za dobre hamulce - droga hamowania
1 | Data: Pa?dziernik 04 2007 04:57:05 |
Temat: za dobre hamulce - droga hamowania | |
Autor: | ostatnio sprawdzalem ile moje auto potrzebuje metrow do zatrzymania 2 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 14:11:32 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: PJ | druga osoba obserwujaca wszystko z boku. myslalem, ze zaniza mi Prędkościomierz zawsze zaniża, kwestia tylko o ile. W Focusie w stosunku do GPS'a ok 8km/h W Passacie rok 86 :-) o około 10km/h PJ 3 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 14:15:21 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Tomasz Pyra | pisze: ostatnio sprawdzalem ile moje auto potrzebuje metrow do zatrzymania Po pierwsze - 100km/h. Jeżeli mierzysz prędkościomierzem to może być równie dobrze 90km/h. Do pomiaru prędkości musisz użyć jakiegoś skalibrowanego urządzenia, lub przynajmniej obliczyć i potem uwzględniać błąd wskazań prędkościomierza. Po drugie pomiar długości - nie mierz długości śladów, a odległość od miejsca gdzie zapaliły się światła stopu do miejsca zatrzymania. Żeby to uchwycić potrzebujesz IMO kamery a nie obserwatora i musisz uwzględnić że przy 25fps przejeżdżasz ponad metr na klatkę. Różnica wynika z czasu potrzebnego na zwiększenie ciśnienia w układzie hamulcowym i zatrzymanie kręcących się kół. Zaraz po naciśnięciu na hamulec samochód jeszcze prawie nie hamuje, potrzebuje czasu na zablokowanie kół, a jedziesz ponad 27m/s. myslalem, ze zaniza mi Prędkościomierze zaniżają w zasadzie we wszystkich autach. 5-10% to norma. Rzadko które samochody są bliższe prawdy. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 4 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 14:24:43 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Michal k. | Prędkościomierze zaniżają w zasadzie we wszystkich autach. zawyżaja... okolo 10%, ponoc to siakis wymog bepzieczenstwa itd. z gps wystarczy skonfrontowac.. M 5 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 14:43:01 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Maciej Loret | Witam. zawyżaja... okolo 10%, ponoc to siakis wymog bepzieczenstwa itd. Może DO 10%? W moim poprzednim przy 200km/h licznik pokazywał 207, w obecnym bodaj 204, ale tu głowy nie dam. -- Pozdrawiam, Maciej Loret www.maciejloret.neostrada.pl - linki dla właścicieli Alfa Romeo i nie tylko PMS+ PJ S+ p- M- W+ P+:++ X+ L++ B+(++) M- - Z++ T-(- -) W- CB 6 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 14:52:34 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: szerszen |
Może DO 10%? wez pod uwage ze blad pomiaru w analogowych wskaznikach nie jest identyczny w calym zakresie pomiarowym, jest zmienny, im nizsze wskazania w stosunku do wyskalowania licznika tym wiekszy moze byc blad pomiaru 7 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 15:10:21 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Maciej Loret | Witam. wez pod uwage ze blad pomiaru w analogowych wskaznikach nie jestidentyczny w calym zakresie pomiarowym, jest zmienny, im nizsze wskazania w stosunku do Niewiele pamiętam z miernictwa, bo było to 20 lat temu... Ale pamiętam, że były różne mierniki i posiadały rózne błędy w róznych miejscach swych zakresów... Ale pamiętam, też że przy 100km/h błąd bezwzględny był w pierwszym aucie mniejszy niż przy 200km/h. Względny również, choć chyba niewiele... -- Pozdrawiam, Maciej Loret www.maciejloret.neostrada.pl - linki dla właścicieli Alfa Romeo i nie tylko PMS+ PJ S+ p- M- W+ P+:++ X+ L++ B+(++) M- - Z++ T-(- -) W- CB 8 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 10:05:00 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: PAndy |
9 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 10:15:37 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: szerszen |
ogolnie podpisze sie pod Toba choc to uwaga do tego forka ze liczniki zawsze zawyzaja i to zawyzaja nieliniowo - im wyzsza predkosc tym wiekszy blad - na koncu skali mzoe wynosic nawet 20 - 25kmph - robione pytanie teraz co rozumiesz przez liniowosc, predkosc w km/h czy procentowa roznice w stosunku do wskazania :) 10 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 10:11:25 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Pete |
zawyżaja... okolo 10%, ponoc to siakis wymog bepzieczenstwa itd. Dokładnie, jest wymóg, że prędkościomierz nie może zaniżać, natomiast jeśli zawyża o ileśtam procent (właśnie chyba do 10), to jest to dopuszczalne. Jeśli by ktoś zgłosił się do ASO z reklamacją, że jego prędkościomierz zawyża, to ASO nie kiwnie palcem dopóki nie zawyża ponad 10%. Pete 11 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 16:57:17 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Tomasz Pyra | Maciej Loret pisze: Witam. Ja zauważyłem że te błędy niekoniecznie są liniowe. Zwłaszcza że w niektórych samochodach skala prędkościomierza nie jest nawet liniowa (często koniec prędkościomierza ma gęstszą skalę niż początek), wskazówka lubi mieć po prostu przesunięcie itp. W moim samochodzie przy 40 na liczniku GPS wskazywał stabilnie 42km/h, przy 100 na liczniku GPS wskazuje 95km/h, a przy 160 GPS mówił 149. W Mondeo MkII odczyt prędkościomierza w całej skali był zawyżony równo o 10%. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 12 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 16:03:21 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Ami |
Prędkościomierze ZANIZAJA tylko w niektorych zepsutych autach. Nie wprowadzaj w błąd. Prędkościomierze prawie zawsze ZAWYZAJĄ predkosc o ok 5 - 10km/h. -- Ami 13 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 16:59:14 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Tomasz Pyra | Ami pisze: Prędkościomierze prawie zawsze ZAWYZAJĄ predkosc Przepraszam, oczywiście chodziło mi o zawyżanie odczytu :) -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 14 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 14:40:21 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: szerszen |
15 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 12:49:28 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: 'Tom N' | szerszen w Użytkownik napisał w wiadomości jak juz tu ci radzono rozpedz sie do jakis 110 i na drodze wyznacz sobie punkt Niech sobie odmierzy 40 metrów od jakiejś betonowej ściany... nie dość, że będzie całkiem blisko prawdy to z dreszczykiem ;-) -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 16 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 14:56:43 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Agent |
Taaa, jasne. Jadąc 110 akurat ucelujesz w linie na asfalcie zeby zacząć hamować. I dlaczego 110? Ja myśle ze najlepszy pomysł z ta kamerą. znaczy filmujesz auto adące z prędkością 100 z drugiego jadącego obok auta. kamera rejestruje moment włączenia śwateł stop wtedy widać w jakim to było miejscu. Do tego przydałoby sie miec jakieś dobre punkty odniesienia. 17 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 15:48:48 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: szerszen |
Taaa, jasne. Jadąc 110 akurat ucelujesz w linie na asfalcie zeby zacząć hamować. I dlaczego 110? bo to jest blizsze rzeczywistemu 100 niz licznikowe 100 18 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 16:49:46 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: pablos | Użytkownik napisał w wiadomości ostatnio sprawdzalem ile moje auto potrzebuje metrow do zatrzymania Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu nacisniecia na pedal hamulca. Odpowiedni wzor i mamy droge w metrach. 19 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 12:29:50 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Pete |
Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu Wzór na zaczymanie? :) Pete 20 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 18:51:01 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: pablos |
Wzor na droge hamowania 0,5*V*t=S V=100km/h=27,8 m/s t= czas w sekunadch S= wynik czyli droga w metrach 21 |
Data: Pa?dziernik 04 2007 18:57:08 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: marjan |
Taki wzór jest dobry przy zdaniach fizycznych jak masz stałe przyspieszenie (w tym przypadku ujemne), natomiast w warunkach panujących na drodze nie wydaje mi się aby pojazd tracił prędkość z takim samym przyspieszeniem (czy tam opóźnieniem, jak kto woli). pozdrawiam, marjan 22 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 13:07:19 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Jan Kowalski |
Nie ma znaczenia opóźnienie. Znaczenie ma czas, po którym samochód sięWzor na droge hamowania zatrzymuje. S = V* t - 0.5 * a * t * t Bieżesz średnie opóźnienie czyli (V - 0)/t to po przekształceniu masz podany wyżej wzór S = 0.5 * V * t Jeśli wcześniej będzie lepiej hamował to później gorzej - czas będzie taki sam. A jeśli lepiej i na początku i na końcu to i droga będzie któtsza, bo droga jest w funkcji czasu 23 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 13:32:09 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Tomasz Pyra | Jan Kowalski pisze: Nie ma znaczenia opóźnienie. Znaczenie ma czas, po którym samochód się zatrzymuje. Jeżeli na poczštku będzie hamował gorzej, a póniej lepiej, to rednia prędkoć będzie wyższa niż v(0)/2. Jeżeli na poczštku lepiej, a potem gorzej, to będzie mniejsza. A to dlatego że przyspieszenie (opónienie) nie jest stałe. Wyobra sobie samochód który po nacinięciu hamulca przez 3s zupełnie nie hamuje, a potem nagle staje jak wryty. czyli v(0)=27.7m/s t=3s Z Twojego wzoru wynika że powinien się zatrzymać na drodze S=0.5*27.7m/s*3s=41.5m, a w rzeczywistoci zatrzyma się na drodze 2x dłuższej bo przez 3s przejedzie 83m, a następnie tam zatrzyma się w ułamku sekundy. W rzeczywistych samochodach też zachodzi takie zjawisko (ale nie tak mocno) - po nacinięciu hamulca przez pewien czas zwiększa się cinienie w układzie hamulcowym aż będzie wystarczajšce dla zablokowania kół. Dopiero wtedy samochód hamuje z pełnš skutecznociš. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 24 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 14:33:33 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: kan | Tomasz Pyra wrote: Jeżeli na poczštku będzie hamował gorzej, a póniej lepiej, to rednia prędkoć będzie wyższa niż v(0)/2. Żle. Jeli przyjmuje się założenia poczštkowe to trzeba się do nich stosować. Nie możesz zakładać hamowania jeli go nie ma. W tym pierwszym okresie a=0 więc nie mozna stosować uproszczenia w postaci S = 0.5 * V * t ponieważ wychodzšc z S = V* t - 0.5 * a * t * t dla okresu w którym nie hamujesz zostaje S = V* t czyli wszystko się zgadza. Nawet jak w okresie hamowania przypieszenie będzie się zmieniać to i tak nie ma to znaczenia pomijajšc przypadek a=0 ponieważ wtedy hamowanie się kończy. -- Pozdrawiam, kan 25 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 16:54:48 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: 'Tom N' | kan w Tomasz Pyra wrote: Żle. Jeśli przyjmuje się założenia początkowe to trzeba się do nich A hamulec naciśnięty i stoper włączony... W tym pierwszym To teraz powiedz, w którym momencie zacząć mierzyć czas, gdy juz hamulce zadziałają -- przypominam, że sugestia była, żeby nie mierzyć drogi tylko ja wyliczyć ze zmierzonego czasu, od chwili naciśnięcia hamulca -- Tomasz Nycz [priv-- >>X-Email] 26 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 22:17:41 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Tomasz Pyra | kan pisze: Wyobraź sobie samochód który po naciśnięciu hamulca przez 3s zupełnie nie hamuje, a potem nagle staje jak wryty. czyli v(0)=27.7m/s t=3s Droga hamowania jest to odległość którą przebył samochód od chwili naciśnięcia pedału hamulca, do czasu zatrzymania samochodu. A samochód w chwili naciśnięcia pedału hamulca jeszcze nie hamuje a już mierzymy mu drogę hamowania. Mija pewien czas podczas którego rośnie ciśnienie w układzie hamulcowym i przez ten czas opóźnienie nie jest stałe. Przy hamowaniu 100-0 ten czas narastania opóźnienia ma kluczową rolę w długości drogi hamowania. Pamiętam eksperyment który pokazano w TV właśnie na ten temat - ile jest jeszcze do zrobienia w hamulcach. Wzięto jakiegoś Golfa który zatrzymał się ze 100km/h na drodze AFAIR 39m. Następnie rozpędzono go do 140km/h i zatrzymano cały czas mierząc opóźnienie przy hamowaniu, pozwoliło to zmierzyć drogę hamowania ze 100km w warunkach kiedy układ hamulcowy działał cały czas z pełną sprawnością - droga hamowania ze 100km/h wyniosła 31m. Buduję sobie akurat jedno urządzenie z akcelerometrem, mogłem więc pomierzyć przeciążenia w moim samochodzie. Średnie opóźnienie po rozwinięciu pełnej skuteczności hamulców mam dochodzące do 12m/s^2 - gdyby hamulce działały z pełną skutecznością cały czas to zatrzymałbym się ze 100km/h na 32m. Natomiast pozostałe 8m tracę w czasie między naciśnięciem hamulców a ich pełnym zadziałaniem. Nawet jak w okresie hamowania przyśpieszenie będzie się zmieniać to i tak nie ma to znaczenia pomijając przypadek a=0 ponieważ wtedy hamowanie się kończy. To zamiast a=0 przyjmij a=0.1*aMax. Wiele się nie zmieni :) -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 27 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 13:50:19 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Jakub Witkowski | Jan Kowalski pisze: Nie ma znaczenia opóźnienie. Znaczenie ma czas, po którym samochód się zatrzymuje. I własnie ten wzór jest słuszny przy założeniu stałego a (ujemnego przyspieszenia czyli opóźnienia). Zaś kol. Pyra podał przykłady, gdzie gdy wzór powyżej nie działa - bo a nie jest stałe. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 28 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 09:36:07 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Jakub Witkowski | pablos pisze: Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentu nacisniecia na pedal hamulca. Bzdura. Samochód nie hamuje ze stałym opóźnieniem. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 29 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 13:53:55 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Jakub Witkowski | Jakub Witkowski pisze: pablos pisze:Przy okazji: obliczenie drogi hamowania bez pomiarów zewnętrznych jest możliwe, jeśli oprócz stopera liczącego czas pomiędzy naciśnięciem pedału a zatrzymaniem wstawimy jeszcze do samochodu rejestrator a) prędkości rzeczywistej, lub b) precyzyjny akcelerometr. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora. 30 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 15:07:00 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: J.F. | On Fri, 05 Oct 2007 13:53:55 +0200, Jakub Witkowski wrote: Przy okazji: obliczenie drogi hamowania bez pomiarów zewnętrznych Trudne, bo jaki ? Radar ? Trzeba cos wystawic na zewnatrz, np piate kolo. lub b) precyzyjny akcelerometr. Niestety - bardzo precyzyjny i z zyroskopem. Moze sie okazac w warunkach amatorskich ze najprosciej to namalowac na drodze kreski co metr i skierowac kamere w dol. Albo skorzystac z przerywanej linii na drodze. nawiasem mowiac - profesjonalisci piate kolo zastepuja kamerka, cos w rodzaju myszki optycznej - sumuje przesuniecia tekstury drogi.. J. 31 |
Data: Pa?dziernik 05 2007 23:51:59 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: lub b) precyzyjny akcelerometr. Eeee... po co żyroskop? Wystarczy akcelerometr o 2 osiach (dla pedantów o 3) który da prawidłowy wynik niezależnie od obrotów nadwozia. Zresztą nawet te ugięcia ile odejmą składowej zasadniczej? IMO nieistotne. To nie apteka. Ważne żeby pomiar był równie powtarzalny co warunki eksperymentu i już będzie dobrze. Co do akcelerometru to większym problemem od jego współosiowości z nadwoziem jest wytłumienie drgań. nawiasem mowiac - profesjonalisci piate kolo zastepuja kamerka, cos w rodzaju myszki optycznej - sumuje przesuniecia A jakie wady ma piąte koło? -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 32 |
Data: Pa?dziernik 06 2007 09:54:53 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: J.F. | On Fri, 05 Oct 2007 23:51:59 +0200, Tomasz Pyra wrote: J.F. pisze: Ale skad bedzie wiedzial jaka jest skladowa pozioma, jesli zostanie obrocony ? Zresztą nawet te ugięcia ile odejmą składowej zasadniczej? IMO nieistotne. Jak sie zawieszenie sie ugnie powiedzmy 5cm z przodu i podniesie 5 cm z tylu, akcelerometr sie przechyli 10cm/2.5m rozstawu osi, i poczuje dodatkowe 0.4m/s^2 od grawitacji. A to jakies 4% bledu, czyli z metr, a moze i po przeliczeniach wiecej. Co do akcelerometru to większym problemem od jego współosiowości z Jak dobry to zarejestruje je liniowo i na wynik nie wplyna. nawiasem mowiac - profesjonalisci piate kolo zastepujaA jakie wady ma piąte koło? dodatkowy opor [wazne przy Vmax], wlasna bezwladnosc i poslizgi .. J. 33 |
Data: Pa?dziernik 06 2007 23:39:07 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Tomasz Pyra | J.F. pisze: On Fri, 05 Oct 2007 23:51:59 +0200, Tomasz Pyra wrote:
No racja. Ale można to też z niezłą dokładnością skompensować wiedząc jak się ugina samochód przy jakim przeciążeniu. Po prostu uwzględnić przykładowo że przy -10m/s ugięcie wynosi 4%, przy 0m/s ugięcie 0% i liniowo interpolować. Aptekarska precyzja to nie będzie, ale IMO ujdzie. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ 34 |
Data: Pa?dziernik 06 2007 15:04:41 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Jakub, Fachowcy to nie licza drogi tylkko czas do zaczymania samochodu od momentuBzdura. Samochód nie hamuje ze stałym opóźnieniem. Stałe opóźnienie jest wystarczającym przybliżeniem. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ 35 |
Data: Pa?dziernik 06 2007 23:53:09 | Temat: Re: za dobre hamulce - droga hamowania | Autor: Tomasz Pyra | RoMan Mandziejewicz pisze: Hello Jakub, Oj się nie zgodzę. Mój samochód przy hamowaniu ma opóźnienie 12m/s^2, co dawałoby drogę hamowania ze 100km/h około 32m. Nawet jak zgodnie z tym co pisze J.F. odejmiemy trochę, to i tak niewiele zmienia. Bo na prawdę raczej poniżej 40m drogi hamowania nie zejdę. A ta różnica się bierze właśnie z nieliniowości. Przy mniejszych prędkościach błąd będzie jeszcze większy. Z kolei przy bardzo dużych można się naciąć na późniejszy spadek skuteczności związany z nadmiernym nagrzewaniem się tarczy. Z kolei w pierwszej fazie hamowania z dużych prędkości pomaga jeszcze opór powietrza. -- PMS++ PJ S+ p+ M(+) W+>+++ P++:++ X(+) L++ B+ M+ Z++(+++) T- W- CB++ |