[TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy.
1 | Data: Wrzesien 02 2008 22:57:50 |
Temat: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy. | |
Autor: ArtekGS | Siema, 2 |
Data: Wrzesien 03 2008 01:57:30 | Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy. | Autor: greg |
Siema, Zle dokrecenie glowicy na pewno moglo byc przyczyn±, ale tego nie sprawdzisz chyba, no bo jak niby? Niektore silniki maj± w serwisowkach dokladnie napisane w jakiej kolejnosci dokrecac sruby i jakim momentem najpierw, jakim za drugim razem i jakim jeszcze finalnie trzeci raz. I to nie tylko chodzi o to zeby na krzyz dokrecac, tylko konkretnie - sruby ponumerowane s±. Oczywi¶cie dociagn±ć (znowu: odpowiednim momentem) po paruset km trzeba tez. W niektorych serwisowkach nawet jest zalecenie odkrecania w odpowiedniej kolejnosci. A jak trafiles na jelopa co dociagnal pierwsza srube ile mial pary w lapach to spokojnie moglo pekn±ć. Moglo tez pekn±c w czasie "odrywania" glowicy od bloku cylindra. Niektorzy mechanicy "opukuj±" glowice drewnianym mlotkiem, zeby latwiej odeszla... Inni podważaj± na chama... Mogla glowica wreszcie sama pekn±c - bywa, ale ja obstawiam bl±d mechanika. Co oczywiscie nie do udowodnienia jest. Planowanie glowicy jest niezbedne gdy na powierzchni przylegania s± wżery, ubytki (wlasnie np z powodu przedmuchów pod nieszczeln± uszczelk±) no i gdy jest zwichrowana, jakkolwiek wiele warsztatow zaklada, ze nawet jak jest idealna to lepiej przy kazdym demontazu splanowac ciutke (0,05 mm) w celu poprawy przylegania niz zeby sie klient wracal za chwile znow z nieszczelnosci±. W koncu zarabiaj± na tym planowaniu dodatkowo tez. Ponieważ zwykle glowice demontuje sie wlasnie z powodu koniecznosci wymiany uszczelki to zazwyczaj ona wzery i uszkodzenia posiada i sie ja wtedy planuje - stad wlasnie mit, ze zawsze splanowac trzeba. No ale tu silnik byl rozbierany nie z powodu koniecznosci wymiany akurat uszczelki pod glowica, tylko, jak zrozumialem, pierscionki i uszczelniacze. Wiec glowica mogla byc zdrowa i pasowac idealnie, nie musial planowac. Natomiast jak juz byl na tyle m±dry, zeby umieć prawidlowo ocenic czy trzeba planować czy nie, to i dokrecic powinien umieć... Taka awaria jak napisale¶ zazwyczaj nie bywa spowodowana nieszczelna uszczelka, bo ona tylko ciutke przepuszcza, przy duzym cisnieniu i raczej powoduje przedostawanie sie oleju do wody, niz odwrotnie; zazwyczaj w cylindrze cisnienie jest wieksze niz w ukladzie chlodzenia. Zeby cala woda naciekla do cylindra to nieszczelnosc musialby taka byc, ze on juz by kompletnie kompresji nie mial. W twinie zauwazylbys od razu spadek mocy. Takie rzeczy raczej bywaj± w rzedowych czworkach, gdy jest zwichrowana glowica i tworzy nieszczelnosc przy jednym cylindrze a reszta dziala normalnie, typowo w samochodach. Natomiast odrobinke zassać wody przy suwie ssania oczywiscie moze - czasem to widac: emulsja wodno-olejowa kondensuje sie na korku wlewu oleju w postaci brazowoszarej kluchowatej mazi. Kondolencje, greg 3 |
Data: Wrzesien 03 2008 20:54:31 | Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy. | Autor: ArtekGS | Piękne dzięki za wyczerpuj±c± odpowiedz. 4 |
Data: Wrzesien 03 2008 21:17:33 | Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy. | Autor: Kuczu | greg pisze: Taka awaria jak napisale¶ zazwyczaj nie bywa spowodowana nieszczelna uszczelka, bo ona tylko ciutke przepuszcza, przy duzym cisnieniu i raczej powoduje przedostawanie sie oleju do wody, niz odwrotnie; zazwyczaj w cylindrze cisnienie jest wieksze niz w ukladzie chlodzenia. Zeby cala woda naciekla do cylindra to nieszczelnosc musialby taka byc, ze on juz by kompletnie kompresji nie mial. W twinie zauwazylbys od razu spadek mocy. Takie rzeczy raczej bywaj± w rzedowych czworkach, gdy jest zwichrowana glowica i tworzy nieszczelnosc przy jednym cylindrze a reszta dziala normalnie, typowo w samochodach. Natomiast odrobinke zassać wody przy suwie ssania oczywiscie moze - czasem to widac: emulsja wodno-olejowa kondensuje sie na korku wlewu oleju w postaci brazowoszarej kluchowatej mazi. No chyba nie do konca... Widzialem przypadki gdy w uszczelce zrobil sie mostek pomiedzy kanalem wodnym i olejowym. Wowczas czynnik chlodzacy, bedacy pod wyzszym cisnieniem slicznie sobie sikal w kanal olejowy i ladowal w misce oleju. Jednoczesnie spadala ilosc chlodziwa i silnik zaczynal sie grzac a w misce olejowej robila sie emulsja. -- Kuczu LOUD PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 5 |
Data: Wrzesien 06 2008 01:49:47 | Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy. | Autor: greg |
greg pisze: Oki, ale to chyba rzadki przypadek, tam cisnienia w sumie niewielkie, porownujac z cylindrem, wiec czemu by akurat tam miala sie uszczelka uszkodzic? Blad montazu? Paprochy jakie¶ podeszly? Kompletnie zwichrowana glowica? Ale zgoda, bywa tak czasem. Dla tego rodzaju uszkodzen charakterystyczne byloby to, ze objaw ubytku plynu wystepuje nie podczas jazdy tylko po wylaczeniu goracego silnika - tylko wtedy cisnienie w ukladzie chlodzenia moze byc wyzsze niz w ukladzie smarowania. pozdr greg 6 |
Data: Wrzesien 03 2008 08:10:34 | Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy. | Autor: Kuczu | ArtekGS pisze: Mam pro¶bę - potrzebuje opinii. A sprawdziliscie, jak mowilem, pompe wody ? -- Kuczu LOUD PIPES SAVE LIVES !! Harley Davidson FXR-C http://www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/ 7 |
Data: Wrzesien 03 2008 08:56:23 | Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy. | Autor: Jasio |
ArtekGS pisze: Nie, on czeka aż tu kto¶ zapyta co to jest głowica. -- Jasio vfr vx etz Jesli wyszlo Ci raz, sprobuj raz jeszcze. 8 |
Data: Wrzesien 04 2008 08:24:05 | Temat: Re: [TECH] - pro¶ba o pomoc w diagnozie przyczyny pęknięcia głowicy. | Autor: Sybi | Użytkownik "ArtekGS" napisał: Zapadła decyzja pogrzebania w silniku - wymiana pier¶cieni, uszczelniaczy,Ale dlaczego? Kompresja slaba byla? Po 2kkm moto ma olej w zborniczku - nagle, z minuty na minute zaczynaCudow nie ma. W/g mnie musial byc blad mechanika tylko ze jak nie widziales sam na oczy to jak mamy Ci pomoc Artek? Przy takich klopotach zdjecie glowicy i dokladne ogledziny powinny dac odpowiedz na to gdzie woda spitalala. Wczesniej moto chodzilo OK wiec dlaczego teraz nagle glowica miala by strzelic? Najprawdopodobniej pierwotna przyczyna byla ucieczka plynu a potem przy jej zmniejszonej ilosci nastapilo przegrzewanie sie silnika. A tak w ogole to gdzie ten plyn uciekal? Do cylindrow czy do kartera (znaczy sie do miski olejowej)? A dlaczego plyn uciekal? Przyczyn moze byc pelno, trzeba przeprowadzic sledztwo! Uszczelka byla podobno ok ale moze odwrotnie zalozona? A moze zapomniano zalozyc jakies metalowej tulejki? A moze sama uszczelka to nie wszystko i jakichs oringow zapomniano zalozyc? A moze zalozono oringi ale stare i nie wytrzymaly lub byly zbyt plaskie do nowej uszczelki glowicy? A grubosc uszczelki glowicy zostala dobrze dobrana? A moze popelniono jakis blad montazowy? A moze dostalo sie w przestrzen miedzy glowice a blok jakies obce cialo? A moze mechanik niedokladnie oczyscil powierzchnie glowicy lub bloku? A moze faktycznie glowica byla "rzucona" i nie zrobiono planowania? A moze glowica miala wzery ktore olano? A moze mechanik za slabo dokrecil glowice bo nie wiedzial jak to prawidlowo zrobic? A moze klucz dynamometryczny tego mechanika jest do dupy? Jezeli sam nie widziales to mozesz miec pewnosc ze mechanik sam nie przyzna sie do bledu tylko winna bedzie zmeczona glowica albo pora roku lub uklad gwiazd;) Jak widzisz "na telefon" nie da sie znalezc odpowiedzi;)) Wez jakiegos doswiadczonego mechanika i jedz dokonac dokladnych ogledzin! -- Pozdr Sybi Gdańsk Super Blackbird |