Grupy dyskusyjne   »   Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów

Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów



1 Data: Maj 06 2013 10:30:51
Temat: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor:

Witam

Czy bieg o bezpośrednim przełożeniu w skrzyni biegów ma zawsze przełożenie 1:1 czy może to być np. 1:1,003 albo 1:0,994 czyli blisko 1 ale nie równe 1.

Druga sprawa czy w nowoczesnych skrzyniach manualnych, zwłaszcza tych 6-cio biegowych to rozwiązanie jest dalej stosowane czy tylko w starych to było?


Pozdrawiam



2 Data: Maj 06 2013 19:41:03
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor: J.F 

Użytkownik  napisał w wiadomości grup

Czy bieg o bezpośrednim przełożeniu w skrzyni biegów ma zawsze przełożenie 1:1 czy może to być np. 1:1,003 albo 1:0,994 czyli blisko 1 ale nie równe 1.

Bezposrednie  to bezposrednie, 1:1, a wrecz nalezaloby by pisac bez przelozenia wcale - walki spiete razem.

Druga sprawa czy w nowoczesnych skrzyniach manualnych, zwłaszcza tych 6-cio biegowych to rozwiązanie jest dalej stosowane czy tylko w starych to było?

To w zasadzie ma sens tylko w RWD, gdzie walki wejsciowe i wyjsciowe sa z dwoch stron i moga byc na przedluzeniu.

Wiec pytaj BMW, mercedesa i lexusa :-)

J.

3 Data: Maj 06 2013 10:42:48
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor:

Czyli normalne, przeciętne auto FWD ma w przybliżeniu podobny opór na kazdym biegu?

4 Data: Maj 06 2013 20:38:02
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor: J.F 

Użytkownik  napisał w wiadomości grup

Czyli normalne, przeciętne auto FWD ma w przybliżeniu podobny opór na kazdym biegu?

Jaki opor ?
Przecietne auto  ma przelozenie w skrzyni od ok 4:1 na jedynce do ok 0.8:1 na najwyzszym biegu (razy jeszcze przelozenie przekladni glownej/dyfra).

Gdzies tam po drodze jest bieg o przelozeniu ok 1:1, ale:
a) zaleca sie aby zab zazebial sie z roznymi zebami drugiego kola w kolejnych obrotach,  wiec raczej zobaczysz np   1.03:1 (np 33:32) niz dokladnie 1:1,
b) wraz z odejsciem od tradycji biegu bezposredniego, konstruktorzy sie uwalniaja od tradycji "przelozenie 1:1 na IV biegu" i to "okolo 1:1" staje sie coraz bardziej "okolo", bo naprawde nie ma potrzeby aby bylo to blisko 1:1

O, tu masz przykladowe przelozenia
http://www.dieselschrauber.de/GKB.html

Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie kola zebate mloca olej.

http://zssplus.pl/publikacje/publikacje11.htm

J.

5 Data: Maj 06 2013 12:23:52
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor:


Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim

biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie

kola zebate mloca olej.



http://zssplus.pl/publikacje/publikacje11.htm



J.

Kręci się ale nie przekłada się to kręcenie na spadek sprawności skrzyni biegów. Sprawność przekładni zębatej jest bardzo wysoka.. Podaje się ją tylko w przypadku gdy pracuje pod dopuszczalnym obciążeniem maksymalnym. Przy biegu luzem się nie podaje bo po co podawać na przykład 99,8.

6 Data: Maj 06 2013 22:36:11
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor: J.F. 

Dnia Mon, 6 May 2013 12:23:52 -0700 (PDT), 

Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim
biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie
kola zebate mloca olej.

Kręci się ale nie przekłada się to kręcenie na spadek sprawności
skrzyni biegów. Sprawność przekładni zębatej jest bardzo wysoka.
Podaje się ją tylko w przypadku gdy pracuje pod dopuszczalnym
obciążeniem maksymalnym. Przy biegu luzem się nie podaje bo po co
podawać na przykład 99,8.

Przy biegu luzem sprawnosc wynosi zero.
A przy jechaniu np 50km/h moc wyjsciowa jest z 10% maksymalnej, wiec i
sprawnosc spada.

A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie
male :-)

J.

7 Data: Maj 06 2013 15:03:35
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor:

W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Dnia Mon, 6 May 2013 12:23:52 -0700 (PDT), 

>> Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim

>> biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie

>> kola zebate mloca olej.

>>

> Kr�ci si� ale nie przek�ada si� to kr�cenie na spadek sprawno�ci

> skrzyni bieg�w. Sprawno�� przek�adni z�batej jest bardzo wysoka.

> Podaje siďż˝ jďż˝ tylko w przypadku gdy pracuje pod dopuszczalnym

> obci��eniem maksymalnym. Przy biegu luzem si� nie podaje bo po co

> podawa� na przyk�ad 99,8.



Przy biegu luzem sprawnosc wynosi zero.

A przy jechaniu np 50km/h moc wyjsciowa jest z 10% maksymalnej, wiec i

sprawnosc spada.



A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie

male :-)



J.

W ręku masz kilka watów, w porywach kilkanaście. To sporo mniej niż ma silnik w samochodzie. Poza tym na każdym biegu z wyjątkiem wstecznego koła zębate obracają się w tą samą stronę. Może niezbyt obrazowo to opisałem ale mądry będzie wiedział o co chodzi a głupiemu taka informacja nic nie da. Jak przy stu kilowatowym silniku w skrzyni straci się 5 kilowatów przy mocy maksymalnej to jest to do przyjęcia..

8 Data: Maj 07 2013 00:38:38
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Mon, 6 May 2013 15:03:35 -0700 (PDT),  napisał(a):

W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
Dnia Mon, 6 May 2013 12:23:52 -0700 (PDT), 

Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim

biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie

kola zebate mloca olej.



Kr�ci si� ale nie przek�ada si� to kr�cenie na spadek sprawno�ci

skrzyni bieg�w. Sprawno�� przek�adni z�batej jest bardzo wysoka.

Podaje siďż˝ jďż˝ tylko w przypadku gdy pracuje pod dopuszczalnym

obci��eniem maksymalnym. Przy biegu luzem si� nie podaje bo po co

podawa� na przyk�ad 99,8.



Przy biegu luzem sprawnosc wynosi zero.

A przy jechaniu np 50km/h moc wyjsciowa jest z 10% maksymalnej, wiec i

sprawnosc spada.



A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie

male :-)



J.

W ręku masz kilka watów, w porywach kilkanaście.

To mniej więcej taka różnica jak między światłami mijania, a dziennymi
które to tak istotne oszczędności w zużyciu paliwa mają dawać, że
miłościwie nam panująca Bruksela uraczyła nas już chyba obowiązkiem
wyposażenia nowych pojazdów w DRL ;)

To sporo mniej niż ma silnik w samochodzie.

Ale zawsze coś... A jednak olej w skrzyni biegów się rozgrzewa i to dość
mocno.
W automatach z hydrokinetyczną przekładnią bywają nawet chłodnice tego
oleju - to już pokazuje że tam ładne kilowaty znikają.

Poza tym na każdym biegu z wyjątkiem wstecznego koła zębate obracają się w tą samą stronę.

Koła zębate poszczególnych biegów to się akurat zawsze obracają w tą samą
stronę - również na wstecznym.

Jak przy stu kilowatowym silniku w skrzyni straci się 5 kilowatów przy mocy maksymalnej to jest to do przyjęcia.

To i jakoś się to przyjmuje - co nie znaczy że nie warto się po takie coś
schylić.

Natomiast te straty są raczej większe.
Na hamowni podwoziomej mając około 200KM@8000rpm, opory wynoszą 40KM, czyli
to około 20% (pomimo 5W30 w skrzyni).
Drugie auto to 210KM@5500rpm i opór przy 5500rpm 30KM, czyli 14%.

To jest sumaryczny opór przeniesieniu napędu razem z oponami, ale myślę że
większość tego oporu to jednak skrzynia biegów.

9 Data: Maj 06 2013 17:03:33
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor:

W dniu wtorek, 7 maja 2013 00:38:38 UTC+2 użytkownik Tomasz Pyra napisał:

Dnia Mon, 6 May 2013 15:03:35 -0700 (PDT),  napisaďż˝(a):



> W dniu poniedzia�ek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 u�ytkownik J.F. napisa�:

>> Dnia Mon, 6 May 2013 12:23:52 -0700 (PDT), 

>>

>>>> Chyba ze ci chodzi o opory ruchu ... hm, nawet przy tym bezposrednim

>>

>>>> biegu w RWD w skrzyni ciagle sie wszystko kreci - w tym i wszystkie

>>

>>>> kola zebate mloca olej.

>>

>>>>

>>

>>> Kr�ci si� ale nie przek�ada si� to kr�cenie na spadek sprawno�ci

>>

>>> skrzyni bieg�w. Sprawno�� przek�adni z�batej jest bardzo wysoka.

>>

>>> Podaje siďż˝ jďż˝ tylko w przypadku gdy pracuje pod dopuszczalnym

>>

>>> obci��eniem maksymalnym. Przy biegu luzem si� nie podaje bo po co

>>

>>> podawa� na przyk�ad 99,8.

>>

>>

>>

>> Przy biegu luzem sprawnosc wynosi zero.

>>

>> A przy jechaniu np 50km/h moc wyjsciowa jest z 10% maksymalnej, wiec i

>>

>> sprawnosc spada.

>>

>>

>>

>> A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie

>>

>> male :-)

>>

>>

>>

>> J.

>

> W r�ku masz kilka wat�w, w porywach kilkana�cie..



To mniej wi�cej taka r�nica jak mi�dzy �wiat�ami mijania, a dziennymi

kt�re to tak istotne oszcz�dno�ci w zu�yciu paliwa maj� dawa�, �e

mi�o�ciwie nam panuj�ca Bruksela uraczy�a nas ju� chyba obowi�zkiem

wyposa�enia nowych pojazd�w w DRL ;)



> To sporo mniej niďż˝ ma silnik w samochodzie.



Ale zawsze co�... A jednak olej w skrzyni bieg�w si� rozgrzewa i to do��

mocno.

W automatach z hydrokinetyczn� przek�adni� bywaj� nawet ch�odnice tego

oleju - to ju� pokazuje �e tam �adne kilowaty znikaj�.



> Poza tym na ka�dym biegu z wyj�tkiem wstecznego ko�a z�bate obracaj� si� w t� sam� stron�.



Ko�a z�bate poszczeg�lnych bieg�w to si� akurat zawsze obracaj� w t� sam�

stron� - r�wnie� na wstecznym.



> Jak przy stu kilowatowym silniku w skrzyni straci si� 5 kilowat�w przy mocy maksymalnej to jest to do przyj�cia.



To i jako� si� to przyjmuje - co nie znaczy �e nie warto si� po takie co�

schyliďż˝.



Natomiast te straty s� raczej wi�ksze.

Na hamowni podwoziomej maj�c oko�o 200KM@8000rpm, opory wynosz� 40KM, czyli

to oko�o 20% (pomimo 5W30 w skrzyni).

Drugie auto to 210KM@5500rpm i op�r przy 5500rpm 30KM, czyli 14%.



To jest sumaryczny op�r przeniesieniu nap�du razem z oponami, ale my�l� �e

wi�kszo�� tego oporu to jednak skrzynia bieg�w.

Przy dwustu koniach i przy całych stratach 40KM jak by 30 KM przypadało na skrzynię to byś olej z niej odparował. A ona grzać się grzeje ale nie tak żeby aluminium się topiło. Z tymi obracającymi się kołami nie zatrybiłeś. Jak masz 4 koła zębate na jednym wałku. I one mogą się na tym wałku obracać. I są zazębione z innymi kołami zębatymi. Ale te drugie koła nie mogą się obracać na wałku ( choinka znaczy sie). I tylko jedno z tych kół co mogą się obracać na wałku jest połączone z tym wałkiem. To na pierwszym biegu koła od wyższych biegów pomagają w przeniesieniu obrotów bo się szybciej obracają. Oczywiście na wysokich biegach to przeszkadza. W duże mrozy po odpaleniu pomimo że nie jest wrzucony żaden bieg auto chce jechać do przodu. To ten sam efekt. A nawet jak by połowa ze strat przy 200KM przypadała na skrzynię to by według tego co podałeś wychodziło 10%. Dalej do przyjęcia. Poprawić się tego nie da. Jak już chcesz coś poprawiać to zauważ że przy dwustu koniach mocy przy silniku benzynowym równowartość sześciuset koni idzie na grzanie atmosfery i tak eksploatowany silnik zużywa ze 60 litrów benzyny na godzinę. W wysokoprężnym trochę lepiej to wygląda ale cudów specjalnych nie ma.

10 Data: Maj 07 2013 08:12:43
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor: J.F. 

Dnia Mon, 6 May 2013 15:03:35 -0700 (PDT),

W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:
A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie
male :-)
W ręku masz kilka watów, w porywach kilkanaście.

Nie spieszylem sie.

Jak przy stu
kilowatowym silniku w skrzyni straci się 5 kilowatów przy mocy
maksymalnej to jest to do przyjęcia.

Ale jak sie po zwyklej drodze jedzie i silnik daje 15kW, to 5kW strat
juz nie jest do przyjecia (dla ekologow). A nawet jak straty wtedy
mniejsze i wynosza np 3kW, to i tak duzo.

P.S. 3kW piecyk nagrzewaja zdrowo, no ale wiatrak w nim nie robi
70km/h. A juz malutki wiatraczek wystarczy, aby powialo zaledwie
przyjemnym ciepelkiem.

J.

11 Data: Maj 07 2013 00:52:28
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor:

W dniu wtorek, 7 maja 2013 08:12:43 UTC+2 użytkownik J.F. napisał:

Dnia Mon, 6 May 2013 15:03:35 -0700 (PDT),

> W dniu poniedzia�ek, 6 maja 2013 22:36:11 UTC+2 u�ytkownik J.F. napisa�:

>> A skrzynie reka krecilem, i wiem jakie to opory ma. Wcale nie takie

>> male :-)

> W r�ku masz kilka wat�w, w porywach kilkana�cie..



Nie spieszylem sie.



> Jak przy stu

> kilowatowym silniku w skrzyni straci si� 5 kilowat�w przy mocy

> maksymalnej to jest to do przyj�cia.



Ale jak sie po zwyklej drodze jedzie i silnik daje 15kW, to 5kW strat

juz nie jest do przyjecia (dla ekologow). A nawet jak straty wtedy

mniejsze i wynosza np 3kW, to i tak duzo.



P.S. 3kW piecyk nagrzewaja zdrowo, no ale wiatrak w nim nie robi

70km/h. A juz malutki wiatraczek wystarczy, aby powialo zaledwie

przyjemnym ciepelkiem.



J.

Jak byłem młody i piękny to miałem czasami dziwne pomysły. Były wtedy wiertarki celmy dwubiegowe. 350W mocy miały. Kręciłem taką wiertarką skrzynię biegów od 126p. Na pierwszym biegu, chyba 1400 obr/min, wiertarka bez żadnego opóźnienia wchodziła na obroty. Przy drugim biegu, tym szybszym, miała trochę ciężej ale dawała radę bez grzania się. Wrzucony bieg nie miał znaczenia. Pod obciążeniem wyskakiwał niej termik. Obciążeniem był 126p. Pół kilowatowa wiertarka co miała chyba 700obr/min dała radę ruszyć malucha z miejsca i całkiem żywo jechał na jedynce i dwójce. Na trójce dym poszedł z wiertarki i maszynista pagibł.

12 Data: Maj 06 2013 20:14:02
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello J.F,

Monday, May 6, 2013, 7:41:03 PM, you wrote:

Czy bieg o bezpośrednim przełożeniu w skrzyni biegów ma zawsze
przełożenie 1:1 czy może to być np. 1:1,003 albo 1:0,994 czyli blisko
1 ale nie równe 1.
Bezposrednie  to bezposrednie, 1:1, a wrecz nalezaloby by pisac bez
przelozenia wcale - walki spiete razem.

Ale to przy jakieś innej niż typowa konstrukcja skrzyni biegów...

Druga sprawa czy w nowoczesnych skrzyniach manualnych, zwłaszcza tych
6-cio biegowych to rozwiązanie jest dalej stosowane czy tylko w
starych to było?
To w zasadzie ma sens tylko w RWD, gdzie walki wejsciowe i wyjsciowe
sa z dwoch stron i moga byc na przedluzeniu.

Skrzynia z wałkiem pośrednim?

Wiec pytaj BMW, mercedesa i lexusa :-)

Robią takie skrzynie jeszcze?

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

13 Data: Maj 06 2013 11:31:07
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor:

W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 19:30:51 UTC+2 użytkownik  napisał:

Witam



Czy bieg o bezpośrednim przełożeniu w skrzyni biegów ma zawsze przełożenie 1:1 czy może to być np. 1:1,003 albo 1:0,994 czyli blisko 1 ale nie równe 1.



Druga sprawa czy w nowoczesnych skrzyniach manualnych, zwłaszcza tych 6-cio biegowych to rozwiązanie jest dalej stosowane czy tylko w starych to było?





Pozdrawiam

Ma 1:1 i wynika to z oszczędności. Bezpośrednie sprzęgnięcie dwóch walków kosztuje mniej niż sprzęgnięcie ich poprzez parę kół zębatych. Jeśli konstruktorowi by wyszło z obliczeń że potrzebuje 1:1,1 to zmieni przełożenie przekładni głównej.

14 Data: Maj 06 2013 22:42:12
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor: J.F. 

Dnia Mon, 6 May 2013 11:31:07 -0700 (PDT), 

W dniu poniedziałek, 6 maja 2013 19:30:51 UTC+2 użytkownik  napisał:
Druga sprawa czy w nowoczesnych skrzyniach manualnych, zwłaszcza tych 6-cio biegowych to rozwiązanie jest dalej stosowane czy tylko w starych to było?
Ma 1:1 i wynika to z oszczędności. Bezpośrednie sprzęgnięcie dwóch
walków kosztuje mniej niż sprzęgnięcie ich poprzez parę kół
zębatych. Jeśli konstruktorowi by wyszło z obliczeń że potrzebuje
1:1,1 to zmieni przełożenie przekładni głównej.

Jak spojrzysz na rysunek takiej skrzyni, to sie okaze ze kol zebatych
ma tyle samo. Wiec jedyna oszczednosc to na zuzyciu kol zebatych.

Natomiast jak spojrzysz na inne skrzynie, w FWD, to sie tam
bezposredniego biegu zrobic nie da, bo naped wychodzi w innej osi niz
wchodzi.

J.

15 Data: Maj 06 2013 23:20:04
Temat: Re: Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Mon, 6 May 2013 10:30:51 -0700 (PDT),  napisał(a):

Witam

Czy bieg o bezpośrednim przełożeniu w skrzyni biegów ma zawsze przełożenie 1:1 czy może to być np. 1:1,003 albo 1:0,994 czyli blisko 1 ale nie równe 1.

Druga sprawa czy w nowoczesnych skrzyniach manualnych, zwłaszcza tych 6-cio biegowych to rozwiązanie jest dalej stosowane czy tylko w starych to było?


Bieg bezpośredni jest wtedy jak wałek wejściowy spięty jest z wyjściowym i
napęd nie jest przekazywany przez rzadne koła zębate, więc przełożenie to
zawsze 1:1
Czyli wałek sprzęgłowy i wyjściowy muszą być współosiowe no i musi być
mechanizm rozsprzęglający wszystkie biegi i spinający oba te wałki.

Nie wiem czy w jakimś współczesnym samochodzie jest to rozwiązanie jeszcze
używane - takie skrzynie biegów będą po prostu dłuższe.

Bezpośrednie przełożenie w manualnej skrzyni biegów



Grupy dyskusyjne