podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ
1 | Data: Pa?dziernik 23 2009 09:08:36 |
Temat: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | |
Autor: ...::QRT::... | Mam takie pytanie teoretyczne 2 |
Data: Pa?dziernik 23 2009 09:28:23 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: Katanka | ....::QRT::... wrote: Mam takie pytanie teoretyczne £yse opony na ty³ i auto jest nadsterowne :) £yse opony na przód i auto jest podsterowne :) Tak mówili w tivien turbo kilka dni temu :) -- Kacper Potocki | PlayStation3 Fanboy | PSN: Katanka_PL www.MojeJamniki.pl | www.DogsPassion.pl www.Katanka.vel.pl | www.PzwKobiernice.pl 3 |
Data: Pa?dziernik 23 2009 10:07:30 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: MarcinJM | Katanka pisze: ...::QRT::... wrote: Ale zaleznie od warunkow (sucho/mokro) przyczepnosc lysej opony diametralnie sie zmienia :) -- Pozdrawiam MarcinJM 4 |
Data: Pa?dziernik 23 2009 10:39:05 | Temat: Re: podsterownoœæ i nadsterownoœæ | Autor: J.F. | On Fri, 23 Oct 2009 09:28:23 +0200, Katanka wrote: £yse opony na ty³ i auto jest nadsterowne :) £yse opony na przód i auto jest ale trzeba jeszcze system natrysku wody na asfalt :-) Moze nie do konca to, ale sporo mozna zrobic ustawiajac zbieznosc. J. 5 |
Data: Pa?dziernik 23 2009 00:42:39 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: tadek | On 23 Pa¼, 09:08, "...::QRT::..." wrote: Mam takie pytanie teoretyczneharakterystyke da siê. Dopisuj±c C 6 |
Data: Pa?dziernik 23 2009 09:49:27 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: | Witam serdecznie. czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian aby autoDa siê w pewnym stopniu reguluj±c pochylenie kó³ i zbie¿no¶æ o ile jest tak a mo¿liwo¶æ. Nie ka¿de auto na to pozwala. Nie w ka¿dym tez efekty s± spektakularne. W "Speedym" ³atwo mi to przychodzi, ale w takim pick-up-ie gdzie rozk³ad mas jest mocno zachwiany chyba bêdzie bardzo trudno zrobiæ co¶ tym sposobem? Mo¿e w po³±czeniu z ³ysymi oponami...? Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 7 |
Data: Pa?dziernik 23 2009 03:02:17 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: mw | On 23 Pa¼, 09:49, wrote: Da siê w pewnym stopniu reguluj±c pochylenie kó³ i zbie¿no¶æ o ile jest tak aHmm, moge nie mieæ racji ale w pickupie do¶æ ³atwo, na³o¿yæ 1,5 tony, lub zdj±æ 1,5 tony ;-). 9 |
Data: Pa?dziernik 23 2009 14:31:13 | Temat: Re: podsterownoæ i nadsterownoæ | Autor: Bydlê | On 2009-10-23 09:08:36 +0200, "...::QRT::..." said: Mam takie pytanie teoretyczne Da siê. Albo zmieniæ harakterystyke z jednej Charakterystykê, to raz, a dwa - to to samo. ;> Bez jaki¶ znacznych przeróbek zawieszenia, OK, mo¿na ciê¿arem kombinowania z rozk³adem mas OK, czyli bez ¿adnych zmian. ect. Po prostu przez regulacje, W minimalnym stopniu. ¦miem twierdziæ - niezauwa¿alnym. ewentualnie niewielkie modyfikacje. Skoro ciê¿ar nie, modyfikacja te¿ nie, to... ....to tylko zniszczone opony zostaj±. Za³ó¿ je tam, gdzie chcesz, by auto by³o niesterowalne.
W uproszczeniu - ciê¿ar przodu i ty³u w po³±czeniu z umiejscowieniem napêdu. (wyobra¼ sobie ma³ego fiata i du¿ego fiata. dla u³atwienia - na ¶niegu) -- Bydlê 10 |
Data: Pa?dziernik 23 2009 19:13:34 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: Tomasz Pyra | ....::QRT::... pisze: Mam takie pytanie teoretyczne czy da sie z seryjnym dajmy na to samochodzie dokonaæ takich zmian aby auto Najpro¶ciej reguluj±c zbie¿no¶æ. Rozbie¿nie ustawiony ty³ i zbie¿nie ustawiony przód da charakterystykê bardziej nadsterown±. Zbie¿ny ty³ i rozbie¿ny przód to charakterystyka w stronê podsterowno¶ci. Bardziej sztywny przedni stabilizator da podsterowno¶æ. Bardziej sztywny tylny stabilizator da nadsterowno¶æ. Mniej sztywny - odwrotnie. W ramach niewielkich modyfikacji mo¿na zmieniaæ sztywno¶æ stabilizacji dobieraj±c dr±¿ki innej d³ugo¶ci i zmieniaj±c miejsce ich mocowania do wahacza, albo wymieniaj±c stabilizator na jaki¶ inny. Mocniejsze przednie hamulce do podsterowno¶æ, mocniejsze tylne to nadsterowno¶æ (przy hamowaniu). Je¿eli chodzi o rozk³ad mas to te¿ nie musi byæ to wielka modyfikacja - w pewien sposób mo¿na to regulowaæ choæby ilo¶ci± zatankowanego paliwa, albo wyrzucaj±c np. zapasówkê z baga¿nika. W ka¿dym razie im ciê¿szy ty³ tym bardziej nadsterowny samochód. 11 |
Data: Pa?dziernik 24 2009 08:56:56 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: | Witam ponownie. Najpro¶ciej reguluj±c zbie¿no¶æ.Chyba odwrotnie?!? Kiedy zrobi³em z przodu +0.5 to nie da³o siê prawie skrêcaæ. To by³± walka z kierownic±. Ciê¿ko by³o w ogóle obróciæ. Przy -0,5 sam wci±ga³ w zakrêt. Tylko chcia³ skrêcaæ a nie chcia³ jechaæ prosto. Trzeba by³o trzymaæ kierownicê bo skrêca³a na ka¿dej nierówno¶ci. Ty³ ca³y czas mia³ +0,1. Mo¿e to dlatego, ale logiczne jest, ¿e rozbie¿ny przód daje nadsterowno¶æ, bo wewnêtrzne ko³o skrêca mocniej, w naturalny sposób. Przy zbie¿no¶ci ko³a siê wzajemnie trochê blokuj±, bo oba jad± po nienaturalnym ¶ladzie. Je¿eli chodzi o rozk³ad mas to te¿ nie musi byæ to wielka modyfikacja -Czasami wystarczy zmieniæ ko³a np. z przodu na nieco mniejsze by radykalnie zmieniæ podsterowno¶æ w neutralno¶æ lub nadsterowno¶æ. Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl/ -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 12 |
Data: Pa?dziernik 24 2009 13:24:04 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: Tomasz Pyra | pisze: Witam ponownie. Dla ustalenia uwagi: Ko³a ustawione zbie¿nie - zez zbie¿ny, czyli przody kó³ s± bli¿ej siebie ni¿ ty³y kó³. Lewe ko³o skrêcone w prawo, prawe ko³o skrêcone w lewo. Ko³a ustawione rozbie¿nie - zez rozbie¿ny, czyli przody kó³ s± od siebie dalej ni¿ ty³y kó³. Lewe ko³o skrêcone w lewo, prawe ko³o w prawo. Na przyk³ad zakrêt w prawo - doci±¿one zostaj± lewe ko³a, a prawe maj± wtedy bardzo s³ab± przyczepno¶æ. Je¿eli ko³a s± ustawione zbie¿nie, to lewe (doci±¿one ko³o) ustawione jest bardziej w prawo. W chwili przeniesienia nacisku na lewe ko³a samochód zacznie wiêc zacie¶niaæ zakrêt, bo to ko³o jest skrêcone bardziej w prawo. Je¿eli na zakrêcie w prawo ko³a bêd± ustawione rozbie¿nie, to lewe doci±¿one ko³o bêdzie skrêcone nieco w lewo, wiêc w stronê wychodzenia z zakrêtu. Zbie¿ne nastawy przodu s± fajne przy wchodzeniu w zakrêty, bo uk³ad kierowniczy reaguje bardziej zdecydowanie. Za to rozbie¿ny przód jest lepszy przy wychodzeniu z zakrêtu, bo samochód nie ma takiej tendencji do rozbujania ty³u, bo niejako geometria zawieszenia sama nieco kontruje tor jazdy przy przenoszeniu nacisku z jednej strony w drug±. Je¿eli chodzi o rozk³ad mas to te¿ nie musi byæ to wielka modyfikacja - w pewien sposób mo¿na to regulowaæ choæby ilo¶ci± zatankowanego paliwa, albo wyrzucaj±c np. zapasówkê z baga¿nika. Czasami wystarczy zmieniæ ko³a np. z przodu na nieco mniejsze by radykalnie No je¿eli chodzi o opony, to sporo mo¿na zrobiæ samym ci¶nieniem w oponach. 13 |
Data: Pa?dziernik 25 2009 09:20:24 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: | Witam ponownie. Dla ustalenia uwagi:Zgadza siê. Standard. Na przyk³ad zakrêt w prawo - doci±¿one zostaj± lewe ko³a, a prawe maj±Ja t³umaczy³em sobie to inaczej. Poniewa¿ oba ko³a stykaj± siê z powierzchni±, to prawe ko³o, skrêcone mniej nie pozwala na zacie¶nienie zakrêtu i wypycha auto na zewn±trz ¶ladu ko³a lewego. Dlatego tak¿e kierownica krêci siê ciê¿ej wraz z zacie¶nianiem skrêtu, i ³atwiej wraca do pozycji na wprost. Dlatego te¿ przy zbie¿no¶ci samochód ma tendencjê to trzymania prostej. Je¿eli na zakrêcie w prawo ko³a bêd± ustawione rozbie¿nie, to leweMoim zdaniem prawe ko³o w tym momencie skrêcone bardziej, wci±ga dodatkowo w zakrêt (bli¿ej naturalnego ¶ladu, bo wewnêtrzne jedzie po mniejszym ³uku). Z tego powodu, kierownica wrêcz wyrywa siê do skrêtu, trudno utrzymaæ tor jazdy na wprost. Auto chêtniej skrêca. Zbie¿ne nastawy przodu s± fajne przy wchodzeniu w zakrêty, bo uk³adW moim nie chce reagowaæ, a poniewa¿ nie ma wspomagania, czuæ to mocno w rêkach. Ryje wtedy przodem. Przy wychodzeniu z zakrêtu sam prostuje ko³a. Za to rozbie¿ny przód jest lepszy przy wychodzeniu z zakrêtu, boW przypadku mojego "wypierdka", przy rozbie¿no¶ci, w ogóle nie chce wychodziæ z zakrêtu. Fajnie siê wtedy je¼dzi bokami. Kierownica nie odbija. Na prostej s± k³opoty z utrzymaniem toru jazdy, bo ca³y czas "chce skrêcaæ". >> Je¿eli chodzi o rozk³ad mas to te¿ nie musi byæ to wielka modyfikacja -Chyba wszystko zale¿y od samochodu? Bo np. nasze, s³u¿bowe pick-upy z pusta pak± lataj± na boki jak na lodzie. Wystarczy ¿eby troszkê by³o mokro. Po doci±¿eniu staj± siê neutralne. Byæ mo¿e siê mylê? Nie wiem. Piszê co obserwujê. Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl/ -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 14 |
Data: Pa?dziernik 25 2009 13:03:50 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: Tomasz Pyra | pisze: Na przyk³ad zakrêt w prawo - doci±¿one zostaj± lewe ko³a, a prawe maj± wtedy bardzo s³ab± przyczepno¶æ.Ja t³umaczy³em sobie to inaczej. Poniewa¿ oba ko³a stykaj± siê z powierzchni±, W naprawdê ostrym zakrêcie, to to prawe ko³o prawie nie dotyka nawierzchni, czasami nawet siê mo¿e podnie¶æ ( http://photos.nasza-klasa.pl/1930108/12/other/std/2f229cbae4.jpeg ) i praktycznie nie ma wtedy wp³ywu na zachowanie samochodu (a ju¿ na pewno ma znacznie mniejszy ni¿ bardziej doci±¿one ko³o lewe). Chyba wszystko zale¿y od samochodu? Bo np. nasze, s³u¿bowe pick-upy z pusta pak±W ka¿dym razie im ciê¿szy ty³ tym bardziej nadsterowny samochód. To pewnie jeszcze co¶ innego. Jak pickupy to pewnie RWD, albo 4x4, wtedy istotnie im l¿ejszy ty³ tym ³atwiej go wytr±ciæ z równowagi daj±c za du¿o gazu. Dodatkowo tylne zawieszenie przystosowane do wrzucenia na nie tony ³adunku, na pusto mo¿e siê odbijaæ jak pi³ka od nierówno¶ci. 16 |
Data: Pa?dziernik 28 2009 23:40:25 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: Tomasz Pyra | pisze: Jest taki dokument, który wydaje siê to potwierdzaæ. W dodatku opis zgadza siê z Tak popatrzy³em po internecie i widzê ¿e s± po prostu dwie szko³y, z czego s±dzê ¿e to jest zwi±zane z ró¿nego rodzaju samochodami. Bo tu masz dokument o F1, s±dz±c po sygnaturce mówi± o swoim samochodzie te¿ masz RWD z centralnie umieszczonym silnikiem. Ja mam FWD z ogromn± nadwag± przodu i w zasadzie st±d takie same zmiany nastaw zawieszenia mog± dawaæ odwrotne efekty, g³ównie z powodu si³y napêdowej przy³o¿onej z innej strony. Bo u mnie zmiany zachowania takie jak pisa³em s± ewidentnie widoczne. 17 |
Data: Pa?dziernik 29 2009 09:12:04 | Temat: Re: podsterowno¶æ i nadsterowno¶æ | Autor: | Tak popatrzy³em po internecie i widzê ¿e s± po prostu dwie szko³y, zTe¿ siê ku temu sk³aniam. Bo tu masz dokument o F1, s±dz±c po sygnaturce mówi± o swoim samochodzieSzczerze mówi±c ca³y czas mam na my¶li wy³±cznie RWD. Pozdrawiam. Sebastian http://www.speedyelise.fora.pl/ -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl |