Grupy dyskusyjne   »   akumulator - objawy wykończenia?

akumulator - objawy wykończenia?



1 Data: Styczen 24 2012 09:55:46
Temat: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: brunet.wp 

Witam,

Mój akumulator: Varta 95Ah (czarny z napisami VW, Audi, możliwe, że zamontowany fabrycznie), silnik: 1.9TDI. Jeżdżę głównie po mieście, na krótkich odcinkach (10km).

Zrobiłem dłuższą trasę (2x250km) i postawiłem auto na ponad 4 dni (dokładnie 108h). Nie odpalił - resztkami energii zakręcił.

Na postoju pobiera ok. 120mA (chyba dużo, ale podobno tyle musi). Zakładając, że był naładowany do pełna, to jego pojemność wynosi 108h x 0,12A = 12,6Ah.

Wziąłem dziada do mieszkania i podłączyłem pod prostownik. Ładowałem prądem ok. 2A przez ok. 4h. Napięcie doszło do 14,6V i wyłączyłem ładowanie, bo był pełen.

Przez 2 dni stał w mieszkaniu, napięcie utrzymywało się cały czas na poziomie 12,6V. Podłączyłem żarówkę 21W (pobór 1,75A) na 2,5h (pobrał 4,4Ah) .. Pod koniec testu napięcie wynosiło 12,2V, a po odłączeniu żarówki utrzymuje się na poziomie 12,4V.

Co sądzicie o tym pacjencie? Jest sens jego powrotu do auta czy zdecydowanie kupić nowy? Jeśli nowy, to upatrzyłem sobie Vartę Silver 100Ah, 830A (cena 430zł na allegro).

Może jakieś inne sposoby przetestowania akumulatora?

Pozdrawiam,
BWP



2 Data: Styczen 24 2012 10:11:04
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: J.F 

Użytkownik "brunet.wp"  napisał w wiadomości grup

Na postoju pobiera ok. 120mA (chyba dużo, ale podobno tyle musi).

Troche duzo.

Zakładając, że był naładowany do pełna, to jego pojemność wynosi 108h x 0,12A = 12,6Ah.
Wziąłem dziada do mieszkania i podłączyłem pod prostownik. Ładowałem prądem ok. 2A przez ok. 4h. Napięcie doszło do 14,6V i wyłączyłem ładowanie, bo był pełen.

Zaczal gazowac ? Bo moze dalo sie go jeszcze troche podladowac.

Przez 2 dni stał w mieszkaniu, napięcie utrzymywało się cały czas na poziomie 12,6V. Podłączyłem żarówkę 21W (pobór 1,75A) na 2,5h (pobrał 4,4Ah) Co sądzicie o tym pacjencie? Jest sens jego powrotu do auta czy zdecydowanie kupić nowy? Może jakieś inne sposoby przetestowania akumulatora?

Podlacz te zarowke na dluzej - bedziesz wiedzial czy ma 8, 12 czy 20Ah.
Jak widac 12Ah to raczej nie dla Ciebie, a zima moze jeszcze przyjsc :-)

Albo ... nawet nie wiesz jaki on stary ? To chyba z czystym sumieniem mozesz kupic nowy, skoro dwa testy i wiek swiadcza przeciwko niemu :-)

A napiecie ladowania w samochodzie warto przy okazji sprawdzic, takze ze swiatlami i na wolnych obrotach.

J.

3 Data: Styczen 24 2012 15:58:26
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: brunet.wp 

Użytkownik "J.F"  napisał w wiadomości

Troche duzo.

No tak, dużo... Co prawda ten pomiar robiłem w zeszłym roku, ale nie powinno się raczej nic zmienić. Muszę ponownie zmierzyć ten prąd.

Zakładając, że był naładowany do pełna, to jego pojemność wynosi 108h x 0,12A = 12,6Ah.
Wziąłem dziada do mieszkania i podłączyłem pod prostownik. Ładowałem prądem ok. 2A przez ok. 4h. Napięcie doszło do 14,6V i wyłączyłem ładowanie, bo był pełen.

Zaczal gazowac ? Bo moze dalo sie go jeszcze troche podladowac.

Tak, zaczął bulgotać. Nie było sensu dłużej ładować.

Przez 2 dni stał w mieszkaniu, napięcie utrzymywało się cały czas na poziomie 12,6V. Podłączyłem żarówkę 21W (pobór 1,75A) na 2,5h (pobrał 4,4Ah) Co sądzicie o tym pacjencie? Jest sens jego powrotu do auta czy zdecydowanie kupić nowy? Może jakieś inne sposoby przetestowania akumulatora?

Podlacz te zarowke na dluzej - bedziesz wiedzial czy ma 8, 12 czy 20Ah.
Jak widac 12Ah to raczej nie dla Ciebie, a zima moze jeszcze przyjsc :-)

Jeśli to jest faktycznie 12Ah, to już trup i trzeba kupić nowy. Żarówkę bym podlączył na dłużej, ale nie chciałem jej zostawiać na noc. Powtórzę test z żarówką.

Albo ... nawet nie wiesz jaki on stary ? To chyba z czystym sumieniem mozesz kupic nowy, skoro dwa testy i wiek swiadcza przeciwko niemu :-)

Wiem. Akumulator ma wybity na klemie rok 01 lub 04 (ciężko mi odróżnić 1 od 4), prawdopodobnie jest to jednak 2001 rok, bo taki też jest rok produkcji auta. Czyli wychodzi na to, że przeżył 11 lat. Ładny wiek. Dlatego też kupię Vartę jako kolejny akumulator.

A napiecie ladowania w samochodzie warto przy okazji sprawdzic, takze ze swiatlami i na wolnych obrotach.

Napięcie ładowania jest w porządku.

4 Data: Styczen 24 2012 16:45:37
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: J.F 

Użytkownik "brunet.wp"  napisał w wiadomości grup
Użytkownik "J.F"  napisał w wiadomości

Troche duzo.
No tak, dużo... Co prawda ten pomiar robiłem w zeszłym roku, ale nie powinno się raczej nic zmienić. Muszę ponownie zmierzyć ten prąd.

Zwroc uwage czy ci sie lampka jakas nie pali przy tym pomiarze. Wnetrze, bagaznik.


Podlacz te zarowke na dluzej - bedziesz wiedzial czy ma 8, 12 czy 20Ah.
Jak widac 12Ah to raczej nie dla Ciebie, a zima moze jeszcze przyjsc :-)
Jeśli to jest faktycznie 12Ah, to już trup i trzeba kupić nowy. Żarówkę bym podlączył na dłużej, ale nie chciałem jej zostawiać na noc. Powtórzę test z żarówką.

Chyba szkoda czasu, nawet jesli to rocznik 2004 - czas na niego.
Ale tak z czystej ciekawosci i dla spokoju sumienia mozna zmierzyc.

Wiem. Akumulator ma wybity na klemie rok 01 lub 04 (ciężko mi odróżnić 1 od 4), prawdopodobnie jest to jednak 2001 rok, bo taki też jest rok produkcji auta. Czyli wychodzi na to, że przeżył 11 lat. Ładny wiek. Dlatego też kupię Vartę jako kolejny akumulator.

Tak wprost bym nie przenosil doswiadczen z wyrobu sprzed 10 lat na wspolczesne, czasem warto tez dac szanse innym markom sie sprawdzic - no ale to juz co kto lubi.


J.

5 Data: Styczen 24 2012 17:11:49
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: brunet.wp 

Użytkownik "J.F"  napisał w wiadomości

Zwroc uwage czy ci sie lampka jakas nie pali przy tym pomiarze. Wnetrze, bagaznik.

Najmniejsza lampka to chyba 5W, raczej słabszych nie ma... Jeśliby taka się świeciła, to już mamy ponad 400mA obciążenia. Moje 120mA to jakieś 1,5W, może faktycznie alarm, immobilajzer tylko potrzebują...

Podlacz te zarowke na dluzej - bedziesz wiedzial czy ma 8, 12 czy 20Ah.
Jak widac 12Ah to raczej nie dla Ciebie, a zima moze jeszcze przyjsc :-)
Jeśli to jest faktycznie 12Ah, to już trup i trzeba kupić nowy. Żarówkę bym podlączył na dłużej, ale nie chciałem jej zostawiać na noc. Powtórzę test z żarówką.

Chyba szkoda czasu, nawet jesli to rocznik 2004 - czas na niego.

Chyba nie należy się sugerować wiekiem. W innym aucie rok temu kupiłem nowy akumulator gdy stary po raz pierwszy odmówił posłuszeństwa. Wtedy akurat autem zaczęła jeździć żona. Dom, sklep, przedszkole, sklep, szkoła, sklep, zgaśnięcie na skrzyżowaniu, sklep, dom, itd. Super krótkie dystanse i mało ładowania. Jako że auto było u nas już 7 lat, a akumulator kupiony z autem (więc pewnie miał z 10 lat jeśli nie więcej) to bez zastanawiania kupiłem żonie nowy akumulator. Musi mieć niezawodny środek transportu.

Tej zimy znowu żonie nie odpalił. Naładowałem go prostownikiem, bo był rozładowany. Na moje oko obecny akumulator ma połowę pojemności nominalnej, pożyje jeszcze rok, może dwa.

Pluję sobię w brodę, że nie przestestowałem starego akumulatora i po prostu wtedy zamiast kupować nowy, podładować stary i przede wszystkim go dokładnie sprawdzić. A może obecnie ten stary byłby lepszy niż ten nowy? Fakt, że ten nowy, to z tych tańszych, marka Bergen.


Wiem. Akumulator ma wybity na klemie rok 01 lub 04 (ciężko mi odróżnić 1 od 4), prawdopodobnie jest to jednak 2001 rok, bo taki też jest rok produkcji auta. Czyli wychodzi na to, że przeżył 11 lat. Ładny wiek. Dlatego też kupię Vartę jako kolejny akumulator.

Tak wprost bym nie przenosil doswiadczen z wyrobu sprzed 10 lat na wspolczesne, czasem warto tez dac szanse innym markom sie sprawdzic - no ale to juz co kto lubi.

Zastanawiałem się na Centrą Futurą. Cena podobna, jakość pewnie też. Jednak nic nie wskazuje na to, aby Varta była wyraźnie gorsza niż Centra.

6 Data: Styczen 25 2012 12:02:19
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: Jakub Witkowski 

W dniu 2012-01-24 17:11, brunet.wp pisze:

Chyba nie należy się sugerować wiekiem. W innym aucie rok temu kupiłem nowy akumulator gdy stary po raz pierwszy odmówił posłuszeństwa. Wtedy akurat autem zaczęła jeździć żona. Dom, sklep, przedszkole, sklep, szkoła, sklep, zgaśnięcie na skrzyżowaniu, sklep, dom, itd. Super krótkie dystanse i mało ładowania. Jako że auto było u nas już 7 lat, a akumulator kupiony z autem (więc pewnie miał z 10 lat jeśli nie więcej) to bez zastanawiania kupiłem żonie nowy akumulator. Musi mieć niezawodny środek transportu.

Tej zimy znowu żonie nie odpalił. Naładowałem go prostownikiem, bo był rozładowany. Na moje oko obecny akumulator ma połowę pojemności nominalnej, pożyje jeszcze rok, może dwa.

Pluję sobię w brodę, że nie przestestowałem starego akumulatora i po prostu wtedy zamiast kupować nowy, podładować stary i przede wszystkim go dokładnie sprawdzić. A może obecnie ten stary byłby lepszy niż ten nowy? Fakt, że ten nowy, to z tych tańszych, marka Bergen.


Wiem. Akumulator ma wybity na klemie rok 01 lub 04 (ciężko mi odróżnić 1 od 4), prawdopodobnie jest to jednak 2001 rok, bo taki też jest rok produkcji auta. Czyli wychodzi na to, że przeżył 11 lat. Ładny wiek. Dlatego też kupię Vartę jako kolejny akumulator.

Tak wprost bym nie przenosil doswiadczen z wyrobu sprzed 10 lat na wspolczesne, czasem warto tez dac szanse innym markom sie sprawdzic - no ale to juz co kto lubi.

Jakże często opisywano tu na grupie podobne historie: aku sprzed 10 lat działał i działał, nowy pada po 2-3 latach.
Dokładnie o to chodzi w tym nieprzenoszeniu doświadczeń. Podobno producenci teraz ostro oszczędzają...

Zastanawiałem się na Centrą Futurą. Cena podobna, jakość pewnie też. Jednak nic nie wskazuje na to, aby Varta była wyraźnie gorsza niż Centra.

O Centra Futura również było dużo pisane, niestety często negatywnie. Opad masy, gwarancja nieuznana itp.
Jeśli chcesz wsadzać wapniowy, to musisz mieć pewność że masz w 100% dobre (nie za niskie, NIE ZA WYSOKIE) ładowanie.
Oczywiście to dotyczy każdego aku, ale wapniowego w szczególności, ze względu na jego mniejszą odporność
na przeładowania oraz niestety wyższą cenę...

--
Jakub Witkowski    |  Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
    z domeny        |  nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl    |  lub całości poglądom ich Autora.

7 Data: Styczen 24 2012 12:43:04
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: Przemysław Czaja 

Użytkownik "brunet.wp"

Mój akumulator: Varta 95Ah (czarny z napisami VW, Audi, możliwe, że zamontowany fabrycznie), silnik: 1.9TDI. Jeżdżę głównie po mieście, na krótkich odcinkach (10km).

Zrobiłem dłuższą trasę (2x250km) i postawiłem auto na ponad 4 dni (dokładnie 108h). Nie odpalił - resztkami energii zakręcił.

Moja krótka historyjka:
Varta 70ah 450A - produkcja 2005r. padł alternator (mostek) w "okienku" akumulatora zaświeciło się na czarno.
Naprawiłem alernator, elektryk stwierdził, że wszystko jest ok. "Okienko" wróciło do zieloności, i tak było aż do wczoraj. Po ok 2 miesiącach po naprawie całe oświetlenie pulsowało, zegary, światła, jednym słowem wszystko. O mały włos poddał bym alternator ponownej regeneracji...na szczęście padł akumulator. Kupiłem nowy, autko ochoczo "zarechotało" i wszystkie objawy pulsowania oświetlenia ustąpiły...VC ma taki smieszny "test mode", który pokazuje ładowanie aku i o ile wcześniej ładowanie "skakało" od 13,02 do 14,7V to teraz jest stabilne 14.3V przy pełnym obciążeniu - wnioski wyciągnij sam.

ps. w Varcie okienko jest nadal zielone...może chce ktoś kupić?

8 Data: Styczen 25 2012 12:01:56
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: Axel 

"Przemyslaw Czaja"  wrote in message


VC ma taki smieszny "test mode", który pokazuje ładowanie aku

Mozesz rozwinac temat? Jak sie go uruchamia?


--
Axel

9 Data: Styczen 25 2012 17:33:07
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: Przemysław Czaja 

Użytkownik "Axel"

VC ma taki smieszny "test mode", który pokazuje ładowanie aku

Mozesz rozwinac temat? Jak sie go uruchamia?

Trzymasz wciśnięty przycisk setings na radiu aż do usłyszenia krótkiego "pik" (jeśli radio jest włączone) ok 30 sekund, nastepnie kilka razy naciskasz przycisk BC (pod setings) aż do uzyskania wartości którą chcesz zobaczyć - wyświetlanych opcji jest sporo - każde naciśnięcie BC pokazuje temperatury, napięcia, dawki paliwa...gdzieś kiedyś widziałem jakieś objaśnienia znaczeń wyświetlanych parametrów, ale tych podstawowych na pewno się domyslisz.

10 Data: Styczen 24 2012 15:33:20
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: T. 


Użytkownik "brunet.wp"  napisał w wiadomości

Witam,

Mój akumulator: Varta 95Ah (czarny z napisami VW, Audi, możliwe, że zamontowany fabrycznie), silnik: 1.9TDI. Jeżdżę głównie po mieście, na krótkich odcinkach (10km).

Zrobiłem dłuższą trasę (2x250km) i postawiłem auto na ponad 4 dni (dokładnie 108h). Nie odpalił - resztkami energii zakręcił.

Na postoju pobiera ok. 120mA (chyba dużo, ale podobno tyle musi). Zakładając, że był naładowany do pełna, to jego pojemność wynosi 108h x 0,12A = 12,6Ah.

Wziąłem dziada do mieszkania i podłączyłem pod prostownik. Ładowałem prądem ok. 2A przez ok. 4h. Napięcie doszło do 14,6V i wyłączyłem ładowanie, bo był pełen.

Przez 2 dni stał w mieszkaniu, napięcie utrzymywało się cały czas na poziomie 12,6V. Podłączyłem żarówkę 21W (pobór 1,75A) na 2,5h (pobrał 4,4Ah) . Pod koniec testu napięcie wynosiło 12,2V, a po odłączeniu żarówki utrzymuje się na poziomie 12,4V.

Co sądzicie o tym pacjencie? Jest sens jego powrotu do auta czy zdecydowanie kupić nowy? Jeśli nowy, to upatrzyłem sobie Vartę Silver 100Ah, 830A (cena 430zł na allegro).

Może jakieś inne sposoby przetestowania akumulatora?

Sprawdź napięcie na akumulatorze kiedy kręcisz rozrusznikiem. Przy spadku poniżej 9 V należy spodziewać się problemów.
I druga praktyczna wskazówka - jeśli żarówki świateł świecą bardziej na żółto, spodziewaj się problemów :-)
Ps. Właśnie 3 dni temu wymieniłem padnięty aku... :-) Ale spodziewałem się tego, choć zgodnie z prawem Murphy'ego zdechł poza domem.
T.

11 Data: Styczen 24 2012 16:01:15
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: brunet.wp 

Użytkownik "T."  napisał w wiadomości

Sprawdź napięcie na akumulatorze kiedy kręcisz rozrusznikiem. Przy spadku poniżej 9 V należy spodziewać się problemów.

Tego akurat nie sprawdzałem. I raczej już nie sprawdzę, bo stary akumulator chyba już nie wróci na swoje miejsce...

12 Data: Styczen 25 2012 09:47:46
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: T. 


Użytkownik "brunet.wp"  napisał w wiadomości

Użytkownik "T."  napisał w wiadomości
Sprawdź napięcie na akumulatorze kiedy kręcisz rozrusznikiem. Przy spadku poniżej 9 V należy spodziewać się problemów.

Tego akurat nie sprawdzałem. I raczej już nie sprawdzę, bo stary akumulator chyba już nie wróci na swoje miejsce...
Nauczony swoim doświadczeniem - nie kombinuj za bardzo, a w aucie woź zapasowy aku... :-)
T.

13 Data: Styczen 25 2012 09:56:29
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: brunet.wp 

Użytkownik "T."  napisał w wiadomości

Nauczony swoim doświadczeniem - nie kombinuj za bardzo, a w aucie woź zapasowy aku... :-)

Kupiłem już nowy, auto śmiga :) Ale stary muszę oddać do sklepu.

14 Data: Styczen 25 2012 10:51:46
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: AZ 

On 01/25/2012 09:56 AM, brunet.wp wrote:


Kupiłem już nowy, auto śmiga :) Ale stary muszę oddać do sklepu.
>
Nie zapomnij, że ten stary jest warty 30 PLN no chyba, że dali Ci nowy bez kaucji i się umówiłeś, że oddasz.

Najlepsze jest norauto: oddaj nam stary akumulator a damy ci rabat 30 PLN na nowy!

--
Artur
ZZR 1200

15 Data: Styczen 25 2012 10:55:55
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: J.F 

Użytkownik "AZ"  napisał w wiadomości grup

Nie zapomnij, że ten stary jest warty 30 PLN no chyba, że dali Ci nowy bez kaucji i się umówiłeś, że oddasz.
Najlepsze jest norauto: oddaj nam stary akumulator a damy ci rabat 30 PLN na nowy!

Chyba idiotyzm. zawyzaja sobie ceny reklamowe.
U innych bedzie tylko srednim drukiem na stoisku informacja o kaucji ...

.... a moze tak juz nie wolno ? Ustawa o cenach itp ?

J.

16 Data: Styczen 25 2012 12:51:39
Temat: Re: akumulator - objawy wykończenia?
Autor: brunet.wp 

Użytkownik "AZ"  napisał w wiadomości

Nie zapomnij, że ten stary jest warty 30 PLN no chyba, że dali Ci nowy bez kaucji i się umówiłeś, że oddasz.

Dokładnie tak. Nie naliczyli mi kaucji a stary mam zwrócić w ciągu kilku dni.

akumulator - objawy wykończenia?



Grupy dyskusyjne