Grupy dyskusyjne   »   Film poklatkowy

Film poklatkowy



1 Data: Maj 04 2018 16:16:50
Temat: Film poklatkowy
Autor: Robert WaĹ„kowski 

KtoĹ› zna i poleci coĹ› do złożenia zdjęć, aby powstał film?
Mam kilkadziesiąt gotowych zdjęć (rosnąca fasola). Zdjęcia z ręki.
Wyobrażam to sobie tak, że mogÄ™ kadrować kolejne zdjęć z przebijajÄ…cym poprzednim.
Wiem, że mogÄ™ to złożyć w Movie Maker-rze, ale gdyby darmo coĹ› było...

Robert



2 Data: Maj 04 2018 21:32:36
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Robert WaĹ„kowski  writes:

KtoĹ› zna i poleci coĹ› do złożenia zdjęć, aby powstał film?
Mam kilkadziesiąt gotowych zdjęć (rosnąca fasola). Zdjęcia z ręki.
Wyobrażam to sobie tak, że mogÄ™ kadrować kolejne zdjęć z przebijajÄ…cym
poprzednim.
Wiem, że mogÄ™ to złożyć w Movie Maker-rze, ale gdyby darmo coĹ› było...

To jest ekstremalnie proste zadanie. Kdenlive powinien to zrobić bez
trudu, ale można to zrobić też "na piechotÄ™" używajÄ…c narzÄ™dzi w rodzaju
ImageMagick/GraphicsMagick oraz jakiegoĹ› enkodera, np. ffmpeg/x264.
Edycja zdjęć - za darmo jest GIMP (ma swoje wady, ale akurat w tym
przypadku nie majÄ… najmniejszego znaczenia - BTW niedawno wyszła wersja
2.10, która ma czÄ™ć poważniejszych problemów eliminować).

To sÄ… oczywiĹ›cie narzÄ™dzia używane głównie (?) w Ĺ›rodowisku linuksowym,
ale można ich użyć także z MS Windows i pewnie nie tylko.
--
Krzysztof Hałasa

3 Data: Maj 04 2018 21:48:36
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Robert WaĹ„kowski 

W dniu 2018-05-04 o 21:32, Krzysztof Halasa pisze:

To jest ekstremalnie proste zadanie.
Niby tak, ale trzeba jednak opanować te edytory. Wiem, że to nic kosmicznego.
To mogÄ™ zrobić w Irfan-ie, którego skróty znam i szybko poprzycinam.
Ale myĹ›lÄ™ o czymĹ› dedykowanym do tego celu. KiedyĹ› miałem taki prosty programik. Wystarczyło zaznaczyć fotki i wsio. Klik i był filmik. Brakowało tam tylko kadrowania, które sobie tu wymyĹ›liłem.
Ale to tylko zabawa i nie bÄ™dÄ™ za wszelka cenÄ™ walczył. :-)

Szukałem na Androida takiego czegoĹ› (zdjÄ™cia robiÄ™ tabletem) nawet jest tego sporo, ale kilka pierwszych które zainstalowałem działały podobnie, że trzeba ustawić na statywie i podać interwał pstryknięć fotek. Co w moim fasolowym filmie odpada. :-) Co jakiĹ› czas ktoĹ› pstryknie fotkÄ™ i tak to wyglÄ…da.

Robert

4 Data: Maj 04 2018 22:23:42
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Robert WaĹ„kowski 

Virtual Dub składa z film z bitmap. TrochÄ™ mało przyjazny interfejs, ale... coĹ› już widać.

Robert

5 Data: Maj 05 2018 02:44:47
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Uncle Pete 

On 2018-05-04 22:23, Robert Wańkowski wrote:

Virtual Dub składa z film z bitmap. Trochę mało przyjazny interfejs, ale... co¶ już widać.

Robert

Spróbuj może jeszcze darmowy VideoPad, ma timeline, co ułatwia montaż, i przej¶cia.

6 Data: Maj 05 2018 05:50:40
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Marcin Debowski 

On 2018-05-04, Robert WaĹ„kowski  wrote:

Szukałem na Androida takiego czegoĹ› (zdjÄ™cia robiÄ™ tabletem) nawet jest
tego sporo, ale kilka pierwszych które zainstalowałem działały podobnie,
że trzeba ustawić na statywie i podać interwał pstryknięć fotek. Co w
moim fasolowym filmie odpada. :-) Co jakiĹ› czas ktoĹ› pstryknie fotkÄ™ i
tak to wyglÄ…da.

Czyli idea jest taka, że coĹ› roĹ›nie, Ty odwiedzasz to coĹ› i pstrykasz
fotkę z ręki co jakiś czas. A potem ma być inne coś co zlepi te zdjęcia
w film i ma jeszcze pewnie zrobić jakiś stabiizator obrazu, czyli ta
fasolka ma być w tym samym miejscu?

--
Marcin

7 Data: Maj 05 2018 08:26:04
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Robert WaĹ„kowski 

W dniu 2018-05-05 o 07:50, Marcin Debowski pisze:

On 2018-05-04, Robert WaĹ„kowski  wrote:
Szukałem na Androida takiego czegoĹ› (zdjÄ™cia robiÄ™ tabletem) nawet jest
tego sporo, ale kilka pierwszych które zainstalowałem działały podobnie,
że trzeba ustawić na statywie i podać interwał pstryknięć fotek. Co w
moim fasolowym filmie odpada. :-) Co jakiĹ› czas ktoĹ› pstryknie fotkÄ™ i
tak to wyglÄ…da.

Czyli idea jest taka, że coĹ› roĹ›nie, Ty odwiedzasz to coĹ› i pstrykasz
fotkę z ręki co jakiś czas. A potem ma być inne coś co zlepi te zdjęcia
w film i ma jeszcze pewnie zrobić jakiś stabiizator obrazu, czyli ta
fasolka ma być w tym samym miejscu?


Gdybym potrafił sam zrobić taki program, to tak by działał jak piszesz. :-)
Stabilizacja (w wersji gdzie zdjÄ™cie jest robione tabletem lub smartfonem) polegała by na nałożeniu poprzedniej fotki aby zgrać wykonywany kadr.
W wersji pro morfing pomiędzy kadrami. :-)

Robert

8 Data: Maj 05 2018 07:28:01
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Marcin Debowski 

On 2018-05-05, Robert WaĹ„kowski  wrote:

W dniu 2018-05-05 o 07:50, Marcin Debowski pisze:
On 2018-05-04, Robert WaĹ„kowski  wrote:
Szukałem na Androida takiego czegoĹ› (zdjÄ™cia robiÄ™ tabletem) nawet jest
tego sporo, ale kilka pierwszych które zainstalowałem działały podobnie,
że trzeba ustawić na statywie i podać interwał pstryknięć fotek. Co w
moim fasolowym filmie odpada. :-) Co jakiĹ› czas ktoĹ› pstryknie fotkÄ™ i
tak to wyglÄ…da.

Czyli idea jest taka, że coĹ› roĹ›nie, Ty odwiedzasz to coĹ› i pstrykasz
fotkę z ręki co jakiś czas. A potem ma być inne coś co zlepi te zdjęcia
w film i ma jeszcze pewnie zrobić jakiś stabiizator obrazu, czyli ta
fasolka ma być w tym samym miejscu?


Gdybym potrafił sam zrobić taki program, to tak by działał jak piszesz. :-)
Stabilizacja (w wersji gdzie zdjęcie jest robione tabletem lub
smartfonem) polegała by na nałożeniu poprzedniej fotki aby zgrać
wykonywany kadr.
W wersji pro morfing pomiędzy kadrami. :-)

Możesz spróbować najpierw złożyć te pojedyncze zdjÄ™cia w film (ja używam
ffmpeg ale to raczej hardkor), a potem znaleĽÄ‡ program, który
ustabilizuje taki film. Tu też Ci nie polecÄ™ nic przystÄ™pnego, bo sam
mam tylko Vegas Movie Studio, który to potrafi robić, ale tego musi być
sporo, bo wiÄ™kszoć wrzutów komórkowych na YT jest tak stabilizowana.

--
Marcin

9 Data: Maj 05 2018 22:42:19
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Marcin Debowski  writes:

Możesz spróbować najpierw złożyć te pojedyncze zdjÄ™cia w film (ja używam
ffmpeg ale to raczej hardkor), a potem znaleĽÄ‡ program, który
ustabilizuje taki film.

Raczej zrobiłbym to w "naturalnej" kolejnoĹ›ci - w przypadku użycia GIMPa
najprościej wczytać zdjęcia jako warstwy, następnie ręcznie (to tylko
kilkadziesiÄ…t zdjęć, ile potrzeba na zdjÄ™cie - 15 sekund?) nałożyć je na
siebie (którÄ…Ĺ› korekcjÄ… geometrii według potrzeby), przyciąć,
wyeksportować jako oddzielne zdjęcia, i następnie imagemagick,
ffmpeg -> .mp4 itp.

Stabilizacja "zmontowanego" .mp4, na moje oko, dałaby znacznie gorsze
efekty. To, co opisałem, to jest prawidłowa procedura, która BTW
sprawdziłaby siÄ™ dobrze także w przypadku "pro" (kwestia liczby zdjęć
i potrzeb wstÄ™pnej obróbki, kadrowania czy co to tam jest, i możliwoĹ›ci
zautomatyzowania tego).
--
Krzysztof Hałasa

10 Data: Maj 06 2018 00:12:29
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Marcin Debowski 

On 2018-05-05, Krzysztof Halasa  wrote:

Marcin Debowski  writes:

Możesz spróbować najpierw złożyć te pojedyncze zdjÄ™cia w film (ja używam
ffmpeg ale to raczej hardkor), a potem znaleĽÄ‡ program, który
ustabilizuje taki film.

Raczej zrobiłbym to w "naturalnej" kolejnoĹ›ci - w przypadku użycia GIMPa
najprościej wczytać zdjęcia jako warstwy, następnie ręcznie (to tylko
kilkadziesiÄ…t zdjęć, ile potrzeba na zdjÄ™cie - 15 sekund?) nałożyć je na
siebie (którÄ…Ĺ› korekcjÄ… geometrii według potrzeby), przyciąć,
wyeksportować jako oddzielne zdjęcia, i następnie imagemagick,
ffmpeg -> .mp4 itp.

Stabilizacja "zmontowanego" .mp4, na moje oko, dałaby znacznie gorsze
efekty. To, co opisałem, to jest prawidłowa procedura, która BTW
sprawdziłaby siÄ™ dobrze także w przypadku "pro" (kwestia liczby zdjęć
i potrzeb wstÄ™pnej obróbki, kadrowania czy co to tam jest, i możliwoĹ›ci
zautomatyzowania tego).

Jeśli to jest kilkadziesiąt zdjęć to wykonalne, ale co to za timelapse na
kilkudziesięciu zdjęciach? Przy np. 10klatek/s to ledwo kilka sekund
ogladania. Nie wiem czy warte zabawy.

--
Marcin

11 Data: Maj 06 2018 15:31:54
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Marcin Debowski  writes:

Jeśli to jest kilkadziesiąt zdjęć to wykonalne, ale co to za timelapse na
kilkudziesięciu zdjęciach? Przy np. 10klatek/s to ledwo kilka sekund
ogladania. Nie wiem czy warte zabawy.

Zakładam że to byłyby płynne przejĹ›cia, kilkadziesiÄ…t zdjęć to zupełnie
przyzwoita liczba (mniej też by pewnie wystarczyło). Jasne jest
chyba (?) że to nie miałoby być jedno zdjÄ™cie = jedna klatka.
--
Krzysztof Hałasa

12 Data: Maj 08 2018 00:57:15
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Marcin Debowski 

On 2018-05-06, Krzysztof Halasa  wrote:

Marcin Debowski  writes:

Jeśli to jest kilkadziesiąt zdjęć to wykonalne, ale co to za timelapse na
kilkudziesięciu zdjęciach? Przy np. 10klatek/s to ledwo kilka sekund
ogladania. Nie wiem czy warte zabawy.

Zakładam że to byłyby płynne przejĹ›cia, kilkadziesiÄ…t zdjęć to zupełnie
przyzwoita liczba (mniej też by pewnie wystarczyło). Jasne jest
chyba (?) że to nie miałoby być jedno zdjÄ™cie = jedna klatka.

To jak to sobie właĹ›ciwie wyobrażasz i co to sa te płynne przejĹ›cia?
Normalny, Ĺ›rednio dynamiczny film poklatkowy poniżej 10kl/s to już siÄ™
wizualnie rwie. No chyba, że róznice klatka-klatka sa praktycznie
żadne. Tu, robione z rÄ™ki, nawet ze stabilizacjÄ…, bedzie pewnie dużo
gorzej.

--
Marcin

13 Data: Maj 09 2018 21:27:37
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Marcin Debowski  writes:

To jak to sobie właĹ›ciwie wyobrażasz i co to sa te płynne przejĹ›cia?

No normalnie, jak siÄ™ robi animacjÄ™ w zwolnionym tempie, to jest wiele
możliwoĹ›ci zrobienia przejć. Film ma np. 25 albo 30 itp.
klatek/sekundÄ™, a materiał ma np. 1 kl/s albo mniej. Robi siÄ™ np. tak,
że właĹ›ciwe zdjÄ™cie jest przez połowÄ™ czasu (0,5 s - kilkanaĹ›cie klatek
filmu), następnie zdjęcie powoli zamienia się w następne (kolejne 0,5 s)
itd.

To doć podstawowa technika tak w ogóle, praktycznie zawsze robimy coĹ›
takiego, jeĹ›li seriÄ™ zdjęć chcemy zamienić w film. Chyba każdy program
do nieliniowego montażu ma takich efektów na pÄ™czki (chociaż te
najprostsze mogą być tu najlepsze).

Normalny, Ĺ›rednio dynamiczny film poklatkowy poniżej 10kl/s to już siÄ™
wizualnie rwie.

Google "telecine". Nie żebym dokładnie to tu proponował, ale zasada jest
podobna.

No chyba, że róznice klatka-klatka sa praktycznie
żadne. Tu, robione z rÄ™ki, nawet ze stabilizacjÄ…, bedzie pewnie dużo
gorzej.

Zakładam, że tych zdjęć jest mniej niż myĹ›lisz i że różnice miÄ™dzy nimi
sÄ… bardzo duże (zarówno w samej roĹ›linie, jak i w warunkach ich
wykonania, kÄ…tach itd). Dlatego zaproponowałem ujednolicenie sceny
np. w GIMPie (bardzo łatwe przy takiej liczbie zdjęć, i efekty powinny
być bardzo przyzwoite). OczywiĹ›cie moje założenia mogÄ… być mylne, autor
może wyjaĹ›nić szczegóły.

Stabilizacja nie ma tu żadnego zastosowania, poza eliminacjÄ… poruszeĹ„.
--
Krzysztof Hałasa

14 Data: Maj 10 2018 00:47:27
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Marcin Debowski 

On 2018-05-09, Krzysztof Halasa  wrote:

Marcin Debowski  writes:

To jak to sobie właĹ›ciwie wyobrażasz i co to sa te płynne przejĹ›cia?

No normalnie, jak siÄ™ robi animacjÄ™ w zwolnionym tempie, to jest wiele
możliwoĹ›ci zrobienia przejć. Film ma np. 25 albo 30 itp.
klatek/sekundÄ™, a materiał ma np. 1 kl/s albo mniej. Robi siÄ™ np. tak,
że właĹ›ciwe zdjÄ™cie jest przez połowÄ™ czasu (0,5 s - kilkanaĹ›cie klatek
filmu), następnie zdjęcie powoli zamienia się w następne (kolejne 0,5 s)
itd.

No to wygląda jak morfowanie/blendowanie. Z takim czymś to sie często
borykam w nieco innej sytuacji gdy mam zrobiony film np. 24kl/s i chcÄ™
to zamienić na 25kl/s.

To doć podstawowa technika tak w ogóle, praktycznie zawsze robimy coĹ›
takiego, jeĹ›li seriÄ™ zdjęć chcemy zamienić w film. Chyba każdy program
do nieliniowego montażu ma takich efektów na pÄ™czki (chociaż te
najprostsze mogą być tu najlepsze).

Nadal nie wykluczone, ze czegoĹ› nie rozumiem, ale generalnie nie mam za
dużo doĹ›wiadczenia z robieniem filmów poklatkowych z kilkudziesiÄ™ciu
klatek. To co zwykle robiÄ™ to dostosowujÄ™ czÄ™stotliwoć robienia zdjęć
do planowanej dynamiki zmian (o ile siÄ™ da) i długoĹ›ci filmu.
Przykładowo, chodzÄ… mi w tej chwili 3 aparaty "pogodowe", które generuje
4-5tys zdjęć dziennie, każdy. To sie przekłada na te 3 min filmu,
25kl/s.

Normalny, Ĺ›rednio dynamiczny film poklatkowy poniżej 10kl/s to już siÄ™
wizualnie rwie.

Google "telecine". Nie żebym dokładnie to tu proponował, ale zasada jest
podobna.

I to sie robi takim zwykłym 2:2, 2:3 puldown i daje to zadowalajÄ…ce efekty?

No chyba, że róznice klatka-klatka sa praktycznie
żadne. Tu, robione z rÄ™ki, nawet ze stabilizacjÄ…, bedzie pewnie dużo
gorzej.

Zakładam, że tych zdjęć jest mniej niż myĹ›lisz i że różnice miÄ™dzy nimi
sÄ… bardzo duże (zarówno w samej roĹ›linie, jak i w warunkach ich
wykonania, kÄ…tach itd). Dlatego zaproponowałem ujednolicenie sceny
np. w GIMPie (bardzo łatwe przy takiej liczbie zdjęć, i efekty powinny
być bardzo przyzwoite). OczywiĹ›cie moje założenia mogÄ… być mylne, autor
może wyjaĹ›nić szczegóły.

Stabilizacja nie ma tu żadnego zastosowania, poza eliminacjÄ… poruszeĹ„.

No jeśli to jest morfowanie-blendowanie to ok, rozumiem.

--
Marcin

15 Data: Maj 10 2018 17:36:56
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: J.F. 

Użytkownik "Marcin Debowski"  napisał w wiadomoĹ›ci grup On 2018-05-09, Krzysztof Halasa  wrote:

Marcin Debowski  writes:
To jak to sobie właĹ›ciwie wyobrażasz i co to sa te płynne przejĹ›cia?

No normalnie, jak siÄ™ robi animacjÄ™ w zwolnionym tempie, to jest wiele
możliwoĹ›ci zrobienia przejć. Film ma np. 25 albo 30 itp.
klatek/sekundÄ™, a materiał ma np. 1 kl/s albo mniej. Robi siÄ™ np. tak,
że właĹ›ciwe zdjÄ™cie jest przez połowÄ™ czasu (0,5 s - kilkanaĹ›cie klatek
filmu), następnie zdjęcie powoli zamienia się w następne (kolejne 0,5 s)
itd.

No to wygląda jak morfowanie/blendowanie. Z takim czymś to sie często
borykam w nieco innej sytuacji gdy mam zrobiony film np. 24kl/s i chcÄ™
to zamienić na 25kl/s.

Hm, przy 24 - 25 kl/s to chyba nie ma co zmieniac, chyba ze bardzo chcesz synchronizm utrzymac.

Za to jak u zrodla jest 1kl/s to faktycznie trzeba...

Nadal nie wykluczone, ze czegoĹ› nie rozumiem, ale generalnie nie mam za
dużo doĹ›wiadczenia z robieniem filmów poklatkowych z kilkudziesiÄ™ciu
klatek. To co zwykle robiÄ™ to dostosowujÄ™ czÄ™stotliwoć robienia zdjęć
do planowanej dynamiki zmian (o ile siÄ™ da) i długoĹ›ci filmu.
Przykładowo, chodzÄ… mi w tej chwili 3 aparaty "pogodowe", które generuje
4-5tys zdjęć dziennie, każdy. To sie przekłada na te 3 min filmu,
25kl/s.

No i to wystarczy pokazac klatka po klatce.
Jak jednak nie masz automatu, ktory robi zdjecie co sekunde, tylko robisz raz dziennie, i chcesz z tego przynajmniej 30s filmu, to trzeba..

J.

16 Data: Maj 10 2018 19:12:29
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Marcin Debowski  writes:

No to wygląda jak morfowanie/blendowanie. Z takim czymś to sie często
borykam w nieco innej sytuacji gdy mam zrobiony film np. 24kl/s i chcÄ™
to zamienić na 25kl/s.

Nie spotkałem siÄ™ z innÄ… metodÄ… robienia tego niż przez zwykłe
przyspieszenie odtwarzania i resampling audio (połÄ…czony ew. z korektÄ…
(przesunięciem) widma dzwięku (pitch correction)).
W każdym razie tak siÄ™ załatwia filmy kinowe, to właĹ›nie dlatego
w wersji m.in. EU sÄ… krótsze (nie napiszÄ™ że PAL, bo z PAL to tam jest
głównie frame rate, ale potocznie tak siÄ™ mówi - PAL i NTSC).

Przykładowo, chodzÄ… mi w tej chwili 3 aparaty "pogodowe", które generuje
4-5tys zdjęć dziennie, każdy. To sie przekłada na te 3 min filmu,
25kl/s.

No, tak oczywiĹ›cie też można zrobić, ale rozumiem, że to nie jest obecny
przypadek, no i takie coĹ› wymaga dużo wiÄ™cej zachodu.

Google "telecine". Nie żebym dokładnie to tu proponował, ale zasada jest
podobna.

I to sie robi takim zwykłym 2:2, 2:3 puldown i daje to zadowalajÄ…ce
efekty?

To jest zwykła, standardowa procedura. Jasne że teoretycznie lepiej
robić zdjÄ™cia (i montaż itd) 600 FPS progressive i wtedy niczego
podobnego nie potrzebowalibyĹ›my. KiedyĹ› może tak bÄ™dzie (modulo iloć
Ĺ›wiatła w obiektywach).

Tzn. od momentu pojawienia siÄ™ telewizorów LCD i plazmowych (a także
kineskopowych z podwajaniem itp. częstotliwości odchylania - "100 Hz")
dochodzi tu jeszcze problem taki, że obraz jest wyĹ›wietlany
progresywnie, wiÄ™c cały ten przeplot to jest trochÄ™ zawracanie głowy.
WłaĹ›ciwie lepiej byłoby nie robić deinterlacingu w TV, tylko połÄ…czyć
telecine i deinterlacing w masteringu (czy co to tam jest - od czasów
DVD tak siÄ™ czÄ™sto robi z filmami na płytach, chociaż bez dwukrotnego
zwiększenia frame rate). No ale inercja w przemyśle.

W gruncie rzeczy, o ile rozumiem przeniesienie interlacingu do kolorowej
TV (z B&W), o tyle nie powinno to mieć miejsca w jakiejkolwiek TV
cyfrowej. No i wyglÄ…da na to, że to w koĹ„cu całkiem umrze.

To tak na marginesie.
--
Krzysztof Hałasa

17 Data: Maj 11 2018 00:39:27
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Marcin Debowski 

On 2018-05-10, Krzysztof Halasa  wrote:

Marcin Debowski  writes:

No to wygląda jak morfowanie/blendowanie. Z takim czymś to sie często
borykam w nieco innej sytuacji gdy mam zrobiony film np. 24kl/s i chcÄ™
to zamienić na 25kl/s.

Nie spotkałem siÄ™ z innÄ… metodÄ… robienia tego niż przez zwykłe
przyspieszenie odtwarzania i resampling audio (połÄ…czony ew. z korektÄ…
(przesunięciem) widma dzwięku (pitch correction)).
W każdym razie tak siÄ™ załatwia filmy kinowe, to właĹ›nie dlatego
w wersji m.in. EU sÄ… krótsze (nie napiszÄ™ że PAL, bo z PAL to tam jest
głównie frame rate, ale potocznie tak siÄ™ mówi - PAL i NTSC).

Problem wystepuje. Nie potrafiÄ™ powiedziec czy przy powaznych
zastosowaniach komercyjnych, ale przy amatorskich jest dośc realny,
wystarczy, że ma siÄ™ aparaty/kamery z różnych regionów (systemów).

Mam np. takiego Olympusa TG-2, który potrafi tylko 60/30fps. Pozostały
sprzet to w większości 50/25fps. I jak to teraz porządnie razem
zmontować bez utraty jakoĹ›ci? TaĹ„sze programy po prostu pominÄ… co którÄ…Ĺ›
klatkÄ™. W scenach z płynnym, powolnym ruchem bÄ™dzie to koszmar.

Ostatni raz sprawdzałem z 5 lat temu, ale było dostÄ™pne oprogramoanie
robiÄ…ce takie rzeczy. Kosztowało sporo (kilkaset $ i w górÄ™). Z bardziej
przystepnych, jedyny, który jakoĹ› sobie (podobno) z tym radził, to
Applowski Compressor, dostepny wyłÄ…cznie na OSX a i z nim nie udało mi
siÄ™ uzyskać aż tak zadawalajÄ…cych wyników.

--
Marcin

18 Data: Maj 13 2018 00:19:34
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Marcin Debowski  writes:

Mam np. takiego Olympusa TG-2, który potrafi tylko 60/30fps. Pozostały
sprzet to w większości 50/25fps. I jak to teraz porządnie razem
zmontować bez utraty jakoĹ›ci? TaĹ„sze programy po prostu pominÄ… co którÄ…Ĺ›
klatkÄ™. W scenach z płynnym, powolnym ruchem bÄ™dzie to koszmar.

Owszem, to jest problem i w gruncie rzeczy nie da siÄ™ go naprawdÄ™ dobrze
rozwiązać.
JakimĹ› rozwiÄ…zaniem jest zmiana parametrów w locie, ale nie wszystkie
urządzenia / programy radzą sobie z tym. Gorzej, jeśli trzeba
wyprodukować coś w wersjach 25 i 30 FPS. Z drugiej strony, sprzęt
120 FPS (jakiĹ›) jest dostÄ™pny od pewnego czasu, da siÄ™ z tego ładnie
zrobić 25p (24p z lekkim rozciągnięciem i audio pitch correction) oraz
30p.

Ostatni raz sprawdzałem z 5 lat temu, ale było dostÄ™pne oprogramoanie
robiÄ…ce takie rzeczy. Kosztowało sporo (kilkaset $ i w górÄ™). Z bardziej
przystepnych, jedyny, który jakoĹ› sobie (podobno) z tym radził, to
Applowski Compressor, dostepny wyłÄ…cznie na OSX a i z nim nie udało mi
siÄ™ uzyskać aż tak zadawalajÄ…cych wyników.

Zasadniczo cena nie gra tu wielkiej roli, bo to kwestia teoretyczna -
nie ma naprawdÄ™ dobrego algorytmu dla ogólnego zastosowania.
--
Krzysztof Hałasa

19 Data: Maj 18 2018 14:48:35
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Piotrne 

W dniu 2018-05-11 o 02:39, Marcin Debowski pisze:

Mam np. takiego Olympusa TG-2, który potrafi tylko 60/30fps. Pozostały
sprzet to w większości 50/25fps. I jak to teraz porządnie razem
zmontować bez utraty jakoĹ›ci? TaĹ„sze programy po prostu pominÄ… co którÄ…Ĺ›
klatkÄ™. W scenach z płynnym, powolnym ruchem bÄ™dzie to koszmar.

Ostatni raz sprawdzałem z 5 lat temu, ale było dostÄ™pne oprogramoanie
robiÄ…ce takie rzeczy. Kosztowało sporo (kilkaset $ i w górÄ™). Z bardziej
przystepnych, jedyny, który jakoĹ› sobie (podobno) z tym radził, to
Applowski Compressor, dostepny wyłÄ…cznie na OSX a i z nim nie udało mi
siÄ™ uzyskać aż tak zadawalajÄ…cych wyników.

Do konwersji fps używałem AviSynth z różnymi pluginami. Przerabiałem
stare filmy z kamery PAL z 576i50 (576 linii, 50 obrazów na sekundÄ™
z przeplotem - czyli każdy z 50 ma połowÄ™ linii) na 720p60 (720 linii,
w każdym obrazie wszystkie linie).

Przykłady wysłane na YT (trzeba upewnić siÄ™, że wyĹ›wietla w trybie 720p60):
  https://youtu.be/AjYxHfMZJaU
  https://youtu.be/tHiLMcznuR4

Konwersja jest staranna, tzn. najpierw usuwa siÄ™ przeplot uzyskujÄ…c 576p50,
potem interpoluje siÄ™ 50 fps do 60 fps przez wykrywanie ruchu obiektów
i generowanie brakujÄ…cych ramek (ruchome obiekty sÄ… na tych wygenerowanych
kadrach w pozycjach pośrednich), potem skaluje się do 720 linii (inaczej
YouTube zmniejszy obraz do 480 linii). Jest to czasochłonna operacja,
trwa nawet kilka razy dłużej niż przerabiany film.

P.

20 Data: Maj 19 2018 14:51:52
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Piotrne  writes:

Konwersja jest staranna, tzn. najpierw usuwa siÄ™ przeplot uzyskujÄ…c 576p50,
potem interpoluje siÄ™ 50 fps do 60 fps przez wykrywanie ruchu obiektów
i generowanie brakujÄ…cych ramek (ruchome obiekty sÄ… na tych wygenerowanych
kadrach w pozycjach pośrednich), potem skaluje się do 720 linii (inaczej
YouTube zmniejszy obraz do 480 linii).

Można tak robić, ale wiÄ…że siÄ™ to ze stratÄ… jakoĹ›ci (w porównaniu do
oryginalnego 704/720x576 50i). Artefakty są widoczne oczywiście przy
ruchu - powstajÄ… "cienie". Z tym, że może dla youtuba nie ma lepszej
możliwoĹ›ci, nie wiem. Akurat tu wyszło nieĽle moim zdaniem.

W każdym razie generalnie lepiej zostawić materiał w formacie, w jakim
jest, i wszelkie operacje przeprowadzać dopiero podczas wyświetlania -
nie trzeba wtedy robić zmiany szybkości (obecny sprzęt potrafi zwykle
pracować z dowolną szybkością wyświetlania), potrzebny jest tylko
deinterlacing z podwojeniem FPS + (tylko jeden) upscaling.

Jest to czasochłonna operacja,
trwa nawet kilka razy dłużej niż przerabiany film.

To akurat jest bardzo bardzo szybko :-)
--
Krzysztof Hałasa

21 Data: Maj 19 2018 18:32:07
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Piotrne 

W dniu 2018-05-19 o 14:51, Krzysztof Halasa pisze:

W każdym razie generalnie lepiej zostawić materiał w formacie, w jakim
jest, i wszelkie operacje przeprowadzać dopiero podczas wyświetlania -
nie trzeba wtedy robić zmiany szybkości (obecny sprzęt potrafi zwykle
pracować z dowolną szybkością wyświetlania), potrzebny jest tylko
deinterlacing z podwojeniem FPS + (tylko jeden) upscaling.

OczywiĹ›cie oryginalnego materiału nie niszczÄ™. Do oglÄ…dania na telewizorze
nadaje siÄ™ bardzo dobrze. Ale po wysłaniu takiego nagrania na YouTube
zauważalnie spada jakoć: przeprowadzana jest bardzo prosta konwersja
na 30 fps przez powielanie niektórych ramek (czasem w dziwny, nierównomierny
sposób) i obraz jest pomniejszany do 480 linii. Jedyne rozwiÄ…zanie
to przerobienie filmu lepszymi metodami przed wysłaniem.

Przy poprawnej konwersji 50 fps -> 60 fps "cienie" nie powstajÄ….
To nie jest nakładanie / przenikanie sÄ…siednich kadrów, tylko wykrywanie
ruchu obiektów i generowanie poĹ›rednich obrazów przez wyznaczenie
pozycji obiektów w "miÄ™dzyczasie". Wykorzystywane sÄ… m.in. te same
biblioteki, co przy stabilizacji drgań obrazu na podstawie analizy
jego treĹ›ci. Przy prawidłowym wykrywaniu ruchu możliwe jest dowolne
zwiększanie fps.

Poniżej - skrypt dla AviSynth wykonujÄ…cy konwersjÄ™ PAL -> 720p60.
Znalazłem kiedyĹ› tutaj:
  http://forum.doom9.org/archive/index.php/t-138285.html
i uzupełniłem o ładowanie niezbÄ™dnych pluginów (których trzeba poszukać
samodzielnie):

# start
# oryginalny film: DV PAL 720x576 4:3 50fps z przeplotem (interlaced)
# docelowy: 720p60 (720 linii, 4:3, 60 fps bez przeplotu)
PluginPath = "c:\Programy\AviSynth\plugins\"
LoadPlugin(PluginPath+"nnedi3.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"masktools2-25.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"RemoveGrain.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"gradfun2db.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"AddGrainC.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"SmoothDeinterlacer.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"mt_masktools-26.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"nnedi3.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"mvtools2.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"nnedi2.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"dfttest.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"VerticalCleanerSSE2.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"nnedi.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"FFT3DFilter.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"TDeint.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"EEDI2.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"RepairSSE2.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"RemoveGrainSSE2.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"SSE2Tools.dll")
Import(PluginPath+"LimitedSharpenFaster.avsi")
Import(PluginPath+"GradFunkMirror.avsi")
Import(PluginPath+"QTGMC-3.32.avsi")
LoadPlugin(PluginPath+"svpflow1.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"svpflow2.dll")
LoadPlugin(PluginPath+"mvtools2.dll")
Import(PluginPath+"TempGaussMC_beta2.avsi")
Import(PluginPath+"InterFrame2.avsi")
directshowsource("Naganie_PAL_z_kamery_DV.avi")
#AssumeTFF()
AssumeBFF()
ConvertToYV12()
QTGMC( Preset="Slow" )
USS(960,720)
#Addborders(160,0,160,0)
#USS(1280,720)
Cores=2
SetMemoryMax(512)
#SetMTMode(3,Cores)
InterFrame(Cores=Cores,NewNum=60000, NewDen=1000)
Subtitle("2001-01-01  11:41:33", 40,650,90,119,"Arial",40,$ffffff)
Subtitle("2001-01-01  11:41:34", 40,650,120,149,"Arial",40,$ffffff)
Subtitle("Nagrał Piotr Fabian", 40,650,180,210,"Arial",40,$ffffff)
###
### function Ultimate Super Sample : USS()
### by LaTo INV.
###
### Need : nnedi, limitedsharpenfaster, gradfunkmirror, addgrain
###
### USS(input, ox, oy, PP1, PP2, PP3)
### ox = destination width
### oy = destination height
### PP1 = "Limited Sharpen Faster" post-processing
### PP2 = "GradFun2DB" post-processing
### PP3 = "Add Grain" post-processing
###
### Default : USS(last, 1280, 720, 100, 1.2, 5)
###

function USS(clip input, int "ox", int "oy", int "PP1", float "PP2", int "PP3") {
ox = default(ox, 1280)
oy = default(oy, 720)
PP1 = default(PP1, 100)
PP2 = default(PP2, 1.2)
PP3 = default(PP3, 5)
ix = input.width
iy = input.height
scaleX = ceil(float(ox)/float(2 * ix))*2
scaleY = ceil(float(oy)/float(2 * iy))*2
scale = scaleX > scaleY ? scaleX : scaleY
upscale2 = scale > 1 ? input
\ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=1).turnleft()
\ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=0).turnright()
\ : input
upscale4 = scale > 2 ? upscale2
\ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=1).turnleft()
\ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=0).turnright()
\ : upscale2
upscale8 = scale > 4 ? upscale4
\ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=1).turnleft()
\ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=0).turnright()
\ : upscale4
upscale16 = scale > 8 ? upscale8
\ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=1).turnleft()
\ .nnedi3(dh=true,Y=true,U=true,V=true,field=0).turnright()
\ : upscale8
process = upscale16
\ .LimitedSharpenFaster(ss_x=1.0,ss_y=1.0,strength=PP1)
\ .gradfunkmirror(PP2)
\ .addgrain(PP3,0,0)
output = process.spline36resize(ox,oy)
return output
}
###





P.

22 Data: Maj 20 2018 03:25:57
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Piotrne  writes:

OczywiĹ›cie oryginalnego materiału nie niszczÄ™.

Tego nie miałem zamiaru sugerować :-)

Przy poprawnej konwersji 50 fps -> 60 fps "cienie" nie powstajÄ….

Sprawdziłem na pierwszym linku który podałeĹ›, przy szybkim ruchu muszÄ…
powstawać i powstajÄ…. Przecież tych informacji tam nie ma i bardzo
często nie ma ich skąd wziąć (np. z innych klatek). Jeśli np. obiekt
obraca się w czasie ruchu, to co algorytm ma zrobić?

Przy prawidłowym wykrywaniu ruchu możliwe jest dowolne
zwiększanie fps.

W animacjach może. ZresztÄ… co tu mówić o interpolacji, jeĹ›li artefakty
pojawiajÄ… siÄ™ nawet w deinterlacingu, i to w normalnej, komercyjnej
produkcji.

Przy zwiÄ™kszaniu np. 25 lub 30 -> 60 FPS problem jest o tyle mały, że
materiał Ľródłowy jest wzglÄ™dnie stacjonarny (25 FPS to wciÄ…ż jest doć
szybko). Człowiek praktycznie nie widzi krótkich artefaktów (trwajÄ…cych
np. 1/60 s). Nawet 24 FPS jest normalnie wystarczajÄ…ce.

Faktem jest, że taki film po konwersji wyglÄ…da ładniej niż gdyby
oryginalny film wyświetlać z 25 FPS (pseudo p, bez usunięcia przeplotu)
na wyĹ›wietlaczu 60p, ale nie można tego porównywać do nagrania z kamery
np. 720x576p60.
--
Krzysztof Hałasa

23 Data: Maj 21 2018 11:55:11
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: radekp@konto.pl 

Fri, 18 May 2018 14:48:35 +0200, w  Piotrne
 napisał(-a):

i generowanie brakuj±cych ramek (ruchome obiekty s± na tych wygenerowanych
kadrach w pozycjach po¶rednich), potem skaluje się do 720 linii (inaczej
YouTube zmniejszy obraz do 480 linii). Jest to czasochłonna operacja,

Szczerze mówi±c jak już upscalujesz, to raczej lepiej na 1080p --
szczegóły/przej¶cia powinny lepiej się odwzorować.

24 Data: Maj 21 2018 11:53:48
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: radekp@konto.pl 

Fri, 18 May 2018 14:48:35 +0200, w  Piotrne
 napisał(-a):

Konwersja jest staranna, tzn. najpierw usuwa się przeplot uzyskuj±c 576p50,
potem interpoluje się 50 fps do 60 fps przez wykrywanie ruchu obiektów

Ale po co zmieniasz liczbę klatek? To dosyć fajny sposób, ale na zepsucie
ruchu.

25 Data: Maj 23 2018 00:59:13
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Marcin Debowski 

On 2018-05-18, Piotrne  wrote:

Do konwersji fps używałem AviSynth z różnymi pluginami. Przerabiałem
stare filmy z kamery PAL z 576i50 (576 linii, 50 obrazów na sekundÄ™
z przeplotem - czyli każdy z 50 ma połowÄ™ linii) na 720p60 (720 linii,
w każdym obrazie wszystkie linie).

Przykłady wysłane na YT (trzeba upewnić siÄ™, że wyĹ›wietla w trybie 720p60):
  https://youtu.be/AjYxHfMZJaU
  https://youtu.be/tHiLMcznuR4

Konwersja jest staranna, tzn. najpierw usuwa siÄ™ przeplot uzyskujÄ…c 576p50,
potem interpoluje siÄ™ 50 fps do 60 fps przez wykrywanie ruchu obiektów
i generowanie brakujÄ…cych ramek (ruchome obiekty sÄ… na tych wygenerowanych
kadrach w pozycjach pośrednich), potem skaluje się do 720 linii (inaczej
YouTube zmniejszy obraz do 480 linii). Jest to czasochłonna operacja,
trwa nawet kilka razy dłużej niż przerabiany film.

Odrobine widać ale i tak jestem pod wrażeniem. MuszÄ™ wypróbować przy
okazji.

--
Marcin

26 Data: Maj 06 2018 00:01:52
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: radekp@konto.pl 

Sat, 05 May 2018 22:42:19 +0200, w  Krzysztof Halasa
 napisał(-a):

Stabilizacja "zmontowanego" .mp4, na moje oko, dałaby znacznie gorsze
efekty. To, co opisałem, to jest prawidłowa procedura, która BTW

W±tpię czy taki poklatkowy film z ręki da się w ogóle wystabilizować (w stopniu
zadowalaj±cym).

W każdym b±dĽ razie można to też zrobić w VirtualDubie (filtr Deshaker do
¶ci±gnięcia).

27 Data: Maj 07 2018 22:17:28
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Sebastian BiaĹ‚y 

On 5/5/2018 9:28 AM, Marcin Debowski wrote:

 ale tego musi być
sporo, bo wiÄ™kszoć wrzutów komórkowych na YT jest tak stabilizowana.

YT miał (a może dalej ma) stabilizator.

Wiele kamerek sportowych ma softwareowy w czasie rzeczywistym.

Co najmniej jeden telefon jaki miałem w reku miał, ale nie pamiÄ™tam co to było.

Innymi słowy może być tak że ta stabilizacja nigdy nie widziała softu na pececie.

28 Data: Maj 08 2018 00:52:44
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Marcin Debowski 

On 2018-05-07, Sebastian Biały  wrote:

On 5/5/2018 9:28 AM, Marcin Debowski wrote:
 ale tego musi być
sporo, bo wiÄ™kszoć wrzutów komórkowych na YT jest tak stabilizowana.

YT miał (a może dalej ma) stabilizator.

Wiele kamerek sportowych ma softwareowy w czasie rzeczywistym.

Co najmniej jeden telefon jaki miałem w reku miał, ale nie pamiÄ™tam co
to było.

Innymi słowy może być tak że ta stabilizacja nigdy nie widziała softu na
pececie.

Widziała, widziała. Wymieniem nawet. Jest np. w pakiecie Vegas. Trudno
uwierzyć, ze nie ma czagoś darmowego/tańszego.

--
Marcin

29 Data: Maj 05 2018 15:20:07
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Robert Tomasik 

W dniu 05-05-18 o 08:26, Robert Wańkowski pisze:

Gdybym potrafił sam zrobić taki program, to tak by działał jak piszesz. :-)
Stabilizacja (w wersji gdzie zdjęcie jest robione tabletem lub
smartfonem) polegała by na nałożeniu poprzedniej fotki aby zgrać
wykonywany kadr.
W wersji pro morfing pomiędzy kadrami. :-)

Ja bym obok tej roĹ›linki umieĹ›cił jakieĹ› znaczniki, które póĽniej
posłużyłyby do ustawienia kolejnych zdjęć dokładnie w tym samym miejscu.
Dwa powinny wystarczyć. Potem, to można wstÄ™pnie w gifa animowanego
połÄ…czyć. Potem kadrujesz znaczniki i coĹ›, co gif-a zamieni na film.

30 Data: Maj 05 2018 22:46:08
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Robert Tomasik  writes:

Ja bym obok tej roĹ›linki umieĹ›cił jakieĹ› znaczniki, które póĽniej
posłużyłyby do ustawienia kolejnych zdjęć dokładnie w tym samym miejscu.
Dwa powinny wystarczyć.

Tak z praktyki, to sugeruje użycie czterech, w każdym rogu jeden
(np. krzyżyki).
Ale w tym przypadku to pewnie mało praktyczne (możliwoć przesuwania).
No i chyba za póĽno.

Potem, to można wstÄ™pnie w gifa animowanego
połÄ…czyć. Potem kadrujesz znaczniki i coĹ›, co gif-a zamieni na film.

GIF - max 256 kolorów (paleta)? No nie wiem. PrzyznajÄ™, że GIFami nie
zajmujÄ™ siÄ™ od czasu pojawienia siÄ™ PNG i JPEGów, to pewnie bÄ™dzie ze
20 lat.
--
Krzysztof Hałasa

31 Data: Maj 05 2018 22:31:38
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Krzysztof Halasa 

Robert WaĹ„kowski  writes:

Szukałem na Androida takiego czegoĹ› (zdjÄ™cia robiÄ™ tabletem) nawet
jest tego sporo, ale kilka pierwszych które zainstalowałem działały
podobnie, że trzeba ustawić na statywie i podać interwał pstryknięć
fotek. Co w moim fasolowym filmie odpada. :-) Co jakiĹ› czas ktoĹ›
pstryknie fotkÄ™ i tak to wyglÄ…da.

Android to jest raczej hard core :-)
Na pececie jednak zrobienie takich rzeczy jest dużo łatwiejsze. Choćby
różnica wymiarów typowego monitora PC i tabletowego wyĹ›wietlacza. Wiem,
można mysz podłÄ…czyć do tabletu. No i pecet zwykle ma "nieco" mocniejszy
procesor i wiÄ™cej RAMu, to jest zupełnie inna jakoć pracy (aczkolwiek
przy tak prostym zadaniu to może nie mieć znaczenia).
--
Krzysztof Hałasa

32 Data: Maj 05 2018 22:58:17
Temat: Re: Film poklatkowy
Autor: Piotrne 

W dniu 2018-05-04 o 16:16, Robert Wańkowski pisze:

KtoĹ› zna i poleci coĹ› do złożenia zdjęć, aby powstał film?

Składanie kadrów w film bardzo prosto robi siÄ™ darmowym VirualDub-em.
Kolejne obrazy należy nazwać np. 0001.png, 0002.png itd., a nastÄ™pnie
otworzyć jako sekwencjÄ™ obrazów: File / Open video file / Image sequence
(wskazuje siÄ™ pierwszy obraz, np. 0001.png). Potem File / Save as AVI.
Można oczywiĹ›cie ustawić kodek (Video / Compression), zmienić fps
(Video / Frame Rate). Uwaga: obrazy muszÄ… być dokładnie tej samej
wielkości (w pikselach).

Wyrównywanie to wiÄ™kszy problem. Najlepiej byłoby wyeliminować problem
"u Ľródła", tzn. użyć jakiegoĹ› statywu przymocowanego na stałe.
JeĹ›li siÄ™ nie da - pozostaje rÄ™czne wyrównywanie kadr po kadrze
albo liczenie na automatyczną korektę drgań filmu. Do ręcznego mogą
nadawać siÄ™ programy typu Stereomaker. WłaĹ›ciwie służy on
do przygotowywania zdjęć 3D. Ale jego funkcji ręcznego dopasowywania
dwóch zdjęć: obrotów, skalowania, przesuwania (z podglÄ…dem na żywo
obu półprzeĽroczystych zdjęć) można użyć też do dopasowywania
zwykłych zdjęć.

P.

Film poklatkowy



Grupy dyskusyjne