Grupy dyskusyjne   »   Cx - dla jakiego ksztaÅ‚tu jest wyznaczany w przypadku aut?

Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?



1 Data: Luty 08 2010 15:47:55
Temat: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: MichaÅ‚ 

Witam

Mam konkretne pytanie o Cx. Czy:

Cx * Szerokoæ * Wysokoæ = opór powietrza?

Czy mo¿e Cx wyznaczany jest dla powierzchni czo³owej w³aÅ›ciwej (czyli bez dziur jakie powstajÄ… np pod autem, w górnej części - bo góra wÄ™¿sza ni¿ dó³)?



Pozdrawiam



2 Data: Luty 08 2010 16:37:46
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Jakub Witkowski 

Micha³ pisze:

Witam

Mam konkretne pytanie o Cx. Czy:

Cx * Szerokoæ * Wysokoæ = opór powietrza?

Opór niezale¿ny od prÄ™dkoÅ›ci? Fajna sprawa :)

Czy mo¿e Cx wyznaczany jest dla powierzchni czo³owej w³aÅ›ciwej (czyli bez dziur jakie powstajÄ… np pod autem, w górnej części - bo góra wÄ™¿sza ni¿ dó³)?

Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

3 Data: Luty 08 2010 16:54:08
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: MichaÅ‚ 

>>
>> Cx * Szerokoæ * Wysokoæ = opór powietrza?
>
> Opór niezale¿ny od prÄ™dkoÅ›ci? Fajna sprawa :)
>

Nie, chodzi mi o rzeczywisty opór. Wiadomo ¿e potem jeszcze * v2


>> Czy mo¿e Cx wyznaczany jest dla powierzchni czo³owej w³aÅ›ciwej (czyli
>> bez dziur jakie powstajÄ… np pod autem, w górnej części - bo góra
>> wÄ™¿sza ni¿ dó³)?
>
> Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu.
>

JesteÅ› pewien? Czyli nie tak ³atwo z czystych danych to wyciÄ…gnąć... te dane samochodów sÄ… takie idiotyczne.
Tak samo mogliby podawać ca³kÄ™ mocy a nikt nie poda.



Pozdrawiam

4 Data: Luty 09 2010 08:54:34
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Wojtekk 


U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

>
> Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu.
>

JesteÅ› pewien? Czyli nie tak ³atwo z czystych danych to wyciÄ…gnąć... te dane samochodów sÄ… takie idiotyczne.
Tak samo mogliby podawać ca³kÄ™ mocy a nikt nie poda.

A tak dok³adniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu jaki stawia³by jego "rzut na p³aszczyznÄ™".

Pozdrawiam
Wojtek

5 Data: Luty 09 2010 09:52:11
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Jakub Witkowski 

Wojtekk pisze:


U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomoÅ›ci
>
> Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu.
>

JesteÅ› pewien? Czyli nie tak ³atwo z czystych danych to wyciÄ…gnąć... te dane samochodów sÄ… takie idiotyczne.
Tak samo mogliby podawać ca³kÄ™ mocy a nikt nie poda.

A tak dok³adniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu jaki stawia³by jego "rzut na p³aszczyznÄ™".

A móg³byÅ› wskazać ¼ród³o tej informacji?

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

6 Data: Luty 09 2010 15:00:03
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Wojtekk 


U¿ytkownik "Jakub Witkowski"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Wojtekk pisze:

U¿ytkownik "Micha³"  napisa³ w wiadomoÅ›ci
>
> Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu.
>

JesteÅ› pewien? Czyli nie tak ³atwo z czystych danych to wyciÄ…gnąć... te dane samochodów sÄ… takie idiotyczne.
Tak samo mogliby podawać ca³kÄ™ mocy a nikt nie poda.

A tak dok³adniej to chodzi o to ile razy opór samochodu jest mniejszy od oporu jaki stawia³by jego "rzut na p³aszczyznÄ™".

A móg³byÅ› wskazać ¼ród³o tej informacji?


Ze wzoru na si³Ä™ oporu:

F= 0,048 * Cx * S * v^2
gdzie:
F - Si³a oporu
0,048 - wyliczony wspó³czynnik uwzgledniajÄ…cy typowÄ… gÄ™stoæ powietrza.
Cx - wspó³czynnik oporu
S - powierzchnia rzutu na p³aszczyznÄ™
v - prÄ™dkoæ

Je¿eli trochÄ™ przekszta³cimy wzór to otrzymamy:

F= Cx * (0,048 *  S * v^2)

Wspó³czynnik oporu dla p³askiej p³yty (kwadratowej lub okrÄ…g³ej)  wynosi nieco ponad 1, tak wiÄ™c mo¿na u¿yć uproszczenia, ¿e Cx okreÅ›la ile razy opór jest mniejszy od oporu p³aszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.

Jest to oczywiÅ›cie przybli¿enie, ale u³atwia ono zrozumienie znaczenia Cx.

Pozdrawiam
Wojtek

7 Data: Luty 09 2010 15:09:24
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: J.F. 

On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100,  Wojtekk wrote:

Ze wzoru na si³ê oporu:
F= 0,048 * Cx * S * v^2
gdzie:
F - Si³a oporu
0,048 - wyliczony wspó³czynnik uwzgledniaj±cy typow± gêsto¶æ powietrza.

Skad ten wspolczynnik ?
Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3.

Cx - wspó³czynnik oporu
S - powierzchnia rzutu na p³aszczyznê
v - prêdko¶æ


Wspó³czynnik oporu dla p³askiej p³yty (kwadratowej lub okr±g³ej)  wynosi nieco
ponad 1, tak wiêc mo¿na u¿yæ uproszczenia, ¿e Cx okre¶la ile razy opór jest
mniejszy od oporu p³aszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.
Jest to oczywi¶cie przybli¿enie, ale u³atwia ono zrozumienie znaczenia Cx.

Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do
tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.

J.

8 Data: Luty 09 2010 15:56:49
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Reda rt 


U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci

Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza

A to jest jaki¶ istotny problem ? Chyba wystarczy zrobiæ fotkê z w miarê du¿ej
odleg³o¶ci z wzorcem miary 'przy kole' jakby by³y w±tpliwo¶ci potem jak
to przeliczyæ - i do komputera, na siatkê + jaki¶ posty program komputerowy,
który zrobi obrys i to pole powierzchni wewn±trz wyliczy, choæby liczb± pikseli
potrzebnych do wype³nienia.

9 Data: Luty 09 2010 16:30:48
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: J.F. 

On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100,  Reda rt wrote:

U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci
Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza

A to jest jaki¶ istotny problem ? Chyba wystarczy zrobiæ fotkê z w miarê
du¿ej odleg³o¶ci

Z bardzo duzej, i z dobrym tele.

z wzorcem miary 'przy kole' jakby by³y w±tpliwo¶ci potem jak
to przeliczyæ - i do komputera, na siatkê + jaki¶ posty program komputerowy,
który zrobi obrys i to pole powierzchni wewn±trz wyliczy, choæby liczb±
pikseli potrzebnych do wype³nienia.

Ale oni moga miec swoje przyzwyczajenia z czasow gdy cyfrowek nie bylo
:-)

J.

10 Data: Luty 09 2010 17:55:08
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Kuba (aka cita) 


U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci

On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100,  Reda rt wrote:
U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci
Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza

A to jest jaki¶ istotny problem ? Chyba wystarczy zrobiæ fotkê z w miarê
du¿ej odleg³o¶ci

Z bardzo duzej, i z dobrym tele.


naprawde uwa¿asz, ze to taki problem?
No bez jaj ...


--
Pozdrawiam Kuba (aka cita)
Omega X25XE
Dwa ogony Irma i Myszka

11 Data: Luty 10 2010 12:54:09
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: J.F. 

On Tue, 9 Feb 2010 17:55:08 +0100,  Kuba (aka cita) wrote:

U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci
Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza

A to jest jaki¶ istotny problem ? Chyba wystarczy zrobiæ fotkê z w miarê
du¿ej odleg³o¶ci

Z bardzo duzej, i z dobrym tele.

naprawde uwa¿asz, ze to taki problem? No bez jaj ...

IMHO jest problem, jesli ma byc w miare dokladnie.

J.

12 Data: Luty 11 2010 08:02:52
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Jacek Osiecki 

Dnia Tue, 09 Feb 2010 16:30:48 +0100, J.F napisa³(a):

On Tue, 9 Feb 2010 15:56:49 +0100,  Reda rt wrote:
U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci
Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
A to jest jaki¶ istotny problem ? Chyba wystarczy zrobiæ fotkê z w miarê
du¿ej odleg³o¶ci
Z bardzo duzej, i z dobrym tele.

¯e tak powiem... po jak± cholerê? Czy¿by producent samochodu nie móg³ sobie
tej powierzchni rzutu czo³owego po prostu wyliczyæ na podstawie projektu?
CATIA naprawdê ma troszkê wiêksze mo¿liwo¶ci ni¿ paintbrush... :)

Pozdrawiam,
--
Jacek Osiecki  GG:3828944
I don't want something I need. I want something I want.

13 Data: Luty 09 2010 17:17:28
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: masti 

Dnia pięknego Tue, 09 Feb 2010 15:09:24 +0100, osobnik zwany J.F.
wystuka³:

Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza wysokosc
razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do tego
skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.

ale co tu szacować? Przecie¿ ca³y samochód jest projektowany w programach
CAD. 1 klik i dostajesz wartoæ :)




--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett

14 Data: Luty 10 2010 08:10:33
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Wojtekk 


U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci

On Tue, 9 Feb 2010 15:00:03 +0100,  Wojtekk wrote:
Ze wzoru na si³ê oporu:
F= 0,048 * Cx * S * v^2
gdzie:
F - Si³a oporu
0,048 - wyliczony wspó³czynnik uwzgledniaj±cy typow± gêsto¶æ powietrza.

Skad ten wspolczynnik ?
Powinna byc gestosc powietrza/2, czyli ok 0.65 kg/m^3.

Zapomnia³em u¶ci¶liæ, ¿e wzór by³ dla prêdko¶ci podanej w km/h. Przeliczenie na m/s uwzglêdnione jest w tym wspó³czynniku. St±d taka ma³a warto¶æ.

Pozdrawiam
Wojtek

15 Data: Luty 10 2010 15:22:29
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Jakub Witkowski 

J.F. pisze:

Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego

Szacowaæ? W dobie projektowania w komputerze??? Kóry mo¿e ci wykre¶liæ
dowolny przekrój, rzut, cokolwiek? To¿ oni j± znaj± S z dok³adno¶ci±
do promili :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

16 Data: Luty 10 2010 15:37:48
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Jakub Witkowski 

J.F. pisze:

Tak czy inaczej pytanie jest czy w przemysle samochodowym chce im sie
szacowac powierzchnie rzutu czolowego, czy S we wzorze oznacza
wysokosc razy szerokosc [bez lusterek ?], a Cx jest odpowiednio do
tego skorygowany - bo i z taka sugestia sie spotkalem.

Ciekawe to jest co¶ innego: badania robi siê w tunelach aerodynamicznych,
gdzie samochód stoi na nieruchomym pod³o¿u. To jest inna sytuacja,
ni¿ gdyby porusza³ siê zarówno wobec powietrza jak i pod³o¿a, hint:
prêdko¶æ gazu w warstwie przy¶ciennej, i jego interakcje z podwoziem.
Ciekawe jak w tej sytuacji licz± ów Cx, wprowadzaj± jakie¶ poprawki?
A mo¿e mylê siê i maj± ruchome bie¿nie w tej komorze? :)

A mo¿e podawany jest taki "koszerny" Cx, dla bry³y samochodu zawieszonej
swobodnie przestrzeni (bez pod³o¿a)? Ale to by nie mia³o chyba wielkiego
sensu, w ka¿dym razie - praktycznego.

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

17 Data: Luty 10 2010 21:41:00
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Czarek 

Jakub Witkowski pisze:

Ciekawe to jest co¶ innego: badania robi siê w tunelach aerodynamicznych,
gdzie samochód stoi na nieruchomym pod³o¿u. To jest inna sytuacja,
ni¿ gdyby porusza³ siê zarówno wobec powietrza jak i pod³o¿a, hint:
prêdko¶æ gazu w warstwie przy¶ciennej, i jego interakcje z podwoziem.
Ciekawe jak w tej sytuacji licz± ów Cx, wprowadzaj± jakie¶ poprawki?
A mo¿e mylê siê i maj± ruchome bie¿nie w tej komorze? :)


Kiedy¶ czyta³em artyku³ na ten temat. Chyba w "M³odym techniku".
By³o tam porównanie wyników uzyskiwanych dla bry³y samochodu zawieszonej w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej pod³odze. By³y oszacowane b³êdy procentowo dla tych przypadków. Czyli to siê jako¶ uwzglednia w badaniach aerodynamiki samochodu.

--
Cezary Gr±dys


18 Data: Luty 10 2010 21:42:49
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Czarek 

Czarek pisze:

Kiedy¶ czyta³em artyku³ na ten temat. Chyba w "M³odym techniku".
By³o tam porównanie wyników uzyskiwanych dla bry³y samochodu zawieszonej w powietrzu, bierzni ruchomej, nieruchomej pod³odze. By³y oszacowane b³êdy procentowo dla tych przypadków. Czyli to siê jako¶ uwzglednia w badaniach aerodynamiki samochodu.


A jeszcze by³ przypadek z odsysaniem powietrza przez otwory w pod³o¿u.


--
Cezary Gr±dys


19 Data: Luty 10 2010 15:22:43
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Jakub Witkowski 

Wojtekk pisze:

Wspó³czynnik oporu dla p³askiej p³yty (kwadratowej lub okrÄ…g³ej)  wynosi nieco ponad 1,

Jasne, na przyk³ad: 1.2...

tak wiÄ™c mo¿na u¿yć uproszczenia, ¿e Cx okreÅ›la ile razy opór jest mniejszy od oporu p³aszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.

Teraz to "u¿yć uproszczenia", a przecie¿ mia³o być: "a tak dok³adniej" :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

20 Data: Luty 11 2010 08:08:02
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Wojtekk 


U¿ytkownik "Jakub Witkowski"  napisa³ w wiadomoÅ›ci

Wojtekk pisze:

Wspó³czynnik oporu dla p³askiej p³yty (kwadratowej lub okrÄ…g³ej)  wynosi nieco ponad 1,

Jasne, na przyk³ad: 1.2...
Dla bardzo cienkiej p³yty 1,1. Dla nieco grubszej p³yty mo¿na zejæ do 0,98. PogrubiajÄ…c dalej wracamy znowu w okolice 1,1.  To i tak sÄ… wartoÅ›ci wyznaczone doÅ›wiadczalnie obarczone niepewnoÅ›ciÄ…, wiÄ™c mogÄ… siÄ™ ró¿nić gdy pochodzÄ… z ró¿nych doÅ›wiadczeÅ„.


tak wiÄ™c mo¿na u¿yć uproszczenia, ¿e Cx okreÅ›la ile razy opór jest mniejszy od oporu p³aszczyzny o polu równym powierzchni rzutu.

Teraz to "u¿yć uproszczenia", a przecie¿ mia³o być: "a tak dok³adniej" :)
Faktycznie niefortunne okreÅ›lenie, np. "a tak bardziej obrazowo" lepiej by pasowa³o :)

Pozdrawiam
Wojtek

21 Data: Luty 10 2010 20:37:35
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: PaweÅ‚ Olaszek 

Micha³ pisze:

 >> Czy mo¿e Cx wyznaczany jest dla powierzchni czo³owej w³aÅ›ciwej (czyli
 >> bez dziur jakie powstajÄ… np pod autem, w górnej części - bo góra
 >> wÄ™¿sza ni¿ dó³)?

 > Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu.

JesteÅ› pewien? Czyli nie tak ³atwo z czystych danych to wyciÄ…gnąć... te dane samochodów sÄ… takie idiotyczne.

Wieki temu w ramach jaiejÅ› tam pracy musia³em zrobić wykres trakcyjny konkretnego auta. NajwiÄ™ksza jazda by³a z obliczeniem pola tej p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinować jak najwiÄ™kszy rysunek czo³a samochodu (lub zdjÄ™cie idealnie na wprost z jak najwiÄ™kszej odleg³oÅ›ci), przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest. NastÄ™pnie przeskalować i voila. OczywiÅ›cie czynnik aerodynamiczny trzeba by³o znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doÅ›wiadczalnie w tunelu (wówczas by³, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

--
pozdrawiam,
Pawe³

22 Data: Luty 10 2010 22:44:58
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek napisa³(a):

Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny
konkretnego auta. Najwiêksza jazda by³a z obliczeniem pola tej
p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinowaæ jak najwiêkszy rysunek czo³a
samochodu (lub zdjêcie idealnie na wprost z jak najwiêkszej odleg³o¶ci),
przerysowaæ na karton milimetrowy i policzyæ ile tych mm^2 jest.
Nastêpnie przeskalowaæ i voila. Oczywi¶cie czynnik aerodynamiczny trzeba
by³o znaæ z danych producenta, bo jest wyznaczany do¶wiadczalnie w
tunelu (wówczas by³, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

Patrz, a ja bym po prostu wyci±³ i zwa¿y³, a potem porówna³ z wag± ca³ej
kartki...

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

23 Data: Luty 11 2010 11:41:28
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: J.F. 

On Wed, 10 Feb 2010 22:44:58 +0100,  Adam P³aszczyca wrote:

Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek napisa³(a):
Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny
konkretnego auta. Najwiêksza jazda by³a z obliczeniem pola tej
p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinowaæ jak najwiêkszy rysunek czo³a
samochodu (lub zdjêcie idealnie na wprost z jak najwiêkszej odleg³o¶ci),
przerysowaæ na karton milimetrowy i policzyæ ile tych mm^2 jest.

Patrz, a ja bym po prostu wyci±³ i zwa¿y³, a potem porówna³ z wag± ca³ej
kartki...

A masz wage odpowiednio dokladna ?
Papier milimetrowy powszechniej dostepny :-)

J.

24 Data: Luty 11 2010 12:34:28
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Jakub Witkowski 

J.F. pisze:

On Wed, 10 Feb 2010 22:44:58 +0100,  Adam P³aszczyca wrote:
Dnia Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100, Pawe³ Olaszek napisa³(a):
Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny konkretnego auta. Najwiêksza jazda by³a z obliczeniem pola tej p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinowaæ jak najwiêkszy rysunek czo³a samochodu (lub zdjêcie idealnie na wprost z jak najwiêkszej odleg³o¶ci), przerysowaæ na karton milimetrowy i policzyæ ile tych mm^2 jest.
Patrz, a ja bym po prostu wyci±³ i zwa¿y³, a potem porówna³ z wag± ca³ej
kartki...

A masz wage odpowiednio dokladna ? Papier milimetrowy powszechniej dostepny :-)

I pewnie wynik dok³adniejszy, ale zabawy nie ma :)

Inna metoda: je¶li mamy ten rysunek ju¿ w komputerze, mo¿e byæ i zdjêcie,
zamalowujemy pojazd na czarno, t³o na bia³o, i robimy histogram (ale taki
dok³adny, gdzie mo¿na odczytaæ ilo¶æ pikseli albo ich % na ka¿dy level) :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mog± byæ niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadaæ w czê¶ci
gts /kropka/ pl    |  lub ca³o¶ci pogl±dom ich Autora.

25 Data: Luty 18 2010 01:02:38
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Adam P³aszczyca 

Dnia Thu, 11 Feb 2010 11:41:28 +0100, J.F. napisa³(a):

Patrz, a ja bym po prostu wyci±³ i zwa¿y³, a potem porówna³ z wag± ca³ej
kartki...

A masz wage odpowiednio dokladna ?

mam.

--
     ___________ (R)
    /_  _______    Adam 'Trzypion' P³aszczyca (+48 502) 122 688
  ___/ /_  ___    ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
 _______/ /_     Wywo³ywanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/    PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++

26 Data: Luty 10 2010 23:11:29
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: Jakub Witkowski 

Pawe³ Olaszek pisze:

Micha³ pisze:

 >> Czy mo¿e Cx wyznaczany jest dla powierzchni czo³owej w³aÅ›ciwej (czyli
 >> bez dziur jakie powstajÄ… np pod autem, w górnej części - bo góra
 >> wÄ™¿sza ni¿ dó³)?

 > Generalnie - dla pola rzutu bry³y na p³aszczyznÄ™ w kierunku ruchu.

JesteÅ› pewien? Czyli nie tak ³atwo z czystych danych to wyciÄ…gnąć... te dane samochodów sÄ… takie idiotyczne.

Wieki temu w ramach jaiejÅ› tam pracy musia³em zrobić wykres trakcyjny konkretnego auta. NajwiÄ™ksza jazda by³a z obliczeniem pola tej p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinować jak najwiÄ™kszy rysunek czo³a samochodu (lub zdjÄ™cie idealnie na wprost z jak najwiÄ™kszej odleg³oÅ›ci), przerysować na karton milimetrowy i policzyć ile tych mm^2 jest. NastÄ™pnie przeskalować i voila. OczywiÅ›cie czynnik aerodynamiczny trzeba by³o znać z danych producenta, bo jest wyznaczany doÅ›wiadczalnie w tunelu (wówczas by³, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

A mia³eÅ› kilka piÄ™knych, fizycznych metod okreÅ›lenia pola bez liczenia
krateczek :) Na przyk³ad: wziąć jakÄ…Å› grubÄ… tekturÄ™ czy blachÄ™ o znanej
powierzchni, zwa¿yć, nanieæ i wyciąć obrys auta i zwa¿yć ponownie;
powierzchnia poczÄ…tkowa razy stosunek mas po/przed = szukane pole,
no i jeszcze wynik razy 1/skala^2 ofkos :)

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogÄ… być niepowa¿ne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub ca³oÅ›ci poglÄ…dom ich Autora.

27 Data: Luty 11 2010 09:55:03
Temat: Re: Cx - dla jakiego kszta³tu jest wyznaczany w przypadku aut?
Autor: J.F. 

On Wed, 10 Feb 2010 20:37:35 +0100,  Pawe³ Olaszek wrote:

Wieki temu w ramach jaiej¶ tam pracy musia³em zrobiæ wykres trakcyjny
konkretnego auta. Najwiêksza jazda by³a z obliczeniem pola tej
p³aszczyzny. Trzeba by³o skombinowaæ jak najwiêkszy rysunek czo³a
samochodu (lub zdjêcie idealnie na wprost z jak najwiêkszej odleg³o¶ci),
przerysowaæ na karton milimetrowy i policzyæ ile tych mm^2 jest.
Nastêpnie przeskalowaæ i voila. Oczywi¶cie czynnik aerodynamiczny trzeba
by³o znaæ z danych producenta, bo jest wyznaczany do¶wiadczalnie w
tunelu (wówczas by³, teraz to pewnie symulacje komputerowe).

A masz jeszcze te dane ?

Bo mozna sprobowac odwrotnie - policzyc czy sie zgadza predkosc
maksymalna z moca silnika. Co prawda dochodza nieznane dodatkowe
opory, ale mozna policzyc roznice miedzy dwiema wersjami silnikowymi.


Kiedys robilem cos podobnego dla Golfa - ale tylko porownanie
szescianu predkosci i mocy. Wyniki wyszly tak idealnie zgodne
[proporcjonalne], ze az sie zaczalem zastanawiac - zmierzyli te
predkosc maksymalna, czy policzyli ze wzoru.

J.

Cx - dla jakiego kształtu jest wyznaczany w przypadku aut?



Grupy dyskusyjne