Grupy dyskusyjne   »   Czy wolno jeździć z woda zamiast pÅ‚ynu c hÅ‚odzacego?

Czy wolno je¼dzić z woda zamiast p³ynu c h³odzacego?



1 Data: Czerwiec 19 2010 14:40:43
Temat: Czy wolno je¼dzić z woda zamiast p³ynu c h³odzacego?
Autor: Sebastian BiaÅ‚y 

Witam.

Wymieniono mi p³yn na wodÄ™ zeby zaobserwować gdzie ewentualnie cieknie. W zasadzie to mieszanka p³ynu i wody w proporcji 30% starego p³ynu (czyli to co zosta³o po wycieku z ukladu ch³odzenia).

Temparatura silnika w normie, woda siÄ™ nie gotuje, mam wra¿enie ze silnik nagrzewa siÄ™ szybciej.

Co grozi wspó³czesnemu silnikowi (diesel) z wodÄ… w ch³odnicy? Poje¼dzi³bym tym pare dni ¿eby siÄ™ upewnić ¿e nie cieknie.



2 Data: Czerwiec 19 2010 12:41:38
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ
Autor: masti 

Dnia pięknego Sat, 19 Jun 2010 14:40:43 +0200, osobnik zwany Sebastian
Bia³y wystuka³:

Witam.

Wymieniono mi p³yn na wodÄ™ zeby zaobserwować gdzie ewentualnie cieknie.
W zasadzie to mieszanka p³ynu i wody w proporcji 30% starego p³ynu
(czyli to co zosta³o po wycieku z ukladu ch³odzenia).

Temparatura silnika w normie, woda siÄ™ nie gotuje, mam wra¿enie ze
silnik nagrzewa siÄ™ szybciej.

Co grozi wspó³czesnemu silnikowi (diesel) z wodÄ… w ch³odnicy?
Poje¼dzi³bym tym pare dni ¿eby siÄ™ upewnić ¿e nie cieknie.

nic, poza zamarznięciem w zimie na postoju.




--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett

3 Data: Czerwiec 19 2010 13:53:40
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Waldek Godel 

Dnia Sat, 19 Jun 2010 12:41:38 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

nic, poza zamarzniêciem w zimie na postoju.

Nie tylko, jeszcze odk³adaj±cy sie kamieñ w uk³adzie - je¿eli wlano
kranówê. Na krótki okres bez problemu, na d³u¿szy raczej nie warto.

--
Pozdrowienia, Waldek Godel
awago.maupa.orangegsm.info  | Chinski inzynier popelnil samobojstwo po
zagubieniu jedenego z 16 szt. nowego iPhone'a. Zainspirowalo to Apple do
kampanii promocyjnej "zyc bez niego nie mozesz"

4 Data: Czerwiec 19 2010 12:54:16
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ
Autor: masti 

Dnia pięknego Sat, 19 Jun 2010 13:53:40 +0100, osobnik zwany Waldek Godel
wystuka³:

Dnia Sat, 19 Jun 2010 12:41:38 +0000 (UTC), masti napisa³(a):

nic, poza zamarznięciem w zimie na postoju.

Nie tylko, jeszcze odk³adajÄ…cy sie kamieÅ„ w uk³adzie - je¿eli wlano
kranówÄ™. Na krótki okres bez problemu, na d³u¿szy raczej nie warto.

no zak³adam, ¿e nie kranówÄ™ :)




--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lęk gruntu! -Chyba wysokości?
-Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett

5 Data: Czerwiec 19 2010 15:31:03
Temat: Re: Czy wolno je¼dzić z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: MichaÅ‚ Gut 

no zak³adam, ¿e nie kranówÄ™ :)

badzmy relaistami;)

6 Data: Czerwiec 20 2010 01:06:24
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiastp³ynu ch³odzacego?
Autor: kogutek 

Dnia piÄ&#65533;knego Sat, 19 Jun 2010 14:40:43 +0200, osobnik zwany Sebastian
BiaÅ&#65533;y wystukaÅ&#65533;:

> Witam.
>
> Wymieniono mi pÅ&#65533;yn na wodÄ&#65533; zeby zaobserwowaÄ&#65533; gdzie ewentualnie cieknie.
> W zasadzie to mieszanka pÅ&#65533;ynu i wody w proporcji 30% starego pÅ&#65533;ynu
> (czyli to co zostaÅ&#65533;o po wycieku z ukladu chÅ&#65533;odzenia).
>
> Temparatura silnika w normie, woda siÄ&#65533; nie gotuje, mam wra¿enie ze
> silnik nagrzewa siÄ&#65533; szybciej.
>
> Co grozi wspóÅ&#65533;czesnemu silnikowi (diesel) z wodÄ&#65533; w chÅ&#65533;odnicy?
> Poje¼dziÅ&#65533;bym tym pare dni ¿eby siÄ&#65533; upewniÄ&#65533; ¿e nie cieknie.

nic, poza zamarzniÄ&#65533;ciem w zimie na postoju.




--
mst <at> gazeta <.> pl
"-Mam lÄ&#65533;k gruntu! -Chyba wysokoÅ&#65533;ci?
-Wiem co mówiÄ&#65533;, to grunt zabija!" T.Pratchett

To jest jedyna s³uszna rada. Wszystkie dziwne teorie o kamieniu, gotowaniu czy
szybszym zu¿yciu uszczelek to bzdury. Chêtnie bym przeczyta³ jakie argumenty na
potwierdzenie swoich tez maj± ich autorzy. Ale nie przeczytam. Nie dlatego ¿e
nie bêdzie mi siê chcia³o a dlatego ¿e oni nic nie napisz±. Bo jakby napisali to
poje¼dzi³ bym sobie po nich jak po ³ysych koby³ach. 

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

7 Data: Czerwiec 20 2010 01:39:32
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiastp³ynu ch³odzacego?
Autor: J.F. 

On Sun, 20 Jun 2010 01:06:24 +0200,  kogutek wrote:

To jest jedyna s³uszna rada. Wszystkie dziwne teorie o kamieniu, gotowaniu czy
szybszym zu¿yciu uszczelek to bzdury. Chêtnie bym przeczyta³ jakie argumenty na
potwierdzenie swoich tez maj± ich autorzy. Ale nie przeczytam. Nie dlatego ¿e
nie bêdzie mi siê chcia³o a dlatego ¿e oni nic nie napisz±. Bo jakby napisali to
poje¼dzi³ bym sobie po nich jak po ³ysych koby³ach. 

Znowu nie przesadzaj - kamien jednak w kranowie jest, fakt ze ilosc
raczej znikoma.
A z uszczelkami w pompie to sam jestem ciekaw czy woda smaruje tak
dobrze jak borygo.

J.

8 Data: Czerwiec 20 2010 02:55:27
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiastp³ynu ch³odzacego?
Autor: kogutek 

On Sun, 20 Jun 2010 01:06:24 +0200,  kogutek wrote:
>To jest jedyna s³uszna rada. Wszystkie dziwne teorie o kamieniu, gotowaniu czy
>szybszym zu¿yciu uszczelek to bzdury. Chêtnie bym przeczyta³ jakie argumenty na
>potwierdzenie swoich tez maj± ich autorzy. Ale nie przeczytam. Nie dlatego ¿e
>nie bêdzie mi siê chcia³o a dlatego ¿e oni nic nie napisz±. Bo jakby napisali to
>poje¼dzi³ bym sobie po nich jak po ³ysych koby³ach.  

Znowu nie przesadzaj - kamien jednak w kranowie jest, fakt ze ilosc
raczej znikoma.
A z uszczelkami w pompie to sam jestem ciekaw czy woda smaruje tak
dobrze jak borygo.

J.


Gdyby g³upota powodowa³a unoszenie siê w powietrzu to kto¶ kto pisze ¿e kamieñ z
jednorazowo nalanej wody mo¿e zaszkodziæ przebywa³ by teraz w stratosferze. We¼
5 litrow± butelkê wody mineralnej. Nazywa siê mineralna bo zawiera rozpuszczone
minera³y. I przeczytaj ile tych minera³ów jest. Czy tam jest ich kilo, æwieræ
kilo czy mo¿e mniej. Jest ich tyle ¿e jak siê osadz± w uk³adzie ch³odzenia to
warstwa bêdzie grubsza ni¿ atom ale w dalszym ci±gu praktycznie nie mo¿liwa do
zmierzenia ¯eby przekonaæ siebie i innych oszacuj ile metrów sze¶ciennych wody z
kranu trzeba zagotowaæ w uk³adzie ch³odzenia ¿eby powsta³a warstwa 0,5mm.
Pierwsz± sprawê mamy chyba wyja¶nion±. Co do uszczelnienia pompy. Ten typ
uszczelnienia nazywa siê cierno oporowym. Charakteryzujê niezwyk³± precyzj±
wykonania powierzchni uszczelniaj±cych. Kontroli p³asko¶ci dokonuje siê metod±
optyczn± wykorzystuj±c± specjalny sprawdzian szklany. P³asko¶æ ocenia siê po
ilo¶ci pr±¿ków interferencyjnych. Powinny byc o ile mnie pamiêæ nie myli trzy
albo cztery. Tak ma³ych odchy³ek od p³asko¶ci nie daje siê zmierzyæ innymi
warsztatowymi metodami. Uszczelnienie pracuje na sucho. Pomiêdzy pier¶cieniem
grafitowym a przeciw pier¶cieniem jest tak ma³o miejsca ¿e cz±steczki wody siê
nie mieszcz± bo s± wiêksze. Gdy z jakichkolwiek przyczyn pojawi siê tam woda to
uszczelnienie natychmiast siê psuje. Dodatkowo skonstruowane jest ten typ
uszczelnienia w taki sposób ¿e zwiêkszenie ci¶nienia w uk³adzie powoduje
zwiêkszenie si³y dociskaj±cej pier¶cienie do siebie. Amen
Dalej przesadzam?

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

9 Data: Czerwiec 20 2010 18:52:38
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiastp³ynu ch³odzacego?
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-06-20, kogutek  wrote:

Pomiêdzy pier¶cieniem
grafitowym a przeciw pier¶cieniem jest tak ma³o miejsca ¿e cz±steczki wody siê
nie mieszcz± bo s± wiêksze.

LOL.

Krzysiek Kie³czewski

10 Data: Czerwiec 19 2010 14:49:12
Temat: Re: Czy wolno jeŸdziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: J.F. 

On Sat, 19 Jun 2010 14:40:43 +0200,  Sebastian Bia³y wrote:

Co grozi wspó³czesnemu silnikowi (diesel) z wod± w ch³odnicy?
Poje¼dzi³bym tym pare dni ¿eby siê upewniæ ¿e nie cieknie.

Niewiele. Nieco przyspieszona korozja i szybsze zuzycie uszczelki
pompy wody - ale skoro masz 30% starego plynu to mysle ze nawet nie
to.

J.

11 Data: Czerwiec 19 2010 15:30:03
Temat: Re: Czy wolno je?dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Nostradamus 



U¿ytkownik "J.F."  napisa³ w wiadomo¶ci grup

On Sat, 19 Jun 2010 14:40:43 +0200,  Sebastian Bia³y wrote:
Co grozi wspó³czesnemu silnikowi (diesel) z wod± w ch³odnicy?
Poje¼dzi³bym tym pare dni ¿eby siê upewniæ ¿e nie cieknie.

Niewiele. Nieco przyspieszona korozja i szybsze zuzycie uszczelki
pompy wody - ale skoro masz 30% starego plynu to mysle ze nawet nie


Szybciej siê te¿ zagotuje.

12 Data: Czerwiec 19 2010 17:44:06
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Wersja Demo 


Co grozi wspó³czesnemu silnikowi (diesel) z wod± w ch³odnicy?
Poje¼dzi³bym tym pare dni ¿eby siê upewniæ ¿e nie cieknie.

Generalnie niewiele, o ile jest w miare zimno (tj. ponizej 10 stopni)


:)


P³yn w uk³adzie jest po to, ¿eby wytrzymac mrozy i przegotowania. Bo
generalnie w ¶rodku w silniku jest parê miejsc, w którym przekracza
on temperaturê gotowania wody. Byæ mo¿e, skoro nadal masz te 30%
to jeszcze nie przekroczy³e¶ momentu, w którym ta mieszanka
zacznie ci siê gotowaæ. Ale jak staniesz w korku w 40 stopniach
za oknem to zobaczysz widowiskowy ob³ok pary wodnej wydobywajacy
siê spod maski. Mi siê to kiedy¶ zdarzy³o, ale wtedy zawiód³
czujnik temperatuty w³±czaj±cy wentylator :) Zajebiste wrazenie
jak siê nagle co¶ zaczyna dymic spod maski ... mozna przy
odrobinie s³abych nerwów zaczac robic w gacie, albo latac wokolo
machajac rekami :)))) Moglem wtedy powiedziec, ze jestem "man" :)))
bo wysiadlem, otworzylem maske, zidentyfikowa³em problem i zjechalem
na stacje ... a kobiety piszcza³y i panikowaly :PPPP

Tak wiêc ... po prostu obserwuj wskaznik temperatury i czêstotliwosc
wlaczania sie wentylatora.

Co do szybszego nagrzewania, to pewnie chodzi o to, ze woda ma jednak
mniejsze opory przep³ywu niz mieszanka i dlatego silnik szybciej
³apie zmiany temperatury. Generalnie jednak nie uwazalbym tego
za pozytywne zjawisko.

--
Krzysiek, Wieliczka i okolice.

13 Data: Czerwiec 19 2010 21:39:17
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: news 

<cut bzdury>

juz dawno na tej grupie tak lamerskiego posta nie czytalem

14 Data: Czerwiec 19 2010 21:54:39
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: J_K_K 


U¿ytkownik "news"  napisa³ w wiadomo¶ci

<cut bzdury>

juz dawno na tej grupie tak lamerskiego posta nie czytalem

Nie przesadzaj, jeszcze siê nie pyta³,
czy mo¿na ch³odnicê musztard± uszczelniaæ ;-)

Pzdr

JKK

15 Data: Czerwiec 19 2010 22:10:22
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: news 

Nie przesadzaj, jeszcze siê nie pyta³,
czy mo¿na ch³odnicê musztard± uszczelniaæ ;-)


a jak to bylo z tym wezem ogrodowym ?

16 Data: Czerwiec 19 2010 23:53:43
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Przemys³aw Czaja 


U¿ytkownik "Wersja Demo"

P³yn w uk³adzie jest po to, ¿eby wytrzymac mrozy i przegotowania. Bo
generalnie w ¶rodku w silniku jest parê miejsc, w którym przekracza
on temperaturê gotowania wody.

Po to w uk³adzie ch³odzenia jest nadci¶nienie, aby przesun±æ punkt wrzenia cieczy - obojêtnie jakiej,
dla wody przy ci¶nieniu jakie zazwyczaj panuje w uk³adach ch³odzenia czyli ok 1.3 bara temperatura wrzenia wynosi ok 110 stopni celsjusza - je¶li zrozumia³e¶, to teraz ju¿ wiesz dlaczego nie wolno odkrêcaæ korka w zbiorniczku wyrównawczym np po ostrej je¼dzie i dlaczego po odkrêceniu woda, czy tam p³yn zaczyna gwa³townie wrzeæ.

17 Data: Czerwiec 20 2010 18:53:43
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Krzysiek Kielczewski 

On 2010-06-19, Przemys³aw Czaja  wrote:

P³yn w uk³adzie jest po to, ¿eby wytrzymac mrozy i przegotowania. Bo
generalnie w Å›rodku w silniku jest parÄ™ miejsc, w którym przekracza
on temperaturÄ™ gotowania wody.

Po to w uk³adzie ch³odzenia jest nadciÅ›nienie, aby przesunąć punkt
wrzenia cieczy - obojętnie jakiej,
dla wody przy ciÅ›nieniu jakie zazwyczaj panuje w uk³adach ch³odzenia
czyli ok 1.3 bara temperatura wrzenia wynosi ok 110 stopni celsjusza -
jeÅ›li zrozumia³eÅ›, to teraz ju¿ wiesz dlaczego nie wolno odkrÄ™cać korka
w zbiorniczku wyrównawczym np po ostrej je¼dzie i dlaczego po odkrÄ™ceniu
woda, czy tam p³yn zaczyna gwa³townie wrzeć.

Mo¿na, mo¿na. Po pierwszym razie siÄ™ ju¿ wie dlaczego nie nale¿y :)

Pzdr,
Krzysiek Kie³czewski

18 Data: Czerwiec 22 2010 15:10:45
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Wersja Demo 

dla wody przy ci?nieniu jakie zazwyczaj panuje w uk³adach ch³odzenia
czyli ok 1.3 bara temperatura wrzenia wynosi ok 110 stopni celsjusza -

Zazwyczaj.

Np. w Hondzie Civic nadcisnienia nie ma.

--
Krzysiek, Wieliczka i okolice.

19 Data: Czerwiec 22 2010 16:44:35
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Przemys³aw Czaja 


U¿ytkownik "Wersja Demo"

dla wody przy ci?nieniu jakie zazwyczaj panuje w uk³adach ch³odzenia
czyli ok 1.3 bara temperatura wrzenia wynosi ok 110 stopni celsjusza -

Zazwyczaj.

Np. w Hondzie Civic nadcisnienia nie ma.

Po czym kolega wnosi? Pytam z ciekawo¶ci bo interesuje mnie jak np. rozwi±zali ubytki zwi±zane z parowaniem cieczy?
..

20 Data: Czerwiec 22 2010 15:48:19
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Wmak 

Wersja Demo  napisa³(a):



Np. w Hondzie Civic nadcisnienia nie ma.


Piszesz o nadci¶nieniu w ch³odnicy, nagrzewnicy i wê¿ach czy tylko w
zbiorniczku wyrównawczym ?

Stosowane bywaja dwa systemy:
1. Nadci¶nienie panuje w ca³ym uk³adzie, wraz ze zbiorniczkiem wyrównawczym.
Zaworek ograniczaj±cy ci¶nienie jest na zbiorniczku.
Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze

2. Nadci¶nienie panuje w ch³odnicy, nagrzewnicy, przewodach.
Zawór ci¶nieniowy jest przy korku ch³odnicy (na ch³odnicy lub na wê¿u
³±cz±cym termostat z ch³odnic±).
Przy wzro¶cie temperatury i ci¶nienia p³yn jest wypychany do zbiorniczka, w
czasie stygniêcia uk³adu jest z niego zasysany ale sam zbiorniczek nie ma
ci¶nieniowego korka, tylko klapkê zapobiegaj±c± wychlapywaniu p³ynu.

Ostatnie, jakie pamiêtam, samochody bez nadci¶nienia w ch³odnicy to by³a
Warszawa M20 (mo¿e i seria 203) i stare ¯uki.

Wmak

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

21 Data: Czerwiec 23 2010 14:45:49
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: news 

Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze



rotfl
zastanow sie nad tym troche

22 Data: Czerwiec 23 2010 13:33:30
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Wmak 

news  napisa³(a):


> Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze
>


rotfl
zastanow sie nad tym troche


To twoje zmartwienie, ¿e chyba nie znasz budowy uk³adu ch³odzenia i nie
rozumiesz praw fizyki...

Dobrze, rozwinê:
Po rozgrzaniu silnika, gdy ci¶nienie przekroczy próg zaworu nadmiarowego w
korku, wylatuje na zewn±trz mieszanina powietrza, pary wodnej i niewielkich
ilo¶ci par glikolu (ewentualnie innych sk³adników "p³ynu do ch³odnic").
Czasem, po natychmiastowym zatrzymaniu mocno zgrzanego silnika - zwykle gdy w
uk³adzie jest za du¿o wody a za ma³o (umowna nazwa) glikolu, p³yn potrafi siê
zagotowaæ lokalnie w najgorêtszych miejscach i wtedy ostro sika p³ynem przez
zawór.

W czasie stygniêcia p³yn w ca³ym uk³adzie siê kurczy, wytwarza siê
podci¶nienie i wtedy otwiera siê zawór zwrotny korka, znacznie "czulszy" od
nadmiarowego - wtedy zasysa z zewn±trz powietrze, wyrównuj±c ci¶nienie
wewnêtrzne z zewêtrznym, by zapobiec zaci¶niêciu wê¿y, zbiorniczka itd...

Wmak

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

23 Data: Czerwiec 24 2010 00:26:55
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z wod a zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: kogutek 

news  napisa³(a):


> > Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze
> >
>
>
> rotfl
> zastanow sie nad tym troche
>

To twoje zmartwienie, ¿e chyba nie znasz budowy uk³adu ch³odzenia i nie
rozumiesz praw fizyki...

Dobrze, rozwinê:
Po rozgrzaniu silnika, gdy ci¶nienie przekroczy próg zaworu nadmiarowego w
korku, wylatuje na zewn±trz mieszanina powietrza, pary wodnej i niewielkich
ilo¶ci par glikolu (ewentualnie innych sk³adników "p³ynu do ch³odnic").
Nieprawda. Powietrza tam nie ma. Bo niby sk±d w szczelnym hydraulicznym uk³adzie
ma byæ powietrze. To ¿e w przezroczystym przewodzie ³±cz±cym zbiornik
wyrównawczy z ch³odnic± widaæ ¿e oprócz cieczy jest jeszcze para jest zjawiskiem
normalnym i wynikaj±cym z tego ¿e w ch³odnicy jest wy¿sze ci¶nienie ni¿ w
zbiorniczku wyrównawczym. Jak powstaj± lokalne przegrzania to nadmiar ciep³a
jest natychmiast absorbowany przez ciecz jaka jest dooko³a b±bla pary.
Temperatura wrzenia mieszanin cieczy jest zawsze wy¿sza od temperatury wrzenia
cieczy wrz±cej w ni¿szej temperaturze i ni¿sza od temperatury wrzenia cieczy
wrz±cej w wy¿szej temperaturze. Zjawisko ma nawet swoj± nazwê. Temperatura ta
zale¿y od proporcji w jakich zmieszane s± ciecze i ci¶nienia w jakim zachodzi
wrzenie. Oddaj kasê za szko³ê. 

--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

24 Data: Czerwiec 24 2010 10:32:54
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z wod a zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Wmak 

kogutek  napisa³(a):

> korku, wylatuje na zewn±trz mieszanina powietrza, pary wodnej i
niewielkich
> ilo¶ci par glikolu (ewentualnie innych sk³adników "p³ynu do ch³odnic").

Nieprawda. Powietrza tam nie ma. Bo niby sk±d w szczelnym hydraulicznym > >
uk³adzi

Przypomnê, ¿e mój krótki tekst:
"Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze"
dotyczy³ uk³adu, gdzie korek z zaworkami jest tylko na zbiorniku wyrównawczym
Ten uk³ad jest szczelny tylko w zakresie ci¶nieñ "trzymania" zaworków korka.
Zaworki pracuj± naprzemiennie przy rozgrzewaniu i stygniêciu silnika.
Przy stygniêciu uk³ad zasysa powietrze do zbiorniczka, przy nastêpnym
rozgrzaniu silnika to powietrze jest usuwane przez zawór.
Po d³u¿szej je¼dzie powietrza praktycznie ju¿ nie bêdzie, pozostan± pary wody
i glikolu.
Po ostygniêciu znów zassie do zbiorniczka powietrze.
W uk³adzie z korkiem przy ch³odnicy i otwartym zbiorniczku przy stygniêciu
uk³ad (rurk± od spodu zbiorniczka, przez zawór) zasysa p³yn i dopóki go nie
zabraknie w zbiorniczku to powietrza w uk³adzie ch³odzenia nie bêdzie .

 Jak ppraktycznieowstaj± lokalne przegrzania to nadmiar ciep³a
jest natychmiast absorbowany przez ciecz jaka jest dooko³a b±bla pary.


Temperatura wrzenia mieszanin cieczy jest zawsze wy¿sza od temperatury
wrzenia
cieczy wrz±cej w ni¿szej temperaturze i ni¿sza od temperatury wrzenia cieczy
wrz±cej w wy¿szej temperaturze. Zjawisko ma nawet swoj± nazwê. Temperatura
ta
zale¿y od proporcji w jakich zmieszane s± ciecze i ci¶nienia w jakim
zachodzi
wrzenie. Oddaj kasê za szko³ê. 

Teoriê znasz (ja te¿) ale widaæ  nie zdarzy³o ci siê po zatrzymaniu auta w
którym wentylatory s± odcinane kluczykiem, natychmiast po d³ugiej ostrej
je¼dzie, bez czekania na wolnych obrotach a¿ wymiesza siê p³yn w uk³adzie, ¿e
w chwilê pó¼niej s³ychaæ bulgot i du¿a porcja p³ynu wylatuje pod auto.
Przy proporcjach wodya/glikol ok 50/50 i sprawnych zaworkach takie co¶ nie ma
prawa siê zdarzyæ ale przy rozwodnionej mieszance i np. niedokrêconym lub
z³ym korku mo¿e siê trafiæ.
B±bel pary zd±¿y wypchn±æ p³yn, zanim ciep³o zostanie zaabsorbowane.
Walczy³em z takim efektem w kilku autach.
Przyczyn± by³a g³upota i chytro¶æ mechaników.
Jedno to by³ jeszcze (wtedy dosyæ m³ody) Wartburg "golf" z korkiem na
zbiorniczku.
"Specjali¶ci" od tego modelu po wymianie pompy p³ynu ch³odz±cego doleli wody -
po próbnej je¼dzie wykipia³o.
Kombinowali, zmienili ca³y p³yn - by³o lepiej ale w upalny dzieñ znów gejzer.
Dopiero kolega, do¶wiadczony mechanik, kaza³ na gor±co pomacaæ wê¿e  - by³y
miêkkie.
Nowy korek ze sprawnymi zaworkami (wê¿e stwardnia³y) wyleczy³ silnik.
Do tych "specjalistów" od Wartburgów auto nigdy wiêcej nie pojecha³o.

W dwóch przywiezionych ze Stanów Chryslerach, ze sprawnymi zaworami przy
ch³odnicy i "bezci¶nieniowym" zbiorniczku by³o to samo - wystarczy³o wymieniæ
p³yn na 50/50 by nigdy wiêcej nie siknê³o.
                  
Byæ mo¿e w³a¶nie by zapobiec takim zjawiskom, w niektórych samochodach
wentylatory ch³odnicy pracuj± po wyjêciu kluczyka.

Co do warszaw - pewno masz racjê.
W tych, na których prawo jazdy robi³em, czasem parowa³o spod korków
(popsute?).
Instruktor wyjmowa³ z baga¿nika bañkê wody i pokazywa³, jak dolewaæ.

Wmak

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

25 Data: Czerwiec 24 2010 11:03:51
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z wod a zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: Wmak 

 Wmak  napisa³(a):

Korekta do historii Wartburga (pogada³em z by³ym w³a¶cicielem) :
Pierwszy gejzer tafi³ siê po kupnie u¿ywki.
To poprzedni w³asciciel "oszczêdza³" na borygu i korku.
"Specjali¶ci" próbuj±c wyleczyæ silnik niepotrzebnie wymienili pompê wody.
Niby co mia³o siê w niej popsuæ? Nie przecieka³a, ³opatki by³y ca³e.
Chcieli jeszcze ch³odnicê wymieniaæ.
Sami p³yn i korek wymienili¶my, bo im to nie przysz³o do g³owy.

--
Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/

26 Data: Czerwiec 24 2010 00:37:14
Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z wod a zamiast p³ynu ch³odzacego?
Autor: kogutek 


Ostatnie, jakie pamiêtam, samochody bez nadci¶nienia w ch³odnicy to by³a
Warszawa M20 (mo¿e i seria 203) i stare ¯uki.

Wmak
Nieprawda. W tych samochodach na korku by³o wyt³oczone " Otwieraæ ostro¿nie" a w
instrukcji obs³ugi by³o napisane dlaczego " otwieraæ ostro¿nie". W korku by³
zawór zabezpieczaj±cy przed wzrostem ci¶nienia. Tam by³y uk³ady ci¶nieniowe ale
bez zbiorniczka wyrównawczego. Za bufor robi³a wolna przestrzeñ jaka siê
wytwarza³a po nape³nieniu uk³adu wod± pod korek i pierwszym rozgrzaniu silnika.


--
Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl

Czy wolno jeździć z woda zamiast płynu c hłodzacego?



Grupy dyskusyjne