HaDeeRy
1 | Data: Wrzesien 09 2010 12:37:44 |
Temat: HaDeeRy | |
Autor: Grzegorz Krukowski | Właśnie czytam kolejną nawalankę HDR vs reszta świata. I tak do głowy 2 |
Data: Wrzesien 09 2010 11:51:58 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Pawel_sm | Ciekawy pomysl.. ale wydaje mi sie ze sie nie sprawdzi... 3 |
Data: Wrzesien 09 2010 14:03:52 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: kamil |
Właśnie czytam kolejną nawalankę HDR vs reszta świata. I tak do głowy Zdjecie ma jeden cel - przekazac cos odbiorcy. Pomijajac tutaj "widoczek na gory z oczojebnym kontrastem" - jesli HDR wzmacnia przekazanie tresci, to niech sobie autor na zdrowie stosuje. Rownie dobrze mozna sie czepiac, ze Saudka prace sa do dupy, bo przeciez takich kolorow naprawde nie ma. Get over it. Pozdrawiam Kamil 4 |
Data: Wrzesien 09 2010 15:29:44 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Grzegorz Krukowski | On Thu, 9 Sep 2010 14:03:52 +0100, "kamil" wrote:
Właśnie czytam kolejną nawalankę HDR vs reszta świata. I tak do głowy Hmm, a czy ja przedstawiłem Genialny Plan Pozbycia Się HDR czy przedstawiłem DODATKOWĄ metodę ich oglądania OBOK istniejących? -- Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi... dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish 5 |
Data: Wrzesien 09 2010 14:55:33 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: kamil | "Grzegorz Krukowski" wrote in message Zdjecie ma jeden cel - przekazac cos odbiorcy. Pomijajac tutaj "widoczek na Przedstawiles Jedyna i Sluszna metode prezentacji HDRa w okreslony sposob w okreslonych miejscach zdjecia. Moznaby jakas komisje powolac. :) Pozdrawiam Kamil 6 |
Data: Wrzesien 09 2010 16:55:45 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: JA | On 2010-09-09 15:03:52 +0200, "kamil" said: Rownie dobrze mozna sie czepiac, ze Saudka prace sa do dupy, bo przeciez Równie dobrze można by się czepiać b&w. Obojętne jakiego pochodzenia. -- Nie odpowiadam na treści nad cytatem Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 7 |
Data: Wrzesien 09 2010 07:42:51 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 9, 12:37 pm, Grzegorz Krukowski wrote: Właśnie czytam kolejną nawalankę HDR vs reszta świata. I tak do głowy Warto zastanowic sie co to jest hdr i do czego został stworzony. To co ogladacie to przeciez tak naprawde hdr-em nie jest jest to tylko zmapowany hdr. Os sposobu zmapowania zalezy czy zdjecie bedzie przypominało ilustracje, czy cos bardziej realistycznego. Dzisiejsze srodki rejestracji obrazu nie pozwalają na rejestracje pelnego zakresu tonalnego a co wiecej na ich odtworzenie. 16 bit/kanał nie wystarcza. Tworzenie hdru pozwala na całkiem inne podejscie do rejestracji "swiata" pozwala na uwolnienie sie od nieszczesnego wspolczynnika gamma. Pozwala na ustawienie ekspozycji post factum, tak jak w tradycyjnej fotogrfii post factum mozemy ustawic balans bieli Fotogrfujac w RAW obraz przedstawia to o uchwycila matryca Fotografujac w hdr obraz zawiera samą scenę (to nazwałem rejestracją świata) to co widzicie na ekranie to uz LDR - zmapowany hdr. nad hdr mamy pelna kontrole ekspozycji postfactum i symulacji roznych zjawisk (np. lokalna adaptacja - symulacja widzenia ludzkiego). Stosujac 32 bity/kanał nareszcie pozbywamy sie posteryzacji i utraty informacji na skutek obróbki (trzeba miec jeszcze narzedzia do tego :- ( ) I wazna uwaga obrobka hdr jest bezstratna - zadne dane nie ulagaja utracie, czego nie mozna powiedziec o formacie raw a tym bardziej jpg - gdzie wazna role odgrywa gamma (w hdr pozbywamy sie tego parametru - jest on do niczego niepotrzebny) Dodatkowo raw jest zwiazany z matrycą - hdr nie jest zwiazany z zadnym sprzetem 8 |
Data: Wrzesien 09 2010 17:50:08 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | limies wrote: Warto zastanowic sie co to jest hdr i do czego został stworzony. Oklaski! -- Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 9 |
Data: Wrzesien 09 2010 18:38:48 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: cichybartko | W dniu 2010-09-09 16:42, limies pisze: Warto zastanowic sie co to jest hdr i do czego został stworzony. LDR z pewnością nie jest efektem mapowania ;) jest to o wiele szlachetniejsza technika ;). Chyba Kuba już dawno nic nie wrzucał na grupę i ludzie zapominają gdzie się zaczyna prawdziwa sztuka ;). Pozwolę sobie wrzucić linka do mojego ulubionego nieorganicznego LDR'a http://img822.imageshack.us/img822/374/skinl.jpg Fotogrfujac w RAW obraz przedstawia to o uchwycila matryca O kurcze ;) piszesz tak jakby dopiero co się pojawiła szansa na pokazanie piękna świata ;). Ba jakby dotąd nie publikowano poprawnie obrobionych zdjęć, a fotografia krajobrazowa czy architektury to w ogóle nie istnieje. Do dziś mieliście zakłamaną , subiektywną wizję, HDR przyniesie wam prawdę ;). I wazna uwaga obrobka hdr jest bezstratna - zadne dane nie ulagaja Czy to ma jakiś wpływ na treść i przekaz jaki powinna mieć fotografia? Dla większości odbiorców technologia nie istnieje, bo albo coś się podoba albo nie, coś porusza albo odpycha. Choć fotografia coraz częściej nie przykuwa uwagi ;) i wielu traktuje HDR jako sposób na wyrażenie się, stąd te wszystkie rozhisteryzowane efekty mapowania. Kompresja dynamiki czy HDR jest po prostu jednym z wielu narzędzie jakie fotograf ma do dyspozycji i daleki byłbym od robienia z tego religii. Poza tym jest wiele tematów fotograficznych gdzie problem dużej dynamiki sceny nigdy nie istniał. -- Pozdrawiam, Bartko. 10 |
Data: Wrzesien 09 2010 09:54:49 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 9, 6:38 pm, cichybartko wrote: W dniu 2010-09-09 16:42, limies pisze:mowimy o dwoh roznych sprawach - mozesz pozostac przy dagerotypii i pinholu - to oczywiste 11 |
Data: Wrzesien 09 2010 19:29:55 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Andrzej Libiszewski | Dnia Thu, 9 Sep 2010 09:54:49 -0700 (PDT), limies napisał(a): mowimy o dwoh roznych sprawach - mozesz pozostac przy dagerotypii i Czy prawidłowe cytowanie ciÄ przerasta? -- Andrzej Libiszewski; JID: andrea/at/jabster.pl, GG: 5289118 "It is not always the majestic concerns of Imperial ministers which dictate the course of history, nor is it necessarily the pontifications of priests which move the hands of God." 12 |
Data: Wrzesien 09 2010 10:07:27 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 9, 6:38 pm, cichybartko wrote: W dniu 2010-09-09 16:42, limies pisze: tak jak fotografia kolorowa nie wyruguje czarnobialej tak hdr nie wyruguje dotychczasowej techniki Mowimy o dwoch rzeczah. jedna sprawa to przekaz, a druga to srodki techniczne. hdr nie jest czyms nowym stosowano ta technike w filmach holywoodzkich w latach 50'tych poprzez zastosowanie specjalnych kamer filmowych. Polozyles nacisk na przekaz - ja polozylem nacisk na technologie to wszystko. Zgadzam sie, że dagerotypią i telefonem komórkowym można stworzyc dzielo sztuki , ale ja nie o tym mowie co z tego, ze wiele ujec nie potrzebje rejestracji w tehnice hdr, bo zkres tonalny sceny jest mały ja mowie o technologii pozwalajacej rejestrowac zjawiska o rozpietosci od glebokiej czzerni do wybuchu supernowej w odleglosci metra od niej :-) Przypominasz troche malarza ktory spoglada na aparat fotograficzny i mowi " Czy to ma jakiś wpływ na treść i przekaz jaki powinno mieć malarstwo? Dla większości odbiorców technologia nie istnieje, bo albo coś się podoba albo nie, coś porusza albo odpycha. O kurcze ;) piszesz tak jakby dopiero co się pojawiła szansa na pokazanie piękna świata ;). Ba jakby dotąd nie publikowano poprawnie namalowanych obrazów, a malarstwo krajobrazowe czy architektury to w ogóle nie istnieje. Do dziś mieliście zakłamaną , subiektywną wizję, fotografia przyniesie wam prawdę ;)." 13 |
Data: Wrzesien 09 2010 21:41:47 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: cichybartko | W dniu 2010-09-09 19:07, limies pisze: tak jak fotografia kolorowa nie wyruguje czarnobialej tak hdr nie Podsumowując, mimo różnicy zdań mamy podobne podejście :) że zacytuje sam siebie: "Kompresja dynamiki czy HDR jest po prostu jednym z wielu narzędzie jakie fotograf ma do dyspozycji i daleki byłbym od robienia z tego religii." Sam popełniłem potworka ze histeryczną kompresją dynamiki, i byłem zachwycony. Dziś mi się odmieniło ale nie uważam HDR za coś karygodnego, osobiście jestem zachwycony programem Sebastiana Nibisza który właśnie pozwala na bardzo naturalną kompresje. Uważam tak jak autor SNS-HDR że HDR trzeba tak robić by go nie było widać, by służył fotografii jak dobry jakościowo obiektyw czy świetna matryca. -- Pozdrawiam, Bartko. 14 |
Data: Wrzesien 09 2010 15:07:02 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 9, 9:41 pm, cichybartko wrote: W dniu 2010-09-09 19:07, limies pisze: dokładnie - również pozdrawiam ! 15 |
Data: Wrzesien 09 2010 22:36:38 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: JA | On 2010-09-09 19:07:27 +0200, limies said: tak jak fotografia kolorowa nie wyruguje czarnobialej tak hdr nie A co tu jest do zastępowania? Czy hdr różni się tak bardzo od "dotychczasowej techniki", że można mówić o zastępowaniu? Między czarno-bielą a kolorem, jest przepaść, między ... no właśnie czym? kolorem, rawem, jpgiem z puszki? a hdr-em nie ma żadnej różnicy. -- Nie odpowiadam na treści nad cytatem Pozdrawiam JA www.skanowanie-35mm.pl 16 |
Data: Wrzesien 09 2010 14:48:19 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 9, 10:36 pm, JA wrote: On 2010-09-09 19:07:27 +0200, limies said: rózni się (nie mówię o mapowaniu tonów) i to znacznie (patrz mój pierwszy post na liscie) jest totalna przepasc miedzy 8/16 bit/kanał a 32bit/kanal sposobami zapisu całą filozofią 17 |
Data: Wrzesien 10 2010 00:16:59 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze limies: jest totalna przepasc miedzy 8/16 bit/kanał a 32bit/kanal sposobami Może być spokojnie 16 bitów, główna różnica jest taka, że to jest zapis zmiennoprzecinkowy. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 18 |
Data: Wrzesien 10 2010 23:55:10 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Może być spokojnie 16 bitów, główna różnica Zmienność ta coś dodaje w rozdzielczości liczby? ;) Raczej nie. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 19 |
Data: Wrzesien 11 2010 03:20:52 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski: Może być spokojnie 16 bitów, główna różnica A kto mówi o rozdzielczości? Zakres. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 20 |
Data: Wrzesien 12 2010 01:33:14 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Może być spokojnie 16 bitów, główna różnica Zmienność ta coś dodaje w rozdzielczości liczby? ;) A kto mówi o rozdzielczości? Więc co za różnica -- zmienno- czy stałopozycyjne reprezentowanie? :) Na 16 bitach nie umieścisz więcej niż 2^16 różnych możliwości. :) 65536 -- > od tej liczby zaczęła się moja przygoda z Fortranem IV.:) (a raczej od jej ,,połówki'' 32767) Po jakimś czasie zmuszony zostałem do używania Fortranu VI+ z 32 bitami na liczbie integer. :) Przy okazji zszedłem na numerowanie od zera, które uprościło wiele obliczeń do tego stopnia, że nie mogłem pojąć, dlaczego ludzie wcześniej numerowali od 1 zamiast od 0. Więc po co ta zmienność przecinkowania? :) Co ona daje? -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 21 |
Data: Wrzesien 12 2010 06:45:00 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Sergiusz Rozanski | Dnia 11.09.2010 Eneuel Leszek Ciszewski napisał/a:
Różnica w nieliniowej 'gęstości'. Mogę to rozrysować :) -- "A cóż to za sens kupować samochód, żeby jeździć po asfalcie? Tam, gdzie jest asfalt, nie ma nic ciekawego, a gdzie jest coś ciekawego, tam nie ma asfaltu". Strugaccy - Poniedziałek zaczyna się w sobotę. 22 |
Data: Wrzesien 12 2010 23:20:26 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Zmienność ta coś dodaje w rozdzielczości liczby? ;) A kto mówi o rozdzielczości? Więc co za różnica -- zmienno- czy stałopozycyjne reprezentowanie? :) Różnica w nieliniowej 'gęstości'. Mogę to rozrysować :) To rozrysuj. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 23 |
Data: Wrzesien 12 2010 13:39:00 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski: Więc po co ta zmienność przecinkowania? :) Co ona daje? No przecież napisałem, że zwiększenie zakresu. HDRI nie zapisuje się nigdy w fixed pointach, nawet 32bit, tylko na zmiennym przecinku. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 24 |
Data: Wrzesien 12 2010 23:21:04 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Więc po co ta zmienność przecinkowania? :) Co ona daje? No przecież napisałem, że zwiększenie zakresu. HDRI nie zapisuje się nigdy w Ty też rozrysuj. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 25 |
Data: Wrzesien 13 2010 00:01:09 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski: Więc po co ta zmienność przecinkowania? :) Co ona daje? Co znowu mam rysować? Jesli wiesz czym jest zapis zmiennoprzecinkowy, to wiesz jak się różni jego zakres od stałego przecinka. Jeśli nie wiesz, doczytaj sobie. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 26 |
Data: Wrzesien 13 2010 01:53:54 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Ty też rozrysuj. :) Co znowu mam rysować? Jesli wiesz czym jest zapis zmiennoprzecinkowy, to wiesz jak się różni Wiem, ;) dlatego wiem, że Ty nie wiesz. :) (albo udajesz, że nie wiesz) Co więcej -- Ty na pewno nie wiesz, co to jest zapis stałopozycyjny. Co procesor to inne widzenie takiej liczby? Oczywiście nie, ale nie ma jednoznaczności w postrzeganiu liczy integer. Tym bardziej nie ma jednoznaczności w postrzeganiu liczy real. :) W integer obowiązuje ,,wolna amerykanka'' zaś w real są standardy (różne na które nakłada się owa ,,wolna amerykanka''. :) Napisałem wyżej, że wiem, ale dodałem przymrużenie oka -- nie mogę znać każdej reprezentacji, choć imo ich liczba musi być skończona, choćby komuś przyszło do głowy, że bitem określającym znak (toż integer może przybierać także wartości ujemne) jest bit znajdujący się nie na zewnątrz, ale wewnątrz danych nam do dyspozycji 16 bitów. :) (jak znam ten temat, to chyba często jest wewnątrz) Kiedyś CPU operował na 8 bitach (było i gorzej!) później wygrywać zaczęły CPU liczącymi naraz na 16 bitach (i trzeba było jakoś to pogodzić z historią oraz z fantazją nowych projektantów) ale pojawiły się CPU liczące nie na 8, nie na 16, lecz na większej liczbie bitów... A bywało, że naraz CPU miał różne cosie na różnej liczbie bitów. :) -- 450-600 to (60-80)% . . . 749 . VV Ventolin u . . . 739 . 26 . . ^ . . lipiec 25 . .01 . . .12 . 20 729 . . . 02 . . . . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 . 19 719 .25 27 04 06 08 P VVVV VV .19 . . . . r02VV . 13 . 21 709 . . 05 E101112 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV 695 VV .10 F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV 690 2324 2829 .01 07 09 13 18 22 24 u 1718 680 22 30 wrzesień l 21 30 c VV 670 31 / 1415 h 07 660 VV m. ......... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,..,, 27 |
Data: Wrzesien 12 2010 06:06:54 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 12, 1:33 am, "Eneuel Leszek Ciszewski" "Mateusz Ludwin" Pojawia sie problem zapisu obrazu o duzej rozpietosci tonalnej. Historia jest taka, ze startowano od 8-bitów (photoshop pierwsze wersje bodajże do 6-tej, w 7-mej dopiero bylo 16bit i to nie w pelni) Wiadomo, ze 8 bitow to za mało posteryzacja 256 wartosci - to troche za mało idzmy dalej 16 bit duzo lepiej tiffy 16 bitowe z posteryzacja w zasadzie problemow nie ma, ale dla duzej rozpietosci tonalnej to trochę za mało - aczkolwiek głębia kolorów jest słabym wskaźnikiem rozpietosci tonalnej Ludzkie oko widzi w rozpietosci 14EV Rozpietosc w przyrodzie ponad 44EV 44EV = słabe swiatło gwiazd - światło Słońca Jak zapisac obrazy o takiej rozpietosci tonalnej ? Jak to rozwijało sie historycznie ? Zaczynano od integerów niech to bedzie nawet 16 bit miedzy wartoscia 20 a 21 nie ma nic - liczby zmiennoprzecinkowe pozwalają na wstawienie tam 25,5 - to własnie lezy u podstaw hdri. Odpada w ten sposob wspolczynik gamma poniewaz mozemy kodowac detale. Pozbywamy sie tez górnych ograniczen w przypadku zmiennego przecinka jasnosc piksela 20000 ? Żaden problem !!! w formacie integer - kicha ! W prypadku float zaden piksel nie jest wyrzucany poza przeciał zakresu . Lepiej to widac patrzac jak skonstruowane sa format zapisu (w pewnym skrócie) A teraz formaty: Portable Float MAP .pfm zapis 32 bity na piksel/kanal czyli de facto 96 bitów = 12 MB dla obrazu 1 MPixel (MP) - najprostsza metoda zapisu bez kompresji piksel po pikselu. Cos w rodzaju bitmapy - koszmarne ilosci danych TIFF 32 Float w sumie tez zrzerajacy olbrzymie obietosci A TO JEST REWOLUCJA ================== PRZEŁOM (format radiance) .hdr lub.pic Poczatkowo autor tego formatu chciał stworzyc metode zapisu formatu wyjscowego dla swojego oprogrmowania do renderingu 3D o nazwie radiance. Program ten obliczał poprzez symulacje rzeczywiste wartosci radiancji spektralnej, fizycznych wartosci jaksrawosci. Przykładowo, ze Słońce bedzie 50000 razy jasniejsze od zarowki a kolor zostanie okreslony przez maksymalne wartosci wspolczynnika odbicia. Opisane symulacje wymagają uzycia zmiennego przecinka - niejaki Greg Ward zaproponował własnie format Radiance (.hdr) Format ten wykorzystuje pewien TRIK - służący do kodowania zmiennoprzecinkowych wartosci w sposob bardzo oszczedny. Zamiast uzywac 32bit/kanał wykorzystuje jedynie 8bit/kanał PLUS dodatkowe 8 bit/kanał - zawierajacy wykladnik. Z tego powodu format ten zapisuje sie jako RGBE RGB nie przechowuja informacji o jaksrawosci, a informacja ta zawarta jest w E Rzeczywista zmiennoprzecinkowa wartosc pixela jest obliczana za pomoc wzoru (R,G,B)/255* 2^(E-128) tak wiec RGBE = (100,100,100,150) opisuje kolor bladoniebieski co daje wg wzoru (1640000,1640000,2140000) wezmy teraz inny wykladnik np. 115 czyli (100,100,100,115) co daje (0.0000479, 0.0000479, 0.0000622) Teraz uzyskany kolor to bardzo jasny niepieski, poprzedni ciemnoniebieki jak w nocy Tak wiec wykorzystujac 32bity podzielone na 4 kabnały 8-bitowe mozna zapisac wartosc koloru na ktory przy formacie "z grubej rury" .pbm potrzebowalismy 96 bitów Format ten daje mozliwosc zapisu EV znacznie dalej niz natura dysponuje . Przeciez E moze przyjac 256 wartosci !!! Nigdy nie bedzie potrzebny tak duzy zakres tonalny wiec format ten zawiera duuuuza serie zer w swoich plikach. Stosuje sie tu kompresje RLE (run-length encoding) Wada tego fomatu jest mała głębia kolorów - i stosuje sie go tam, gdzie zakres tonalny jest wazniejszy od kolorystyki Ten sam Greg zdajac sobie sprawe z tej niedoskonałosci zaprojektowal wrecz doskonaly format - dopasowany do ludzkiej percepcji Jego wymyslony format opiera sie o tifa i jest w stanie objac zakres tonalny 16EV z dokladnoscia zbilzona do ludzkiego wzroku obejmujac całą przestrzen barw widoczna przez człowieka Wszystkie te informcje umiescil w 24bit/piksel !!! tyle samo uzywaja obrazy LDR !!! OPENEXR =======OpenEXR 32bity/kanał zaokrągla sie do 16bit/kanał - taka precyzja jest wystarczająca. czyli na trzy kanały mamy 48bit/piksel - UWAGA tu format jest zmiennoprzecinkowy 16 bit dzieli sie na jeden bit znaku 10 bitow mantysy 5 bitów wykladnika daje to 1024 wartosci koloru dla kazdego kanału daje to ponad miliard dostepnych kolorów niezaleznie od wartosci naswietlenia OpenEXR moze zapisac rozpietosc 2^5 EV czyli 32EV W tym formacie stworzono flm Harry Poter i kaamien filozoficzny Widac jaka role odgrywa zapis zmiennoprzecinkoy ! Pozdr, li 28 |
Data: Wrzesien 12 2010 15:33:49 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze limies: PRZEŁOM (format radiance) .hdr lub.pic To hobby czy coś wiekszego? -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 29 |
Data: Wrzesien 12 2010 11:16:50 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 12, 3:33 pm, Mateusz Ludwin wrote: Rzecze limies: z mojej strony ? - Hobby . Ze strony autora - mysle, ze duzo wiecej :-) strona http://www.radiance-online.org/ 30 |
Data: Wrzesien 12 2010 22:06:07 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze limies: z mojej strony ? - Hobby . Ze strony autora - mysle, ze duzo Nie no, nie pytałem o Warda. Interesuje mnie skąd masz tyle wiedzy na temat HDRI. Twoje posty to chyba jedyne takie wypowiedzi w internecie, pod którymi mógłbym się w 100% podpisać. Jakiejś pracy nie piszesz...? -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 31 |
Data: Wrzesien 12 2010 14:31:51 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 12, 10:06 pm, Mateusz Ludwin wrote: Rzecze limies: Nie, nie piszę. jestem fizykiem wiec stąd róznorakie zainteresowania. wiedzą raczej mało praktyczną :-( 32 |
Data: Wrzesien 12 2010 23:45:26 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
33 |
Data: Wrzesien 12 2010 15:12:38 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 12, 11:45 pm, "Eneuel Leszek Ciszewski" "limies"ale nie o zadna rozdzielczosc tu chodzi. Chodzi o zapis kolorow i mozliwie duzego zakresu ekspozycji. Na ogół jedno odbywa sie kosztem drugiego. Wykladnik jest potrzebny byy zwiekszyc zakres ev - mowiac w duzym skrócie kosztem glebi kolorow 34 |
Data: Wrzesien 13 2010 01:44:39 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
35 |
Data: Wrzesien 13 2010 02:22:46 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 13, 1:44 am, "Eneuel Leszek Ciszewski" "limies"To co ty nazywasz rozdzielczoscia - nazywa sie głębią bitowa ale tak działa format .hdr zapis koloru jest tam osmio bitowy !!!! 36 |
Data: Wrzesien 13 2010 15:53:29 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
: ale nie o zadna rozdzielczosc tu chodzi. Co Ci po tej dużości, jeśli ją będziesz mógł jeden milion, dwa miliony, trzy miliony... : Na ogół jedno odbywa sie kosztem drugiego. : To co ty nazywasz rozdzielczoscia - nazywa sie głębią bitowa Głębia bitowa liczby? Czemu nie. :) Jak zwał tak zwał -- oby wiedzieć, o co chodzi. ;) : ale tak działa format .hdr zapis koloru jest tam osmio bitowy !!!! A co to znaczy ośmiu bitowy? Ja twierdzę, że zwykle (HDR w fazie obrabiania) jest czterobajtowy. :) Natomiast rzekomo ośmiobitowe są JotPeGi. :) (także te powstałe z obrabiania HDR) Oczywiście to (ośmiobitowośćperpikselowa) nie jest prawdą, co łatwo wyliczyć zestawiając liczbę pikseli z wielkością pliku w formacie JPG) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 37 |
Data: Wrzesien 13 2010 00:14:37 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski: Nie jest to żadna kicha -- wystarczy liczyć co 10 (zamiast co 1) i mamy liczby Przecież to nic nie daje. Zastanów się choć przez chwilę czym jest kontrast między pikselami. Wartość piksela naprawdę nie ma żadnego znaczenia dla tych wszystkich zabaw z HDRI. Znaczenie ma kontrast jaki możesz zapisać, a kontrast to różnica między poziomami pikseli. Jak byś się nie namęczył, nie zapiszesz na 16 bitach stałego przecinka rozpiętości większej niż 16 (15?) EV. Przy czym "dolne" EV będą zapisane na bardzo niewielu bitach i przez to składać się z placków o stałym poziomie jasności, co raczej nie wygląda za dobrze. Uzyskasz sukces nie wtedy, kiedy będziesz mieć piksele 0, 10, 20, 30, tylko kiedy będziesz w stanie dołożyć do nich piksele 1, 2, 3. De facto tak To co według ciebie może być różne, jest istotą floating point. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 38 |
Data: Wrzesien 13 2010 02:09:52 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Nie jest to żadna kicha -- wystarczy liczyć co 10 (zamiast co 1) i mamy liczby Przecież to nic nie daje. No właśnie -- nic. :) Zastanów się choć przez chwilę czym jest kontrast między pikselami. Między czym? :) Między pikselami? Znam co najmniej dwa -- luminancji i chrominancji. :) Dwa piksele mogą mieć tę samą jasność, ale mogą się miedzy sobą mocno różnić. :) Dwa subpiksele albo są różne, albo są identyczne -- oczywiście w teorii, nie na matrycy monitora. :) Wartość piksela naprawdę nie ma żadnego znaczenia dla tych wszystkich zabaw Jaki kontrast? Chrominancji czy luminancji? Czy raczej i jeden, i drugi? :) między poziomami pikseli. Co to poziomy pikseli? Wiem, co to poziomu subpikseli, ale czym są poziomy pikseli w tym kontekście? :) Jak byś się nie namęczył, nie zapiszesz na 16 Tak samo w real. :) (czy w zespoleniu -- tym bardziej) ;) Przy czym "dolne" EV będą zapisane na bardzo niewielu bitach i przez to Na niewielu -- ale dlaczego o stałym poziomie? :) Ta niewielkość bitowa to już swoista kompresja. :) I dla człowieka, w dziesiętnym układzie mamy identyczność: 000123 00123 0123 123 którą czasami wykorzystujemy tak, iż odrzucamy domyślnie początkowe zera. W zapisie z przecinkiem dziesiętnym (czy podobnym) odrzucamy zera początkowe i końcowe. Uzyskasz sukces nie wtedy, kiedy będziesz mieć piksele 0, 10, 20, 30, tylko Nie tyle piksele numer, co piksle z cechą zapisaną jako 1,2,3? Tak. :) De facto tak Tak. (hasło -- > mantysa) A że ten mnożnik może być różny, trzeba część tych 16 bitów To co według ciebie może być różne, jest istotą floating point. No tak. :) -=- I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością niż możliwe by to było w liczbie integer na tej samej liczbie bitów? :) -- 450-600 to (60-80)% . . . 749 . VV Ventolin u . . . 739 . 26 . . ^ . . lipiec 25 . .01 . . .12 . 20 729 . . . 02 . . . . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 . 19 719 .25 27 04 06 08 P VVVV VV .19 . . . . r02VV . 13 . 21 709 . . 05 E101112 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV 695 VV .10 F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV 690 2324 2829 .01 07 09 13 18 22 24 u 1718 680 22 30 wrzesień l 21 30 c VV 670 31 / 1415 h 07 660 VV m. ......... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,..,, 39 |
Data: Wrzesien 13 2010 02:18:58 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski: I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością EOT Albo trollujesz, albo... -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 40 |
Data: Wrzesien 13 2010 02:42:28 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością EOT Albo trollujesz, albo... Albo wykazuję Ci koniec Twojego myślenia. :) (?i Twojej improwizacji?) Liczbą real zapiszesz większą wartość niż liczbą integer, ale nie zapiszesz większej liczby możliwości. :) Jeszcze jaśniej wyjaśnić? To już zdecydowane przepalenia!!! Integer czy real -- zapiszesz (mniej więcej) tyle samo. :) Och, gdyby było inaczej... Cud kompresji... ;) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 41 |
Data: Wrzesien 13 2010 10:03:01 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski: I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością Jednak trollujesz. EOT. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 42 |
Data: Wrzesien 13 2010 15:47:21 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
I co dalej? Jak (za sprawą fp) zapisać liczbę z większą rozdzielczością EOT Albo trollujesz, albo... Albo wykazuję Ci koniec Twojego myślenia. :) Jednak trollujesz. EOT. EOT to koniec argumentów? :) A w jakim języku słowo 'argumentacja' (argument, argumentowanie itp.) zaczyna się literą t? : ) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 43 |
Data: Wrzesien 13 2010 15:52:10 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Eneuel Leszek Ciszewski wrote: Albo trollujesz, albo... Wróc jak wymyślisz w jaki sposób na stałoprzecinkowym integerze 16bit zapisać dane o szerokości 20EV. Dla zrozumienia problemu możesz zacząć od przeczytania postów w tym wątku co najmniej pięć razy. -- Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 44 |
Data: Wrzesien 13 2010 16:05:45 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
EOT to koniec argumentów? :) A w jakim języku słowo 'argumentacja' Wróc jak wymyślisz w jaki sposób na stałoprzecinkowym integerze 16bit zapisać dane o szerokości 20EV. Na realu 16bit **też** nie jest to wykonalne. :) Dla zrozumienia problemu możesz zacząć od przeczytania postów w tym wątku co najmniej pięć razy. Można czytać i tysiąc razy -- praw Bożych ;) to nie odmieni. Real czy integer -- 16bit to za mało. :) Mnie zwykle starcza jednokrotne czytanie. Pamiętam nauki z podstawówki: -- przeczytaj raz, nie troszczą się oto, że nie rozumiesz -- przeczytaj ponownie -- i jeszcze raz . . -- i jeszcze raz, aż zauważysz, że zapamiętałeś ;) Albo cos jest jasne w pierwszym czytaniu (niekoniecznie na mszy) albo nie jest wcale. :) Wielokrotność czytanie niewiele daje. :) (chyba, że czytelnik jest rozkojarzony) I Ty, i limies nie macie pojęcia o tym, o czym tutaj piszecie. :) (co cytujecie bezmyślnie?) Podobnie Niemirowski pisał o partycjach NTFS -- na pozór było OK, ale chwila rozmowy ukazała braki w podstawach. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 45 |
Data: Wrzesien 13 2010 16:26:44 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
Float 16-bitowy obejmuje zakres wykładnika od 2^(-14) do 2^15. Pozwala to na zapisanie poziomów intensywności o szerokości prawie 30EV. Dla przykłady integer 16-bit nawet bez znaku pozwala na uzycie co najwyżej zakresu 1..65535, czyli prawie 16EV i nie da się tego obejść, bo nie uda się w żaden sposób wcisnąć niczego między 0 a 1 nie ruszając jednocześnie maksymalnej wartości. W dalszą "rozmowę" z trollem nie zamierzam się angażować, bo widzę, że nie ma to sensu. -- Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 46 |
Data: Wrzesien 13 2010 07:49:02 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 13, 4:26 pm, Mateusz Ludwin wrote: Eneuel Leszek Ciszewski wrote: Masz rację - Ja tez skończyłem z tym trollem dyskusję Pozdrawiam, li 47 |
Data: Wrzesien 13 2010 17:08:17 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
48 |
Data: Wrzesien 13 2010 17:06:03 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Wróc jak wymyślisz w jaki sposób na stałoprzecinkowym integerze 16bit zapisać dane o szerokości 20EV. Na realu 16bit **też** nie jest to wykonalne. :) Float 16-bitowy obejmuje zakres wykładnika od 2^(-14) do 2^15. Pozwala to na zapisanie poziomów intensywności o szerokości prawie 30EV. Na jednym bicie masz kontrast luminancji (jasności) nieskończenie wielki (w teorii, bo w praktyce, o czym pisał Gotfryd Smolik, nie umiemy dobrze czernić) bo aż od zera (czerni doskonałej) aż do 1 (nieskończenie dużej jasności) -- problemem są jedynie ;) wielkości pośrednie. :) Problemem teoretycznym, bo praktycznym problemem jest też uzyskanie doskonałej czerni i nieskończonej jasności. Dla przykłady integer 16-bit nawet bez znaku pozwala na uzycie co najwyżej zakresu 1..65535, czyli prawie 16EV Od 0 do 65535 lub od 1 do 65536 -- jeśli chodzi o ścisłość. :) (od 0 do 2^16-1 lub od 1 do 2^16) Ze znakiem jest dokładnie tyle samo możliwości? :) W pewnym sensie tak. ;) Od -32768 poprzez 0 do +32767? -- jednak zawsze trzeba zmarnować trochę miejsca na ustalenie sposobu interpretowania takich liczb. :) I dlatego nie 2^16, ale ,,około'' lub trochę ;) mniej niż 2^16. :) i nie da się tego obejść, I zapamiętaj te słowa. :) Nie da się -- ani interpretowanie tych bitów 16 jako liczby integer bezwzględnej, ani integer ze znakiem (minus czy plus) ani jako real czy kompleks. ;) bo nie uda się w żaden sposób wcisnąć niczego między 0 a 1 nie ruszając jednocześnie maksymalnej wartości. No właśnie!!! Dobrze prawisz!!! :) Tylko dlaczego nie pojmujesz tego, co napisałeś. :) Nie można pomiędzy 0 i 1 wpisać stanów pośrednich mając do dyspozycji jeden bit. :) W dalszą "rozmowę" z trollem nie zamierzam się angażować, bo widzę, że nie ma to sensu. Nie ma -- piszesz (przepisujesz) bez zrozumienia raz tego, raz innego autora. :) -=- Ale zróbmy test praktyczny... Zaproponuj komuś zapisanie informacji w ilości większej niż 2^16 na 16 bitach -- jeśli znajdziesz chętnego na Twoje wywody, znajdziesz też majątek, bo kompresja tak uzyskana zrewolucjonizuje świat. ;) -=- Czy integer, czy real -- nie niesie większej ilości informacji, choć niby zakres liczby real na 16 bitach przekracza znacząco (i to w obu wymiarach) zakres liczby integer zapisanej na 16 bitach. Nie dość, że wartość maksymalna jest większa w real niż w integer, to jeszcze pomiędzy całkowitymi wartościami są niecałkowite, a nawet niewymierne... :) Czy dane Ci do dyspozycji 16 bitów zinterpretujesz jako liczbę integer, czy jako real -- nie ma to żadnego znaczenia. :) Zawsze na 16 bitach zapiszesz maksymalnie tyle samo informacji. :) Czy zatem nie ma żadnej różnicy pomiędzy reprezentowaniem dwubajtu (16 bitów) jako liczby integer i jako liczby real? CPU mają od dawna zmiennoprzecinkowe dopalacze -- być może mogą szybciej pracować na liczbach, gdy je rozumieją jako liczby real niż wtedy, gdy je rozumieją jako liczby integer. :) Informacji na real nie zapiszesz więcej niż na integer bez zwiększenia liczby bitów. :) Jeśli integer 16bit (jak to któryś z Was ujął) nie daje stosownej rozpiętości, real 16bit też nie da. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 49 |
Data: Wrzesien 13 2010 17:20:39 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Eneuel Leszek Ciszewski wrote: i nie da się tego obejść, Nie no - przepraszam. Faktycznie nie jesteś trollem. Ty po prostu nie rozumiesz w ogóle o czym mówimy :( -- Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 50 |
Data: Wrzesien 13 2010 17:58:57 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Nie no - przepraszam. Faktycznie nie jesteś trollem. Ty po prostu nie rozumiesz w ogóle o czym mówimy :( Rozumiem bardzo dobrze. Twoim zdaniem real jest pojemniejszą reprezentacją niż integer. :) Dłuższa rozmowa eliminuje możliwość istnienia pomyłki niemal do zera. Wcześniejsze rozmowy (czytania?) z limiesem dawały wiele do myślenia, ale nie rozwiewały wątpliwości. A teraz jest dla mnie jasne, że i Ty, i on nie macie pojęcia o tym, o czym piszecie, albo -- o tym, co przepisujecie bez zrozumienia. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 51 |
Data: Wrzesien 13 2010 18:19:56 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Eneuel Leszek Ciszewski wrote:
Nie jest pojemniejszą. EOT, nie zmuszaj mnie do użycia okresleń uważanych za wulgarne. -- Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 52 |
Data: Wrzesien 13 2010 18:49:25 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Rozumiem bardzo dobrze. Twoim zdaniem real jest pojemniejszą reprezentacją niż integer. :) Nie jest pojemniejszą. Nie jest, ale wcześniej uważałeś, że jest. :) EOT, nie zmuszaj mnie do użycia okresleń uważanych za wulgarne. Nie zmądrzejesz dlatego, że nazwiesz mnie (lub kogoś innego) trollem lub użyjesz podobnego epitetu. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 53 |
Data: Wrzesien 13 2010 20:11:42 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mariusz [mr.] |
Eneuel Leszek Ciszewski wrote:[...] EOT to koniec argumentów? :) A w jakim języku słowo 'argumentacja' Nie żebym się znał... (więc proszę mi nie odpowiadać żargonem ;-) , ale myślę że jest to tylko kwestia zmiany konwencji - zamiast traktować pakiet jako "czysty" zapis wartości można przyjąć, że część zakresu jest traktowana specjalnie - na rozszerzenie zakresu kosztem "rozdzielczości". Ale to i tak pewnie tylko sztuka dla sztuki. pozdrawiam Mariusz [mr.] 54 |
Data: Wrzesien 13 2010 21:51:57 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Mariusz [mr.]:
To nie jest sztuka dla sztuki, tylko tak właśnie działa zapis zmiennoprzecinkowy. Część bitów koduje wykładnik przy potędze 2, przez którą mnożona jest pozostała część. W ten sposób rozrzuca się liczby nierównomiernie i umożliwia obsłużenie dużo szerszego zakresu, choć samych wartości jest tyle samo lub mniej. Ale jako że dla oka różnica między 65000 i 65001 jest kompletnie żadna, to warto część z tych liczb przesunąć poniżej jedynki i obsłużyć ułamki. Ot i cała filozofia. Nagle z 16EV robi się prawie 30EV przy tym samym rozmiarze pliku. Szkoda że "Eneuel Leszek Ciszewski" mentalnie zablokował się na liczbie dostępnych wartości i kompletnie zignorował wszystkie posty w których pisaliśmy o zakresie, a nie rozdzielczości. Ale tak to już jest z trollami. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 55 |
Data: Wrzesien 13 2010 23:39:04 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Szkoda że "Eneuel Leszek Ciszewski" mentalnie zablokował się na liczbie Ja też nie piszę o rozdzielczości_fotki (mierzonej pikselami) ale o rozdzielczości_liczby. :) (czyli o możliwościach zapisu na 16 bitach) A ponieważ ,,ugryzłem'' temat z kilku stron, nie mam wątpliwości co do tego, że obaj Panowie (limies i Ty) raczkujecie po omacku. :) (zadałem Wam sporo pytań i uzyskałem na te pytani odpowiedzi) Trolem mnie nazwał Kawecki przy okazji wyjaśniania pojęcia MTBF i okazało się, że Kawecki o partycji NTFS i o dyskach ogólnie wie tylko tyle, ile mu wyobraźnia podsunie. :) Kawecki wkrótce po rozmowach ze mną przestał być specjalistą od dysków i od partycji dyskowych. :) Podobną nieznajomością rzeczy odznaczył się Niemirowski -- okazało się, że choć w jakiejś swojej pracy dyplomowej (lub podobnej do dyplomowej) opisywał partycję NTFS -- jej budowę i jej działanie, nie tylko nie miał o tej partycji pojęcia, ale nawet nie potrafił zrozumieć tego, co mu o niej klarował ktoś z jego znajomych. :) Wydaje się mi, że wiem, kim był ów znajomy Niemirowskiego i (jeśli nie mylę się) klarował mu prosto, bez zawiłości i w taki sposób, że trzeba by się nieźle namęczyć, aby nie zrozumieć tłumaczenia... :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 56 |
Data: Wrzesien 13 2010 02:28:10 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 13, 2:42 am, "Eneuel Leszek Ciszewski" "Mateusz Ludwin" Uczepiłes sie większej liczby mozliwosci - nie o to tu chodzi Po drugie nie musi to byc prawdą. W ośmiu pitach można umieścic więcej informacji niż 8 bitów - pod warunkiem, że umuwisz sie co do sposobu kodowania - tak działaja archiwizery, czy np. metody fraktalowe , gdzie jednym wzorem matematycznym zajmującym np 128 bitów kodujesz obraz jpg 1 MB 57 |
Data: Wrzesien 13 2010 15:38:23 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
58 |
Data: Wrzesien 13 2010 06:47:36 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 13, 3:38 pm, "Eneuel Leszek Ciszewski" "limies" olewam 59 |
Data: Wrzesien 13 2010 15:55:22 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
60 |
Data: Wrzesien 13 2010 01:24:57 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Nie oznacza to rzecz jasna możliwości kontrastu luminancji na 16 bitach. :) Bo ten już na 1 bicie sięga nieskończoności, ;) gdyż 1 dzielona przez zero tam właśnie sięga. :) Problemem rzecz jasna jest odwzorowanie zera, czyli pełnej ciemności. ;) Innym problemem w tym ogromnym kontraście jest oddanie wartości leżących pomiędzy 0 i 1 -- i gęstość/rozdzielczość nie zależy od tego, czy nasze 16 bitów potraktujemy jako liczbę integer, czy jako liczbę real. W obu wypadkach mamy do dyspozycji około 2^16=65536 stanów pośrednich. :) Niby nie musimy dawać pomiędzy nimi tyle samo przerwy, czyli możemy liczyć nieliniowo, możemy liczyć liniowo, ale ze skokiem co 5 czy co 13, jednak rozdzielczość takiej reprezentacji możemy tylko zmniejszyć -- musimy albowiem część bitów poświęcić ;) (?wodą święconą?) na zapisanie sposobu liczenia tej ,,odległości'' międzystanowej. :) Możemy uznać, że rozumiemy jakoś tak: 001 -- > 1 010 -- > 2 011 -- > 3 100 -- > 4 lub tak: 001 -- > 10 010 -- > 20 011 -- > 30 100 -- > 40 czy jakoś nieliniowo tak: 001 -- > 1 010 -- > 2 011 -- > 4 100 -- > 8 albo tak: 001 -- > 10 010 -- > 20 011 -- > 40 100 -- > 80 czy jakoś inaczej, ale nie zapiszemy więcej możliwości niż około 2^16. :) Na szczęście naszemu oku starczy w zupełności rozdzielczość rzędu 2^7 na 3 kolorach -- RGB właśnie. :) A owe 32 bity na subpikselu potrzebujemy dopiero wtedy, gdy chcemy coś przerabiać. :) Nie jest obojętna kolejność: -- zamiana kolorowego zdjęcia na czarnobiałe (czarnobiałe, czyli ciemnobiałe lub jasnoczarne ciapki; nie zaś czarno-białe, czyli w czarne i białe ciapki) -- obróbka krzywymi (?curwami?) co chyba każdy pojmuje. Zamiana w BW zabiera nieodwracalnie część informacji -- i tę część, którą widzi oko, i tę, której oko nie widzi, ale którą widzi obrabiarka typu fotoszop. :) Dokładnie tak samo jest z 8/16/32 bitami na subpiksel. :) Oku jest obojętne, jak gęsto (8/16/32) pokazuje monitor czy papier, lecz do obróbki 8 to za mało i okazuje się, że obrabianie z rozdzielczością 8 bitów na subpiksel może prowadzić (ponoć zawsze prowadzi -- ja na swoim monitorze tego nie zobaczę, a na analizowanie fotki nie mam ochoty) do utraty informacji na wyjściu ośmiobitowym. :) W skrócie: -- w kolorze (RGB) możemy zmniejszyć ilość czerwonego niezależnie od ilości zielonego (jakkolwiek pojmujemy określenie 'ilość') -- w BW już taka sztuczka nie jest możliwa, gdyż nie pamiętamy, która sukienka miała kolor czerwony a która zielony (obie są jakoś szare) -=- Inną sprawą jest pytanie -- czy naprawdę potrzeba aż 32 bitów na subpiksel (4 bajtów -- w JPG mamy jeden bajt na subpiksel a potrzebujemy najwyżej 7 bitów na subpiksel do poprawnego widzenia, co wykorzystujemy w kompresji do JPG) dla oddania HDR? Jeśli matryca aparatu fotograficznego daje normalnie tylko 12 bitów to zapis na 16 zwykle powinien wystarczyć, ale być może czasami potrzebujemy aż 32... -- 450-600 to (60-80)% . . . 749 . VV Ventolin u . . . 739 . 26 . ^ . . lipiec 25 . .01 . . .12 . 20 729 . . . 02 . . . . . . . . 26 . . . g 03040506 .09 . 14 . 19 719 .25 27 04 06 08 P VVVV VV .19 . . . . r02VV . 13 . 21 709 . . 05 E 101112 17 20 VV . 2728 31 . 08 16VV 699 VV . F . 16 VV23 29 m sierpień 1011 15 VV 690 2324 2829 .01 07 09 09 13 18 22 24 u 1718 680 22 30 wrzesień l_' 21 30 c VV 670 31 /., 1415 h 07 660 VV m/.. ......... ........ ..... ..................y................,,,,,,....;;;;..,,;;..,,.654...,,..,,..,,..,,..,,..,,03..,,,,..,,.. Postscriptum... Na górze PEF, na dole kwiatki. ;) tysiąc na tysiąc pikseli w TIFF8, TIFF16, TIFF32 to odpowiednio milion pikseli z 1 bajtem na subpiksel, 2 i 4 bajtami na subpiksel czyli 3 miliony bajtów, 6 milionów bajtów i 4 miliony bajtów. Jak ktoś chce, nie zapisze taki plik PSem piątym lub czymś innym. :) Ja zapisałem -- 3021796 6020948 12018188 -- czyli OK. :) Gdy HaDRujemy Słoneczko i ciemną plamę pod samochodem, możemy mieć niebotyczną różnicę jasności pomiędzy słoneczkiem i plamą, ale być może do zapisania takiego zdjęcia nie potrzebujemy aż 32 bitów per subpiksel, gdyż pomiędzy jasnym słoneczkiem i ciemna plamą być może niczego nie ma. :) TIFF nie zezwala (bez kompresji) na pominięcie części bitów. RAWki pozwalają, JPG wymusza wręcz i każdy format z kompresowaniem daje tę możliwość, dlatego po skompresowaniu tak zHaDRowane słoneczko z plamą może zająć bardzo mało miejsca pomimo oddawania szczegółów słonecznych plamistych. :) Czy my (lub PeeS albo inny Corel) uznamy w wiadomych 32 bitach liczbę ineteger czy cokolwiek innego -- nie ma to tutaj żadnego znaczenia. :) Jeśli chcemy zapisać (do obróbki, gdyż do oglądania nam to nie jest potrzebne, bo ani oko nie widzi, ani ucho nie słyszy, ani ludzki umysł nie pojmuje, ;) jak to wiele te 32 bity) wszelkie stany pośrednie pomiędzy maksymalną ciemnością każdego naszego subpiksela i jego maksymalną jasnością, musimy mieć do naszej dyspozycji te 32 bity. :) Później i tak to zapiszemy na 6 bitach. :) To tak, jak z obrabianiem przez zdrowego fotek kolorowych oglądanych finalnie przez daltonistów któregoś stopnia, widzących tylko w B&W. :) Zdrowy grafik oddzielnie obrabia spódnice Zuzi i spodnie Ziutka (różniące się kolorem, nie tylko jasnością) po to, aby w efekcie dostać szarości oglądane przez ślepawego odbiorcę finalnego. (ślepak widzi tylko różnicę okołojasnościową, nie widzi żadnej różnicy okołokolorystycznej) PS czy inny Corel jest tym widzącym kolory zaś zwykły odbiorca jest tym ślepawym daltonistą. :) -=- I chyba wyczerpałem temat rozdzielczości liczby oraz potrzeby obróbki na 16 czy nawet na 32 bitach -- kwestionowanej przez wiadomego ,,guru'' tej grupy. :) 61 |
Data: Wrzesien 09 2010 19:06:31 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze cichybartko: LDR z pewnością nie jest efektem mapowania ;) jest to o wiele LDR to nie jest technika, tylko format zapisu obrazu. W kontekście HDRI powstaje w wyniku tonemappingu. To co wkleiłeś, to high key. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 62 |
Data: Wrzesien 09 2010 19:08:39 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Mateusz Ludwin: LDR to nie jest technika, tylko format zapisu obrazu. Bardziej "sposób". -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 63 |
Data: Wrzesien 09 2010 21:30:33 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: cichybartko | W dniu 2010-09-09 19:06, Mateusz Ludwin pisze: Rzecze cichybartko: Chcesz mnie obrazić ;). Gdzie te czasy że co godzina pojawiał się na grupie nowy LDR ;). -- Pozdrawiam, Bartko. 64 |
Data: Wrzesien 16 2010 05:01:37 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Jakub Jewuła | LDR z pewnością nie jest efektem mapowania ;) jest to o wiele LDR to nie jest technika, tylko format zapisu obrazu. Bladzisz! LDR to fotografia, a cala reszta to marnosc... W kontekście HDRI powstaje w wyniku tonemappingu. Nie - w wyniku myslenia niczym sie nacisnie :) To co wkleiłeś, to high key. A to prawda. q 65 |
Data: Wrzesien 09 2010 20:10:58 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
66 |
Data: Wrzesien 09 2010 15:10:54 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 9, 8:10 pm, "Eneuel Leszek Ciszewski" "limies"Co bedzie za 100 lat nie wiem, moze powstana techniki symulujące rozbłysk supernowej :-) wrażenie bedzie istniało tylko w naszej swiadomosci. kto 100 lt temu myslał o TV 3D ? 67 |
Data: Wrzesien 10 2010 01:55:58 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
Jutro tym bardziej będzie ciężko -- bo jutro będą : Co bedzie za 100 lat nie wiem, moze powstana techniki symulujące : rozbłysk supernowej :-) : wrażenie bedzie istniało tylko w naszej swiadomosci. : kto 100 lt temu myslał o TV 3D ? Pewnie każdy -- tym łatwiej myśleć o czymś, im mniej wiemy o trudnościach z tym związanych. Co to 3D w TV? :) Wypukły obraz? :) 50 lat temu myślano (nawet obawiano się jej) o sztucznej inteligencji. Dziś wiadomo, że taka nie istnieje. :) (dziś wiadomo, że myślenie nie jest kwestią algorytmów i ,,komputerów'' odpowiednio dużej mocy obliczeniowej) IMO jeśli jutro coś będzie, to będzie lepsze czernienie i będą wydajniejsze źródła światła dające dużo światła (tyle samo na przykład co żarówka o mocy jednego kilowata) na powierzchni jednego łebka szpilki od koszul. :) Zakładając, że taka dzisiejsza żarówka daje 5% na światło i 95% na ciepełko, idealna lampka potrzebuje ,,tylko'' 50 watów... Jeśli to zaświeci na tak małej powierzchni, żadna dzisiejsza matryca tego nie obejmie. :) (raczej taka matryca dzisiejsza spłonie -- już teraz Canon nie zaleca fotografowania Słońca) A taka ,,lampka'' już jest od wielu lat. ;) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 68 |
Data: Wrzesien 10 2010 09:13:00 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski: 50 lat temu myślano (nawet obawiano się jej) o sztucznej O, to ciekawe co piszesz. Wiadomo? No to opisz to w krótkiej pracy i zgarniasz wszystkie nagrody. IMO jeśli jutro coś będzie, to będzie lepsze czernienie i będą wydajniejsze I wypali oczy, więc nikt tego nie zastosuje. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 69 |
Data: Wrzesien 10 2010 11:22:43 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
50 lat temu myślano (nawet obawiano się jej) o sztucznej O, to ciekawe co piszesz. Wiadomo? No to opisz to w krótkiej Wolę skupić się nad opatentowaniem koła. ;) (i pobieraniu pieniędzy od producentów tego, co zawiera koła czy kółka -- także różańcowe i podwórkowe oraz gospodyń) ;) IMO jeśli jutro coś będzie, to będzie lepsze czernienie i będą wydajniejsze Jeśli to zaświeci na tak małej powierzchni, żadna dzisiejsza matryca tego nie I wypali oczy, więc nikt tego nie zastosuje. No tak. Ale czernienie może być lepsze. -=- Raczej zawsze będzie problem zbyt małej pojemności matrycy i zawsze będzie ciągota do powiększenia tej pojemności poprzez zrobienie wielu zdjęć. -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... 70 |
Data: Wrzesien 10 2010 08:47:55 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 10, 9:13 am, Mateusz Ludwin wrote: Rzecze Eneuel Leszek Ciszewski: oczywiscie, ze to tylko pokazanie pewnej ideii :-) 71 |
Data: Wrzesien 10 2010 08:47:09 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 10, 1:55 am, "Eneuel Leszek Ciszewski" "limies" dzis wiadomo tyle samo co 100 lat temu. nie wiadomo nadal czy jest to kwestia algorytmow czy nie. Istnieje os takiego jak niedeterministyczne algorytmy kwantowe, qbity itp itd duzo wskazuje na to, że tego rodzaju zjawiska kwantowe i pewien rodzaj algorytmow (niedeterministycznych) kwantowych zachodzi w naszym mózgu 72 |
Data: Wrzesien 13 2010 12:43:34 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Grzegorz Krukowski | On Thu, 9 Sep 2010 07:42:51 -0700 (PDT), limies 73 |
Data: Wrzesien 13 2010 06:21:23 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 13, 12:43 pm, Grzegorz Krukowski wrote: On Thu, 9 Sep 2010 07:42:51 -0700 (PDT), limies zanim sie taki plik zmapuje mozna go poddac obróbce i to bezstratnej, czasem bardzo skomplikowanej i nalezy to robic w formacie hdr, a nie po zmapowaniu. Potrafi to np. Shake f-my Apple (składnik Final Cut Studio - kombajn do produkcji filmowej), Afer Effects. Tanie edytory to Artizen HDR, CinePaint, droższe , Photogenics, Photoshop - niestety wszystkie one maja ograniczone pole działania Na samym koncu stosujemy tzw operatory mapowania: -lokalne - globalne operatory globalne dokonują konwersji całego obrazu, lokalne poddaja swojemu działaniu pewne czesci obrazu Generalnie operatory lokalne nasladuja algorytmy ludzkiego widzenia. Operatory te generuja tzw maske tła stosując dzieki niej przekształcenia do wybranego fragmentu obrazu. Operatorów może byc skolko godno, kazdy z twórcow moze moiec swoje własne bardziej lub mniej sprawdzajace sie w praktyce To od ich uzycia zalezy czy z hdra (PRAWDZIWEGO!) za pomoca mapowania tonów uzyskamy wynik realistycny, czy impresjonistyczny. Jednym podoba sie realizm innym tworzenie artystycznych ilustracji, gdzie szczegóły powyciagane sa az do bulu. Jest to kwestia co chcemy osiagnąć przekazac, jak chcemy odziaływac na widza polecam strone hdrlabs http://www.hdrlabs.com/gallery/realhdr/ od "wizualizacji" jest mapowanie tonów. Co do formatów, jesesmy zmuszeni na kompromis pomiedzy dokladnoscia danych, objetoscia jaka zajmuja i mozliwosciami obliczeniowymi. W latach 80-tych potrzebne byly super komputery by poradzic sobie z hdr- ami w formacie (32bit/kanal) 74 |
Data: Wrzesien 13 2010 18:25:58 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
75 |
Data: Wrzesien 13 2010 19:00:35 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
76 |
Data: Wrzesien 13 2010 20:54:28 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Grzegorz Krukowski | On Mon, 13 Sep 2010 06:21:23 -0700 (PDT), limies Generalnie operatory lokalne nasladuja algorytmy ludzkiego widzenia.[..] To od ich uzycia zalezy czy z hdra (PRAWDZIWEGO!) za pomoca mapowania I teraz czekam na taką możliwość oglądania, aby te operatory lokalne były aplikowane tylko w obszary które w tej chwili oglądamy (właściwie skupiamy się na nich). Mniej więcej to opisuję w pierwszym poscie. -- Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi... dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish 77 |
Data: Wrzesien 13 2010 21:57:05 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Rzecze Grzegorz Krukowski: I teraz czekam na taką możliwość oglądania, aby te operatory lokalne Operator lokalny działa właśnie tak, że bierze pod uwagę tylko niewielkie skupiska pikseli. Dlatego zdjęcie z photomatiksa wygląda jak wygląda. Ale Tobie raczej chodzi o to, żeby zastosować operator globalny o zmieniających się parametrach, dostosowywanych do aktualnie oglądanego obszaru. Tak właśnie działa to co wkleiłem. Ściągnij to: http://www.mpi-inf.mpg.de/resources/tmo/logmap/HDRViewer.tar.gz I włącz wszystkie trzy checkboksy, a potem klikaj na obrazie. -- Omniscient, omnipotent, omnipresent, without judgment Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 78 |
Data: Wrzesien 09 2010 08:13:23 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: limies | On Sep 9, 12:37 pm, Grzegorz Krukowski wrote: Właśnie czytam kolejną nawalankę HDR vs reszta świata. I tak do głowy[...] Poniewaz padla wzmianka o moich panoramach http://imielski.eu/panorama/halagasienicowa.html http://imielski.eu/panorama/polanakalatowki.html http://imielski.eu/panorama/murzasichle-kosciol-hdr2_niebo-R.html http://imielski.eu/panorama/sarnia.html Faktem jest, ze sam nie jestem z nich wszystkich zadowolony - sa z lekka przekoloryzowane, ale Pan grzegorz wspomnial o szczegółowatości Myślę, że nie dotyczy to tylko architektury w moich przykladach widac wyraznie, ze "hdr" wydobywa wiecej szczegółów rowniez w krajobrazach 79 |
Data: Wrzesien 09 2010 17:53:29 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Mateusz Ludwin | Grzegorz Krukowski wrote: A może coś takiego już jest? Od dawna, np.: http://www.mpi-inf.mpg.de/resources/tmo/logmap/ -- Mateusz Ludwin mateuszl [at] gmail [dot] com 80 |
Data: Wrzesien 09 2010 19:14:30 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Grzegorz Krukowski | On Thu, 09 Sep 2010 17:53:29 +0200, Mateusz Ludwin Grzegorz Krukowski wrote: Muczos gracias senior :) Jakbyś miał jeszcze jakieś sznurki i chciał się nimi podzielić to nie widzę przeszkód. -- Kiedyś publikacja zdjęć w internecie wymagała odwagi... dziś wystarczy aparat cyfrowy ;) (c)Billy the Fish 81 |
Data: Wrzesien 09 2010 19:03:17 | Temat: Re: HaDeeRy | Autor: Eneuel Leszek Ciszewski |
ogólnym, może być OK przy dużym zbliżeniu. Przecież jak oglądamy Cały czas tak ,,oko'' ogląda. Każdy fragment oglądanego obrazka skanuje, na dodatek wielokrotnie, na wszystko patrzy z różną ekspozycją, a na dodatek składając obrazek po obrazku dodaje to, co widziało pięć czy piętnaście lat temu, dzięki czemu dwie osoby patrząc na to samo ,,drzewo'', widzą coś innego -- do tego stopnia posunięte są subiektywne odczucia, że jednego człowieka coś zachwyca a inny nie zauważy nic ciekawego w pierwszej chwili, która może trwać i pięć lat. ;) Właśnie ludzkie patrzenie i widzenie ludzkie to HaDRowanie i ,,panoramowanie'' wraz megaobróbką ,,komputerową'' oraz fantazjowaniem... Oglądasz dom -- nie zwracasz uwagi na masę detali, ale numerek przy drzwiach oglądasz staranniej niż błoto na ścianie. Tak zwaną uwagę przykuwa tabliczka na drzwiach mówiąca o godzinach otwarcia i zaglądając do okien zmieniasz drastycznie nie tylko ekspozycję, ale i wiele innych parametrów patrzenia, używając zupełnie innych skojarzeń niż wtedy, gdy oglądasz dom z zewnątrz... W pierwszej chwili patrząc na tamę (chyba w Japonii) widzisz tamę, później (czytają opis) dostrzegasz wreszcie malowane wodą (na brudzie -- co tu dużo gadać) zwierzęta... Gdy kolejny raz oglądasz te fotki,widzisz najpierw zwierzęta, później zastanawiasz się -- czym jest ta dziwna ściana i przypominasz sobie, że to tama z malowidłami... -=- Pomiędzy tym, co ,,widzi oko'' a obrazem rzeczywistym jest wielka przepaść. I pomiędzy tym, co ,,widzi oko'' a odczuciem ludzkim też jest ogromna przepaść... To, że oko widzi wszystko do góry nogami, potrafimy zrozumieć i przyjąć, ale już to, że oko widzi wyrywkowo, straszliwie niewyraźnie, dodając więcej z wyobraźni do obrazka niż z rzeczywistego oglądania -- już niekoniecznie... Na dodatek aparat nie widzi 3d -- oko też, ale już wzrok doskonale radzi sobie z trójwymiarowością. :) Pomiędzy ,,widzeniem oka'' (czy nawet ,,widzeniem obu oczu'') a ,,widzeniem wzorku'' (lub ,,widzeniem ludzkim'') jest różnica spora. :) Można się o tym dowiedzieć przy okazji rozmawiania z okulistą, którego niewiele dziwi z odczuć subiektywnych. :) Ponoć pod tym względem okuliści są równie wyrozumiali jak psychiatrzy -- na przykład niektórzy pacjenci opowiadają o walących się na nich ścianach (efekt łatwy do uzyskania dzięki złemu ustawieniu cylindrycznych szkieł) uciekających przedmiotach nieruchomych (też ścianach na przykład) czy różnym postrzeganiu kolorów lewym i prawy okiem... Ja po przebudzenie niewiele widzę. Czasami nawet w godzinę po przebudzeniu nie widzę prawie nic -- trudno mi wówczas policzyć linijki na monitorze, nie mówić już o możliwości odczytania tekstu, z którym jakiż czas później nie mam żadnych trudności nawet bez szczególnego wysiłku, nawet po silnym zmęczeniu czy w słabym (zwykle zbyt kontrastowym) świetle... :) -=- Właśnie HDR to normalne widzenie. :) A raczej -- element tej normalności. :) Dlatego też trudno oddać na fotografii scenerię sztucznie oświetlone, na przykład kolorowe czy zbyt kontrastowe... O tym, że trudno na jednej fotce zmieścić kilka płaszczyzn ostrzenia nie trzeba pisać. :) Oko sobie zeskanuje raz to, raz tamto a wzrok poskłada tak, że ostre są przedmioty w różnej odległości z zachowaniem nieostrości tego, co mało nas interesuje... -=- Można powiedzieć, że widzenie oka to coś zupełnie odmiennego niż widzenie matrycy w aparacie fotograficznym. I widzenie wzroku to tez co innego niż widzenie matrycy w aparacie fotograficznym. Widzenie matrycy w aparacie fotograficznym też nie jest tożsame z widzeniem aparatu fotograficznego, bo są cwane aparaty nie tylko pstrykające HaDeeRami, ale i panoramami, i fotkami pseudotrójwymiarowymi... -=- Każde ,,pstryk'' to swoiste dzieło sztuki -- oddanie subiektywnego postrzegania jakiegoś kawałeczka świata. Malarz także, malując na przykład portret nie skupia się na pryszczach, choć włosy potrafi już namalować nie jako bezkształtną plamę... Coś przebarwi, coś zamaskuje, coś rozjaśni a coś przyciemni lub nawet przykryje czymś, czego ,,naprawdę'' nie ma... Naprawdę? -- w jego wyobraźni może być, a maluje nie to, co widzi, ale to, co wyobraża sobie patrząc i myśląc. Na przykład widzi gruby babsztyl, ale maluje szczupłą dziewczynę, aby zarobić (malowidłem) na chleb... ;) Fotografia to malowanie/rysowanie światłem. Kto mówi, że to ma być rysowanie zniewolone brutalną rzeczywistością? Nigdy takie nie jest! Zawsze oddawanie barw czy jasności jest jakoś skrzywione -- - celowo lub nie. Samo nawet pstrykanie zaburza jakoś postrzeganą rzczyywistość -- choćby rzucając cień fotografa lub odbicie światła od jego jasnej bluzki... (każda jest jakoś jasna, o ile jest; jak nie ma -- to jest jakaś inna skóra; dlatego nie warto stać zbyt blisko fotografowanych przedmiotów czy ludzi bądź zwierząt lub po prostu obiektów) -=- Ja zamierzam skleić fotkę z: -- obrysu budynku -- tabliczek i kinkietów na budynku -- figurek wielkości drzwi wejściowych -- tabliczek na tych figurkach -- wnętrz okien z parteru (pomyślę także o oknach z wyższych kondygnacji) -- otoczenia Dam Wam wtedy kolejne pole do popisu przy wyśmiewaniu się -- śmiech to zdrowie. :) Składowe budynku są tutaj: http://eneuel.comyr.com/dawno_temu_w_Bialymstoku/w_Druskiennikach/figur.jpg figurka z domontowaną (ale jej) tabliczką http://eneuel.comyr.com/dawno_temu_w_Bialymstoku/w_Druskiennikach/Sanatoi.jpg budynek z dwóch chlaśnięć (prawej i lewej) http://eneuel.comyr.com/dawno_temu_w_Bialymstoku/w_Druskiennikach/_MG13509.jpg figurka ze swoją tabliczką -=- Z panoramy Drezna wyśmiewaliście się. :) Dla Was to łatwizna. Dla mnie taka panorama Drezna to niemożliwość do wykonania. :) Rożne reprezentujemy poziomy... I piony... ;) Ale to normalne zjawisko... ;) Strzelę też zlepek przedstawiający fotkę moich wybawców. :) Wewnątrz polny nagrobek z figurką zadumanego (nad głupotą tychże wybawców) Chrystusa, dookoła las, pola orne, trawa... Na razie muszę rozbudować komputer. :) Przede wszystkim potrzebują szybszego i większego dysku. :) Rok temu kosztował ponad 400 złotych, teraz dochodzi do 220 złotych, a zamierzam go kupić, gdy stanieje poniżej 200 złotych... I to potanienie (przekroczenie progu nadziei) uznam za znak od Boga do rozpoczęcia lepienia takich zlepków. :) -- .`'.-. ._. .-. .'O`-' ., ; o.' eneuel@@gmail.com '.O_' `-:`-'.'. '`\.'`.' ~'~'~'~'~'~'~'~'~ o.`., o'\:/.d`|'.;. p \ ;'. . ;,,. ; . ,.. ; ;. . .;\|/.... |