Grupy dyskusyjne   »   Świece irydowe

Świece irydowe



1 Data: Styczen 08 2010 21:18:47
Temat: Świece irydowe
Autor: Maciej Litwiniuk 

Witam,

tak przeglądam sklepy moto, trafiem na świece i mnie uderzya rnica cenowa pomiędzy zwykymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x drosze).

Pytanie brzmi - w czym irydowe są lepsze (bo ponoć są). I czy w ogle jest sens kupować takowe. Pytanie raczej teoretyczne (nie mam zamiaru przepacać), ale trochę mnie to intryguje. W marketingowych przekazach mona znaleć informacje, e polepszają spalanie, a zatem przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wcią ta rnica cenowa nie daje mi spokoju.

Gdyby ktoś mgby wytumaczyć, bybym wdzięczny :)

Pozdrawiam,
Maciej



2 Data: Styczen 08 2010 21:58:50
Temat: Re: Świece irydowe
Autor: Vir 



Gdyby ktoś mgby wytumaczyć, bybym wdzięczny :)

Pozdrawiam,

za skutery.net:

"Za pojazd testowy posuya moja Suzuki GSX600F. Motocykl nie pierwszej modości, szczeglnie wraliwy na jako świec i problemy związane z nieosiąganiem waściwej temperatury świec.
Po wymianie świec na irydowe co ciekawe obrotomierz wskazywa obroty biegu jaowego rwne o 0,1 tys/min. Niby niewielka rnica, ale jednak syszalnie wpywająca na kulturę pracy silnika. Ponadto wskazwka obrotomierza nawet nie drgnęa podczas pracy na biegu jaowym.
Rewelacyjnie świece sprawoway się take podczas uruchomienia zimnego silnika. Nie tylko silnik zaskakuje za dotknięciem rozrusznika nawet po zimnej nocy, ale drastycznie skrci się potrzebny czas pracy silnika na ssaniu do unormowania się obrotw. Wedug naszych pomiarw Suzuki potrzebowaa na fabrycznych świecach (standardowa świeca NGK dwuelektrodowa) okoo 3:30 min pracy silnika na ssaniu do osiągnięcia rwnej pracy silnika i wyeliminowania problemw przygasania. Po wymianie na świece irydowe, przy takich samych warunkach termicznych otoczenia silnik wyrwnywa pracę na biegu jaowym po zaledwie 30 sekundach pracy na wączonym ssaniu. Silnik nie mia take skonności do duszenia się przy szybszym dodaniu gazu na pierwszych metrach jazdy.
Testowy pomiar wykonaliśmy na odcinku rwnym 1.000 km. Najbardziej interesowaa nas rnica w spalaniu i wpyw „kosmicznych” świec na dynamikę motocykla.
O ile podczas ubiegorocznego testowania magnetyzerw rnica w spalaniu bya na granicy będu statystycznego, to w przypadku świec irydowych rnica wystąpia cakiem spora.
Uśredniając wyliczenia spalanie spado o 9% (wyniki spalania: 5,4l-100km, 5,2l-100km, 5,6l-100km; przeciętny poziom spalania na standardowych świecach 6l-100km) – czyli więcej ni obiecywa producent!
Rozczarowa nas jednak wpyw „irydwek” na dynamikę motocykla. Pomiar przyspieszenia od 0 – 100 km wynis praktycznie tyle samo co przy standardowych świecach (5,8s do 100km/h – irydowe; 5,9s do 100km/h – fabryczne). Odczuwalna poprawa dynamiki występowaa dopiero w grnym zakresie obrotw (od 8 tys obrotw).
Na koniec, po przejechaniu testowego dystansu 1.000 km oceniliśmy stan świecy. Elektroda pozostaa idealnie czysta, bez adnych śladw okopcenia, nagaru czy innych zanieczyszczeń.
Czy warto zainwestować w NGK Iridium?
Odpowiadając sobie na to pytanie musisz wziąć pod uwagę przede wszystkim to jak uywasz jednośladu i czy zaley Ci nawet na drobnej poprawie osiągw. Świece nie naleą do tanich i mimo ich duszej ywotności stanowią większy wydatek. Na pewno nie mona kwestionować ich pozytywnego wpywu na kulturę pracy silnika, zmierzoną mniejszą konsumpcję paliwa i nieco lepszą dynamikę w grnym zakresie obrotw. Czy w takim razie stosować je tylko do maszyn po ekstremalnych modernizacjach? Nie – praktyka pokazuje, e na Zachodzie świece te stosowane są z duym powodzeniem jako podstawowe wyposaenie fabrycznych pojazdw. W standardowym skuterze przynią się duo lepiej do poprawy osiągw ni np. filtr stokowy, a cenowo stanowią podobny wydatek. Zadbajmy więc o to, aby cylinder naszego jednośladu mia zdrowe i nowoczesne „serce zaponu”."


--
Vir
Dua czarna bawarka i maa czarna japonka

3 Data: Styczen 09 2010 08:23:11
Temat: Re: Świece irydowe
Autor: Tytus 

Siemka

*** Gdyby ktoś mgby wytumaczyć, bybym wdzięczny :)

Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji.


--
         Tytus
ta motorynka

4 Data: Styczen 09 2010 10:45:13
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: Piotr Klimek 

Dnia (Sat, 9 Jan 2010 08:23:11 +0100) ktos podajacy sie za Tytus
wyklawiaturowal co nastepuje:

*** Gdyby kto mgby wytumaczy, bybym wdziczny :)

Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji.

A u mnie zalecaja zwykle NGK CR8EK, lub Denso U24ETR. Wlasnie
wymienilem swiece po 12kkm zgodnie z serwisowka, przez te 12kkm
nie zauwazylem zadnych niepokojacych objawow w pracy silnika, ale
moze moje V jest male :)

--
Pozdrawiam
Piotr Klimek
Suzuki SV1000S K3
http://bikepics.com/members/piko/

5 Data: Styczen 09 2010 03:51:26
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: Barnaba 

On 9 Sty, 08:23, "Tytus"  wrote:

Siemka

*** Gdyby kto mgby wytumaczy, bybym wdziczny :)

Moj manual wyklucza inne...podobno w duzych V nie ma opcji.

Rowniez u mnie moge latac tylko na irydowych, czas zmienic, podobno
roznica z przejscia ze zuzytych na nowe jest kolosalna. Nie wiem, nie
znam sie, tak zaslyszalem :)


--
Pozdrawiam,
Barnaba
VFR
Zimowo Ski-Doo

6 Data: Styczen 08 2010 13:09:20
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: AZ 

On 8 Sty, 21:18, Maciej Litwiniuk  wrote:

Witam,

tak przegldam sklepy moto, trafiem na wiece i mnie uderzya rnica
cenowa pomidzy zwykymi, a irydowymi (irydowe s jakie 4x drosze).

W moim przypadku jakie 2x. Jakie to dokadnie wieczki?
Pytanie brzmi - w czym irydowe s lepsze (bo pono s). I czy w ogle
jest sens kupowa takowe. Pytanie raczej teoretyczne (nie mam zamiaru
przepaca), ale troch mnie to intryguje. W marketingowych przekazach
mona znale informacje, e polepszaj spalanie, a zatem
przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wci ta rnica cenowa
nie daje mi spokoju.

Jednak ta rnica cenowa z nikd si nie bierze, poczytaj co jest
uywane do produkcji tych wiec.

Co do uytkowania, bardzo cikie do zalania, wytrzymuj pono 4x
duej, ja zaoyem na pocztku sezonu po bodaje 18kkm jak je
wycigaem wyglday prawie jak nwki - przerwa na elektrodach tak
jak producent ustali. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN.

--
Artur
Maszyna budowlana ZZR 1200

7 Data: Styczen 08 2010 13:10:33
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: AZ 

On 8 Sty, 22:09, AZ  wrote:


Co do uytkowania, bardzo cikie do zalania, wytrzymuj pono 4x
duej, ja zaoyem na pocztku sezonu po bodaje 18kkm jak je
wycigaem wyglday prawie jak nwki - przerwa na elektrodach tak
jak producent ustali. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN.

Aha no i do tego szybciej si nagrzewaj take ssanie mona zrzuci
ju po kilkunastu sekundach.

--
Artur
Maszyna budowlana ZZR 1200

8 Data: Styczen 08 2010 22:16:56
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: Don Pedro 

AZ pisze:

On 8 Sty, 22:09, AZ  wrote:
Co do uytkowania, bardzo cikie do zalania, wytrzymuj pono 4x
duej, ja zaoyem na pocztku sezonu po bodaje 18kkm jak je
wycigaem wyglday prawie jak nwki - przerwa na elektrodach tak
jak producent ustali. Wg. mnie dobrze wydane 240 PLN.

Aha no i do tego szybciej si nagrzewaj take ssanie mona zrzuci
ju po kilkunastu sekundach.

O, to dugo pracy ssania zaley od temperatury wiec?

pozdr
DP
TL-S

9 Data: Styczen 08 2010 13:35:20
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: AZ 

On 8 Sty, 22:16, Don Pedro  wrote:


O, to d ugo pracy ssania zale y od temperatury wiec?

A nie?

--
Artur
Maszyna budowlana ZZR 1200

10 Data: Styczen 09 2010 12:20:45
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: Don Pedro 

AZ pisze:

On 8 Sty, 22:16, Don Pedro  wrote:
O, to d ugo pracy ssania zale y od temperatury wiec?

A nie?

A nie. Hint: czy jak na rozgrzanym silniku wymienisz wiece, to od nowa wczysz ssanie? ;)

pozdr
DP
TL-S

11 Data: Styczen 11 2010 10:09:03
Temat: Re: Świece irydowe
Autor: AZ 

On 2010-01-09, Don Pedro  wrote:

AZ pisze:
On 8 Sty, 22:16, Don Pedro  wrote:
O, to d ugo pracy ssania zale y od temperatury wiec?

A nie?

A nie. Hint: czy jak na rozgrzanym silniku wymienisz świece, to od nowa
wączysz ssanie? ;)

Dobra sie trochę zagalopowaem ;-) Byc moze dziaa to w sposob - irydowe
przyczyniaja sie do lepszego/efektywniejszego spalania mieszanki co w
rezultacie przyczynia sie do szybszego nagrzewania silnika? Albo inaczej
stabilniejsza praca swiecy pozwala zimnemu silnikowi chodzic na nizszych
obrotach/bez ssania?

--
Artur
ZZR 1200

12 Data: Styczen 09 2010 11:48:56
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: Rafa VFR 

Witam
Ja tam specjalist nie jestem ale mnie uczono, e temperatura wiecy
(waciwa temperatura) odpowiada przede wszystkim za prawidowe
samooczyszczanie si wiecy ale nie za bardzo ma to wiele wsplnego ze
ssaniem. W ssaniach automatycznych dane o temepraturze nie s chyba brane ze
wiec ?
No ale najwaniejsze moim zdaniem to przekana siebie samego do dobrego
zakupu.
A najlepsze testy znw moim zdaniem to wzi do leciwe ju moto i wymieni
wiece lub filtr stokowy lub wstawi magnetyzer albo dola co do oleju -
potem ocenia jak to parametry si poprawiaj.
Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka wieca
wg teorii powinna by zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej
rednicy (to te na +) no i odstp elektrod na odpowiednim poziomie.
Spalanie paliwa - zdecydowanie musi pj w d :-) ale do tego wystarczy
kupi na allegro magnetyzer - jest taszy :-)
Pzdr
RK
Aha no i do tego szybciej si nagrzewaj take ssanie mona zrzuci
ju po kilkunastu sekundach.

13 Data: Styczen 09 2010 12:26:41
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: []v[]artec 

Rafa VFR pisze:

Iryd wg mojej wiedzy jest zdecydowanie twardzszy (elektroda) i taka wieca wg teorii powinna by zdecydowanie trwalsza, elektorda jest mniejszej rednicy (to te na +) no i odstp elektrod na odpowiednim poziomie.

Wanie zakupiem na przyszy sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak bdzie z odpalaniem, prac i spalaniem opowiem w sezonie. Serwiswka podaje wymian normalnych wiec CR9EHVX-9 co 24 ty. km. Zastanawiam si w takim razie o ile mona (narazie teoretycznie) ten okres wyduy ??? Na opakowaniach chwal si trwaoci 120ty. km ale to raczej przy samochodowych obrotach...

--
Martec - Jelenia Gra
..:: CBR 1100XX

14 Data: Styczen 09 2010 14:13:58
Temat: Re: wiece irydowe
Autor: Kuczu 

[]v[]artec pisze:

Wanie zakupiem na przyszy sezon do swojego XX'a (jednak zostaje u mnie !) irydowe NGK CR9EHIX-9. Jak bdzie z odpalaniem, prac i spalaniem opowiem w sezonie. Serwiswka podaje wymian normalnych wiec CR9EHVX-9 co 24 ty. km. Zastanawiam si w takim razie o ile mona (narazie teoretycznie) ten okres wyduy ??? Na opakowaniach chwal si trwaoci 120ty. km ale to raczej przy samochodowych obrotach...

Blad. EHVX to nie sa normalnee swiece. To sa swiece platynowe. Firma NGK juz od jakiegos czasu nie produkuje serii Platinum gdyz zastapila ja wlasnie seria Iridium. Tak wiec irydowe EHIX sa jak najbardziej odpowiednie i zalecane jako zamiennik do serii EHVX. I nic sie w trwalosci i oszczednosci nie zmieni. Normalne swiece w tej cieplocie to CR9E.


--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C 666 Edition
www.bikepics.com/members/kuczu/87fxr/

15 Data: Styczen 08 2010 22:25:29
Temat: Re: Świece irydowe
Autor: Leszek Karlik 

On Fri, 08 Jan 2010 21:18:47 +0100, Maciej Litwiniuk   wrote:

[...]

tak przeglądam sklepy moto, trafiem na świece i mnie uderzya rnica  cenowa pomiędzy zwykymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x drosze).

Ja kupiem na ebayu za tyle co normalne NGK w Polsce na allegro, aczkolwiek
to byo jak dolar sta po 2,5 z :-)

Pytanie brzmi - w czym irydowe są lepsze (bo ponoć są). I czy w ogle  jest sens kupować takowe.

Ja tam mam mniej problemw z odpalaniem w niskich temperaturach. Poza tym
są podobno odporniejsze na zalanie i trwalsze.

--
Leszek 'Leslie' Karlik
NTV 650

16 Data: Styczen 10 2010 20:00:29
Temat: Re: Świece irydowe
Autor: Ozz 

Maciej Litwiniuk pisze:

Witam,

tak przeglądam sklepy moto, trafiem na świece i mnie uderzya rnica cenowa pomiędzy zwykymi, a irydowymi (irydowe są jakieś 4x drosze).

Pytanie brzmi - w czym irydowe są lepsze (bo ponoć są). I czy w ogle jest sens kupować takowe. Pytanie raczej teoretyczne (nie mam zamiaru przepacać), ale trochę mnie to intryguje. W marketingowych przekazach mona znaleć informacje, e polepszają spalanie, a zatem przyspieszenie, moc, itd. Bullshit, wiem. Ale wcią ta rnica cenowa nie daje mi spokoju.


Teorie google Ci poda.
W praktyce po wymianie na irydowe zaobserwowalem, ze przy zimnym silniku szybciej moglem wylaczyc ssanie. Jezdzilem do polowy grudnia przy temperaturach 0-5 stopni i rano jadac do pracy byly mniejsze problemy z nierowna praca silnika na pierwszych kilometrach. Spalanie na trasie spadlo srednio o pol litra.
Roznica w cenie byla dwukrotna, za standardowe placilem 25-30zl za sztuke, za irydowe bodajze 58zl za jedna.

Ozz

Świece irydowe



Grupy dyskusyjne