Grupy dyskusyjne   »   wykresy z hamowni - parametr "straty"

wykresy z hamowni - parametr "straty"



1 Data: Lipiec 21 2013 15:21:02
Temat: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: BartekK 

Oglądając różne wykresy z różnych hamowni (podwoziowych) widać uwzględniany parametr P-strat "moc strat" - na przykładowym wykresie zielony:
http://images43.fotosik.pl/1893/8b4e7e1d8bfecb04med.jpg

Jak się domyślam (i z tego co wiem o takich pomiarach) to pomiar polega na pomiarze mocy oddawanej na kołach, a żeby przeliczyć to na moc oddawaną przez silnik - wprowadza się ten parametr "P-straty", który powinien uwzględniać opory toczenia kół, mostu, skrzyni itd, - tak by po jego dodaniu dojć do mocy "na wale".

To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego? Gdzie zmieniają się opory np w skrzyni (skoro to samo przełożenie, te same obroty), czy na kołach (ta sama średnica opon, te same opony, itd)?
(pomijając kwestie prawdziwych dragsterów o tysiącach KM, gdzie wraz z mocą i obrotami znacznie zmienia się geometria opon).

Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany? Pomijając możliwoć "oszacowania" (tzn tak go dobrania, by osiągnąć oczekiwaną moc), to można by go mierzyć np "na luzie" kręcąc kołami + skrzynią zewnętrznym silnikiem elektrycznym, i mierząc pobór mocy w zależności od obrotów tego silnika, ale to powinno mieć kiepską dokładnoć, zwłaszcza przy skrzyniach automatycznych, gdzie smarowanie (czyli też opory) zależÄ… od obrotów silnika (bo z niego napędzany jest obieg oleju), a nie kół.

--
| Bartłomiej Kuźniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173



2 Data: Lipiec 21 2013 17:22:03
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

BartekK wrote:

To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?

On zależy od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
analizowanie go nie ma większego sensu.
 
Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?

Odwrotnie niż moc -- wtedy, gdy auto "hamuje" po właściwym
pomiarze.

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

3 Data: Lipiec 21 2013 20:45:21
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: Lewis 

W dniu 2013-07-21 19:22, tᴏ pisze:

BartekK wrote:

To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?

On zależy od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
analizowanie go nie ma większego sensu.

Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?

Odwrotnie niż moc -- wtedy, gdy auto "hamuje" po właściwym
pomiarze.


Fuck nie spodziewałem się że jeszcze kiedykolwiek zobaczę jakiś merytoryczny post z "Twojej klwiatury"

--
Pozdrawiam
Lewis

4 Data: Lipiec 21 2013 20:13:50
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

Lewis wrote:

Fuck nie spodziewałem się że jeszcze kiedykolwiek zobaczę jakiś
merytoryczny post z "Twojej klwiatury"

Jestem dzisiaj w wyjątkowo dobrym humorze, a to dlatego, że zastąpiłem w
moim Polonezie Trucku Royu płyn hamulcowy moczem wyżła, a siła hamowania
spadła bardzo nieznacznie. W ten prosty sposób zaoszczędziłem 20 zł. I
jak tu się nie cieszyć?

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

5 Data: Lipiec 22 2013 01:41:57
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: BartekK 

W dniu 2013-07-21 19:22, tᴏ pisze:

To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego?

On zależy od tego, jak mocno przypniesz auto pasami do rolek, wiec
analizowanie go nie ma większego sensu.
Ale przeważnie, cokolwiek by nie było robione w aucie - na drugim (po-tuningowym) wykresie jest on wyższy.
Ale tak sobie myślę, czy przypadkiem nie jest tutaj tak, że ktoś (by uzyskać wykresy potwierdzające fikcyjny wzrost mocy) kliknie w konfiguracji/ustawieniach hamowni jakiś parametr (zmieniający np tarcie/temperaturę czy cośtam), i dzięki temu "wszystkie wykresy idą w górę" - i ten nieszczęsny Pstraty też (choć nie powinien), ujawniając właśnie tą modyfikację?

Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?
Odwrotnie niż moc -- wtedy, gdy auto "hamuje" po właściwym
pomiarze.
Czyli mierzymy "moc hamowania silnikiem" (napędzając go bezwładnościowo z rolek hamowni)? Trochę kiepsko i niedokładnie, bo wirujące częsci napędu - też mają swoją energię do wytracenia, a nie tylko rolki z zewnątrz (zwłaszcza że różne konstrukcje zupełnie dziwnie zachowują się przy hamowaniu silnikiem, wcale niekoniecznie propocjonalnie do strat mocy przy rozpędzaniu), to już pomiar "na luzie" oporów toczenia skrzyni wydaje mi się sensowniejszy.



--
| Bartłomiej Kuźniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

6 Data: Lipiec 22 2013 23:08:47
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

BartekK wrote:

Ale przeważnie, cokolwiek by nie było robione w aucie - na drugim
(po-tuningowym) wykresie jest on wyższy. Ale tak sobie myślę, czy
przypadkiem nie jest tutaj tak, że ktoś (by uzyskać wykresy
potwierdzające fikcyjny wzrost mocy) kliknie w konfiguracji/ustawieniach
hamowni jakiś parametr (zmieniający np tarcie/temperaturę czy cośtam), i
dzięki temu "wszystkie wykresy idą w górę" - i ten nieszczęsny Pstraty
też (choć nie powinien), ujawniając właśnie tą modyfikację?

Jeśli przypną mocniej, to opory wyjdą wyższe, ale moc na kołach niższa,
moc na silniku taka sama.

Wielu nieuczciwych tunerów stosuje natomiast taki trick, że hamują auto
przed tuningiem z włÄ…czoną klimą, a potem ją wyłÄ…czają -- to doda kilka
KM, a i na wykresie strat może być pewnie widoczne. Zresztą da się
oszukać na wiele sposobów, więc trzeba jechać po prostu do sprawdzonego
tunera, choćby dlatego, że słabo zrobiony program może Ci z czasem zepsuć
auto.


Czyli mierzymy "moc hamowania silnikiem" (napędzając go bezwładnościowo
z rolek hamowni)?

Zdaje się, że to jest na luzie czy tam z wciśniętym sprzęgłem.

Trochę kiepsko i niedokładnie, bo wirujące częsci
napędu - też mają swoją energię do wytracenia, a nie tylko rolki z
zewnątrz (zwłaszcza że różne konstrukcje zupełnie dziwnie zachowują się
przy hamowaniu silnikiem, wcale niekoniecznie propocjonalnie do strat
mocy przy rozpędzaniu), to już pomiar "na luzie" oporów toczenia skrzyni
wydaje mi się sensowniejszy.

To nie ma wielkiego znaczenia, bo opory jako takie nikogo specjalnie nie
interesują. Typowa hamownia mierzy zasadniczo moc na kołach, potem
straty, potem dodaje jedno do drugiego no i z tego wszystkiego wylicza
tez moment. Więc błÄ…d pomiaru strat znosi się z błÄ™dem pomiaru mocy.

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

7 Data: Lipiec 22 2013 17:04:33
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

W dniu wtorek, 23 lipca 2013 01:08:47 UTC+2 użytkownik tᴏ napisał:

BartekK wrote:



> Ale przeważnie, cokolwiek by nie było robione w aucie - na drugim

> (po-tuningowym) wykresie jest on wyższy. Ale tak sobie myślę, czy

> przypadkiem nie jest tutaj tak, że ktoś (by uzyskać wykresy

> potwierdzające fikcyjny wzrost mocy) kliknie w konfiguracji/ustawieniach

> hamowni jakiś parametr (zmieniający np tarcie/temperaturę czy cośtam), i

> dzięki temu "wszystkie wykresy idą w górę" - i ten nieszczęsny Pstraty

> też (choć nie powinien), ujawniając właśnie tą modyfikację?



Jeśli przypną mocniej, to opory wyjdą wyższe, ale moc na kołach niższa,

moc na silniku taka sama.



Wielu nieuczciwych tunerów stosuje natomiast taki trick, że hamują auto

przed tuningiem z włÄ…czoną klimą, a potem ją wyłÄ…czają -- to doda kilka

KM, a i na wykresie strat może być pewnie widoczne. Zresztą da się

oszukać na wiele sposobów, więc trzeba jechać po prostu do sprawdzonego

tunera, choćby dlatego, że słabo zrobiony program może Ci z czasem zepsuć

auto.





> Czyli mierzymy "moc hamowania silnikiem" (napędzając go bezwładnościowo

> z rolek hamowni)?



Zdaje się, że to jest na luzie czy tam z wciśniętym sprzęgłem.



> Trochę kiepsko i niedokładnie, bo wirujące częsci

> napędu - też mają swoją energię do wytracenia, a nie tylko rolki z

> zewnątrz (zwłaszcza że różne konstrukcje zupełnie dziwnie zachowują się

> przy hamowaniu silnikiem, wcale niekoniecznie propocjonalnie do strat

> mocy przy rozpędzaniu), to już pomiar "na luzie" oporów toczenia skrzyni

> wydaje mi się sensowniejszy.



To nie ma wielkiego znaczenia, bo opory jako takie nikogo specjalnie nie

interesują. Typowa hamownia mierzy zasadniczo moc na kołach, potem

straty, potem dodaje jedno do drugiego no i z tego wszystkiego wylicza

tez moment. Więc błÄ…d pomiaru strat znosi się z błÄ™dem pomiaru mocy.



--

ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

Dodać jeszcze trzeba że te wszystkie poprawki w samochodach potrzebne są jak szankier na chuju.

8 Data: Lipiec 23 2013 08:48:37
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: Lewis 

W dniu 2013-07-23 02:04,  pisze:

Dodać jeszcze trzeba że te wszystkie poprawki w samochodach potrzebne są jak szankier na chuju.


Miałeś kiedyś samochód, który był naprawdę solidnie nadłubany? Od hamulców przez zawieszenie po silnik a nie obwieszony ledami z "cheap rezystorem"?

--
Pozdrawiam
Lewis

9 Data: Lipiec 23 2013 04:20:00
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

W dniu wtorek, 23 lipca 2013 08:48:37 UTC+2 użytkownik Lewis napisał:

W dniu 2013-07-23 02:04,  pisze:



> Dodać jeszcze trzeba że te wszystkie poprawki w samochodach potrzebne są jak szankier na chuju.

>



Miałeś kiedyś samochód, który był naprawdę solidnie nadłubany? Od

hamulców przez zawieszenie po silnik a nie obwieszony ledami z "cheap

rezystorem"?



--

Pozdrawiam

Lewis

Nie. Samochód to dla mnie zużywająca się rzecz przeznaczona do określonego celu. Nie jest nim poprawianie wyglądu żebym się lepiej czuł psychicznie. Lodówkę i pralkę też tuningujesz?

10 Data: Lipiec 23 2013 20:35:04
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: ddddddd 

W dniu 2013-07-23 13:20,  pisze:


Miałeś kiedyś samochód, który był naprawdę solidnie nadłubany? Od

hamulców przez zawieszenie po silnik a nie obwieszony ledami z "cheap

rezystorem"?


Nie. Samochód to dla mnie zużywająca się rzecz przeznaczona do określonego celu. Nie jest nim poprawianie wyglądu żebym się lepiej czuł psychicznie. Lodówkę i pralkę też tuningujesz?


a co mają hamulce, zawieszenie czy silnik do poprawiania wyglądu?


--
Pozdrawiam
Lukasz

11 Data: Lipiec 23 2013 11:48:33
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

W dniu wtorek, 23 lipca 2013 20:35:04 UTC+2 użytkownik ddddddd napisał:

W dniu 2013-07-23 13:20,  pisze:

>>

>> Miałeś kiedyś samochód, który był naprawdę solidnie nadłubany? Od

>>

>> hamulców przez zawieszenie po silnik a nie obwieszony ledami z "cheap

>>

>> rezystorem"?

>>

>

> Nie. Samochód to dla mnie zużywająca się rzecz przeznaczona do określonego celu. Nie jest nim poprawianie wyglądu żebym się lepiej czuł psychicznie. Lodówkę i pralkę też tuningujesz?

>



a co mają hamulce, zawieszenie czy silnik do poprawiania wyglądu?





--

Pozdrawiam

Lukasz

To samo co zwiększenie obrotów w pralce. Fabryka wie co robi. Głupi ludzie najczęściej nie wiedzą.

12 Data: Lipiec 23 2013 19:05:24
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: masti 

Dnia pięknego Tue, 23 Jul 2013 11:48:33 -0700 osobnik zwany kogutek444
napisał:


To samo co zwiększenie obrotów w pralce. Fabryka wie co robi.

jasne, że wie. Robi produkt, który ma się zepsuć w określonym momencie


Głupi
ludzie najczęściej nie wiedzą.

jak widać ty wierzysz w te bzdury, że to dla twojego dobra.



--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

13 Data: Lipiec 27 2013 09:20:48
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

masti wrote:

To samo co zwiększenie obrotów w pralce. Fabryka wie co robi.

jasne, że wie. Robi produkt, który ma się zepsuć w określonym momencie

Kurwa, kolejny nawiedzony.

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

14 Data: Lipiec 29 2013 12:12:53
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: masti 

Dnia pięknego Sat, 27 Jul 2013 09:20:48 +0000 osobnik zwany tᴏ napisał:

masti wrote:

To samo co zwiększenie obrotów w pralce. Fabryka wie co robi.

jasne, że wie. Robi produkt, który ma się zepsuć w określonym momencie

Kurwa, kolejny nawiedzony.

tak, tak. Bo w fabrykach pracują sami dobroczyńcy ludzkości



--
Ford Mondeo 2.0 PMS edition, Jeep Grand Cherokee 4.0
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówię, to grunt zabija!" T.Pratchett

15 Data: Lipiec 27 2013 09:18:46
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

kogutek444 wrote:

Dodać jeszcze trzeba że te wszystkie poprawki w samochodach potrzebne są
jak szankier na chuju.

Kogutek, Ty jak coś pierdolniesz...

--
ssᴉʅq sᴉ ǝɔuɐɹouɓᴉ

16 Data: Lipiec 21 2013 11:10:28
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor:

W dniu niedziela, 21 lipca 2013 15:21:02 UTC+2 użytkownik BartekK napisał:

Oglądając różne wykresy z różnych hamowni (podwoziowych) widać

uwzględniany parametr P-strat "moc strat" - na przykładowym wykresie

zielony:

http://images43.fotosik.pl/1893/8b4e7e1d8bfecb04med.jpg



Jak się domyślam (i z tego co wiem o takich pomiarach) to pomiar polega

na pomiarze mocy oddawanej na kołach, a żeby przeliczyć to na moc

oddawaną przez silnik - wprowadza się ten parametr "P-straty", który

powinien uwzględniać opory toczenia kół, mostu, skrzyni itd, - tak by po

jego dodaniu dojść do mocy "na wale".



To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z

hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten

parametr się zmienia. Czasem nawet znacznie. Dlaczego? Gdzie zmieniają

się opory np w skrzyni (skoro to samo przełożenie, te same obroty), czy

na kołach (ta sama średnica opon, te same opony, itd)?

(pomijając kwestie prawdziwych dragsterów o tysiącach KM, gdzie wraz z

mocą i obrotami znacznie zmienia się geometria opon).



Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany? Pomijając

możliwość "oszacowania" (tzn tak go dobrania, by osiągnąć oczekiwaną

moc), to można by go mierzyć np "na luzie" kręcąc kołami + skrzynią

zewnętrznym silnikiem elektrycznym, i mierząc pobór mocy w zależności od

obrotów tego silnika, ale to powinno mieć kiepską dokładność, zwłaszcza

przy skrzyniach automatycznych, gdzie smarowanie (czyli też opory)

zależą od obrotów silnika (bo z niego napędzany jest obieg oleju), a nie

kół.



--

| Bartłomiej Kuźniewski

|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/

| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

Trzecia zagadka. Ile pali silnik benzynowy oddający na wale 200 koni.
a) 15 litrów.
b) 60 litrów
c) 100 litrów.

17 Data: Lipiec 23 2013 18:42:14
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: BartekK 

W dniu 2013-07-21 20:10,  pisze:

Trzecia zagadka. Ile pali silnik benzynowy oddający na wale 200 koni.
a) 15 litrów.
b) 60 litrów
c) 100 litrów.
Ale na co? Na 100km, na godzinę, na miesiąc, i czego?


--
| Bartłomiej Kuźniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

18 Data: Lipiec 22 2013 16:31:40
Temat: Re: wykresy z hamowni - parametr "straty"
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sun, 21 Jul 2013 15:21:02 +0200, BartekK napisał(a):

To niech mi ktoś wytłumaczy, dlaczego w 99% znajdowanych wykresów z
hamowni, tam gdzie jest pomiar "przed" i "po" jakimś tuningu - ten
parametr się zmienia.

To jest dziwne - u mnie przy różnych kombinacjach przy silniku wykres mocy
oczywiście się zmieniał, ale strat nie.
No chyba że mówisz o różnicach rzędu błędu pomiarowego.


Oraz druga zagadka - jak ten parametr jest wyznaczany?

Po wykonaniu właściwego pomiaru, mierzy czas hamowania rolek.
Wydaje mi się że jest wtedy wciśnięte sprzęgło.

W stosunku do czasu hamowania samych rolek wyznacza się ten parametr.
Potem dodaje się go do mocy zmierzonej na rolkach i daje to niby moc na
wale korbowym.

wykresy z hamowni - parametr "straty"



Grupy dyskusyjne