Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
1 | Data: Luty 08 2010 15:47:55 |
Temat: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | |
Autor: Michał | Witam 2 |
Data: Luty 08 2010 16:37:46 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Jakub Witkowski | Micha³ pisze: Witam Opór niezale¿ny od prÄ™dkoÅ›ci? Fajna sprawa :) Czy mo¿e Cx wyznaczany jest dla powierzchni czo³owej w³aÅ›ciwej (czyli bez dziur jakie powstajÄ… np pod autem, w górnej części - bo góra wÄ™¿sza ni¿ dó³)? Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora. 3 |
Data: Luty 08 2010 16:54:08 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: MichaÅ‚ | >> 4 |
Data: Luty 09 2010 08:54:34 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Wojtekk |
> A tak dok³adniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu jaki stawia³by jego "rzut na p³aszczyznÄ™". Pozdrawiam Wojtek 5 |
Data: Luty 09 2010 09:52:11 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Jakub Witkowski | Wojtekk pisze:
A móg³byÅ› wskazać ¼ród³o tej informacji? -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora. 6 |
Data: Luty 09 2010 15:00:03 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Wojtekk |
Wojtekk pisze: Ze wzoru na si³Ä™ oporu: F= 0,048 * Cx * S * v^2 gdzie: F - Si³a oporu 0,048 - wyliczony wspó³czynnik uwzgledniajÄ…cy typowÄ… gÄ™stoæ powietrza. Cx - wspó³czynnik oporu S - powierzchnia rzutu na p³aszczyznÄ™ v - prÄ™dkoæ Je¿eli trochÄ™ przekszta³cimy wzór to otrzymamy: F= Cx * (0,048 * S * v^2) Wspó³czynnik oporu dla p³askiej p³yty (kwadratowej lub okrÄ…g³ej) wynosi nieco ponad 1, tak wiÄ™c mo¿na u¿yć uproszczenia, ¿e Cx okreÅ›la ile razy opór jest mniejszy od oporu p³aszczyzny o polu równym powierzchni rzutu. Jest to oczywiÅ›cie przybli¿enie, ale u³atwia ono zrozumienie znaczenia Cx. Pozdrawiam Wojtek 7 |
Data: Luty 09 2010 15:09:24 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: J.F. | On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100, Wojtekk wrote: Ze wzoru na si³ê oporu: Skad ten wspolczynnik ? Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3. Cx - wspó³czynnik oporu Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem. J. 8 |
Data: Luty 09 2010 15:56:49 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Reda rt |
Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie A to jest jaki¶ istotny problem ? Chyba wystarczy zrobiæ fotkê z w miarê du¿ej odleg³o¶ci z wzorcem miary 'przy kole' jakby by³y w±tpliwo¶ci potem jak to przeliczyæ - i do komputera, na siatkê + jaki¶ posty program komputerowy, który zrobi obrys i to pole powierzchni wewn±trz wyliczy, choæby liczb± pikseli potrzebnych do wype³nienia. 9 |
Data: Luty 09 2010 16:30:48 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: J.F. | On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote: U¿ytkownik "J.F." napisa³ w wiadomo¶ci Z bardzo duzej, i z dobrym tele. z wzorcem miary 'przy kole' jakby by³y w±tpliwo¶ci potem jak Ale oni moga miec swoje przyzwyczajenia z czasow gdy cyfrowek nie bylo :-) J. 10 |
Data: Luty 09 2010 17:55:08 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Kuba (aka cita) |
On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote: naprawde uwa¿asz, ze to taki problem? No bez jaj ... -- Pozdrawiam Kuba (aka cita) Omega X25XE Dwa ogony Irma i Myszka 11 |
Data: Luty 10 2010 12:54:09 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: J.F. | On Tue, 9 Feb 2010 17:55:08 +0100, Kuba (aka cita) wrote: U¿ytkownik "J.F." napisa³ w wiadomo¶ci IMHO jest problem, jesli ma byc w miare dokladnie. J. 12 |
Data: Luty 11 2010 08:02:52 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Jacek Osiecki | Dnia Tue, 09 Feb 2010 16:30:48 +0100, J.F napisa³(a): On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100, Reda rt wrote: ¯e tak powiem... po jak± cholerê? Czy¿by producent samochodu nie móg³ sobie tej powierzchni rzutu czo³owego po prostu wyliczyæ na podstawie projektu? CATIA naprawdê ma troszkê wiêksze mo¿liwo¶ci ni¿ paintbrush... :) Pozdrawiam, -- Jacek Osiecki GG:3828944 I don't want something I need. I want something I want. 13 |
Data: Luty 09 2010 17:17:28 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: masti | Dnia piÄ™knego Tue, 09 Feb 2010 15:09:24 +0100, osobnik zwany J.F. Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sieale co tu szacować? Przecie¿ ca³y samochód jest projektowany w programach CAD. 1 klik i dostajesz wartoæ :) -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄ™k gruntu! -Chyba wysokoÅ›ci? -Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett 14 |
Data: Luty 10 2010 08:10:33 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Wojtekk |
On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100, Wojtekk wrote:Zapomnia³em u¶ci¶liæ, ¿e wzór by³ dla prêdko¶ci podanej w km/h. Przeliczenie na m/s uwzglêdnione jest w tym wspó³czynniku. St±d taka ma³a warto¶æ. Pozdrawiam Wojtek 15 |
Data: Luty 10 2010 15:22:29 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Jakub Witkowski | J.F. pisze: Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie Szacowaæ? W dobie projektowania w komputerze??? Kóry mo¿e ci wykre¶liæ dowolny przekrój, rzut, cokolwiek? To¿ oni j± znaj± S z dok³adno¶ci± do promili :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci gts /kropka/ pl | lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora. 16 |
Data: Luty 10 2010 15:37:48 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Jakub Witkowski | J.F. pisze: Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie Ciekawe to jest co¶ innego: badania robi siê w tunelach aerodynamicznych, gdzie samochód stoi na nieruchomym pod³o¿u. To jest inna sytuacja, ni¿ gdyby porusza³ siê zarówno wobec powietrza jak i pod³o¿a, hint: prêdko¶æ gazu w warstwie przy¶ciennej, i jego interakcje z podwoziem. Ciekawe jak w tej sytuacji licz± ów Cx, wprowadzaj± jakie¶ poprawki? A mo¿e mylê siê i maj± ruchome bie¿nie w tej komorze? :) A mo¿e podawany jest taki "koszerny" Cx, dla bry³y samochodu zawieszonej swobodnie przestrzeni (bez pod³o¿a)? Ale to by nie mia³o chyba wielkiego sensu, w ka¿dym razie - praktycznego. -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci gts /kropka/ pl | lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora. 17 |
Data: Luty 10 2010 21:41:00 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Czarek | Jakub Witkowski pisze: Ciekawe to jest co¶ innego: badania robi siê w tunelach aerodynamicznych, Kiedy¶ czyta³em artyku³ na ten temat. Chyba w "M³odym techniku". By³o tam porównanie wyników uzyskiwanych dla bry³y samochodu zawieszonej w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej pod³odze. By³y oszacowane b³êdy procentowo dla tych przypadków. Czyli to siê jako¶ uwzglednia w badaniach aerodynamiki samochodu. -- Cezary Gr±dys 18 |
Data: Luty 10 2010 21:42:49 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Czarek | Czarek pisze: Kiedy¶ czyta³em artyku³ na ten temat. Chyba w "M³odym techniku". A jeszcze by³ przypadek z odsysaniem powietrza przez otwory w pod³o¿u. -- Cezary Gr±dys 19 |
Data: Luty 10 2010 15:22:43 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Jakub Witkowski | Wojtekk pisze: Wspó³czynnik oporu dla p³askiej p³yty (kwadratowej lub okrÄ…g³ej) wynosi nieco ponad 1, Jasne, na przyk³ad: 1.2... tak wiÄ™c mo¿na u¿yć uproszczenia, ¿e Cx okreÅ›la ile razy opór jest mniejszy od oporu p³aszczyzny o polu równym powierzchni rzutu. Teraz to "u¿yć uproszczenia", a przecie¿ mia³o być: "a tak dok³adniej" :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora. 20 |
Data: Luty 11 2010 08:08:02 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Wojtekk |
Wojtekk pisze:Dla bardzo cienkiej p³yty 1,1. Dla nieco grubszej p³yty mo¿na zejæ do 0,98. PogrubiajÄ…c dalej wracamy znowu w okolice 1,1. To i tak sÄ… wartoÅ›ci wyznaczone doÅ›wiadczalnie obarczone niepewnoÅ›ciÄ…, wiÄ™c mogÄ… siÄ™ ró¿nić gdy pochodzÄ… z ró¿nych doÅ›wiadczeÅ„. Faktycznie niefortunne okreÅ›lenie, np. "a tak bardziej obrazowo" lepiej by pasowa³o :) Pozdrawiam Wojtek 21 |
Data: Luty 10 2010 20:37:35 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: PaweÅ‚ Olaszek | Micha³ pisze: >> Czy mo¿e Cx wyznaczany jest dla powierzchni czo³owej w³aÅ›ciwej (czyli > Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu. JesteÅ› pewien? Czyli nie tak ³atwo z czystych danych to wyciÄ…gnąć... te dane samochodów sÄ… takie idiotyczne. Wieki temu w ramach jaiejÅ› tam pracy musia³em zrobić wykres trakcyjny konkretnego auta. NajwiÄ™ksza jazda by³a z obliczeniem pola tej p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinować jak najwiÄ™kszy rysunek czo³a samochodu (lub zdjÄ™cie idealnie na wprost z jak najwiÄ™kszej odleg³oÅ›ci), przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest. NastÄ™pnie przeskalować i voila. OczywiÅ›cie czynnik aerodynamiczny trzeba by³o znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doÅ›wiadczalnie w tunelu (wówczas by³, teraz to pewnie symulacje komputerowe). -- pozdrawiam, Pawe³ 22 |
Data: Luty 10 2010 22:44:58 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Adam P³aszczyca | Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek napisa³(a): Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny Patrz, a ja bym po prostu wyci±³ i zwa¿y³, a potem porówna³ z wag± ca³ej kartki... -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 23 |
Data: Luty 11 2010 11:41:28 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: J.F. | On Wed, 10 Feb 2010 22:44:58 +0100, Adam P³aszczyca wrote: Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek napisa³(a): A masz wage odpowiednio dokladna ? Papier milimetrowy powszechniej dostepny :-) J. 24 |
Data: Luty 11 2010 12:34:28 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Jakub Witkowski | J.F. pisze: On Wed, 10 Feb 2010 22:44:58 +0100, Adam P³aszczyca wrote: I pewnie wynik dok³adniejszy, ale zabawy nie ma :) Inna metoda: je¶li mamy ten rysunek ju¿ w komputerze, mo¿e byæ i zdjêcie, zamalowujemy pojazd na czarno, t³o na bia³o, i robimy histogram (ale taki dok³adny, gdzie mo¿na odczytaæ ilo¶æ pikseli albo ich % na ka¿dy level) :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci gts /kropka/ pl | lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora. 25 |
Data: Luty 18 2010 01:02:38 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Adam P³aszczyca | Dnia Thu, 11 Feb 2010 11:41:28 +0100, J.F. napisa³(a): Patrz, a ja bym po prostu wyci±³ i zwa¿y³, a potem porówna³ z wag± ca³ej mam. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 26 |
Data: Luty 10 2010 23:11:29 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: Jakub Witkowski | Pawe³ Olaszek pisze: Micha³ pisze: A mia³eÅ› kilka piÄ™knych, fizycznych metod okreÅ›lenia pola bez liczenia krateczek :) Na przyk³ad: wziąć jakÄ…Å› grubÄ… tekturÄ™ czy blachÄ™ o znanej powierzchni, zwa¿yć, nanieæ i wyciąć obrys auta i zwa¿yć ponownie; powierzchnia poczÄ…tkowa razy stosunek mas po/przed = szukane pole, no i jeszcze wynik razy 1/skala^2 ofkos :) -- Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne, z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części gts /kropka/ pl | lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora. 27 |
Data: Luty 11 2010 09:55:03 | Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut? | Autor: J.F. | On Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek wrote: Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny A masz jeszcze te dane ? Bo mozna sprobowac odwrotnie - policzyc czy sie zgadza predkosc maksymalna z moca silnika. Co prawda dochodza nieznane dodatkowe opory, ale mozna policzyc roznice miedzy dwiema wersjami silnikowymi. Kiedys robilem cos podobnego dla Golfa - ale tylko porownanie szescianu predkosci i mocy. Wyniki wyszly tak idealnie zgodne [proporcjonalne], ze az sie zaczalem zastanawiac - zmierzyli te predkosc maksymalna, czy policzyli ze wzoru. J. |