Grupy dyskusyjne   »   Fiat Uno-hamowanie silnikiem.

Fiat Uno-hamowanie silnikiem.



1 Data: Pa?dziernik 03 2015 19:02:32
Temat: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: neelix 

Czy hamowanie silnikiem (połączone z redukcją biegów) w Uno (Fire) daje oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.

neelix



2 Data: Pa?dziernik 04 2015 01:00:27
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sat, 3 Oct 2015 19:02:32 +0200, neelix napisał(a):

Czy hamowanie silnikiem (połączone z redukcją biegów) w Uno (Fire) daje
oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.

neelix

W każdym samochodzie daje.

3 Data: Pa?dziernik 04 2015 01:34:04
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Scobowski 

W dniu 2015-10-04 o 01:00, Tomasz Pyra pisze:

W każdym samochodzie daje

(...), jeśli kierowca wie, na czym to polega i umie korzystać :)

4 Data: Pa?dziernik 04 2015 01:50:23
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: RadoslawF 


Czy hamowanie silnikiem (połÄ…czone z redukcją biegów) w Uno (Fire) daje
oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.

neelix

W każdym samochodzie daje.

Nie daje oszczędności paliwa. W pojazdach gaźnikowych wręcz
je zwiększy. Oszczędza jedynie na okładzinach hamulca. :-)


Pozdrawiam

5 Data: Pa?dziernik 04 2015 02:06:57
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sun, 4 Oct 2015 01:50:23 +0200, RadoslawF napisał(a):

Czy hamowanie silnikiem (połączone z redukcją biegów) w Uno (Fire) daje
oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.

neelix

W każdym samochodzie daje.

Nie daje oszczędności paliwa. W pojazdach gaźnikowych wręcz
je zwiększy. Oszczędza jedynie na okładzinach hamulca. :-)

Przy zamkniętej przepustnicy przepływ powietrza jest mały, więc i paliwa
idzie mało.
Do tego w gaźnikach bardziej skomplikowanych niż ten w Komarze, prawie na
pewno będzie już dodatkowy układ zamykający paliwo w sytuacji hamowania
silnikiem.

6 Data: Pa?dziernik 04 2015 14:25:22
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: RadoslawF 

W dniu 2015-10-04 o 02:06, Tomasz Pyra pisze:

Czy hamowanie silnikiem (połÄ…czone z redukcją biegów) w Uno (Fire) daje
oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.

neelix

W każdym samochodzie daje.

Nie daje oszczędności paliwa. W pojazdach gaźnikowych wręcz
je zwiększy. Oszczędza jedynie na okładzinach hamulca. :-)

Przy zamkniętej przepustnicy przepływ powietrza jest mały, więc i paliwa
idzie mało.

Owszem. Ale jak kierownik zwiększa przepływ powietrza pompując go
cylindrami to i paliwa poleje się więcej.

Do tego w gaźnikach bardziej skomplikowanych niż ten w Komarze, prawie na
pewno będzie już dodatkowy układ zamykający paliwo w sytuacji hamowania
silnikiem.

W jakimś pojeździe krajowej produkcji będzie taki układ ?
Bo nie przypominam sobie.


Pozdrawiam

7 Data: Pa?dziernik 04 2015 14:51:54
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: P.B. 

Dnia Sun, 4 Oct 2015 14:25:22 +0200, RadoslawF napisał(a):


Do tego w gaźnikach bardziej skomplikowanych niż ten w Komarze, prawie na
pewno będzie już dodatkowy układ zamykający paliwo w sytuacji hamowania
silnikiem.

W jakimś pojeździe krajowej produkcji będzie taki układ ?
Bo nie przypominam sobie.

Roman jako miłośnik marki opowie ze szczegółami, ale ja się wyrwę pierwszy:
Polonez. Nazywało się to ustrojstwo ZHS - Zawór Hamowania Silnikiem i
jeżeli mnie pamięć nie myli, to odcinało dopływ paliwa do dyszy wolnych
obrotów gdy podciśnienie w kolektorze ssącym było większe niż na wolnych
obrotach.
W silnikach z wtryskiem to już jest absolutnie banalne: komputer mierzy
tyle parametrów silnika (temperatura, obroty, położenie pedału gazu), że
zamknięcie wtrysków gdy zdjęta jest noga z gazu, a obroty są większe niż na
biegu jałowym, jest bardziej niż banalne.
Jedyne samochody z jakimi można się współcześnie spotkać, które nie
odcinają paliwa przy hamowaniu silnikiem, to te z LPG I/II generacji.
Prymitywizm układu i jego bezwładność powodują, że nie ma tego jak zrobić,
a cały układ bardzo nie lubi zubożania mieszanki, bo to powoduje wypadanie
zapłonów i strzały w kolektor.

--
Pozdrawiam,
Przemek

8 Data: Pa?dziernik 04 2015 15:10:09
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello P.B.,

Sunday, October 4, 2015, 2:51:54 PM, you wrote:


Do tego w gaźnikach bardziej skomplikowanych niż ten w Komarze, prawie na
pewno będzie już dodatkowy układ zamykający paliwo w sytuacji hamowania
silnikiem.

W jakimś pojeździe krajowej produkcji będzie taki układ ?
Bo nie przypominam sobie.

Roman jako miłośnik marki opowie ze szczegółami, ale ja się wyrwę pierwszy:
Polonez. Nazywało się to ustrojstwo ZHS - Zawór Hamowania Silnikiem i
jeżeli mnie pamięć nie myli, to odcinało dopływ paliwa do dyszy wolnych
obrotów gdy podciśnienie w kolektorze ssącym było większe niż na wolnych
obrotach.
W silnikach z wtryskiem to już jest absolutnie banalne: komputer mierzy
tyle parametrów silnika (temperatura, obroty, położenie pedału gazu), że
zamknięcie wtrysków gdy zdjęta jest noga z gazu, a obroty są większe niż na
biegu jałowym, jest bardziej niż banalne.
Jedyne samochody z jakimi można się współcześnie spotkać, które nie
odcinają paliwa przy hamowaniu silnikiem, to te z LPG I/II generacji.
Prymitywizm układu i jego bezwładność powodują, że nie ma tego jak zrobić,
a cały układ bardzo nie lubi zubożania mieszanki, bo to powoduje wypadanie
zapłonów i strzały w kolektor.

Zawór hamowania silnikiem robiono amatorsko nawet w kaszlaku,
wykorzystując wyłącznik podciśnieniowy połączony w szereg z
elektrozaworem gaźnika.




--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

9 Data: Pa?dziernik 04 2015 16:53:03
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor:

On Sun, 4 Oct 2015 14:51:54 +0200, "P.B."  wrote:

Roman jako miłośnik marki opowie ze szczegółami, ale ja się wyrwę pierwszy:
Polonez. Nazywało się to ustrojstwo ZHS

W moim PF125p z 1982 roku też był ZHS ;)


--
Pozdrawiam - Dariusz Niemczyński jerzu/@/irc/pl
http://jerzu.waw.pl GG:129280
Ford Focus MK2 1.6 TDCi 109KM `06
Renault Master 2.5dCi 100KM PackClim `06 3.3t

10 Data: Pa?dziernik 04 2015 17:02:55
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello jerzu,

Sunday, October 4, 2015, 4:53:03 PM, you wrote:

Roman jako miłośnik marki opowie ze szczegółami, ale ja się wyrwę pierwszy:
Polonez. Nazywało się to ustrojstwo ZHS
W moim PF125p z 1982 roku też był ZHS ;)

Bo w Poldkach był niemal ten sam gaźnik...



--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

11 Data: Pa?dziernik 04 2015 08:21:12
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Zenek Kapelinder 

Chyba w dupie go miales.

12 Data: Pa?dziernik 04 2015 15:00:13
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Czarek 



W dniu 04.10.2015 o 14:25, RadoslawF pisze:

W dniu 2015-10-04 o 02:06, Tomasz Pyra pisze:

Czy hamowanie silnikiem (połączone z redukcją biegów) w Uno (Fire)
daje
oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.

neelix

W każdym samochodzie daje.

Nie daje oszczędności paliwa. W pojazdach gaźnikowych wręcz
je zwiększy. Oszczędza jedynie na okładzinach hamulca. :-)

Przy zamkniętej przepustnicy przepływ powietrza jest mały, więc i paliwa
idzie mało.

Owszem. Ale jak kierownik zwiększa przepływ powietrza pompując go
cylindrami to i paliwa poleje się więcej.

Do tego w gaźnikach bardziej skomplikowanych niż ten w Komarze, prawie na
pewno będzie już dodatkowy układ zamykający paliwo w sytuacji hamowania
silnikiem.

W jakimś pojeździe krajowej produkcji będzie taki układ ?
Bo nie przypominam sobie.


Słabą masz pamięć. To tzw ZHS
Miał np. Polonez.
http://autowiedza.republika.pl/rodz_gaznikow_cd.html



--
Czarek

13 Data: Pa?dziernik 04 2015 23:09:59
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Scobowski 

W dniu 2015-10-04 o 01:50, RadoslawF pisze:

Nie daje oszczędności paliwa. W pojazdach gaźnikowych wręcz
je zwiększy. Oszczędza jedynie na okładzinach hamulca. :-)

Ale pytanie było konkterne, o uno 0,9/1,0 "FullyIntgratedRobotizedEngine" - a ten miał wtrysk.

14 Data: Pa?dziernik 04 2015 23:53:38
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: yabba 

Użytkownik "Scobowski"  napisał w wiadomości

W dniu 2015-10-04 o 01:50, RadoslawF pisze:

Nie daje oszczędności paliwa. W pojazdach gaźnikowych wręcz
je zwiększy. Oszczędza jedynie na okładzinach hamulca. :-)

Ale pytanie było konkterne, o uno 0,9/1,0 "FullyIntgratedRobotizedEngine" - a ten miał wtrysk.


Silniki Fire były też z gaźnikami.


--
Pozdrawiam,

yabba

15 Data: Pa?dziernik 05 2015 01:49:51
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Scobowski 

W dniu 2015-10-04 o 23:53, yabba pisze:

Silniki Fire były też z gaźnikami.
Opieram sie tylko na pamiętanych z ZDF/RTL reklamach, ale jestem bliski przekonania, że nie masz racji ;-)

16 Data: Pa?dziernik 05 2015 10:29:16
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: yabba 

Użytkownik "Scobowski"  napisał w wiadomości

W dniu 2015-10-04 o 23:53, yabba pisze:

Silniki Fire były też z gaźnikami.
Opieram sie tylko na pamiętanych z ZDF/RTL reklamach, ale jestem bliski przekonania, że nie masz racji ;-)



Miałem Uno Fire 1,1 (tak był opisywany) i był gaźnik.
Mój wujek miał Uno Fire 0,9 albo 1,0 (nie pamiętam dokładnie) i też był z gaźnikiem.
Być może w Niemczech był oferowany tylko z wtryskiem, a na biedniejsze kraje szły wersje z gaźnikiem.

--
Pozdrawiam,

yabba

17 Data: Pa?dziernik 06 2015 02:30:22
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Mon, 5 Oct 2015 10:29:16 +0200, yabba napisał(a):

Miałem Uno Fire 1,1 (tak był opisywany) i był gaźnik.
Mój wujek miał Uno Fire 0,9 albo 1,0 (nie pamiętam dokładnie) i też był z
gaźnikiem.
Być może w Niemczech był oferowany tylko z wtryskiem, a na biedniejsze kraje
szły wersje z gaźnikiem.

Ale to i tak chyba były już takie mocno wycudaczone gaźniki - sterowane
komputerem z sondą lambda. Zawór od hamowania silnikiem był tam raczej na
pewno.

18 Data: Pa?dziernik 06 2015 10:04:11
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: yabba 

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

Dnia Mon, 5 Oct 2015 10:29:16 +0200, yabba napisał(a):

Miałem Uno Fire 1,1 (tak był opisywany) i był gaźnik.
Mój wujek miał Uno Fire 0,9 albo 1,0 (nie pamiętam dokładnie) i też był z
gaźnikiem.
Być może w Niemczech był oferowany tylko z wtryskiem, a na biedniejsze kraje
szły wersje z gaźnikiem.

Ale to i tak chyba były już takie mocno wycudaczone gaźniki - sterowane
komputerem z sondą lambda. Zawór od hamowania silnikiem był tam raczej na
pewno.

Zwyky jednoprzepływowy gaźnik: pływak, dysze i dwie śrubki do regulacju.
Bardziej rozbudowany gaźnik miałem w Ładzie Samarze - dwuprzepływowy, super oszczędny. ZHS silnikiem był tam na 100% - pamiętam jak niechcący go odłączyłem i silnik gasł na wolnych obrotach. Był też styk przy dźwigni przepustnicy załaczający się przy jej położeniu dla obrotów biegu jałowego.
W Uno z silnikiem Fire i gaźnikiem, ZHS był na 95%. Pamiętam jeden kabelek dochodzący do gaźnika, ale nie pamiętam kabelka od czujnika położenia dźwigni przepustnicy.

--
Pozdrawiam,

yabba

19 Data: Pa?dziernik 06 2015 19:24:07
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Czarek 



W dniu 06.10.2015 o 10:04, yabba pisze:

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

Zwyky jednoprzepływowy gaźnik: pływak, dysze i dwie śrubki do regulacju.
Bardziej rozbudowany gaźnik miałem w Ładzie Samarze - dwuprzepływowy,
super oszczędny. ZHS silnikiem był tam na 100% - pamiętam jak niechcący
go odłączyłem i silnik gasł na wolnych obrotach.

To było coś innego - odłączanie dopływu paliwa po wyłączeniu zapłonu kluczykiem aby wyeliminować samozapłony, wiele gaźników to posiadało np. w Zastawa 1100 i chyba Skoda 105L.
W którymś z nich odłączanie dopływu paliw w przypadku hamowania silnikiem był realizowany podciśnieniowo - zwiększone podciśnienie przy zamkniętej przepustnicy i dużych "obrotach" silnika poruszało tłoczek w gaźniku, który zamykał zawór odcinający dopływ paliwa.

Był też styk przy
dźwigni przepustnicy załaczający się przy jej położeniu dla obrotów
biegu jałowego.
W Uno z silnikiem Fire i gaźnikiem, ZHS był na 95%. Pamiętam jeden
kabelek dochodzący do gaźnika, ale nie pamiętam kabelka od czujnika
położenia dźwigni przepustnicy.




--
Czarek

20 Data: Pa?dziernik 07 2015 10:36:18
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: yabba 

Użytkownik "Czarek"  napisał w wiadomości



W dniu 06.10.2015 o 10:04, yabba pisze:
Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

Zwyky jednoprzepływowy gaźnik: pływak, dysze i dwie śrubki do regulacju.
Bardziej rozbudowany gaźnik miałem w Ładzie Samarze - dwuprzepływowy,
super oszczędny. ZHS silnikiem był tam na 100% - pamiętam jak niechcący
go odłączyłem i silnik gasł na wolnych obrotach.

To było coś innego - odłączanie dopływu paliwa po wyłączeniu zapłonu
kluczykiem aby wyeliminować samozapłony, wiele gaźników to posiadało np. w
Zastawa 1100 i chyba Skoda 105L.

Nie, na pewno to był ZHS. Opisany w instrukcji, sterowany modułem :))
elektronicznym w zależności od położenia dźwigni przepustnicy i obrotów.
Sprawdzałem woltomierzem, że odcinał paliwo w czasie jazdy.

W którymś z nich odłączanie dopływu paliw w przypadku hamowania silnikiem
był realizowany podciśnieniowo - zwiększone podciśnienie przy zamkniętej
przepustnicy i dużych "obrotach" silnika poruszało tłoczek w gaźniku,
który zamykał zawór odcinający dopływ paliwa.

Teraz coś kojarzę, że chyba moje Uno miało tak zrobiony ZHS. Był tam
siłownik podciśnieniowy.


Był też styk przy
dźwigni przepustnicy załaczający się przy jej położeniu dla obrotów
biegu jałowego.
W Uno z silnikiem Fire i gaźnikiem, ZHS był na 95%. Pamiętam jeden
kabelek dochodzący do gaźnika, ale nie pamiętam kabelka od czujnika
położenia dźwigni przepustnicy.





--
Pozdrawiam,

yabba

21 Data: Pa?dziernik 06 2015 22:21:11
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: neelix 


Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości

Użytkownik "Scobowski"  napisał w wiadomości
W dniu 2015-10-04 o 01:50, RadoslawF pisze:
Nie daje oszczędności paliwa. W pojazdach gaźnikowych wręcz
je zwiększy. Oszczędza jedynie na okładzinach hamulca. :-)
Ale pytanie było konkterne, o uno 0,9/1,0 "FullyIntgratedRobotizedEngine" - a ten miał wtrysk.
Silniki Fire były też z gaźnikami.

U mnie jest wtrysk. I rzeczywiście pytanie było konkretne.

--
Pozdrawiam
neelix

22 Data: Pa?dziernik 04 2015 01:59:45
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Budzik 

Użytkownik Tomasz Pyra  ...

Czy hamowanie silnikiem (połączone z redukcją biegów) w Uno (Fire) daje
oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.

W każdym samochodzie daje.

albowiem?

23 Data: Pa?dziernik 04 2015 18:26:00
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: yabba 

Użytkownik "neelix"  napisał w wiadomości

Czy hamowanie silnikiem (połączone z redukcją biegów) w Uno (Fire) daje oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.



W Uno z wtryskiem na pewno tak. W Uno z gaźnikiem, sprawdź czy dochodzą do niego jakieś kabelki. Jeśli tak, to na 99% masz zawór hamowania silnikiem i będą oszczędności paliwa przy hamowaniu silnikiem.

Na gazie, to zapewne masz instalację I lub II generacji i ona nie odcina dopływu gazu przy hamowaniu silnikiem.

--
Pozdrawiam,

yabba

24 Data: Pa?dziernik 04 2015 23:17:21
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: Grzegorz Tomczyk 

W dniu 04.10.2015 o 18:26, yabba pisze:

Na gazie, to zapewne masz instalację I lub II generacji i ona nie odcina
dopływu gazu przy hamowaniu silnikiem.

Teoretycznie, jeśli jest trójpozycyjny przełącznik rodzaju paliwa, to na czas dłuższego zjazdu z górki można go przełączyć na "0".
Kiedyś tak robiłem w starym Kadecie.

--
Pozdrawiam,
Grzegorz Tomczyk

25 Data: Pa?dziernik 06 2015 22:30:46
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: neelix 


Użytkownik "Grzegorz Tomczyk"  napisał w wiadomości

W dniu 04.10.2015 o 18:26, yabba pisze:
Na gazie, to zapewne masz instalację I lub II generacji i ona nie odcina
dopływu gazu przy hamowaniu silnikiem.
Teoretycznie, jeśli jest trójpozycyjny przełącznik rodzaju paliwa, to na czas dłuższego zjazdu z górki można go przełączyć na "0".
Kiedyś tak robiłem w starym Kadecie.

Przełącznik ma 3 pozycje( B 0 G), ale do benzyny bez zgaśnięcia silnika nie przełączy.

--
Pozdrawiam
neelix

26 Data: Pa?dziernik 06 2015 22:27:31
Temat: Re: Fiat Uno-hamowanie silnikiem.
Autor: neelix 


Użytkownik "yabba"  napisał w wiadomości

Użytkownik "neelix"  napisał w wiadomości
Czy hamowanie silnikiem (połączone z redukcją biegów) w Uno (Fire) daje oszczędności w zużyciu paliwa? Paliwo to benzyna i gaz.
W Uno z wtryskiem na pewno tak. W Uno z gaźnikiem, sprawdź czy dochodzą do niego jakieś kabelki. Jeśli tak, to na 99% masz zawór hamowania silnikiem i będą oszczędności paliwa przy hamowaniu silnikiem.

Wtrysk.

Na gazie, to zapewne masz instalację I lub II generacji i ona nie odcina dopływu gazu przy hamowaniu silnikiem.

Instalacja z 2010 r. Najprostsza. Skoro nie odcina gazu to czy nie pali więcej podczas hamowania?

--
Pozdrawiam
neelix

Fiat Uno-hamowanie silnikiem.



Grupy dyskusyjne