Grupy dyskusyjne   »   ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.

¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.



1 Data: Grudzien 29 2008 00:47:39
Temat: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Marchewka 

Jak w temacie, dwa miesi±ce temu kupi³em ¶wiece ¿arowe do Ford Fiesta 91r
1.8D.Bywa³y ju¿ takie dni ¿e samochód nie wiadomo dlaczego mia³ problem z
zapaleniem.Dwa dni temu samochód przesta³ odpalaæ, da³o siê go odpaliæ
jedynie na pych;] Z³y! Wre¶cie wykrêci³em ¶wiece BOSH.Po wykeceniu ¶wiec z
komory silnika, kolejno ¶wiece zacz±³em pod³±czaæ bez po¶rednio do
akumulatora 12v i ¿adna nie dawa³a ciep³a, a co dopiero ¿arzenie!Sprawdzi³em
czas grzania 7s oraz 11,4V.¦wiece nie s± pokruszone! zwyczajnie nie
grzej±!Co siê mog³o z nimi staæ?Czy trafi³em na marne podróbki?Zakupu
dokona³em w sklepie z czê¶ciami samochodowymi!Gdzie kupowaæ ¶wiece ¿arowe i
jakiej marki?

Pozdrawiam



2 Data: Grudzien 29 2008 01:25:12
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Marchewka"

Jak w temacie, dwa miesi±ce temu kupi³em ¶wiece ¿arowe do Ford Fiesta 91r

Z komunistycznym reilem? Chyba nie.

-=-

Mnie uczono, ¿e razem ze ¶wiecami trzeba wymieniæ koñcówki wtryskiwaczy
w niekomunistycznym silniku, jaki mam w Mercedes 201, bo to z³e koñcówki
w³a¶nie psuj± ¶wiece. :) Ale ¿eby 4 naraz...


1.8D.Bywa³y ju¿ takie dni ¿e samochód nie wiadomo dlaczego mia³ problem z zapaleniem.Dwa dni temu samochód przesta³ odpalaæ, da³o siê go odpaliæ jedynie na pych;] Z³y! Wre¶cie wykrêci³em ¶wiece BOSH.Po wykeceniu ¶wiec z komory silnika, kolejno ¶wiece zacz±³em pod³±czaæ bez po¶rednio do akumulatora 12v i ¿adna nie dawa³a ciep³a, a co dopiero ¿arzenie!Sprawdzi³em czas grzania 7s oraz 11,4V.¦wiece nie s± pokruszone! zwyczajnie nie grzej±!Co siê mog³o z nimi staæ?Czy trafi³em na marne podróbki?Zakupu dokona³em w sklepie z czê¶ciami samochodowymi!Gdzie kupowaæ ¶wiece ¿arowe i jakiej marki?

¦wiec nie trzeba wykrêcaæ, aby przekonaæ siê, ¿e s± popsute -- wystarczy
zmierzenie ich rezystancji. :) W skrajnym przypadku mo¿na po prostu
po³±czyæ samochodow± ¿arówkê szeregowo z tak± ¶wiec±.

-=-

Przed wielu laty kupi³em 4 ¶wiece i tyle¿ ;) koñcówek wtryskiwaczy, i je¼dzi³em
z tym po warsztatach, ale wszêdzie odmawiano ;) mi prawa do wymiany, t³umacz±c
mi, i¿ niepotrzebnie marnujê pieni±dze. Moje t³umaczenia (¶wiece i koñcówki ju¿
kupi³em a wymiana nie jest droga, czasoch³onna, niebezpieczna itd.) ignorowano.
Pewnego dnia samochód nie odpali³ i pojecha³em na lince... Wymieniono mi wtedy
jedn± ¶wiecê i jedn± koñcówkê. Straszliwie mocno siê upiera³em :) i nastêpnego
dnia wymieniono mi resztê... :)

W sumie przepali³y siê dwie ¶wiece, z tym ¿e na trzech silnik jeszcze odpala³ zim±.
Jedna ¶wieca przepali³a siê jako¶ dziwnie i dawa³a mylne wyniki przy sprawdzaniu.
Na oko ¿adna nie by³a po³amana czy pokruszona lub inaczej uszkodzona... :)

Jesieni± samochód z ciep³ym silnikiem zapala³ bez ¶wiec -- wiem, bo przepali³
siê bezpiecznik od ¶wiec a na nowy czeka³em kilka dni.

-=-

¦wiec nie nale¿y grzaæ zbyt d³ugo. Na przyk³ad u mnie po jakim¶ czasie spada
napiêcie zasilania, aby ¶wiece nie przepali³y siê.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/...

3 Data: Grudzien 29 2008 11:39:00
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: xymax 


U¿ytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisa³ w wiadomo¶ci

¦wiec nie trzeba wykrêcaæ, aby przekonaæ siê, ¿e s± popsute -- wystarczy
zmierzenie ich rezystancji. :) W skrajnym przypadku mo¿na po prostu
po³±czyæ samochodow± ¿arówkê szeregowo z tak± ¶wiec±.

Po czê¶ci siê z Tob± zgodzê. Otó¿ ¶wiece maj± rezystancjê ok 1 ohm i musisz
mieæ naprawdê dok³adny miernik ¿eby to zmierzyæ. Najlepiej amperomierz do
max 15A. Mierzysz pr±d i wtedy wszystko jasne.

Mia³em przypadek zwarcia na ¶wiecy :)


Wracaj±c do tematu te¿ mia³em boscha ¶wiece i tylko 2 tyg mi dzia³a³y. Mia³y
byæ ekstara i wogóle (kolo ze sklepu zachawla³) no i niemieckie nie
chiñskie.

Teraz testujê Polskie iskry ju¿ 2 tyg i dzia³aj± :) d³u¿ej jak te z bosch.

--
MS

4 Data: Grudzien 29 2008 12:38:11
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Arni 

xymax pisze:


Teraz testujê Polskie iskry ju¿ 2 tyg i dzia³aj± :) d³u¿ej jak te z bosch.


jestes pewien ze to sa polskie Iskry?
Jakis czas temu mialem ale s³owenskie a te o ile wiem nie maja nic wspolnego z polskimi. By³y tanie i badziewne, pada³y bardzo szybko.
Obecnie jezdze na Febi i jedna padla dosc szybko, inne dzia³aj± bez problemu.

--
Arni         Toruñ
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

5 Data: Grudzien 29 2008 23:15:36
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"xymax"

Po czê¶ci siê z Tob± zgodzê. Otó¿ ¶wiece maj± rezystancjê ok 1 ohm i musisz mieæ naprawdê dok³adny miernik ¿eby to zmierzyæ.

Po prostu nale¿y sprawdziæ, czy przepuszczaj± pr±d, albo nawet napiêcie.

Najlepiej amperomierz do max 15A.

Ponoæ na moich jest 80 A.

Mierzysz pr±d i wtedy wszystko jasne.

C±¿kami. ;)

Mia³em przypadek zwarcia na ¶wiecy :)

Nie mia³e¶, bo taka ¶wieca pali³aby bezpieczniki, przewody lub akumulator, lub wszystko naraz. :)

Ja mia³em przepalony bezpiecznik. Zanim sprowadzono mi nowy, odpala³em
bez ¶wiec lub zwiera³em styki bezpiecznika (; na krótko ;) stosownym drutem. :)

Wracaj±c do tematu te¿ mia³em boscha ¶wiece i tylko 2 tyg mi dzia³a³y. Mia³y byæ ekstara i wogóle (kolo ze sklepu zachawla³) no i niemieckie nie chiñskie.

Moje by³y (s± nadal) Bosha, w opakowaniach Mercedesa. :)

Teraz testujê Polskie iskry ju¿ 2 tyg i dzia³aj± :) d³u¿ej jak te z bosch.

Ja swoje testujê dziesi±ty rok.

Silnik po rozgrzaniu pali na jednym (dowolnym) cylindrze, ale gdy jest zimny,
do odpalenia potrzebuje chyba co najmniej trzech cylindrów z rozgrzanymi komórkami.

Teoretycznie nie powinien od parunastu lat pracowaæ, bo na s±siednich cylindrach
jest straszliwie du¿a ró¿nica w sprê¿aniu -- ponad 5 bar. (tyle by³o, gdy parena¶cie
lat temu sprawdza³em, a sprawdza³em po zerwaniu ³añcucha, czy raczej po stosownej naprawie)

Znam ludzi, którzy nawet zim± :) odpalali zimne silniki bez ¶wiec.
Jedna osoba chwali³a siê tym, ¿e krêci³a takim silnikiem godzinê...
Akurat tej osobie wierzê, bo innym razem jecha³a z Bia³egostoku do Bielska
Podlaskiego (i z powrotem oczywi¶cie) bez kropli oleju silnikowego w silniku
i bez kropli oleju w g³owie.... Oczywi¶cie silnik zosta³ zatarty...

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/...

6 Data: Grudzien 30 2008 12:04:31
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Agent 


Silnik po rozgrzaniu pali na jednym (dowolnym) cylindrze, ale gdy jest zimny,
do odpalenia potrzebuje chyba co najmniej trzech cylindrów z rozgrzanymi komórkami.


Znam ludzi, którzy nawet zim± :) odpalali zimne silniki bez ¶wiec.
Jedna osoba chwali³a siê tym, ¿e krêci³a takim silnikiem godzinê...

Ró¿ne sa silniki i ich stan. Mój zapala³ na jednej sprawnej w mrozy oko³o -5 chocia¿ krêci³em go z minutê i powoli ³apa³ coraz bardziej :)

7 Data: Grudzien 29 2008 21:25:35
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Agent 


U¿ytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisa³ w wiadomo¶ci


"Marchewka"
Jak w temacie, dwa miesi±ce temu kupi³em ¶wiece ¿arowe do Ford Fiesta 91r

Z komunistycznym reilem? Chyba nie.

-=-

Mnie uczono, ¿e razem ze ¶wiecami trzeba wymieniæ koñcówki wtryskiwaczy
w niekomunistycznym silniku, jaki mam w Mercedes 201, bo to z³e koñcówki
w³a¶nie psuj± ¶wiece. :) Ale ¿eby 4 naraz...


1.8D.Bywa³y ju¿ takie dni ¿e samochód nie wiadomo dlaczego mia³ problem z zapaleniem.Dwa dni temu samochód przesta³ odpalaæ, da³o siê go odpaliæ jedynie na pych;] Z³y! Wre¶cie wykrêci³em ¶wiece BOSH.Po wykeceniu ¶wiec z komory silnika, kolejno ¶wiece zacz±³em pod³±czaæ bez po¶rednio do akumulatora 12v i ¿adna nie dawa³a ciep³a, a co dopiero ¿arzenie!Sprawdzi³em czas grzania 7s oraz 11,4V.¦wiece nie s± pokruszone! zwyczajnie nie grzej±!Co siê mog³o z nimi staæ?Czy trafi³em na marne podróbki?Zakupu dokona³em w sklepie z czê¶ciami samochodowymi!Gdzie kupowaæ ¶wiece ¿arowe i jakiej marki?

¦wiec nie trzeba wykrêcaæ, aby przekonaæ siê, ¿e s± popsute -- wystarczy
zmierzenie ich rezystancji. :) W skrajnym przypadku mo¿na po prostu
po³±czyæ samochodow± ¿arówkê szeregowo z tak± ¶wiec±.

-=-

Przed wielu laty kupi³em 4 ¶wiece i tyle¿ ;) koñcówek wtryskiwaczy, i je¼dzi³em
z tym po warsztatach, ale wszêdzie odmawiano ;) mi prawa do wymiany, t³umacz±c
mi, i¿ niepotrzebnie marnujê pieni±dze. Moje t³umaczenia (¶wiece i koñcówki ju¿
kupi³em a wymiana nie jest droga, czasoch³onna, niebezpieczna itd.) ignorowano.
Pewnego dnia samochód nie odpali³ i pojecha³em na lince... Wymieniono mi wtedy
jedn± ¶wiecê i jedn± koñcówkê. Straszliwie mocno siê upiera³em :) i nastêpnego
dnia wymieniono mi resztê... :)

W sumie przepali³y siê dwie ¶wiece, z tym ¿e na trzech silnik jeszcze odpala³ zim±.
Jedna ¶wieca przepali³a siê jako¶ dziwnie i dawa³a mylne wyniki przy sprawdzaniu.
Na oko ¿adna nie by³a po³amana czy pokruszona lub inaczej uszkodzona... :)

Jesieni± samochód z ciep³ym silnikiem zapala³ bez ¶wiec -- wiem, bo przepali³
siê bezpiecznik od ¶wiec a na nowy czeka³em kilka dni.

-=-

¦wiec nie nale¿y grzaæ zbyt d³ugo. Na przyk³ad u mnie po jakim¶ czasie spada
napiêcie zasilania, aby ¶wiece nie przepali³y siê.


¶wiece grzej± jeszcze d³ugo po odpaleniu w niektórych autach a z tymi koñcówkami to przesadzasz. Nie mówiê ¿e nie mog± one byæ przyczyn± awarii ¶wiec ale swiece psuj± siê znacznie czê¶ciej ni¿ koñcówki wiêc ich wymiana nie jest zawsze konieczna

8 Data: Grudzien 29 2008 23:04:29
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Agent"

¦wiec nie nale¿y grzaæ zbyt d³ugo. Na przyk³ad u mnie po jakim¶ czasie spada napiêcie zasilania, aby ¶wiece nie przepali³y siê.

¶wiece grzej± jeszcze d³ugo po odpaleniu w niektórych autach a z tymi koñcówkami to przesadzasz. Nie mówiê ¿e nie mog± one byæ przyczyn± awarii ¶wiec ale swiece psuj± siê znacznie czê¶ciej ni¿ koñcówki wiêc ich wymiana nie jest zawsze konieczna

Swoje ¶wieczki zapalam trzykrotnie w mro¼ne (minus 30 stopni -- znam
kilka takich sytuacji) dni. :) Ale wiem, ¿e w normalnych warunkach pr±d
p³yn±cy przez ¶wiece jest ograniczany w kilka sekund po odpaleniu tych¿e
¶wieczek. Je¶li siê te ¶wieczki ³±czy bezpo¶rednio z akumulatorem, chyba
tego ograniczenia nie ma. Byæ mo¿e pr±d spada samoistnie, bo rozgrzana
¶wieczka chyba ma wiêksz± rezystancjê ni¿ zimna. ¯arówce wolframowej
rezystancja spada drastycznie wraz ze wzrostem temperatury wolframu.
Mo¿e tak samo jest ze ¶wiec±. Tak czy siak -- IMO lepiej na zimne
podmuchaæ ni¿ siê oparzyæ gor±cym, czyli lepiej ¶wiec ¿arowych nie
³±czyæ bezpo¶rednio z akumulatorem na pó³ minuty.

O koñcówkach psuj±cych ¶wiece czyta³em w fachowych ksi±¿kach, a o swojej
Mercedes czyta³em tych ksi±¿ek sporo. Ostatni raz zagl±da³em do takich
,,dzie³'' dzisiaj, bo chyba zagl±dam tam codziennie. :) Ciekawe, jakiej
literatury dorobiê siê z Volvo.

-=-

Swoje ¶wiece (i koñcówki) wymieni³em zim± (mo¿e jeszcze pó¼na jesieni±,
ale na pewno w warsztacie mia³em ju¿ zimowe buty -- antypo¶lizgowem na
których niemal wywin±³em or³a; zastanawia³em siê nad reklamowaniem ;)
tych antypo¶lizgów; dzi¶ chodzê w tych samych butach) 1989 roku. :)

Przez te lata Mercedes nie przejecha³a zbyt wiele. W 2000 roku je¼dzi³em
tygodniowo co najmniej tysi±c kilometrów, ale w latach 2002-2008 przejecha³em
wszystkiego ze 20 tysiêcy km. Dzi¶ takie buty (tej firmy) kosztuj± ponad 2 tysi±ce
z³otych, a raczej tyle kosztowa³y, gdy z³otówka sta³a wysoko w stosunku ;) do koszyka walut. :)
I dzi¶ raczej ;) nie staæ mnie na takie buty. :)

¦wiece i koñcówki wtryskiwaczy kupi³em w Mercedesie.
Jedna koñcówka spad³a na kafelkowan± pod³ogê, zanim zosta³a wmontowana. :)
(w warsztacie by³o ¶lisko -- od oleju napêdowego, który by³ dos³ownie wszêdzie!!!)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/...

9 Data: Grudzien 30 2008 11:55:00
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Jakub Witkowski 

Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

tego ograniczenia nie ma. Byæ mo¿e pr±d spada samoistnie, bo rozgrzana
¶wieczka chyba ma wiêksz± rezystancjê ni¿ zimna. ¯arówce wolframowej
rezystancja spada drastycznie wraz ze wzrostem temperatury wolframu.

Przejêzyczy³e¶ siê oczywi¶cie - rezystancja ro¶nie :)


--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

10 Data: Grudzien 30 2008 19:19:13
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Jakub Witkowski"

tego ograniczenia nie ma. Byæ mo¿e pr±d spada samoistnie, bo rozgrzana
¶wieczka chyba ma wiêksz± rezystancjê ni¿ zimna. ¯arówce wolframowej
rezystancja spada drastycznie wraz ze wzrostem temperatury wolframu.

Przejêzyczy³e¶ siê oczywi¶cie - rezystancja ro¶nie :)

Tak jest. Rezystancja tam ro¶nie. :) Spada w ¿arówce pr±d. Ro¶nie rezystancja w ¿arówce i byæ
mo¿e ro¶nie rezystancja w ¶wieczce ¿arowej. Spada rezystancja zazwyczaj w pó³przewodnikach,
st±d w lampowych telewizorach montowano termistory du¿ej mocy (oko³o 60 W) które rozgrzewaj±c
siê powoli, chroni³y ¶wieczki ;) telewizyjne, zwane lampami. A ro¶nie rezystancja zazwyczaj
w przewodnikach.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

11 Data: Grudzien 29 2008 14:35:20
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Marchewka 

Mieszy³em czas od przekrêcenia kluczyka do zanikniêcia napiecia na
multimetrze.Jasnym jest ze ¶wiate³ko od grzania zapala siê na 2 s ale proces
ich grzania trwa a¿ nie pyknie przekaznik.Caly proces grzania wed³ug
multimetru trwa³ 7s.

12 Data: Grudzien 29 2008 20:42:17
Temat: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Skiraz 

To ja jeszcze zadam pytanie z kategorii infantylnych.
Czemu czas ¶wiecenie kontrolki nie jest równowa¿ny z czasem grzania?

pozdrawiam
Skiraz

13 Data: Grudzien 29 2008 22:22:05
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Arni 

Skiraz pisze:

To ja jeszcze zadam pytanie z kategorii infantylnych.
Czemu czas ¶wiecenie kontrolki nie jest równowa¿ny z czasem grzania?

zgasniecie kontrolki pokazuje driverowi ze moze odpalac. A swiece dogrzewaj± chwile zeby silnik stabilniej pracowa³. Jakby nie zapali³ od pó³obrotu to nastepne cykle juz na zimno by szly

--
Arni         Toruñ
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

14 Data: Grudzien 29 2008 23:19:18
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Arni"

zgasniecie kontrolki pokazuje driverowi ze moze odpalac. A swiece dogrzewaj± chwile zeby silnik stabilniej pracowa³. Jakby nie zapali³ od pó³obrotu to nastepne cykle juz na zimno by szly

U mnie (Mercedes 201) na pewno przestaj± grzaæ, zanim uruchomiê rozrusznik, ale
znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po uruchomieniu silnika.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/...

15 Data: Grudzien 29 2008 23:33:22
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Arni 

Eneuel Leszek Ciszewski pisze:


"Arni"
zgasniecie kontrolki pokazuje driverowi ze moze odpalac. A swiece dogrzewaj± chwile zeby silnik stabilniej pracowa³. Jakby nie zapali³ od pó³obrotu to nastepne cykle juz na zimno by szly

U mnie (Mercedes 201) na pewno przestaj± grzaæ, zanim uruchomiê rozrusznik, ale
znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po uruchomieniu silnika.

w volvo z silnikiem D24 (takie pó³tora golfa 1,6) i kazdym pochodnym grzeje po zgasnieciu kontrolki, widac to bardzo ³adnie na zapalonych swiat³ach bo po od³aczeniu grzania rozjasniaj± sie (s³ychac stuk przekaznika swiec) Mam dodatkowy wskaznik napiecia wiec widac jakie spadki generuje grzanie 6 garów (bezpiecznik 80 A)

--
Arni         Toruñ
'84 Honda CB 650 SC "Jaszczomb"
'91 Volvo 940 D24TIC diesel pozbawiony wad i przyspieszenia
'91 Honda Prelude 2,0 EX

16 Data: Grudzien 30 2008 22:01:31
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Wojtek Borczyk 

On Mon, 29 Dec 2008, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

U mnie (Mercedes 201) na pewno przestaj± grzaæ, zanim uruchomiê
rozrusznik,

A sk±d masz t± pewno¶æ? ;-)

ale znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po
uruchomieniu silnika.

W bardzo wielu autach (nie tylko francuskich ;-) ) tak w³a¶nie jest :)

Pozdrawiam :)

W.

17 Data: Grudzien 30 2008 22:05:16
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Karolek 


U¿ytkownik "Wojtek Borczyk"  napisa³ w wiadomo¶ci

On Mon, 29 Dec 2008, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

U mnie (Mercedes 201) na pewno przestaj± grzaæ, zanim uruchomiê
rozrusznik,

A sk±d masz t± pewno¶æ? ;-)

ale znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po
uruchomieniu silnika.

W bardzo wielu autach (nie tylko francuskich ;-) ) tak w³a¶nie jest :)


Ja bym sie nawet pokusil o stwierdzenie, ze w wiekszosci tak jest :>





Karolek

18 Data: Grudzien 31 2008 02:59:50
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Karolek"

W bardzo wielu autach (nie tylko francuskich ;-) ) tak w³a¶nie jest :)

Ja bym sie nawet pokusil o stwierdzenie, ze w wiekszosci tak jest :>

A ja nie, bo pierwsze odpalenie daje wiêcej ciep³a ni¿ ¶wieca ¶wiec±ca
pó³ minuty, a rozrusznik jest energoch³onny. U mnie nawet ¶wiat³a w³±czaj±
siê dopiero po za³apaniu silnika, nie przed -- wszystko po to, aby nie
zabieraæ cennych watów rozrusznikowi...

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

19 Data: Styczen 01 2009 10:14:12
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Karolek 


U¿ytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisa³ w wiadomo¶ci


"Karolek"
W bardzo wielu autach (nie tylko francuskich ;-) ) tak w³a¶nie jest :)

Ja bym sie nawet pokusil o stwierdzenie, ze w wiekszosci tak jest :>

A ja nie, bo pierwsze odpalenie daje wiêcej ciep³a ni¿ ¶wieca ¶wiec±ca
pó³ minuty, a rozrusznik jest energoch³onny. U mnie nawet ¶wiat³a w³±czaj±
siê dopiero po za³apaniu silnika, nie przed -- wszystko po to, aby nie
zabieraæ cennych watów rozrusznikowi...

Nie znasz sie.





Karolek

20 Data: Styczen 02 2009 15:49:46
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Karolek"

Nie znasz sie.

Byæ mo¿e, ale tylko dlatego, ¿e mam z³ych nauczycieli, jakimi s± te ¶wiece...
Jakie¶ niedouczone...

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

21 Data: Styczen 01 2009 12:35:34
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Wojtek Borczyk 

On Wed, 31 Dec 2008, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

A ja nie, bo pierwsze odpalenie daje wiêcej ciep³a ni¿ ¶wieca ¶wiec±ca
pó³ minuty, a rozrusznik jest energoch³onny. U mnie nawet ¶wiat³a w³±czaj±
siê dopiero po za³apaniu silnika, nie przed -- wszystko po to, aby nie
zabieraæ cennych watów rozrusznikowi...

No niby tak, tyle tylko, ¿e je¶li ¶wieca przestanie grzaæ dok³adnie z
chwil± zga¶niêcia kontrolki, to zd±¿y ona do¶æ znacznie wystygn±æ, zanim
silnik zacznie pracowaæ, a chodzi przecie¿ o to, ¿eby "dogrzewa³a"
okolice, w krórych nastêpuje zap³on paliwa, zanim osi±gn± one dostatecznie
wysok± temperaturê w trakcie pracy silnika. Z drugiej strony - w starszych
autach stosowano ¶wiece tzw. "d³ugiego grzania", które mia³y znacznie
wiêksz± pojemno¶æ ciepln±, byæ mo¿e wystarczaj±c± do uruchomienia zimnego
silnika nawet po wy³±czeniu grzania?

Pozdrawiam :)

W.

22 Data: Styczen 05 2009 14:11:17
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Artur(m) 


U¿ytkownik "Wojtek Borczyk"  napisa³ w
wiadomo¶ci

On Wed, 31 Dec 2008, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

> A ja nie, bo pierwsze odpalenie daje wiêcej ciep³a ni¿ ¶wieca ¶wiec±ca
> pó³ minuty, a rozrusznik jest energoch³onny. U mnie nawet ¶wiat³a
w³±czaj±
> siê dopiero po za³apaniu silnika, nie przed -- wszystko po to, aby nie
> zabieraæ cennych watów rozrusznikowi...

No niby tak, tyle tylko, ¿e je¶li ¶wieca przestanie grzaæ dok³adnie z
chwil± zga¶niêcia kontrolki, to zd±¿y ona do¶æ znacznie wystygn±æ, zanim
silnik zacznie pracowaæ, a chodzi przecie¿ o to, ¿eby "dogrzewa³a"
okolice, w krórych nastêpuje zap³on paliwa, zanim osi±gn± one dostatecznie
wysok± temperaturê w trakcie pracy silnika. Z drugiej strony - w starszych
autach stosowano ¶wiece tzw. "d³ugiego grzania", które mia³y znacznie
wiêksz± pojemno¶æ ciepln±, byæ mo¿e wystarczaj±c± do uruchomienia zimnego
silnika nawet po wy³±czeniu grzania?

A mnie siê zdaje(?), ze po pierwszym zap³onie silnikowi zwisa,
 czy siê ¶wieca grzeje czy nie.

Grzanie ¶wiec w momencie uruchamiania silnika wynika st±d,
¿e paliwo "drzy¼niête" na gor±c± ¶wiece szybciej paruje i jest
 ³atwiej palna.

Artur(m)

23 Data: Styczen 05 2009 21:02:12
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Wojtek Borczyk 

On Mon, 5 Jan 2009, Artur(m) wrote:

A mnie siê zdaje(?), ze po pierwszym zap³onie silnikowi zwisa,
 czy siê ¶wieca grzeje czy nie.

No chyba jednak nie do koñca "zwisa", bo je¶li ten zap³on nast±pi tylko w
jednym cylindrze, a w pozosta³ych ¶wiece s± ju¿ zimne, to raczej nie ma
zbyt wielkich szans na to, ¿eby silnik (zw³aszcza przy du¿ym mrozie)
zacz±³ normalnie pracowaæ :)

Pozdrawiam :)

W.

24 Data: Styczen 06 2009 08:20:52
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Artur(m) 


U¿ytkownik "Wojtek Borczyk"  napisa³ w
wiadomo¶ci

On Mon, 5 Jan 2009, Artur(m) wrote:

> A mnie siê zdaje(?), ze po pierwszym zap³onie silnikowi zwisa,
>  czy siê ¶wieca grzeje czy nie.

No chyba jednak nie do koñca "zwisa", bo je¶li ten zap³on nast±pi tylko w
jednym cylindrze, a w pozosta³ych ¶wiece s± ju¿ zimne, to raczej nie ma
zbyt wielkich szans na to, ¿eby silnik (zw³aszcza przy du¿ym mrozie)
zacz±³ normalnie pracowaæ :)

Ale po zap³onie dp/dt jest wiêksze ni¿ przy rozruszniku
wiêc pozosta³e powinny (prawie) natychmiast zapaliæ.

Artur(m)

25 Data: Styczen 06 2009 09:31:01
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Tue, 6 Jan 2009 08:20:52 +0100, Artur(m) napisa³(a):

Ale po zap³onie dp/dt jest wiêksze ni¿ przy rozruszniku
wiêc pozosta³e powinny (prawie) natychmiast zapaliæ.

Mia³e¶ Ty kiedy starszego diesla?

--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    GG: 3524356

26 Data: Styczen 06 2009 11:45:05
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Artur(m) 


U¿ytkownik "Adam P³aszczyca"  napisa³ w
wiadomo¶ci

Dnia Tue, 6 Jan 2009 08:20:52 +0100, Artur(m) napisa³(a):

> Ale po zap³onie dp/dt jest wiêksze ni¿ przy rozruszniku
> wiêc pozosta³e powinny (prawie) natychmiast zapaliæ.

Mia³e¶ Ty kiedy starszego diesla?

Czy¿by¶ sugerowa³, ¿e  rozrusznik krêci 1 000 rpm?
W kazdym razie mój stary D tyle nie krêci³.

Artur(m)

27 Data: Styczen 06 2009 13:10:01
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Tue, 6 Jan 2009 11:45:05 +0100, Artur(m) napisa³(a):

Ale po zap³onie dp/dt jest wiêksze ni¿ przy rozruszniku
wiêc pozosta³e powinny (prawie) natychmiast zapaliæ.

Mia³e¶ Ty kiedy starszego diesla?

Czy¿by¶ sugerowa³, ¿e  rozrusznik krêci 1 000 rpm?
W kazdym razie mój stary D tyle nie krêci³.

A gdzie takowa sugestia?

--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    GG: 3524356

28 Data: Styczen 06 2009 15:43:18
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Artur(m) 


U¿ytkownik "Adam P³aszczyca"  napisa³ w
wiadomo¶ci

Dnia Tue, 6 Jan 2009 11:45:05 +0100, Artur(m) napisa³(a):

>>> Ale po zap³onie dp/dt jest wiêksze ni¿ przy rozruszniku
>>> wiêc pozosta³e powinny (prawie) natychmiast zapaliæ.
>>
>> Mia³e¶ Ty kiedy starszego diesla?
>
> Czy¿by¶ sugerowa³, ¿e  rozrusznik krêci 1 000 rpm?
> W kazdym razie mój stary D tyle nie krêci³.

A gdzie takowa sugestia?

sorki
My¶la³em ¿e taka Twoia intencja:)

Artur(m)

29 Data: Styczen 06 2009 23:02:14
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Adam P³aszczyca"

Mia³e¶ Ty kiedy starszego diesla?

Ja mam Diesla z roku 1984 i mój Ojciec ma w Citroenie z roku 2000.
Oba silniki bez komunizmu i oba bez turbinek.
Oba silniki pal± doskonale na mrozie, ale mój nie lubi (jak ja) wilgoci. :)

Mo¿e byæ i -30 stopni Celsjusza, oby by³o sucho. W czasie mrozu jest sucho.

W czasie deszczu cylindry ³api± stopniowo... ;)
Je¶li mi ¶pieszy siê -- dodajê gazu i jest OK, ale je¶li mi nie ¶pieszy siê,
cylindry nie pchaj± siê :) i spokojnie startuj± kolejno, jak przysta³o na
dobrze wychowane... ;) Nie wszystkie naraz. ;)

Tak jest od czasu zerwania ³añcuszka rozrz±du, a zerwanie to mia³o swe
miejsce kilkana¶cie lat temu. Spalanie nie jest du¿e -- w trasie mo¿na
zej¶æ spokojnie poni¿ej 6 l / 100 km. Nowy samochód tego rodzaju ponoæ
spala³ bez automatu 5.6 l / 100 km.

-=-

Pad³o mi zasilanie... Mam napiêcie rzêdu 7 V... I straszliwie du¿y pr±d
up³ywaj±cy bezu¿ytecznie... 1.6 mA... A przy naci¶niêciu guzika jest
raptem 3.6 mA... No i musia³em zmieniæ pilot... Straszne s± te mrozy... ;)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

30 Data: Styczen 07 2009 08:36:52
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Tue, 6 Jan 2009 23:02:14 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisa³(a):

Ja mam Diesla z roku 1984 i mój Ojciec ma w Citroenie z roku 2000.
Oba silniki bez komunizmu i oba bez turbinek.
Oba silniki pal± doskonale na mrozie, ale mój nie lubi (jak ja) wilgoci. :)

Mo¿e byæ i -30 stopni Celsjusza, oby by³o sucho. W czasie mrozu jest sucho.

W czasie deszczu cylindry ³api± stopniowo... ;)

Normalka ;)

--
     ___________ (R)
    /_  _______      Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122688
  ___/ /_  ___    ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    GG: 3524356

31 Data: Styczen 06 2009 15:59:29
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Artur(m) 


U¿ytkownik "Wojtek Borczyk"  napisa³ w
wiadomo¶ci

On Tue, 6 Jan 2009, Artur(m) wrote:

> > No chyba jednak nie do koñca "zwisa", bo je¶li ten zap³on nast±pi
tylko w
> > jednym cylindrze, a w pozosta³ych ¶wiece s± ju¿ zimne, to raczej nie
ma
> > zbyt wielkich szans na to, ¿eby silnik (zw³aszcza przy du¿ym mrozie)
> > zacz±³ normalnie pracowaæ :)
>
> Ale po zap³onie dp/dt jest wiêksze ni¿ przy rozruszniku
> wiêc pozosta³e powinny (prawie) natychmiast zapaliæ.

To zale¿y od obrotów silnika - jeden zaczynaj±cy dopiero pracowaæ cylinder
ma naprawdê spore problemy z pokonaniem samych oporów ruchu zimnego
silnika, o ci¶nieniu sprê¿ania w pozosta³ych, niepracuj±cych cylindrach
ju¿ nie wspominaj±c ;-) Poza tym z w³asnego do¶wiadczenia wiem, ¿e przy
naprawdê du¿ym mrozie (-25 C) silnik potrafi odpaliæ od pierwszego
przekrêcenia kluczyka, poczym... zgasn±æ po kilku sekundach, kiedy ¶wiece
przestan± grzaæ ;-)



Da siê to wyt³umaczyæ logicznie, wiêc nie bêdê siê upiera³.

Zale¿no¶ci pomiêdzy czynnikami: cisnienie, temperatura
- znaj±c ¿ycie, zale¿na jest od wielu zmiennych, => funkcja
bynajmniej nie jest liniowa, co powoduje, ¿e intuicja
(w tym wzglêdzie, nawet kobieca) moze byæ "psu na budê"

Artur(m)

32 Data: Styczen 06 2009 23:08:52
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Wojtek Borczyk"

ju¿ nie wspominaj±c ;-) Poza tym z w³asnego do¶wiadczenia wiem, ¿e przy
naprawdê du¿ym mrozie (-25 C) silnik potrafi odpaliæ od pierwszego
przekrêcenia kluczyka, poczym... zgasn±æ po kilku sekundach, kiedy ¶wiece
przestan± grzaæ ;-)

Je¿d¿ê swoj± Mercedes ponad 15 lat i ani razu tak mi nie przytrafi³o siê.

Co wiêcej -- ponad po³owê lat je¼dzi³em z tak z³ym akumulatorem, ¿e energii
w nim zmagazynowanej nie starczy³oby na dwa odpalenia pod rz±d... (; Nawet
pod rz±d SLD. ;) Oczywi¶cie piszê o startach w czasie mrozu. Gdyby zgas³
silnik tylko co uruchomiony, nie odpali³bym samochodu bez pomocy innego
akumulatora. :)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

33 Data: Styczen 06 2009 23:52:05
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Wojtek Borczyk 

On Tue, 6 Jan 2009, Eneuel Leszek Ciszewski wrote:

Je¿d¿ê swoj± Mercedes

Widzê, ¿e jeste¶ jednym z bardzo niewielu którzy wiedz±, ¿e "Mercedes"
jest rodzaju ¿eñskiego (pani Mercedes Jellinek pewnie siê z tego powodu
ostatnio czêsto w grobie przewraca...) ;-)

Co wiêcej -- ponad po³owê lat je¼dzi³em z tak z³ym akumulatorem, ¿e energii
w nim zmagazynowanej nie starczy³oby na dwa odpalenia pod rz±d... (;

Czy to ma byæ pochwa³a auta, czy raczej bezlitosna samokrytyka? ;-)

Pozdrawiam :)

W.

34 Data: Styczen 07 2009 00:28:00
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Wojtek Borczyk"

Czy to ma byæ pochwa³a auta, czy raczej bezlitosna samokrytyka? ;-)

Mo¿e napisze inaczej: Wo¿ê ze sob± zawsze komplet kluczy. ;)
Mam kluczyki od: stacyjki (od drzwi i baga¿nika), kó³
(mam w gara¿u, ale mam), gara¿u, mieszkania... ;)
(no, i te stanowi±ce komplet -- wo¿ê) ;)

-=-

Czy to pochwa³a samochodu czy samokrytyka, ¿e nie potrzebujê na co
dzieñ klucza do kó³? :) Mo¿e zreszt± zacznê woziæ... ;) Dwa razy
siê przyda³...

-=-

IMO nie ma potrzeby takiej, aby uruchamiaæ tak czêsto silnik w taki zi±b. :)
Po odpaleniu warto przejechaæ kilka kilometrów, zanim siê silnik wy³±czy.
W jakim celu raz za razem startowaæ zim±? :) Latem -- czemu nie, ale
w solidne mrozy? Latem mo¿na wy³±czaæ nawet przed czerwonym ¶wiat³em
na sygnalizatorze, ale zim±?

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

35 Data: Grudzien 31 2008 02:57:03
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Wojtek Borczyk"

U mnie (Mercedes 201) na pewno przestaj± grzaæ, zanim uruchomiê
rozrusznik,

A sk±d masz t± pewno¶æ? ;-)

 -- mam literaturê
 -- mam woltomierz
 -- mam ten samochód od ponad 15 lat

ale znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po
uruchomieniu silnika.

W bardzo wielu autach (nie tylko francuskich ;-) ) tak w³a¶nie jest :)

Mam tylko jeden samochód i nie mia³em ¿adnego innego.
Teraz chyba bêdê mia³ dwa. :)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

36 Data: Styczen 01 2009 10:15:59
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Karolek 


U¿ytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisa³ w wiadomo¶ci


"Wojtek Borczyk"
U mnie (Mercedes 201) na pewno przestaj± grzaæ, zanim uruchomiê
rozrusznik,

A sk±d masz t± pewno¶æ? ;-)

-- mam literaturê
-- mam woltomierz
-- mam ten samochód od ponad 15 lat

ale znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po
uruchomieniu silnika.

W bardzo wielu autach (nie tylko francuskich ;-) ) tak w³a¶nie jest :)

Mam tylko jeden samochód i nie mia³em ¿adnego innego.
Teraz chyba bêdê mia³ dwa. :)

W201 ma tak toporne silniki diesla, ze tylko korby im jeszcze brakuje ;>






Karolek

37 Data: Styczen 02 2009 15:55:33
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Wojtek Borczyk"

Ty siê z korby nie ¶miej, bo to by³o bardzo po¿yteczne urz±dzenie (i to
wbrew pozorom nie tylko do uruchamiania silnika...) ;-)

Ale obawiam siê, ¿e silnik Diesla (ze swym stopniem sprê¿ania 1:22 -- bodaj¿e)
trudno odpalaæ z korby...

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

38 Data: Styczen 02 2009 16:04:41
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Karolek"

W201 ma tak toporne silniki diesla, ze tylko korby im jeszcze brakuje ;>

To prawda -- bez korby trudno uruchomiæ ten samochód, gdy padnie rozrusznik (choæby
szczotki) czy akumulator... Korba by siê przyda³a... Z tym zastrze¿eniem, ¿e nie
jest to sprawa toporno¶ci silnika, a automatycznej skrzynie biegów... A silnik jest
taki, ¿e po ponad 24 latach u¿ywania samochód w trasie potrafi spaliæ mniej ni¿
6 litrów ON na 100 km. :) I tego topornego silnika mo¿na nie s³yszeæ wewn±trz
samochodu pomimo wy³±czonego radia. ;) (inni to nazywaj± te¶ciow± -- ja nie mam
te¶ciowej) Mnie tak ów silnik zgas³, ¿e fakt zga¶niêcia zobaczy³em jedynie/dopiero
na zegarku informuj±cym o ci¶nieniu oleju. Pad³ wówczas ³añcuszek rozrz±du -- ponoæ
silnik by³ ¼le skrêcony i kó³ko na wale obróci³o siê wzglêdem wa³u.

Ogólnie to na ten silnik nie narzekam. :)
Móg³by mieæ wiêcej kopyt, czy koni -- ju¿ nie pamiêtam... ;)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

39 Data: Styczen 02 2009 21:51:23
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Karolek 


U¿ytkownik "Eneuel Leszek Ciszewski"  napisa³ w wiadomo¶ci


"Karolek"
W201 ma tak toporne silniki diesla, ze tylko korby im jeszcze brakuje ;>

To prawda -- bez korby trudno uruchomiæ ten samochód, gdy padnie rozrusznik (choæby
szczotki) czy akumulator... Korba by siê przyda³a... Z tym zastrze¿eniem, ¿e nie
jest to sprawa toporno¶ci silnika, a automatycznej skrzynie biegów... A silnik jest
taki, ¿e po ponad 24 latach u¿ywania samochód w trasie potrafi spaliæ mniej ni¿
6 litrów ON na 100 km. :) I tego topornego silnika mo¿na nie s³yszeæ wewn±trz
samochodu pomimo wy³±czonego radia. ;) (inni to nazywaj± te¶ciow± -- ja nie mam
te¶ciowej) Mnie tak ów silnik zgas³, ¿e fakt zga¶niêcia zobaczy³em jedynie/dopiero
na zegarku informuj±cym o ci¶nieniu oleju. Pad³ wówczas ³añcuszek rozrz±du -- ponoæ
silnik by³ ¼le skrêcony i kó³ko na wale obróci³o siê wzglêdem wa³u.

Ogólnie to na ten silnik nie narzekam. :)
Móg³by mieæ wiêcej kopyt, czy koni -- ju¿ nie pamiêtam... ;)

Zeby nie bylo, nie pisalem ze silnik jest zly, tylko ze jest toporny :>
Tez mam automagiczna skrzynie, ale 6 cylindrow nie chcialbym korba krecic :P





Karolek

40 Data: Styczen 03 2009 11:16:41
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: 666 

Chyba nierealne.
Na korbê to zdarza³o mi siê uruchmiac dwucylindrowego diesla, ale z otwartymi odprêznikami na kazdym z cylindrów, wielkim ko³em zamachowym i zamykaniem odprê¿ników po kolei, czasem mo¿na te¿ tak by³o zastartowaæ trzycylindrowca - ale sze¶cio??
JaC


-- -- -

Tez mam automagiczna skrzynie, ale 6 cylindrow nie chcialbym korba krecic :P

41 Data: Styczen 03 2009 12:54:52
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Sat, 3 Jan 2009 11:16:41 +0100, 666 napisa³(a):

Na korbê to zdarza³o mi siê uruchmiac dwucylindrowego diesla, ale z
otwartymi odprêznikami na kazdym z cylindrów, wielkim ko³em zamachowym
i zamykaniem odprê¿ników po kolei, czasem mo¿na te¿ tak by³o zastartowaæ
trzycylindrowca - ale sze¶cio??

Da siê, nie jest wcale tak ciê¿ko.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

42 Data: Styczen 03 2009 15:24:28
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Adam P³aszczyca"

Da siê, nie jest wcale tak ciê¿ko.

Jasne -- co tam Diesel z jego stopniem sprê¿ania 1:22?
Ty kiedy¶ próbowa³e¶ takiego rozruchu? :) ¦wiece grza³e¶
przed krêceniem czy po? ;) (czy w trakcie stosunku?) ;)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

43 Data: Styczen 04 2009 00:59:07
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Sat, 3 Jan 2009 15:24:28 +0100, Eneuel Leszek Ciszewski napisa³(a):

Da siê, nie jest wcale tak ciê¿ko.

Jasne -- co tam Diesel z jego stopniem sprê¿ania 1:22?
Ty kiedy¶ próbowa³e¶ takiego rozruchu? :) ¦wiece grza³e¶
przed krêceniem czy po? ;) (czy w trakcie stosunku?) ;)

Nie jest tak ciê¿ko, jakby siê wydawa³o. Pocz±tek jest ciê¿ki, ale po
pokonaniu pierwszego GMP ci¶nienie w cylindrze zaczyna pomagaæ, a poniewaz
silnik ma 6 cylindrów, to zawsze masz ta pomoc.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

44 Data: Styczen 04 2009 21:42:57
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Adam P³aszczyca"

Nie jest tak ciê¿ko, jakby siê wydawa³o. Pocz±tek jest ciê¿ki, ale po
pokonaniu pierwszego GMP ci¶nienie w cylindrze zaczyna pomagaæ, a poniewaz
silnik ma 6 cylindrów, to zawsze masz ta pomoc.

W teorii masz trochê racji, ale:

 -- ci¶nienie spada do¶æ szybko; w pracy silnika to nie szkodzi, bo cykle s± bardzo
    krótkie, ale przy krêceniu z szybko¶ci± mniejsz± ni¿ sto obrotów na minutê
    ci¶nienie mo¿e spadaæ zbyt szybko
 -- trzeba ten pierwszy punkt jako¶ pokonaæ
 -- silnik ma swoje opory (niby benzynowy te¿ ma, ale suma ma³ych liczb mo¿e daæ
    spor± liczbê)

Nie znam nikogo, kto by rozkrêci³ Diesla. Jeszcze pytanie, czy krêcimy zimnym
silnikiem, czy gor±cym.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

45 Data: Styczen 03 2009 21:53:20
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Karolek 


U¿ytkownik "Adam P³aszczyca"  napisa³ w wiadomo¶ci

Dnia Sat, 3 Jan 2009 11:16:41 +0100, 666 napisa³(a):

Na korbê to zdarza³o mi siê uruchmiac dwucylindrowego diesla, ale z
otwartymi odprêznikami na kazdym z cylindrów, wielkim ko³em zamachowym
i zamykaniem odprê¿ników po kolei, czasem mo¿na te¿ tak by³o zastartowaæ
trzycylindrowca - ale sze¶cio??

Da siê, nie jest wcale tak ciê¿ko.


No nie wiem, jak ustawialem poczatek tloczenia pompy, a kolega mial krecic silnikiem poprzez zalozony klucz na kole pasowym to mial inne zdanie na temat krecenia :>
Pierwsze dwa obroty to zeszly mi na ustawienie pompy, potem mowie, ze jeszcze pokrecimy coby sprawdzic czy dobrze jest, to po kolejnych dwoch obrotach powiedzial, ze pierdoli i nie kreci juz :>
Takze dac sie da, ale zeby to zrobic jeszcze dostatecznie szybko, aby kompresja nie uciekla to moze byc juz nie latwo.





Karolek

46 Data: Styczen 04 2009 00:59:41
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Sat, 3 Jan 2009 21:53:20 +0100, Karolek napisa³(a):

No nie wiem, jak ustawialem poczatek tloczenia pompy, a kolega mial krecic
silnikiem poprzez zalozony klucz na kole pasowym to mial inne zdanie na
temat krecenia :>
Pierwsze dwa obroty to zeszly mi na ustawienie pompy, potem mowie, ze
jeszcze pokrecimy coby sprawdzic czy dobrze jest, to po kolejnych dwoch
obrotach powiedzial, ze pierdoli i nie kreci juz :>
Takze dac sie da, ale zeby to zrobic jeszcze dostatecznie szybko, aby
kompresja nie uciekla to moze byc juz nie latwo.

Tak jak napisa³em - tylko do pokonania pierwszego GMP. potem juz idzie.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

47 Data: Styczen 05 2009 14:16:45
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Artur(m) 


U¿ytkownik "Karolek"  napisa³ w wiadomo¶ci


U¿ytkownik "Adam P³aszczyca"  napisa³ w
wiadomo¶ci
> Dnia Sat, 3 Jan 2009 11:16:41 +0100, 666 napisa³(a):
>
>>Na korbê to zdarza³o mi siê uruchmiac dwucylindrowego diesla, ale z
>>otwartymi odprêznikami na kazdym z cylindrów, wielkim ko³em zamachowym
>>i zamykaniem odprê¿ników po kolei, czasem mo¿na te¿ tak by³o zastartowaæ
>>trzycylindrowca - ale sze¶cio??
>
> Da siê, nie jest wcale tak ciê¿ko.
>

No nie wiem, jak ustawialem poczatek tloczenia pompy, a kolega mial krecic
silnikiem poprzez zalozony klucz na kole pasowym to mial inne zdanie na
temat krecenia :>
Pierwsze dwa obroty to zeszly mi na ustawienie pompy, potem mowie, ze
jeszcze pokrecimy coby sprawdzic czy dobrze jest, to po kolejnych dwoch
obrotach powiedzial, ze pierdoli i nie kreci juz :>

Ech, ta dzisiejsza m³odzie¿.
A wiadomo ¿e "facet tfardy musi byæ, nie miêtki"
:)

Artur(m)

48 Data: Styczen 05 2009 22:03:16
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Karolek 


U¿ytkownik "Artur(m)"  napisa³ w wiadomo¶ci

No nie wiem, jak ustawialem poczatek tloczenia pompy, a kolega mial krecic
silnikiem poprzez zalozony klucz na kole pasowym to mial inne zdanie na
temat krecenia :>
Pierwsze dwa obroty to zeszly mi na ustawienie pompy, potem mowie, ze
jeszcze pokrecimy coby sprawdzic czy dobrze jest, to po kolejnych dwoch
obrotach powiedzial, ze pierdoli i nie kreci juz :>

Ech, ta dzisiejsza m³odzie¿.
A wiadomo ¿e "facet tfardy musi byæ, nie miêtki"
:)

Mlody to w tym zespole to ja bylem :P
Majster od krecenia jest kolo 40 i na codzien w autach ciezarowych siedzi :>





Karolek

49 Data: Styczen 06 2009 08:22:50
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Artur(m) 


U¿ytkownik "Karolek"  napisa³ w wiadomo¶ci


U¿ytkownik "Artur(m)"  napisa³ w wiadomo¶ci


>> No nie wiem, jak ustawialem poczatek tloczenia pompy, a kolega mial
>> krecic
>> silnikiem poprzez zalozony klucz na kole pasowym to mial inne zdanie na
>> temat krecenia :>
>> Pierwsze dwa obroty to zeszly mi na ustawienie pompy, potem mowie, ze
>> jeszcze pokrecimy coby sprawdzic czy dobrze jest, to po kolejnych dwoch
>> obrotach powiedzial, ze pierdoli i nie kreci juz :>
>
> Ech, ta dzisiejsza m³odzie¿.
> A wiadomo ¿e "facet tfardy musi byæ, nie miêtki"
> :)

Mlody to w tym zespole to ja bylem :P
Majster od krecenia jest kolo 40 i na codzien w autach ciezarowych siedzi
:>

Czyli majster by³ z tej starszej m³odzie¿y:)

Artur(m)

50 Data: Styczen 02 2009 23:57:32
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor:

Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

A sk±d masz t± pewno¶æ? ;-)

-- mam literaturê

Towarzysze te¿ miêli literaturê, tylko nikt nie powiedzia³ im, ¿e maj± niew³a¶ciw±.
Ty te¿ musisz swoj± zweryfikowaæ.

-- mam woltomierz
I co mierzysz tym woltomierzem?

-- mam ten samochód od ponad 15 lat
To by mog³o wiele t³umaczyæ. :p


ale znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po
uruchomieniu silnika.
Wyobra¼ sobie, ¿e nie ma to wielkiego zwi±zku z krajem pochodzenia samochodu.

Grzanie ¶wiec po uruchomieniu silnika wystêpuje w ka¿dym silniku o obni¿onym ci¶nieniu sprê¿ania.
Czyli de facto w turbodo³adowanym bez komory wstêpnej.
Czyli de facto w prawie ka¿dym osobowym, oprócz SDI, czy innych fordowskich 1.6 TD.
Grzanie wystêpuje do okre¶lonej temperatury cieczy ch³odz±cej *oraz* do okre¶lonej warto¶ci obrotów silnika - sterowane na bie¿±co.

M.

51 Data: Styczen 03 2009 15:31:29
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"M"

Towarzysze te¿ miêli literaturê, tylko nikt nie powiedzia³ im, ¿e maj± niew³a¶ciw±.

Czyli tak±, której nie zaakceptowa³ ,,Ko¶ció³''? :)

Ty te¿ musisz swoj± zweryfikowaæ.

Podaj wiêc autorów i tytu³y. :)

-- mam woltomierz

I co mierzysz tym woltomierzem?

Napiêcie w instalacji.

-- mam ten samochód od ponad 15 lat

To by mog³o wiele t³umaczyæ. :p

Mog³oby, czyli nie t³umaczy. Co stoi na przeszkodzie temu t³umaczeniu i co by by³o t³umaczone?

ale znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po
uruchomieniu silnika.

Wyobra¼ sobie, ¿e nie ma to wielkiego zwi±zku z krajem pochodzenia samochodu.

W jakim celu mam to sobie wyobra¿aæ? :)

Grzanie ¶wiec po uruchomieniu silnika wystêpuje w ka¿dym silniku o obni¿onym ci¶nieniu sprê¿ania.

Co to obni¿one ci¶nienie sprê¿ania?

Czyli de facto w turbodo³adowanym bez komory wstêpnej.

I wg Ciebie silnik mojej Mercedes jako¶ przypomina takiego TD bez wstêpnej? :)

Czyli de facto w prawie ka¿dym osobowym, oprócz SDI, czy innych fordowskich 1.6 TD.
Grzanie wystêpuje do okre¶lonej temperatury cieczy ch³odz±cej *oraz* do okre¶lonej warto¶ci obrotów silnika - sterowane na bie¿±co.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

52 Data: Styczen 03 2009 18:32:50
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor:

Eneuel Leszek Ciszewski pisze:

Towarzysze te¿ miêli literaturê, tylko nikt nie powiedzia³ im, ¿e maj± niew³a¶ciw±.

Czyli tak±, której nie zaakceptowa³ ,,Ko¶ció³''? :)

Nieee.... raczej chodzi³o mi o "Kapita³"... i podobne bzdury....


I co mierzysz tym woltomierzem?

Napiêcie w instalacji.
W uk³adzie o niezerowej rezystancji ¼ród³a, napiêcie sobie skacze z paru powodów, ale co¶ tam rzeczywi¶cie widaæ. Niemniej pomiar poboru pr±du przez ¶wiece, lub napiêcia przy³o¿onego do ¶wiec daje pewno¶æ :).


-- mam ten samochód od ponad 15 lat

To by mog³o wiele t³umaczyæ. :p

Mog³oby, czyli nie t³umaczy. Co stoi na przeszkodzie temu t³umaczeniu i co by by³o t³umaczone?

Na przeszkodzie nie stoi nic, co mog³oby przeszkadzaæ t³umaczyæ, ¿e Twoja wiedza jest mo¿e i gruntowna, ale oparta na jednym, na dodatek marginalnym ju¿ rozwi±zaniu. Ale Ty ju¿ to wiesz, no nie? ;)

ale znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po
uruchomieniu silnika.

Wyobra¼ sobie, ¿e nie ma to wielkiego zwi±zku z krajem pochodzenia samochodu.

W jakim celu mam to sobie wyobra¿aæ? :)

Poszerzyæ horyzonty? W dowolnym w³a¶ciwie... ;)


Grzanie ¶wiec po uruchomieniu silnika wystêpuje w ka¿dym silniku o obni¿onym ci¶nieniu sprê¿ania.

Co to obni¿one ci¶nienie sprê¿ania?

Tu siê wysra³o..... :)
Chodzi mi oczywi¶cie o obni¿ony *stopieñ* sprê¿ania. Rzecz oczywista i kuriozalne przejêzyczenie.
Ci¶nienie oczywi¶cie jest to samo (dobrze, ¿e Rudolf Diesel niczego nie zauwa¿y³).


Czyli de facto w turbodo³adowanym bez komory wstêpnej.

I wg Ciebie silnik mojej Mercedes jako¶ przypomina takiego TD bez wstêpnej? :)

Znaczy wiesz o co chodzi co nie? ;)

Dla tych, co nie chwycili:
dopuszczamy mo¿liwo¶æ grzania ¶wiec po rozruchu przez prawie wszystkie wspó³czesne turbodiesle, ale W201 tak nie ma.

No.

m.

53 Data: Styczen 06 2009 04:37:30
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"M"

Czyli tak±, której nie zaakceptowa³ ,,Ko¶ció³''? :)

Nieee.... raczej chodzi³o mi o "Kapita³"... i podobne bzdury....

A Marksa Ko¶ció³ akceptowa³?

I co mierzysz tym woltomierzem?

Napiêcie w instalacji.

W uk³adzie o niezerowej rezystancji ¼ród³a, napiêcie sobie skacze z paru powodów, ale co¶ tam rzeczywi¶cie widaæ. Niemniej pomiar poboru pr±du przez ¶wiece, lub napiêcia przy³o¿onego do ¶wiec daje pewno¶æ :).

Woltomierze mi potrzebny na co dzieñ, a ¶wiece mogê pobadaæ od ¶wiêta. ;)
(i pañstwowego, i ko¶cielnego) ;)

-- mam ten samochód od ponad 15 lat

To by mog³o wiele t³umaczyæ. :p

Mog³oby, czyli nie t³umaczy. Co stoi na przeszkodzie temu t³umaczeniu i co by by³o t³umaczone?

Na przeszkodzie nie stoi nic, co mog³oby przeszkadzaæ t³umaczyæ, ¿e Twoja wiedza jest mo¿e i gruntowna, ale oparta na jednym, na dodatek marginalnym ju¿ rozwi±zaniu. Ale Ty ju¿ to wiesz, no nie? ;)

Trochê pogmatwane. :) Chyba nie pisa³em nigdy, ¿e jestem ekspertem samochodowym.
Pisa³em wielokrotnie o tym, ¿e mia³em w swym ¿yciu tylko ten jeden samochód.

ale znam przypadki (w jakim¶ francuskim samochodzie) grzania po
uruchomieniu silnika.

Wyobra¼ sobie, ¿e nie ma to wielkiego zwi±zku z krajem pochodzenia samochodu.

W jakim celu mam to sobie wyobra¿aæ? :)

Poszerzyæ horyzonty? W dowolnym w³a¶ciwie... ;)

Na przyk³ad w celu zmartwychwstania. ;)

Grzanie ¶wiec po uruchomieniu silnika wystêpuje w ka¿dym silniku o obni¿onym ci¶nieniu sprê¿ania.

Co to obni¿one ci¶nienie sprê¿ania?

Tu siê wysra³o..... :)
Chodzi mi oczywi¶cie o obni¿ony *stopieñ* sprê¿ania. Rzecz oczywista i kuriozalne przejêzyczenie.
Ci¶nienie oczywi¶cie jest to samo (dobrze, ¿e Rudolf Diesel niczego nie zauwa¿y³).

Znasz przynajmniej jego historiê? Wiesz, jak dochodzi³ do tego ci¶nienia?
Czym zamierza³ opalaæ ten swój silnik, jakm ci¶nieniem chcia³ sie bawiæ,
kto p³aci³ za jego eksperymenty -- zazwyczaj chybione? ;)

Czyli de facto w turbodo³adowanym bez komory wstêpnej.

I wg Ciebie silnik mojej Mercedes jako¶ przypomina takiego TD bez wstêpnej? :)

Znaczy wiesz o co chodzi co nie? ;)

Chyba tak, bo w g³owie mam ten silnik od kilkunastu lat i widzê dok³adnie tê komórkê. ;)
Widzê te¿ w niej ¶wieczkê i koñcówkê wtryskiwacza. :)

Dla tych, co nie chwycili:
dopuszczamy mo¿liwo¶æ grzania ¶wiec po rozruchu przez prawie wszystkie wspó³czesne turbodiesle, ale W201 tak nie ma.

Wiesz, dlaczego TD maj± stopieñ sprê¿ania mniejszy ni¿ wolnoss±ce, ale niejednakowo mniejszy?
I mo¿e wiesz, dlaczego jeden silnik TD ma 1:18, inny 1:15? Dlaczego mo¿na do wolnoss±cego
(z jego stopniem 1:22) dorzuciæ turbinê jakby nigdy nic? I dlaczego jeden silnik TD ma
pe³ny moment przy 1500 obr/min, a inny dopiero przy 2500 obr/min? Dlaczego jeden TD trzyma
ten maksymalny moment do 3200, a inny wymiêka przy 2800? :)

Ja na ¿adne z powy¿szych pytañ ni znam odpowiedzi. :)

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

54 Data: Styczen 13 2009 23:23:36
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"M"

dopuszczamy mo¿liwo¶æ grzania ¶wiec po rozruchu przez prawie wszystkie wspó³czesne turbodiesle, ale W201 tak nie ma.

W201 ma:

 -- zaprzestanie grzania po odpaleniu
 -- 15 sekund grzania po odpaleniu
 -- 60 sekund grzania po odpaleniu

Nie jestem specem od tego, wiêc trudno mi napisaæ, kiedy ile jest,
ale ksi±¿ki podaj± na przyk³ad numery silników, lata produkcji (po
latach trudno zgadn±æ -- jedn± z granic jest 1989 rok, inn± 1998,
mój jest z 1984, co pasuje) i wtrysk -- dziel±cy siê na pionowy
(grzanie wy³±czane natychmiast) i uko¶ny.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

55 Data: Styczen 14 2009 00:09:53
Temat: Re: [ot]Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Eneuel Leszek Ciszewski 


"Eneuel Leszek Ciszewski"

-- zaprzestanie grzania po odpaleniu
-- 15 sekund grzania po odpaleniu
-- 60 sekund grzania po odpaleniu

Nie jestem specem od tego, wiêc trudno mi napisaæ, kiedy ile jest,
ale ksi±¿ki podaj± na przyk³ad numery silników, lata produkcji (po
latach trudno zgadn±æ -- jedn± z granic jest 1989 rok, inn± 1998,

+ latach trudno zgadn±æ -- jedn± z granic jest 1989 rok, inn± 1988,

mój jest z 1984, co pasuje) i wtrysk -- dziel±cy siê na pionowy
(grzanie wy³±czane natychmiast) i uko¶ny.

--
   .`'.-.         ._.                           .-.
   .'O`-'     ., ; o.'    eneuel@@gmail.com    '.O_'
   `-:`-'.'.  '`\.'`.'    ~'~'~'~'~'~'~'~'~    o.`.,
  o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/....

56 Data: Grudzien 29 2008 21:27:13
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Agent 


U¿ytkownik "Wojtek Borczyk"  napisa³ w wiadomo¶ci

On Mon, 29 Dec 2008, Marchewka wrote:

Po wykeceniu ¶wiec z komory silnika, kolejno ¶wiece zacz±³em pod³±czaæ
bez po¶rednio do akumulatora 12v i ¿adna nie dawa³a ciep³a, a co dopiero
¿arzenie!Sprawdzi³em czas grzania 7s oraz 11,4V.¦wiece nie s±
pokruszone! zwyczajnie nie grzej±!Co siê mog³o z nimi staæ?

Czy ten czas szacowa³e¶ obserwuj±c zga¶niêcie lampki kontrolnej (które nie
musi i z regu³y nie jest równoznaczne z wy³±czeniem grzania), czy mierz±c
napiêcie bezpo¶rednio na kablu zasilaj±cym ¶wiece? W bardzo rzadkich
przypadkach mo¿e siê zdarzyæ, ¿e przeka¼nik nie wy³±cza lub za pó¼no
wy³±cza podgrzewanie ¶wiec, a tego na d³u¿sz± metê ¿adna ¶wieca nie
wytrzyma. Bardziej prawdopodobne jest jednak, ¿e po prostu kupi³e¶
kiepskiej jako¶ci ¶wiece...

Czy trafi³em na marne podróbki?Zakupu dokona³em w sklepie z czê¶ciami
samochodowymi!Gdzie kupowaæ ¶wiece ¿arowe i jakiej marki?

Kilka lat temu mia³em _identyczn±_ (!) przygodê ze ¶wiecami ¿arowymi
"Bosch", które z niewiadomego powodu "pad³y" po zaledwie kilku miesi±cach
u¿ytkowania. Od tego czasu kupujê (oraz wszystkim moim znajomym polecam)
tylko "Beru", które jak dot±d jeszcze nigdy (odpukaæ... ;-) ) mnie nie
zawiod³y :)

Nie mówiê ¿e dobre bo mo¿e inne tez ale te¿ mam Beru i pali od pykniêcia

57 Data: Grudzien 30 2008 00:13:23
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Marchewka 

By³em dzi¶ w sklepie reklamowaæ swiece.Przyjmuj±cy reklamacje pan, po
obejzeniu ¶wiec, stwierdzi³ ¿e dwie z czterech wygl±daj± na nieco rozdymane
o 1 mm grubsze na obwodzie od dwóch pozosta³ych(g³ówki).Twierdzi³ ¿e to wina
przeka¿nika grzania, czy ¶wiece nie powinny sie rozsypaæ od przegrzania?!
Mi³y pan powiedzia³ mi ¿e czasem z przeka¿nikiem siê tak zdarza ¿e siê
zwiera i ju¿ a to tego skutki. Da³ mi dwie sztuki z powrotem a dwie
powiedzia³ ¿e wy¶le na reklamacje, za¿ada³em ¿eby wys³a³ wszystkie.Czy to
mo¿e byæ moja wina ¿e ¶wiece zmar³y dok³adnie po 50 dniach korzystania?Czym
siê objawia przegrzanie ¶wiec patrz±c na nie?!

58 Data: Grudzien 30 2008 10:48:13
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Artur(m) 


U¿ytkownik "Wojtek Borczyk"  napisa³ w
wiadomo¶ci



Czy ten czas szacowa³e¶ obserwuj±c zga¶niêcie lampki kontrolnej (które nie
musi i z regu³y nie jest równoznaczne z wy³±czeniem grzania),

Jak siê ws³uchaæ to s³ychaæ takie ciche "klap"
i wtedy nie grzej±:)

Artur(m)

59 Data: Grudzien 30 2008 21:55:41
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Wojtek Borczyk 

On Tue, 30 Dec 2008, Artur(m) wrote:

> Czy ten czas szacowa³e¶ obserwuj±c zga¶niêcie lampki kontrolnej (które
> nie musi i z regu³y nie jest równoznaczne z wy³±czeniem grzania),
Jak siê ws³uchaæ to s³ychaæ takie ciche "klap"
i wtedy nie grzej±:)

No w³a¶nie o to "ciche klap" pyta³em ;-) Bo czasem kontrolka ga¶nie, ale
¿adnego "klap" po tym nie ma (bo np. styki przeka¼nika siê sklei³y), a
wtedy robi siê bardzo niefajnie ;-)

Pozdrawiam :)

W.

60 Data: Grudzien 30 2008 23:17:19
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Marchewka 

ale zalozylem swiece drugi dzien jezdze i slucham i jest pyk po 7s, wiec czy
to do q$#%^ nêdzy mo¿liwe ¿eby ten je@#@#$ przeka¿nik siê zacio³ ino raz i
usma¿y³ bosh-a?

61 Data: Grudzien 31 2008 00:15:23
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Karolek 


U¿ytkownik "Marchewka"  napisa³ w wiadomo¶ci

ale zalozylem swiece drugi dzien jezdze i slucham i jest pyk po 7s, wiec czy to do q$#%^ nêdzy mo¿liwe ¿eby ten je@#@#$ przeka¿nik siê zacio³ ino raz i usma¿y³ bosh-a?

Mozliwe.
Zdejmij obudowe przekaznika, zobacz jak styki wygladaja i juz wszystko bedziesz wiedzial.






Karolek

62 Data: Grudzien 31 2008 01:24:33
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Marchewka 

Dobra wyci±gne przekaznik jutro z mocowania,mam drugi na pó³ce, czym sie
objawia te jego zaciêcie?

63 Data: Grudzien 31 2008 10:49:11
Temat: Re: ¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.
Autor: Karolek 


U¿ytkownik "Marchewka"  napisa³ w wiadomo¶ci

Dobra wyci±gne przekaznik jutro z mocowania,mam drugi na pó³ce, czym sie objawia te jego zaciêcie?


Musisz zdjac obudowe przekaznika i zobaczyc jak wygladaja styki przekaznika, jak sa nadpalone, maja nierowna powierzchnie to mozliwe, ze czasem sie skleja i nie chca sie rozlaczyc.
Jak styki beda czyste i rowne to raczej nie przekaznik byl problemem, tylko kiepskie swiece.





Karolek

¦wiece ¿arowe Bosh umar³y po 2 miesi±cach.



Grupy dyskusyjne