Grupy dyskusyjne   »   pięciosuwowy silnik

pięciosuwowy silnik



1 Data: Sierpien 13 2009 10:33:48
Temat: pięciosuwowy silnik
Autor: Kuba (aka cita) 

http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem

<>
W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności, przy jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej dziedziny. Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik 5-suwowy!
(...)
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 165 Nm.
</>


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI



2 Data: Sierpien 13 2009 10:56:23
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Darek. 

http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem


Gówno prawda, przeciez to zwykly silnik czterosuwowy do którego dołożono
dodatkowy cylinder.
I jakie 5 suwów?
Przeciez w normalnym silniku jest to: ssanie, sprezanie, praca, wydech...

Jak dla mnie to chwyt marketingowy.

Pozdrawiam - Darek.

3 Data: Sierpien 13 2009 10:58:53
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Kuba (aka cita) 

Darek. wydusił z siebie te słowy:

http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem


Gówno prawda, przeciez to zwykly silnik czterosuwowy do którego
dołożono dodatkowy cylinder.
I jakie 5 suwów?
Przeciez w normalnym silniku jest to: ssanie, sprezanie, praca,
wydech...
Jak dla mnie to chwyt marketingowy.

co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy, momentu i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..


--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI

4 Data: Sierpien 13 2009 03:36:04
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: rzymo 

On 13 Sie, 10:58, "Kuba \(aka cita\)"  wrote:

(...)
co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy, momentu
i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..

Hmm... 20% większa wydajność od obecnych silników to cały czas nie
jest wiele. W artykule nie ma nic o doładowaniu - jeśli będzie to
turbo o zmiennej geometrii (żeby uzyskać te 130KM/165Nm z 0,7 litra)
to do jazdy miejskiej jednak średnio się będzie nadawać (zapiekanie).
Chyba że będzie to silnik wielce wysokoobrotowy ;)

5 Data: Sierpien 13 2009 12:40:58
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Kuba (aka cita) 

rzymo wydusił z siebie te słowy:

On 13 Sie, 10:58, "Kuba \(aka cita\)"  wrote:
(...)
co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy,
momentu i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..

Hmm... 20% większa wydajność od obecnych silników to cały czas nie
jest wiele. W artykule nie ma nic o doładowaniu - jeśli będzie to
turbo o zmiennej geometrii (żeby uzyskać te 130KM/165Nm z 0,7 litra)
to do jazdy miejskiej jednak średnio się będzie nadawać (zapiekanie).
Chyba że będzie to silnik wielce wysokoobrotowy ;)

no z tego co rozumiem to bez turbo .. a wolnossący silnik o wydajności większej o 20% to IMO już całkiem sporo.

Z turbo to żadna rewelacja..

--
Pozdrawiam
Kuba (aka cita) gg:1461968   www.cita.pl
Dwie ogony - Myszka (2005r) i Irma (2006r)
HONDA VTX 1800S |  Omega A R6 3,0 24V  |  i zwykle jakies TDI

6 Data: Sierpien 13 2009 11:47:06
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: kamil 


"Kuba (aka cita)"  wrote in message

rzymo wydusił z siebie te słowy:

On 13 Sie, 10:58, "Kuba \(aka cita\)"  wrote:
(...)
co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy,
momentu i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..

Hmm... 20% większa wydajność od obecnych silników to cały czas nie
jest wiele. W artykule nie ma nic o doładowaniu - jeśli będzie to
turbo o zmiennej geometrii (żeby uzyskać te 130KM/165Nm z 0,7 litra)
to do jazdy miejskiej jednak średnio się będzie nadawać (zapiekanie).
Chyba że będzie to silnik wielce wysokoobrotowy ;)

no z tego co rozumiem to bez turbo .. a wolnossący silnik o wydajności
większej o 20% to IMO już całkiem sporo.

o 20%? Patrzac na dostepne na rynku silniki, to o dobre 100% wydajnosc
skoczyla, chyba ze znasz jakies seryjnie produkowane auto bez turbo, w
ktorym 0.7 daje troche ponad 100KM? Nie liczac wankla.




Pozdrawiam
Kamil

7 Data: Sierpien 14 2009 18:01:46
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Sebastian Kaliszewski 

kamil wrote:

"Kuba (aka cita)"  wrote in message
rzymo wydusił z siebie te słowy:

On 13 Sie, 10:58, "Kuba \(aka cita\)"  wrote:
(...)
co nie zmienia faktu, ze jest to _inne_ rozwiązanie a wartości mocy,
momentu i spalania podane w artykule są całkiem przyzwoite..
Hmm... 20% większa wydajność od obecnych silników to cały czas nie
jest wiele. W artykule nie ma nic o doładowaniu - jeśli będzie to
turbo o zmiennej geometrii (żeby uzyskać te 130KM/165Nm z 0,7 litra)
to do jazdy miejskiej jednak średnio się będzie nadawać (zapiekanie).
Chyba że będzie to silnik wielce wysokoobrotowy ;)
no z tego co rozumiem to bez turbo .. a wolnossący silnik o wydajności większej o 20% to IMO już całkiem sporo.

o 20%? Patrzac na dostepne na rynku silniki, to o dobre 100% wydajnosc skoczyla, chyba ze znasz jakies seryjnie produkowane auto bez turbo, w ktorym 0.7 daje troche ponad 100KM? Nie liczac wankla.

Ale chodzi o wydajność energetyczną.
Bo z puszki 0.7l to można tysiąc koni uzyskać -- silnik rakietowy ma moc dużą :)

pzdr
\SK

--
"Never underestimate the power of human stupidity" -- L. Lang
--
http://www.tajga.org -- (some photos from my travels)

8 Data: Sierpien 13 2009 11:03:19
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: nom 


Użytkownik "Darek."  napisał w wiadomości

http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

Przeciez w normalnym silniku jest to: ssanie, sprezanie, praca, wydech...

.... no i dopalanie przed wydechem - 5 suw. :-)

9 Data: Sierpien 13 2009 10:53:54
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Piotr Czyż 

nom pisze:

Przeciez w normalnym silniku jest to: ssanie, sprezanie, praca,
wydech...

... no i dopalanie przed wydechem - 5 suw. :-)

ale to już jest w dodatkowym cylindrze, więc nijak nie widać 5tego suwu.



--
Piotr Czyż

10 Data: Sierpien 13 2009 11:06:26
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: nom 


Użytkownik "Kuba (aka cita)"  napisał w wiadomości

http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem

w maluchu w silniku 650cm3 można powiedzieć, że było 5 suwów, bo iskra występowała jednocześnie na 2 cylindrach na raz. Na jednym z cylindrów w suwie pracy na drugim cylindrze w suwie wydechu, a więc jak mieszanka była jeszcze palna to dopalało to co zostało w spalinach (oczywiście to w silniku z cewką dwubiegunową). :-)

11 Data: Sierpien 13 2009 03:26:47
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: choczsz 

On 13 Sie, 11:06, "nom"  wrote:

w maluchu w silniku 650cm3 można powiedzieć, że było 5 suwów, bo iskra
występowała jednocześnie na 2 cylindrach na raz. Na jednym z cylindrów w
suwie pracy na drugim cylindrze w suwie wydechu, a więc jak mieszanka była
jeszcze palna to dopalało to co zostało w spalinach (oczywiście to w silniku
z cewką dwubiegunową). :-)

W maluchu obydwa tloki pracuja wspolbieznie
O ile prawda jest, ze ta niepotrzebna iskra wystepuje w suwie wydechu
(pod sam koniec), to nieprawda jest ze ta istotna iskra wystepuje w
suwie pracy. Wystepuje przed suwem pracy, pod koniec sprezania
(wyprzedzenie zaplonu)

12 Data: Sierpien 13 2009 12:48:34
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Agent 

"Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM
Firma zapowiada, że w przyszłości osiągnie 150 KM z jednego litra pojemności."

To nie ma już teraz?

13 Data: Sierpien 13 2009 10:51:28
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: maryjan 

Agent napisał(a):

"Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM
Firma zapowiada, że w przyszłości osiągnie 150 KM z jednego litra
pojemności."

To nie ma już teraz?

w ssaku chyba nie...

14 Data: Sierpien 13 2009 13:00:51
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Agent 


Użytkownik "maryjan"  napisał w wiadomości

Agent napisał(a):

"Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM
Firma zapowiada, że w przyszłości osiągnie 150 KM z jednego litra
pojemności."

To nie ma już teraz?

w ssaku chyba nie...

130/700x1000=185 KM

15 Data: Sierpien 13 2009 12:15:21
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: michal 

"Kuba (aka cita)"

W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności, przy jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej dziedziny. Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik 5-suwowy!
(...)
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy o wartości 165 Nm.

Tan silnik to jeszcze jedna kupa. Chca zaadresowac problem nekajacy wszyskie tradycyjne silniki (z wanklem wlacznie) polegajacy na tym ze ta sama przestrzen jest uzywana do sprezania i rozprezania (w uproszczeniu: droga tloka przy sprezaniu jest taka sama jak przy pracy)

Dzisiajszy silnik musi miec olej, bo tlok uzywa scianki cylindra do rownowazenia sily bocznej korbowodu i musi miec chlodzenie aby utrzymac parametry oleju.



A przeciez mozna inaczej:
http://www.osaka-gu.ac.jp/php/nakagawa/TRIZ/eTRIZ/epapers/e2007Papers/ePernaETRIA2006/ePernaETRIA2006-070804.html

Jest to srubowy sprezarko-silnik.

Zalety:
Sprezanie nastepuje w innej czesci silnika niz rozprezanie co umozliwia calkowite rozprezenie gazow i odebranie (teoretycznie 100%) dostepnej energii.
Transfer energii z sekcji pracy do sekcji sprezania dokonuje sie w sposob ciagly.
W kazdym momencie 10 do 12 sekcji realizuje cykl pracy - pulsacje mocy ~10%.
Nie zawiera oleju ani uszczelnenia - przedmuchy minimalizuje sie dokladnoscia wykonania wirnika.
Brak oleju (i jego max temperatury pracy) umozliwia wprowadzenie izolacji cieplnej, zapobiegajacej ucieczce ciepla. W tradycyjnych silnikach  ~30% energii ucieka przez chlodzenie.
Ciagly charakter pracy i wydluzony ksztalt 'sekcji' sruby umozliwia ciagle podawanie paliwa na calej dlugosci, przez wieksza czesc odcinka pracy. Eliminuje sie eksplozyjny tryb pracy. Brak eksplozji i jej niszczacego dzialania umozliwia stosowanie bardzo 'ubogich' mieszanek, i uzyskanie takich samych temperatur z mniejszej ilosci paliwa.
Bezwibracyjna praca - sruby sa wywazone z samej swojej geometrii .
Brak rozrzadu - oszczednosc kilku % energii normalnie zuzywanej na rozrzad

Poniewaz jest to maszyna wyporowa pracujaca w cyklu Otto, wydaje sie ze zakres regulacji obrotow bedzie bardzo duzy, inaczej niz w turbinach gdzie optimum pracy istnieje w waskim przedziale predkosci.

Wady :
Obrobka srub/wirnikow bedzie droga.
Nie moj pomysl :-)

--
Michal
FJS600

16 Data: Sierpien 14 2009 00:57:38
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Jaroslaw Berezowski 

Dnia Thu, 13 Aug 2009 12:15:21 +0100, michal napisał(a):

"Kuba (aka cita)"
W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności,
przy jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej
dziedziny. Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik
5-suwowy! (...)
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o
pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy
o wartości 165 Nm.

Tan silnik to jeszcze jedna kupa. Chca zaadresowac problem nekajacy
wszyskie tradycyjne silniki (z wanklem wlacznie) polegajacy na tym ze ta
sama przestrzen jest uzywana do sprezania i rozprezania (w uproszczeniu:
droga tloka przy sprezaniu jest taka sama jak przy pracy)

Dzisiajszy silnik musi miec olej, bo tlok uzywa scianki cylindra do
rownowazenia sily bocznej korbowodu i musi miec chlodzenie aby utrzymac
parametry oleju.



A przeciez mozna inaczej:
http://www.osaka-gu.ac.jp/php/nakagawa/TRIZ/eTRIZ/epapers/e2007Papers/
ePernaETRIA2006/ePernaETRIA2006-070804.html

Jest to srubowy sprezarko-silnik.

Zalety:
Sprezanie nastepuje w innej czesci silnika niz rozprezanie co umozliwia
calkowite rozprezenie gazow i odebranie (teoretycznie 100%) dostepnej
energii.
W zwyklym silniku tez mozna rozprzegnac stopien sprezania od stopnia
rozprezania. Wystarczy z opoznieniem zamykac zawory ssace i mamy silnik
realizujacy cykl Atkinsona-Mullera, z rozprezaniem wiekszym od sprezania

Ciagly charakter pracy i wydluzony ksztalt 'sekcji' sruby umozliwia
ciagle podawanie paliwa na calej dlugosci, przez wieksza czesc odcinka
pracy. Eliminuje sie eksplozyjny tryb pracy. Brak eksplozji i jej
niszczacego dzialania umozliwia stosowanie bardzo 'ubogich' mieszanek, i
uzyskanie takich samych temperatur z mniejszej ilosci paliwa.
Bezwibracyjna praca - sruby sa wywazone z samej swojej geometrii . Brak
rozrzadu - oszczednosc kilku % energii normalnie zuzywanej na rozrzad
A ta sruba rozprezna to dlugo pozyje?


Poniewaz jest to maszyna wyporowa pracujaca w cyklu Otto, wydaje sie ze
zakres regulacji obrotow bedzie bardzo duzy, inaczej niz w turbinach
gdzie optimum pracy istnieje w waskim przedziale predkosci.
Moze i tak, ale pewnie problem niedlugo nie bedzie taki krytyczny.
Hybrydyzacja pozwoli na prace w obszarze waskich charakterystyk.
Dla porownania - Ford z mikroturbina Capstone C30 HEV:
http://www.capstoneturbine.com/news/story.asp?id=512
Turbinka tez nie ma zadnego oleju. No i najwazniejsze - to nie jest
vapourware, to mozna kupic tu i teraz.

--
Jaroslaw "jaros" Berezowski

17 Data: Sierpien 13 2009 15:39:03
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: scob 

http://www.zgapa.pl/zgapedia/Silnik_pięciosuwowy.html - 1992?? ;-)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Silnik_Millera - o ile wiem - to przez lata
było nazywane silnikiem "pięciosuwowym"

18 Data: Sierpien 13 2009 15:45:49
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: White Power  

Trochę to reklamą wali, lepiej by sie ktoś zainteresował ile energji cieplnej
ucieka przez wychech i chłodnice.
Albo pobawić się w udoskonalenie czegoś takiego: http://ujeb.pl/23756/

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

19 Data: Sierpien 13 2009 20:23:46
Temat: Re: pięciosuwowy silnik
Autor: Marynarz 


Użytkownik "Kuba (aka cita)"  napisał w wiadomości

http://moto.onet.pl/1569994,1,powstal-silnik-5-suwowy,artykul.html?node=23

było? Nie widzialem

<>
W świecie silników spalinowych dążenie do jak największej wydajności, przy
jak najmniejszej pojemności stało się naturalnym rozwojem tej dziedziny.
Udowodniła to firma Ilmor Engineering konstruując silnik 5-suwowy!
(...)
Najprawdopodobniej będzie montowany w miejskich samochodach. Silnik o
pojemności 700 ccm będzie miał moc 130 KM i maksymalny moment obrotowy o
wartości 165 Nm.
</>


Lipa poczytajcie o silnikach mężyka.

pięciosuwowy silnik



Grupy dyskusyjne