Czy wolno je¼dzić z woda zamiast p³ynu c h³odzacego?
1 | Data: Czerwiec 19 2010 14:40:43 |
Temat: Czy wolno je¼dzić z woda zamiast p³ynu c h³odzacego? | |
Autor: Sebastian Biały | Witam. 2 |
Data: Czerwiec 19 2010 12:41:38 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ | Autor: masti | Dnia piÄ™knego Sat, 19 Jun 2010 14:40:43 +0200, osobnik zwany Sebastian Witam. nic, poza zamarzniÄ™ciem w zimie na postoju. -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄ™k gruntu! -Chyba wysokoÅ›ci? -Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett 3 |
Data: Czerwiec 19 2010 13:53:40 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Waldek Godel | Dnia Sat, 19 Jun 2010 12:41:38 +0000 (UTC), masti napisa³(a): nic, poza zamarzniêciem w zimie na postoju. Nie tylko, jeszcze odk³adaj±cy sie kamieñ w uk³adzie - je¿eli wlano kranówê. Na krótki okres bez problemu, na d³u¿szy raczej nie warto. -- Pozdrowienia, Waldek Godel awago.maupa.orangegsm.info | Chinski inzynier popelnil samobojstwo po zagubieniu jedenego z 16 szt. nowego iPhone'a. Zainspirowalo to Apple do kampanii promocyjnej "zyc bez niego nie mozesz" 4 |
Data: Czerwiec 19 2010 12:54:16 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ | Autor: masti | Dnia piÄ™knego Sat, 19 Jun 2010 13:53:40 +0100, osobnik zwany Waldek Godel Dnia Sat, 19 Jun 2010 12:41:38 +0000 (UTC), masti napisa³(a): no zak³adam, ¿e nie kranówÄ™ :) -- mst <at> gazeta <.> pl "-Mam lÄ™k gruntu! -Chyba wysokoÅ›ci? -Wiem co mówiÄ™, to grunt zabija!" T.Pratchett 5 |
Data: Czerwiec 19 2010 15:31:03 | Temat: Re: Czy wolno je¼dzić z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: MichaÅ‚ Gut | no zak³adam, ¿e nie kranówÄ™ :) badzmy relaistami;) 6 |
Data: Czerwiec 20 2010 01:06:24 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiastp³ynu ch³odzacego? | Autor: kogutek | Dnia piÄ�knego Sat, 19 Jun 2010 14:40:43 +0200, osobnik zwany SebastianTo jest jedyna s³uszna rada. Wszystkie dziwne teorie o kamieniu, gotowaniu czy szybszym zu¿yciu uszczelek to bzdury. Chêtnie bym przeczyta³ jakie argumenty na potwierdzenie swoich tez maj± ich autorzy. Ale nie przeczytam. Nie dlatego ¿e nie bêdzie mi siê chcia³o a dlatego ¿e oni nic nie napisz±. Bo jakby napisali to poje¼dzi³ bym sobie po nich jak po ³ysych koby³ach. -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 7 |
Data: Czerwiec 20 2010 01:39:32 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiastp³ynu ch³odzacego? | Autor: J.F. | On Sun, 20 Jun 2010 01:06:24 +0200, kogutek wrote: To jest jedyna s³uszna rada. Wszystkie dziwne teorie o kamieniu, gotowaniu czy Znowu nie przesadzaj - kamien jednak w kranowie jest, fakt ze ilosc raczej znikoma. A z uszczelkami w pompie to sam jestem ciekaw czy woda smaruje tak dobrze jak borygo. J. 8 |
Data: Czerwiec 20 2010 02:55:27 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiastp³ynu ch³odzacego? | Autor: kogutek | On Sun, 20 Jun 2010 01:06:24 +0200, kogutek wrote:Gdyby g³upota powodowa³a unoszenie siê w powietrzu to kto¶ kto pisze ¿e kamieñ z jednorazowo nalanej wody mo¿e zaszkodziæ przebywa³ by teraz w stratosferze. We¼ 5 litrow± butelkê wody mineralnej. Nazywa siê mineralna bo zawiera rozpuszczone minera³y. I przeczytaj ile tych minera³ów jest. Czy tam jest ich kilo, æwieræ kilo czy mo¿e mniej. Jest ich tyle ¿e jak siê osadz± w uk³adzie ch³odzenia to warstwa bêdzie grubsza ni¿ atom ale w dalszym ci±gu praktycznie nie mo¿liwa do zmierzenia ¯eby przekonaæ siebie i innych oszacuj ile metrów sze¶ciennych wody z kranu trzeba zagotowaæ w uk³adzie ch³odzenia ¿eby powsta³a warstwa 0,5mm. Pierwsz± sprawê mamy chyba wyja¶nion±. Co do uszczelnienia pompy. Ten typ uszczelnienia nazywa siê cierno oporowym. Charakteryzujê niezwyk³± precyzj± wykonania powierzchni uszczelniaj±cych. Kontroli p³asko¶ci dokonuje siê metod± optyczn± wykorzystuj±c± specjalny sprawdzian szklany. P³asko¶æ ocenia siê po ilo¶ci pr±¿ków interferencyjnych. Powinny byc o ile mnie pamiêæ nie myli trzy albo cztery. Tak ma³ych odchy³ek od p³asko¶ci nie daje siê zmierzyæ innymi warsztatowymi metodami. Uszczelnienie pracuje na sucho. Pomiêdzy pier¶cieniem grafitowym a przeciw pier¶cieniem jest tak ma³o miejsca ¿e cz±steczki wody siê nie mieszcz± bo s± wiêksze. Gdy z jakichkolwiek przyczyn pojawi siê tam woda to uszczelnienie natychmiast siê psuje. Dodatkowo skonstruowane jest ten typ uszczelnienia w taki sposób ¿e zwiêkszenie ci¶nienia w uk³adzie powoduje zwiêkszenie si³y dociskaj±cej pier¶cienie do siebie. Amen Dalej przesadzam? -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 9 |
Data: Czerwiec 20 2010 18:52:38 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiastp³ynu ch³odzacego? | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2010-06-20, kogutek wrote: Pomiêdzy pier¶cieniem LOL. Krzysiek Kie³czewski 10 |
Data: Czerwiec 19 2010 14:49:12 | Temat: Re: Czy wolno jeŸdziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: J.F. | On Sat, 19 Jun 2010 14:40:43 +0200, Sebastian Bia³y wrote: Co grozi wspó³czesnemu silnikowi (diesel) z wod± w ch³odnicy? Niewiele. Nieco przyspieszona korozja i szybsze zuzycie uszczelki pompy wody - ale skoro masz 30% starego plynu to mysle ze nawet nie to. J. 11 |
Data: Czerwiec 19 2010 15:30:03 | Temat: Re: Czy wolno je?dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Nostradamus |
On Sat, 19 Jun 2010 14:40:43 +0200, Sebastian Bia³y wrote: Szybciej siê te¿ zagotuje. 12 |
Data: Czerwiec 19 2010 17:44:06 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Wersja Demo |
Co grozi wspó³czesnemu silnikowi (diesel) z wod± w ch³odnicy? Generalnie niewiele, o ile jest w miare zimno (tj. ponizej 10 stopni) :) P³yn w uk³adzie jest po to, ¿eby wytrzymac mrozy i przegotowania. Bo generalnie w ¶rodku w silniku jest parê miejsc, w którym przekracza on temperaturê gotowania wody. Byæ mo¿e, skoro nadal masz te 30% to jeszcze nie przekroczy³e¶ momentu, w którym ta mieszanka zacznie ci siê gotowaæ. Ale jak staniesz w korku w 40 stopniach za oknem to zobaczysz widowiskowy ob³ok pary wodnej wydobywajacy siê spod maski. Mi siê to kiedy¶ zdarzy³o, ale wtedy zawiód³ czujnik temperatuty w³±czaj±cy wentylator :) Zajebiste wrazenie jak siê nagle co¶ zaczyna dymic spod maski ... mozna przy odrobinie s³abych nerwów zaczac robic w gacie, albo latac wokolo machajac rekami :)))) Moglem wtedy powiedziec, ze jestem "man" :))) bo wysiadlem, otworzylem maske, zidentyfikowa³em problem i zjechalem na stacje ... a kobiety piszcza³y i panikowaly :PPPP Tak wiêc ... po prostu obserwuj wskaznik temperatury i czêstotliwosc wlaczania sie wentylatora. Co do szybszego nagrzewania, to pewnie chodzi o to, ze woda ma jednak mniejsze opory przep³ywu niz mieszanka i dlatego silnik szybciej ³apie zmiany temperatury. Generalnie jednak nie uwazalbym tego za pozytywne zjawisko. -- Krzysiek, Wieliczka i okolice. 13 |
Data: Czerwiec 19 2010 21:39:17 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: news | <cut bzdury> 14 |
Data: Czerwiec 19 2010 21:54:39 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: J_K_K |
<cut bzdury> Nie przesadzaj, jeszcze siê nie pyta³, czy mo¿na ch³odnicê musztard± uszczelniaæ ;-) Pzdr JKK 15 |
Data: Czerwiec 19 2010 22:10:22 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: news | Nie przesadzaj, jeszcze siê nie pyta³, a jak to bylo z tym wezem ogrodowym ? 16 |
Data: Czerwiec 19 2010 23:53:43 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Przemys³aw Czaja |
P³yn w uk³adzie jest po to, ¿eby wytrzymac mrozy i przegotowania. Bo Po to w uk³adzie ch³odzenia jest nadci¶nienie, aby przesun±æ punkt wrzenia cieczy - obojêtnie jakiej, dla wody przy ci¶nieniu jakie zazwyczaj panuje w uk³adach ch³odzenia czyli ok 1.3 bara temperatura wrzenia wynosi ok 110 stopni celsjusza - je¶li zrozumia³e¶, to teraz ju¿ wiesz dlaczego nie wolno odkrêcaæ korka w zbiorniczku wyrównawczym np po ostrej je¼dzie i dlaczego po odkrêceniu woda, czy tam p³yn zaczyna gwa³townie wrzeæ. 17 |
Data: Czerwiec 20 2010 18:53:43 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Krzysiek Kielczewski | On 2010-06-19, Przemys³aw Czaja wrote: P³yn w uk³adzie jest po to, ¿eby wytrzymac mrozy i przegotowania. Bo Mo¿na, mo¿na. Po pierwszym razie siÄ™ ju¿ wie dlaczego nie nale¿y :) Pzdr, Krzysiek Kie³czewski 18 |
Data: Czerwiec 22 2010 15:10:45 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Wersja Demo | dla wody przy ci?nieniu jakie zazwyczaj panuje w uk³adach ch³odzenia Zazwyczaj. Np. w Hondzie Civic nadcisnienia nie ma. -- Krzysiek, Wieliczka i okolice. 19 |
Data: Czerwiec 22 2010 16:44:35 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Przemys³aw Czaja |
dla wody przy ci?nieniu jakie zazwyczaj panuje w uk³adach ch³odzenia Po czym kolega wnosi? Pytam z ciekawo¶ci bo interesuje mnie jak np. rozwi±zali ubytki zwi±zane z parowaniem cieczy? .. 20 |
Data: Czerwiec 22 2010 15:48:19 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Wmak | Wersja Demo napisa³(a):
Piszesz o nadci¶nieniu w ch³odnicy, nagrzewnicy i wê¿ach czy tylko w zbiorniczku wyrównawczym ? Stosowane bywaja dwa systemy: 1. Nadci¶nienie panuje w ca³ym uk³adzie, wraz ze zbiorniczkiem wyrównawczym. Zaworek ograniczaj±cy ci¶nienie jest na zbiorniczku. Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze 2. Nadci¶nienie panuje w ch³odnicy, nagrzewnicy, przewodach. Zawór ci¶nieniowy jest przy korku ch³odnicy (na ch³odnicy lub na wê¿u ³±cz±cym termostat z ch³odnic±). Przy wzro¶cie temperatury i ci¶nienia p³yn jest wypychany do zbiorniczka, w czasie stygniêcia uk³adu jest z niego zasysany ale sam zbiorniczek nie ma ci¶nieniowego korka, tylko klapkê zapobiegaj±c± wychlapywaniu p³ynu. Ostatnie, jakie pamiêtam, samochody bez nadci¶nienia w ch³odnicy to by³a Warszawa M20 (mo¿e i seria 203) i stare ¯uki. Wmak -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 21 |
Data: Czerwiec 23 2010 14:45:49 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: news | Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze rotfl zastanow sie nad tym troche 22 |
Data: Czerwiec 23 2010 13:33:30 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z woda zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Wmak | news napisa³(a): > Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze To twoje zmartwienie, ¿e chyba nie znasz budowy uk³adu ch³odzenia i nie rozumiesz praw fizyki... Dobrze, rozwinê: Po rozgrzaniu silnika, gdy ci¶nienie przekroczy próg zaworu nadmiarowego w korku, wylatuje na zewn±trz mieszanina powietrza, pary wodnej i niewielkich ilo¶ci par glikolu (ewentualnie innych sk³adników "p³ynu do ch³odnic"). Czasem, po natychmiastowym zatrzymaniu mocno zgrzanego silnika - zwykle gdy w uk³adzie jest za du¿o wody a za ma³o (umowna nazwa) glikolu, p³yn potrafi siê zagotowaæ lokalnie w najgorêtszych miejscach i wtedy ostro sika p³ynem przez zawór. W czasie stygniêcia p³yn w ca³ym uk³adzie siê kurczy, wytwarza siê podci¶nienie i wtedy otwiera siê zawór zwrotny korka, znacznie "czulszy" od nadmiarowego - wtedy zasysa z zewn±trz powietrze, wyrównuj±c ci¶nienie wewnêtrzne z zewêtrznym, by zapobiec zaci¶niêciu wê¿y, zbiorniczka itd... Wmak -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 23 |
Data: Czerwiec 24 2010 00:26:55 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z wod a zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: kogutek | news napisa³(a):Nieprawda. Powietrza tam nie ma. Bo niby sk±d w szczelnym hydraulicznym uk³adzie ma byæ powietrze. To ¿e w przezroczystym przewodzie ³±cz±cym zbiornik wyrównawczy z ch³odnic± widaæ ¿e oprócz cieczy jest jeszcze para jest zjawiskiem normalnym i wynikaj±cym z tego ¿e w ch³odnicy jest wy¿sze ci¶nienie ni¿ w zbiorniczku wyrównawczym. Jak powstaj± lokalne przegrzania to nadmiar ciep³a jest natychmiast absorbowany przez ciecz jaka jest dooko³a b±bla pary. Temperatura wrzenia mieszanin cieczy jest zawsze wy¿sza od temperatury wrzenia cieczy wrz±cej w ni¿szej temperaturze i ni¿sza od temperatury wrzenia cieczy wrz±cej w wy¿szej temperaturze. Zjawisko ma nawet swoj± nazwê. Temperatura ta zale¿y od proporcji w jakich zmieszane s± ciecze i ci¶nienia w jakim zachodzi wrzenie. Oddaj kasê za szko³ê. -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 24 |
Data: Czerwiec 24 2010 10:32:54 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z wod a zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Wmak | kogutek napisa³(a): > korku, wylatuje na zewn±trz mieszanina powietrza, pary wodnej iniewielkich > ilo¶ci par glikolu (ewentualnie innych sk³adników "p³ynu do ch³odnic"). Nieprawda. Powietrza tam nie ma. Bo niby sk±d w szczelnym hydraulicznym > > Przypomnê, ¿e mój krótki tekst: "Wydmuchuje parê, po ostygniêciu zasysa powietrze" dotyczy³ uk³adu, gdzie korek z zaworkami jest tylko na zbiorniku wyrównawczym Ten uk³ad jest szczelny tylko w zakresie ci¶nieñ "trzymania" zaworków korka. Zaworki pracuj± naprzemiennie przy rozgrzewaniu i stygniêciu silnika. Przy stygniêciu uk³ad zasysa powietrze do zbiorniczka, przy nastêpnym rozgrzaniu silnika to powietrze jest usuwane przez zawór. Po d³u¿szej je¼dzie powietrza praktycznie ju¿ nie bêdzie, pozostan± pary wody i glikolu. Po ostygniêciu znów zassie do zbiorniczka powietrze. W uk³adzie z korkiem przy ch³odnicy i otwartym zbiorniczku przy stygniêciu uk³ad (rurk± od spodu zbiorniczka, przez zawór) zasysa p³yn i dopóki go nie zabraknie w zbiorniczku to powietrza w uk³adzie ch³odzenia nie bêdzie . Jak ppraktycznieowstaj± lokalne przegrzania to nadmiar ciep³a Temperatura wrzenia mieszanin cieczy jest zawsze wy¿sza od temperaturywrzenia cieczy wrz±cej w ni¿szej temperaturze i ni¿sza od temperatury wrzenia cieczyta zale¿y od proporcji w jakich zmieszane s± ciecze i ci¶nienia w jakimzachodzi wrzenie. Oddaj kasê za szko³ê.Teoriê znasz (ja te¿) ale widaæ nie zdarzy³o ci siê po zatrzymaniu auta w którym wentylatory s± odcinane kluczykiem, natychmiast po d³ugiej ostrej je¼dzie, bez czekania na wolnych obrotach a¿ wymiesza siê p³yn w uk³adzie, ¿e w chwilê pó¼niej s³ychaæ bulgot i du¿a porcja p³ynu wylatuje pod auto. Przy proporcjach wodya/glikol ok 50/50 i sprawnych zaworkach takie co¶ nie ma prawa siê zdarzyæ ale przy rozwodnionej mieszance i np. niedokrêconym lub z³ym korku mo¿e siê trafiæ. B±bel pary zd±¿y wypchn±æ p³yn, zanim ciep³o zostanie zaabsorbowane. Walczy³em z takim efektem w kilku autach. Przyczyn± by³a g³upota i chytro¶æ mechaników. Jedno to by³ jeszcze (wtedy dosyæ m³ody) Wartburg "golf" z korkiem na zbiorniczku. "Specjali¶ci" od tego modelu po wymianie pompy p³ynu ch³odz±cego doleli wody - po próbnej je¼dzie wykipia³o. Kombinowali, zmienili ca³y p³yn - by³o lepiej ale w upalny dzieñ znów gejzer. Dopiero kolega, do¶wiadczony mechanik, kaza³ na gor±co pomacaæ wê¿e - by³y miêkkie. Nowy korek ze sprawnymi zaworkami (wê¿e stwardnia³y) wyleczy³ silnik. Do tych "specjalistów" od Wartburgów auto nigdy wiêcej nie pojecha³o. W dwóch przywiezionych ze Stanów Chryslerach, ze sprawnymi zaworami przy ch³odnicy i "bezci¶nieniowym" zbiorniczku by³o to samo - wystarczy³o wymieniæ p³yn na 50/50 by nigdy wiêcej nie siknê³o. Byæ mo¿e w³a¶nie by zapobiec takim zjawiskom, w niektórych samochodach wentylatory ch³odnicy pracuj± po wyjêciu kluczyka. Co do warszaw - pewno masz racjê. W tych, na których prawo jazdy robi³em, czasem parowa³o spod korków (popsute?). Instruktor wyjmowa³ z baga¿nika bañkê wody i pokazywa³, jak dolewaæ. Wmak -- Wys³ano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 25 |
Data: Czerwiec 24 2010 11:03:51 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z wod a zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: Wmak | Wmak napisa³(a): 26 |
Data: Czerwiec 24 2010 00:37:14 | Temat: Re: Czy wolno je¼dziæ z wod a zamiast p³ynu ch³odzacego? | Autor: kogutek |
Ostatnie, jakie pamiêtam, samochody bez nadci¶nienia w ch³odnicy to by³aNieprawda. W tych samochodach na korku by³o wyt³oczone " Otwieraæ ostro¿nie" a w instrukcji obs³ugi by³o napisane dlaczego " otwieraæ ostro¿nie". W korku by³ zawór zabezpieczaj±cy przed wzrostem ci¶nienia. Tam by³y uk³ady ci¶nieniowe ale bez zbiorniczka wyrównawczego. Za bufor robi³a wolna przestrzeñ jaka siê wytwarza³a po nape³nieniu uk³adu wod± pod korek i pierwszym rozgrzaniu silnika. -- Wys³ano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl |