Grupy dyskusyjne   »   BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!

BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!



1 Data: Maj 25 2007 17:47:35
Temat: BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!
Autor: szpon 

Witam. Opadaj± mi ju¿ rêce, bo nie wiem co jest. Silnik normalnie wchodzi na temperaturê (wska¼nik temp. po rozgrzaniu ca³y czas w okolicy ¶rodka - z odchy³k± dwóch milimetrów w t± lub w t±). Nagrzewanie wewn±trz dzia³a bez zarzutu (wiêc termostat chyba odpada). Natomiast nie jestem pewny co do visca - czy rozgrzany czy zimny silnik dam radê zatrzymaæ rêk± wiatrak (trudno mi okre¶liæ czy na zimnym trudniej czy na ciep³ym - wg. mnie mniej wiêcej podobnej si³y muszê u¿yæ do zatrzymania). Gumowe rury od ch³odnicy nie s± skamienia³e (chyba, ¿e nie te co trzeba sprawdzam - te dwie najgrubsze, jedna na górze ch³odnicy druga po ukosie na dole). I teraz przechodzê do mojego problemu. Ostatnio po je¼dzie czasami leje mi sie ciurkiem spod korka zbiornika wyrównawczego, robi siê du¿a ka³u¿a. Dolewam p³ynu, poje¿d¿ê i nic nie cieknie. Po dwóch dniach, czasami nastêpnego dnia znowu to samo - jakby gotowa³ siê p³yn w silniku. Dodam, ¿e jak by³o zimno to nie ciek³o (albo nie zauwa¿y³em bo by³o mokro wszêdzie).

Co to mo¿e byæ? Proszê bardzo o pomoc.

PS. BMW E34 520i (silnik M50)



2 Data: Maj 25 2007 17:07:17
Temat: Re: BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!
Autor: Wmak 

W uk³adzie musi byæ p³yn a nie woda.
Zaworek w korku zbiornika lub ch³odnicy (nie znam BMW) musi byæ sprawny - te
grube rury po rozgrzaniu silnika powinny byæ twarde (ci¶nienie w uk³adzie
powinno byæ ok 1,3Atm).
W momencie, gdy czujnik temperatury w³±cza sprzêg³o wiatraka nie powinno siê
daæ go zatrzymaæ rêk± bo palce poobcina.
Wmak


--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

3 Data: Maj 25 2007 17:24:28
Temat: Re: BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!
Autor: Wmak 

Przpomnê mój stary tekst o dzia³aniu uk³adu ch³odzenia
http://tinyurl.com/9u3bd
Wmak

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

4 Data: Maj 26 2007 09:01:08
Temat: Re: BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!
Autor: szpon 

  Wmak napisa³(a):

Przpomnê mój stary tekst o dzia³aniu uk³adu ch³odzenia
http://tinyurl.com/9u3bd
Wmak

Zgodnie z tym co piszesz, t³umaczy³oby dlaczego wywala mi wodê po wy³±czeniu silnika. Ale druga sprawa dlaczego czasami a nie zawsze? No i muszê byæ pewny, ¿e to to. Prawie 11l p³ynu ch³odzniczego musia³bym zalaæ a to nie ma³o kasy :(

5 Data: Maj 26 2007 09:37:25
Temat: Re: BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!
Autor: Wmak 

szpon  napisa³(a):

  Wmak napisa³(a):
> Przpomnê mój stary tekst o dzia³aniu uk³adu ch³odzenia
> http://tinyurl.com/9u3bd
> Wmak

Zgodnie z tym co piszesz, t³umaczy³oby dlaczego wywala mi wodê po
wy³±czeniu silnika. Ale druga sprawa dlaczego czasami a nie zawsze? No i
muszê byæ pewny, ¿e to to. Prawie 11l p³ynu ch³odzniczego musia³bym
zalaæ a to nie ma³o kasy :(

¯a³ujesz 100z³ dla takiego piêknego auta?
Skoro tak, to sprawd¼ (w serwisach maj± specjalne testery) temperaturê
zamarzania tego, co masz w uk³adzie ch³odzenia.
Powinna byæ nie wy¿sza, ni¿ -35 stopni, co daje temperaturê wrzenia ok 130-
135 stopni przy sprawnym zaworku ci¶nieniowym.
Mo¿esz spu¶ciæ/odessaæ  trochê p³ynu i dolaæ koncentratu, bêdzie taniej.
http://tinyurl.com/3b2jyu

Wmak

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

6 Data: Maj 26 2007 11:56:16
Temat: Re: BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!
Autor: J.F. 

On Sat, 26 May 2007 09:37:25 +0000 (UTC),   Wmak wrote:

szpon  napisa³(a):
Zgodnie z tym co piszesz, t³umaczy³oby dlaczego wywala mi wodê po
wy³±czeniu silnika. Ale druga sprawa dlaczego czasami a nie zawsze? No i
muszê byæ pewny, ¿e to to. Prawie 11l p³ynu ch³odzniczego musia³bym
zalaæ a to nie ma³o kasy :(

¯a³ujesz 100z³ dla takiego piêknego auta?

I nalac swiezego tylko po to zeby sie przekonac ze to nie to, trzeba
wymienic cos innego i znow zalac nowy plyn ?

Najpierw diagnoza.

Skoro tak, to sprawd¼ (w serwisach maj± specjalne testery) temperaturê
zamarzania tego, co masz w uk³adzie ch³odzenia.
Powinna byæ nie wy¿sza, ni¿ -35 stopni, co daje temperaturê wrzenia ok 130-
135 stopni przy sprawnym zaworku ci¶nieniowym.
Mo¿esz spu¶ciæ/odessaæ  trochê p³ynu i dolaæ koncentratu, bêdzie taniej.
http://tinyurl.com/3b2jyu

Albo wsadzic probke do lodowki/zamrazarki i sie dowiedziec.

J.

7 Data: Maj 26 2007 15:01:17
Temat: Re: BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!
Autor: Wmak 

J.F.  napisa³(a):

Najpierw diagnoza.

Albo wsadzic probke do lodowki/zamrazarki i sie dowiedziec.

J.

Trzeba mieæ lodówkê daj±c± -35 stopni, termometr na taki zakres itd.
£atwiej w jakim¶ Norauto wci±gn±æ trochê p³ynu do testera i uzyskaæ odczyt.

Takie cyrki z kipieniem p³ynu najczê¶ciej zaczynaj± siê prozaicznie.
Zak³adam, ¿e kiedy¶ nalane by³o to, co trzeba - gotowy p³yn do ch³odnic (do
minus trzydziestu kilku stopni) albo odpowiednio przyrz±dzona mieszanka ok
50/50% glikolu z wod±.
Powoli lub nagle pojawia siê jaka¶ nieszczelno¶æ - niewielkie obluzowanie,
pêkniêcie gumowego wê¿a, uszkodzenie zaworka albo zwyk³e niedokrêcenie korka
od uk³adu ch³odzenia.
W uk³adzie nie ma nadci¶nienia, wiêc zgodnie z prawami fizyki temperatura
wrzenia p³ynu jest ni¿sza, ni¿ byæ powinna.
W czasie d³ugiej albo ostrej jazdy fragmenty g³owicy w okolicy komór
spalania rozgrzewaj± siê do wysokiej temperatury.
Gdy natychmiast po je¼dzie wy³±czymy silnik, nie daj±c mu z minuty-dwóch
popracowaæ na wolnych obrotach w celu wyrównania temperatury, ciep³o z
najgorêtszych fragmentów g³owicy "wêdruje" w stronê kana³ów wodnych
powoduj±c lokalne wrzenie p³ynu.
Ci¶nienie pary wyrzuca przez nieszczelno¶ci czê¶æ p³ynu z uk³adu.
Je¶li to siê zdarzy w "polowych warunkach" to kierowca ratuje siê dolewaj±c
wody - temperatura wrzenia rozwodnionego p³ynu spada, wiêc po nastêpnej
takiej akcji "ostra jazda - zatrzymanie" wyleci wiêcej p³ynu.
Znów dolewa siê wody i przypad³o¶æ pog³êbia siê.
Je¶li teraz naprawi siê nieszczelno¶æ, wymieni korek z zaworkiem
ci¶nieniowym itd a nie skoryguje siê sk³adu p³ynu (np dolanie koncentratu)
to dalej, nawet przy prawid³owym nadci¶nieniu w uk³±dzie, temperatura
wrzenia rozwodnionego p³ynu jest za niska i "gejzer" mo¿e siê powtórzyæ.

Krótko mówi±c - trzeba jednocze¶nie sprawdziæ szczelno¶æ uk³adu, korek z
zaworkiem i p³yn ch³odniczy.
Szczególnie po kupnie auta nale¿y sprawdziæ albo lepiej wymieniæ p³yn
ch³odniczy, bo blacharze / naprawiacze s± bardzo oszczêdni - taniej dolaæ
wody.
Wmak

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

BMW E34 i problem z uk³adem ch³odzenia? Pomocy!



Grupy dyskusyjne