Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
. Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
2 |
Data: Styczen 13 2016 10:07:18 |
Temat: Re: uderzenie bokiem |
Autor: J.F. |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci grup
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Pojechac do czwartego i piatego, az trafic na takiego co powie "o, tu widac".
Pierwsza sprawa - mogla sie skrzywic sama felga. Auto na podnosnik, pokrecic kolem, zobaczyc czy nie bije.
Dalej - od takiego uderzenia najbardziej obrywa wahacz. Ewentualnie punkty mocowania i rama.
Skutek uboczny - przestawiona zbieznosc.
Wygiecie amora ... imo - mozliwe, ale dosc malo prawdopodobne.
Jeszcze kwestia konstrukcji, czy tam nie ma jakis polaczen, ktore moglyby sie przestawic - ktos tu ostatnio pokazywal obejme kolumny, ktora trzymala sie na srubach, ale otwory miala sporo wieksze.
Geometria komputerowa moze sporo powiedziec, ale jesli cos pokrzywione, to szkoda placic dwa razy. Ale moze wystarczy tylko zbieznosc wyregulowac.
J.
3 |
Data: Styczen 13 2016 19:46:25 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"J.F."
Geometria komputerowa moze sporo powiedziec,
"twistedme" > Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
W takim zawieszeniu jest jakaś ,,geometria''?
Pytam tylko -- jeszcze nie drwię. :)
Panna Mercedes miała ,,geometrię'', ale od kiedy mam Volvo, nie
ma mowy o ,,geometrii'' zawieszenia. W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :) To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
amortyzator jakoś obrócić...
W Pannie Mercedes jest pełne regulacje:
przód: zbieżność, pochylenie i wyprzedzenie
tył: zbieżność i pochylenie
ale tylne koła są trudne (potrzebne są pogięte klucze) do regulacji.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
4 |
Data: Styczen 13 2016 20:12:27 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: J.F. |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup "J.F."
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
W takim zawieszeniu jest jakaś ,,geometria''?
Pytam tylko -- jeszcze nie drwię. :)
Panna Mercedes miała ,,geometrię'', ale od kiedy mam Volvo, nie
ma mowy o ,,geometrii'' zawieszenia.
geometria jak najbardziej jest, wszyskie parametry sa, tylko ze, poza zbieznoscia, nieustawialne.
Ale nie ma takiej rzeczy, ktorej odpowiednio ciezkim mlotkiem nie daloby sie przestawic :-)
W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :)
WIdac trzeba kupic drozsze
http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top-mounts-sway-bars/
To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.
Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale i samochod daje sie wyprostowac :-)
J.
5 |
Data: Styczen 13 2016 20:41:28 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"J.F."
geometria jak najbardziej jest, wszyskie parametry sa, tylko ze, poza zbieznoscia, nieustawialne.
No właśnie. :)
Ale nie ma takiej rzeczy, ktorej odpowiednio ciezkim mlotkiem nie daloby sie przestawic :-)
Niby tak, ale zdecydowanie łatwiej skosić niż wyprostować. :)
W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :)
WIdac trzeba kupic drozsze
http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top-mounts-sway-bars/
Co to jest wychylenie koła?
Umożliwiają one ustawienie pochylenia koła,
w niektórych zestawach również regulację wychylenia koła.
I jak dokonuje się tej regulacji? Krzywkami? Śrubami? Bezstopniowo?
To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.
Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale i samochod daje sie wyprostowac :-)
Lecz niekoniecznie poprzez regulację geometrii.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
6 |
Data: Styczen 13 2016 22:13:35 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Adam |
W dniu 2016-01-13 o 20:41, Eneuel Leszek Ciszewski pisze:
(...)
Co to jest wychylenie koła?
Umożliwiają one ustawienie pochylenia koła,
w niektórych zestawach również regulację wychylenia koła.
(...)
Może jak w helikopterze: przechył, wychył i pochył ;)
--
Pozdrawiam.
Adam
7 |
Data: Styczen 13 2016 22:56:16 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: J.F. |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości grup "J.F."
W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :)
WIdac trzeba kupic drozsze
http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top-mounts-sway-bars/
I jak dokonuje się tej regulacji? Krzywkami? Śrubami? Bezstopniowo?
tak jak widac - przestawia sie nieco gorny punkt mocowania amora, tzn pardon - kolumny McPhersona.
To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.
Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale i samochod daje sie wyprostowac :-)
Lecz niekoniecznie poprzez regulację geometrii.
Nic na sile, wszystko mlotkiem :-)
J.
8 |
Data: Styczen 13 2016 23:29:26 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"J.F."
http://www.kw-suspensions.pl/kw-clubsport-unibal-top-mounts-sway-bars/
I jak dokonuje się tej regulacji? Krzywkami? Śrubami? Bezstopniowo?
tak jak widac - przestawia sie nieco gorny punkt mocowania amora, tzn pardon - kolumny McPhersona.
Luzuje się dwie śrubeczki po bokach, obok podziałek?
Środkową też luzuje się na czas regulacji?
Trochę trudna regulacja. :)
To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu.
Zalezy co skrzywisz - amor, wahacz ... ale i samochod daje sie wyprostowac :-)
Lecz niekoniecznie poprzez regulację geometrii.
Nic na sile, wszystko mlotkiem :-)
Ponoć ,,na ramie'' blacharz prostuje to i owo tak, że jest OK.
IMO metalu nie można giąć dowolnie -- bo metal (jako kryształ)
męczy się.
U mnie było tak:
() jesienią ubroku sprawdzający stwierdził złą zbieżność
() poprzednie badania okresowe dawały wynik typu: wszystko
jak w nowym (wprost z salonu) samochodzie; nawet na tak
małe przebiegi (bardzo mało jeżdżę) jest zbyt dobrze.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
9 |
Data: Styczen 14 2016 00:19:11 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Tomasz Pyra |
Dnia Wed, 13 Jan 2016 19:46:25 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
"J.F."
Geometria komputerowa moze sporo powiedziec,
"twistedme"
> Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
W takim zawieszeniu jest jakaś ,,geometria''?
Pytam tylko -- jeszcze nie drwię. :)
Panna Mercedes miała ,,geometrię'', ale od kiedy mam Volvo, nie
ma mowy o ,,geometrii'' zawieszenia. W salonie powiedziano mi,
że żadne mcphersony (nawet te za 350 tysięcy pln) nie mają :)
regulacji poza zbieżnością. :)
Coś tam mogą mieć.
Np. mimośrodowe śruby mocujące zwrotnicę z kolumną:
http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2010/Q2/1004080059.PNG
Górne mocowania takie jak pokazał J.F.
Ale mimośrodowe tuleje mocowania wahacza.
To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
amortyzator jakoś obrócić...
Akurat obracanie amortyzatora nic nie da, a jak daje to znaczy że
amortyzator jest krzywy i tym bardziej należy go wymienić.
Jeszcze co do "niejednorazówkowości" zawieszeń z regulacją.
Jeżeli po uderzeniu samochód zaczął krzywo jechać, to raczej nie przestawił
się na elementach regulowanych a coś się po prostu wygięło.
Być może da się to wyregulować żeby koło wróciło na miejsce, ale element
wygięty pozostaje wygięty - potencjalnie jest słabszy, albo drążek będzie
pracował nieosiowo i będzie się wyginał podczas pracy.
No ale skoro takich fachowców spotkałeś w salonie Volvo, to albo ktoś Cię
po prostu okłamał bo liczył że sprzeda Ci nowe części, albo tacy fachowcy
tam pracują, że już wiesz gdzie absolutnie nie należy jechać w razie awarii
:)
10 |
Data: Styczen 14 2016 04:21:52 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"Tomasz Pyra"
Coś tam mogą mieć.
Np. mimośrodowe śruby mocujące zwrotnicę z kolumną:
http://eautonaprawa.nazwa.pl/html/i2010/Q2/1004080059.PNG
Górne mocowania takie jak pokazał J.F.
Ale mimośrodowe tuleje mocowania wahacza.
Pochylenie. Co z wyprzedzeniem?
To jednorazówki -- skrzywisz coś,
przestawisz -- i masz powód do kupna nowego samochodu. Zanim
kupisz, możesz wymienić amortyzator. Ponoć można czasami taki
amortyzator jakoś obrócić...
Akurat obracanie amortyzatora nic nie da, a jak daje to znaczy że
amortyzator jest krzywy i tym bardziej należy go wymienić.
Ponoć akurat może coś dać, bo w różnych położeniach amortyzator
zachowauje się różnie i te różne położenia są celowo przewidziane
przez obu producentów -- amrtyzatora i samochodu.
Jeszcze co do "niejednorazówkowości" zawieszeń z regulacją.
Jeżeli po uderzeniu samochód zaczął krzywo jechać, to raczej nie przestawił
się na elementach regulowanych a coś się po prostu wygięło.
Zapewne tak.
Być może da się to wyregulować żeby koło wróciło na miejsce, ale element
wygięty pozostaje wygięty - potencjalnie jest słabszy, albo drążek będzie
pracował nieosiowo i będzie się wyginał podczas pracy.
Zapewne coś można wymienić -- oby nie całe nadwozie. ;)
No ale skoro takich fachowców spotkałeś w salonie Volvo, to albo ktoś Cię
po prostu okłamał bo liczył że sprzeda Ci nowe części, albo tacy fachowcy
tam pracują, że już wiesz gdzie absolutnie nie należy jechać w razie awarii
:)
Może nie doszliśmy do porozumienia?
Może ten człowiek miał na myśli coś innego niż na ustach.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
11 |
Data: Styczen 13 2016 10:17:11 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Trybun |
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
. Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
Skoro jest na pewno skrzywiony to wymieniÄ (obydwa). Jednak nie zawadzi na poczÄ
tek sprawdziÄ ustawienia geometrii kół. Koszt niewielki, a może tu właĹnie pies jest pogrzebany.
12 |
Data: Styczen 13 2016 10:59:35 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
. Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Miałem bardzo podobne zdarzenie przy prÄdkoĹci 5 km/h i u mnie skrzywiła siÄ piasta. Felga wyglÄ
dała zaĹ na nietkniÄtÄ
.
Koło uderzyło w krawÄżnik bokiem czy przodem?
Ogólnie to może ulec skrzywieniu: felga, wahacz, sworzeĹ, zwrotnica, piasta, mocowanie amortyzatora do zwrotnicy, drÄ
żek kierowniczy, mogÄ
przesunÄ
Ä siÄ punkty mocowania wahacza do nadwozia (ale to przy mocnym walniÄciu), może pÄknÄ
Ä kord w oponie.
Zacznij od przełożenia koła na tył albo na zapas i zaobserwuj zachowanie samochodu. Może oberwała tylko felga i opona. Potem badanie bicia piasty czujnikiem zegarowym, a potem badanie geometrii zawieszenia w dobrym warsztacie. CzÄć warsztatów pomimo, że ma dobre przyrzÄ
dy, to nie potrafi interpretowaÄ wyników.
--
Pozdrawiam,
yabba
13 |
Data: Styczen 13 2016 11:54:24 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: twistedme |
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ
może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło
przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ
wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
I jak tu siÄ nie wkurw&^%Ä!
Pojechałem na 3. konkurencyjnÄ
stacjÄ. I powiedziałem, że majÄ
wszystko sprawdziÄ, bo nie jestem pewny diagnozy.
Amortyzatory oczywiĹcie ksiÄ
żkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie kÄ
ty i sÄ
idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale dało siÄ to bez problemu skorygowaÄ. Kierownica już siÄ oczywiĹcie wyprostowała i nie ĹciÄ
ga. Także dam tylko felgÄ do naprawy, oponÄ do sprawdzenia, wyważÄ i myĹlÄ, że temat zamkniÄty.
Wielkie dziÄki, już byłem właĹciwie zdecydowany ma te amory, bo goć mówił z dużym przekonaniem, że jest skrzywiony... Bez potrzeby wywaliłbym prawie 1000zł.
14 |
Data: Styczen 13 2016 12:28:47 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ
może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło
przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ
wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
I jak tu siÄ nie wkurw&^%Ä!
Pojechałem na 3. konkurencyjnÄ
stacjÄ. I powiedziałem, że majÄ
wszystko sprawdziÄ, bo nie jestem pewny diagnozy.
Amortyzatory oczywiĹcie ksiÄ
żkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie kÄ
ty i sÄ
idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale dało siÄ to bez problemu skorygowaÄ. Kierownica już siÄ oczywiĹcie wyprostowała i nie ĹciÄ
ga. Także dam tylko felgÄ do naprawy, oponÄ do sprawdzenia, wyważÄ i myĹlÄ, że temat zamkniÄty.
Który kÄ
t był przestawiony i wymagał regulacji?
--
Pozdrawiam,
yabba
15 |
Data: Styczen 13 2016 12:51:10 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: twistedme |
W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ
może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło
przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ
wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
I jak tu siÄ nie wkurw&^%Ä!
Pojechałem na 3. konkurencyjnÄ
stacjÄ. I powiedziałem, że majÄ
wszystko sprawdziÄ, bo nie jestem pewny diagnozy.
Amortyzatory oczywiĹcie ksiÄ
żkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kÄ
ty i sÄ
idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
dało siÄ to bez problemu skorygowaÄ. Kierownica już siÄ oczywiĹcie
wyprostowała i nie ĹciÄ
ga. Także dam tylko felgÄ do naprawy, oponÄ do
sprawdzenia, wyważÄ i myĹlÄ, że temat zamkniÄty.
Który kÄ
t był przestawiony i wymagał regulacji?
Nie wiedziałem, że mam zapytaÄ :)
16 |
Data: Styczen 13 2016 13:01:23 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
I jak tu siÄ nie wkurw&^%Ä!
Pojechałem na 3. konkurencyjnÄ
stacjÄ. I powiedziałem, że majÄ
wszystko sprawdziÄ, bo nie jestem pewny diagnozy.
Amortyzatory oczywiĹcie ksiÄ
żkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kÄ
ty i sÄ
idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
dało siÄ to bez problemu skorygowaÄ. Kierownica już siÄ oczywiĹcie
wyprostowała i nie ĹciÄ
ga. Także dam tylko felgÄ do naprawy, oponÄ do
sprawdzenia, wyważÄ i myĹlÄ, że temat zamkniÄty.
Który kÄ
t był przestawiony i wymagał regulacji?
Nie wiedziałem, że mam zapytaÄ :)
Chociażby z ciekawoĹci siÄ dowiedzieÄ, co było uszkodzone i opisaÄ na grupie rozwiÄ
zanie tego problemu dla nastÄpnych pechowców.
A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.
--
Pozdrawiam,
yabba
17 |
Data: Styczen 13 2016 13:06:32 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: twistedme |
W dniu 2016-01-13 o 13:01, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
I jak tu siÄ nie wkurw&^%Ä!
Pojechałem na 3. konkurencyjnÄ
stacjÄ. I powiedziałem, że majÄ
wszystko sprawdziÄ, bo nie jestem pewny diagnozy.
Amortyzatory oczywiĹcie ksiÄ
żkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kÄ
ty i sÄ
idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
dało siÄ to bez problemu skorygowaÄ. Kierownica już siÄ oczywiĹcie
wyprostowała i nie ĹciÄ
ga. Także dam tylko felgÄ do naprawy, oponÄ do
sprawdzenia, wyważÄ i myĹlÄ, że temat zamkniÄty.
Który kÄ
t był przestawiony i wymagał regulacji?
Nie wiedziałem, że mam zapytaÄ :)
Chociażby z ciekawoĹci siÄ dowiedzieÄ, co było uszkodzone i opisaÄ na
grupie rozwiÄ
zanie tego problemu dla nastÄpnych pechowców.
A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.
Nie sÄ
dziłem, że koniecznoć ustawienia zbieżnoĹci jest traktowana jako awaria, skoro da siÄ wyregulowaÄ :) Raczej właĹnie jako regulacja, wiÄc nie dopytywałem...
CytujÄ co mi powiedział:
"Amortyzatory sÄ
w porzÄ
dku, bo sprawdzałem kÄ
ty i sÄ
zgodne z ksiÄ
żkÄ
. Geometria była przestawiona, byÄ może wózek (?) dostał, zrobiły siÄ jakieĹ naprÄżenia, ale dało siÄ to wszystko wyregulowaÄ i nic nie ĹciÄ
ga, jak by jeszcze coĹ było nie tak, to proponujÄ wyważyÄ koło, ale jak siÄ przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."
18 |
Data: Styczen 13 2016 13:16:13 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 13:01, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 12:28, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
I jak tu siÄ nie wkurw&^%Ä!
Pojechałem na 3. konkurencyjnÄ
stacjÄ. I powiedziałem, że majÄ
wszystko sprawdziÄ, bo nie jestem pewny diagnozy.
Amortyzatory oczywiĹcie ksiÄ
żkowo - twierdził, że sprawdzone wszystkie
kÄ
ty i sÄ
idealne. Powiedział, że geometria była przestawiona, ale
dało siÄ to bez problemu skorygowaÄ. Kierownica już siÄ oczywiĹcie
wyprostowała i nie ĹciÄ
ga. Także dam tylko felgÄ do naprawy, oponÄ do
sprawdzenia, wyważÄ i myĹlÄ, że temat zamkniÄty.
Który kÄ
t był przestawiony i wymagał regulacji?
Nie wiedziałem, że mam zapytaÄ :)
Chociażby z ciekawoĹci siÄ dowiedzieÄ, co było uszkodzone i opisaÄ na
grupie rozwiÄ
zanie tego problemu dla nastÄpnych pechowców.
A tak mamy tylko duży opis problemu, pstryk i magicznie naprawione.
Nie sÄ
dziłem, że koniecznoć ustawienia zbieżnoĹci jest traktowana jako awaria, skoro da siÄ wyregulowaÄ :) Raczej właĹnie jako regulacja, wiÄc nie dopytywałem...
CytujÄ co mi powiedział:
"Amortyzatory sÄ
w porzÄ
dku, bo sprawdzałem kÄ
ty i sÄ
zgodne z ksiÄ
żkÄ
. Geometria była przestawiona, byÄ może wózek (?) dostał, zrobiły siÄ jakieĹ naprÄżenia, ale dało siÄ to wszystko wyregulowaÄ i nic nie ĹciÄ
ga, jak by jeszcze coĹ było nie tak, to proponujÄ wyważyÄ koło, ale jak siÄ przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."
Z jego słów wnioskujÄ, że coĹ siÄ jednak ugiÄło od uderzenia, ale mniej niż zakresie możliwej regulacji. Dlatego obeszło siÄ bez wymiany elementów.
SÄ
samochody, gdzie nie ma regulacji niektórych kÄ
tów i trzeba wymieniaÄ elementy.
--
Pozdrawiam,
yabba
19 |
Data: Styczen 13 2016 20:00:36 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"yabba"
Z jego słów wnioskuję, że coś się jednak ugięło od uderzenia, ale mniej niż zakresie możliwej regulacji. Dlatego obeszło się bez wymiany elementów.
Są samochody, gdzie nie ma regulacji niektórych kątów i trzeba wymieniać elementy.
Ponoć wszystkie mcphersony pozbawione są regulacji wyprzedzenia
sworznia i pochylenia kół. W razie czego pozostaje:
obrót amortyzatora, wymiana amortyzatora, gięcie/prostowanie u blacharza, wymiana samochodu
To ponoć samonośne konstrukcje bez (choćby szczątkowej) ramy.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
20 |
Data: Styczen 13 2016 20:52:22 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości
"yabba"
Z jego słów wnioskuję, że coś się jednak ugięło od uderzenia, ale mniej niż zakresie możliwej regulacji. Dlatego obeszło się bez wymiany elementów.
Są samochody, gdzie nie ma regulacji niektórych kątów i trzeba wymieniać elementy.
Ponoć wszystkie mcphersony pozbawione są regulacji wyprzedzenia
sworznia i pochylenia kół. W razie czego pozostaje:
obrót amortyzatora, wymiana amortyzatora, gięcie/prostowanie u blacharza, wymiana samochodu
To ponoć samonośne konstrukcje bez (choćby szczątkowej) ramy.
Zakres możliwych regulacji zależy od modelu samochodu. W Samarze i Golfie I oraz II była regulacja pochylenia koła.
--
Pozdrawiam,
yabba
21 |
Data: Styczen 13 2016 20:59:09 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"yabba"
Zakres możliwych regulacji zależy od modelu samochodu. W Samarze i Golfie I oraz II była regulacja pochylenia koła.
Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
22 |
Data: Styczen 13 2016 21:13:55 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości
"yabba"
Zakres możliwych regulacji zależy od modelu samochodu. W Samarze i Golfie I oraz II była regulacja pochylenia koła.
Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?
Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.
Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.
Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.
--
Pozdrawiam,
yabba
23 |
Data: Styczen 13 2016 23:36:12 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"yabba"
Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?
Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.
Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.
Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...
Konstrukcja jednorazowa, ale tania.
Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.
A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
24 |
Data: Styczen 14 2016 00:46:41 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski" napisał w wiadomości
"yabba"
Czyli w Volvo okłamali mnie? Czy może ta regulacja to obrót
amortyzatora? Jest regulacja śrubami, czy jakaś skokowa?
Niekoniecznie Cię okłamali. Twoje Volvo może mieć nieregulowalne kąty.
Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.
To tu już minęli się z prawdą.
Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...
Ale wyszły Ci jakies problemy z geometrią zawieszenia czy tak tylko sobie rozmawiasz z mechanikami w ASO Volvo?
Konstrukcja jednorazowa, ale tania.
Mała ilość części jest wląśnie zaletą McPhersona. Ale wszystkie wymiary są tam ze sobą powiązane. Ruszysz jedno, to całość się rozjeźdża.
Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.
A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
Chyba (nie pamiętam dokładnie i mogę zmyślać) dało się regulować długość zastrzału przedniego wahacza poprzez przekładanie podkładek z jednej strony silentbloku na drugą. Powodowało to przesuwanie koła względem górnego mocowania amortyzatora.
Szczegół D na rysunku z linka:
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=45515&start=60
Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.
--
Pozdrawiam,
yabba
25 |
Data: Styczen 14 2016 04:37:50 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"yabba"
Mówili, że tak ma każdy samochód oparty o mcpherson.
To tu już minęli się z prawdą.
Patrząc na rysunki z tego wątku -- chyba tak.
Spytałem, czy Volva za 350 tysięcy też -- odparli,
że nie tylko wszystkie Volva, ale wszystkie samochody
z mcphersonem. Wg nich są jakieś szczątkowe regulacje
typu obrót amortyzatora czy wymiana amortyzatora, ale
ogólnie -- po prostu samochód starzeje się...
Ale wyszły Ci jakies problemy z geometrią zawieszenia czy
tak tylko sobie rozmawiasz z mechanikami w ASO Volvo?
To był szef mechaników. Nie mam problemów z zawieszeniem.
Konstrukcja jednorazowa, ale tania.
Mała ilość części jest wląśnie zaletą McPhersona. Ale wszystkie wymiary
są tam ze sobą powiązane. Ruszysz jedno, to całość się rozjeźdża.
Napiszę jeszcze raz: możliwość regulacji zależy od modelu samochodu.
W tych co widziałem, to pochylenie koła regulowało się śrubami mimośrodowymi.
A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
Chyba (nie pamiętam dokładnie i mogę zmyślać) dało się regulować
długość zastrzału przedniego wahacza poprzez przekładanie
podkładek z jednej strony silentbloku na drugą. Powodowało
to przesuwanie koła względem górnego mocowania amortyzatora.
Szczegół D na rysunku z linka:
http://www.motonews.pl/forum/?op=fvt&t=45515&start=60
Poszukaj instrukcji serwisowej do Volvo i tam powinno to być wyszczególnione.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
26 |
Data: Styczen 14 2016 01:00:12 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Tomasz Pyra |
Dnia Wed, 13 Jan 2016 23:36:12 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)
Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.
27 |
Data: Styczen 14 2016 04:27:52 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"Tomasz Pyra"
A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)
Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.
Wyprzedzenie nie pomaga przy pchaniu bocznym?
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
28 |
Data: Styczen 19 2016 00:03:30 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Tomasz Pyra |
Dnia Thu, 14 Jan 2016 04:27:52 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisał(a):
"Tomasz Pyra"
A wyprzedzenie sworznia zwrotnicy?
(to, co odpowiada za samoprostowanie kół i kontrowanie do wiatru bocznego)
To czy auto skręca pod wiatr czy z wiatrem, to akurat kwestia zbieżności :)
Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.
Wyprzedzenie nie pomaga przy pchaniu bocznym?
Trochę pewnie też.
Powoduje że kierownica chętniej wraca do środka, czyli też chętniej będzie
się tego środka trzymać.
29 |
Data: Styczen 19 2016 13:31:40 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
"Tomasz Pyra"
Zbieżny przód skręca pod wiatr, rozbieżny - z wiatrem.
Tył odwrotnie.
Wyprzedzenie nie pomaga przy pchaniu bocznym?
Trochę pewnie też.
Weź wózek sklepowy -- będziesz znał odpowiedź.
W takim sklepowym wózku sworzeń ma ujemne wyprzedzenie. :)
I jest tak dlatego, aby łatwo można było tym wózkiem sterować
nie poprzez skręcanie kół, ale poprzez skręcanie całego wózka.
W takim układzie (wózek przed sworzniem) koła wspomagają boczne
pchanie. Gdy sworzeń wyprzedza resztę (rower, motocykl, samochód)
boczne pchanie na karoserię ustawia koła w pozycji kontrowania.
Powoduje że kierownica chętniej wraca do środka, czyli też
chętniej będzie się tego środka trzymać.
Powoduje kontrowanie kół. Pochyła droga, boczny wiatr...
Popchnięcie siodełka roweru w prawo spowoduje skręcenie
koła w lewo. W sklepowym wózku jest odwrotnie, dzięki
czemu jest wrażliwy na pchanie przykładane nie do
kół, ale do ,,karoserii''.
Zbieżne koła po prostu ścierają się. :)
Ale że w trakcie jazdy mają (przynajmniej w Pannie Mercedes
tak było) tendencję do rozbiegania się, trzeba je ustawić
w lekkiej zbieżności.
--
.`'.-. ._. http://eneuel.w.duna.pl .-.
.'O`-' ., ; o.' http://danutac.eu '.O_'
`-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`.,
o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....
30 |
Data: Styczen 14 2016 00:25:29 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Tomasz Pyra |
Dnia Wed, 13 Jan 2016 13:06:32 +0100, twistedme napisał(a):
Nie sądziłem, że konieczność ustawienia zbieżności jest traktowana jako
awaria, skoro da się wyregulować :) Raczej właśnie jako regulacja, więc
nie dopytywałem...
Podstawowa sprawa to wymaga zlokalizowania co się odkształciło i czy
samochód jest bezpieczny na drodze.
Uderzenie w koło z całą pewnością nie spowodowało że drążek kierowniczy
wkręcił się na gwincie regulacyjnym, a pewnie coś się w zawieszeniu
wygięło.
I elementarne zasady bezpieczeństwa nakazują najpierw to odkształcenie
zlokalizować i świadomie zdecydować czy samochód nadaje się do naprawy
przez zmianę długości drążka kierowniczego czy wymaga wymiany uszkodzonego
elementu.
"Amortyzatory są w porządku, bo sprawdzałem kąty i są zgodne z książką.
Geometria była przestawiona, być może wózek (?) dostał, zrobiły się
jakieś naprężenia, ale dało się to wszystko wyregulować i nic nie
ściąga, jak by jeszcze coś było nie tak, to proponuję wyważyć koło, ale
jak się przejechałem, to dla mnie jest wszystko ok."
A to był Cytryn czy Gumiak? ;)
31 |
Data: Styczen 14 2016 00:38:05 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Tomasz Pyra |
Dnia Wed, 13 Jan 2016 13:06:32 +0100, twistedme napisał(a):
Cytuję co mi powiedział:
A tak jeszcze zapytam - czy między uderzeniem, a "naprawą" ktoś sprawdził
ciśnienie w oponach?
Bo akurat przelecenie bokiem przez krawężnik potrafi nawet niczego nie
zgiąć, a spuścić tylko część powietrza z koła.
32 |
Data: Styczen 13 2016 23:09:43 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: PiteR |
na ** p.m.s ** twistedme pisze tak:
Pojechałem na 3. konkurencyjną stację. I powiedziałem, że mają
wszystko sprawdzić, bo nie jestem pewny diagnozy.
Amortyzatory oczywiście książkowo - twierdził, że sprawdzone
wszystkie kąty i są idealne. Powiedział, że geometria była
przestawiona, ale dało się to bez problemu skorygować. Kierownica
już się oczywiście wyprostowała i nie ściąga.
A to ciekawe, geometria sie zepsuła, chyba na gwintach drążków :)
Jeśli kierownica poszła w lewo to znaczy że koła zrobiły się rozbieżne
czyli prawy drążek się "skrócił". Poluzowali nakrętkę i wydłużyli
drążek.
--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.
33 |
Data: Styczen 13 2016 13:10:52 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: Jacek |
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
Weź miarkÄ i zmierz odległoć pomiÄdzy kołami tył-przód z lewej i z prawej strony. Ja miałem kiedyĹ podobnie. W SKP stwierdzili, że geometria cud-miód, amortyzatory 80%, musi byÄ dobrze. Tymczasem przy uderzeniu pociÄ
gnÄło jakiĹ element do tyłu i odległoć ta była u mnie o kilkanaĹcie mm mniejsza. Objawy miałem identyczne. Pomogło wyciÄ
ganie u blacharza.
Jacek
34 |
Data: Styczen 16 2016 11:47:32 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: twistedme |
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ
może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło
przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ
wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
Byłoby za piÄknie...
Wszystko w zasadzie było ok do prÄdkoĹci 80-90mk/h. Powyżej słychaÄ takie łuuu, łuuu, łuuu :)
Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej stronie. W poniedziałek jadÄ dalej diagnozowaÄ. Piasta?
35 |
Data: Styczen 16 2016 13:26:55 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ
może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło
przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ
wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
Byłoby za piÄknie...
Wszystko w zasadzie było ok do prÄdkoĹci 80-90mk/h. Powyżej słychaÄ takie łuuu, łuuu, łuuu :)
Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej stronie. W poniedziałek jadÄ dalej diagnozowaÄ. Piasta?
Piasta i łożysko do sprawdzenia.
--
Pozdrawiam,
yabba
36 |
Data: Styczen 18 2016 13:51:17 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: twistedme |
W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ
może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło
przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi powiedzÄ
.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ
wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
Byłoby za piÄknie...
Wszystko w zasadzie było ok do prÄdkoĹci 80-90mk/h. Powyżej słychaÄ
takie łuuu, łuuu, łuuu :)
Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadÄ dalej diagnozowaÄ. Piasta?
Piasta i łożysko do sprawdzenia.
MogÄ kupiÄ za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora, która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtaĹsza - kosztuje 185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych droższych.
RyzykowaÄ tÄ
taniochÄ?
37 |
Data: Styczen 18 2016 14:00:31 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: twistedme |
W dniu 2016-01-18 o 13:51, twistedme pisze:
W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ
może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło
przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi
powiedzÄ
.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ
wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
Byłoby za piÄknie...
Wszystko w zasadzie było ok do prÄdkoĹci 80-90mk/h. Powyżej słychaÄ
takie łuuu, łuuu, łuuu :)
Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadÄ dalej diagnozowaÄ. Piasta?
Piasta i łożysko do sprawdzenia.
MogÄ kupiÄ za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora,
która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtaĹsza - kosztuje
185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych
droższych.
RyzykowaÄ tÄ
taniochÄ?
aaa i jest napisane:
"TYLKO NA NASZEJ AUKCJI BIEĹťNIA PIASTY JEST WZMACNIANA GĹÄBOKIM HARTOWANIEM"
38 |
Data: Styczen 18 2016 14:14:21 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-18 o 13:51, twistedme pisze:
W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-13 o 09:28, twistedme pisze:
Witam.
Klasyk. Ĺnieg na drodze, pod Ĺniegiem lód, wjeżdżałem z bocznej uliczki
na tÄ
głównÄ
oblodzonÄ
, która jest pod kÄ
tem, bo to akurat zakrÄt, byÄ
może za dużo ułaĹskiej fantazji, auto zeĹlizgnÄło siÄ i uderzyło
przednim prawym kołem w krawÄżnik. Doć mocno, ale znowu bez przesady.
Objaw poza zrytym rantem alufelgi jest taki:
- jak jadÄ prosto to kierownica jest lekko skrÄcona w lewo
- jak skrÄcÄ kierownicÄ i puszczÄ, to niby wraca, ale go nosi na boki
- ĹciÄ
ga auto na prawo
No i oczywiĹcie zaczyna siÄ mój ulubiony rajd po warsztatach :) W
pierwszym goć mi powiedział, żebym pojechał sobie na SKP i mi
powiedzÄ
.
Ok, mam "prawie znajomego" na takiej stacji wiÄc pojechałem.
- nic tu pod spodem nie widaÄ, żeby było krzywe... Trzeba rozbieraÄ
wszystko po kolei i sprawdzaÄ. Ale to za 2 tyg. bo mamy w pip roboty.
Trzeci warsztat: "Skrzywiony mcpherson, do wymiany"
Dopytałem, czy chodzi o amortyzatory. Tak.
Co sÄ
dzicie o tej diagnozie? Na co zwróciÄ uwagÄ? Skłaniam siÄ do
wymiany od razu po obu stronach, tak? Czy coĹ jeszcze od razu wymieniÄ?
Z góry dziÄki za porady.
Byłoby za piÄknie...
Wszystko w zasadzie było ok do prÄdkoĹci 80-90mk/h. Powyżej słychaÄ
takie łuuu, łuuu, łuuu :)
Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadÄ dalej diagnozowaÄ. Piasta?
Piasta i łożysko do sprawdzenia.
MogÄ kupiÄ za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora,
która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtaĹsza - kosztuje
185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych
droższych.
RyzykowaÄ tÄ
taniochÄ?
aaa i jest napisane:
"TYLKO NA NASZEJ AUKCJI BIEĹťNIA PIASTY JEST WZMACNIANA GĹÄBOKIM HARTOWANIEM"
według niemieckiej/szwajcarskiej/japoĹskiej/amerykaĹskiej* technologii. :)))
* - niepotrzebne skreĹliÄ
--
Pozdrawiam,
yabba
39 |
Data: Styczen 18 2016 14:10:35 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: yabba |
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Byłoby za piÄknie...
Wszystko w zasadzie było ok do prÄdkoĹci 80-90mk/h. Powyżej słychaÄ
takie łuuu, łuuu, łuuu :)
Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadÄ dalej diagnozowaÄ. Piasta?
Piasta i łożysko do sprawdzenia.
MogÄ kupiÄ za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora, która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtaĹsza - kosztuje 185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych droższych.
RyzykowaÄ tÄ
taniochÄ?
OczywiĹcie, ktoĹ musi byÄ beta testerem. :)
Jaki jest koszt wymiany łożyska?
--
Pozdrawiam,
yabba
40 |
Data: Styczen 19 2016 14:14:14 | Temat: Re: uderzenie bokiem | Autor: twistedme |
W dniu 2016-01-18 o 14:10, yabba pisze:
Użytkownik "twistedme" napisał w wiadomoĹci
W dniu 2016-01-16 o 13:26, yabba pisze:
Byłoby za piÄknie...
Wszystko w zasadzie było ok do prÄdkoĹci 80-90mk/h. Powyżej słychaÄ
takie łuuu, łuuu, łuuu :)
Pojechałem do wulkanizatora, wyważył mi koła i opony zamienił
miejscami. Zero poprawy, buczenie nadal tak samo, po tej samej
stronie. W poniedziałek jadÄ dalej diagnozowaÄ. Piasta?
Piasta i łożysko do sprawdzenia.
MogÄ kupiÄ za 575 fag, za 460 snr/ntn albo z drugiej strony jest Tora,
która jest wg allegro najpopularniejsza i zarazem najtaĹsza - kosztuje
185zł i ma 3 lata gwarancji w porównaniu do 2 lat w przypadku tych
droższych.
RyzykowaÄ tÄ
taniochÄ?
OczywiĹcie, ktoĹ musi byÄ beta testerem. :)
Jaki jest koszt wymiany łożyska?
80 zł.
Także w wypadku uszkodzona została piasta/łożysko. Po wymianie żadnych efektów dźwiÄkowych. Teraz już wiem do czego to porównaÄ :) Efekt był taki jakbym powoli wjeżdżał i zjeżdżał kołem na ten namalowany chropowatÄ
/wypukłÄ
farbÄ
pasek, które czasem sÄ
namalowane na poboczach jezdni.
| | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |