Grupy dyskusyjne   »   podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ

podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ



1 Data: Pa?dziernik 23 2009 09:08:36
Temat: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: ...::QRT::... 

Mam takie pytanie teoretyczne

czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian aby auto
sta³o sie nadsterowne lub podsterowne? Albo zmieniæ harakterystyke z jednej
na drug±?
Bez jaki¶ znacznych przeróbek zawieszenia, kombinowania z rozk³adem mas
ect. Po prostu przez regulacje, ewentualnie niewielkie modyfikacje.

Jakie cechy wp³ywaj± na jedno a jakie na drugie?



--
www.warszawski.info



2 Data: Pa?dziernik 23 2009 09:28:23
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: Katanka 

....::QRT::... wrote:

Mam takie pytanie teoretyczne

czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian
aby auto sta³o sie nadsterowne lub podsterowne? Albo zmieniæ
harakterystyke z jednej na drug±?
Bez jaki¶ znacznych przeróbek zawieszenia, kombinowania z rozk³adem
mas ect. Po prostu przez regulacje, ewentualnie niewielkie
modyfikacje.

Jakie cechy wp³ywaj± na jedno a jakie na drugie?

£yse opony na ty³ i auto jest nadsterowne :) £yse opony na przód i auto jest podsterowne :) Tak mówili w tivien turbo kilka dni temu :)

--
Kacper Potocki | PlayStation3 Fanboy
 | PSN: Katanka_PL
www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl
www.Katanka.vel.pl | www.PzwKobiernice.pl

3 Data: Pa?dziernik 23 2009 10:07:30
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: MarcinJM 

Katanka pisze:

...::QRT::... wrote:
Mam takie pytanie teoretyczne

czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian
aby auto sta³o sie nadsterowne lub podsterowne? Albo zmieniæ
harakterystyke z jednej na drug±?
Bez jaki¶ znacznych przeróbek zawieszenia, kombinowania z rozk³adem
mas ect. Po prostu przez regulacje, ewentualnie niewielkie
modyfikacje.

Jakie cechy wp³ywaj± na jedno a jakie na drugie?

£yse opony na ty³ i auto jest nadsterowne :) £yse opony na przód i auto jest podsterowne :) Tak mówili w tivien turbo kilka dni temu :)

Ale zaleznie od warunkow (sucho/mokro) przyczepnosc lysej opony diametralnie sie zmienia :)

--
Pozdrawiam
MarcinJM

4 Data: Pa?dziernik 23 2009 10:39:05
Temat: Re: podsterownoϾ i nadsterownoϾ
Autor: J.F. 

On Fri, 23 Oct 2009 09:28:23 +0200,  Katanka wrote:

£yse opony na ty³ i auto jest nadsterowne :) £yse opony na przód i auto jest
podsterowne :) Tak mówili w tivien turbo kilka dni temu :)

ale trzeba jeszcze system natrysku wody na asfalt :-)

Moze nie do konca to, ale sporo mozna zrobic ustawiajac zbieznosc.

J.

5 Data: Pa?dziernik 23 2009 00:42:39
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: tadek 

On 23 Pa¼, 09:08, "...::QRT::..."  wrote:

Mam takie pytanie teoretyczne

czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian aby auto
sta³o sie nadsterowne lub podsterowne? Albo zmieniæ harakterystyke z jednej
na drug±?
Bez jaki¶ znacznych przeróbek zawieszenia, kombinowania z rozk³adem mas
ect. Po prostu przez regulacje, ewentualnie niewielkie modyfikacje.

Jakie cechy wp³ywaj± na jedno a jakie na drugie?

-- www.warszawski.info
harakterystyke
da siê. Dopisuj±c C

6 Data: Pa?dziernik 23 2009 09:49:27
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor:

Witam serdecznie.
....

czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian aby auto
sta³o sie nadsterowne lub podsterowne? Albo zmieniæ harakterystyke z jednej
na drug±?
Bez jaki¶ znacznych przeróbek zawieszenia, kombinowania z rozk³adem mas
ect. Po prostu przez regulacje, ewentualnie niewielkie modyfikacje.
Da siê w pewnym stopniu reguluj±c pochylenie kó³ i zbie¿no¶æ o ile jest tak a
mo¿liwo¶æ. Nie ka¿de auto na to pozwala. Nie w ka¿dym tez efekty s± spektakularne.
W "Speedym" ³atwo mi to przychodzi, ale w takim pick-up-ie gdzie rozk³ad mas
jest mocno zachwiany chyba bêdzie bardzo trudno zrobiæ co¶ tym sposobem? Mo¿e w
po³±czeniu z ³ysymi oponami...?
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

7 Data: Pa?dziernik 23 2009 03:02:17
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: mw 

On 23 Pa¼, 09:49,  wrote:
[...]

Da siê w pewnym stopniu reguluj±c pochylenie kó³ i zbie¿no¶æ o ile jest tak a
mo¿liwo¶æ. Nie ka¿de auto na to pozwala. Nie w ka¿dym tez efekty s± spektakularne.
W "Speedym" ³atwo mi to przychodzi, ale w takim pick-up-ie gdzie rozk³ad mas
jest mocno zachwiany chyba bêdzie bardzo trudno zrobiæ co¶ tym sposobem? Mo¿e w
po³±czeniu z ³ysymi oponami...?
Hmm, moge nie mieæ racji ale w pickupie do¶æ ³atwo, na³o¿yæ 1,5 tony,
lub zdj±æ 1,5 tony ;-).

9 Data: Pa?dziernik 23 2009 14:31:13
Temat: Re: podsterownoæ i nadsterownoæ
Autor: Bydlê 

On 2009-10-23 09:08:36 +0200, "...::QRT::..."  said:

Mam takie pytanie teoretyczne

czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian aby auto
sta³o sie nadsterowne lub podsterowne?

Da siê.

 Albo zmieniæ harakterystyke z jednej
na drug±?

Charakterystykê, to raz, a dwa - to to samo.
;>

Bez jaki¶ znacznych przeróbek zawieszenia,

OK, mo¿na ciê¿arem


 kombinowania z rozk³adem mas

OK, czyli bez ¿adnych zmian.


ect. Po prostu przez regulacje,


W minimalnym stopniu. ¦miem twierdziæ - niezauwa¿alnym.

ewentualnie niewielkie modyfikacje.

Skoro ciê¿ar nie, modyfikacja te¿ nie, to...

....to tylko zniszczone opony zostaj±.
Za³ó¿ je tam, gdzie chcesz, by auto by³o niesterowalne.



Jakie cechy wp³ywaj± na jedno a jakie na drugie?

W uproszczeniu - ciê¿ar przodu i ty³u w po³±czeniu z umiejscowieniem napêdu.

(wyobra¼ sobie ma³ego fiata i du¿ego fiata. dla u³atwienia - na ¶niegu)


--
Bydlê

10 Data: Pa?dziernik 23 2009 19:13:34
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: Tomasz Pyra 

....::QRT::... pisze:

Mam takie pytanie teoretyczne czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian aby auto
sta³o sie nadsterowne lub podsterowne? Albo zmieniæ harakterystyke z jednej
na drug±?
Bez jaki¶ znacznych przeróbek zawieszenia, kombinowania z rozk³adem mas
ect. Po prostu przez regulacje, ewentualnie niewielkie modyfikacje.

Najpro¶ciej reguluj±c zbie¿no¶æ.
Rozbie¿nie ustawiony ty³ i zbie¿nie ustawiony przód da charakterystykê bardziej nadsterown±.
Zbie¿ny ty³ i rozbie¿ny przód to charakterystyka w stronê podsterowno¶ci.

Bardziej sztywny przedni stabilizator da podsterowno¶æ.
Bardziej sztywny tylny stabilizator da nadsterowno¶æ.
Mniej sztywny - odwrotnie.
W ramach niewielkich modyfikacji mo¿na zmieniaæ sztywno¶æ stabilizacji dobieraj±c dr±¿ki innej d³ugo¶ci i zmieniaj±c miejsce ich mocowania do wahacza, albo wymieniaj±c stabilizator na jaki¶ inny.

Mocniejsze przednie hamulce do podsterowno¶æ, mocniejsze tylne to nadsterowno¶æ (przy hamowaniu).

Je¿eli chodzi o rozk³ad mas to te¿ nie musi byæ to wielka modyfikacja - w pewien sposób mo¿na to regulowaæ choæby ilo¶ci± zatankowanego paliwa, albo wyrzucaj±c np. zapasówkê z baga¿nika.
W ka¿dym razie im ciê¿szy ty³ tym bardziej nadsterowny samochód.

11 Data: Pa?dziernik 24 2009 08:56:56
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor:

Witam ponownie.

Najpro¶ciej reguluj±c zbie¿no¶æ.
Rozbie¿nie ustawiony ty³ i zbie¿nie ustawiony przód da charakterystykê
bardziej nadsterown±.
Zbie¿ny ty³ i rozbie¿ny przód to charakterystyka w stronê podsterowno¶ci.
Chyba odwrotnie?!?
Kiedy zrobi³em z przodu +0.5 to nie da³o siê prawie skrêcaæ. To by³± walka z
kierownic±. Ciê¿ko by³o w ogóle obróciæ.
Przy -0,5 sam wci±ga³ w zakrêt. Tylko chcia³ skrêcaæ a nie chcia³ jechaæ prosto.
Trzeba by³o trzymaæ kierownicê bo skrêca³a na ka¿dej nierówno¶ci.
Ty³ ca³y czas mia³ +0,1. Mo¿e to dlatego, ale logiczne jest, ¿e rozbie¿ny przód
daje nadsterowno¶æ, bo wewnêtrzne ko³o skrêca mocniej, w naturalny sposób. Przy
zbie¿no¶ci ko³a siê wzajemnie trochê blokuj±, bo oba jad± po nienaturalnym ¶ladzie.

Je¿eli chodzi o rozk³ad mas to te¿ nie musi byæ to wielka modyfikacja -
w pewien sposób mo¿na to regulowaæ choæby ilo¶ci± zatankowanego paliwa,
albo wyrzucaj±c np. zapasówkê z baga¿nika.
W ka¿dym razie im ciê¿szy ty³ tym bardziej nadsterowny samochód.
Czasami wystarczy zmieniæ ko³a np. z przodu na nieco mniejsze by radykalnie
zmieniæ podsterowno¶æ w neutralno¶æ lub nadsterowno¶æ.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

12 Data: Pa?dziernik 24 2009 13:24:04
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: Tomasz Pyra 

 pisze:

Witam ponownie.

Najpro¶ciej reguluj±c zbie¿no¶æ.
Rozbie¿nie ustawiony ty³ i zbie¿nie ustawiony przód da charakterystykê bardziej nadsterown±.
Zbie¿ny ty³ i rozbie¿ny przód to charakterystyka w stronê podsterowno¶ci.
Chyba odwrotnie?!?
Kiedy zrobi³em z przodu +0.5 to nie da³o siê prawie skrêcaæ. To by³± walka z
kierownic±. Ciê¿ko by³o w ogóle obróciæ.
Przy -0,5 sam wci±ga³ w zakrêt. Tylko chcia³ skrêcaæ a nie chcia³ jechaæ prosto.
Trzeba by³o trzymaæ kierownicê bo skrêca³a na ka¿dej nierówno¶ci.
Ty³ ca³y czas mia³ +0,1. Mo¿e to dlatego, ale logiczne jest, ¿e rozbie¿ny przód
daje nadsterowno¶æ, bo wewnêtrzne ko³o skrêca mocniej, w naturalny sposób. Przy
zbie¿no¶ci ko³a siê wzajemnie trochê blokuj±, bo oba jad± po nienaturalnym ¶ladzie.

Dla ustalenia uwagi:
Ko³a ustawione zbie¿nie - zez zbie¿ny, czyli przody kó³ s± bli¿ej siebie ni¿ ty³y kó³. Lewe ko³o skrêcone w prawo, prawe ko³o skrêcone w lewo.
Ko³a ustawione rozbie¿nie - zez rozbie¿ny, czyli przody kó³ s± od siebie dalej ni¿ ty³y kó³. Lewe ko³o skrêcone w lewo, prawe ko³o w prawo.

Na przyk³ad zakrêt w prawo - doci±¿one zostaj± lewe ko³a, a prawe maj± wtedy bardzo s³ab± przyczepno¶æ.
Je¿eli ko³a s± ustawione zbie¿nie, to lewe (doci±¿one ko³o) ustawione jest bardziej w prawo. W chwili przeniesienia nacisku na lewe ko³a samochód zacznie wiêc zacie¶niaæ zakrêt, bo to ko³o jest skrêcone bardziej w prawo.

Je¿eli na zakrêcie w prawo ko³a bêd± ustawione rozbie¿nie, to lewe doci±¿one ko³o bêdzie skrêcone nieco w lewo, wiêc w stronê wychodzenia z zakrêtu.

Zbie¿ne nastawy przodu s± fajne przy wchodzeniu w zakrêty, bo uk³ad kierowniczy reaguje bardziej zdecydowanie.
Za to rozbie¿ny przód jest lepszy przy wychodzeniu z zakrêtu, bo samochód nie ma takiej tendencji do rozbujania ty³u, bo niejako geometria zawieszenia sama nieco kontruje tor jazdy przy przenoszeniu nacisku z jednej strony w drug±.

Je¿eli chodzi o rozk³ad mas to te¿ nie musi byæ to wielka modyfikacja - w pewien sposób mo¿na to regulowaæ choæby ilo¶ci± zatankowanego paliwa, albo wyrzucaj±c np. zapasówkê z baga¿nika.
W ka¿dym razie im ciê¿szy ty³ tym bardziej nadsterowny samochód.

Czasami wystarczy zmieniæ ko³a np. z przodu na nieco mniejsze by radykalnie
zmieniæ podsterowno¶æ w neutralno¶æ lub nadsterowno¶æ.

No je¿eli chodzi o opony, to sporo mo¿na zrobiæ samym ci¶nieniem w oponach.

13 Data: Pa?dziernik 25 2009 09:20:24
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor:

Witam ponownie.

W takim razie moje "toczyde³ko" zachowuje siê ca³kiem odwrotnie ni¿ piszesz.

Dla ustalenia uwagi:
Ko³a ustawione zbie¿nie - zez zbie¿ny, czyli przody kó³ s± bli¿ej siebie
ni¿ ty³y kó³. Lewe ko³o skrêcone w prawo, prawe ko³o skrêcone w lewo.
Ko³a ustawione rozbie¿nie - zez rozbie¿ny, czyli przody kó³ s± od siebie
dalej ni¿ ty³y kó³. Lewe ko³o skrêcone w lewo, prawe ko³o w prawo.
Zgadza siê. Standard.

Na przyk³ad zakrêt w prawo - doci±¿one zostaj± lewe ko³a, a prawe maj±
wtedy bardzo s³ab± przyczepno¶æ.
Je¿eli ko³a s± ustawione zbie¿nie, to lewe (doci±¿one ko³o) ustawione
jest bardziej w prawo. W chwili przeniesienia nacisku na lewe ko³a
samochód zacznie wiêc zacie¶niaæ zakrêt, bo to ko³o jest skrêcone
bardziej w prawo.
Ja t³umaczy³em sobie to inaczej. Poniewa¿ oba ko³a stykaj± siê z powierzchni±,
to prawe ko³o, skrêcone mniej nie pozwala na zacie¶nienie zakrêtu i wypycha auto
 na zewn±trz ¶ladu ko³a lewego. Dlatego tak¿e kierownica krêci siê ciê¿ej wraz z
zacie¶nianiem skrêtu, i ³atwiej wraca do pozycji na wprost. Dlatego te¿ przy
zbie¿no¶ci samochód ma tendencjê to trzymania prostej.

Je¿eli na zakrêcie w prawo ko³a bêd± ustawione rozbie¿nie, to lewe
doci±¿one ko³o bêdzie skrêcone nieco w lewo, wiêc w stronê wychodzenia z
zakrêtu.
Moim zdaniem prawe ko³o w tym momencie skrêcone bardziej, wci±ga dodatkowo w
zakrêt (bli¿ej naturalnego ¶ladu, bo wewnêtrzne jedzie po mniejszym ³uku). Z
tego powodu, kierownica wrêcz wyrywa siê do skrêtu, trudno utrzymaæ tor jazdy na
wprost. Auto chêtniej skrêca.

Zbie¿ne nastawy przodu s± fajne przy wchodzeniu w zakrêty, bo uk³ad
kierowniczy reaguje bardziej zdecydowanie.
W moim nie chce reagowaæ, a poniewa¿ nie ma wspomagania, czuæ to mocno w rêkach.
Ryje wtedy przodem. Przy wychodzeniu z zakrêtu sam prostuje ko³a.

Za to rozbie¿ny przód jest lepszy przy wychodzeniu z zakrêtu, bo
samochód nie ma takiej tendencji do rozbujania ty³u, bo niejako
geometria zawieszenia sama nieco kontruje tor jazdy przy przenoszeniu
nacisku z jednej strony w drug±.
W przypadku mojego "wypierdka", przy rozbie¿no¶ci, w ogóle nie chce wychodziæ z
zakrêtu. Fajnie siê wtedy je¼dzi bokami. Kierownica nie odbija. Na prostej s±
k³opoty z utrzymaniem toru jazdy, bo ca³y czas "chce skrêcaæ".

>> Je¿eli chodzi o rozk³ad mas to te¿ nie musi byæ to wielka modyfikacja -
>> w pewien sposób mo¿na to regulowaæ choæby ilo¶ci± zatankowanego paliwa,
>> albo wyrzucaj±c np. zapasówkê z baga¿nika.
>> W ka¿dym razie im ciê¿szy ty³ tym bardziej nadsterowny samochód.
Chyba wszystko zale¿y od samochodu? Bo np. nasze, s³u¿bowe pick-upy z pusta pak±
lataj± na boki jak na lodzie. Wystarczy ¿eby troszkê by³o mokro. Po doci±¿eniu
staj± siê neutralne.
Byæ mo¿e siê mylê? Nie wiem. Piszê co obserwujê.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/


--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

14 Data: Pa?dziernik 25 2009 13:03:50
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: Tomasz Pyra 

 pisze:

Na przyk³ad zakrêt w prawo - doci±¿one zostaj± lewe ko³a, a prawe maj± wtedy bardzo s³ab± przyczepno¶æ.
Je¿eli ko³a s± ustawione zbie¿nie, to lewe (doci±¿one ko³o) ustawione jest bardziej w prawo. W chwili przeniesienia nacisku na lewe ko³a samochód zacznie wiêc zacie¶niaæ zakrêt, bo to ko³o jest skrêcone bardziej w prawo.
Ja t³umaczy³em sobie to inaczej. Poniewa¿ oba ko³a stykaj± siê z powierzchni±,
to prawe ko³o, skrêcone mniej nie pozwala na zacie¶nienie zakrêtu i wypycha auto
 na zewn±trz ¶ladu ko³a lewego.

W naprawdê ostrym zakrêcie, to to prawe ko³o prawie nie dotyka nawierzchni, czasami nawet siê mo¿e podnie¶æ ( http://photos.nasza-klasa.pl/1930108/12/other/std/2f229cbae4.jpeg ) i praktycznie nie ma wtedy wp³ywu na zachowanie samochodu (a ju¿ na pewno ma znacznie mniejszy ni¿ bardziej doci±¿one ko³o lewe).

W ka¿dym razie im ciê¿szy ty³ tym bardziej nadsterowny samochód.
Chyba wszystko zale¿y od samochodu? Bo np. nasze, s³u¿bowe pick-upy z pusta pak±
lataj± na boki jak na lodzie. Wystarczy ¿eby troszkê by³o mokro. Po doci±¿eniu
staj± siê neutralne.

To pewnie jeszcze co¶ innego.
Jak pickupy to pewnie RWD, albo 4x4, wtedy istotnie im l¿ejszy ty³ tym ³atwiej go wytr±ciæ z równowagi daj±c za du¿o gazu.
Dodatkowo tylne zawieszenie przystosowane do wrzucenia na nie tony ³adunku, na pusto mo¿e siê odbijaæ jak pi³ka od nierówno¶ci.

16 Data: Pa?dziernik 28 2009 23:40:25
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor: Tomasz Pyra 

 pisze:

Jest taki dokument, który wydaje siê to potwierdzaæ. W dodatku opis zgadza siê z
zachowaniem mojego "wozide³ka":
http://www.ozebiz.com.au/racetech/theory/align.html

Tak popatrzy³em po internecie i widzê ¿e s± po prostu dwie szko³y, z czego s±dzê ¿e to jest zwi±zane z ró¿nego rodzaju samochodami.

Bo tu masz dokument o F1, s±dz±c po sygnaturce mówi± o swoim samochodzie te¿ masz RWD z centralnie umieszczonym silnikiem.

Ja mam FWD z ogromn± nadwag± przodu i w zasadzie st±d takie same zmiany nastaw zawieszenia mog± dawaæ odwrotne efekty, g³ównie z powodu si³y napêdowej przy³o¿onej z innej strony.

Bo u mnie zmiany zachowania takie jak pisa³em s± ewidentnie widoczne.

17 Data: Pa?dziernik 29 2009 09:12:04
Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
Autor:

Tak popatrzy³em po internecie i widzê ¿e s± po prostu dwie szko³y, z
czego s±dzê ¿e to jest zwi±zane z ró¿nego rodzaju samochodami.
Te¿ siê ku temu sk³aniam.
 
Bo tu masz dokument o F1, s±dz±c po sygnaturce mówi± o swoim samochodzie
te¿ masz RWD z centralnie umieszczonym silnikiem.
Szczerze mówi±c ca³y czas mam na my¶li wy³±cznie RWD.
Pozdrawiam.

Sebastian
http://www.speedyelise.fora.pl/

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ



Grupy dyskusyjne