33:22 |
Temat: oszczędna jazda | |
Autor: alex | witam 2 |
Data: Luty 12 2007 19:51:37 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Richat | alex napisał(a): witamzazwyczaj predkosc 90km/h -- Pozdr.Richat - Katowice Toyota avensis D-4D + CB Radio (tylko podkładki PMS) oklejony Author czerwień meksykańska 7-mio biegowy ;-) UWAGA !!! Jak chcesz do mnie napisać to w adresie zostaw tylko ksywkę 3 |
Data: Luty 13 2007 01:14:33 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Miro | Użytkownik "Richat" napisał w wiadomości > jeżdże małym, słabym autkiem a mianowicie Peżotem 206 (2006,1,4l,75koni) Choć tej jednostki akurat nie znam, to w ciemno o dwa piwka się zakładam, że przy takim silniku będzie to mniejsza prędkość - pewnie taka, przy której auto będzie miało jakieś 1500 obrotów (dla benzyniaka, bo przy dieslu to i przy 1300 obr już powinien równo iść). Nawet w dużo większych i bardziej "autostradowych" autach najbardziej ekonomiczną prędkością jazdy były okolice 65-75 km/h - czyli taka prędkość, żeby na najwyższym biegu jechać tuż ponad granicą "stabilnych" obrotów. Nierzadko jeszcze wolniejsza jazda na biegu n-1 będzie jeszcze bardziej oszczędna, a to za sprawą tego, że prędkość (a dokładniej rosnący w kwadratowej proporcji opór powietrza) jest największym "zabójcą" ekonomicznej jazdy. Oczywiście taka jazda wymaga sporej cierpliwości i delikatnego obchodzenia się z gazem (czyli unikania niepotrzebnego dociskania, ale i nie pozwalania autu na zejście z obrotów) - najlepiej realizuje się to tempomatem, wtedy można kolejne dziesiąte części litra uszczknąć (a co ciekawe, w przypadku ciężarówki na polskich drogach to i całe litry - ale to już nieco inna historia - dla zainteresowanych: pneumatyczny fotel w ciężarówce na nierównościach kiwa się inaczej niż kabina i pedał przyspieszenia, przez co na dołkach kierowca chcąc nie chcąc lekko pompuje ten pedał i dostarcza niepotrzebne, krótkie dawki bezowocnie traconego paliwa ). Generalnie każdemu kto ma taką możliwość polecam poeksperymentować z jazdą połączoną z analizą wskazań kompa - takie przekonanie się na własnej skórze to mimo wszystko ważny czynnik w nauce ekonomicznej jazdy. Sam miewam często okazję pojeździć różnymi autami - z reguły wyposażonymi w komputer pokazujący spalanie i powiem, że takie eksperymenty z ekonomiczną jazdą na prawdę dużo dają. -- Miro B,C+E Opel Zafira 2.0 DTI U520 + ML145 4 |
Data: Luty 13 2007 13:23:06 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: V-Tec | Miro napisał(a): Choć tej jednostki akurat nie znam, to w ciemno o dwa piwka się zakładam, że zgdzam się. Rekord mojego taty w golfie 2 1.6td to coś ponad 3l/100km, ale jechał, przepraszam, toczył się trójką bez gazu, taka była ślizgawica. A jechać musiał. sporej cierpliwości i delikatnego obchodzenia się z gazem (czyli unikania Nie sądzę, że bezowocnie traconego. Po prostu auto minimalnie przyspieszy, potem minimalnie zwolni i jest ok. -- Pozdr, W. 5 |
Data: Luty 12 2007 19:58:53 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Artur 'futrzak' Maśląg | alex napisał(a): jeżdże małym, słabym autkiem a mianowicie Peżotem 206 (2006,1,4l,75koni) Najoszczędniej? Pewnie w okolicach 90km/h, ale nie miałem tego okazji sprawdzić - nigdy. Dokładnie w opisywanym samochodzie, oraz w każdym innym dowolnym. W Polsce nie da się jechać równo 90km/h przez dłuższy odcinek, a na drogach szybkiego ruchu jest to raczej mało prawdopodobne. Nawet na polskich. Jazda o kropelce to sztuka dla sztuki ;) -- Jutro to dziś, tyle że jutro. 6 |
Data: Luty 12 2007 22:19:20 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Cyprian Prochot |
ii tam ja do pracy bardzo czesto tocze sie ok 30 km odcinkiem non stop 90 kmh... faktycznie wychodzi dosc ekonomicznie... -- pozdrawiam Cyprian Prochot CKMK - white Brava 1.6 16V LPG + Alan 28 / RS39 + AT 1700 7 |
Data: Luty 12 2007 22:43:36 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Artur 'futrzak' Maśląg | Cyprian Prochot napisał(a): ii tam Uwaga, uwaga. Kolega Cyprian ma wszystkim do zaoferowania 30-to kilometrowy odcinek polskiej drogi, gdzie będziemy mogli sprawdzić spożycie naszych bolidów przy średniej prędkości non stop 90km/h. -- Jutro to dziś, tyle że jutro. 8 |
Data: Luty 12 2007 22:55:19 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Cyprian Prochot |
Uwaga, uwaga. Kolega Cyprian ma wszystkim do zaoferowania 30-to obwodnica Krakowa . o godz 6 rano bez problemu mozna testowac ;) -- pozdrawiam Cyprian Prochot CKMK - white Brava 1.6 16V LPG + Alan 28 / RS39 + AT 1700 9 |
Data: Luty 13 2007 18:20:57 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Artur 'futrzak' Maśląg | Cyprian Prochot napisał(a): obwodnica Krakowa . Myślisz, że to będą wynika wiarygodne? Na dobrą sprawę pozostaje jakiś tor i kółka ze stałą prędkością. -- Jutro to dziś, tyle że jutro. 10 |
Data: Luty 13 2007 00:47:09 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: blackbird | Uwaga, uwaga. Kolega Cyprian ma wszystkim do zaoferowania 30-to A co to za problem?! Nie rozumie w czym problem. Wjezdzasz w nocy (nie mylic z 23 ani piatkiem i sobota) na dowolna krajowa droge i sie toczysz. Skoro nawet na "8" Wroclaw - Klodzko da sie, nie liczac drobnego wahania predkosci przy wyprzedzaniu wolniejszych tirow to nie wiem po jakich drogach jezdzisz. 11 |
Data: Luty 13 2007 18:24:56 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Artur 'futrzak' Maśląg | blackbird napisał(a): A co to za problem?! Nie rozumie w czym problem. Wjezdzasz w nocy (nie mylic z 23 ani piatkiem i sobota) na dowolna krajowa droge i sie toczysz. Skoro nawet na "8" Wroclaw - Klodzko da sie, nie liczac drobnego wahania predkosci przy wyprzedzaniu wolniejszych tirow to nie wiem po jakich drogach jezdzisz. Wiesz, taka ocena jest mało miarodajna. Samochód raczej nie służy do jazd testowych w godzinach nocnych. Najoszczędniejsza pewnie będzie spokojna jazda w okolicach 50-60km/h na czwórce. -- Jutro to dziś, tyle że jutro. 12 |
Data: Luty 13 2007 20:30:01 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: blackbird | Wiesz, taka ocena jest mało miarodajna. Ale da sie sprawdzic :-) Samochód raczej nie służy do Kiedy ja dosc duzo jezdze pozno w nocy lub wczesnie nad ranem. Trasy staram sie tak planowac, zeby w miare mozliwosci jechac przy jak najmniejszym natezeniu ruchu. Dla mnie jednak ma to pewna wartosc. Najoszczędniejsza pewnie będzie Dokladnie to samo zauwazylem. Pewnie daloby sie spalic mniej, ale nie w warunkach zblizonych do normalnej jazdy. 13 |
Data: Luty 16 2007 18:13:31 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Cz | Artur 'futrzak' Maśląg wrote: Wiesz, taka ocena jest mało miarodajna. Samochód raczej nie służy do W nocy będzie oszczędniej: gęstsze powietrze. -- Cz. 14 |
Data: Luty 12 2007 20:00:55 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Tomasz Pyra | alex napisał(a): witam Nie będzie wielkiej pomyłki jeżeli przyjmiesz że przy najniższych rozsądnych (żeby silnik się nie telepał) na najwyższym biegu. W tym wypadku z pewnością to będzie to 90. Swoją drogą to skoro przy 90 masz 2000rpm, to przy 3000rpm będziesz miał 135km/h a nie 110 (no chyba że to 90 na V biegu, a 110 na IV). Coś mi się nie widzi żeby do 75KM silniczka ktoś wsadził skrzynię przy której odcięcie wypadnie gdzieś przy 300km/h ;) 15 |
Data: Luty 12 2007 20:37:59 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Witold Wladyslaw Wojciech Wilk | Tomasz Pyra napisał: Swoją drogą to skoro przy 90 masz 2000rpm, to przy 3000rpm będziesz miał moze mu sie sprzeglo bardzo slizga?? -- Witold Wladyslaw Wojciech Wilk Et39m:+48605066384 gg3211630 (lepiej @) prr: giant boulder'02 @13kkm - brak czasu :( / tychy-sosnowiec-gliwice pms: vw golf 2 byl, juz sprzedany :) / pms/kc: citroen xantia mkI 2.0 8v 1995 240kkm/32kkm hydrokomfortowa :) 16 |
Data: Luty 12 2007 21:56:09 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Wlodek | jeżdże małym, słabym autkiem a mianowicie Peżotem 206 jesli najoszczedniej oznacza jak najmniej l paliwa na 100km to bym sie zgodzil W tym wypadku z pewnością to będzie to 90. moze nawet ciut mniej ale to trzeba miec dobrze wyczuty samochod, zeby wiedziec kiedy nie warto juz ciagnac na ostatnim biegu i oplaca sie zredukowac Swoją drogą to skoro przy 90 masz 2000rpm, to przy 3000rpm będziesz no cos mu sie pokielbasilo Coś mi się nie widzi żeby do 75KM silniczka ktoś wsadził skrzynię przy u mnie (ale troche mocniejszy), przyjmujac, ze odciecie jest w okolicach 6.6 krpm to na V wychodzi ~ 285 :) W. 17 |
Data: Luty 13 2007 01:03:18 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: blackbird | u mnie (ale troche mocniejszy), przyjmujac, ze odciecie Wiecej Ci wyjdzie, przynajmniej licznikowo. ~130 nie masz przeciez nawet 3000. Ale to calkiem inny pojazd. 18 |
Data: Luty 12 2007 23:21:37 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: J.F. | On Mon, 12 Feb 2007 20:00:55 +0100, Tomasz Pyra wrote: alex napisał(a): Wy koledzy raczycie zartowac. Cieszcie sie jesli to ponad 50 bedzie.. J. 19 |
Data: Luty 12 2007 23:33:15 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Tomasz Pyra | J.F. napisał(a): On Mon, 12 Feb 2007 20:00:55 +0100, Tomasz Pyra wrote: Źle przeczytałem pytanie - zrozumiałem że pytał o to która z 2 prędkości będzie oszczędniejsza. Ale nadal podtrzymuję to że najwyższy bieg i minimalne obroty. Chociaż np. w Vectrze C 3.2 najmniejsze zużycie wychodziło na IV i III biegu (takie samo). Na V już prędkość była dość spora. 20 |
Data: Luty 13 2007 01:07:18 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: blackbird | Źle przeczytałem pytanie - zrozumiałem że pytał o to która z 2 prędkości Najmniejsze mozliwe spalanie to raczej nie przypadnie na najwyzszy bieg. W normalnych warunkach drogowych to tak jak pisalem, najbezpieczniej IV i trzymac rowno gdzies tak w okolicach 60 km/h. 21 |
Data: Luty 13 2007 01:00:37 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: blackbird | Nie będzie wielkiej pomyłki jeżeli przyjmiesz że przy najniższych Nie za szybko? W idealnych warunkach to chyba bardziej gdzies w okolicach 50-70 km/h na piatce, w normalnych warunkach drogowych najmniej paliwa spali sie w samochodzie z nieduzym silnikiem wlasnie toczac sie z rowna predkoscia gdzies tak w okolicach do 60 km/h ale na czwartym biegu, corolla 1.4 pokazuje wtedy okolo 4-5 litrow. Srednio na dluzszym odcinku wyszloby pewnie ze 4,5. Niech nawet spali 5, to przy 90 km/h takie spalanie jest nieosiagalne, bo wyzlopie okolo 6 litrow. Nie jest to zaden wyjatek, podalem przyklad bo to jedyny samochod o pojemnosci silnika wlasnie 1.4, w ktorym widzialem chwilowe spalanie. W kazdym razie nie bedzie to nigdy 110 km/h dla silnika 1.4. Swoją drogą to skoro przy 90 masz 2000rpm, to przy 3000rpm będziesz miał Astra 1.6 8v, podobne parametry silnika i ciezar budy. 110 km/h na piatce oznacza rowne 2500 rpm... odciecie bedzie gdzies tak przy blisko 300... no 270. Jest to wiec mozliwe. 22 |
Data: Luty 12 2007 20:05:46 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: xxxx | Był 12 luty 2007 roku (poniedziałek) gdy o godz. 19:33, wszystkim znany witam O ile sie nie mylę to aby najpoprawniej odpowiedzieć na to pytanie powinienes postarac sie o wykres (dal twojego silnika) momentu obrotowego w zalezności od obrotów. Punkt przegięcia odpowiada optymalnym obrotom. Zarówno wyższe jak i niższe obroty powodują większe żuzycie paliwa niż przy obrotach odpowiadających tym z przegięcia. Jesli sie myle to sorry i niech mnie inni zbluzgają (ale moze tak delikatniej :-) -- Pozdrawiam 23 |
Data: Luty 12 2007 20:12:53 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Leszek Królikowski | Użytkownik "xxxx" napisał w wiadomości Był 12 luty 2007 roku (poniedziałek) gdy o godz. 19:33, wszystkim znany a oto i wykresiki http://www.rri.se/index.php?DN=29&List=C-L pozdr 24 |
Data: Luty 12 2007 20:34:26 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Łukasz Kusek | On Mon, 12 Feb 2007 20:05:46 +0100, xxxx wrote: Punkt przegięcia odpowiada optymalnym obrotom. Na pewno punkt przegiecia? Punktow przegiecia moze byc kilka. Ktory wtedy wybrac? ;) 25 |
Data: Luty 12 2007 23:07:22 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Tomasz Pyra | xxxx napisał(a): O ile sie nie mylę to aby najpoprawniej odpowiedzieć na to pytanie Hmmm... ja mam taki punkt przegięcia (rozumiem że chodziło Ci po prostu o maksimum) przy jakiś 4500rpm ;) Czy to znaczy że 70km/h powinienem najoszczędniej jeździć na II biegu? :) Jesli sie myle to sorry i niech mnie inni zbluzgają (ale moze tak Nie no... czemu od razu bluzgać? ;) 26 |
Data: Luty 13 2007 09:20:05 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Łukasz Kusek | On Mon, 12 Feb 2007 23:07:22 +0100, Tomasz Pyra wrote: xxxx napisał(a): Hmmm... ja mam taki punkt przegięcia (rozumiem że chodziło Ci po Co by nie wprowadzac w blad mlodziezy ;) "Punkt przegięcia jest w analizie matematycznej punktem na wykresie funkcji, w którym zachodzi zmiana jej wypukłości, tj. funkcja wypukła na lewo od tego punktu staje się wklęsła na prawo od niego lub na odwrót." by Wikipedia A uscislajac ten punkt to maksimum globalne. 27 |
Data: Luty 16 2007 16:53:46 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Leksem | On Mon, 12 Feb 2007 23:07:22 +0100, Tomasz Pyra xxxx napisał(a):Typowy silnik ma wklesla funkcje przebiegu momentu obrotowego (moga byc plaskie odcinki tez). Punktow przegiecia zatem nietu. Tomek 28 |
Data: Luty 12 2007 20:12:36 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Jurand | "alex" wrote in message witam PRzy prędkości 0 km/h. Auto pali 0 litrów. Warunek - silnik musi być wyłączony. Jurand. 29 |
Data: Luty 12 2007 20:25:29 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: bratPit |
autor pytał o jazdę ;-) brat 30 |
Data: Luty 12 2007 23:08:12 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Tomasz Pyra | bratPit napisał(a): PRzy prędkości 0 km/h. Auto pali 0 litrów. Warunek - silnik musi być Zerowa prędkość nie jest konieczna w twierdzeniu Juranda - samochód może jechać, ważne jest żeby silnik był wyłączony ;) 31 |
Data: Luty 12 2007 22:21:31 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Marcin J. Kowalczyk | Jurand napisał(a): jeżdże małym, słabym autkiem a mianowicie Peżotem 206 (2006,1,4l,75koni) i przy hamowaniu silnikiem... tez podawane jest samo powietrze... 32 |
Data: Luty 12 2007 20:25:23 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: kamil d | alex napisał(a): jeżdże małym, słabym autkiem a mianowicie Peżotem 206 (2006,1,4l,75koni) Na pewno? W prawdzie mam 1.1 ale afaik skrzynia jest ta sama i u mnie przy 2000rpm jest ~70kmh, 110kmh to już ~3500rpm. Przy jakiej ilości obrotów jeździ się najoszczędniej? Minimalne spalanie podane przez producenta (5,4l/100km) osiągnąłem na drodze ekspresowej starając się cały czas jechać 110kmh. -- kamil d red 206 mysłowice www.patrz.fe.pl 33 |
Data: Luty 12 2007 23:10:51 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Tomasz Pyra | kamil d napisał(a): alex napisał(a): Ja moim samochodem to spalanie z tracy dla mojego samochodu (6.8l/100km) osiągam też przy spokojnej jeździe ze stałą prędkością około 110-120km/h, ewentualnie przy takiej typowej trasowej jeździe gdzie ciągle wyprzedza się TIR-y kiedy średnia wychodzi mi około 80km/h. Ale jak tylko się zwolni - niedawno jechałem prawie całą trasę spokojnie 70km/h i wolniej (ślisko było bardzo) to zużyłem 5.3l/100km (pomimo przyhamowywania co chwilę żeby sprawdzić przyczepność). 34 |
Data: Luty 13 2007 01:17:17 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: blackbird | Ale jak tylko się zwolni - niedawno jechałem prawie całą trasę spokojnie Ja jak juz sprawdzam to raczej kopniakami w gaz (jak trzeba to zmieniam bieg). Dzisiaj rano odkrylem, ze jak jest dobry lod, to na piatce tez kola zabuksuja. Wczesniej zdarzylo sie na podjezdzie w okolicach legnicy, ale poniewaz akurat zapinalem piatke stwierdzilem, ze zmeczony jestem i musialem nie wyczuc gazu, a po chwili byl juz "gorszy" lod i nie bylo gdzie sprawdzic. Snieg to raczej widac, ale tez miewa rozna przyczepnosc. 35 |
Data: Luty 13 2007 09:38:50 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Tomasz Pyra | blackbird napisał(a): Ale jak tylko się zwolni - niedawno jechałem prawie całą trasę spokojnie 70km/h i wolniej (ślisko było bardzo) to zużyłem 5.3l/100km (pomimo przyhamowywania co chwilę żeby sprawdzić przyczepność). A no to raz tak, raz tak :) Dzisiaj rano odkrylem, ze jak jest dobry lod, to na piatce tez kola zabuksuja. No co Ty nie powiesz? ;) http://www.mfoto.pl/show.php?id=175481 A prawie stałem :) 36 |
Data: Luty 13 2007 12:19:28 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: franz | Tomasz Pyra napisał(a): A prawie stałem :) ale jak by ci tak kolo zlapalo kawalek asfaltu... pozdr. -- fumfel 37 |
Data: Luty 13 2007 12:26:54 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Tomasz Pyra | franz napisał(a): Tomasz Pyra napisał(a): Nie było tam takiej możliwoci - lód przysypany trochę niegiem i lisko strasznie. Zresztš strata by nie była taka wielka bo to już chyba ostatni sezon tych opon :) 38 |
Data: Luty 13 2007 21:20:13 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: blackbird | Dzisiaj rano odkrylem, ze jak jest dobry lod, to na piatce tez kola Foto nie dziala. Ale domyslam sie co tam moge zobaczyc. 39 |
Data: Luty 14 2007 08:48:12 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Tomasz Pyra | blackbird napisał(a): Dzisiaj rano odkrylem, ze jak jest dobry lod, to na piatce tez kola zabuksuja.No co Ty nie powiesz? ;) #SOA1 Ale domyslam sie co tam moge zobaczyc. Prędkociomierz wskazujšcy 180 z groszem ;) 40 |
Data: Luty 12 2007 20:33:46 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: perszing | alex napisał(a): witam Z moich obserwacji GIII TDI pali mniej na 4 przy 2000/2100 RPM niz na 5 i 1800RPM, ale byc moze tylko ze wzgledu na to ze jak ktos zajedzie Ci droge to z 5 musisz zredukowac na 4, a jak jedziesz na 4 to wystarczy noga z gazu i nie trzeba hamowac -- www.vrzeczpospolita.pl - SPRZEDAM :) 41 |
Data: Luty 16 2007 10:24:53 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Leksem | On Mon, 12 Feb 2007 19:33:22 +0100, "alex" wrote: witam I jeszcze powiesz, ze na tym samym biegu............... Tomek 42 |
Data: Luty 16 2007 16:36:52 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Kamil | uwazasz ze to nie mozliwe? mylisz siewitam 43 |
Data: Luty 17 2007 07:58:20 | Temat: Re: oszczędna jazda | Autor: Grzegorz | Hello Kamil !: witam A ja mam przy 3000 ... jakieś 130 :-) ! pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 |