Cx
1 | Data: Kwiecien 25 2008 22:06:22 |
Temat: Cx | |
Autor: Tomasz Motyliński | Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza? Chyba 2 |
Data: Kwiecien 25 2008 13:31:46 | Temat: Re: Cx | Autor: wofek_ | Zgadza się. Zaraz sobie pogrzebie na necie w poszukiwaniu danych... 3 |
Data: Kwiecien 25 2008 23:13:14 | Temat: Re: Cx | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | Tomasz Motyliński pisze: Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza? Chyba Trochę danych jest tutaj - niestety dostęp jest ciężki :( http://www.histomobile.com/ -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 4 |
Data: Kwiecien 26 2008 01:31:48 | Temat: Re: Cx | Autor: T | Tomasz MotyliĹski pisze: Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza? Na oko to nie zawsze da siÄ oceniÄ... -- http://tomasz.warszawa.pl 5 |
Data: Kwiecien 26 2008 04:30:04 | Temat: Re: Cx | Autor: Tomasz Motyliński | Witam, Na oko to nie zawsze da się ocenić... No tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, ale stworzenie takiego nadwozia zajęło Oplowi chyba ze 2-3 lata. Wszystkie poźniejsze modele Opla dobijały już lub przekraczały nieznacznie 0,3. A teraz z obecnie produkowanych taka Kia Cee'd ma 0,33, a jej blizniak i30 0,34 (albo odwrotnie). Dane podaję z głowy, więc mogę się mylić co do dokładnych danych. -- Tomasz Motyliński "Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie" .... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana 6 |
Data: Kwiecien 26 2008 11:36:08 | Temat: Re: Cx | Autor: J.F. | On Sat, 26 Apr 2008 04:30:04 +0200, Tomasz Motyliński wrote: Na oko to nie zawsze da się ocenić... Po parametrach sadzac to sie nie mylisz - vectry byly dosc szybkie i oszczedne. Ale czasy mamy inne, kierowca jest sklonny zaplacic wiecej za wiekszy luksus :-) A ja ciagle sie patrze na dostawczaki .. wydawaloby sie ze cegla, wielkie do tego .. a jedzie 160 i wcale nie ma jakiegos wielkiego silnika.. J. 7 |
Data: Kwiecien 26 2008 21:30:24 | Temat: Re: Cx | Autor: 666 | Szczególnie pod góre ;-) A ja ciagle sie patrze na dostawczaki .. wydawaloby sie ze cegla, wielkie do tego .. a jedzie 160 8 |
Data: Kwiecien 27 2008 07:27:31 | Temat: Re: Cx | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | J.F. pisze: A ja ciagle sie patrze na dostawczaki .. wydawaloby sie ze cegla, Ale wcale nie mają tak złej aerodynamiki! Weź pod uwagę skrzynie biegów dostosowane do ruszenia i rozsądnego rozpędzenia się w warunkach miejskich (do 50/60 km/h) z max masą na pace i jeszcze przyczepą. Pod tym względem ciekawe jest auto, którym na co dzień jeżdżę - dostawczy Citroen C15 - wszystko nie tak: Mały silnik - 1.4 benzynowy o marnym momencie i to wysoko położonym. współczynnik cx - 0.88 (sic!) - cegła ma lepszy... Skrzynia tak nisko zestopniowana, że 5 wchodzi już przy ok 60 km/h I to cudo pójdzie 155 km/h - mierzone GPS-em A i pomimo takiego deptania nie chce palić wiele więcej niż w mieście ok 11 l/100 km. Tak więc współczynnik Cx też nie -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 9 |
Data: Kwiecien 27 2008 10:18:17 | Temat: Re: Cx | Autor: J.F. | On Sun, 27 Apr 2008 07:27:31 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote: J.F. pisze: No najwyrazniej nie maja :-) Pod tym względem ciekawe jest auto, którym na co dzień jeżdżę - W miescie sie Cx mniej liczy, bo predkosci nie te. Nie potrafie znalezc rzetelnych wymiarow C15, ale gdzies pada 1636 szerowkosci i 1800 wysokosci. Odejmujac 20cm przeswitu mamy 2.6m^2 powierzchni czolowej. Co by dawalo przy 43m/s 2750N oporu powietrza i 118kW mocy. Chyba ma jednak Cx 0.38 J. 10 |
Data: Kwiecien 27 2008 18:28:53 | Temat: Re: Cx | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | J.F. pisze: Szukałem współczynnika cx dla mojego autka dłuuugo - dopiero tam znalazłem (www.histomobile.com) :( - możliwe, że jest błędny. w każdym razie jest dość znaczny, jeśli pudełkowaty Citroen Visa ma ok. 0.4 a C15 ma za przodem Visy II dołożoną skrzynkę o znacznej przedniej pionowej powierzchni.Pod tym względem ciekawe jest auto, którym na co dzień jeżdżę - dostawczy Citroen C15 - wszystko nie tak: W miescie sie Cx mniej liczy, bo predkosci nie te.Zgadza się ... Nie potrafie znalezc rzetelnych wymiarow C15, ale gdzies pada 1636 szerowkosci i 1800 wysokosci. Odejmujac 20cm przeswitu mamy Dokładnie tyle bez płaskich sterczących lusterek i 1801mm wysokości. Na wszystkich dostępnych rysunkach prześwit wynosi 130mm oczywisty nonsens - a w naturze 230 - oczywisty błąd :) Co by dawalo przy 43m/s 2750N oporu powietrza i 118kW mocy.Jak to liczyłeś ?? Cx .38 nie miała nawet "gładka" Visa ! -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 11 |
Data: Kwiecien 27 2008 21:09:56 | Temat: Re: Cx | Autor: J.F. | On Sun, 27 Apr 2008 18:28:53 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote: J.F. pisze: wzor jest znany: F=Cx*q*S*v^2/2 q - gestosc powietrza [~1.3kg/m^3] P=F*v Cx .38 nie miała nawet "gładka" Visa ! 0.88 to jednak zdecydowanie za duzo by bylo. Z innymi oporami to i 0.44 byloby za duzo .. ten silniczek ile ma ? J. 12 |
Data: Kwiecien 27 2008 21:36:03 | Temat: Re: Cx | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | J.F. pisze: 0.88 to jednak zdecydowanie za duzo by bylo.moc 75 KM przy 6200 moment 103 Nm przy 4000 -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 13 |
Data: Kwiecien 27 2008 19:16:24 | Temat: Re: Cx | Autor: Alex81 | Dnia Sun, 27 Apr 2008 07:27:31 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK] Pod tym względem ciekawe jest auto, którym na co dzień jeżdżę - Jeżeli masz na myśli dane z histomobile.com to tam wyraźnie napisali że 0.88 to SCx - czyli Cx razy pole powierzchni czołowej. Cx byłby wyżej, chyba że masz jakąś dziwną przeglądarkę ;) -- pzdr Alex 14 |
Data: Kwiecien 27 2008 21:38:50 | Temat: Re: Cx | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | Alex81 pisze: Jeżeli masz na myśli dane z histomobile.com to tam wyraźnie napisali że 0.88 to SCx - czyli Cx razy pole powierzchni czołowej. Cx byłby wyżej, chyba że masz jakąś dziwną przeglądarkę ;) Ooooops - rzeczywiście nie ta linijka Ale czym jest SCx - współczynnik * pole powierzchni - daje dalej pole powierzchni - czemu to ma służyć ?? -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 15 |
Data: Kwiecien 27 2008 19:37:45 | Temat: Re: Cx | Autor: Alex81 | Dnia Sun, 27 Apr 2008 21:38:50 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK] Alex81 pisze: We wzorze na siłę oporu powietrza który podał Ci J.F. F=Cx*q*S*v^2/2 masz obie te wartości - sam Cx bez powierzchni nie pozwala tego obliczyć. -- pzdr Alex 16 |
Data: Kwiecien 28 2008 11:50:39 | Temat: Re: Cx | Autor: J.F. | On Sun, 27 Apr 2008 21:38:50 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote: Alex81 pisze: Szacowaniu oporow ruchu? Samo Cx pozwala docenic prace aerodynamika, ale klientowi niewiele mowi, o ile mu S nie podac. Jaka to ma wysokosc ? Bo jesli naprawde 1.80 i ~1.6m szerokosci bez lusterek, to sam Cx wychodzilby swietny. J. 17 |
Data: Kwiecien 28 2008 22:04:58 | Temat: Re: Cx | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | J.F. pisze: Szacowaniu oporow ruchu? Samo Cx pozwala docenic prace aerodynamika, ale klientowi niewieleWymiary są dokładne :( a kształt - Koń jaki jest - każdy widzi: http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/articles/article.php?id=127 więc Cx musi być znacznie paskudniejszy :( Na drodze 1 pasmowej, gdy mijam jadącego z przeciwka tira to szarpnięcie jest baaaardzo mocne - bez pasów pewnie można by "pocałować" kierownicę. -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 18 |
Data: Kwiecien 29 2008 12:32:33 | Temat: Re: Cx | Autor: J.F. | On Mon, 28 Apr 2008 22:04:58 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote: J.F. pisze: Wymiary są dokładne :( Tylko ze tu sie nic nie zgadza. 0.88 byloby sporo za wysokie, z 0.38 przeklamac latwo ale sie nie zgadzasz, gdyby to S*Cx=0.88 to przy tych wymiarach Cx = ~0.35... Na drodze 1 pasmowej, gdy mijam jadącego z przeciwka tira to szarpnięcie A nie jest to raczej szarpniecie w bok ? J. 19 |
Data: Kwiecien 29 2008 21:14:31 | Temat: Re: Cx | Autor: 666 | Dla przypomnienia: Cx=1,0 to opór czołowy kwadratu, czy szescianu? 0.88 byloby sporo za wysokie 20 |
Data: Kwiecien 29 2008 22:24:14 | Temat: Re: Cx | Autor: J.F. | On Tue, 29 Apr 2008 21:14:31 +0200, 666 wrote: Dla przypomnienia: Cx=1,0 to opór czołowy kwadratu, czy szescianu? Wspolczynnik czysto teoretyczny, kwadratowa plyta ma 1.3, okragla plyta 1.1 Różnica jest, bo za kwadratem jakby wieksze zawirowania, tak na chłopski rozum. Za szescianem tez sa. Ale to chyba sa dosc pozytywne zawirowania, bo "pchaja" bryle. http://en.wikipedia.org/wiki/Kammback J. 21 |
Data: Kwiecien 29 2008 22:47:16 | Temat: Re: Cx | Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] | J.F. pisze: Szarpnięcie bok - to zupełnie inna sprawa - tutaj jest ewidentne "zatrzymanie" pojazduNa drodze 1 pasmowej, gdy mijam jadącego z przeciwka tira to szarpnięcie jest baaaardzo mocne - bez pasów pewnie można by "pocałować" kierownicę. -- Wojciech Smagowicz http://www.ebaja.pl zabawki, które Twoje dziecko pokocha 22 |
Data: Kwiecien 27 2008 21:39:27 | Temat: Re: Cx | Autor: Tomasz Pyra | Tomasz Motyliński pisze: No tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, ale Vectra C nadal ma 0.28 i 248km/h z 211KM. 23 |
Data: Kwiecien 27 2008 23:22:01 | Temat: Re: Cx | Autor: Tomasz Motyliński | Witam, Vectra C nadal ma 0.28 i 248km/h z 211KM. A ktos mi mówił, że ma 0,3, ale kłocił się nie będę a sprawdzać mi się teraz nie chce. -- Tomasz Motyliński "Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie" .... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana 24 |
Data: Kwiecien 27 2008 19:41:08 | Temat: Re: Cx | Autor: Alex81 | Dnia Sat, 26 Apr 2008 04:30:04 +0200, Tomasz Motyliński napisał(a): Na oko to nie zawsze da się ocenić... Vectra A akurat podobnie jak Calibra miała Cx zależny od wersji silnikowej - mocniejsze musiały się lepiej chłodzić :) -- pzdr Alex 25 |
Data: Kwiecien 28 2008 11:47:49 | Temat: Re: Cx | Autor: J.F. | On Sun, 27 Apr 2008 19:41:08 +0000 (UTC), Alex81 wrote: Dnia Sat, 26 Apr 2008 04:30:04 +0200, Tomasz Motyliński napisał(a): Maske mialy przeciez taka sama - czyby chodzilo o zaklocenie przeplywu przez chlodnice ? Trzeba przyznac ze vectry najwyrazniej byly dopracowane, bo mialy spore predkosci maksymalne jak na swoja moc silnikow. J. 26 |
Data: Kwiecien 28 2008 16:12:11 | Temat: Re: Cx | Autor: Alex81 | Dnia Mon, 28 Apr 2008 11:47:49 +0200, J.F. napisał(a): Tak. Miały inne atrapy.Maske mialy przeciez taka sama - czyby chodzilo o zaklocenie przeplywuNo tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, aleVectra A akurat podobnie jak Calibra miała Cx zależny od wersji Trzeba przyznac ze vectry najwyrazniej byly dopracowane, bo mialy sporeCo prawda to prawda ;) -- pzdr Alex 27 |
Data: Kwiecien 26 2008 18:32:56 | Temat: Re: Cx | Autor: Virus_7 | Tomasz Motyliński pisze: Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza? Chyba http://www.carfolio.com/specifications/ -- __ ___ * Pozdrawiam * ____ \ \ / (_)_ _ _ _ ___ |__ | \ V /| | '_| || (_-< ___ / / http://www.b3d.pl/ \_/ |_|_| \_,_/__/|___|/_/ gg://2812776/ 28 |
Data: Kwiecien 27 2008 21:44:00 | Temat: Re: Cx | Autor: Tomasz Pyra | Tomasz Motyliński pisze: Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza? Najmniejszy ma Honda Insight (0,25). Chyba Z samego współczynnika jeszcze niewiele wynika, istotna jest też powierzchnia czołowa. Np. motocykle mają dość wysoki Cx, a jednak mogą szybko jeździć bo są po prostu małe. 29 |
Data: Kwiecien 27 2008 20:04:05 | Temat: Re: Cx | Autor: T | Tomasz Pyra pisze: Np. motocykle majÄ doć wysoki Cx, a jednak mogÄ szybko jeździÄ bo sÄ po W przypadku motocykli chodzi tez o stosunek mocy do masy... -- http://tomasz.warszawa.pl 30 |
Data: Kwiecien 27 2008 22:14:18 | Temat: Re: Cx | Autor: Tomasz Pyra | T pisze: Tomasz Pyra pisze: Jeżeli chodzi o wysokie prÄdkoĹci maksymalne, to wtedy praktycznie cała moc silnika idzie w pokonanie oporów powietrza. I to czy pojazd bÄdzie ciÄższy czy lżejszy ma minimalny wpływ na prÄdkoć maksymalnÄ (o ile jedzie po płaskiej drodze i mówimy o konkretnych prÄdkoĹciach maksymalnych, a nie motorycne). |