Grupy dyskusyjne   »   Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]

Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]



1 Data: Lipiec 26 2008 00:24:10
Temat: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: MM 

Nabyty drogą kupna nowy wężyk do paliwa 8mm, podobno dobry (nie tani)
ma nadrukowane oznaczenie materiału NBR/CR.  Z ciekawości zacząłem
szukać coś o tych materiałach i trafiłem na "Parker O-Ring Handbook".
Jest tam tabela odporności różnych rodzajów gumy na różne substancje
(kilkadziesiąt stron, nie tylko o paliwach) i wnioski są niepokojące.

Odporność w skali 1 (OK) do 4 (nie nadaje się) dla NBR (dla CR jest
gorsza, zakładam że to zewnętrzna warstwa bez kontaktu z paliwem):

Diesel Oil - 1
Gasoline - 1

Niby wszystko OK, jednak wyczytałem, że do benzyny dodają etanol,
a do ON - estry (w ilości 5% - jeśli nie więcej dzięki różnym takim
"przedsiębiorczym"...).  No i niestety mamy:

Ethanol - 3
Methyl Oleate [składnik RME] - 4

Dla porównania:

Rapeseed Oil [rzepakowy] - 2
Soybean Oil [sojowy] - 1

Czyli wygląda na to, że bio-dodatki serwowane nam legalnie na stacjach
sa bardziej agresywne, niż olej "biedronkowy"?

Z tej tabeli widzę, że dobrym materiałem (odpornym na paliwa zarówno
tradycyjne, jak i bio) byłby FKM.  Tylko gdzie kupić węże i oringi?

Bo ostatnio (właściwie od tego powinienem zacząć) Mercedes (W202 C200D
1994, ~255kkm, półtora roku w kraju) mi się zbuntował.  Najpierw małe
wycieki z pompy wtryskowej i lekkie zapowietrzanie po długim postoju -
pomogła wymiana oringów.  Teraz dla odmiany coś gorszego - padła pompa
zasilająca, po prostu nagle podczas jazdy przestała tłoczyć paliwo do
pompy wtryskowej, zgasł, laweta, diagnoza po rozebraniu: puscił gumowy
zaworek w tłoczku (niestety niewymienny, tylko cała pompa).

Teoria spiskowa - zmowa lobby rolniczego wraz z lobby serwisowym? :(
Czy może na ON zawierającym 5% RME [tyle dopuszcza norma] nic takiego
nie powinno się dziać - znaczy na którejś stacji było "bardziej bio"?
Do awarii silnik pracował normalnie, nie dymił, odpalał bez problemu.

Podobno w starszych W124 (silnik OM601.912) te pompy były jeszcze
naprawialne (wymienne zaworki) - nada się taka do W202 (OM601.913)?

Czy pompa wtryskowa dałaby radę sama zasysać paliwo ze zbiornika
(choć na tyle, by dojechać bez lawety)?  Bo się zastanawiam, czy nie
warto wozić ze sobą odpowiedniego wężyka z szybkozłączkami, w celu
obejścia pompy zasilającej w razie kolejnej bio-awarii w trasie...

MM



2 Data: Lipiec 26 2008 21:54:01
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: PAndy 


"MM"  wrote in message NBic nie powinno sie dziac - to o czym piszesz jest realnym problemem ale nie w wypadku komponentow dodawanych do paliw w ilosci przewidzianej w normach (max 7 - 10% chyba w zaleznosci od kraju EU)
Problemem byloby gdybys przeszedl na czysty biokomponent jednak i wtedy czas zycia takich elementow to beda raczej pojedyncze lata niz pojedyncze miesiace. Jak cie to tak bardzo niepokoi to przejdz na komponenty wykonane z tworzyw odpornych na biokompoenenty (estry i alkohole).
Prodcuenci tacy jak Mercedes maja cale serie pojazdow przystosowanych do zasilania biopaliwami (IMO wiekszosc pojazdow po 2000 roku z cala pewnoscia powinna byc odporna na rozne dodatki do paliw - moze uda cie sie cos dopasowac?).

3 Data: Lipiec 28 2008 11:16:01
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: J.F. 

Użytkownik "PAndy"  napisał w
wiadomości

NBic nie powinno sie dziac - to o czym piszesz jest realnym
problemem ale nie w wypadku komponentow dodawanych do paliw w
ilosci przewidzianej w normach (max 7 - 10% chyba w zaleznosci
od kraju EU)
Problemem byloby gdybys przeszedl na czysty biokomponent jednak
i wtedy czas zycia takich elementow to beda raczej pojedyncze
lata niz pojedyncze miesiace. Jak cie to tak bardzo niepokoi to
przejdz na komponenty wykonane z tworzyw odpornych na
biokompoenenty (estry i alkohole).

Latwo napisac - rozbierzesz caly osprzet silnika i wymienisz ?

Prodcuenci tacy jak Mercedes maja cale serie pojazdow
przystosowanych do zasilania biopaliwami (IMO wiekszosc pojazdow
po 2000 roku z cala pewnoscia powinna byc odporna na rozne
dodatki do paliw - moze uda cie sie cos dopasowac?).

No wlasnie nie bardzo [po niemiecku]
http://www.biodiesel.de/index.php3?hid=00412

wychodzi na to ze Niemcy sie wycofali z biodiesla,
tylko nie bardzo rozumiem - czy spowodowaly to ostrzejsze
normy spalin, czy tylko szkodzenie filtrom czastek stalych.

Die Erteilung einer Serienfreigabe für Diesel-Pkw der Marken VW,
Audi, Seat, Skoda ist mit der Einführung der EURO-4-Motoren
ausgelaufen. Die Nachrüstung von "Altfahrzeugen" (Bestand: ca. 2,5
Mio.) mit für Biodiesel freigegebenen Partikelfiltern ist seit
Herbst 2006 möglich. Z.B. mit Nachrüstpartikelfiltern der Firmen
TwinTec und HJS.

Co ambitny program Techlandu tlumaczy na
Nadział zwolnienia seryjnego dla samochodu osobowy dieslowy marek
VW, Audi, seat, Skoda jest z wprowadzeniem EURO - wycieknie 4-
motor. Przygotowania po z "pojazdów altu" (stan: ca. 2,5 Mio.)
jest z dla Bio diesla zwolnionymi cedzidłami partykuły od jesieni
2006 możliwy. Z. B. z cedzidłami partykuła uzbroić po firmy
TwinTec i HJS.


Innymi slowy - Euro-4 w ogolnosci sa niedopuszczone do biodiesla,
ale od jesieni 2006 niektore filtry wydechowe znow dopuszczaja :

J.

4 Data: Lipiec 30 2008 18:10:53
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: MM 

J.F.  wrote:

No wlasnie nie bardzo [po niemiecku]
http://www.biodiesel.de/index.php3?hid=00412

wychodzi na to ze Niemcy sie wycofali z biodiesla,
tylko nie bardzo rozumiem - czy spowodowaly to ostrzejsze
normy spalin, czy tylko szkodzenie filtrom czastek stalych.

Mercedes dopuszcza tylko dla silnikow 200CDI, 220CDI - nowszych
od mojego 200D (ostatniego z tych tradycyjnych, majacych opinie
malo awaryjnych: rzedowa pompa wtryskowa, wtrysk posredni, bez
komputerow) - i to nie wszystkich (opcja fabryczna 921, niestety
brak mozliwosci pozniejszej przerobki).

To, ze w 14-letnim silniku (niecale 2 lata w PL) padlo kilka rzeczy
w ciagu jednego miesiaca (oringi pompy wtryskowej, pompa zasilajaca,
wezyki paliwowe tez jakos lekko napuchniete...), wskazywaloby raczej
na paliwo juz u nas, a nie naturalne zuzycie z wiekiem.

Dodatek OR daloby sie poznac po zapachu spalin, ale OR wedlug tabeli
nie jest az tak agresywny, jak biodiesel.  A moze jest jakis prosty
domowy sposob, by wykryc biodiesel w ON?

Innymi slowy - Euro-4 w ogolnosci sa niedopuszczone do biodiesla,
ale od jesieni 2006 niektore filtry wydechowe znow dopuszczaja :

U mnie jeszcze nie ma tych filtrow, z eko-wynalazkow jest tam tylko
EGR (= dolot brudny od sadzy), na szczescie latwy do obejscia...

5 Data: Lipiec 31 2008 18:47:39
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: PAndy 


"MM"  wrote in message

To, ze w 14-letnim silniku (niecale 2 lata w PL) padlo kilka rzeczy
w ciagu jednego miesiaca (oringi pompy wtryskowej, pompa zasilajaca,
wezyki paliwowe tez jakos lekko napuchniete...), wskazywaloby raczej
na paliwo juz u nas, a nie naturalne zuzycie z wiekiem.

moze tak byc... chociaz byloby to bardzo dziwne gdyby ten 5- 7-% dodatek powodowal az takie zniszczenia...

U mnie jeszcze nie ma tych filtrow, z eko-wynalazkow jest tam tylko
EGR (= dolot brudny od sadzy), na szczescie latwy do obejscia...

pamietaj ze EGR powoduje tez obnizenie temperatury komory spalania - nie wiem czy rozsadne jest obchodzenie EGR

6 Data: Lipiec 31 2008 19:27:56
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: J.F. 

On Thu, 31 Jul 2008 18:47:39 +0200,  PAndy wrote:

"MM"  wrote in message
To, ze w 14-letnim silniku (niecale 2 lata w PL) padlo kilka rzeczy
w ciagu jednego miesiaca (oringi pompy wtryskowej, pompa zasilajaca,
wezyki paliwowe tez jakos lekko napuchniete...), wskazywaloby raczej
na paliwo juz u nas, a nie naturalne zuzycie z wiekiem.

moze tak byc... chociaz byloby to bardzo dziwne gdyby ten 5- 7-% dodatek
powodowal az takie zniszczenia...

Dlaczego dziwne ? Od jakiego stezenia plyn szkodliwy staje sie
nieszkodliwy ?

J.

7 Data: Lipiec 31 2008 20:36:38
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: PAndy 


"J.F."  wrote in message

Dlaczego dziwne ? Od jakiego stezenia plyn szkodliwy staje sie
nieszkodliwy ?

powszechnosc tego przepisu powoduje ze musiano liczyc sie z problemami (tzn ich brakiem) - tak mala ilosc dodatku nie powinna spowodowac tego typu klopotow...

8 Data: Lipiec 31 2008 18:43:40
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: PAndy 


"J.F."  wrote in message

Latwo napisac - rozbierzesz caly osprzet silnika i wymienisz ?

??? wezyki, uszczelki w ukladzie paliwowym... nie ma tego znowu az tak duzo
poza tym niemcy jedza na e85 w zwyklych samochodach, czasem mieszaja w baku pol na pol (inne proporcje tez kombinuja) z zwykla benzyna 95 i jezdza - samochodami z 95 roku (widzialem na zdf bodajze reportaz ze stacji - robili wywiady z ludzmi - babka jezdzi fiesta i w ten sposob juz jakis czasbez problemow)


No wlasnie nie bardzo [po niemiecku]
http://www.biodiesel.de/index.php3?hid=00412

generalnie zwracaja uwage na zbiorniki paliwa, elementy elastyczne i uszczelniajace oraz filtr czastek stalych - podczas wymiany filtru mozna zalozyc taki dostosowany do biodiesla (moze wyzsza zawartosc wody w spalinach powoduje korozje elementow ukaldu wydechowego?)

Innymi slowy - Euro-4 w ogolnosci sa niedopuszczone do biodiesla,
ale od jesieni 2006 niektore filtry wydechowe znow dopuszczaja :

problem z biopaliwami jest inny - produkcja biopaliw sprawia ze rosna ceny zywnosci i dlatego EU zaczela powoli rozumiec ze biopaliwa nie sa wcale takie super (poza tym dochodza jeszcze inne aspekty sordowiskowe ktore powoduja ze biopaliwa wcale nie sa rozwiazaniem problemow z ekologia)

9 Data: Lipiec 31 2008 19:00:21
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: J.F. 

On Thu, 31 Jul 2008 18:43:40 +0200,  PAndy wrote:

"J.F."  wrote in message
Latwo napisac - rozbierzesz caly osprzet silnika i wymienisz ?

??? wezyki, uszczelki w ukladzie paliwowym... nie ma tego znowu az tak
duzo

Zapominasz o wielu .. plywak paliwowskazu, pompa paliwa,
uszczelka na deklach zbiornika, uszczelki wtryskiwaczy,
wtryskiwacze wewnatrz, zaworek cisnieniowy w listwie -
to przypadek latwiejszy, w dieslu nie podejmuje sie policzyc,
no chyba CR.

poza tym niemcy jedza na e85 w zwyklych samochodach, czasem mieszaja w

No i tu pytanie gdzie jest prawda - po stronie roln-eko-faszystow,
czy u producenta uszczelek ktory twierdzi ze nie wytrzymaja.

No wlasnie nie bardzo [po niemiecku]
http://www.biodiesel.de/index.php3?hid=00412

generalnie zwracaja uwage na zbiorniki paliwa, elementy elastyczne i
uszczelniajace oraz filtr czastek stalych - podczas wymiany filtru mozna
zalozyc taki dostosowany do biodiesla (moze wyzsza zawartosc wody w
spalinach powoduje korozje elementow ukaldu wydechowego?)

A ten filtr to tani jest i czesto sie go wymienia ?

problem z biopaliwami jest inny - produkcja biopaliw sprawia ze rosna ceny
zywnosci i dlatego EU zaczela powoli rozumiec ze biopaliwa nie sa wcale
takie super (poza tym dochodza jeszcze inne aspekty sordowiskowe ktore
powoduja ze biopaliwa wcale nie sa rozwiazaniem problemow z ekologia)

ale ropy bedzie coraz mniej.

J.

10 Data: Lipiec 31 2008 20:47:26
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: PAndy 


"J.F."  wrote in message

Zapominasz o wielu .. plywak paliwowskazu, pompa paliwa,
uszczelka na deklach zbiornika, uszczelki wtryskiwaczy,
wtryskiwacze wewnatrz, zaworek cisnieniowy w listwie -
to przypadek latwiejszy, w dieslu nie podejmuje sie policzyc,
no chyba CR.

nie kwestionuje tego jednak nie wszystko padnie - kiedys sprawdzalem jak szybko etanol absolutny naruszy gumowy korek - trwalo to naprawde bardzo dlugo...

poza tym niemcy jedza na e85 w zwyklych samochodach, czasem mieszaja w

No i tu pytanie gdzie jest prawda - po stronie roln-eko-faszystow,
czy u producenta uszczelek ktory twierdzi ze nie wytrzymaja.

czym innym jest gwarancja producnta a czym innym rzeczywista wytrzymalosc - jesli mamy E85 zmieszane w proporcji 4:6 z 95 to tak naprawde ponad polowe cieczy stanowi benzyna - trzeba by porobic eksperymenty i sprawdzic jak szybko zdechna elementy (moze sie okazac ze wytrzymaja caly okres eksploatacji) - w kazdym razie ludzie w Niemczech mieszaja to, jezdza, wszystko jest ok powiedzmy przez 3 - 4 lata eksploatacji leciwych juz pojazdow...

No wlasnie nie bardzo [po niemiecku]
http://www.biodiesel.de/index.php3?hid=00412

generalnie zwracaja uwage na zbiorniki paliwa, elementy elastyczne i
uszczelniajace oraz filtr czastek stalych - podczas wymiany filtru mozna
zalozyc taki dostosowany do biodiesla (moze wyzsza zawartosc wody w
spalinach powoduje korozje elementow ukaldu wydechowego?)

A ten filtr to tani jest i czesto sie go wymienia ?

nie mam diesla wiec nie wiem ale zaryzukuje ze w ciagu powiedzmy 10 lat co najmniej raz trzeba go wymeinic (w Niemczech przy okazji przegladow zapewne sprawdzana jest jego skutecznosc i albo sie go wymienia albo sprzedaje samochod polakowi)

ale ropy bedzie coraz mniej.

ropy tak ale poklady smieci (towrzywa sztuczne), wegla jakis czas dadza szanse na produkcje paliw plynnych - o ile bedziemy dysponowac zrodlem energi przy pomocy ktorej da sie przetwarzac jedno w drugie to zyskamy pare alt - ja mam prywatna nadzieje ze do 2025 bedziemy mieli energie z syntezy termojadrowej co powinno w koncu zapewnic nam bezpieczenstwo energetyczne na dlugie tysiaclecia...poza tym nanotechnologia tez moze tutaj zmienic obraz produkcji - jednak napewno paliwa beda coraz drozsze - skonczyly sie czasy barylki ropy po 10$

11 Data: Lipiec 31 2008 21:24:58
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: J.F. 

On Thu, 31 Jul 2008 20:47:26 +0200,  PAndy wrote:

"J.F."  wrote in message
Zapominasz o wielu .. plywak paliwowskazu, pompa paliwa,
uszczelka na deklach zbiornika, uszczelki wtryskiwaczy,
wtryskiwacze wewnatrz, zaworek cisnieniowy w listwie -
to przypadek latwiejszy, w dieslu nie podejmuje sie policzyc,
no chyba CR.

nie kwestionuje tego jednak nie wszystko padnie - kiedys sprawdzalem jak
szybko etanol absolutny naruszy gumowy korek - trwalo to naprawde bardzo
dlugo...

Ale czy to byl korek wykonany z materialu NBR/CR ?

owszem, i mnie etanol wydaje sie stosunkowo malo szkodliwy,
ale skad sie ten niski stopien odpornosci tego konkretnego materialu
wzial.

generalnie zwracaja uwage na zbiorniki paliwa, elementy elastyczne i
uszczelniajace oraz filtr czastek stalych - podczas wymiany filtru mozna
zalozyc taki dostosowany do biodiesla (moze wyzsza zawartosc wody w
spalinach powoduje korozje elementow ukaldu wydechowego?)

A ten filtr to tani jest i czesto sie go wymienia ?

nie mam diesla wiec nie wiem ale zaryzukuje ze w ciagu powiedzmy 10 lat co
najmniej raz trzeba go wymeinic

Czyli zapewne drogi jest, a "przy okazji" to sie juz nastepnym
wlascicielom przydarzy.

ale ropy bedzie coraz mniej.
ropy tak ale poklady smieci (towrzywa sztuczne), wegla jakis czas dadza
szanse na produkcje paliw plynnych - o ile bedziemy dysponowac zrodlem
energi przy pomocy ktorej da sie przetwarzac jedno w drugie to zyskamy
pare alt - ja mam prywatna nadzieje ze do 2025 bedziemy mieli energie z
syntezy termojadrowej co powinno w koncu zapewnic nam bezpieczenstwo
energetyczne na dlugie tysiaclecia.

Juz teraz mozemy miec .. tylko trzeba duuzo rzepaku zasiac :-)

..poza tym nanotechnologia tez moze
tutaj zmienic obraz produkcji - jednak napewno paliwa beda coraz drozsze -
skonczyly sie czasy barylki ropy po 10$

Trzeba by sprawdzic jak wyglada cena barylki w stosunku do srednich
amerykanskich zarobkow.

J.

12 Data: Sierpien 01 2008 12:04:34
Temat: Re: Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]
Autor: PAndy 


"J.F."  wrote in message

Ale czy to byl korek wykonany z materialu NBR/CR ?

Nie, zwyczajny gumowy korek

owszem, i mnie etanol wydaje sie stosunkowo malo szkodliwy,
ale skad sie ten niski stopien odpornosci tego konkretnego materialu
wzial.

nie wiem - podobnie jest z gumami w motoryzacji - czesc gum jest nieodporna na oleje i rozpuszczalniki organiczne a inne z kolei sa odporne itd


Czyli zapewne drogi jest, a "przy okazji" to sie juz nastepnym
wlascicielom przydarzy.

przypuszczam ze tak... ale naprawde musialby zabrac glos jakis posiadacz diesla ktory wymienial filtr czastek stalych wzglednie mozna poszukac jaki jest czas zycia - http://www.osti.gov/bridge/basicsearch.jsp wystarczy wpisac biodiesel by dostac duza ilosc dokumentow na ten temat - niestety nie moge nic sciagnac - podejrzewam ze DOE blokuje ip spoza USA...
Za to sa te dokumenty w cache'u googla - wystarczy wpisac tytul opracowania i powinno byc dostepne... - sprobuje sobie w wolnej chwili poczytac

Juz teraz mozemy miec .. tylko trzeba duuzo rzepaku zasiac :-)

wegiel kamienny i synteza

Trzeba by sprawdzic jak wyglada cena barylki w stosunku do srednich
amerykanskich zarobkow.

heh - srednie zarobki w Poslce znaczaco odstaja od srednich zarobkow w EU czy USA - o tym wie kazdy...

Biopaliwa a elementy gumowe [Mercedes W202 C200D]



Grupy dyskusyjne