Grupy dyskusyjne   »   Cx

Cx



1 Data: Kwiecien 25 2008 22:06:22
Temat: Cx
Autor: Tomasz Motyliński 

Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza? Chyba
producenci przestają przywiązywać aż tak wielką wagę do współczynnika Cx
sądząc po kształtach nowych samochodów.

--
Tomasz Motyliński
"Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie"
.... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg
http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana



2 Data: Kwiecien 25 2008 13:31:46
Temat: Re: Cx
Autor: wofek_ 

Zgadza się. Zaraz sobie pogrzebie na necie w poszukiwaniu danych...

Z pamięci:

Fiat Uno Cx = 0.34 w 1983r
Fiat Uno Cx = 0.30 w 1992r (wersja po lifcie)

3 Data: Kwiecien 25 2008 23:13:14
Temat: Re: Cx
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Tomasz Motyliński pisze:

Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza? Chyba
producenci przestają przywiązywać aż tak wielką wagę do współczynnika Cx
sądząc po kształtach nowych samochodów.

Trochę danych jest tutaj - niestety dostęp jest ciężki :(

http://www.histomobile.com/

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

4 Data: Kwiecien 26 2008 01:31:48
Temat: Re: Cx
Autor:

Tomasz Motyliński pisze:

Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza?
Chyba producenci przestają przywiązywać aż tak wielką wagę do
współczynnika Cx sądząc po kształtach nowych samochodów.

Na oko to nie zawsze da się ocenić...

--
http://tomasz.warszawa.pl

5 Data: Kwiecien 26 2008 04:30:04
Temat: Re: Cx
Autor: Tomasz Motyliński 

 Witam,

 W poście
 T  m.in. napisał(a)::

Na oko to nie zawsze da się ocenić...

No tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, ale
stworzenie takiego nadwozia zajęło Oplowi chyba ze 2-3 lata. Wszystkie
poźniejsze modele Opla dobijały już lub przekraczały nieznacznie 0,3. A
teraz z obecnie produkowanych taka Kia Cee'd ma 0,33, a jej blizniak i30
0,34 (albo odwrotnie). Dane podaję z głowy, więc mogę się mylić co do
dokładnych danych.

--
Tomasz Motyliński
"Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie"
.... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg
http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana

6 Data: Kwiecien 26 2008 11:36:08
Temat: Re: Cx
Autor: J.F. 

On Sat, 26 Apr 2008 04:30:04 +0200,  Tomasz Motyliński wrote:

Na oko to nie zawsze da się ocenić...

No tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, ale
stworzenie takiego nadwozia zajęło Oplowi chyba ze 2-3 lata. Wszystkie
poźniejsze modele Opla dobijały już lub przekraczały nieznacznie 0,3. A
teraz z obecnie produkowanych taka Kia Cee'd ma 0,33, a jej blizniak i30
0,34 (albo odwrotnie). Dane podaję z głowy, więc mogę się mylić co do
dokładnych danych.

Po parametrach sadzac to sie nie mylisz - vectry byly dosc szybkie i
oszczedne.
Ale czasy mamy inne, kierowca jest sklonny zaplacic wiecej za wiekszy
luksus :-)

A ja ciagle sie patrze na dostawczaki .. wydawaloby sie ze cegla,
wielkie do tego .. a jedzie 160 i wcale nie ma jakiegos wielkiego
silnika..

J.

7 Data: Kwiecien 26 2008 21:30:24
Temat: Re: Cx
Autor: 666 

Szczególnie pod góre ;-)
JaC


-- -- -

A ja ciagle sie patrze na dostawczaki .. wydawaloby sie ze cegla, wielkie do tego .. a jedzie 160

8 Data: Kwiecien 27 2008 07:27:31
Temat: Re: Cx
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

J.F. pisze:

A ja ciagle sie patrze na dostawczaki .. wydawaloby sie ze cegla,
wielkie do tego .. a jedzie 160 i wcale nie ma jakiegos wielkiego
silnika..

Ale wcale nie mają tak złej aerodynamiki!
Weź pod uwagę skrzynie biegów dostosowane do ruszenia i rozsądnego rozpędzenia się w warunkach miejskich (do 50/60 km/h) z max masą na pace i jeszcze przyczepą.

Pod tym względem ciekawe jest auto, którym na co dzień jeżdżę - dostawczy Citroen C15 - wszystko nie tak:
Mały silnik - 1.4 benzynowy o marnym momencie i to wysoko położonym.
współczynnik cx - 0.88 (sic!) - cegła ma lepszy...
Skrzynia tak nisko zestopniowana, że 5 wchodzi już przy ok 60 km/h
I to cudo pójdzie 155 km/h - mierzone GPS-em
A i pomimo takiego deptania nie chce palić wiele więcej niż w mieście ok 11 l/100 km.
Tak więc współczynnik Cx też nie

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

9 Data: Kwiecien 27 2008 10:18:17
Temat: Re: Cx
Autor: J.F. 

On Sun, 27 Apr 2008 07:27:31 +0200,  Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

J.F. pisze:
A ja ciagle sie patrze na dostawczaki .. wydawaloby sie ze cegla,
wielkie do tego .. a jedzie 160 i wcale nie ma jakiegos wielkiego
silnika..

Ale wcale nie mają tak złej aerodynamiki!

No najwyrazniej nie maja :-)

Pod tym względem ciekawe jest auto, którym na co dzień jeżdżę -
dostawczy Citroen C15 - wszystko nie tak:
Mały silnik - 1.4 benzynowy o marnym momencie i to wysoko położonym.
współczynnik cx - 0.88 (sic!) - cegła ma lepszy...
Skrzynia tak nisko zestopniowana, że 5 wchodzi już przy ok 60 km/h
I to cudo pójdzie 155 km/h - mierzone GPS-em
A i pomimo takiego deptania nie chce palić wiele więcej niż w mieście ok
11 l/100 km.
Tak więc współczynnik Cx też nie

W miescie sie Cx mniej liczy, bo predkosci nie te.

Nie potrafie znalezc rzetelnych wymiarow C15, ale gdzies pada
1636 szerowkosci i 1800 wysokosci. Odejmujac 20cm przeswitu mamy
2.6m^2 powierzchni czolowej.

Co by dawalo przy 43m/s 2750N oporu powietrza i 118kW mocy.
Chyba ma jednak Cx 0.38

J.

10 Data: Kwiecien 27 2008 18:28:53
Temat: Re: Cx
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

J.F. pisze:

Pod tym względem ciekawe jest auto, którym na co dzień jeżdżę - dostawczy Citroen C15 - wszystko nie tak:
Mały silnik - 1.4 benzynowy o marnym momencie i to wysoko położonym.
współczynnik cx - 0.88 (sic!) - cegła ma lepszy...
Szukałem współczynnika cx dla mojego autka dłuuugo - dopiero tam znalazłem (www.histomobile.com) :( - możliwe, że jest błędny. w każdym razie jest dość znaczny, jeśli pudełkowaty Citroen Visa ma ok. 0.4 a C15   ma za przodem Visy II dołożoną skrzynkę o znacznej przedniej pionowej powierzchni.

W miescie sie Cx mniej liczy, bo predkosci nie te.
Zgadza się ...

Nie potrafie znalezc rzetelnych wymiarow C15, ale gdzies pada 1636 szerowkosci i 1800 wysokosci. Odejmujac 20cm przeswitu mamy
2.6m^2 powierzchni czolowej.

Dokładnie tyle bez płaskich sterczących lusterek i 1801mm wysokości.
Na wszystkich dostępnych rysunkach prześwit wynosi 130mm oczywisty nonsens - a w naturze 230 - oczywisty błąd :)

Co by dawalo przy 43m/s 2750N oporu powietrza i 118kW mocy.
Chyba ma jednak Cx 0.38
Jak to liczyłeś ??
Cx .38 nie miała nawet "gładka" Visa !

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

11 Data: Kwiecien 27 2008 21:09:56
Temat: Re: Cx
Autor: J.F. 

On Sun, 27 Apr 2008 18:28:53 +0200,  Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

J.F. pisze:
Co by dawalo przy 43m/s 2750N oporu powietrza i 118kW mocy.
Chyba ma jednak Cx 0.38
Jak to liczyłeś ??

wzor jest znany:
F=Cx*q*S*v^2/2

q - gestosc powietrza [~1.3kg/m^3]

P=F*v

Cx .38 nie miała nawet "gładka" Visa !

0.88 to jednak zdecydowanie za duzo by bylo.
Z innymi oporami to i 0.44 byloby za duzo .. ten silniczek ile ma ?

J.

12 Data: Kwiecien 27 2008 21:36:03
Temat: Re: Cx
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

J.F. pisze:

0.88 to jednak zdecydowanie za duzo by bylo.
Z innymi oporami to i 0.44 byloby za duzo .. ten silniczek ile ma ?
moc
75 KM przy 6200
moment
103 Nm przy 4000


--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

13 Data: Kwiecien 27 2008 19:16:24
Temat: Re: Cx
Autor: Alex81 

Dnia Sun, 27 Apr 2008 07:27:31 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK]
napisał(a):
[...]

Pod tym względem ciekawe jest auto, którym na co dzień jeżdżę -
dostawczy Citroen C15 - wszystko nie tak: Mały silnik - 1.4 benzynowy o
marnym momencie i to wysoko położonym. współczynnik cx - 0.88 (sic!) -
cegła ma lepszy...

Jeżeli masz na myśli dane z histomobile.com to tam wyraźnie napisali że
0.88 to SCx - czyli Cx razy pole powierzchni czołowej. Cx byłby wyżej,
chyba że masz jakąś dziwną przeglądarkę ;)

--
pzdr
Alex

14 Data: Kwiecien 27 2008 21:38:50
Temat: Re: Cx
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Alex81 pisze:

Jeżeli masz na myśli dane z histomobile.com to tam wyraźnie napisali że 0.88 to SCx - czyli Cx razy pole powierzchni czołowej. Cx byłby wyżej, chyba że masz jakąś dziwną przeglądarkę ;)

Ooooops - rzeczywiście nie ta linijka
Ale czym jest SCx - współczynnik * pole powierzchni - daje dalej pole powierzchni - czemu to ma służyć ??

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

15 Data: Kwiecien 27 2008 19:37:45
Temat: Re: Cx
Autor: Alex81 

Dnia Sun, 27 Apr 2008 21:38:50 +0200, Wojciech Smagowicz [ZIWK]
napisał(a):

Alex81 pisze:
Jeżeli masz na myśli dane z histomobile.com to tam wyraźnie napisali że
0.88 to SCx - czyli Cx razy pole powierzchni czołowej. Cx byłby wyżej,
chyba że masz jakąś dziwną przeglądarkę ;)

Ooooops - rzeczywiście nie ta linijka Ale czym jest SCx - współczynnik *
pole powierzchni - daje dalej pole powierzchni - czemu to ma służyć ??

We wzorze na siłę oporu powietrza który podał Ci J.F. F=Cx*q*S*v^2/2 masz
obie te wartości - sam Cx bez powierzchni nie pozwala tego obliczyć.

--
pzdr
Alex

16 Data: Kwiecien 28 2008 11:50:39
Temat: Re: Cx
Autor: J.F. 

On Sun, 27 Apr 2008 21:38:50 +0200,  Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

Alex81 pisze:
Jeżeli masz na myśli dane z histomobile.com to tam wyraźnie napisali że
0.88 to SCx - czyli Cx razy pole powierzchni czołowej. Cx byłby wyżej,
chyba że masz jakąś dziwną przeglądarkę ;)

Ooooops - rzeczywiście nie ta linijka
Ale czym jest SCx - współczynnik * pole powierzchni - daje dalej pole
powierzchni - czemu to ma służyć ??

Szacowaniu oporow ruchu?
Samo Cx pozwala docenic prace aerodynamika, ale klientowi niewiele
mowi, o ile mu S nie podac.

Jaka to ma wysokosc ? Bo jesli naprawde 1.80 i ~1.6m szerokosci bez
lusterek, to sam Cx wychodzilby swietny.

J.

17 Data: Kwiecien 28 2008 22:04:58
Temat: Re: Cx
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

J.F. pisze:

Szacowaniu oporow ruchu? Samo Cx pozwala docenic prace aerodynamika, ale klientowi niewiele
mowi, o ile mu S nie podac.

Jaka to ma wysokosc ? Bo jesli naprawde 1.80 i ~1.6m szerokosci bez
lusterek, to sam Cx wychodzilby swietny.
Wymiary są dokładne :(
a kształt - Koń jaki jest - każdy widzi:
http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/articles/article.php?id=127
więc Cx musi być znacznie paskudniejszy :(
Na drodze 1 pasmowej, gdy mijam jadącego z przeciwka tira to szarpnięcie   jest baaaardzo mocne - bez pasów pewnie można by "pocałować" kierownicę.

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

18 Data: Kwiecien 29 2008 12:32:33
Temat: Re: Cx
Autor: J.F. 

On Mon, 28 Apr 2008 22:04:58 +0200,  Wojciech Smagowicz [ZIWK] wrote:

J.F. pisze:
Jaka to ma wysokosc ? Bo jesli naprawde 1.80 i ~1.6m szerokosci bez
lusterek, to sam Cx wychodzilby swietny.

Wymiary są dokładne :(
a kształt - Koń jaki jest - każdy widzi:
http://www.klub.citroen.triger.com.pl/modules/articles/article.php?id=127
więc Cx musi być znacznie paskudniejszy :(

Tylko ze tu sie nic nie zgadza.
0.88 byloby sporo za wysokie, z 0.38 przeklamac latwo ale sie nie
zgadzasz, gdyby to S*Cx=0.88 to przy tych wymiarach Cx = ~0.35...

Na drodze 1 pasmowej, gdy mijam jadącego z przeciwka tira to szarpnięcie
 jest baaaardzo mocne - bez pasów pewnie można by "pocałować" kierownicę.

A nie jest to raczej szarpniecie w bok ?

J.

19 Data: Kwiecien 29 2008 21:14:31
Temat: Re: Cx
Autor: 666 

Dla przypomnienia:  Cx=1,0 to opór czołowy kwadratu, czy szescianu?
Różnica jest, bo za kwadratem jakby wieksze zawirowania, tak na chłopski rozum.
JaC




-- -- -

0.88 byloby sporo za wysokie

20 Data: Kwiecien 29 2008 22:24:14
Temat: Re: Cx
Autor: J.F. 

On Tue, 29 Apr 2008 21:14:31 +0200,   666 wrote:

Dla przypomnienia:  Cx=1,0 to opór czołowy kwadratu, czy szescianu?

Wspolczynnik czysto teoretyczny, kwadratowa plyta ma 1.3, okragla
plyta 1.1

Różnica jest, bo za kwadratem jakby wieksze zawirowania, tak na chłopski rozum.

Za szescianem tez sa.

Ale to chyba sa dosc pozytywne zawirowania, bo "pchaja" bryle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Kammback


J.

21 Data: Kwiecien 29 2008 22:47:16
Temat: Re: Cx
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

J.F. pisze:

Na drodze 1 pasmowej, gdy mijam jadącego z przeciwka tira to szarpnięcie  jest baaaardzo mocne - bez pasów pewnie można by "pocałować" kierownicę.

A nie jest to raczej szarpniecie w bok ?
Szarpnięcie  bok - to zupełnie inna sprawa - tutaj jest ewidentne "zatrzymanie" pojazdu
--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

22 Data: Kwiecien 27 2008 21:39:27
Temat: Re: Cx
Autor: Tomasz Pyra 

Tomasz Motyliński pisze:

No tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, ale
stworzenie takiego nadwozia zajęło Oplowi chyba ze 2-3 lata. Wszystkie
poźniejsze modele Opla dobijały już lub przekraczały nieznacznie 0,3.

Vectra C nadal ma 0.28 i 248km/h z 211KM.

23 Data: Kwiecien 27 2008 23:22:01
Temat: Re: Cx
Autor: Tomasz Motyliński 

 Witam,

 W poście
 Tomasz Pyra  m.in. napisał(a)::

Vectra C nadal ma 0.28 i 248km/h z 211KM.

A ktos mi mówił, że ma 0,3, ale kłocił się nie będę a sprawdzać mi się teraz
nie chce.

--
Tomasz Motyliński
"Linux jest dla leniwych, raz zainstalowany działa wiecznie"
.... i do tego jaki ładny :) http://satfilm.pl/~motto77/mydesktop.jpg
http://debian.linux.pl/ - Polskie Forum Użytkowników Debiana

24 Data: Kwiecien 27 2008 19:41:08
Temat: Re: Cx
Autor: Alex81 

Dnia Sat, 26 Apr 2008 04:30:04 +0200, Tomasz Motyliński napisał(a):

Na oko to nie zawsze da się ocenić...

No tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, ale
stworzenie takiego nadwozia zajęło Oplowi chyba ze 2-3 lata.

Vectra A akurat podobnie jak Calibra miała Cx zależny od wersji
silnikowej - mocniejsze musiały się lepiej chłodzić :)

--
pzdr
Alex

25 Data: Kwiecien 28 2008 11:47:49
Temat: Re: Cx
Autor: J.F. 

On Sun, 27 Apr 2008 19:41:08 +0000 (UTC),  Alex81 wrote:

Dnia Sat, 26 Apr 2008 04:30:04 +0200, Tomasz Motyliński napisał(a):
Na oko to nie zawsze da się ocenić...

No tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, ale
stworzenie takiego nadwozia zajęło Oplowi chyba ze 2-3 lata.

Vectra A akurat podobnie jak Calibra miała Cx zależny od wersji
silnikowej - mocniejsze musiały się lepiej chłodzić :)

Maske mialy przeciez taka sama - czyby chodzilo o zaklocenie przeplywu
przez chlodnice ?

Trzeba przyznac ze vectry najwyrazniej byly dopracowane, bo
mialy spore predkosci maksymalne jak na swoja moc silnikow.

J.

26 Data: Kwiecien 28 2008 16:12:11
Temat: Re: Cx
Autor: Alex81 

Dnia Mon, 28 Apr 2008 11:47:49 +0200, J.F. napisał(a):

No tak, ale taka Vectra A miała 0,29, Vectra B zeszła do 0,28, ale
stworzenie takiego nadwozia zajęło Oplowi chyba ze 2-3 lata.
Vectra A akurat podobnie jak Calibra miała Cx zależny od wersji
silnikowej - mocniejsze musiały się lepiej chłodzić :)
Maske mialy przeciez taka sama - czyby chodzilo o zaklocenie przeplywu
przez chlodnice ?
Tak. Miały inne atrapy.
 
Trzeba przyznac ze vectry najwyrazniej byly dopracowane, bo mialy spore
predkosci maksymalne jak na swoja moc silnikow.
Co prawda to prawda ;)

--
pzdr
Alex

27 Data: Kwiecien 26 2008 18:32:56
Temat: Re: Cx
Autor: Virus_7 

Tomasz Motyliński pisze:

Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza? Chyba
producenci przestają przywiązywać aż tak wielką wagę do współczynnika Cx
sądząc po kształtach nowych samochodów.

http://www.carfolio.com/specifications/

--
  __   ___  * Pozdrawiam *  ____
  \ \ / (_)_ _ _  _ ___    |__  |      \ V /| | '_| || (_-< ___  / /    http://www.b3d.pl/
    \_/ |_|_|  \_,_/__/|___|/_/     gg://2812776/

28 Data: Kwiecien 27 2008 21:44:00
Temat: Re: Cx
Autor: Tomasz Pyra 

Tomasz Motyliński pisze:

Który z obecnie produkowanych kompaktów ma najmniejszy opór powietrza?

Najmniejszy ma Honda Insight (0,25).

Chyba
producenci przestają przywiązywać aż tak wielką wagę do współczynnika Cx
sądząc po kształtach nowych samochodów.

Z samego współczynnika jeszcze niewiele wynika, istotna jest też powierzchnia czołowa.

Np. motocykle mają dość wysoki Cx, a jednak mogą szybko jeździć bo są po prostu małe.

29 Data: Kwiecien 27 2008 20:04:05
Temat: Re: Cx
Autor:

Tomasz Pyra pisze:

Np. motocykle mają doć wysoki Cx, a jednak mogą szybko jeździć bo są po
prostu małe.

W przypadku motocykli chodzi tez o stosunek mocy do masy...

--
http://tomasz.warszawa.pl

30 Data: Kwiecien 27 2008 22:14:18
Temat: Re: Cx
Autor: Tomasz Pyra 

T pisze:

Tomasz Pyra pisze:

Np. motocykle mają doć wysoki Cx, a jednak mogą szybko jeździć bo są po
prostu małe.

W przypadku motocykli chodzi tez o stosunek mocy do masy...

Jeżeli chodzi o wysokie prędkości maksymalne, to wtedy praktycznie cała moc silnika idzie w pokonanie oporów powietrza.

I to czy pojazd będzie cięższy czy lżejszy ma minimalny wpływ na prędkoć maksymalną (o ile jedzie po płaskiej drodze i mówimy o konkretnych prędkościach maksymalnych, a nie motorycne).

Cx



Grupy dyskusyjne