Grupy dyskusyjne   »   FAQbot wersja 3.31

FAQbot wersja 3.31



1 Data: Wrzesien 12 2015 14:04:08
Temat: FAQbot wersja 3.31
Autor: Magic 

===FAQ grupy dyskusyjnej pl.rec.motocykle===

Wersja 3.31
Ostatnia aktualizacja: 12.09.2015

Pamięci An O - Andrzeja Owczuka.

**Spis treƛci:**
Wprowadzenie.
Rozdział I - Netykieta grupy pl.rec.motocykle.
Rozdział II - Jaki motocykl kupić?
Rozdział III - Co założyć? Ubiory, kaski, akcesoria.
Rozdział IV - Porady natury ogólnej.

**Wprowadzenie.**

DISCLAIMER - NIE JESTEƚ NA PODSTRONIE PORTALU ƚCIGACZ.PL. pl.rec.motocykle jest grupą news działającą od kilkunastu lat. Portal ƚcigacz.pl używa jedynie bramki umożliwiającej komunikację między grupą a użytkownikami swojego portalu. Jeƛli więc przychodzisz z portalu ƚcigacz.pl jesteƛ tu goƛciem i nalegamy, byƛ stosował się do poniższych sugestii.

FAQ - skrót od Frequently Asked Questions zawiera zbiór odpowiedzi na najczęƛciej zadawane na grupie dyskusyjnej pl.rec.motocykle pytania. Zanim podzielisz się publicznie nurtującym Cię problemem sprawdŒ czy czasem wczeƛniej nie został rozwiązany, a odpowiedŒ znajduje się w niniejszym opracowaniu lub pod którymƛ z podanych niżej, a bardzo przydatnych adresów:

http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj pełna wersja FAQ
http://www.google.pl/ najpopularniejsza wyszukiwarka
http://www.scigacz.pl/ serwis internetowy dla motocyklistów wszelkiej maƛci
http://www.motocaina.pl/ kobiecy portal motoryzacyjny

Informacji możesz też szukać na stronach mniej lub bardziej związanych z naszą grupą:

http://www.riders.pl/ strona prowadzona przez MadMaxa
http://lublin.riders.pl/forum/ spuƛcizna po lubelskim odłamie PRM

Inne ciekawe miejsca w sieci:
http://www.forum.motocyklistow.pl/
http://www.skutery.net/
http://www.bikez.com/ - katalog motocykli on-line

Opinie i uwagi nt. zawartoƛci i działania FAQ należy kierować do Magica pod adres  który obecnie zajmuje się redagowaniem działu FAQ na stronie http://www.riders.pl/ . Tam też znajdują się odpowiedzi na pytania wymagające okresowej aktualizacji: adresy sklepów, knajp, serwisów, procedury sprowadzania i rejestracji motocykla itp. Niniejsze FAQ jest obecnie pomyƛlane jako wprowadzenie nowej grupowiczki/nowego grupowicza w ƛwiat obyczajów panujących w naszej doæ luŒnej, ale sympatycznej i zżytej rodzinie, a powstało na podstawie wygłoszonych na forum grupy opinii, które można uznać za miarodajne i nie kontrowersyjne. Wielkie i serdeczne podziękowania należÄ… się wszystkim, którzy swoimi uwagami przyczynili się do powstania i ciągłego udoskonalania tego opracowania.

Autor oryginalnej wersji: Jacek RóżaƄski
Aktualizował: Maciej "Magic" Sajecki

**Rozdział 1. Netykieta pl.rec.motocykle.**

1.1 Nieprzestrzeganie netykiety jest przyczyną częstych napięć i zgrzytów nawet na tak przyjaznej grupie dyskusyjnej jak ta. Pomni przykrych doƛwiadczeƄ chcielibyƛmy ich uniknąć w przyszłoƛci. W tym celu każdy nowy grupowicz zobowiązany jest do zapoznania się z zasadami netykiety w Sieci. Można ją znaleŒÄ‡ np. na http://republika.pl/orzechp/netykieta.html .

1.2 Grupowicz w trosce o czytelnoæ swej wypowiedzi i przez szacunek dla innych użytkowników powinien zwrócić szczególną uwagę na następujące zagadnienia:
- obcinać cytowane listy pozostawiając jedynie autora i fragment tekstu, do którego odnosi się komentarz. Komentować należy POD cytatem;
- podpisywać swoje posty. Podpis, czyli sygnaturka lub sig, w pierwszej linijce powinien mieć tzw. delimiter, czyli dwa myƛlniki i spację. Czytnik rozpoznaje wtedy, że ma do czynienia z podpisem i nie umieszcza go w cytowanym tekƛcie. Sig powinien mieć 4 linijki max (+ delimiter);
- powstrzymywać się od nadmiernego rozwlekania wątków nie związanych z tematyką grupy lub odbiegających od tematu w pierwszym poƛcie w wątku;
- powstrzymywać się od publicznego prowadzenia dwustronnych rozmów, które nie interesują innych czytelników, a które muszą ƛciągać;
- powstrzymywać się przed szerzeniem tzw. SPAMu, czyli wysyłaniu wiadomoƛci o zerowej zawartoƛci informacyjnej i humorystycznej;
- trzykrotnie zastanowić się przed wysłaniem spłodzonego posta, bo chociaż bardzo bawi on autora, niekoniecznie musi bawić jego czytelników.
Jak mawia nasz kolega Pietrasik "Nie masz nic do powiedzenia to nie pisz";
- NIE wysyłać postów w HTML;
- do dobrego tonu należy uważanie na ortografię i interpunkcję. WypowiedŒ, sama w sobie interesująca, a napisana z bykami w co drugim słowie, chaotycznie i bez znaków przestankowych w odpowiednich miejscach, staje się nieczytelna czy wręcz irytująca. Epistolografia to trudna sztuka, wiem :) Dlatego m.in. namawiamy do przeczytania posta PRZED wysłaniem, można wtedy wychwycić błÄ™dy i je poprawić.

Kolejna kwestia to używanie polskich "ogonków". Pozostawiamy to Twojemu wyborowi, jeƛli zdecydujesz, że chcesz pisać przy pomocy polskich liter pamiętaj o ustawieniu kodowania znaków na standard ISO 8859-2. Z drugiej strony, nieuzywanie polskich liter ulatwia czytanie grupy przez naszych kolegow rozsianych po swiecie, ktorzy nie zawsze moga ustawic na swoich komputerach wlasciwe kodowanie znakow.

Następna sprawa - tematy postów i właƛciwe ich konstruowanie. Podeprę się tu tekstem Ɓukasza Spychalskiego:

"Pojawilo sie ostatnio sporo pytan z fatalnie dobranymi tematami - ze
wymienie tylko np. "Romet - wazne", "125 :P", "Zapytanie" czy "Suzuki
Hayabusa".

Autorzy tych watkow najwyrazniej nie zdaja sobie sprawy, ze przewazajaca
wiekszosc sposrod wielu tysiecy czytelnikow grupy najpierw sciaga same
tematy, a dopiero potem tresci interesujacych ich postow.[...] Nie zdaja sobie wreszcie
sprawy, ze wielu w ogole ignoruje watki o beznadziejnych tematach
rozpoczynane przez szeszej nikomu nie znanych autorow (co innego, gdy
np. Amil napisze "No i dupa" - frekwencja gwarantowana .

Tak wiec tematy watkow powinny zawierac w sobie wszystkie niezbedne do
podjecia decyzji o sciaganiu (badz nie) tresci postow informacje - dla
wspomnianych wyzej watkow moglyby byc to np: "Romet a licznik z WSK",
"co wybrac do codziennych dojazdow", " 125 - co wybrac", "Hayabusa a
PCII/PCIII - czy warto?".

Wlozcie wiec nieco wysilku w wymyslenie wlasciwego tematu - zwieksza to
szanse, ze ludzie, ktorzy mogliby wniesc cos ciekawego do dyskusji w ogole
do posta zajrza, a pozostalym oszczedza czasu i rozczarowan."

W tematach warto też używać skrótów informujących o zawartoƛci posta np.:
[TECH] - techniczne;
[INFO] - informacyjne, np. o zlotach, spotkaniach;
[SPAM][NTG] - tekst nie związany z tematyką grupy;
[KUPIE][SPRZEDAM] - ogłoszenia handlowe;
[ALLEGRO][EBAY] itp. - link do aukcji

W tych dwóch ostatnich przypadkach przyjęliƛmy zasadę, że ogłoszenia o charakterze handlowym dot. danego przedmiotu powinny być zamieszczane na grupie nie częƛciej niż raz w miesiącu. Nie chcemy po prostu traktowania grupy jak tablicy ogłoszeƄ.

Skoro jesteƛmy już przy skrótach, zapraszam do skorzystania z tego linka http://eredaktor.pl/teoria/akronimy-i-skroty-stosowane-w-komunikacji-internetowej/ .. Dzięki tej stronie wyrażenia takie jak IMHO,BTW,ZTCW i inne przestaną być czarną magią ;) Tutaj ograniczę się tylko do wyjaƛnienia różnicy między skrótami [NTG] i [OT], które są często (i błÄ™dnie) używane zamiennie. [NTG] oznacza Nie Ta Grupa, czyli tekst niezwiązany z tematyką grupy, np. link do filmiku podpatrzonego na grupie samochodowej albo pytanie o to gdzie wycentrować koło w rowerze (trafiają się i takie :). Natomiast [OT] oznacza Off Topic, czyli "bez związku z tematem" i jest używane, gdy w danym wątku dyskusja zejdzie nagle na inny temat.

I jeszcze jedna drażniąca kwestia - CAPS LOCK i wykrzykniki. Użycie wyłÄ…cznie wielkich liter jest w necie synonimem krzyku i ma podkreƛlać wagę danego przekazu, warto więc zarezerwować ten sposób pisania na WYJĄTKOWE okazje. Podobnie rzecz ma się z wykrzyknikami, zwłaszcza, gdy są umieszczane w temacie postu. Dana kwestia może być istotna dla piszącego, ale z perspektywy grupy jest banalna lub wręcz NTG (Nie Ta Grupa). Poza tym użycie wykrzykników lub wielkich liter w co drugim temacie powoduje, że trudno jest wyłapać w zalewie postów właƛnie TEN jeden istotny. Smutny, ale najlepszy przykład to sytuacja, w której ktoƛ informuje o wypadku grupowiczów. Wtedy często przywieramy wręcz do monitorów w oczekiwaniu na najƛwieższe informacje o stanie zdrowia, przyczynach, skutkach zdarzenia. Wtedy kwestia Twojego zepsutego amortyzatora albo tego, że leciałeƛ "czysta na gumie" lata nam koło pióra.
Nowi grupowicze powinni uważać na tzw. syndrom nowego, który przejawia się pisaniem postów bez opamiętania, odpowiadania na każdy inny post, szczegółowym opisywaniem ostatnich przeżyć, a to wszystko zazwyczaj łamiąc wszystkie zasady netykiety i pisząc w HTMLu. Takie postępowanie prowadzi do szybkiego wyczerpania cierpliwoƛci grupowiczów i nowy, pomimo serdecznego przyjęcia w pierwszej chwili, staje się obiektem drwin, docinków, uwag i pouczeƄ.

1.3 Internet to ƛwietne narzędzie komunikacji, wykorzystywane także do wirtualnych spotkaƄ i wymiany doƛwiadczeƄ pomiędzy użytkownikami takich samych motocykli bądŒ miłoƛników jednej marki. Jeƛli znasz język obcy, choćby nawet rosyjski, nie wahaj się wstukać w wyszukiwarkę marki czy modelu swojego motocykla. KAĆ»DY popularniejszy model motocykla ma swoją listę mailingową, grupę dyskusyjną czy website. Wiele z problemów, z którymi dopiero będziesz się borykał w swoim motocyklu, tam mają już opanowane. Pamiętaj jednak, że zasady netykiety są niezmienne niezależnie od języka, w którym piszesz post, a jeƛli to robisz to na grupie zagranicznej, to dodatkowo reprezentujesz nie tylko siebie, ale i kilkadziesiąt milionów swoich Rodaków.

1.4 Z grupą najlepiej komunikować się przy pomocy odpowiedniego programu do obsługi grup dyskusyjnych np. Outlook Express lub Mozilla Thunderbird.
Grupa jest dostępna m.in. na serwerach news.atman.pl i freenews.netfront.net . Warto też sprawdzić, czy serwis na którym mamy konto pocztowe umożliwia także dostęp do grup dyskusyjnych.

1.5 Do wynajdywania bardzo licznych stron producentów motocykli i akcesoriów służÄ… rozmaite wyszukiwarki, więc lepiej nie męczyć grupowiczów o podanie strony takiej lub innej firmy.

1.6 Barany i prowokatorzy.
Co pewien czas trafiają na naszą miłÄ… i przyjazną grupę jacyƛ idioci. Osobnicy ci, pchani głÄ™bokimi kompleksami, wrodzoną nieƛmiałoƛcią i lękiem wobec kobiet dają upust swoim frustracjom na łamach gwarantującego anonimowoæ Internetu. Przejawia się to w wysyłaniu rozmaitych tekstów w rodzaju "motocykliƛci to idioci", "rozp****lę każdy napotkany motocykl moim białym merolem" lub podobnych. Celem jest tylko i wyłÄ…cznie zaistnienie i wywołanie lawiny postów. Nowi zazwyczaj grupowicze, którzy gorliwie odpowiadają na takie prowokacje nieƛwiadomie przyczyniają się do jego osiągnięcia i tym samym nakręcają lawinę idiotycznych postów na denerwujący wszystkich temat. Zjawisko to nosi skróconą nazwę "karmienie trolla". Jedyną skuteczną receptą na taką prowokację jest całkowite zignorowanie goƛcia. Kiedy zobaczy, że go olano, pójdzie szukać szczęƛcia gdzie indziej. Grupowicz, który nawet w dobrej wierze wda się w polemikę musi się liczyć z opieprzeniem ze strony bardziej zdyscyplinowanych i znających realia Internetu kolegów-motocyklistów.

1.7 Adresy kilku stron umożliwiających wpisanie trasy, obliczanie odległoƛci, wariantów dróg itp.: http://www.targeo.pl/ , http://www.de.map24.com/ , http://www.viamichelin.com/ , http://w.droge.pl , http://wikimapia.org , http://pilot.pl

1.8 Co zrobić z długimi adresami do stron?
Chcesz podać linka do interesującej strony, a jej adres jest za długi i ulega poszatkowaniu przez program pocztowy? Masz dwa wyjƛcia:
- skorzystaj ze strony www.tinyurl.com, która podany przez ciebie link umieƛci tymczasowo w swojej bazie danych i poda nowy link, znacznie krótszy. Jest to po prostu usługa przekierowania.
- umieæ ten długi link między znakami < i >. Wtedy powinien on, mimo swojej długoƛci, funkcjonować jako jeden klikalny link.


**Rozdział II. Jaki motocykl kupić?**

Rozdział ten skierowany jest przede wszystkim do początkujących, a opiera się na opiniach doƛwiadczonych grupowiczów pl.rec.motocykle.

2.1 Ciuchy to podstawa. Zazwyczaj na pytanie nowicjusza "Jakie moto na początek?" odpowiadamy najpierw pytaniem "A ciuchy już masz?". Jeƛli nie, spokojnie odlicz 1.5-3 tys. złotych od kwoty, którą przeznaczyłeƛ na motocykl, i zajrzyj do rozdziału III.

2.2 Cokolwiek wyczytasz za chwilę, pamiętaj, że jesteƛ motocyklistą niezależnie od tego na czym jeŒdzisz. Spokojnie możesz zacząć swą karierę od Rometa, MZ czy Jawy (chociaż to już raczej klasa Weteran ;) ).
Jakikolwiek motocykl chciałbyƛ mieć na początek, przy jego wyborze należy kierować się:
- umiejętnoƛciami jakimi się dysponuje,
- warunkami fizycznymi (wzrost/siła/długoæ koƄczyn),
- preferowanym stylem motocyklizmu,
- możliwoƛciami finansowymi.

Generalne zalecenie brzmi - _na_początek_nie_więcej_jak_500_ccm,_nie_więcej_jak_50KM._

Przemawia za tym kilka powodów:
- słabszy motocykl daje więcej czasu na reakcję i więcej wybacza;
- motocykle o dużych pojemnoƛciach, szczególnie starsze, są doæ ciężkie i kłopotliwe w manewrowaniu dla nowicjuszy;
- są też droższe w utrzymaniu.

Co to oznacza w praktyce ? WeŒmy parametry pierwszego z brzegu Suzuki GS500, czyli maszyny która spełnia dokładnie nasze zalecenia - pięćsetka o mocy 46KM. Motocykl jest niewielki i ƛrednio ciężki jak na maszynę szosową, bo waży 188 kg. Teraz wyobraŒ sobie, że te 188 kg leży na glebie i musisz je podnieæ. Albo zabrakło paliwa i pchasz je do stacji benzynowej, nierzadko pod górkę. A teraz wyobraŒ sobie że zamiast tego masz GS 750 ważÄ…ce 253 kg. A mocy raptem 13 KM więcej. I w drugą stronę - masz GN 250 ważÄ…ce 140 kg. Czujesz różnicę ? Masa ta przekłada się automatycznie na łatwoæ (lub trudnoæ) w manewrowaniu na postoju, wypychaniu motocykla z garażu i sprowadzaniu go do niego, szybkoæ wykonania manewru ominięcia auta które nagle dało po hamulcach tuż przed Twoim nosem ... W offroadzie znaną prawdą jest to, że każde 0.1 kg masy motocykla robi różnicę. Na szosie jest to mniej istotne, ale jednak. Czyli dobrze byłoby szukać motocykla ważÄ…cego poniżej 200 kg, a jeszcze lepiej w okolicach 130-160 kg.
Teraz osiągi. Prędkoæ maksymalna GS500 to 175 km/h, przyƛpieszenie od 0 do 100 km/h w 6 sekund. Tak, 6 sekund. Tyle co Porsche Boxster i to w nie najsłabszej wersji i pewnie ze 2 razy szybciej niż auto którym jeŒdziłeƛ. W praktyce na starcie spod ƛwiateł odchodzisz 90% aut - jeƛli umiesz jeŒdzić, bo wykorzystanie tych 46KM wcale nie jest proste i jest szansa, że jeƛli za gwałtownie dasz odwiniesz manetkę i puƛcisz sprzęgło, to wykonasz mniej lub bardziej efektowne salto przez plecy albo (co bardziej prawdopodobne) doæ rączo pojedziesz w kierunku, którego wcale nie brałeƛ pod uwagę. A nie masz dookoła siebie tony blach które ochronią w razie W. W przypadku mocniejszych motocykli mówimy o czasie przyƛpieszania rzędu 3-4 s i zapasie mocy i momentu, który w połÄ…czeniu z błyskawiczną reakcją na gaz wymaga żebyƛ dokładnie wiedział ile chcesz go użyć i jak się skoƄczy jego użycie. W przypadku GS 500 żeby uzyskać mocniejszą reakcję na gaz trzeba go odwinąć przynajmniej o centymetr, w VFR 800 (które sportową maszyną nie jest) wystarczy ze 2-3 mm. Umiesz jadąc w korku kontrolować tak małe dozowanie gazu ? Poza tym pamiętaj, że rozpędzić się to jedno, ale póŒniej trzeba z tej prędkoƛci wyhamować, nierzadko doæ gwałtownie.
****Nie jest wstydem zaczynać i jeŒdzić motocyklem o mniejszej pojemnoƛci, wstydem jest nie ogarnąć dosiadanego motocykla.**** Co z tego, że masz pod tyłkiem 150 kucy, skoro nie potrafisz ich wykorzystać, a na pierwszym lepszym winklu objedzie Cię goæ na motocyklu o połowę słabszym ?

Poza tym rzadko kiedy pierwszy motocykl jest wyborem ostatecznym. Nasze oczekiwania i wyobrażenia o jeŒdzie ewoluują i konkretyzują się, a argumenty, że "nie stać mnie na zmianę motocykla co sezon, więc kupię od razu docelowy" są nietrafione, bo nie ma czegoƛ takiego jak motocykl docelowy. Ludzie, którzy zaczynali od czopera przesiadają się na turystyki, potem często na sporty (na które wczeƛniej nawet nie chcieli patrzeć). Działa to też w drugą stronę - człowiek ma doæ jazdy na krawędzi i kupuje coƛ do spokojnego toczenia się z miejsca na miejsce.

Polecam lekturę artykułu pod adresem http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=R1NaPierwszyMotocykl&v=14az. To skrót wątku, jaki pojawił się na pl.rec.motocykle na przełomie sierpnia i wrzeƛnia 2003r. Daje do myƛlenia.

Być może w wyborze pomocna okaże się poniższa lista. Propozycje dla początkujących są oznaczone jako "p", a dla ƛrednio zaawansowanych jako "sz".

Ograniczone możliwoƛci finansowe - motocykle używane:
ƛcigacz - "p" Aprilia RS 50/125, "sz" Suzuki GS500F
klasyk - "p" Honda CBF 250, "sz" Yamaha DragStar 650
turysta - "p" Honda Dominator 250, "sz" Kawasaki ER-6
przełajowiec - "p" Kawasaki KLX 250, "sz" Suzuki DR-Z 400

Nieograniczone możliwoƛci finansowe:
ƛcigacz - "p" Honda CBR 250, "sz" Honda CBR600F
klasyk" - "p" Yamaha YBR 250, "sz" HD Sportster 883
turysta" - "p" Honda CBF 500, "sz" Honda NTV700 Deauville
przełajowiec" - "p" Honda CRF 250, "sz" KTM EXC300

UWAGA!!! Podane typy motocykli mają charakter przykładowy. Można je zastąpić dowolnymi innymi, byleby o podobnych parametrach, przede wszystkim pojemnoƛci silnika. Pamiętajcie, że motocyklizm to doæ niebezpieczne hobby, więc przy ocenie własnych możliwoƛci i wyborze maszyny należy się kierować przede wszystkim ZDROWYM ROZSĄDKIEM. Kombinacja: nowy-cholernie napalony to bardzo niebezpieczne zestawienie. Paru takich zdążyło już sprawić kłopot kierowcom, którzy musieli potem pracowicie wydłubywać ich szczątki spomiędzy kratek chłodnicy.
A tu kilka podpowiedzi, czym się kierować przy wyborze konkretnego modelu:
1. Wysokoæ siodła i waga motocykla. Osoby o niedużych gabarytach Œle będą się czuły na wysokim motocyklu (który ma do tego wysoko ƛrodek ciężkoƛci). Zasadą powinno być, żeby jeƛli siedzimy na motocyklu praktycznie całe stopy opierały się pewnie na podłożu. Pomyƛlcie co będzie jak staniecie przed ƛwiatłami na garbie poƛrodku pasa, a z prawej i lewej doæ głÄ™boka koleina... Widziałem takie zdarzenie z udziałem kobylastej Yamahy Venture :)
Przy wyborze osobom niższym pomocna może być ta lista: http://www.nebcom.com/noemi/moto/sbl.sbl.html#cat3.
Przelicznik: 1' (stopa) = 30,4 cm a 1" (cal) = 2,54 cm, czyli np 5'1" to ok 154 cm wzrostu.
2. Istotnym kryterium, które może być brane pod uwagę jest możliwoæ wykonywania własnoręcznych napraw. Należy się nim kierować szczególnie przy wyborze weteranów, wszelakich SAMoróbek itp. konstrukcji.
3. Pamiętaj o dostępnoƛci serwisów. Możesz okazyjnie kupić rzadki motocykl i mieć poważny problem z naprawą lub znalezieniem częƛci nie tylko zamiennych ale i eksploatacyjnych. Przy tym "rzadki" w naszych warunkach nadal nie musi oznaczać motocykla o którym niewielu słyszało, bo nawet znane marki jak Aprilia czy Kawasaki nie mają szczęƛcia do polskich importerów.
4. Zakładaj, że podczas pierwszych przejażdżek prawdopodobnie się przewrócisz i możesz w motocyklu to i owo uszkodzić. BądŒ na to przygotowany finansowo. Zakup motocykla to nie wszystko, przygotuj się też na jego eksploatację. Jeƛli cię to nie przekonuje, zapytaj w serwisie ile kosztuje: prostowanie kierownicy, przetoczenie obręczy koła, prostowanie lag, prostowanie półek, nowa oƛ koła, nowe owiewki, nowe lampy i kierunkowskazy, lakierowanie. Wszystko to może cię spotkać podczas typowej "gleby".
5. Jeƛli jesteƛ mieszkaƄcem miasta i motocykl ma służyć ci do codziennego przemieszczania po zatłoczonych ulicach raczej nie kupuj smoków o dużych wymiarach i pojemnoƛciach. Chodzi o to, żeby jechać a nie stać w sznurze samochodów. Do tego celu najlepiej nadają się małe nakedy typu Suzuki GN/Honda CBF/Yamaha YBR, a nie pasują duże choppery i cruisery. Również duże przecinaki słabo nadają się do ruchu miejskiego. Powodem jest zwyczajny brak miejsca na ulicy, do tego stan naszych dróg jest daleki od ideału. Dla "objechania" większoƛci spotykanych u nas samochodów w zupełnoƛci wystarczy Suzuki GS 500.
6. Ceny motocykli zmieniają się na bieżÄ…co i najlepszym sposobem ich ƛledzenia jest odwiedzanie serwisów aukcyjnych jak Allegro czy eBay oraz działów giełdowych na stronach motocyklowych. Również pisma motocyklowe jak ƚwiat Motocykli czy Motocykl mają działy ogłoszeniowe z motocyklami i częƛciami do nich. Większoæ dealerów i importerów ma swoje strony internetowe i fanpejdże na Facebooku, dzięki którym można szybko dowiedzieć się o najnowszych promocjach.
Poza tym ceny motocykli ulegają zmianom sezonowym i jesienią często można kupić interesujący nas model o kilkanaƛcie procent taniej niż w kwietniu/maju gdy wszyscy mają ciƛnienie na jazdę.
7. Do motocykla należy się przymierzyć. Kupowanie przez internet czy katalog to nie najlepszy pomysł. Trzeba usiąæ, sprawdzić czy przetłoczenie zbiornika nie wbija się w kolano, podnóżki nie są tak wysoko że nasze długie nogi są poskładane w scyzoryk, a kierownica wygięta tak fantazyjnie, że dłonie są zgięte i za chwilę nabawimy się cieƛni nadgarstka. Wraca też temat wysokoƛci siodła od gleby - może się okazać, że teoretycznie wyższy motocykl ma węższe siodło przy baku i sprawia mniej problemów niż niższe moto z szerszą kanapą.
8. Po motocykl jedŒ z kimƛ kto się na tym zna. Będzie wiedział gdzie spojrzeć, przepatrzy internet w poszukiwaniu podpowiedzi o typowe usterki, przejedzie się i będzie wiedział co już umarło a co jeszcze pożyje. Jeƛli w pobliżu jest serwis ASO warto się tam umówić i przywieŒÄ‡ motocykl na oględziny - będą zainteresowani tym żeby wykryć co się da.
9. Co wybrać: Yamaha XVS 650 Drag Star czy Suzuki VZ 800 Marauder? Na tak postawione pytanie odpowiadają zazwyczaj właƛciciele powyższych motocykli. Ponieważ nie ma między tymi motocyklami istotnych różnic, wybór pozostaje nierozstrzygnięty i chętny musi się kierować własnymi preferencjami oraz ceną. Zaleta Yamahy to wałek Kardana, zaleta Suzuki to większa moc. Wady Yamahy to niższa moc i ciut mniejszy komfort pasażera. Wady Suzuki: twarde kanapy. Ale ogólnie pytanie jest z gatunku: kogo bardziej kochasz, tatusia czy mamusię?

2.10. Zakup motocykla używanego to nie tylko najczęstszy sposób rozpoczęcia motocyklowej przygody, ale zazwyczaj również kolejne jej etapy, bo wciąż niewielu z nas stać na kupno nowego motocykla z salonu. O tym, jak kupować i na co zwracać uwagę napisano już wiele, choćby w ƚwiecie Motocykli, informacje można też znaleŒÄ‡ w Sieci, np. http://www.motocaina.pl/Na_co_zwrocic_uwage_przy_kupnie_motocykla_Poradnik,69,7919,0.html .. Tutaj chciałbym jedynie odnieæ się do kwestii, która była często poruszana na PRM, a mianowicie tzw. okazji z zagranicy. Na zagranicznych aukcjach i w ogłoszeniach można znaleŒÄ‡ oferty sprzedaży motocykli z "dostawą do domu". Ma to wyglądać tak, że licytujesz lub odpowiadasz na ogłoszenie, wpłacasz kasę za poƛrednictwem zazwyczaj Western Union na konto firmy rzekomo poƛredniczącej w transakcji, po czym moto przyjeżdża do Ciebie spedycją międzynarodową. Jeƛli nie jesteƛ zadowolony odsyłasz moto i odzyskujesz kasę, jeƛli moto jest ok autoryzujesz przelew na konto sprzedawcy. JEST TO OSZUSTWO. Sprzedawca i firma poƛrednicząca zazwyczaj mają fałszywy adres, podana strona w sieci działa od kilku dni i po następnych kilku(nastu) znika, a kasy nigdy nie odzyskujesz ... Charakterystyczne dla tego rodzaju oszustwa są też częste przypadki gdy sprzedawca znajdujący się np. w Anglii oferuje motocykl na niemieckich czy innych tablicach rejestracyjnych.
Prawda jest taka, i to nie tylko w odniesieniu do tego konkretnego rodzaju oszustwa, że OKAZJI NIE MA. Moto zadbane, proste, nie wymagające wkładu finansowego musi odpowiednio kosztować. Jeƛli cena jest okazyjna, bądŒ pewien że kwotę "brakującą" do rynkowej ceny za chwilę z nawiązką włożysz w serwis - o ile będzie opłacalny ... . Nieliczne wyjątki potwierdzają tylko tę regułÄ™.


**Rozdział III. Co założyć? Ubiory, kaski, akcesoria.**

NIE WARTO OSZĘCZĘDZAĆ NA CIUCHACH MOTOCYKLOWYCH. To podstawowa zasada rozsądnego motocyklisty. Dobry ciuch ochroni Cię przed skutkiem upadku, zimna, deszczu. Z reguły posłuży dłużej niż motocykl, którym jeŒdzisz.
ZAWSZE warto ubierać się dobrze i kompletnie. Statystyki wypadków są bardzo okrutne i mówią, że ich większoæ przydarza się podczas krótkich podróży, w ciągu pierwszych 10 kilometrów. Kask, kurtka, spodnie, buty, rękawice to minimum. Można też założyć wszelakie pasy nerkowe i "żółwie" na plecy. Upał doskwiera tylko wtedy gdy się stoi w miejscu, poruszanie się po mieƛcie latem i dobór stroju pozostawiam woli czytelnika. Pamiętaj jednak, że w mieƛcie jesteƛ szczególnie narażony na wypadki. Na szczęƛcie producenci dostrzegli już ten segment rynku i w coraz większym wyborze mamy letnie kurtki i dżinsy z protektorami CE i wstawkami z kevlaru.

3.1 Gdzie na zakupy?
W polskich sklepach można się w całoƛci wyekwipować, wystarczy znaleŒÄ‡ w internecie adresy najbliższych Twojego miejsca zamieszkania. Można też niedrogo kupić używaną odzież na cyklicznie organizowanych Motobazarach w Warszawie, Ɓodzi, Poznaniu czy Wrocławiu. Sporo ciuchów pojawia się też na aukcjach http://www.allegro.pl/ ale to niestety trochę jak kupowanie kota w worku jeżeli nie masz szans na przymierzenie ciuchów przed zakupem. Ale jeƛli oferta jest z Twoich okolic to masz szansę na dobry zakup po umiarkowanej cenie.

3.2 Jaki kask kupić?
Przede wszystkim - najlepiej nowy. Kask dopasowuje się do kształtu głowy i twarzy, używany kask będzie prawdopodobnie za luŒny, o względach higienicznych nie wspominając. Z tego ostatniego względu warto używać na co dzieƄ kominiarki. Wydatek niewielki, a wyƛciółka kasku będzie długi czas jak nowa.
Po drugie - praktyczny i bezpieczny. Tu wybór mamy ograniczony nieco rodzajem naszego motocykla, w integralu trochę dziwnie się wygląda na klasycznym chopperze. Ale bezpieczeƄstwo i wygoda są najważniejsze więc:
kaski integralne - najbezpieczniejsze,najcichsze i najlżejsze;
kaski szczękowe - nieco cięższe i zazwyczaj nieco głoƛniejsze, ale za to
bardzo praktyczne, zwłaszcza dla okularników;
kaski otwarte - klasyka i łatwoæ zakładania i zdejmowania, duża głoƛnoæ,
kiepska ochrona twarzy/szczęki;
kaski enduro - pochodna kasków otwartych, ale zaopatrzona w daszek
przeciwbłotny i osłonę szczęki.
Z rzeczy praktycznych należy zwrócić uwagę na:
- czy wyƛciółka jest wyjmowana do prania;
- czy zapięcie da się obsłużyć ręka w rękawicy;
- czy szyba jest łatwo wymienialna i dostępna w handlu.
Po szczegóły na temat konkretnych modeli odsyłam do pism motocyklowych, oraz do Sieci. Sporo opisów znajdziesz na http://www.skutery.net/ .
Model kasku powinien pasować do rodzaju motocykla. Nie tylko ze względów estetycznych, ale przede wszystkim ergonomicznych. Trudno pędzić 180 km/h w otwartym kasku na motorze bez owiewek.

3.2.1 Ceny.
Można przyjąć, że im droższy kask, tym lepszy. Ceny markowych kasków otwartych zaczynają się od 400 zł., za integralny lub szczękowy zapłacisz od 600 zł. Jeƛli kupujesz używany za ok.300 złotych powinieneƛ kupić coƛ dobrego.

3.2.2 Jak przymierzać kask?
Raz kupiony, niedopasowany kask może być udręką na długie miesiące, do momentu wyczerpania cierpliwoƛci i sprzedaży ze stratą. Przede wszystkim nie warto kupować kasku z firm wysyłkowych. Kask trzeba przymierzyć. Pasować będzie ten, który będzie lekko ciasny. Podkreƛlam - lekko. Kask z czasem dopasuje się do twarzy właƛciciela, ale na samym początku musi na tyle przylegać, żeby głowa nie skakała w skorupie jak orzeszek. Dobrze jest gdy przy poruszaniu powoduje lekki ruch skóry w miejscu w którym styka się ona z poduszkami. Przy lekkich acz energicznych ruchach "potakujących" również powinien podążać za głową.

3.2.3 Kaski dla dzieci ma w ofercie większoæ firm produkujących"dorosłe" kaski, np. Airoh, Shoei czy Uvex. Szukaj rozmiarów XXXS lub XXS. Ciuchy dla dzieci znajdziesz w Polo, bardzo ładne i dobre robi też firma Difi. Rozmiary zaczynają się od 122 cm. Polecam lekturę artykułu "Dzieciak na motocyklu" w FAQ.

3.3 Jaki ciuch założyć? Tu także najprostszym kryterium jest cena i marka. Wybór wraz ze wzrostem rynku roƛnie i trudno polecić coƛ oprócz konsekwentnego obejƛcia wszystkich dostępnych sklepów i porównania różnych modeli. Metoda może prymitywna, ale skuteczna na porównanie różnych ubraƄ - popatrz na iloæ metek przyczepionych do danej rzeczy. Każdy producent lubi się chwalić swoimi materiałami zastosowanymi w danej rzeczy, więc im więcej metek, tym większa iloæ zastosowanych w niej materiałów. Warto też zwrócić uwagę na "firmowe" produkty sklepów Hein Gericke, Louis czy Polo. Zlecają one wykonanie ubiorów czy akcesoriów innym, często renomowanym firmom, dzięki czemu w umiarkowanej cenie możemy nabyć produkt dobrej jakoƛci.

3.3.1 Skóra czy tex? W tym względzie zdania są również podzielone. Skóry oferują większą odpornoæ na ƛcieranie, a więc i większe bezpieczeƄstwo. Za to ƛredni standard wyrobów w przypadku syntetyków oferuje lepsze zabezpieczenie przed zimnem, wiatrem i wilgocią niż skóra. W skrócie - texy są praktyczniejsze, w skórach zazwyczaj lepiej się wygląda :) Czarna skóra dominuje wƛród weteraƄsko-cruiserowych-chopperowych tradycjonalistów, kolorowe skórzane kombinezony to domena goƛci na ƛcigaczach, a syntetyczne ciuchy (czyli texy) najpopularniejsze są wƛród turystów i maniaków jazdy w terenie. Muszę zaznaczyć, że w Polsce skóra jest póki co zwyczajnie modna, więc jeƛli ktoƛ jest w głÄ™bi duszy troszkę konformistą "w towarzystwie" lepiej wypadnie w skórze.

3.3.2 Ważnym elementem stroju poważnego motocyklisty jest przeciwdeszczowy "kondonik". Nie jest to drogie (150-300zł), a dodatkowo nieŒle chroni przed wiatrem. Pamiętaj, że taki ciuch to czysty plastik i nie przepuszcza ani powietrza ani pary wodnej, więc nie należy go traktować jako substytut kombinezonu na dalsze wyprawy. Dobrą przeciwdeszczówkę robi Modeka, szwy są dodatkowo podklejane, co zwiększa wodoszczelnoæ. Z osobistego doƛwiadczenia polecam raczej modele dwuczęƛciowe. Szybciej i łatwiej się je zakłada i zdejmuje, a przy uszkodzeniu wymienia się tylko spodnie lub bluzę. Poza tym nie zawsze jest potrzebny kompletny "kondonik".

3.4. Podczas kupowania kurtki i spodni zwróć uwagę na obecnoæ ochraniaczy na różnych wystających częƛciach ciała (łokcie, barki, plecy, biodra, kolana, łydki) lub przynajmniej specjalnych kieszonek przeznaczonych do ich umieszczenia. Na nogach takie ochraniacze pełnią dodatkową funkcję - izolują od wiatru i chłodu tak wrażliwe miejsce jak kolana. Jeƛli w spodniach nie ma takowych zabezpieczeƄ, pamiętaj o dodatkowym ich ociepleniu podczas dłuższej podróży.

3.5 Jakie rękawice i buty?
Podstawowa funkcja rękawic to ochrona dłoni w czasie wypadku, ale nie należy zapominać o tym, że chronią dłonie również przed wiatrem i wodą, i stale ich używamy. Muszą więc być wygodne i raczej miękkie, z mankietami zaopatrzonymi w paski regulacyjne lub ƛciągacze zarówno w przegubie jak i u koƄca mankietu. Rękawice powinny być zaopatrzone we wzmocnienia chroniące kostki i palce, od wewnętrznej strony powinny mieć zamsz, by uchwyt kierownicy był pewny. Pożytecznym dodatkiem jest kawałek zamszu lub gumy wszyty na wierzchu palca wskazującego lewej dłoni, przyda się do wycierania szybki kasku w czasie deszczu. Należy zwrócić uwagę na jakoæ szwów, no i przede wszystkim, czy rękawica dobrze leży na dłoni, nie uwiera i nie uciska żadnej częƛci dłoni. Z czasem może się ona ułożyć, ale jeƛli mamy do przymierzenia kilka par, warto spróbować, a nuż druga para będzie uszyta nieco inaczej.
Jednymi z taƄszych rękawic są Probikery, do kupienia na Motobazarach za 80-100 zł. Niestety, ich trwałoæ jest raczej ƛrednia, a do tego farbują. Za lepsze rękawice zapłacisz 200-300 zł.
Buty oczywiƛcie również trzeba przymierzyć przed zakupem. Polecamy modele z wysoką cholewą, chroniące piszczel i łydkę. Z reguły im wyższa cholewa, tym lepiej. Warto sprawdzić czy interesujące nas buty mają poniższe cechy:
- antypoƛlizgową podeszwę;
- wzmocnienie w okolicach palców i kostki;
- dodatkową "naszywkę" ze skóry lub (lepiej) gumy na wierzchu lewego buta, w miejscu, gdzie but styka się z dŒwignią zmiany biegów;
- zakryty rzepem suwak.

Poza tym trzeba okreƛlić cel, jakiemu będą służyły buty. Jeƛli oprócz jazdy zamierzamy w nich zwiedzać atrakcje turystyczne na szlaku naszych wojaży, trzeba kupić buty w których da się chodzić, czyli na pewno nie takie rodem z torów wyƛcigowych. Wybór obuwia jest spory i można kupić sensowne modele od ok 300 zł za modele letnie "do miasta", ale całosezonowe to już wydatek 500-600 zł i więcej. Jeƛli kasy brakuje, a nie chcesz kupować używanych (też bym nie chciał) dobrym rozwiązaniem na pierwsze jazdy są "glany" lub buty trekkingowe dostępne w sklepach sportowych. Mają doæ wysoką i sznurowaną cholewkę, dzięki czemu usztywniają kostkę. Należy tylko zwrócić uwagę, by podeszwa nie miała zbyt grubego bieżnika, bo utrudnia on manewrowanie stopą na podnóżku, oraz by "język" był przyszyty do cholewki, co utrudni przedostanie się wody do wnętrza buta.

3.6 Produkty markowe (kolejnoæ przypadkowa).
Kaski - Shoei, Suomy, Arai, Schuberth, Nolan, Airoh, Caberg, Lazer, Shark, AGV, Uvex.
Ubrania - Dainese, IXS, Spidi, Uvex, Modeka, Ixon, Arlen Ness.
Buty - Daytona, Alpinestars, Sidi, Diadora, TCX, Forma.

3.7 Wodoszczelnoæ a konserwacja odzieży.
O każda rzecz trzeba dbać i odzież nie stanowi wyjątku. Przede wszystkim należy przeczytać zalecenia producenta co do sposobu czyszczenia i konserwacji kurtki czy butów. Z reguły pranie w detergentach oznacza kres wodoodpornoƛci, którą trzeba przywrócić stosując odpowiednie specyfiki w sprayu. Są one dostępne w sklepach oferujących odzież dla turystów. Dobry i tani impregnat można kupić w sieci sklepów obuwniczych Deichmann. Stosuje się go zarówno do skór, jak i texów. Inna sprawa to pranie wszelkiego rodzaju membran i goretexu. Tu najlepiej się sprawdzają zwykłe płyny do prania i płukania NIE ZAWIERAJĄCE LANOLINY, bo ta zatyka kanałki we włóknach materiału i membrana przestaje działać.


**Rozdział IV. Porady natury ogólnej**

Garæ bardzo trafnych, zwięzłych i przydatnych porad starego, żywego motocyklisty.

"Czeæ, Jestem Witek, czytam listę i od czasu do czasu się pojawiam. Na moto jeżdżÄ™ ze 100 lat, to jest z niewielkimi przerwami od 1971. Teraz na XL600R. Poza tym sporo jeżdżÄ™ samochodem (moja nazwa katamaranu). Po przeczytaniu opisów paru Waszych przygód i po ostatnich przypadkach wpadłem na pomysł żeby spisać swoje doƛwiadczenia i obserwacje z jazd tych udanych i nie oraz zaproponować, żebyƛcie dopisali swoje. Może dzięki temu paru z nas uniknie kłopotów. Przy okazji - to co piszę to tylko mój punkt widzenia. Pozdrowienia i do zobaczenia na trasie.

- Wszystkie znaki malowane na jezdni zawsze traktuj jak kawałki lodu. Farba kauczukowa do malowania znaków jest potwornie ƛliska. Dodatkowo odrobina wody, trochę piasku i rzeczywiƛcie bywa jak lód, nawet bez deszczu, na przykład po przejeŒdzie polewaczki (sprawdziłem).

- Nie ƛcigaj się z katamaranami. Jeƛli jakiƛ ambitny kierowca zaczyna się ƛcigać - odpuæ. I tak mu dołożysz na najbliższych ƛwiatłach. W bezpoƛrednim starciu nie masz szans (sprawdziłem)

- Nigdy nie jedŒ w martwym polu katamaranu - kierowca cię nie widzi. Martwe pole przejeżdżaj jak najszybciej. JedŒ albo z boku - na wysokoƛci kierowcy lub trochę przed, albo dobrych kilkanaƛcie metrów z tyłu. Nigdy na wysokoƛci tylnego okna czy tuż za zderzakiem. Musisz zawsze być widoczny.

- JeŒdzij skrajem pasa, nie ƛrodkiem, w przypadku awaryjnego hamowania czasami może zabraknąć kilku - kilkunastu cm, a tak wjedziesz między katamarany i się zmieƛcisz, ale uważaj na skraju prawego pasa, szczególnie przed skrzyżowaniami mogą być koleiny, a na ƛrodku może być ƛliski (olej z ciężarówek).

- JeŒdzisz dużo szybciej niż katamarany więc licz się z tym że mogą cię nie zauważyć i zajechać drogę. Kierowca patrzy w lusterko co pewien czas, tak aby zobaczyć inne katamarany i nie jest przygotowany na taką rakietę jak Ty.

- Używaj ƛwiateł i klaksonu, nawet w mieƛcie, jeƛli masz jakieƛ wątpliwoƛci co do intencji sąsiadów.

- Niektóre ograniczenia prędkoƛci należy traktować poważnie. Zmniejsz szybkoæ, a jeƛli nie masz takiego zwyczaju to chociaż wyostrz uwagę i przygotuj się na awaryjny manewr. Takie znaki to na przykład ograniczenie szybkoƛci przed skrzyżowaniem czy przejƛciem dla pieszych, które jest niewidoczne, za górką, za zakrętem czy za domem. Wylatujesz zza zakrętu a tam w poprzek drogi wytacza się katamaran. Nie zauważył Cię bo byłeƛ za szybki.

- Wystrzegaj się (omijaj szerokim łukiem): starych katamaranów, nowych i lƛniących w niedzielę, jadących za wolno, kobitek za kierownicą (nie wszystkich co prawda), kierowców w kapeluszach i dziadków za kierownicą, katamaranów z obcą rejestracją. Jeƛli kilka tych cech się łÄ…czy - omijaj bardzo szerokim łukiem i bardzo uważaj.

- Mijając stojący autobus patrz pod kołami, czy jakiƛ człowiek nie stara się wskoczyć na jezdnię, patrz także na cienie.

- Nie wierz migaczom. Wielu ich nie używa lub zapomina albo nie wyłÄ…cza. Jeƛli katamaran zaczyna jechać jakoƛ niepewnie i zbyt blisko krawędzi pasa uważaj, bo może skręcić. Jeƛli katamaran stoi na poboczu patrz na przednie koła, jeƛli są skręcone - uważaj - może wyjechać. Jeƛli dojeżdżasz do skrzyżowania, na które stara się wjechać katamaran, to nawet jeƛli masz pierwszeƄstwo staraj się patrzeć na kierowcę, czy Cię zauważył, czy popatrzył w Twoim kierunku. Może się gapić gdzie indziej i zajechać Ci drogę.

- Jeƛli przeciskasz się między katamaranami nie wjeżdżaj między nie jeƛli katamaran ma możliwoæ skrętu na inny pas bo może cię trącić. Musisz nauczyć się ocenić, czy może skręcić, czy może chcieć wyprzedzić inny katamaran, czy też nie ma takiej możliwoƛci, wtedy gazuuu! Na przykład jeƛli wyprzedzasz osobowy samochód jadący za ciężarówką (i jedzie szybciej niż ciężarówka) to bardzo możliwe jest że będzie chciał ją wyprzedzić i zajedzie Ci drogę. Podjeżdżając do skrzyżowania między katamaranami w upalny dzieƄ patrz na kierowców (na tyle ile Ci się to oczywiƛcie uda), któryƛ może otworzyć drzwi, żeby się ochłodzić. Powinien co prawda sprawdzić czy nikt nie jedzie ale.....

- Nieznany zakręt szczególnie na podlejszych drogach może mieć zmienny promieƄ. Wejæ łatwo, wyjæ trudno (sprawdziłem).

- Poza miastem patrz na ƛwiatła hamulcowe katamaranów jadących przed tobą. Jeƛli hamują pozornie bez powodu - prawie na pewno patrol z suszarką - prawie każdy na widok patrolu odruchowo ciƛnie hamulec. Jeƛli wszyscy jadą podejrzanie wolno to też uważaj - prawdopodobnie gdzieƛ tu stoją. Warto obserwować samochody wyposażone w CB (poznasz po dodatkowej, zazwyczaj długiej antenie), oni wiedzą co się dzieje na drodze nierzadko z wyprzedzeniem kilkudziesięciu km. Jeƛli jedziesz między katamaranami, nie powinien cię namierzyć - musisz być sam na szosie. Przy okazji, jeƛli masz antyradar to pamiętaj, że ty wykryjesz ich ze znacznie większej odległoƛci niż oni Ciebie (pod warunkiem, że kogoƛ innego namierzają).

- Myƛl za innych, staraj się przewidywać, nie pakuj się w sytuacje co do których masz wątpliwoƛci. Czasem opłaca się odpuƛcić parę sekund. Jesteƛ dużo szybszy, zwrotniejszy, szybciej przyƛpieszasz i hamujesz, zajmujesz mniej miejsca na szosie i to Ty kontrolujesz sytuację.

- Ostrożnie wyprzedzaj ciężarówki. Na przykład jedziesz lewym pasem i wtedy próba szybkiego wyprzedzenia ciężarówki, na zasadzie "z lewego pasa na prawy i gazu", może się skoƄczyć najechaniem na katamaran zasłonięty przez ciężarówkę. Uważaj też na zawirowania powietrza przy wyprzedzaniu.

- Jeƛli wyprzedzasz coƛ, a szczególnie coƛ co jedzie podejrzanie powoli np. katamaran, traktor itp, upewnij się że nie ma żadnej dróżki w lewo bo może skręcić. Starsze katamarany i maluchy mają słabe ƛwiatła stop i migacze i ich nie widać.

- Wypadki najczęƛciej nie są efektem błÄ™du jednego kierowcy ale błÄ™dów kilku użytkowników na raz, na przykład ktoƛ nieprawidłowo wyjechał, a ty jechałeƛ za szybko i jeszcze słaba widocznoæ itp.

Ale jeƛli masz pecha to jak mówią "i w drewnianym koƛciele cegła na łeb
spadnie".

-- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -- -
Pełną (oby) i stale uaktualnianą wersję FAQ znajdziesz pod adresem
http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj
--
Pozdrawiam - Maciek, ely50/ts150/srx250 (były rc24/rc46/pc40/xj600/k11).
FAQ: http://www.riders.pl/wacko/wakka.php?wakka=MotocykloweFAQ&v=qvj

-- - news://freenews.netfront.net/ - complaints:  -- -



FAQbot wersja 3.31



Grupy dyskusyjne