Grupy dyskusyjne   »   slalom szybki i tylny hamulec

slalom szybki i tylny hamulec



1 Data: Lipiec 15 2014 21:00:17
Temat: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: loqash 

Witam.

Mam pytanie odnośnie slalomu szybkiego (https://www.youtube.com/watch?v=slgttu490Yc) czyli manewru który jest wymagany by zdać prawko na kat. A
Nie jeździłem wcześniej na motocyklach więc jestem zielony i liczę, że znajdzie się tu kilku profesjonalistów którzy mnie uświadomią...


Instruktor zasugerował mi by (uwaga!!!) wjeżdżać przez pierwszą bramkę powyżej 30 km/h następnie bez puszczania manetki gazu wdusić tylny hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki na końcu docisnąć manetkę mocniej...

Efekt który zauważyłem był dość dobry... koło tylne trzymało się asfaltu motor fajnie się kładł i ogólnie niekiedy wychodziłem ze slalomu ok. 40 km/h gdzie wcześniej było to niemożliwe....chyba... jedyna zasada nie puszczać manetki z gazem i uważać na hamulec by nie dusić za mocno...

żeby nie było, że wzięło się to z nieba powiedział że kiedyś na torze miał pokonać slalom jakąś "krową" i wydawało mu się to niemożliwe i jakiś profesjonalny kierowca doradził mi tą technikę...


Pytanie: czy przy wykonywaniu tego manewru wydaje się logiczna taka technika?
czy jeżeli nawierzchnia będzie mokra będzie szansa że zaliczę glebę?
Macie może jakieś inne techniki? w moim mniemaniu ten sposób działa bardzo dobrze, koleś jeździ na torach i lata często po 300km/h więc co o tym sądzicie?... zanim napisałem poczytałem troszkę na forach i wszyscy są przeciwni tylnemu hamulcowi poza hamowaniem w pozycji pionowej... uprzedzając tylne koło nie ślizgało mi się na tym manewrze...


--
Wysłano z czytnika Ścigacz.pl -> http://grupy.scigacz.pl/



2 Data: Lipiec 16 2014 05:26:17
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Tmek 


Użytkownik "loqash"  napisał w wiadomości


poczytałem troszkę na forach i wszyscy są przeciwni tylnemu hamulcowi poza
hamowaniem w pozycji pionowej...

Moze taka moda w kregach wzajemnej adoracji.
Kiedys wszyscy byli przeciwko uzywaniu przedniego, rysujac katastroficzne
wizje smierci w wyniku przelotu przez kierownice.
Teraz sa przeciwko tylnemu.. Hamowac silnikiem tez jest passe?

Ja tam hamuje tylnym, szczegolnie na zakretach w pagorkach. I im jest
bardziej mokro tym czesciej.

Tmek

3 Data: Lipiec 16 2014 21:42:53
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: MarcinJM 

W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:

hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błąd logiczny.

--
Pozdrawiam
MarcinJM        gg: 978510
kompleksowe remonty youngtimer'ów, nadwozi rajdówek
przeróbki typu "panie, tego sie nie da zrobic"

4 Data: Lipiec 16 2014 23:01:02
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Magic 

W dniu 2014-07-16 21:42, MarcinJM pisze:

W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:
hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błąd logiczny.


Użycie tylnego hebla dociska moto do asfaltu, więc nie masz racji.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

5 Data: Lipiec 17 2014 16:53:41
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: MarcinJM 

W dniu 2014-07-16 23:01, Magic pisze:

W dniu 2014-07-16 21:42, MarcinJM pisze:
W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:
hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błąd logiczny.


Użycie tylnego hebla dociska moto do asfaltu, więc nie masz racji.

Wg znanej mi fizyki (a innej nie ma) mam racje.
Przyspieszanie dociska tył, odciaża przod, opoznianie dociska przód odciąża tył. Kropka.

--
Pozdrawiam
MarcinJM        gg: 978510
kompleksowe remonty youngtimer'ów, nadwozi rajdówek
przeróbki typu "panie, tego sie nie da zrobic"

6 Data: Lipiec 17 2014 18:28:14
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Magic 

W dniu 2014-07-17 16:53, MarcinJM pisze:

W dniu 2014-07-16 23:01, Magic pisze:
W dniu 2014-07-16 21:42, MarcinJM pisze:
W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:
hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błąd logiczny.


Użycie tylnego hebla dociska moto do asfaltu, więc nie masz racji.

Wg znanej mi fizyki (a innej nie ma) mam racje.
Przyspieszanie dociska tył, odciaża przod, opoznianie dociska przód
odciąża tył. Kropka.


To poobserwuj sobie może co się dzieje z jadącym motocyklem gdy użyjesz TYLKO tylnego hebla.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

7 Data: Lipiec 17 2014 20:21:26
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: James 

hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błąd logiczny.

Użycie tylnego hebla dociska moto do asfaltu, więc nie masz racji.

Wg znanej mi fizyki (a innej nie ma) mam racje.
Przyspieszanie dociska tył, odciaża przod, opoznianie dociska przód
odciąża tył. Kropka.

To poobserwuj sobie może co się dzieje z jadącym motocyklem gdy użyjesz TYLKO tylnego hebla.

Wniosek jest prosty i oczywisty!
Wciskając przedni hamulec robi się "stoppie", natomiast wciskając tylny robi się "wheelie".
Teraz rozumiem dlaczego mi stawianie na gumę nie wychodziło z gazu... nie używałem tylnego hamulca!
;)
--
James

8 Data: Lipiec 17 2014 21:27:28
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: MarcinJM 

W dniu 2014-07-17 18:28, Magic pisze:

To poobserwuj sobie może co się dzieje z jadącym motocyklem gdy użyjesz
TYLKO tylnego hebla.

A co sie dzieje niezwyklego? Wykraczającego poza elementarna fizyke.

--
Pozdrawiam
MarcinJM        gg: 978510
kompleksowe remonty youngtimer'ów, nadwozi rajdówek
przeróbki typu "panie, tego sie nie da zrobic"

9 Data: Lipiec 17 2014 22:13:36
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Hinek 

Użytkownik "Magic"  napisał


To poobserwuj sobie może co się dzieje z jadącym motocyklem gdy użyjesz TYLKO tylnego hebla.


Tył motocykla siada ale nie zwiększa się nacisk tylnego koła na podłoże.
To tylko tylny zawias ściska się na skutek reakcji od zacisku hamulcowego.

Kiedyś były motocykle z wahaczem pchanym z przodu. W takiej Gazeli przód
np. podnosił się przy hamowaniu...ale jakoś na gumę nie szła od hamowania
przodem :)

--
Hinek

10 Data: Lipiec 17 2014 22:35:37
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Magic 

W dniu 2014-07-17 22:13, Hinek pisze:

Użytkownik "Magic"  napisał

To poobserwuj sobie może co się dzieje z jadącym motocyklem gdy
użyjesz TYLKO tylnego hebla.


Tył motocykla siada ale nie zwiększa się nacisk tylnego koła na podłoże.

Tylnego nie. Przedniego.

To tylko tylny zawias ściska się na skutek reakcji od zacisku hamulcowego.


Jeżeli zawias siada, to znaczy, że działa jednak jakaś siła w dół, nie ? W tym przypadku cały motocykl usiłuje "obrócić się" wokół osi tylnego koła. Spróbuj zrobić coś takiego na monocyklu to zaryjesz dziobem w ziemię. W motocyklu mamy przednie koło, które temu zapobiega, ale jest dociskane tą siłą mocniej do asfaltu.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

11 Data: Lipiec 18 2014 09:39:42
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: MarcinJM 

W dniu 2014-07-16 23:01, Magic pisze:

W dniu 2014-07-16 21:42, MarcinJM pisze:
W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:
hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błąd logiczny.


Użycie tylnego hebla dociska moto do asfaltu, więc nie masz racji.

Uzycie tylnego przy nieodpuszczonym gazie pozwala co najwyzej plynnie balansowac nad/podsterownosia, to samo przy uzyciu przedniego hampla jest bardziej zerojedynkowe (o wiele wieksza wydajnosc przedniego hamulca), ale bardziej efektywne, agresywne.
Podobne zjawiska zachodza w jezdzie rajdowej samochodem, kiedy operujac rownoczesnie gazem i lewa noga hamulcem balansuje sie autem, istotnie wspomagajac kierowanie samochodem.
Co nie zmiena absolutnie faktu, ze opozniajac pojazd odciazamy tyl, przyspieszajac dociążamy.

--
Pozdrawiam
MarcinJM        gg: 978510
kompleksowe remonty youngtimer'ów, nadwozi rajdówek
przeróbki typu "panie, tego sie nie da zrobic"

12 Data: Lipiec 18 2014 01:20:07
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: WS 

W dniu piątek, 18 lipca 2014 09:39:42 UTC+2 użytkownik MarcinJM napisał:

Uzycie tylnego przy nieodpuszczonym gazie pozwala co najwyzej plynnie
balansowac nad/podsterownosia, to samo przy uzyciu przedniego hampla
jest bardziej zerojedynkowe (o wiele wieksza wydajnosc przedniego
hamulca), ale bardziej efektywne, agresywne.


Nie tylko, czasem przydaje sie przy wolnej jezdzie (korki, trudniejszy teren)
Mozna utrzymywac wyzsze obroty silnika - mniejsza szansa, ze zgasnie (+ moze jakis tam efekt zyroskopowy utryzymujacy pion?), a zeby sie za bardzo moto nie rozpedzal to operuje sie polsprzeglem + hamulcem (tylnym latwiej)

WS

13 Data: Lipiec 18 2014 08:09:08
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: AZ 

On 2014-07-16, Magic  wrote:

W dniu 2014-07-16 21:42, MarcinJM pisze:
W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:
hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błÄ…d logiczny.


Użycie tylnego hebla dociska moto do asfaltu, więc nie masz racji.

Gdyby tak bylo to tylny hamulec bylby zajebiscie skuteczny a tymczasem
byle mocniejsze jego nacisniecie = uslizg.

--
Artur
ZZR 1200

14 Data: Lipiec 18 2014 10:12:07
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Magic 

W dniu 2014-07-18 10:09, AZ pisze:

On 2014-07-16, Magic  wrote:
W dniu 2014-07-16 21:42, MarcinJM pisze:
W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:
hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błÄ…d logiczny.


Użycie tylnego hebla dociska moto do asfaltu, więc nie masz racji.

Gdyby tak bylo to tylny hamulec bylby zajebiscie skuteczny a tymczasem
byle mocniejsze jego nacisniecie = uslizg.


To akurat zależy od rozkładu mas. Poza tym patrz późniejsze moje posty.

--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250.
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

15 Data: Lipiec 18 2014 08:20:08
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: AZ 

On 2014-07-18, Magic  wrote:

W dniu 2014-07-18 10:09, AZ pisze:
On 2014-07-16, Magic  wrote:
W dniu 2014-07-16 21:42, MarcinJM pisze:
W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:
hamulec delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki

Hamulec (którykolwiek) = odciązenie tyłu
Wiec: błÄ…d logiczny.


Użycie tylnego hebla dociska moto do asfaltu, więc nie masz racji.

Gdyby tak bylo to tylny hamulec bylby zajebiscie skuteczny a tymczasem
byle mocniejsze jego nacisniecie = uslizg.


To akurat zależy od rozkładu mas. Poza tym patrz późniejsze moje posty.

No i od tego co napisal MarcinJM - jakby nie bylo, opoznienie przesuwa to
co ruchome na przod.

--
Artur
ZZR 1200
GSX-R 600 K6

16 Data: Lipiec 18 2014 10:15:56
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Piotr Rezmer 

W dniu 2014-07-18 10:09, AZ pisze:

Gdyby tak bylo to tylny hamulec bylby zajebiscie skuteczny a tymczasem
byle mocniejsze jego nacisniecie = uslizg.


Myślę, że prawda leży po środku. Czyli jest minimalne zwiększenie nacisku na przednie koło poprzez działanie zacisku na tarczę (czy też tarczy na zacisk) ale jednocześnie można przekroczyć siłÄ™ tarcia statycznego opony przez zablokowanie tylnego koła

--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

17 Data: Lipiec 19 2014 19:44:59
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Grzegorz Rogala 

W dniu 2014-07-18 10:09, AZ pisze:

Gdyby tak bylo to tylny hamulec bylby zajebiscie skuteczny a tymczasem
byle mocniejsze jego nacisniecie = uslizg.
E tam.
i to duze ETAM.
Tylny hebel sie przydaje przy wyjsciach z winkla,
przy jezdzie z pasazerem po sekwencji winkli ciasno nastepujacych po sobie jak gwaltowna zmiana kierunku destabilizuje motocykl, i nic sie nie slizga..

Ps. Jak komus brakuje winkli, to polecam Korsyke - o ja pierdole :))

--
Pozdr!
Rogal
GSX1300RL2
http://www.rogal.riders.pl

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -

18 Data: Lipiec 16 2014 21:25:48
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: kakmar 

Dnia 15.07.2014 loqash  napisał/a:

Witam.

Mam pytanie odnośnie slalomu szybkiego
(https://www.youtube.com/watch?v=slgttu490Yc) czyli manewru który jest
wymagany by zdać prawko na kat. A
Nie jeździłem wcześniej na motocyklach więc jestem zielony i liczę, że
znajdzie się tu kilku profesjonalistów którzy mnie uświadomią...

Eeee, bez takich... Twist of the Wrist II, jak prawdziwie szukasz wiedzy.

Instruktor zasugerował mi by (uwaga!!!) wjeżdżać przez pierwszą bramkę
powyżej 30 km/h następnie bez puszczania manetki gazu wdusić tylny hamulec
delikatnie by lekko dociążyć tył i lecieć dalej omijając słupki na końcu
docisnąć manetkę mocniej...

A spróbuj z przednim hamulcem, z umiarem, ale tak żeby się lekko
skompresowało przednie zawieszenie i zmniejszając lekko gaz. Potem za
każdym najazdem trochę szybciej. Na ostatnim słupku puszczasz hebel,
celujesz w bramkę i w palnik.

Efekt który zauważyłem był doć dobry... koło tylne trzymało się asfaltu
motor fajnie się kładł i ogólnie niekiedy wychodziłem ze slalomu ok. 40
km/h gdzie wcześniej było to niemożliwe....chyba... jedyna zasada nie
puszczać manetki z gazem i uważać na hamulec by nie dusić za mocno...

Ogólnie hamując łatwiej skręcać, przyśpieszając prostować, ale samym tyłem
na asfalcie to tak trochę bez sensu.

żeby nie było, że wzięło się to z nieba powiedział że kiedyś na torze miał
pokonać slalom jakąś "krową" i wydawało mu się to niemożliwe i jakiś
profesjonalny kierowca doradził mi tą technikę...

Jeżdżenie "krowami" wymaga wiele patentów, w większości niepotrzebnych
w zwykłych motocyklach.

Pytanie: czy przy wykonywaniu tego manewru wydaje się logiczna taka
technika?

Niespecjalnie, to takie placebo raczej, jak na poziomie kursu.

czy jeżeli nawierzchnia będzie mokra będzie szansa że zaliczę glebę?

Hamujesz odciążone koło, ale jednocześnie napędzane, więc jak nie
przesadzisz to nie.

Macie może jakieś inne techniki?

Jw.

w moim mniemaniu ten sposób działa bardzo dobrze, koleś jeździ na torach i
lata często po 300km/h więc co o tym sądzicie?... zanim napisałem
poczytałem troszkę na forach i wszyscy są przeciwni tylnemu hamulcowi poza
hamowaniem w pozycji pionowej...

To kwestia ćwiczeń, warunków i efektu jaki chcesz uzyskać. Tył przy hamowaniu
jest odciążony, w motocyklach sportowych b.szybko się ślizga, w armaturach
działa doć dobrze. Wszystko zależy, nie prostych odpowiedzi, trzeba trenować.

uprzedzając tylne koło nie ślizgało mi się na tym manewrze...

Ciśnij mocniej, sprawdź co się stanie ;) jak zdusisz silnik to masz szanse
ładnie wyglebić.

--
kakmaratgmaildotcom

19 Data: Lipiec 17 2014 03:28:00
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Prawy 

Instruktor zasugerowa� mi by (uwaga!!!) wje�d�a� przez pierwsz� bramk�

powy�ej 30 km/h nast�pnie bez puszczania manetki gazu wdusi� tylny hamulec

delikatnie by lekko doci��y� ty� i lecie� dalej omijaj�c s�upki na ko�cu

docisn�� manetk� mocniej...

Na zdrowy rozum to siła z łancucha równoważy w tą czy inną strone siłe z hamowania i gaz i hamulec razem wydają sie bez sensu. Chociaż sam czesto tak właśnie jadę w zakęt, czesto dodatkowo na półsprzęgle. Chodzi o szarpanie z silnika, coś może sie rozregulowało.

20 Data: Lipiec 17 2014 10:31:20
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Piotr Rezmer 

W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:

Pytanie: czy przy wykonywaniu tego manewru wydaje się logiczna taka
technika?

Myślę że dużo większy sens ma stosowanie tylnego hamulca podczas wolnej jazdy (prawie zerowe prędkości). Wtedy tylny hamulec wygładza nierówne działanie półsprzęgła i poprawia stabilność. Coś takiego ćwiczyliśmy na motocyklach enduro w ramach motoszkoły z Rafałem Górskim w Modlinie.


--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

21 Data: Lipiec 17 2014 11:08:59
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Adampio 

W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:

Mam pytanie odnośnie slalomu szybkiego
(https://www.youtube.com/watch?v=slgttu490Yc) czyli manewru który jest
wymagany by zdać prawko na kat. A

Oszkurna, coś sie zmieniło przez niecałe dwa lata? W końcu roku 2012 zdawałem na A2 i był slalom z ósemkami ale nikt nigdzie nie mówił, że ma być szybki =:-O

-- -
Ta wiadomość e-mail jest wolna od wirusów i złośliwego oprogramowania, ponieważ ochrona avast! Antivirus jest aktywna.
http://www.avast.com

22 Data: Lipiec 18 2014 11:10:10
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: charwel(Oo)==::: 

W dniu 2014-07-17 11:08, Adampio pisze:

W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:
Mam pytanie odnośnie slalomu szybkiego
(https://www.youtube.com/watch?v=slgttu490Yc) czyli manewru który jest
wymagany by zdać prawko na kat. A

Oszkurna, coś sie zmieniło przez niecałe dwa lata? W końcu roku 2012
zdawałem na A2 i był slalom z ósemkami ale nikt nigdzie nie mówił, że ma
być szybki =:-O

No trochę się zmieniło :)

charwel

23 Data: Lipiec 18 2014 10:17:53
Temat: [OT] Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Piotr Rezmer 

W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:

Witam.

Mam pytanie odnośnie slalomu szybkiego

To chyba pierwsze sensowne pytanie z portalu scigacz na tej newsgrupie :)

--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

24 Data: Lipiec 18 2014 11:56:25
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Piotr Rezmer 

W dniu 2014-07-15 23:00, loqash pisze:

żeby nie było, że wzięło się to z nieba powiedział że kiedyś na torze
miał pokonać slalom jakąś "krową" i wydawało mu się to niemożliwe i
jakiś profesjonalny kierowca doradził mi tą technikę...

OIDP Tomek Kędzior też stosował tylny hamulec. W kontekście wychodzenia z zakrętu.


--
pozdrawiam
Piotr
XLR250&bmw_f650_dakar

25 Data: Lipiec 22 2014 00:15:18
Temat: Re: slalom szybki i tylny hamulec
Autor: Prawy 

hamulec tylny dajesz w zakrecie aby wypłaszczyć motor i na wyjściu z zakrętu aby przytrzymać przednie koło przy ziemi(i zachować stery), poza tym tylny masz na te okoliczności jak strach użyć przedniego...

slalom szybki i tylny hamulec



Grupy dyskusyjne