Hello Adam,
Tuesday, January 6, 2009, 12:48:36 AM, you wrote:
a to robi jakąś różnicę dużą ? 98 a 95 ? i w którą strone ?
To zależy od tego czy Twoje auto potrafi wykorzystać 98 oktan. 98 jest
mniej kaloryczna, stosuje sie ja przy wysilonych autach (duzy stopien
sprezania) celem unikniecia spalania stukowego.
Już to tyle razy przerabialiśmy - były nawet tabelki z wynikami badań
paliw...
1. Różnice kaloryczności pomiędzy NoPb95 a NoPb98 są tak małe, że aż
nieistotne. W próbkach ze stacji benzynowych bywało i tak, że NoPb98
miała wyższą kaloryczność niż NoPb95 a największa różnica na
niekorzyść NoPb98 nie przekraczała 3%.
2. Problemem bywa nietrzymanie norm przez NoPb95 - jest większa
szansa, że NoPb98 ma l.o. ponad 95 niż w przypadku NoPb95. Badania
próbek nie potwierdziły niższej l.o. ale urban legend działa. Efekt
placebo również.
3. Marnie działające czujniki spalania stukowego w popularnych autach
niekoniecznie optymalnie ustalają moment zapłonu. Na przykład w
Lanosie odnioszę wrażenie, że przy paliwie NoPb95 słabszej jakości
brakuje już możliwości regulacji i silnik pracuje nieoptymalnie.
Lanos wymaga paliwa o l.o. _co_ _najmniej_ 95...
Podsumowując - może efekt placebo ale w przypadku mojego Lanosa
szacuję spalanie mniejsze o ok. 0.1 - 0.2 l/100 km przy jeździe w
trasach na NoPb98 w porównaniu z NoPb95. Silnik pracuje ciszej i
"kulturalniej".
--
Best regards,
RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Spam:
http://www.squadack.na.allegro.pl/ :)