wibracje przy ~100km/h
1 | Data: Kwiecien 25 2010 16:01:21 |
Temat: wibracje przy ~100km/h | |
Autor: BartekK | OmegaB mv6 automat kombi, przy ~100km/h nawet na prawie-idealnej-A4 wpada w wibracje około 2Hz (raczej nie zależne od prÄdkoĹci jazdy ani obrotów silnika). Ponad 120 - wibracje znikajÄ
, poniżej też nie ma. Przy 200 również wibracji nie ma (wiÄc to nie jest wprost harmoniczna od prÄdkoĹci jazdy). 2 |
Data: Kwiecien 25 2010 16:10:30 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: J.F. | On Sun, 25 Apr 2010 16:01:21 +0200, BartekK wrote: OmegaB mv6 automat kombi, przy ~100km/h nawet na prawie-idealnej-A4 posadz kogos z tylu. Zaloze sie ze to jednak kola, a skoro nie czujesz na kierownicy to tylne. Mozna tez zamienic kola tyl-przod. Więc pojechałem do wulkanizatorni wszystkie koła ściągnąć, wyważyć - Bo to za malo - trzeba sie jeszcze przyjrzec czy nie bija na boki. Gumiarze to olewaja i wywaza ci wszystko. Mozesz tez pojechac tam gdzie wywazaja na kolach - ich maszynki sa chyba szybsze i to tez sporo daje. Co dziwne - teraz zauważyłem taką prawidłowość - wibruje czasem, jadę te Z kolami tak jest. Wibruje przy 100, a za chwile przy 100 jest spokoj a przy 120 trzesie. Dodajesz gazu - znika juz, mimo ze sie jeszcze nie rozpedzil. Tak jakby zalezalo tez od przenoszonych sil. J. 3 |
Data: Kwiecien 25 2010 16:42:18 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: BartekK | W dniu 2010-04-25 16:10, J.F. pisze: Zaloze sie ze to jednak kola, a skoro nie czujesz na kierownicy toAle zmieniłem koła (inne felgi, inne opony, inny rozmiar nawet, z 15" 205/60 zmienilem na 16" 225/50 czy 55) a efekt (i prÄdkoć) zostały. WczeĹniej (przed zimÄ ) na tych samych kołach efekt nie wystÄpował, koła składowane były "na płasko", wiÄc nie powinny siÄ uszkodziÄ. -- | Bartlomiej Kuzniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 4 |
Data: Kwiecien 25 2010 17:00:17 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: J.F. | On Sun, 25 Apr 2010 16:42:18 +0200, BartekK wrote: W dniu 2010-04-25 16:10, J.F. pisze: A nie przyp* zima bokiem w kraweznik ? auto na podnosnik i zakrec kolem, zacznij od tylu .. No chyba ze faktycznie juz wal .. J. 5 |
Data: Kwiecien 25 2010 17:03:00 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: BartekK | W dniu 2010-04-25 17:00, J.F. pisze: Ja nie (może żona siÄ nie przyznała), aczkolwiek ja nie jeżdzÄ delikatnie, pokonywanie zwalniaczy bez zwalniania itp... Auto miałem podniesione u gumiarza i krÄciłem w powietrzu, przy licznikowych 100 - na moje oko krÄci siÄ to idealnie i nie bije, wibracji nie wyczuwa siÄ w aucie (zwłaszcza jak na 4 podporach gumowych stoi zamiast na kołach), ale właziÄ pod auto by złapaÄ w takim momencie np za wahacz/most/skrzynie nie miałbym odwagi ;) A poza tym - efekt wibracji zmienia siÄ wraz z obciÄ żeniem/przełożeniem, wiec "w powietrzu" wcale nie musi wystÄ piÄ.Ale zmieniłem koła (inne felgi, inne opony, inny rozmiar nawet, z 15"WiÄc pojechałem do wulkanizatorni wszystkie koła ĹciÄ gnÄ Ä, wyważyÄ -Bo to za malo - trzeba sie jeszcze przyjrzec czy nie bija na boki. -- | Bartlomiej Kuzniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 6 |
Data: Kwiecien 25 2010 21:03:54 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: Czarek Daniluk | W dniu 2010-04-25 17:03, BartekK pisze: A nie przyp* zima bokiem w kraweznik ?Ja nie (może żona siÄ nie przyznała), aczkolwiek ja nie jeżdzÄ Luzy w zawieszeniu sprawdzone ?? KiedyĹ siÄ spotkałem z podobnym przypadkiem, jak geometria kół z przodu była w malinach ;) Pozdrawiam !! 7 |
Data: Kwiecien 25 2010 21:14:56 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: Michal | a ja dzisiaj sie zdziwilem, bo kupilem nowe felgi alu... 8 |
Data: Kwiecien 26 2010 00:04:44 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: wawior85 | BartekK pisze: OmegaB mv6 automat kombi, przy ~100km/h nawet na prawie-idealnej-A4 wpada w wibracje około 2Hz (raczej nie zależne od prÄdkoĹci jazdy ani obrotów silnika). Ponad 120 - wibracje znikajÄ , poniżej też nie ma. Przy 200 również wibracji nie ma (wiÄc to nie jest wprost harmoniczna od prÄdkoĹci jazdy). Witam! Z góry przepraszam za trochÄ offtopic, ale mam dwa pytania ;) 1) Jak interpretowaÄ te 2Hz? 2 uderzenia na sek? 2) Co to oznacza "wiÄc to nie jest wprost harmoniczna od prÄdkoĹci jazdy"? Mi siÄ wydaje, że krzywa harmoniczna jest taka trochÄ paraboliczna, tzn., że drgania siÄ odczuwa w pewnym zakresie (gdy aplitudy siÄ wzmacniajÄ ) prÄdkoĹci obrotowej koła. Po przekroczeniu tej prÄdkoĹci drgaĹ nie ma. OczywiĹcie pewnie może byÄ tak, że szerokoć tej krzywej jest bardzo duża i pewnie o to Tobie chodziło (?) Nie wiem, nie znam siÄ i dlatego dziÄki wyjaĹnienie ;) Pozdr -- http://qos.wawit.pl 9 |
Data: Kwiecien 26 2010 02:07:25 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: BartekK | W dniu 2010-04-26 00:04, wawior85 pisze: BartekK pisze:Tak, taka jest zasadniczo idea podawania czÄstotliwoĹci (czÄstoĹci). 2Hz = 2 zdarzenia na sekundÄ. W tym przypadku "uderzenie" to może złe okreĹlenie, okres drgaĹ jest bardziej pasujÄ cy. CoĹ jak jazda po kostce brukowej "kocie łby" ale nie takie "chaotyczne" jak losowa kostka, równe drgania całego auta typu "dy-dy-dy-dy" z prÄdkoĹciÄ dwa "dy" na sekundÄ. 2) Co to oznacza "wiÄc to nie jest wprost harmoniczna od prÄdkoĹciNie chodziło mi o żadnÄ krzywÄ harmonicznÄ . Chodziło mi o mechaniczne powiÄ zanie drgania z elementem drgajÄ cym. JeĹli element ma własnÄ czÄstotliwoć rezonansowÄ - powiedzmy źle wyważone koło - 2Hz, i akurat przy jego Ĺrednicy i danej prÄdkoĹci obrotowej to niewyważenie bÄdzie siÄ z tÄ prÄdkoĹciÄ poruszaÄ (pobudzaÄ koło do drgaĹ), to w okolicy czÄstotliwoĹci rezonansowej wystÄ pi wzmocnienie drgaĹ. I to u mnie wystÄpuje. W wiÄkszoĹci przypadków jeĹli ciało rezonuje na swojej podstawowej czÄstotliwoći, to też bÄdzie rezonowaÄ (najwyżej słabiej) na czÄstotliwoĹciach harmonicznych, które sÄ całkowitÄ wielokrotnoĹciÄ podstawowej. Patrz kurs fizyki, "ile sinusoid siÄ zmieĹci w strunie" itp. Drgania harmoniczne ciał stałych. To dotyczy też pobudzania - możesz pobudzaÄ do drgaĹ z innÄ czÄstotliwoĹciÄ , ciało bÄdzie drgało z swojÄ własnÄ rezonansowÄ , aczkolwiek przy pobudzaniu zgodnie z rezonansowÄ - bÄdzie najwiÄkszy efekt z pobudzania. JeĹli to by było na skutek prÄdkoĹci auta = szybkoĹci obrotowej koła, i przy 50km/h wzmocnienie drgaĹ nie wystÄpujÄ , to podstawowÄ czÄstotliwoĹciÄ byłoby czÄstoć pobudzania przy 100km/h, czyli i przy 200km/h powinno zjawisko wystÄpowaÄ. MożÄ siÄ mylÄ. W każdym razie wystÄpowanie drgaĹ o mniej-wiÄcej stałej czÄstotliwoĹci przy jednej prÄdkoĹci (+/- 5km/h i już zanikajÄ ) wyglÄ da mi na ewidentnie coĹ niewyważone/wpadajÄ ce w rezonans. Ale kurde co i jak to namierzyÄ? -- | Bartlomiej Kuzniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 10 |
Data: Kwiecien 26 2010 08:53:49 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: Massai | BartekK wrote:
Jesli zmiana obrotów zmienia sytuacjÄ, to może któraĹ poduszka silnika poszła siÄ kochaÄ? Silnik siÄ szarpie wpadajÄ c w rezonans właĹciwy dla siebie, zmiana obortów zmienia czÄstotliwoć szarpniÄÄ układu korbowego i w efekcie stopniowo wygasza drgania? -- Pozdro Massai 11 |
Data: Kwiecien 26 2010 11:27:45 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: BartekK | W dniu 2010-04-26 10:53, Massai pisze: Jesli zmiana obrotów zmienia sytuacjÄ, to może któraĹ poduszkaFakt, możliwe, choÄ może powinno to wystÄpowaÄ przy innych prÄdkoĹciach a tych samych obrotach, albo i nie - przy innej prÄdkoĹci i tych samych obrotach jest inna siła "skrÄcajÄ ca" silnik bo z innÄ siłÄ napÄdza i naciska na poduszki. Ehh że to nie jest maluch, gdzie sprÄżynÄ+gumy można było wymieniÄ na Ĺwiatłach, a poduszki skrzyni kosztowały 7zł (komplet) ;) -- | Bartlomiej Kuzniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 12 |
Data: Kwiecien 26 2010 10:42:53 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: Massai | BartekK wrote: W dniu 2010-04-26 10:53, Massai pisze: Wiesz, po prostu manewry z kółkami które robiłeĹ teoretycznie wykluczajÄ kwestiÄ niewyważenia (choÄ jeĹli robiłeĹ w tym samym zakładzie, to może majÄ spieprzony sprzÄt). Pojedź gdzie indziej, bo, jak piszesz - po zmianie opon "coĹ siÄ zmieniło". W dodatku jak jest niewyważone koło to raczej głównie czuÄ na kierownicy - żeby wibrował cały samochód to musi już solidna masa drgaÄ. Ot, coĹ jak silnik ;-) No, albo koło kompletnie niewyważone. A mechanik z łomem szybko i tanio sprawdzi czy poduchy całe. -- Pozdro Massai 13 |
Data: Kwiecien 28 2010 02:18:43 | Temat: Re: wibracje przy ~100km/h | Autor: Filip KK | W dniu 2010-04-26 12:42, Massai pisze: W dodatku jak jest niewyważone koło to raczej głównie czuÄ na I tu jesteĹ w błÄdzie. |