Grupy dyskusyjne   »   [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.

[TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.



1 Data: Wrzesien 02 2008 22:57:50
Temat: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
Autor: ArtekGS 

Siema,

Mam pro¶bę - potrzebuje opinii.

Moto 92 rok, twin, chłodzone ciecz± - w moich rękach 2 seznony nakręcone
25kkm bez zadnych awarii.

Zapadła decyzja pogrzebania w silniku - wymiana pier¶cieni, uszczelniaczy,
nowe uszczelki.

Po 2kkm moto ma olej w zborniczku - nagle, z minuty na minute zaczyna
dostawać szlonej temperatury, grzać sie - płyn uciekał do silnika. Chłodnica
pusta, wycieków brak.

Wraca do mechanika - uszczelka jest OK, padła głowica - nie wiem gdzie, w
którym miejscu - nie widzialem jeszcze.

Bardzo mi zależy na opini osób, które się znaj± - czy może mechanik zle
dokręcił głowice, albo olał dokręcenie po jakim¶ tam przebiegu, czy może
miało wpływ na brak splanowania głowicy, czy miałem pecha... ?

Laickie wypowiedzi prosze sobie oszczędzić.



2 Data: Wrzesien 03 2008 01:57:30
Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
Autor: greg 


"ArtekGS"  wrote in message

Siema,

Mam pro¶bę - potrzebuje opinii.

Bardzo mi zależy na opini osób, które się znaj± - czy może mechanik zle
dokręcił głowice, albo olał dokręcenie po jakim¶ tam przebiegu, czy może
miało wpływ na brak splanowania głowicy, czy miałem pecha... ?


Zle dokrecenie glowicy na pewno moglo byc przyczyn±, ale tego nie sprawdzisz
chyba, no bo jak niby?

Niektore silniki maj± w serwisowkach dokladnie napisane w jakiej kolejnosci
dokrecac sruby i jakim momentem najpierw, jakim za drugim razem i jakim
jeszcze finalnie trzeci raz. I to nie tylko chodzi o to zeby na krzyz
dokrecac, tylko konkretnie - sruby ponumerowane s±. Oczywi¶cie dociagn±ć
(znowu: odpowiednim momentem) po paruset km trzeba tez. W niektorych
serwisowkach nawet jest zalecenie odkrecania w odpowiedniej kolejnosci.

A jak trafiles na jelopa co dociagnal pierwsza srube ile mial pary w lapach
to spokojnie moglo pekn±ć. Moglo tez pekn±c w czasie "odrywania" glowicy od
bloku cylindra. Niektorzy mechanicy "opukuj±" glowice drewnianym mlotkiem,
zeby latwiej odeszla... Inni podważaj± na chama...

Mogla glowica wreszcie sama pekn±c - bywa, ale ja obstawiam bl±d mechanika.
Co oczywiscie nie do udowodnienia jest.

Planowanie glowicy jest niezbedne gdy na powierzchni przylegania s± wżery,
ubytki (wlasnie np z powodu przedmuchów pod nieszczeln± uszczelk±) no i gdy
jest zwichrowana, jakkolwiek wiele warsztatow zaklada, ze nawet jak jest
idealna to lepiej przy kazdym demontazu splanowac ciutke (0,05 mm) w celu
poprawy przylegania niz zeby sie klient wracal za chwile znow z
nieszczelnosci±. W koncu zarabiaj± na tym planowaniu dodatkowo tez.

Ponieważ zwykle glowice demontuje sie wlasnie z powodu koniecznosci wymiany
uszczelki to zazwyczaj ona wzery i uszkodzenia posiada i sie ja wtedy
planuje - stad wlasnie mit, ze zawsze splanowac trzeba.

No ale tu silnik byl rozbierany nie z powodu koniecznosci wymiany akurat
uszczelki pod glowica, tylko, jak zrozumialem, pierscionki i uszczelniacze.
Wiec glowica mogla byc zdrowa i pasowac idealnie, nie musial planowac.
Natomiast jak juz byl na tyle m±dry, zeby umieć prawidlowo ocenic czy trzeba
planować czy nie, to i dokrecic powinien umieć...

Taka awaria jak napisale¶ zazwyczaj nie bywa spowodowana nieszczelna
uszczelka, bo ona tylko ciutke przepuszcza, przy duzym cisnieniu i raczej
powoduje przedostawanie sie oleju do wody, niz odwrotnie; zazwyczaj w
cylindrze cisnienie jest wieksze niz w ukladzie chlodzenia. Zeby cala woda
naciekla do cylindra to nieszczelnosc musialby taka byc, ze on juz by
kompletnie kompresji nie mial. W twinie zauwazylbys od razu spadek mocy.
Takie rzeczy raczej bywaj± w rzedowych czworkach, gdy jest zwichrowana
glowica i tworzy nieszczelnosc przy jednym cylindrze a reszta dziala
normalnie, typowo w samochodach. Natomiast odrobinke zassać wody przy suwie
ssania oczywiscie moze - czasem to widac: emulsja wodno-olejowa kondensuje
sie na korku wlewu oleju w postaci brazowoszarej kluchowatej mazi.


Kondolencje,


greg

3 Data: Wrzesien 03 2008 20:54:31
Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
Autor: ArtekGS 

Piękne dzięki za wyczerpuj±c± odpowiedz.

Pozdrawiam
Artur.

4 Data: Wrzesien 03 2008 21:17:33
Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
Autor: Kuczu 

greg pisze:

Taka awaria jak napisale¶ zazwyczaj nie bywa spowodowana nieszczelna uszczelka, bo ona tylko ciutke przepuszcza, przy duzym cisnieniu i raczej powoduje przedostawanie sie oleju do wody, niz odwrotnie; zazwyczaj w cylindrze cisnienie jest wieksze niz w ukladzie chlodzenia. Zeby cala woda naciekla do cylindra to nieszczelnosc musialby taka byc, ze on juz by kompletnie kompresji nie mial. W twinie zauwazylbys od razu spadek mocy. Takie rzeczy raczej bywaj± w rzedowych czworkach, gdy jest zwichrowana glowica i tworzy nieszczelnosc przy jednym cylindrze a reszta dziala normalnie, typowo w samochodach. Natomiast odrobinke zassać wody przy suwie ssania oczywiscie moze - czasem to widac: emulsja wodno-olejowa kondensuje sie na korku wlewu oleju w postaci brazowoszarej kluchowatej mazi.

No chyba nie do konca... Widzialem przypadki gdy w uszczelce zrobil sie mostek pomiedzy kanalem wodnym i olejowym. Wowczas czynnik chlodzacy, bedacy pod wyzszym cisnieniem slicznie sobie sikal w kanal olejowy i ladowal w misce oleju. Jednoczesnie spadala ilosc chlodziwa i silnik zaczynal sie grzac a w misce olejowej robila sie emulsja.


--
Kuczu
LOUD PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C
http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

5 Data: Wrzesien 06 2008 01:49:47
Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
Autor: greg 


"Kuczu"  wrote in message

greg pisze:
Taka awaria jak napisale¶ zazwyczaj nie bywa spowodowana nieszczelna
uszczelka, bo ona tylko ciutke przepuszcza, przy duzym cisnieniu i raczej
powoduje przedostawanie sie oleju do wody, niz odwrotnie; zazwyczaj w
cylindrze cisnienie jest wieksze niz w ukladzie chlodzenia. Zeby cala
woda naciekla do cylindra to nieszczelnosc musialby taka byc, ze on juz
by kompletnie kompresji nie mial. W twinie zauwazylbys od razu spadek
mocy. Takie rzeczy raczej bywaj± w rzedowych czworkach, gdy jest
zwichrowana glowica i tworzy nieszczelnosc przy jednym cylindrze a reszta
dziala normalnie, typowo w samochodach. Natomiast odrobinke zassać wody
przy suwie ssania oczywiscie moze - czasem to widac: emulsja
wodno-olejowa kondensuje sie na korku wlewu oleju w postaci brazowoszarej
kluchowatej mazi.

No chyba nie do konca... Widzialem przypadki gdy w uszczelce zrobil sie
mostek pomiedzy kanalem wodnym i olejowym. Wowczas czynnik chlodzacy,
bedacy pod wyzszym cisnieniem slicznie sobie sikal w kanal olejowy i
ladowal w misce oleju. Jednoczesnie spadala ilosc chlodziwa i silnik
zaczynal sie grzac a w misce olejowej robila sie emulsja.



Oki, ale to chyba rzadki przypadek, tam cisnienia w sumie niewielkie,
porownujac z cylindrem, wiec czemu by akurat tam miala sie uszczelka
uszkodzic? Blad montazu? Paprochy jakie¶ podeszly? Kompletnie zwichrowana
glowica? Ale zgoda, bywa tak czasem.

Dla tego rodzaju uszkodzen charakterystyczne byloby to, ze objaw ubytku
plynu wystepuje nie podczas jazdy tylko po wylaczeniu goracego silnika -
tylko wtedy cisnienie w ukladzie chlodzenia moze byc wyzsze niz w ukladzie
smarowania.

pozdr

greg

6 Data: Wrzesien 03 2008 08:10:34
Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
Autor: Kuczu 

ArtekGS pisze:

Mam pro¶bę - potrzebuje opinii.

A sprawdziliscie, jak mowilem, pompe wody ?


--
Kuczu
LOUD PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C
http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

7 Data: Wrzesien 03 2008 08:56:23
Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
Autor: Jasio 


Użytkownik "Kuczu"  napisał w wiadomo¶ci

ArtekGS pisze:

Mam pro¶bę - potrzebuje opinii.

A sprawdziliscie, jak mowilem, pompe wody ?


Nie, on czeka aż tu kto¶ zapyta co to jest głowica.

--
Jasio
vfr vx etz
Jesli wyszlo Ci raz, sprobuj raz jeszcze.

8 Data: Wrzesien 04 2008 08:24:05
Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
Autor: Sybi 

Użytkownik "ArtekGS" napisał:

Zapadła decyzja pogrzebania w silniku - wymiana pier¶cieni, uszczelniaczy,
nowe uszczelki.

Ale dlaczego? Kompresja slaba byla?


Po 2kkm moto ma olej w zborniczku - nagle, z minuty na minute zaczyna
dostawać szlonej temperatury, grzać sie - płyn uciekał do silnika.
Chłodnica pusta, wycieków brak.
Wraca do mechanika - uszczelka jest OK, padła głowica - nie wiem gdzie, w
którym miejscu - nie widzialem jeszcze.

Cudow nie ma. W/g mnie musial byc blad mechanika tylko ze jak nie widziales
sam na oczy to jak mamy Ci pomoc Artek?
Przy takich klopotach zdjecie glowicy i dokladne ogledziny powinny
dac odpowiedz na to gdzie woda spitalala. Wczesniej moto chodzilo OK wiec
dlaczego teraz nagle glowica miala by strzelic?
Najprawdopodobniej pierwotna przyczyna byla ucieczka plynu a potem przy jej
zmniejszonej ilosci nastapilo przegrzewanie sie silnika.
A tak w ogole to gdzie ten plyn uciekal? Do cylindrow czy do kartera (znaczy
sie
do miski olejowej)? A dlaczego plyn uciekal? Przyczyn moze byc pelno, trzeba
przeprowadzic sledztwo! Uszczelka byla podobno ok ale moze odwrotnie
zalozona?
A moze zapomniano zalozyc jakies metalowej tulejki? A moze sama uszczelka to
nie wszystko i jakichs oringow zapomniano zalozyc? A moze zalozono oringi
ale
stare i nie wytrzymaly lub byly zbyt plaskie do nowej uszczelki glowicy? A
grubosc
uszczelki glowicy zostala dobrze dobrana? A moze popelniono jakis blad
montazowy?
A moze dostalo sie w przestrzen miedzy glowice a blok jakies obce cialo? A
moze
mechanik niedokladnie oczyscil powierzchnie glowicy lub bloku? A moze
faktycznie
glowica byla "rzucona" i nie zrobiono planowania? A moze glowica miala wzery
ktore olano? A moze mechanik za slabo dokrecil glowice bo nie wiedzial jak
to
prawidlowo zrobic? A moze klucz dynamometryczny tego mechanika jest do dupy?
Jezeli sam nie widziales to mozesz miec pewnosc ze mechanik sam nie przyzna
sie do bledu tylko winna bedzie zmeczona glowica albo pora roku lub uklad
gwiazd;)
Jak widzisz "na telefon" nie da sie znalezc odpowiedzi;))
Wez jakiegos doswiadczonego mechanika i jedz dokonac dokladnych ogledzin!
--
Pozdr
Sybi
Gdańsk
Super Blackbird

[TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.



Grupy dyskusyjne