Grupy dyskusyjne   »   poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"

poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"



1 Data: Pa?dziernik 30 2007 21:58:13
Temat: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: nemo 

Witam
mam juz pare lat prawko ale ostatnio zaczynam miec dylemat dojezdzajac do
ronda - ktore rondem nie jest!, a jest skrzyzowaniem o ruchu okreznym
(wysepka okragla na srodku+sygnalizacja swietlna) - staje sie to rondem po
23 jak przelacza sygnalizacje na mruganie i znaki zaczna robic swoje. Ale do
rzeczy:
Skrecajac w lewo kiedys bylo latwo, byl jeden pas znamalowana strzalka w
lewo i potem mozliwosc wyboru najczesciej jednego z trzech pasow (dwa na
wprost i jedne w lewo-zawracanie- na przyklad).Problemu nie bylo bo wszyscy
jechali jeden za drugim i ustawiali sie kolejno na pasach.
Teraz zaczal sie problem:
uklad pasow na drodze o 3 pasach ruchu:
skrajny lewy - strzalka w lewo (P-8b - lewy)
srodek  - skret w lewo lub jazda na wprost (P8-a polaczony z P8-b - lewy)
prawy - jazda na wpros lub skret w prawo. (P8-a polaczony z P8-b - prawy)
na obu pasach do skretu w lewo stoja autka, zapala sie zielone i mamy
festiwal: przyspieszenia, kultury lub chamstwa.
Pytanie brzmi:
jadacy ze skrajnego lewego po skreceniu moga zajac.... no wlasnie ktory z
trzech dostepnych pas (skrajny lewy, srodkowy, prawy)?!
jadacy ze srodkowego w lewo maja obowiazek zajac skrajny prawy pas po
skrecie w lewo?!
niech ktos KOMPETENTNY wypowie sie w tej kwestii
dla Lubelaków:
sytuacja przy skrecie w lewo na rondzie przy dworku Graffa w strone leclerka
z kierunku tysiaclecia,
albo
skret z raclawickich w lewo w krasnickie na rondzie kolo jednostki
(skrzyzowanie warszawskiej, krasnickich, raclawickich i siekorskiego)
Pozdrawiam
Radek



2 Data: Pa?dziernik 30 2007 22:25:55
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: Boombastic 

Pytanie brzmi:
jadacy ze skrajnego lewego po skreceniu moga zajac.... no wlasnie ktory z trzech dostepnych pas (skrajny lewy, srodkowy, prawy)?!

Jeśli dobrze zrozumiałem opis - dowolny.

jadacy ze srodkowego w lewo maja obowiazek zajac skrajny prawy pas po skrecie w lewo?!

Dowolny.

niech ktos KOMPETENTNY wypowie sie w tej kwestii

PORD.

3 Data: Pa?dziernik 31 2007 00:51:47
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: Adam Płaszczyca 

On Tue, 30 Oct 2007 21:58:13 +0100, "nemo"
wrote:

jadacy ze skrajnego lewego po skreceniu moga zajac.... no wlasnie ktory z
trzech dostepnych pas (skrajny lewy, srodkowy, prawy)?!

Dowolny.

jadacy ze srodkowego w lewo maja obowiazek zajac skrajny prawy pas po
skrecie w lewo?!

Nie.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/foto.html
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

4 Data: Pa?dziernik 31 2007 05:55:18
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: staszek 

Dowolny.

to fakt. ale mysle ze to pytajacemu nie wystarcza. teraz bedzie mial
dylemat, co w sytuacji, gdy oboje beda chcieli zajac ten sam pas.

5 Data: Pa?dziernik 31 2007 09:34:27
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: Adam Płaszczyca 

On Wed, 31 Oct 2007 05:55:18 +0100, "staszek"  wrote:

Dowolny.

to fakt. ale mysle ze to pytajacemu nie wystarcza. teraz bedzie mial
dylemat, co w sytuacji, gdy oboje beda chcieli zajac ten sam pas.

Ten z prawej ma pierwszeństwo.
--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     http://trzypion.oldfield.org.pl/wieliczka/
___________/    PMS*PJ+S+++P++M+++W-- P++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

6 Data: Pa?dziernik 31 2007 10:39:29
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor:

On Wed, 31 Oct 2007 09:34:27 +0100, =?ISO-8859-2?Q?Adam_P=B3aszczyca?=
 wrote:

On Wed, 31 Oct 2007 05:55:18 +0100, "staszek"  wrote:

Dowolny.

to fakt. ale mysle ze to pytajacemu nie wystarcza. teraz bedzie mial
dylemat, co w sytuacji, gdy oboje beda chcieli zajac ten sam pas.

Ten z prawej ma pierwszeństwo.
--
Dlatego na takich rondach sa zazwyczaj malowane linie jednostronnie
przerywane, coby nie dala sie zajechac do wewnatrz i zablokowac
skutecznie ruchu.

Tomek

7 Data: Pa?dziernik 31 2007 11:36:08
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym (
Autor:  

Adam Płaszczyca  napisał(a):

On Wed, 31 Oct 2007 05:55:18 +0100, "staszek"  wrote:

>> Dowolny.
>
>to fakt. ale mysle ze to pytajacemu nie wystarcza. teraz bedzie mial
>dylemat, co w sytuacji, gdy oboje beda chcieli zajac ten sam pas.

Ten z prawej ma pierwszeństwo.
Gwoli scislosci - zupelne pierwszenstwo to bedzie mial ten ktory na tym pasie
juz jedzie. Przy takich zakretach na tym najczesciej polega caly "klopot".
W opisywanej sytuacji melismy 3 pasy w tym jeden do jazdy tylko prosto prawo.
Po wykonaniu lewoskrety na skrzyzowaniu z 'rondem' najczesciej dalej mamy 3
pasy, o podobnej funkcjonalnosci - skrajny prawy do jazdy wprost i prawo
(jesli jeszcze jest gdzie w prawo skrecac), srodkowy do jazdy wprost lub w
lewo, lewy tylko do jazdy w lewo.  Jesli wczesniej dwa auta z obu 'lewych'
pasow wykonaly lewoskret i juz dalej jada prosto to dla plynnosci ruchu
wskazane byloby przesuniecie sie o jeden pas w prawo - ten ze srodkowego na
skrajny prawy, ten z lewego na srodkowy. Przy czym ten na srodkowym - jak bylo
wspomniane w poprzednich postach - nie ma takiego obowiazku, moze jechac swoim
i mu wolno. Tyle ze wtedy ten na lewym musi zwolnic/przyspieszyc/wepchnac sie
(niepotrzebne skreslic). Dochodza jeszcze ludki ktore ze skrajnego lewego
robia dalszy skret w lewo, a w praktyce zdarza sie (i ciagle wolno)
wykonywanie dalszego skretu w lewo ze srodkowego pasa. Jesli dzialaja swiatla
to idzie to wszystko w miare plynnie, gdy swiatel nie ma to dochodza jeszcze
Ci ktorzy przelatuja skrzynowanie na wprost pasami srodkowym i prawym i
generalnie jest wesolo. Jako bonus np przez to wszystko tramwaje i stado tirow
ograniczajacych widocznosc.
Moja skromna praktyka wykazuje ze najsprawniej skreca sie pasem skrajnie lewym
z przeskokiem na srodkowy przy zjezdzaniu ze skrzyzowania, ale to glownie
przez tiry i inne, ktore zalegaja na srodkowym, bedacym prawym do skretu.

pozdrawiam
Bruno

--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

8 Data: Pa?dziernik 31 2007 15:14:39
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: staszek 

Ten z prawej ma pierwszeństwo.

zdawalo by sie oczywiste. ale nie dla debili z ktrakowskiej drogowki (fuck
off skurwsyny niedouczone).
poaptrz na rondo polsadu. napewno je znasz.

http://www.traxelektronik.pl/pogoda/kamery/cam_hst.php?ns=695

spojrz najpierw na kam 4, a pozniej na kam 2

jada prawym pasem do skretu w lewo zajmowalismy z kumplem srodkowy pas
(widoczny na kam 2)
lajza jadaca lewym do skretu w lewo postanowila zajac tez srodkowy. jebana
pala stwierdzila "pana wina, powinien pan zajac skrajny prawy pas'. nie
pozwolilem kumplowi przyjac mandatu chociaz byl sklonny zeby tylko nie lazic
po sadach i posterunkach. i co bys takiej szmacie milicyjnej zrobil? bylo
ich dwoch i kazdy twierdzil to samo. a co ciekawe - sam mialem tam
identyczna kolizje i inna zaloga przyjechala, stwierdzajac wine tego z lewej
:-)

9 Data: Pa?dziernik 31 2007 14:31:43
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: Paweł Pluta 

On Wed, 31 Oct 2007 15:14:39 +0100, staszek
 wrote:

Ten z prawej ma pierwszeństwo.
[...]
lajza jadaca lewym do skretu w lewo postanowila zajac tez srodkowy. jebana
pala stwierdzila "pana wina, powinien pan zajac skrajny prawy pas'. nie
pozwolilem kumplowi przyjac mandatu chociaz byl sklonny zeby tylko nie lazic
po sadach i posterunkach. i co bys takiej szmacie milicyjnej zrobil? bylo
ich dwoch i kazdy twierdzil to samo. a co ciekawe - sam mialem tam
identyczna kolizje i inna zaloga przyjechala, stwierdzajac wine tego z lewej
:-)

Trzeba było zadzwonić po tę inną załogę, po co brałeś jakąś jeszcze
niewypróbowaną?

Paweł Pluta

--

 -.-. -- .. . -- ..- -- -- - -- ... ... . -. -. .. . -- -
 -.. .-- . -- - .-- .. .- -.. .- -- - -.. -... .. -- - .-.

10 Data: Pa?dziernik 31 2007 17:20:46
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: staszek 

Trzeba było zadzwonić po tę inną załogę, po co brałeś jakąś jeszcze
niewypróbowaną?

nie bardzo rozumiem o czym piszesz

11 Data: Pa?dziernik 31 2007 17:25:35
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: staszek 

Trzeba było zadzwonić po tę inną załogę, po co brałeś jakąś jeszcze
niewypróbowaną?

aha sprostowanie- moja kolizja byla po tamtej, nie przed :-)

12 Data: Pa?dziernik 31 2007 09:22:00
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: Czarek 

nemo wrote:

uklad pasow na drodze o 3 pasach ruchu:
skrajny lewy - strzalka w lewo (P-8b - lewy)
srodek  - skret w lewo lub jazda na wprost (P8-a polaczony z P8-b - lewy)
prawy - jazda na wpros lub skret w prawo. (P8-a polaczony z P8-b - prawy)
na obu pasach do skretu w lewo stoja autka, zapala sie zielone i mamy festiwal: przyspieszenia, kultury lub chamstwa.

Podstawowa zasada na tego rodzaju skrzyżowaniach, to - moim zdaniem - obranie takiego toru jazdy, żeby nikomu nie zajechać drogi, a jednocześnie maksymalizować przepustowość skrzyżowania. Jak to osiągam? Kiedy jadę lewym pasem do lewoskrętu zajmuję po skręcie pas lewy do jazdy na wprost albo na wprost i do lewoskrętu (bo może być jeszcze pas wyłącznie do lewoskrętu - oddzielony w znanych mi przypadkach znakiem poziomym P-7a). Jeżeli skręcam w lewo z prawego pasa do lewoskrętu, po skręcie zajmuję pas przy prawej krawędzi jezdni. Tym sposobem praktycznie nie mam możliwości zajechania komukolwiek drogi, więc manewr jest stosunkowo bezpieczny i łatwy. Jeśli natomiast na skrzyżowaniu robi się zator, wtedy warto wykorzystać wolne miejsce na pozostałych pasach. Jest to szczególnie ważne w sytuacji, kiedy skręcasz z pasa oznaczonego znakami poziomymi P-8a i b, tak aby nie blokować kierunku "na wprost". Musisz też dodatkowo wziąć pod uwagę, że na części skrzyżowań tego rodzaju, będziesz miał wyznaczone linie "naprowadzające" i wtedy należy się do nich stosować - jeśli są to linie nieprzekraczalne - nie przekraczać ich; a jeśli przekraczalne - to ich przekroczenie traktować jak zmianę pasa ruchu, ze wszelkimi wynikającymi z tego konsekwencjami odnosnie pierwszeństwa.

Pozdrawiam

PS: Przeczytałem sobie mój opis jeszcze raz... strasznie to zagmatwane. Tak naprawde w praktyce jeździ się (w ramach przepisów) głównie "z wyczuciem". Obserwujesz ruch odbywający się wokół Ciebie i na tej podstawie decydujesz, jak w danej sytuacji pojechać. To co powyżej napisałem, może być tylko punktem wyjścia do tego, co zastosujesz w praktyce. Przykładowo, przy trzech pasach ruchu, zajmowanie na siłę prawego pasa po lewoskręcie, kiedy wiesz że ten zaraz za skrzyżowaniam zanika, podczas gdy kierujący po twojej lewej stronie skręcają na pas skrajny lewy, jest niezawsze najlepszym pomysłem. A co do wiary w kompletność PoRD - zapomnij o tym. Nie jest możliwe skodyfikowanie wszystkiego.

PPS: Prawo jazdy mam od trzech miesięcy, więc jestem otwarty na konstruktywną krytykę tego co powyżej napisałem. ;)

Czarek Gorzeński

13 Data: Pa?dziernik 31 2007 11:34:41
Temat: Re: poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"
Autor: neelix 


Użytkownik "nemo"  napisał w wiadomości

Witam
mam juz pare lat prawko ale ostatnio zaczynam miec dylemat dojezdzajac do
ronda - ktore rondem nie jest!, a jest skrzyzowaniem o ruchu okreznym
(wysepka okragla na srodku+sygnalizacja swietlna) - staje sie to rondem po
23 jak przelacza sygnalizacje na mruganie i znaki zaczna robic swoje.

Nie ma czegoś takiego jak rondo. Jest lub nie skrzyżowanie o ruchu okrężnym
i decyduje o tym znak C-12. Światła nie mają nic do rzeczy. Zachowanie już
wyjaśnione - pas dowolny, pierwszeństwo wjeżdżającego na pas z prawej.

neelix

neelix

poprawne zachowanie na skrzyzowaniu o ruchu okreznym ("rondo" ze swiatlami"



Grupy dyskusyjne