Witam,
pytanie moze wydawac sie proste, ale chce sie upewnic, ze dobrze rozumiem.
Mianowicie czy jesli do universalnej ladowarki(wtyczki) samochodowej
podlacze inny akumulator np: zelowy 12v odpowiednio, minus na obudowe
wtyczki( do tego zacisku) a plus do glownego bolca, to bedzie ok ?.
Dzieki.
2 |
Data: Kwiecien 09 2009 15:59:43 |
Temat: Re: Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki? |
Autor: J.F. |
Użytkownik "|3eR|<0" <.@.> napisał w wiadomości
pytanie moze wydawac sie proste, ale chce sie upewnic, ze dobrze
rozumiem.
Mianowicie czy jesli do universalnej ladowarki(wtyczki)
samochodowej podlacze inny akumulator np: zelowy 12v odpowiednio,
minus na obudowe wtyczki( do tego zacisku) a plus do glownego
bolca, to bedzie ok ?.
bedzie OK.
J.
3 |
Data: Kwiecien 09 2009 18:18:54 | Temat: Re: Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki? | Autor: |3eR |
Użytkownik "J.F." napisał w wiadomości
Użytkownik "|3eR|<0" <.@.> napisał w wiadomości
pytanie moze wydawac sie proste, ale chce sie upewnic, ze dobrze
rozumiem.
Mianowicie czy jesli do universalnej ladowarki(wtyczki) samochodowej
podlacze inny akumulator np: zelowy 12v odpowiednio, minus na obudowe
wtyczki( do tego zacisku) a plus do glownego bolca, to bedzie ok ?.
bedzie OK.
Dzieki
J.
4 |
Data: Kwiecien 09 2009 18:54:04 | Temat: Re: Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki? | Autor: |
Biegunowość będzie ok, ale dobrze by było ograniczyć natężenie prądu
ładowania tego akumulatora żelowego, bo na ogół to są mniejsze,
kilkuamperogodzinne akumulatorki i przekroczenie ich prądu ładowania Q/10
może je nieodwracalnie zniszczyć. Jeżeli źródłem ma być akumulator
rozruchowy, to jego oporność wewnętrzna jest rzędu setnych części ohma, a
rozładowany akumulatorek żelowy może mieć napięcie nawet tylko 10V i
oporność rzędu 1 ohma. Radziłbym włączyć w szereg jakąś oporność, ale bez
zmierzenia różnicy napięć obu akumulatorów albo natężenia trudno określić
jaką. Ja o tym pomyślałem dopiero gdy drugi raz wymieniałem akumulatorki 7
Ah w latarce i włożyłem w szereg żarówkę 5W.
Użytkownik "|3eR|<0" <.@.> napisał w wiadomości
Witam,
pytanie moze wydawac sie proste, ale chce sie upewnic, ze dobrze rozumiem.
Mianowicie czy jesli do universalnej ladowarki(wtyczki) samochodowej
podlacze inny akumulator np: zelowy 12v odpowiednio, minus na obudowe
wtyczki( do tego zacisku) a plus do glownego bolca, to bedzie ok ?.
Dzieki.
5 |
Data: Kwiecien 09 2009 19:28:36 | Temat: Re: Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki? | Autor: |3eR |
Użytkownik napisał w wiadomości
Biegunowość będzie ok, ale dobrze by było ograniczyć natężenie prądu
ładowania tego akumulatora żelowego, bo na ogół to są mniejsze,
kilkuamperogodzinne akumulatorki i przekroczenie ich prądu ładowania Q/10
może je nieodwracalnie zniszczyć. Jeżeli źródłem ma być akumulator
rozruchowy, to jego oporność wewnętrzna jest rzędu setnych części ohma, a
rozładowany akumulatorek żelowy może mieć napięcie nawet tylko 10V i
oporność rzędu 1 ohma. Radziłbym włączyć w szereg jakąś oporność, ale bez
zmierzenia różnicy napięć obu akumulatorów albo natężenia trudno określić
jaką. Ja o tym pomyślałem dopiero gdy drugi raz wymieniałem akumulatorki 7
Ah w latarce i włożyłem w szereg żarówkę 5W.
Z tego co wyczytalem tutaj:
http://gestorakumulatory.webpark.pl/akumulator.html
LAdowanie mojego 12V 12Ah to 13.8V i do 1.2 A.
W moim przypadku zmieżyłem prąd ładowania wynosi on 0.9 A a napięcie przed
ładowaniem 13.8 V. Zastanawia mnie jednak jedno, po podłączeniu zasilacza o
w/w parametrach i ponownym zmierzeniu napięcia wyszło 14.9 V. To jest
normalne ?.
6 |
Data: Kwiecien 10 2009 08:46:22 | Temat: Re: Budowa wtyczki oraz gniazda od zapalniczki? | Autor: |
Wydaje się że jest mniej więcej poprawnie z tym że jeżeli akumulator ma 13.8
V to wydaje się naładowany. Maksymalne napięcie jakiego nie powinien
przekraczać w trakcie ladowania to 14.4 V. Te zmiany napięcia które
zaobserwowaleś są wynikiem metody pomiaru, w rzeczywistości prąd płynie
silnymi wąskimi szpilkami tylko wtedy gdy sinusoidalnie zmieniające się
napięcie zasilacza przekracza napięcie akumulatora. Nie wiem jakim
miernikiem się posługujesz, ale z zasady są one wyskalowane w wartości
skutecznej choć mierzą wartość średnią albo szczytową i dla przebiegów
niesinusoidalnych nie są miarodajne. Dla bezpieczeństwa starałbym się aby
napięcie w trakcie ładowania nie przekroczyło 14.4 V
Użżytkownik "|3eR|<0" <.@.> napisał w wiadomości
Użytkownik napisał w wiadomości
Biegunowość będzie ok, ale dobrze by było ograniczyć natężenie prądu
ładowania tego akumulatora żelowego, bo na ogół to są mniejsze,
kilkuamperogodzinne akumulatorki i przekroczenie ich prądu ładowania Q/10
może je nieodwracalnie zniszczyć. Jeżeli źródłem ma być akumulator
rozruchowy, to jego oporność wewnętrzna jest rzędu setnych części ohma, a
rozładowany akumulatorek żelowy może mieć napięcie nawet tylko 10V i
oporność rzędu 1 ohma. Radziłbym włączyć w szereg jakąś oporność, ale bez
zmierzenia różnicy napięć obu akumulatorów albo natężenia trudno
określić jaką. Ja o tym pomyślałem dopiero gdy drugi raz wymieniałem
akumulatorki 7 Ah w latarce i włożyłem w szereg żarówkę 5W.
Z tego co wyczytalem tutaj:
http://gestorakumulatory.webpark.pl/akumulator.html
LAdowanie mojego 12V 12Ah to 13.8V i do 1.2 A.
W moim przypadku zmieżyłem prąd ładowania wynosi on 0.9 A a napięcie przed
ładowaniem 13.8 V. Zastanawia mnie jednak jedno, po podłączeniu zasilacza
o w/w parametrach i ponownym zmierzeniu napięcia wyszło 14.9 V. To jest
normalne ?.
| | | | |