Grupy dyskusyjne   »   17' czy 16' - dylemat na polskie drogi

17' czy 16' - dylemat na polskie drogi



1 Data: Kwiecien 30 2007 20:23:06
Temat: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: andrzej 

czesc,
W standardzie wyposażenia nowego auta (Skoda Octavia2) dostaje 16' alu. Kusi
mnie by zmienić na 17', ale...
W ASO odradzają zakup kół 17' zrzucając winę na polskie drogi (szybkie
uszkodzenie felgi oraz opony - w zasadzie, prawdopodobne). Na ile jest to prawda
w codziennym użytkowaniu - czy mogą wypowiedzieć się osoby jeżdżące na 17'-kach.

dzięki. gore.

--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl



2 Data: Kwiecien 30 2007 22:36:43
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: Irokez 

Użytkownik "andrzej"  napisał w wiadomości

czesc,
W standardzie wyposażenia nowego auta (Skoda Octavia2) dostaje 16' alu. Kusi
mnie by zmienić na 17', ale...
W ASO odradzają zakup kół 17' zrzucając winę na polskie drogi (szybkie
uszkodzenie felgi oraz opony - w zasadzie, prawdopodobne). Na ile jest to prawda
w codziennym użytkowaniu - czy mogą wypowiedzieć się osoby jeżdżące na 17'-kach.

Zależy gdzie jeździsz.
U mnie w Wałbrzychu idealne felgi to 3,5 cala i pół metra opony.

W każdym razie z 15' i opony 205/60 się tragicznie męczę.
Alfa 156 z obniżonym zawieszeniem H&R i kredensy mnie objeżdzają bo nie idzie jechać.
Znam na pamięć chyba wszystkie dziury i zapadnięte studzienki.

Także jak widzisz, rozmiar felgi to pojęcie względne.

W kazdym razie jak ktos chce potestować terenówki tudziez jakieś wozy opancerzone zapraszam do Wałbrzycha, gorszych dróg jeszcze nie udało mi sie osobiście znaleźć w Polsce. Z zamkniętymi oczyma będziecie bardzo dokładnie wiedzieli kiedy miniecie tabliczkę z nazwą miasta nawet jeśli pierwszy raz tutaj zajedziecie.

Pozdrawiam.

--
Irokez

3 Data: Maj 02 2007 15:47:11
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: 666 

Oddajcie Niemcom i stanie się gładko...
JaC


zapraszam do Wałbrzycha, gorszych dróg jeszcze nie udało mi sie osobiście znaleźć w Polsce.

4 Data: Kwiecien 30 2007 22:47:34
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: KrzysiekPP 

W ASO odradzają zakup kół 17' zrzucając winę na polskie drogi (szybkie
uszkodzenie felgi oraz opony - w zasadzie, prawdopodobne). Na ile jest to prawda
w codziennym użytkowaniu - czy mogą wypowiedzieć się osoby jeżdżące na 17'-kach.

Nie  zmieniaj ... w zaden  sposob. Samochod na oponach o profilu ponizej
60 to juz jak jazda na gołych deskach. Komfort do bani, a i zawieszenie 
sypie sie 300% szybciej. Nie mowiac juz o tym, ze na szerokich kapciach
po koleinach wciaz sie myszkuje.

--
Krzysiek, Kraków, http://kp.oz.pl

5 Data: Kwiecien 30 2007 23:00:12
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: Damian Kołkowski 

andrzej wrote:

W standardzie wyposażenia nowego auta (Skoda Octavia2) dostaje 16' alu.
Kusi mnie by zmienić na 17', ale...
W ASO odradzają zakup kół 17' zrzucając winę na polskie drogi (szybkie
uszkodzenie felgi oraz opony - w zasadzie, prawdopodobne). Na ile jest to
prawda w codziennym użytkowaniu - czy mogą wypowiedzieć się osoby jeżdżÄ…ce
na 17'-kach.

To kup Subaru Impreza WRX STI dostaniesz złote 17' w standardzie i nic im
sie i zawieszeniu nie stanie.

Wszystko jest zględne.

Skoda nie lubi dziur, także nawet 15' z 195/60 czy 65 byłoby wskazane,
zależy co producent proponuje.

Tak czy inaczej, jak chcesz jeździć a nie omijać wszystko na drodze to
proponuję 15 w tym aucie, zaznaczam w Tym aucie, bo drogi mamy różne, auta
też.

--
{ Damian Kołkowski }{ http://kolkowski.neostrada.pl/ }
{ echo yc.2b.vxfjbxybxq | rot13 | rev | sed s/\\./@/ }

6 Data: Kwiecien 30 2007 17:06:23
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: Pete 


Użytkownik "andrzej" wrote

czesc,
W standardzie wyposażenia nowego auta (Skoda Octavia2) dostaje 16' alu.
Kusi
mnie by zmienić na 17', ale...
W ASO odradzają zakup kół 17' zrzucając winę na polskie drogi (szybkie
uszkodzenie felgi oraz opony - w zasadzie, prawdopodobne). Na ile jest to
prawda
w codziennym użytkowaniu - czy mogą wypowiedzieć się osoby jeżdżące na
17'-kach.

Rozumiem, że 17-tki kuszą Cię wizualnie?  Bo jeśli chodzi o osiągi, to je
tylko pogorszysz zazwyczaj cięższymi (większymi) felgami.  Jakie są drogi
tam gdzie jeździsz, to Ty najlepiej wiesz.  Ja, jeżdżąc po podwarszawskich
pipidówkach nie miałem wiele przyjemności z 17-tek.  Tak jak pisał Irokez -
zamiast delektować się jazdą, będziesz z duszą na ramieniu wypatrywał dziur
i studzienek i jechał wolno by w razie czego zdążyć je ominąć bądź przed
nimi wyhamować.  A jak nie zdążysz, to będziesz bulił za prostowanie felg,
wymianę opony, ewentualnie częstszą wymianę elementów zawieszenia.  Zimą
jeździłem na 16" i byłem znacznie spokojniejszy. :)

Oczywiście profil opony też się liczy.  Przypuszczam, że w Octavii jest
minimum 205/55/16.  Ja też na takich pomykałem (a latem 225/45/17).
Natomiast mamy w rodzinie autko na oponach 205/50/16 (czyli ścianka boczna
podobna wysokością do 225/45), i w tym praktycznie po każdej zimie trzeba
felgi prostować.  Nie wiem, może to po prostu nadwyraz miękkie felgi, ale
te, które dostaniesz fabrycznie bardzo twarde też nie będą.  Twarde, kute
felgi są bardzo drogie i pomijając jakieś ekskluzywne marki/modele, rzadko
który producent takie montuje fabrycznie.

Pozdr.
Pete

7 Data: Kwiecien 30 2007 23:29:34
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: Jarek Dabrwoski 


Natomiast mamy w rodzinie autko na oponach 205/50/16 (czyli ścianka boczna podobna wysokością do 225/45), i w tym praktycznie po każdej zimie trzeba

Mam ten sam profil!
Potwierdzam, tragedia jesli idzie o komfort!
Nie wyobrazam sobie 17!!

8 Data: Maj 01 2007 12:23:33
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: Hautameki 

On 30 Kwi, 22:23, "andrzej"  wrote:

czesc,
W standardzie wyposażenia nowego auta (Skoda Octavia2) dostaje 16' alu. Kusi
mnie by zmienić na 17', ale...

Gdybyś kupował swoją octawię kilka lat wcześniej miałbyś dylemat czy
15" felg nie zamienić na 16" ;-) Teraz wszystkie współczesne kompakty
są napompowane i wydają się być większe niż w rzeczywistoci, do tego
doszły też większe koła.

We wcześniejszych VW passatach oraz skodach octawiach montowano
seryjnie koła 195/65 R15, jeżdziło się na tym wybornie, a też wybór
opon był olbrzymi.
Zapewne na tej seryjnej 16" feldze będzie siedziała oponka 205/55,
gdybyś się szapnął na 17" opona miałaby profil 50 co przy szerokości
205 powoduje fatalną jazdę na nierównościach ;-))

Uważam, że standardowe 16" felgi zapenią autu należyty komfort oraz
dobrą trakcję.Lepiej pieniądze zaoszczędzone na większych felgach
przeznaczyć na dobre opony zimowe.

Od siebie jeszcze dodam, że gdybym miał wpływ na wybor profilu opony
wybrałbym rozmiar 205/60 R16.

9 Data: Maj 01 2007 22:15:50
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: PMu. 

Hautameki napisał(a):

On 30 Kwi, 22:23, "andrzej"  wrote:
czesc,
W standardzie wyposażenia nowego auta (Skoda Octavia2) dostaje 16' alu. Kusi
mnie by zmienić na 17', ale...

Gdybyś kupował swoją octawię kilka lat wcześniej miałbyś dylemat czy
15" felg nie zamienić na 16" ;-) Teraz wszystkie współczesne kompakty
są napompowane i wydają się być większe niż w rzeczywistoci, do tego
doszły też większe koła.

We wcześniejszych VW passatach oraz skodach octawiach montowano
seryjnie koła 195/65 R15, jeżdziło się na tym wybornie, a też wybór
opon był olbrzymi.
Zgadza się. Właśnie takim zestaw mam (skoda + koła :). Jeździ się
całkiem znośnie. Zimią Dunlop Sport M3, latem ContiEcoContact CP.

Zapewne na tej seryjnej 16" feldze będzie siedziała oponka 205/55,
gdybyś się szapnął na 17" opona miałaby profil 50 co przy szerokości
205 powoduje fatalną jazdę na nierównościach ;-))

Uważam, że standardowe 16" felgi zapenią autu należyty komfort oraz
dobrą trakcję.Lepiej pieniądze zaoszczędzone na większych felgach
przeznaczyć na dobre opony zimowe.

Od siebie jeszcze dodam, że gdybym miał wpływ na wybor profilu opony
wybrałbym rozmiar 205/60 R16.

Czegoś nie rozumiem. Jakby mi to ktoś wyjaśnił drukowanymi literami będę
wdzięczny.
Wydawało mi się, że większy promień opony oznacza, że koło mniej wpada w
dziury, łatwiej najeżdża na nierówności, etc.
A może chodzi o to, że większy promień => niższy profil => mniej gumy =>
łatwiej dobić felgą?

Z tego wynika dalej, że minimum gumy na polskie drogi to 120 mm. Skąd to
wziąłem? Wartość po ukośniku, np. "/65", jeżeli dobrze jarzę, oznacza
jaki procent szerokości opony stanowi jej wysokość. Dla opon, na których
się dobrze jeździ, mamy: 195/65 => 126.75, 205/60 => 123 (różnica ~1/3
grubości bieżnika).


BTW.
Damian napisał, że Skoda nie lubi dziur. Owszem nie lubi, ale wyboru nie
ma i je dzielnie znosi. Poniżej zamieściłem badanie techniczne mojej.
Tytułem wyjaśnienia: 1999-2006, przez cały okres eksploatacji, nic nie
było robione przy podwoziu, żadnych napraw i regulacji. Badanie:
Wszystko na zielono. Na badanie - przyznam się - pojechałem jak ostatni
lamer. Przykręciłem letnie koła i pognałem, w ostatnim dniu ważności
przeglądu, tuż przed zamknięciem, do stacji diagnostycznej.

Dopiero później pojechałem do wulkanizatora. Było co wyważać i pompować,
oj było. W 7-letniej Skodzie, gdzie koła ani nie są wyważone, ani nie
napompowane prawidłowo lub nawet równo, cała diagnostyka na zielono!
Może Skody dziur nie lubią, ale po nich dzielnie jeżdżą. Przynajmniej te
składane w Polsce.

http://czy.dziury.robia.skodzie.skode.pl/octavia_glx_18_20V_zawieszenie.jpg

--
Pozdrawiam, PMu.
www.Sprzedam.Skode.pl

10 Data: Maj 01 2007 22:43:44
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: Irokez 

Użytkownik "PMu."  napisał w wiadomości

Czegoś nie rozumiem. Jakby mi to ktoś wyjaśnił drukowanymi literami będę
wdzięczny.
Wydawało mi się, że większy promień opony oznacza, że koło mniej wpada w
dziury, łatwiej najeżdża na nierówności, etc.
A może chodzi o to, że większy promień => niższy profil => mniej gumy =>
łatwiej dobić felgą?

Tutaj sobie można to policzyć/zobaczyć.
http://www.1010tires.com/TireSizeCalculator.asp

Z tego wynika dalej, że minimum gumy na polskie drogi to 120 mm. Skąd to
wziąłem? Wartość po ukośniku, np. "/65", jeżeli dobrze jarzę, oznacza
jaki procent szerokości opony stanowi jej wysokość. Dla opon, na których
się dobrze jeździ, mamy: 195/65 => 126.75, 205/60 => 123 (różnica ~1/3
grubości bieżnika).

No i tak wyszlo..

BTW.
Damian napisał, że Skoda nie lubi dziur. Owszem nie lubi, ale wyboru nie
ma i je dzielnie znosi. Poniżej zamieściłem badanie techniczne mojej.
Tytułem wyjaśnienia: 1999-2006, przez cały okres eksploatacji, nic nie
było robione przy podwoziu, żadnych napraw i regulacji. Badanie:
Wszystko na zielono. Na badanie - przyznam się - pojechałem jak ostatni
lamer. Przykręciłem letnie koła i pognałem, w ostatnim dniu ważności
przeglądu, tuż przed zamknięciem, do stacji diagnostycznej.

Dopiero później pojechałem do wulkanizatora. Było co wyważać i pompować,
oj było. W 7-letniej Skodzie, gdzie koła ani nie są wyważone, ani nie
napompowane prawidłowo lub nawet równo, cała diagnostyka na zielono!

Więc teraz jedź z tymi napompowanymi jeszcze raz na diagnostykę - 'trzepaczkę'
Wogóle to trzeba było zotawić tak pół bara w oponach miałbyś 97% skuteczności amorów (sprawdzone organoleptycznie) i zielony z czerwonym paskiem glejt na koniec.

Pozdrawiam.

--
Irokez

11 Data: Maj 01 2007 22:55:55
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: PMu. 

Irokez napisał(a):
(...)

Więc teraz jedź z tymi napompowanymi jeszcze raz na diagnostykę -
'trzepaczkę'
Wogóle to trzeba było zotawić tak pół bara w oponach miałbyś 97%
skuteczności amorów (sprawdzone organoleptycznie) i zielony z czerwonym
paskiem glejt na koniec.

`Teraz' to miną rok i jutro jadę na diagnostykę. Znowu ostatni dzień.
Ale tym razem mam kółka wyważone i napompowane prawidłowo.
Zresztą trafiłeś w sedno. Mam nówki amorki, odboje i osłony, ale czekam
z wymianą. Czekają na trzepaczkę, żeby porównać ile amorki straciły
przez rok i ile skuteczności tracą przy napompowaniu od 1.8 do 2.2.

--
Pozdrawiam, PMu.
www.Sprzedam.Skode.pl

12 Data: Maj 03 2007 23:28:06
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: PMu. 

PMu. napisał(a):

Irokez napisał(a):
(...)
Więc teraz jedź z tymi napompowanymi jeszcze raz na diagnostykę -
'trzepaczkę'
Wogóle to trzeba było zotawić tak pół bara w oponach miałbyś 97%
skuteczności amorów (sprawdzone organoleptycznie) i zielony z czerwonym
paskiem glejt na koniec.

`Teraz' to miną rok i jutro jadę na diagnostykę. Znowu ostatni dzień.
Ale tym razem mam kółka wyważone i napompowane prawidłowo.
Zresztą trafiłeś w sedno. Mam nówki amorki, odboje i osłony, ale czekam
z wymianą. Czekają na trzepaczkę, żeby porównać ile amorki straciły
przez rok i ile skuteczności tracą przy napompowaniu od 1.8 do 2.2.

Przegląd bez problemu. Żarówki kierunków trzeba będzie wymienić, bo po
ośmiu latach zrobiły się za mało żółte :). Jeśli idzie o zawieszenie,
znowu wszystko na zielono. Trzeba przyznać, że to co wychodzi z VAG
trzyma jakość.
Z wyważonymi i równo napompowanymi kołami nawet jest lepiej niż przed
rokiem. Mniejsze różnice (oznaczone na wykresie "delta") i 0 m/km to co
w zeszłym było 2,6. Amorki straciły po około 2-3 % skuteczności.
Wniosek: Koła należy kontrolować (ciśnienie, wyważenie) przynajmniej raz
na pół roku.

Nieco mnie dziwi, że amorek, na którym widać wyciek, też ma dobrą
sprawność. I tak wymienię oba dla świętego spokoju. I tak już je kupiłem.




--
Pozdrawiam, PMu.
http://www.Sprzedam.Skode.pl

13 Data: Maj 03 2007 23:39:06
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: Adam 'Chloru' Drzewososki 

Dnia 03.05.2007 PMu.  napisał/a:


Nieco mnie dziwi, że amorek, na którym widać wyciek, też ma dobrą
sprawność. I tak wymienię oba dla świętego spokoju. I tak już je kupiłem.

 To tylko pokazuje jaki jest sens badania amortyzatorow...

--
___________________________________________
Chloru *** D14A1 *** chloru at chloru net

14 Data: Maj 01 2007 16:48:51
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: Pete 


Użytkownik "PMu."

Czegoś nie rozumiem. Jakby mi to ktoś wyjaśnił drukowanymi literami będę
wdzięczny.
Wydawało mi się, że większy promień opony oznacza, że koło mniej wpada w
dziury, łatwiej najeżdża na nierówności, etc.
A może chodzi o to, że większy promień => niższy profil => mniej gumy =>
łatwiej dobić felgą?

Ale jaki promień?  Promień zewnętrzny całego koła?  Ten musi pozostać bez
zmian, dlatego też stosując większą felgę musisz do niej dobrać oponę o
odpowiednio niższym profilu (niższa ścianka boczna).  A mniej gumy pomiędzy
nawierzchnią a felgą = mniejszy komfort i większe prawdopodobieństwo
uszkodzenia felgi.


Z tego wynika dalej, że minimum gumy na polskie drogi to 120 mm. Skąd to
wziąłem? Wartość po ukośniku, np. "/65", jeżeli dobrze jarzę, oznacza
jaki procent szerokości opony stanowi jej wysokość. Dla opon, na których
się dobrze jeździ, mamy: 195/65 => 126.75, 205/60 => 123 (różnica ~1/3
grubości bieżnika).

Trochę za bardzo generalizujesz.  Zależy to jeszcze w dużej mierze od masy
auta, a co za tym idzie nacisku.  Np. w lekkim Cinquencento stosuje się
opony 145/70, co daje wysokość ścianki bocznej 101,5mm, i chyba nikt nie
narzeka na brak komfortu (przynajmniej nie z winy opon) czy pogięte felgi, a
to dlatego, że te opony nie są tak mocno dociskane do podłoża jak np. w
przypadku auta o masie 1,5-2 ton.

Pozdr.
Pete

15 Data: Maj 03 2007 23:14:51
Temat: Re: 17' czy 16' - dylemat na polskie drogi
Autor: PMu. 

Pete napisał(a):

Użytkownik "PMu."
Czegoś nie rozumiem. Jakby mi to ktoś wyjaśnił drukowanymi literami będę
wdzięczny.
Wydawało mi się, że większy promień opony oznacza, że koło mniej wpada w
dziury, łatwiej najeżdża na nierówności, etc.
A może chodzi o to, że większy promień => niższy profil => mniej gumy =>
łatwiej dobić felgą?

Ale jaki promień?  Promień zewnętrzny całego koła?  Ten musi pozostać bez
zmian, dlatego też stosując większą felgę musisz do niej dobrać oponę o
odpowiednio niższym profilu (niższa ścianka boczna).  A mniej gumy pomiędzy
nawierzchnią a felgą = mniejszy komfort i większe prawdopodobieństwo
uszkodzenia felgi.


Z tego wynika dalej, że minimum gumy na polskie drogi to 120 mm. Skąd to
wziąłem? Wartość po ukośniku, np. "/65", jeżeli dobrze jarzę, oznacza
jaki procent szerokości opony stanowi jej wysokość. Dla opon, na których
się dobrze jeździ, mamy: 195/65 => 126.75, 205/60 => 123 (różnica ~1/3
grubości bieżnika).

Trochę za bardzo generalizujesz.  Zależy to jeszcze w dużej mierze od masy
auta, a co za tym idzie nacisku.  Np. w lekkim Cinquencento stosuje się
opony 145/70, co daje wysokość ścianki bocznej 101,5mm, i chyba nikt nie
narzeka na brak komfortu (przynajmniej nie z winy opon) czy pogięte felgi, a
to dlatego, że te opony nie są tak mocno dociskane do podłoża jak np. w
przypadku auta o masie 1,5-2 ton.

Tak, licząc trochę uogólniłem do aut ważących ok. 1.5 tony (2 z bagażem).

p.s. W swojej 25 letniej przygodzie z prowadzeniem samochodów nigdy nie
musiałem prostować felg. Wprawdzie jestem kierowcą ostrożnym i nie
jeżdżę zawodowo (dużo), ale zdarza się, że mięsem rzucam, gdy dziury nie
zauważę. Ale nie żeby wygiąć felgę.

--
Pozdrawiam, PMu.
http://www.Sprzedam.Skode.pl

--
PZDR, PMu.

17' czy 16' - dylemat na polskie drogi



Grupy dyskusyjne