Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?
1 | Data: Listopad 25 2017 16:57:15 |
Temat: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta? | |
Autor: Twardy | Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta? 2 |
Data: Listopad 25 2017 17:01:06 | Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta? | Autor: Budzik | Użytkownik Twardy ... Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta?O w morde, teraz sie dowiedziałem. W scudo po odbiciu wchodzi jeszcze ładne pare litrów - zawsze tak dolewałem. 500 tysiecy na liczniku i jakos jeszcze jezdzi. Ale moze juz sie konczy przez ta moja nadgorliwosc?;-) -- Pozdrawia... Budzik b_ud_zi_k_6_1 na poczta kropka onet kropka pl (adres antyspamowy, usuń także "_") "Bóg ukrył piekło w samym sercu raju, abyśmy nieustannie pozostali czujni." - Paulo Coelho 3 |
Data: Listopad 25 2017 19:21:54 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Kaczin | W dniu 25.11.2017 o 16:57, Twardy pisze:
Dlaczego szansa na wytrącenie się parafin miałaby być mniejsza, w przypadku pełnego baku? Chyba, że na tej zasadzie, że wódka staje się mocniejsza w miarę picia. Otwierasz butelkę, wypijasz kielonka... i nic. A pod koniec takiej "krowy"! Umoczysz usta i leżysz na glebie sponiewierany. Ani chybi, tak musi być z ON! -- Kaczin 4 |
Data: Listopad 25 2017 10:38:34 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodzi Ä auta? | Autor: WS | On Saturday, November 25, 2017 at 7:21:58 PM UTC+1, Kaczin wrote: W dniu 25.11.2017 o 16:57, Twardy pisze: Szanasa w sumie taka sama, ale toto plywa na powierzchni i przy prawie pustym baku jest duze prawdopodobienstwo zassania, przy wyzszym poziomie bierze paliwo bez tego, co plywa na gorze ;) WS 5 |
Data: Listopad 25 2017 20:00:34 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Robert WaĹkowski | W dniu 2017-11-25 o 19:38, WS pisze: toto plywa na powierzchniChyba nie pływa. https://i.ytimg.com/vi/DqQEj5qlRNU/maxresdefault.jpg https://www.youtube.com/watch?v=DqQEj5qlRNU Robert 6 |
Data: Listopad 27 2017 23:11:55 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: T. | W dniu 2017-11-25 o 20:00, Robert WaĹkowski pisze: W dniu 2017-11-25 o 19:38, WS pisze:No to im pełniejszy bak, tym wiÄcej w nim syfu :-) T. 7 |
Data: Listopad 26 2017 07:20:03 | Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta? | Autor: Twardy | Kaczin wrote: W dniu 25.11.2017 o 16:57, Twardy pisze: Dlaczego szansa na wytrącenie się parafin miałaby być mniejsza, w Gdy paliwa w baku jest mniej, to w zbiorniku, szczególnie zimą, dochodzi do tak zwanej kondensacji. W efekcie, na ściankach zbiornika może pojawić się wilgoć. - Jeżeli wystąpi woda, to zostanie ona wypchnięta razem z benzyną do filtra lub innych elementów, których przekrój jest mały. Zamarznięta uniemożliwi dalszy rozruch samochodu Pozdrawiam 8 |
Data: Listopad 25 2017 23:45:10 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Sebastian BiaĹy | On 11/25/2017 4:57 PM, Twardy wrote: stan paliwa w baku był odpowiednio wysoki. Wtedy mniejsza szansa na to, by wytrąciła się parafina Skąd parafina wie jaki wysoki jest stan paliwa? 9 |
Data: Listopad 25 2017 15:40:08 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodzi Ä auta? | Autor: | W dniu sobota, 25 listopada 2017 23:45:13 UTC+1 użytkownik Sebastian Biały napisał: On 11/25/2017 4:57 PM, Twardy wrote: Moze jest tak ze parafina sie wytraca przy sciankach baku. Tam gdzie temperatura niższa. Ona sama dosyc dobrze izoluje wiÄc jak bak pełny to centrum zbiornika ma szanse byc nadal ciekłe. Taka to prosta "inteligencja" parafiny. 10 |
Data: Listopad 27 2017 17:07:39 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: J.F. | Użytkownik "Marek" napisał w wiadomoĹci grup On Sun, 26 Nov 2017 10:39:31 +0100, Sebastian wrote: Wydawalo mi siÄ że do paliwa dodaje siÄ masÄ chemii od dziesiÄ tków lat która temu zapobiega. Z mojego doĹwiadczenia stwierdzam, ze sÄ pojazdy zamarzajace bez wzglÄdu co siÄ leje (ford transit poniżej -15, Mitsubishi l200 poniżej -12) i takie co nie majÄ z tym problemu np. mazda 2 Moje mondeo -15 przezylo, moze nawet -20 - w Suwalkach nie mieszkam, to nie wiem :-) Przy czym ono ma takie male pudelko kolo filtra, co sie zowie "elektryczny podgrzewacz paliwa". Czy cos daje, to nie wiem, bo w Suwalkach nie mieszkam :-) Ale dziwne, ze do transita nie dali. J. 11 |
Data: Listopad 27 2017 17:11:02 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: J.F. | Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomoĹci grup Widzialem gdzieĹ test paliwa na youtubie. Wlewali diesla do akwariów, doĹc duzych i obserwowali przy -40. Robiło siÄ mÄtne w całej objÄtosci po paru h. Jestem ciekaw mechanizmu ponieważ z "wytrÄ caniem parafiny" dzielnie walczył znajmy taksówkarz na osiedlu. Co było o tyle interesujÄ ce że ja tez miałem diesla, tankowalem na tej samej stacji i najzwyczajniej wsiadałem i odpalalem na dwa obroty rozrusznika przy -25. Wydawalo mi siÄ że do paliwa dodaje siÄ masÄ chemii od dziesiÄ tków lat która temu zapobiega. A patrzyles na paliwo ? IMO - metnieje juz w okolicach -15C, mozna w domowej lodowce/zamrazarce przetestowac. Ale moze takie zmetnienie to za malo, zeby silnik zatrzymac. Dodanie depresatora nic nie daje - nadal metnieje. J. 12 |
Data: Listopad 27 2017 20:38:13 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Sebastian BiaĹy | On 11/27/2017 5:11 PM, J.F. wrote: A patrzyles na paliwo ? KiedyĹ odessałem przy około -18 bo byłem pewien że nie odpala z tego powodu (a padł czujnik). WyglÄ dało tak samo jak to co leci z dystrybutora, czyli lekko żółte, oleiste, raczej przezroczyste. Dodanie depresatora nic nie daje - nadal metnieje. Ponizej nie sprawdzałem, kto by siÄ w to bawił. Mój diesel (2.2dci, common rail) odpalał najniżej przy -25 wiec naprawde nie było po co sprawdzaÄ. Natomiast taksówkarz owszem, jak temperatura spadała ponizej -10 to wpuszczał do baku zatapialnÄ grzałke o 7 rano, takÄ na akumulator. Podobno enerdowska ;) I wybywał w trasÄ jak tylko jego Merc na to już pozwalał, czyli koło 9. Dalej nie pojmuje co siÄ komu i gdzie wytrÄ ca że to taki problem. W zasadzie kilka osób nie odpaliło samochodów przy -25 i były to głównie diesle, ale wiele innych odpaliło diesle bez mrugniÄcia okiem może poza dłuższym krÄceniem. Może to nie parafina zatyka filtry tylko zatkane filtry zatykajÄ filtry ;) 13 |
Data: Listopad 27 2017 20:52:19 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: J.F. | Użytkownik "Sebastian Biały" napisał w wiadomoĹci grup On 11/27/2017 5:11 PM, J.F. wrote: A patrzyles na paliwo ? KiedyĹ odessałem przy około -18 bo byłem pewien że nie odpala z tego powodu (a padł czujnik). WyglÄ dało tak samo jak to co leci z dystrybutora, czyli lekko żółte, oleiste, raczej przezroczyste. To akurat latwo sprawdzic - buteleczka paliwa, domowa zamrazarka i metnieje. W na tyle wysokiej temperaturze, ze widac nie jest to grozne, bo inaczej wszyscy by stali przy srednim mrozie :-) Dodanie depresatora nic nie daje - nadal metnieje.Ponizej nie sprawdzałem, kto by siÄ w to bawił. Mój diesel (2.2dci, common rail) odpalał najniżej przy -25 wiec naprawde nie było po co sprawdzaÄ. Natomiast taksówkarz owszem, jak temperatura spadała ponizej -10 to wpuszczał do baku zatapialnÄ grzałke o 7 rano, takÄ na akumulator. Podobno enerdowska ;) I wybywał w trasÄ jak tylko jego Merc na to już pozwalał, czyli koło 9. Z zeznan znajomych - potrafi ruszyc i stanac w trasie. W sumie ... przeplyw kolo goracego silnika powinien ogrzac, samo mieszanie przez pompe tez powinno ciut ogrzac, albo jak w mondeo - ten elektryczny podrzewacz powinien podgrzac. A jednak czasem staja. Na youtube pelno filmow pokazujacych paliwo w prawdziwej zimie ... strach sie bac :-) J. 14 |
Data: Listopad 27 2017 23:15:06 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: T. |
E tam. Jest globalne ocieplenie, a podobno w naszych sadach rosnÄ już banany (widziałem w tv, jak jedna pani tak w teleturnieju odpowiedziała). Jeszcze trochÄ i trzeba bÄdzie schładzaÄ paliwo latem, żeby nie parowało w zbiorniku, bo nie bÄdzie siÄ dało jechaÄ. :-) T. 15 |
Data: Listopad 28 2017 08:39:40 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Marek | On Mon, 27 Nov 2017 20:52:19 +0100, "J.F." wrote: W na tyle wysokiej temperaturze, ze widac nie jest to grozne, bo inaczej wszyscy by stali przy srednim mrozie :-) WidaÄ, że ci nigdy diesel nie zamarzl. Nie na tym to polega, że siÄ stoi ale że jechaÄ można max 40km/h po prostej a pod górkÄ nie podjedziesz. Silnik sie krztusi i nie ma mocy przy dodawaniu gazu. OsobiĹcie nie miałem przypadku z tych zamarzajacych modeli, żeby zgasł na amen. -- Marek 16 |
Data: Listopad 28 2017 18:36:55 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: J.F. | Użytkownik "Marek" napisał w wiadomoĹci grup On Mon, 27 Nov 2017 20:52:19 +0100, "J.F." wrote: W na tyle wysokiej temperaturze, ze widac nie jest to grozne, bo inaczej wszyscy by stali przy srednim mrozie :-) WidaÄ, że ci nigdy diesel nie zamarzl. Nie zamarz, bo zimy byly umiarkowane, a ja daleko od Suwalk mieszkam :-) Nie na tym to polega, że siÄ stoi ale że jechaÄ można max 40km/h po prostej a pod górkÄ nie podjedziesz. Silnik sie krztusi i nie ma mocy przy dodawaniu gazu. OsobiĹcie nie miałem przypadku z tych zamarzajacych modeli, żeby zgasł na amen. Znajomi cos mowili, ze stanac potrafi. A grupowicze radzili, zeby postawic w ogrzewanym garazu i rozmrozic :-) Tak czy inaczej - ON metnieje przy calkiem umiarkowanych mrozach, I nawet dodatek depresatora nie pomaga. Widac to zmÄtnienie to za mało. J. 17 |
Data: Listopad 28 2017 20:54:03 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Axel |
WidaÄ, że ci nigdy diesel nie zamarzl. Nie zamarz, bo zimy byly umiarkowane, a ja daleko od Suwalk mieszkam :-) Nie na tym to polega, że siÄ stoi ale że jechaÄ można max 40km/h po prostej a pod górkÄ nie podjedziesz. Silnik sie krztusi i nie ma mocy przy dodawaniu gazu. OsobiĹcie nie miałem przypadku z tych zamarzajacych modeli, żeby zgasł na amen. Znajomi cos mowili, ze stanac potrafi. Potrafi. Na poczÄ tku lat 90-tych wyjeżdżałem z Krynicy Górskiej przy -26 st.C (auto kilka dni stało na mrozie). Odpaliłem bez problemu, zostawiłem na kilkanaĹcie minut chodzÄ ce auto, pożyczyłem jeszcze prÄ du jakiemuĹ właĹcicielowi Poloneza, który obok nie mógł odpaliÄ, a problem wystÄ pił, kiedy chciałem ruszyÄ. Jak depnÄ łem gaz, silnik zabulgotał i zdechł. Odpalał na holu, ale przy próbie dodania gazu zdychał. Na stacji benzynowej - ropa do -9... Ale użyczyli gniazdka, pogrzałem trochÄ termowentylatorem filtr paliwa i zbiornik, odpaliłem z holu, wjechałem pod górÄ jadÄ c na dwójce i trzymajÄ c gaz w podłodzÄ i dopiero za szczytem odetchnÄ łem, ale zatrzymaÄ siÄ, żeby umyÄ rÄce odważyłem siÄ dopiero po kilkudziesiÄciu kilometrach... -- Axel 18 |
Data: Listopad 28 2017 23:20:04 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodzi Ä auta? | Autor: | -- Jak depnÄ
łem gaz, silnik zabulgotał i zdechł. Odpalał na holu, ale przy próbie dodania gazu zdychał. Na stacji benzynowej - ropa do -9... Ale użyczyli gniazdka, pogrzałem trochÄ termowentylatorem filtr paliwa i zbiornik 19 |
Data: Listopad 29 2017 11:46:42 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: J.F. | Użytkownik przemek napisał w wiadomoĹci grup -- Jak depnÄ łem gaz, silnik zabulgotał i zdechł. Odpalał na holu, ale przy próbie dodania gazu zdychał. Na stacji benzynowej - ropa do -9... Ale użyczyli gniazdka, pogrzałem trochÄ termowentylatorem filtr paliwa i zbiornik wyglada na ograniczony przeplyw na filtrze, typowy scenariusz to zamarzanie mieszaniny wodno-olejowej (w golfie IV mozna bylo spuscic ten syf z filtra przed zima ale w Pasku B7 nie widze takiej mozliwosci wiec trzeba wymienic filtr) Nasze rafinerie podaja parametr "temperatura zablokowania zimnego filtra". A woda zamarza w 0 C, nie trzeba jej -25 :-) J. 20 |
Data: Listopad 29 2017 04:56:00 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodzi Ä auta? | Autor: | -- Nasze rafinerie podaja parametr "temperatura zablokowania zimnego 21 |
Data: Listopad 29 2017 14:02:34 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: J.F. | Użytkownik przemekj napisał w wiadomoĹci grup -- Nasze rafinerie podaja parametr "temperatura zablokowania zimnego hint: Woda sie zasadniczo z ON nie miesza, wiec jest mieszanina. Ale w czasach biopaliw, uszlachetniaczy, dodatkow - kto wie, moze i z niektorymi skladnikami sie miesza, i potem wychodzi plyn niskozamarzajacy. Bardziej bym o to podejrzewal benzyne z etanolem niz ON. Tak czy inaczej - z ON wytrÄ ca sie parafina. J. 22 |
Data: Listopad 29 2017 06:05:39 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodzi Ä auta? | Autor: | -- Woda sie zasadniczo z ON nie miesza, wiec jest mieszanina. 23 |
Data: Listopad 29 2017 15:30:19 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: J.F. | Użytkownik przemek napisał w wiadomoĹci grup -- Woda sie zasadniczo z ON nie miesza, wiec jest mieszanina. Patrze na to co napisalem i sam z siebie sie smieje :-) http://www.forum.alfaholicy.org/156/102041-kontrolka_wody_filtrze_paliwa.html Chodzi o to, ze skoro woda z ON sie nie miesza, chyba poprawniej nalezaloby napisac "roztwarza", to woda pozostaje wodÄ . I zamarza w temperaturze 0 C. Nawet jak sie troche po Walbrzychu przejedzie, to ciagle mamy kropelki wody w ON, zima kropelki zamarzna, i ponizej zera mamy taka kaszkÄ lodowÄ w ON. -- Tak czy inaczej - z ON wytrÄ ca sie parafina A jak zapakujesz do lodowki, to sie okaze, ze mÄtnieje gdzies przy -15 .. Widac zmÄtnienie to za mało. No i troche mnie dziwi co koledzy pisza o tym przytykaniu w trasie, IMO - silnik goracy, filtr jednak cieplejszy niz otoczenie, pompa pompuje ON w kólko - IMO w baku tez powinno byc troche cieplej. najlepiej wypada Aral/BP Ultimate Diesel CFPP â24 °C / â30 °CSÄ jeszcze ON arktyczne, ale Statoil juz sie z kraju wyniosl. Ale -24, a nawet -30, to nie jest cos nadzwyczajnego w Suwalkach - ciekawe co tam sprzedajÄ , i co ma zrobic ktos, kto tam jedzie na urlop, a nie mieszka i tankuje :-) J. 24 |
Data: Listopad 29 2017 07:42:15 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodzi Ä auta? | Autor: Zenek Kapelinder | Co zrobic pytasz. Dolac benzyny. Mercedes jeszcze niedawno, teraz nie wiem bo nie sledze, zalecal przy duzych mrozch dolewanie do ropy do 25% benzyny. 25 |
Data: Listopad 28 2017 08:29:52 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Marek | On Mon, 27 Nov 2017 20:38:13 +0100, Sebastian wrote: Ponizej nie sprawdzałem, kto by siÄ w to bawił. Mój diesel (2.2dci, common rail) odpalał najniżej przy -25 wiec naprawde nie było po co sprawdzaÄ. Problem z zamarzaniem diesela nie polega na tym, że nie odpali. Ależ złoĹliwie odpali i bÄdzie chodził bez zarzutu. Dopiero po przejechaniu paru km, l(ub nawet kilkudziesiÄciu) zacznie siÄ ksztusic i traciÄ moc przy dodawaniu gazu. -- Marek 26 |
Data: Listopad 29 2017 19:59:14 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Sebastian BiaĹy | On 11/28/2017 8:29 AM, Marek wrote: Ponizej nie sprawdzałem, kto by siÄ w to bawił. Mój diesel (2.2dci, common rail) odpalał najniżej przy -25 wiec naprawde nie było po co sprawdzaÄ.Problem z zamarzaniem diesela nie polega na tym, że nie odpali. Ależ złoĹliwie odpali i bÄdzie chodził bez zarzutu. Dopiero po przejechaniu paru km, l(ub nawet kilkudziesiÄciu) zacznie siÄ ksztusic i traciÄ moc przy dodawaniu gazu. Ale ja tym "najgorszym silnikiem w Renault" robiłem i setki kilometrów w tej temp z długimi nocnymi postojami i jakoĹ banglało bez wiÄkszych problemów. Widocznie miałem pecha... Przyznaje że znajomy taksówkarz kilka razy podczas najwiekszych mrozow potrafił odjechaÄ a potem znajdowałem jego samochód w zaspie kilometr za osiedlem. Ale może chodził na spacer ;) 27 |
Data: Listopad 26 2017 10:39:31 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Sebastian BiaĹy | On 11/26/2017 12:40 AM, wrote: SkÄ d parafina wie jaki wysoki jest stan paliwa?Moze jest tak ze parafina sie wytraca przy sciankach baku. Tam gdzie temperatura niższa. Ona sama dosyc dobrze izoluje wiÄc jak bak pełny to centrum zbiornika ma szanse byc nadal ciekłe. Widzialem gdzieĹ test paliwa na youtubie. Wlewali diesla do akwariów, doĹc duzych i obserwowali przy -40. Robiło siÄ mÄtne w całej objÄtosci po paru h. Jestem ciekaw mechanizmu ponieważ z "wytrÄ caniem parafiny" dzielnie walczył znajmy taksówkarz na osiedlu. Co było o tyle interesujÄ ce że ja tez miałem diesla, tankowalem na tej samej stacji i najzwyczajniej wsiadałem i odpalalem na dwa obroty rozrusznika przy -25. Wydawalo mi siÄ że do paliwa dodaje siÄ masÄ chemii od dziesiÄ tków lat która temu zapobiega. 28 |
Data: Listopad 26 2017 07:20:06 | Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta? | Autor: Twardy | Sebastian Biały wrote: On 11/25/2017 4:57 PM, Twardy wrote: Gdy paliwa w baku jest mniej, to w zbiorniku, szczególnie zimą, dochodzi do tak zwanej kondensacji. W efekcie, na ściankach zbiornika może pojawić się wilgoć. - Jeżeli wystąpi woda, to zostanie ona wypchnięta razem z benzyną do filtra lub innych elementów, których przekrój jest mały. Zamarznięta uniemożliwi dalszy rozruch samochodu. Pozdrawiam 29 |
Data: Listopad 26 2017 10:34:38 | Temat: Re: BłÄdy przy tankowaniu zimÄ
. Jak nie uszkodziÄ auta? | Autor: Sebastian BiaĹy | On 11/26/2017 7:20 AM, Twardy wrote: Skąd parafina wie jaki wysoki jest stan paliwa?Gdy paliwa w baku jest mniej, to w zbiorniku, szczególnie zimą, dochodzi do tak zwanej kondensacji. W efekcie, na ściankach zbiornika może pojawić się wilgoć. - Jeżeli wystąpi woda No ale miała być parafina :D 30 |
Data: Listopad 26 2017 14:14:26 | Temat: Re: Błędy przy tankowaniu zimą. Jak nie uszkodzić auta? | Autor: Twardy | Sebastian Biały wrote: On 11/26/2017 7:20 AM, Twardy wrote: "Jak zatem ustrzec się przed zamarznięciem paliwa, gdy temperatura otoczenia spada poniżej -20 stopni? Kilka rad udziela Maciej Mikuła, ekspert branży paliwowej. 1. Warto zatankować do baku co najmniej 50 proc. paliwa o wzmocnionej mrozoodporności - takie właściwości mają na ogół oleje napędowe premium (Orlen Verva, Lotos Dynamic, Shell V-power, Statoil Diesel Glod, BP Ultimate). Temperatura zablokowania zimnego filtra CFPP w tych paliwach na ogół oscyluje między -32 do -40 stop C i w zimie znacząco poprawia ochronę przed krystalizowaniem się parafiny w paliwie. 2. Pomimo wysokich cen paliw polecam napełnienie baku do pełna i utrzymywanie w miarę możliwości wysokich stanów paliwa w zbiorniku. Ogranicza to parowanie a następnie skraplanie się pary wodnej na ściankach zbiornika. Ściekająca ze ścianek zbiornika woda może w dłuższym okresie czasu doprowadzić do sytuacji, kiedy olej napędowy znajdujący się w baku nie będzie spełniał wymogów norm jakościowych dla tego paliwa. Myślę, że nie trzeba nikomu tłumaczyć, że woda w paliwie nie jest pożądaną cieczą. 3. Warto kupić samemu depresator, który może pomóc obniżyć temperaturę blokady zimnego filtra CFPP o kilka stopni Celsjusza. Podchodzę do depresatorów z dystansem z uwagi na ich ograniczoną skuteczność. Na rynku jest ich szeroka oferta np.: Diesel Protector, Skydd Black Barrow czy STP. 4. Zalecam też regularnie wymieniać filtry paliwa, które z uwagi na dość wysoką temperaturę mętnienia CP oleju napędowego sprzedawanego w Polsce mogą zacząć zapychać się kryształkami parafiny, jeśli paliwo "zmętniało" ale nadal jest jednorodną cieczą. 5. Jako ostatnią podaję metodę wykorzystywaną przez część właścicieli firm transportowych i jednocześnie niezalecana przez producentów nowoczesnych silników Diesla: dodanie 3-5% benzyny bezołowiowej do zbiornika z olejem napędowy. Nie jest to zalecane do nowoczesnych silników wysokoprężnych, choć takie wskazania można znaleźć w instrukcjach obsługi samochodów starszych generacji podczas zimowego użytkowania pojazdu. Czy dodawać benzynę do oleju napędowego to pozostawiam wyłącznie Waszej ocenie i pomimo sprawdzenia tego sposobu przez firmy transportowe nie zachęcam do tego rozwiązania ale z uwagi powszechność stosowania tej metody nie sposób było o niej nie wspomnieć. Wszystkie metody zapobiegające wytrącaniu się parafiny z oleju napędowego nie doprowadzą do rozpuszczenia się parafiny, która już wytrąciła się w baku lub układzie paliwowym. Jeżeli mróz unieruchomi silnik wysokoprężny na drodze to pozostaje odholować pojazd do ciepłego pomieszczenia i starać się dogrzewać okolice przewodów paliwowych, wymienić filtr paliwa i czekać aż dodatnia temperatura doprowadzi do rozpuszczenia parafiny w paliwie. Jeśli coś podobnego stanie się pod domem, warto znaleźć jakieś ciepłe miejsce i przewieźć tam auto lub poczekać... na cieplejsze dni." http://moto.pl/MotoPL/1,88389,11111277,Co_robic__by_olej_napedowy_nie_zamarzl.html ozdrawiam, |