Grupy dyskusyjne   »   Fabia na miękko i twardo, czyli ciśnienie vs hamow anie

Fabia na miękko i twardo, czyli ciśnienie vs hamow anie



1 Data: Sierpien 14 2009 11:49:04
Temat: Fabia na miękko i twardo, czyli ciśnienie vs hamowanie
Autor: Lisciasty 

Zebrałem się w końcu do zrobienia testu.
Obiekt testowany : Fabia 1,4 rocznik '08,
przebieg 23 kkm, opony Stella Matador
165/70-14, przebieg 12kkm.
Miejsce testowania - profesjonalny ;)
tor prób, na którym onegdaj testowano
Jelcze. Tor lata świetności ma już za sobą,
ale asfalt jest wciąż dobry, zachowały się
nawet znaczniki odległości (co 5m).
Pomiar doprecyzowywałem markową
miarą zwijaną topex.
Początek godz. 17:50, koniec 19:30.
Testowanie polegało na jeździe z daną
prędkością licznikową, w momencie
przekraczania przez przód maski pierwszego
znacznika następowało butowanie hamulca
i naciśnięcie sprzęgła.
Pomiar odległości od pierwszego znacznika
do początku maski zatrzymanego samochodu.
Ciśnienie w każdej oponie takie samo,
pompowanie za pomocą solidnego kompresora
karcher z dokładnym manometrem. Odległość
od toru do kompresora około 2,5 km, więc
pomiędzy zmianami ciśnienia tarcze miały
czas się schłodzić. Po każdym hamowaniu
następowała nawrotka około 600m,
pokonywana w tempie ślimaczym.
Wyniki pomiarów podane w kolejności
wykonywania.

Ciśnienie 3,0 bar prędkość 60km/h
11,8m  12,2m   12,0m

Ciśnienie 3,0 bar prędkość 80km/h
20,6m  21,6m  21,7m
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Ciśnienie 2,5 bar prędkość 60km/h
11,2m   11,9m   12,8m

Ciśnienie 2,5 bar prędkość 80km/h
19,5m   23,2m   20,3m
-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Ciśnienie 2,0 bar prędkość 60km/h
11,0m  14,1m  11,3m

Ciśnienie 2,0 bar prędkość 80km/h
19,0m  19,4m   21,9m

Niżej nie schodziłem bojąc się o opony,
i tak przy 2,0 samochód kolebał się
nieco w zakrętach. Opony pozwalają na
max 3,5 bara ale kompresor tyle
nie wydalał.
Jak widać po wynikach, teorię iż
przy 3 barach środek opony jest
wydęty i samochód gorzej hamuje,
można wsadzić psu w d. ;)

Pzdr.
L.



2 Data: Sierpien 15 2009 12:56:30
Temat: Re: Fabia na miękko i twardo, czyli ciśnienie vs hamowanie
Autor: Karol Y 

Jak widać po wynikach, teorię iż
przy 3 barach środek opony jest
wydęty i samochód gorzej hamuje,
można wsadzić psu w d. ;)

Ja swego czasu przejechałem >100km w tym na autostradzie i w lesie na Navigatorach I, z ciśnieniem z przodu 3,9 i 4,3 i też nic się nie stało.

Dodam tylko, że nieumyślnie oczywiście ;-)

--
Mateusz Bogusz

3 Data: Sierpien 16 2009 10:03:03
Temat: Re: Fabia na miękko i twardo, czyli ciśnienie vs hamowanie
Autor: Lisciasty 

On 15 Sie, 12:56, Karol Y  wrote:

Ja swego czasu przejechałem >100km w tym na autostradzie i w lesie na
Navigatorach I, z ciśnieniem z przodu 3,9 i 4,3 i też nic się nie stało.

Dodam tylko, że nieumyślnie oczywiście ;-)

Ciekawe ile wytrzymają takie opony. Na moich
max napisano 3,5 ale na pewno jakiś margines
muszą dać, być może i dwukrotny.
Trzeba kiedyś poświęcić jedną oponę na test ;)

Pzdr.
L.

Fabia na miękko i twardo, czyli ciśnienie vs hamowanie



Grupy dyskusyjne