Grupy dyskusyjne   »   polskei drogi - minister do wymiany

polskei drogi - minister do wymiany



1 Data: Styczen 23 2007 14:54:13
Temat: polskei drogi - minister do wymiany
Autor: J.F. 


Minister Pol .... aczek do wymiany

http://www.rzeczpospolita.pl/gazeta/wydanie_070120/ekonomia/ekonomia_a_2.html


Minister Jerzy Polaczek pozegna sie w przyszlym tygodniu ze
stanowiskiem szefa resortu transportu - dowiedziala sie "Rz". Jego
miejsce zajmie najprawdopodobniej Krzysztof Tchórzewski.

Powodem odwolania obecnego ministra maja byc m.in. problemy z wydaniem
ok. 600 mln zl z Krajowego Funduszu Drogowego. Srodki te mialy zostac
uruchomione na podstawie znowelizowanego planu rzeczowo-finansowego na
2006 rok. To na jego podstawie Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i
Autostrad wydaje pieniadze na budowe i remont dróg znajdujace sie w
KFD. Nowelizacji nie udalo sie jednak przeprowadzic do konca 2006
roku. Projekt stworzony w Ministerstwie Transportu roil sie od bledów
merytorycznych i nie zostal przyjety przez Komitet Rady Ministrów. -
Dokument wyszedl od nas na poczatku listopada, 22 XI trafil do
Komitetu Rady Ministrów i tam utknal - mówi Teresa Jakutowicz,
rzecznik resortu transportu.

Brak rozporzadzenia narazil na dodatkowe koszty firmy budujace w
Polsce autostrady. Drogowcy, liczac na to, ze rozporzadzenie zostanie
znowelizowane, realizowali zaplanowane inwestycje. W ostatnich dniach
grudnia okazalo sie jednak, ze nie moga zaplacic wystawionych przez
firmy budowlane faktur. Mowa w sumie o ok. 600 mln zl. Spowodowalo to
opóznienia w budowie dróg i autostrad, gdyz wykonawcy, nie posiadajac
odpowiednich funduszy, postanowili czesc pieniedzy przeznaczyc na inne
inwestycje, zaplanowane wczesniej na 2007 rok.

I tak w efekcie tych opóznien w 2006 roku na budowe autostrady A4
pomiedzy Zgorzelcem a Krzyzowa wydano 20 zamiast 150 mln zl, o ponad
70 mln zl mniej udalo sie wydac na prace zwiazane z ekspresowa
"dwudziestka dwójka" z Elblaga do Grzechotek. Mniej srodków trafilo
m.in. na prace przygotowawcze niezbedne do rozpoczecia inwestycji na
A1 pomiedzy Pyrzowicami a Sosnica czy na wzmocnienie i przebudowe
drogi miedzy Swieciem a Toruniem.

Eksperci nieoficjalnie mówia, ze powodem nieprzyjecia rozporzadzenia
moze byc brak tych srodków na koncie Krajowego Funduszu Drogowego, a
nie bledy resortu transportu.

W kuluarach mówi sie, ze Jerzego Polaczka ma zastapic Krzysztof
Tchórzewski, obecnie wiceprzewodniczacy Klubu Parlamentarnego PiS i
wiceprzewodniczacy Sejmowej Komisji Infrastruktury. W latach 1997 -
2001 pelnil funkcje wiceministra do spraw transportu i gospodarki
morskiej.

Wciaz nie wiadomo, czy Jerzy Polaczek bedzie jedynym ministrem, który
straci w przyszlym tygodniu prace. Jak sie dowiedzielismy premier
Jaroslaw Kaczynski w weekend przejrzy dokumenty zwiazane z
funkcjonowaniem kilku resortów i w oparciu o nie podejmie decyzje
personalne.

 -- -- -

I od razu wyjasnienia GDDKiA:
http://www.gddkia.gov.pl/article/informacje/aktualnosci/article.php/id_item_tree/95133475cf8385f5e79f6e0a9e10f6d5/id_art/67423540d6a4cc2907d47a3534436c57

1. Plan rzeczowo-finansowy Krajowego Funduszu Drogowego dla GDDKiA na
rok 2006 zostal ustalony na poziomie 5,8 miliardów zlotych.

2. Zgodnie z tymi zalozeniami realizowana byla wiekszosc nowych
inwestycji drogowych (autostrady, drogi ekspresowe, obwodnice), ale
takze caly program odnowy istniejacej sieci dróg krajowych.

3. Celem podstawowym – okreslonym dla GDDKiA na rok 2006 – bylo
maksymalne zrealizowanie zalozen i wydanie maksymalnej puli srodków.

4. Na skutek obserwowanych opóznien na niektórych odcinkach dróg
(dlugotrwale procedury przetargowe ze wzgledu na wadliwe prawo,
protesty organizacji ekologicznych) Ministerstwo Transportu i GDDKiA
zdecydowaly sie na zmiany w planie rzeczowo-finansowym, by przesunac
dostepne srodki na te zadania, które zagwarantuja ich maksymalne
wydatkowanie i jednoczesnie pozwola osiagnac zamierzony efekt liczony
w kilometrach dróg.

5. Poniewaz plan rzeczowo-finansowy ma forme Rozporzadzenia Rady
Ministrów, a zatem jego zmiana trwa kilka miesiecy, zdecydowalismy sie
nie czekac i rozpoczelismy realizacje zadan tak, jakby rozporzadzenie
zostalo zmienione.

6. Decyzja ta byla wynikiem kompromisu jaki inwestor (GDDKiA) zawarl z
wykonawcami, bo obu stronom zalezy na maksymalnym poziomie realizacji
planów.

7. Niestety w roku ubieglym Rozporzadzenie Rady Ministrów o planie
rzeczowo-finansowym KFD nie zostalo zmienione – ze wzgledu na brak
uzgodnienia przez Ministerstwo Finansów – a zatem GDDKiA nie mogla
wyplacic naleznych wykonawcom wynagrodzen.

W efekcie dzialan podjetych w 2006 roku przez Ministerstwo Transportu
i GDDKiA z 5,8 miliardów zlotych zaplanowanych w styczniu
zrealizowalismy roboty za kwote 5,3 mld zlotych (91%), ale wyplacic
moglismy jedynie 4,7 mld zlotych – ze wzgledu na brak nowelizacji
rozporzadzenia.

  -- -

Ja tam nie wiem, ale wydaje mi sie ze w 2006 kawalek A4 jednak
powstal, a czy wyda sie za to pieniadze w grudniu czy w marcu
to juz zadna roznica ... za wyjatkiem firm zaangazowanych w budowy.

A jak scisle patrzec w przepisy, to zawinila chyba Dyrekcja, jesli
zawarli kontrakty na roboty na ktore minister nie zezwolil.
No, moze ustnie nawet nakazal, ale Dyrekcja powinna wiedziec
jaka forma obowiazuje :-)


J.



polskei drogi - minister do wymiany



Grupy dyskusyjne