Dnia 17 Apr 2008 13:11:39 +0200, Kena napisał(a):
Z tego co wiem, to większość samochodów w Brazylii jeździ na alkohol etylowy i
w związku z tym moje pytanie do fachowców,
- Czy tam mają ekstra silniki do tego paliwa, czy zwyczajne benzynowe lekko
podregulowane lub jest to mieszanka benzynowa z dużą ilością alkoholu ?
Kena
Jest to spirytus bez benzyny, tyle że może być mocno skażony alkoholem
metylowym i alkoholami wyższego rzędu - rafinację prowadzi się tylko w
celu oddzielenia od wody.
Co do aut: inaczej wyregulowany zapłon, o ile mi wiadomo również nieco inne
smarowanie silnika (inny olej???), ale generalnie silniki takie same.
Normalne auto jeździ albo na jednym, albo na drugim paliwie (nie da się
przełączać, jak z lpg). Alkohol jest trochę tańszy za litr, ale mniej
kaloryczny. Cena produkcji paliwa alkoholowego jest znacznie wyższa, pomimo
znacznej nadprodukcji surowców, więc równowaga cen regulowana jest
administracyjnie akcyzą na benzynie.
Raf :-)
--
www.myprofile.w.pl
3 |
Data: Kwiecien 17 2008 07:22:12 |
Temat: Re: alkohol jako paliwo |
Autor: JAM |
On Apr 17, 8:03 am, "Raf :-)" wrote:
Dnia 17 Apr 2008 13:11:39 +0200, Kena napisał(a):
> Z tego co wiem, to większość samochodów w Brazylii jeździ na alkohol etylowy i
> w związku z tym moje pytanie do fachowców,
> - Czy tam mają ekstra silniki do tego paliwa, czy zwyczajne benzynowe lekko
> podregulowane lub jest to mieszanka benzynowa z dużą ilością alkoholu ?
> Kena
Jest to spirytus bez benzyny, tyle że może być mocno skażony alkoholem
metylowym i alkoholami wyższego rzędu - rafinację prowadzi się tylko w
celu oddzielenia od wody.
Co do aut: inaczej wyregulowany zapłon, o ile mi wiadomo również nieco inne
smarowanie silnika (inny olej???), ale generalnie silniki takie same.
Normalne auto jeździ albo na jednym, albo na drugim paliwie (nie da się
przełączać, jak z lpg). Alkohol jest trochę tańszy za litr, ale mniej
kaloryczny. Cena produkcji paliwa alkoholowego jest znacznie wyższa, pomimo
znacznej nadprodukcji surowców, więc równowaga cen regulowana jest
administracyjnie akcyzą na benzynie.
Raf :-)
-- www.myprofile.w.pl
Takie paliwo (lub dosyc podobne do brazylijskiego) wystepuje rowniez w
USA pod nazwa E85 gdzie jest to mieszanka 85% alkoholu i 15% benzyna.
Na rynku jest juz kilkanascie modeli pojazdow dostosowanych do tego
paliwa, z tym ze moga one rowniez jezdzic na normalnej beznynie, lub
na dowolnej kombinacji jednego paliwa z drugim bez zadnej ingerencji
wymaganej ze strony uzytkownika. Slinik jest praktycznie taki sam jak
normalny wylacznie benzynowy. Zmiany techniczne, ktore byly wymagane
nie przekraczaja w zasadzie 100 USD na samochod i ograniczaja sie do
wymiany niektoych uszczelek oraz gumowych i plasikowych elementow
ukladu paliwowego tak aby te elementy byly chemicznie odporne na oba
rodzaje paliwa oraz przeprogramowania ECU.
JAM
http://marchel.home.comcast.net/
4 |
Data: Kwiecien 17 2008 21:04:14 | Temat: Re: alkohol jako paliwo | Autor: Raf :-) |
Dnia Thu, 17 Apr 2008 07:22:12 -0700 (PDT), JAM napisał(a):
Na rynku jest juz kilkanascie modeli pojazdow dostosowanych do tego
paliwa, z tym ze moga one rowniez jezdzic na normalnej beznynie, lub
na dowolnej kombinacji jednego paliwa z drugim bez zadnej ingerencji
wymaganej ze strony uzytkownika. Slinik jest praktycznie taki sam jak
normalny wylacznie benzynowy. Zmiany techniczne, ktore byly wymagane
nie przekraczaja w zasadzie 100 USD na samochod i ograniczaja sie do
wymiany niektoych uszczelek oraz gumowych i plasikowych elementow
ukladu paliwowego tak aby te elementy byly chemicznie odporne na oba
rodzaje paliwa oraz przeprogramowania ECU.
JAM
http://marchel.home.comcast.net/
Fajne są te silniki flex, o których piszesz - 10 lat temu ich nie było i
jeździło się albo na benzynie, albo na etanolu. Wygląda na to, że ten
rodzaj silnika sam się reguluje w zależności od składu paliwa, zaś
uszczelki i przewody są odporne zarówno na etanol, jak i na benzynę.
Bajera!
Na stronach brazylijskich piszą, że obecnie większość aut ma tam tego
rodzaju silniki zwykle w identycznej cenie co silniki w wersji tylko
benzynowej, a niektóre nie są dostępne w wersji tylko na etylinę.
Raf :-)
--
www.myprofile.w.pl
5 |
Data: Kwiecien 17 2008 19:24:39 | Temat: Re: alkohol jako paliwo | Autor: Kena |
Dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie sprawy, gdyż w podręczniku silniki
spalinowe wysokoobrotowe ten temat został całkowicie pominięty.
Kena
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
6 |
Data: Kwiecien 17 2008 22:16:55 | Temat: Re: alkohol jako paliwo | Autor: Raf :-) |
Dnia 17 Apr 2008 21:24:39 +0200, Kena napisał(a):
Dziękuję za wyczerpujące wyjaśnienie sprawy, gdyż w podręczniku silniki
spalinowe wysokoobrotowe ten temat został całkowicie pominięty.
Kena
Wiesz: dawniej, to my byliśmy ten cywilizowany kraj i przodujący ustrój,
więc o jakiś tam nowinkach z Trzeciego Świata (Brazylia to Trzeci Świat)
nie wypadało wspominać w podręcznikach.
A silniki typu flex to raczej jest całkowita nowość, więc pewnie w
podręcznikach wspomną o nich jako o eksperymencie za jakieś 5-10 lat :-)
Raf :-)
--
www.myprofile.w.pl
7 |
Data: Kwiecien 18 2008 16:22:43 | Temat: Re: alkohol jako paliwo | Autor: Kena |
Wiesz: dawniej, to my byliśmy ten cywilizowany kraj i przodujący ustrój,
więc o jakiś tam nowinkach z Trzeciego Świata (Brazylia to Trzeci Świat)
nie wypadało wspominać w podręcznikach.
......... ale ten podręcznik akademicki !!! został wydany w zeszłym roku !!!
Kena
--
Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl
8 |
Data: Kwiecien 17 2008 17:33:23 | Temat: Re: alkohol jako paliwo | Autor: Luky |
Kena pisze:
Z tego co wiem, to większość samochodów w Brazylii jeździ na alkohol etylowy i w związku z tym moje pytanie do fachowców, - Czy tam mają ekstra silniki do tego paliwa, czy zwyczajne benzynowe lekko podregulowane lub jest to mieszanka benzynowa z dużą ilością alkoholu ?
Kena
Podłącze się z pytaniem:
ile w brazylii kosztuje ten alkohol etylowy (stanowi większość) a ile zwykłe Pb w przeliczeniu na złotówki?
9 |
Data: Kwiecien 17 2008 21:01:28 | Temat: Re: alkohol jako paliwo | Autor: Raf :-) |
Dnia Thu, 17 Apr 2008 17:33:23 +0200, Luky napisał(a):
Kena pisze:
Z tego co wiem, to większość samochodów w Brazylii jeździ na alkohol etylowy i
w związku z tym moje pytanie do fachowców,
- Czy tam mają ekstra silniki do tego paliwa, czy zwyczajne benzynowe lekko
podregulowane lub jest to mieszanka benzynowa z dużą ilością alkoholu ?
Kena
Podłącze się z pytaniem:
ile w brazylii kosztuje ten alkohol etylowy (stanowi większość) a ile
zwykłe Pb w przeliczeniu na złotówki?
Ponieważ już google naprawili (rozumiem, że nie działały, dlatego pytałeś),
śpieszę z odpowiedzią:
Obecne ceny średnie w Brazylii:
etanol: 1,486 R$/l
ON: 1,88 R$/l
Etylina: 2,50 R$/l
CGN: 1,44 R$/m3
LPG: 32,74 R$/butlę 13 kg
źródło: oficjalne dane rządu brazylijskiego za kwiecień:
http://www.anp.gov.br/preco/prc/Resumo_Mensal_Combustiveis.asp
Kurs wymiany:
1 R$ (oficjalny kod:BRL) = 1,305 zł (PLN)
źródło: XE ( http://www.xe.com/ucc/convert.cgi )
Mnożenie i dzielenie (dla LPG) wykonaj we własnym zakresie
Raf :-)
--
www.myprofile.w.pl
| | | | | | |