Grupy dyskusyjne   »   roznice pomiedzy automatem i manualem

roznice pomiedzy automatem i manualem



1 Data: Luty 29 2008 00:36:44
Temat: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Artur 

witam,
bardzo prosze o opinie na temat roznic pomiedzy skrzynia automatyczna a manualna w starszych samochodach grupy VW, wspolpracujacych z silnikiem TDi 110 KM
zalezy mi na porownaniu ekonomi, awaryjnosci, komfortu itp. --
Pozdrawiam
/pisząc na priv usuń z adresu myślnik/



2 Data: Luty 29 2008 07:25:43
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Artur"  napisał

bardzo prosze o opinie na temat roznic pomiedzy skrzynia automatyczna a
manualna w starszych samochodach grupy VW, wspolpracujacych z silnikiem
TDi 110 KM
zalezy mi na porownaniu ekonomi, awaryjnosci, komfortu itp.

TDI 110KM automat
miasto 7-8l
trasa 5-6l
Ale jak zaczniesz tym autem jezdzic to spodziewaj sie raczej ksiazkowego
spalania, w miescie to 9,1l :)
Automat posiada blokady na 2, 3 i 4 biegu, czyli jadac z ustalona predkoscia
zachowuje sie jak manual. Awaryjnosc samej skrzyni jest mi nieznana ponad
200kkm i po jej rozebraniu byla w swietnym stanie. Byla rozbierana przy
okazji naprawy sprzegla.
Komfort jest nieporownywalnie wyzszy niz podobnego auta z reczna skrzynia. W
miescie odpada koniecznosc ciaglego machania "kijem w podlodze", a w trasie
wyprzedzanie tez jest przyjemne, reakcja na kickdown jest blyskawiczna.

Pozdr

3 Data: Luty 29 2008 07:58:10
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Arek M 


Awaryjnosc samej skrzyni jest mi nieznana ponad 200kkm i po jej rozebraniu byla w swietnym stanie. Byla rozbierana przy okazji naprawy sprzegla.

To automat ma sprzęgło????

--
PozdrawiAM!
volvo S60T5 geartronic 250KM/350Nm

4 Data: Luty 29 2008 08:22:14
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Arek M"  napisał

Awaryjnosc samej skrzyni jest mi nieznana ponad 200kkm i po jej
rozebraniu byla w swietnym stanie. Byla rozbierana przy okazji naprawy
sprzegla.

To automat ma sprzęgło????

Oczywiscie ze nie! Wiadome jest, ze silnik porusza skrzynia, a nastepnie
kolami sila woli... :D

Konwerter, przekladnia hydrokinetyczna, sprzeglo hydrokinetyczne to to samo.
A jak jest podlaczony Twoj gartronic do silnika????

Pozdr

5 Data: Luty 29 2008 10:41:54
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Arek M 


To automat ma sprzęgło????

Oczywiscie ze nie! Wiadome jest, ze silnik porusza skrzynia, a nastepnie kolami sila woli... :D

Zawsze mi sie wydawalo ze w przypadku automatu odpada mi potencjalne zużycie tarczy sprzegła :)

--
PozdrawiAM!
volvo S60T5 250KM/350Nm

6 Data: Luty 29 2008 11:09:08
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Agent 0700 

Zawsze mi sie wydawalo ze w przypadku automatu odpada mi potencjalne
zużycie tarczy sprzegła :)

Dobrze Ci się wydawało.

Tam jest sprzęgło hydrokinetyczne czy jakoś tak. Nie wymienia się nic.
Chyba, że remont skrzyni :-)

Pozdrawiam

Jacek

7 Data: Luty 29 2008 11:36:46
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Agent 0700"  napisał

Zawsze mi sie wydawalo ze w przypadku automatu odpada mi potencjalne
zużycie tarczy sprzegła :)

Dobrze Ci się wydawało.

Zle mu sie wydawalo

Tam jest sprzęgło hydrokinetyczne czy jakoś tak. Nie wymienia się nic.
Chyba, że remont skrzyni :-)

No to ja juz jestem po remoncie skrzyni, tylko ze nie byla ona
remontowana... Maslo maslane, co? Pisze wiecej bzdur, ciekawie sie to
czyta...

Pozdr

8 Data: Luty 29 2008 13:35:11
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: J.F. 

On Fri, 29 Feb 2008 11:36:46 +0100,  Przembo wrote:

Tam jest sprzęgło hydrokinetyczne czy jakoś tak. Nie wymienia się nic.
Chyba, że remont skrzyni :-)

No to ja juz jestem po remoncie skrzyni, tylko ze nie byla ona
remontowana... Maslo maslane, co? Pisze wiecej bzdur, ciekawie sie to
czyta...

Bo klasyczny automat ma hydrokinetyczny konwerter, w zasadzie wieczny,
i troche hamulcow przy przekladniach planetarnych - te sie zuzywaja.

A w swoim tdi mozesz miec jakis ciekawszy wynalazek, czyzby z
mechanicznym sprzeglem ?

POdejrzewalbym jakiegos tiptronika - ale tu pisza ze jednak
hydrokinetyczne http://en.wikipedia.org/wiki/Tiptronic

J.

9 Data: Luty 29 2008 15:18:39
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "J.F."  napisał

Bo klasyczny automat ma hydrokinetyczny konwerter, w zasadzie wieczny,
i troche hamulcow przy przekladniach planetarnych - te sie zuzywaja.

U mnie tarczki sa w najlepszym porzadku, tarcza lockup bedaca w okolicy tych
wiecznych elementow juz nie byla.

A w swoim tdi mozesz miec jakis ciekawszy wynalazek, czyzby z
mechanicznym sprzeglem ?

Zasada dzialanie mojego konwertera jest klasyczna, glowne sprzeglo u mnie to
plyn i wentylki :)

POdejrzewalbym jakiegos tiptronika - ale tu pisza ze jednak
hydrokinetyczne http://en.wikipedia.org/wiki/Tiptronic

W Tiptronicu AFAIK sprzeglo jest tak samo rozwiazane.

Pozdr

10 Data: Luty 29 2008 18:21:33
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: J.F. 

On Fri, 29 Feb 2008 15:18:39 +0100,  Przembo wrote:

Użytkownik "J.F."  napisał
A w swoim tdi mozesz miec jakis ciekawszy wynalazek, czyzby z
mechanicznym sprzeglem ?

Zasada dzialanie mojego konwertera jest klasyczna, glowne sprzeglo u mnie to
plyn i wentylki :)

POdejrzewalbym jakiegos tiptronika - ale tu pisza ze jednak
hydrokinetyczne http://en.wikipedia.org/wiki/Tiptronic

W Tiptronicu AFAIK sprzeglo jest tak samo rozwiazane.

Czyli po prostu marketing maci ludziom w glowach ?
Zwykly automat z dwiema dzwigienkami ekstra, ale juz super nazwa ?

Ale jakis nieklasycznych automatow chyba juz jest troche na rynku ?
Pomijam DSG, bo to wzgledna nowosc, ale wsrod starszych ?

J.

11 Data: Luty 29 2008 19:25:12
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "J.F."  napisał

W Tiptronicu AFAIK sprzeglo jest tak samo rozwiazane.
Czyli po prostu marketing maci ludziom w glowach ?
Zwykly automat z dwiema dzwigienkami ekstra, ale juz super nazwa ?

No bo skrzynia tez raczej udana.

Ale jakis nieklasycznych automatow chyba juz jest troche na rynku ?
Pomijam DSG, bo to wzgledna nowosc, ale wsrod starszych ?

Z tej samej stajni to Multitronic, skrzynia CVT przystosowana do
mocniejszych aut, ale jak zwykle problem lancucha nie zostal rozwiazany do
konca.
Poza klasycznymi i CVT zostaja chyba tylko manuale ze sterowaniem przez
silowniki i kompa.

Pozdr

12 Data: Marzec 01 2008 01:35:08
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Hektor 

Użytkownik "Przembo"  napisał

Z tej samej stajni to Multitronic, skrzynia CVT przystosowana do mocniejszych aut

Mocnieszych niz co, bo akurat ta skrzynie Audi kompletuje ze slabszymi silnikami  ?

ZK

13 Data: Marzec 01 2008 12:05:14
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Hektor"  napisał

Z tej samej stajni to Multitronic, skrzynia CVT przystosowana do
mocniejszych aut

Mocnieszych niz co, bo akurat ta skrzynie Audi kompletuje ze slabszymi
silnikami  ?

A wiesz na czym polega problem w skrzyniach CVT? Dlaczego byly montowane w
slabych autach? Pierwotnie to chyba byly chyba okolice max 100Nm, potem
Nissan stosowal ten typ skrzyni w Primerce 2.0, ale dalej ograniczeniem byl
moment obrotowy.
Multitronic AFAIR radzi sobie teoretycznie do 300Nm, o to chodzilo z
mocniejszymi, bo starsze rozwiazania po prostu mialy problem z polowa tego
momentu. W najmocniejszych Audi stosuje sie klasyczne skrzynie automatyczne,
i chyba do tego pijesz :)

Pozdr

14 Data: Marzec 01 2008 14:44:50
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Hektor 

Użytkownik "Przembo"  napisał

A wiesz na czym polega problem w skrzyniach CVT? Dlaczego byly montowane w slabych autach? Pierwotnie to chyba byly chyba okolice max 100Nm, potem Nissan stosowal ten typ skrzyni w Primerce 2.0, ale dalej ograniczeniem byl moment obrotowy.

Nie wiem po co sie rozpisujesz, bo to wszystko sa ogólnodostepne banaly. Kazda skrzynia jest ograniczona przenoszonym momentem wiec CVT nie jest tutaj czyms wyjatkowym. Szczególnie starsze konstrukcje oparte na CVT.

Multitronic AFAIR radzi sobie teoretycznie do 300Nm, o to chodzilo z mocniejszymi, bo starsze rozwiazania po prostu mialy problem z polowa tego momentu.

Multitorinic jest pierwszym tego typu skrzynia w Audi, wiec nie wiem o jakich starszych rozwiazaniach piszesz. Stwierdzenie, ze "CVT przystosowana do mocniejszych aut" w przypadku Audi jest lekko naciagane, bo akurat w gamie silników zestawiany jest ze slabszymi konstrukcjami. Ale to w sumie szczególy.

Pozdrw
Zbigniew Kordan

15 Data: Marzec 01 2008 15:46:20
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Hektor"  napisał

Multitorinic jest pierwszym tego typu skrzynia w Audi, wiec nie wiem o
jakich starszych rozwiazaniach piszesz. Stwierdzenie, ze "CVT
przystosowana do mocniejszych aut" w przypadku Audi jest lekko naciagane,
bo akurat w gamie silników zestawiany jest ze slabszymi konstrukcjami. Ale
to w sumie szczególy.

Odpowiadalem JF jesli chodzi o typy skrzyn.
Rozciagasz moje slowa na Audi kompletnie bez sensu, zauwaz ze praktycznie
kazda inna skrzynia CVT rozpadlaby sie juz przy najslabszym silniku Audi, to
jest jakis krok naprzod i o to chodzilo. Oczywiscie dalej mozesz to opacznie
rozumiec, trudno.

Pozdr

16 Data: Marzec 01 2008 16:41:29
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Hektor 

Użytkownik "Przembo"  napisał

Rozciagasz moje slowa na Audi kompletnie bez sensu, zauwaz ze praktycznie kazda inna skrzynia CVT rozpadlaby sie juz przy najslabszym silniku Audi, to jest jakis krok naprzod i o to chodzilo.

Eeee, no nie przesadzajmy. Multitronic to jeden z lepszych CVT, ale oprócz Audi takie skrzynie robi m.in. Nissan czy Subaru. I nie sadze, by te skrzynie mialy problem z przeniesieniem 200 Nm momentu. Nissan np. laczy je z 3.5 litrową V6, ale nie znam momentu tego silnika.

ZK

17 Data: Luty 29 2008 11:42:34
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Arek M"  napisał

Zawsze mi sie wydawalo ze w przypadku automatu odpada mi potencjalne
zużycie tarczy sprzegła :)

Jest cos takiego jak lockup, w moim przypadku samo sprzeglo bylo ok, ale to
malutkie sprzegielko sie zuzylo. Lockup stanowi czesc sprzegla, jak on
padnie to konieczna jest regeneraca lub wymiana calosci sprzegla.
Z awaria skrzyni nie ma to nic wspolnego. A jesli myslales, ze sprzeglo w
automacie to 3 "wentylatory" to po prostu byles w bledzie :)

Pozdr

18 Data: Luty 29 2008 13:37:53
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: J.F. 

On Fri, 29 Feb 2008 11:42:34 +0100,  Przembo wrote:

Jest cos takiego jak lockup, w moim przypadku samo sprzeglo bylo ok, ale to
malutkie sprzegielko sie zuzylo. Lockup stanowi czesc sprzegla, jak on
padnie to konieczna jest regeneraca lub wymiana calosci sprzegla.
Z awaria skrzyni nie ma to nic wspolnego. A jesli myslales, ze sprzeglo w
automacie to 3 "wentylatory" to po prostu byles w bledzie :)

Ale z tym sprzeglem rozlaczonym powinien nadal jezdzic ?

J.

19 Data: Luty 29 2008 15:14:28
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Uzytkownik "J.F."  napisal

Ale z tym sprzeglem rozlaczonym powinien nadal jezdzic ?

I jezdzil. To tak jak z przegubem, mozna przejechac na terkoczacym ponad
100kkm, a w innym razie po kilku kilometrach przy odrobinie nieuwagi jest
problem.
Przy delikatnej jezdzie przy zmianie biegu bylo czuc jakby sie wjezdzalo
przednimi kolami na "kocie lby", ponadto falowanie obrotow w pewnych
sytuacjach przy stalej predkosci oznaczalo zalaczanie i odlaczanie sie
lockupu.

To byly w sumie drobne niedogodnosci z ktorymi moznaby jezdzic dalej, co nie
oznaczalo ze nie nalezala sie autku "drobna" naprawa :D, choc patrzac z
perspektywy portfela to chyba bardziej na miejscu bylby inny emotikon...

Pozdr

20 Data: Marzec 01 2008 11:07:20
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: czak norris 

Użytkownik "Przembo"  napisał w wiadomości

Jest cos takiego jak lockup, w moim przypadku samo sprzeglo bylo ok, ale to malutkie sprzegielko sie zuzylo. Lockup stanowi czesc sprzegla, jak on padnie to konieczna jest regeneraca lub wymiana calosci sprzegla.
Z awaria skrzyni nie ma to nic wspolnego.

Oczywiście, że przymusowe rozebranie skrzyni i wymiana jej elementów to nie jest awaria, pod warunkiem, że to jest "Pasek w TDI". W przypadku każdego innego samochodu, usłyszelibyśmy, że skrzynia to syf, ehh :-))

--
pozdrawiam,
z półobrotu ;-)

21 Data: Marzec 01 2008 12:00:11
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "czak norris"  napisał

Jest cos takiego jak lockup, w moim przypadku samo sprzeglo bylo ok, ale
to malutkie sprzegielko sie zuzylo. Lockup stanowi czesc sprzegla, jak on
padnie to konieczna jest regeneraca lub wymiana calosci sprzegla.
Z awaria skrzyni nie ma to nic wspolnego.

Oczywiście, że przymusowe rozebranie skrzyni i wymiana jej elementów to
nie jest awaria, pod warunkiem, że to jest "Pasek w TDI". W przypadku
każdego innego samochodu, usłyszelibyśmy, że skrzynia to syf, ehh :-))

Jaka wymiana jej elementow?? Piles? Pisalem ze nic nie bylo w niej robione!
Rozebranie skrzyni nie bylo przymusowe, po prostu za jednym zamachem
kompleksowe sprawdzenie jej stanu. A jedyne elementy w niej wymienione to
uszczelka miski, olej i filtr. Faktycznie nieslychana naprawa, ale w kazdym
aucie co jakis przebieg sie zdarza.

A jesli uwazasz ze sprzeglo to czesc skrzyni, no coz, glupota popisywac sie
zawsze mozesz :)

Pozdr

22 Data: Luty 29 2008 09:39:35
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: MarcinJM 

Arek M pisze:


Awaryjnosc samej skrzyni jest mi nieznana ponad 200kkm i po jej rozebraniu byla w swietnym stanie. Byla rozbierana przy okazji naprawy sprzegla.

To automat ma sprzęgło????


Teraz swiat ci sie zawali:
http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%99g%C5%82o
:)

--
Pozdrawiam
MarcinJM
____________________________
gg: 978510, Skype: marcin.jm

23 Data: Luty 29 2008 10:33:35
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Artur 

Użytkownik "Przembo"  napisał w wiadomości


TDI 110KM automat
miasto 7-8l
trasa 5-6l
Ale jak zaczniesz tym autem jezdzic to spodziewaj sie raczej ksiazkowego spalania, w miescie to 9,1l :)

czy z manualem da sie osiagnac taki wynik (9-11l) bo cos mi sie wydaje, ze trudno by bylo... skad wiec wynika ta rozbieznosc w spalaniu? --
Pozdrawiam
/pisząc na priv usuń z adresu myślnik/

24 Data: Luty 29 2008 11:48:15
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Artur"  napisał

TDI 110KM automat
miasto 7-8l
trasa 5-6l
Ale jak zaczniesz tym autem jezdzic to spodziewaj sie raczej ksiazkowego
spalania, w miescie to 9,1l :)

czy z manualem da sie osiagnac taki wynik (9-11l) bo cos mi sie wydaje, ze
trudno by bylo... skad wiec wynika ta rozbieznosc w spalaniu?

Norma przewiduje 9,1 l ON (dziewiec i jedna dziesiata!).
Norma dla manuala to 2l mniej czyli dokladnie 7,1 l ON na 100km w miescie.
Dzis po Gdansku mialem spalanie kolo 6,7 na dystansie kilkunastu km.

Pozdr

PS. Automat mimo ze to planterka jest wart zainteresowania, ale radze Ci
troche pojedzic takim autem, sam od razu sie przekonasz :)

25 Data: Luty 29 2008 17:37:37
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Artur 

Użytkownik "Przembo"  napisał w wiadomości


Norma przewiduje 9,1 l ON (dziewiec i jedna dziesiata!).
Norma dla manuala to 2l mniej czyli dokladnie 7,1 l ON

no wlasnie, skad ta roznica? --
Pozdrawiam
/pisząc na priv usuń z adresu myślnik/

26 Data: Luty 29 2008 18:36:20
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Artur"  napisał

Norma przewiduje 9,1 l ON (dziewiec i jedna dziesiata!).
Norma dla manuala to 2l mniej czyli dokladnie 7,1 l ON

no wlasnie, skad ta roznica?

Przy automatycznej skrzyni biegow podczas ruszania nie masz calkowicie
sprzegnietego napedu, stad biora sie spore straty idace na podgrzenie plynu
w skrzyni. W przypadku manuala masz prawie 100% sprawnosci. Jednak jak juz
auto ruszy to zalaczaja sie blokady sprzegajace naped jak w manualu i to
pozwala uzyskac spalanie porownywalne z manualem, o ile jedzie sie w miare
plynnie i dynamicznie rusza. Co ciekawe jak testowalem spalanie przy jezdzie
wybitnie kapeluszniczej spalanie bylo wysokie, pewnie tez ma to zwiazek z
ciaglym poslizgiem na sprzegle i niezapinaniem sie lockupu.

Pozdr

27 Data: Luty 29 2008 22:15:45
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Artur 

Użytkownik "Przembo"  napisał w wiadomości


Przy automatycznej skrzyni biegow podczas ruszania nie masz calkowicie sprzegnietego napedu, stad biora sie spore straty idace na podgrzenie
plynu  w skrzyni. W przypadku manuala masz prawie 100% sprawnosci.
Jednak jak juz  auto ruszy to zalaczaja sie blokady sprzegajace naped
jak w manualu i to  pozwala uzyskac spalanie porownywalne z manualem, o
ile jedzie sie w miare  plynnie i dynamicznie rusza. Co ciekawe jak
testowalem spalanie przy jezdzie  wybitnie kapeluszniczej spalanie bylo
wysokie, pewnie tez ma to zwiazek z  ciaglym poslizgiem na sprzegle i
niezapinaniem sie lockupu.


ok, dzieki za wyjasnienie...
a jak wyglada sprawa z dosc szybka jazda na najwyzszym biegu, czy stosunek predkosci obrotowej silnika do predkosci auta jest zblizony do manuala? --
Pozdrawiam
/pisząc na priv usuń z adresu myślnik/

28 Data: Luty 29 2008 23:04:36
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Artur"  napisał

ok, dzieki za wyjasnienie...

Prosze bardzo :)

a jak wyglada sprawa z dosc szybka jazda na najwyzszym biegu, czy stosunek
predkosci obrotowej silnika do predkosci auta jest zblizony do manuala?

Szczerze to nie zwracam na to uwagi, kiedys moze i podawalem zaleznosc
obrotow i predkosci, ale nie pamietam juz tych wartosci. Jak w kazdym dieslu
obroty sa stosunkowo niskie, na ostatnim biegu slychac jedynie szum
powietrza - cichy pomruk silnika, juz bez charakterystyczngo klekotu w koncu
tez niknie. Za to do 50kph klekot jest slyszalny.
Co konkretnego porowania z manualem juz nie pomoge.

Pozdr

29 Data: Luty 29 2008 22:33:39
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Pete 


"Artur" wrote

a jak wyglada sprawa z dosc szybka jazda na najwyzszym biegu, czy stosunek predkosci obrotowej silnika do predkosci auta jest zblizony do manuala?

Przeważnie przy skrzyni automatycznej obroty na ostatnim biegu są trochę niższe.

Pete

30 Data: Marzec 01 2008 12:06:25
Temat: Re: roznice pomiedzy automatem i manualem
Autor: Przembo 

Użytkownik "Artur"  napisał

a jak wyglada sprawa z dosc szybka jazda na najwyzszym biegu, czy stosunek
predkosci obrotowej silnika do predkosci auta jest zblizony do manuala?

100kph to okolice 2krpm, odrobinke powyzej.

Pozdr

roznice pomiedzy automatem i manualem



Grupy dyskusyjne