Grupy dyskusyjne   »   Historia EXC?

Historia EXC?



1 Data: Styczen 09 2009 01:31:13
Temat: Historia EXC?
Autor: de Fresz 

Bandziorno

Jako że pomału robię przymiarki do czegoś znacznie lżejszego do latania po krzakach, interesuje mnie histora EXC 450, 200 i ewentualnie 525 - a konkretniej jakie zmiany zachodziły w poszczególnych rocznikach, tak do 2006 r..
Pomiędzy dwoma 4T jak znam KTMa różnice są pewnie prawie żadne, kilka w rocznikach już wypatrzyłem, ale to głównie z zakresu kosmetyki. Interesuje mnie bardziej to co w środku i ma wpływ na walory użytkowe.
Co już wiem:
2003 - wejście 450 i 525, podwójne kolektory, duży licznik
2004 - pojedyńczy kolektor, duży licznik
2005 - wąski licznik, nowa maska lampy
Gaźnik wszędzie ten sam - Keihin FCR MX 39/41
Ale jak wygląda sprawa z masą, geometrią, zawiasami, rozrządem, hamulcami itepe? Były jakieś "trefne" roczniki? Niby mógłbym posiedzieć z pół dnia nad fiszkami, ale może akurat ktoś ma to pod ręką / w głowie?
O 200 EXC wiem tyle co nic - czytałem opis Jareckiego, ale nie mam najbledszego nawet pojęcia, jak ten model rozwijał się w latach.
Generalnie zmierzam do tego, czy warto dokładać do któregoś z nowszych roczników bo zmiany w nim będą odczuwalne nie tylko dla zawodników, czy takich różnic nie ma i wystarczy patrzeć tylko na to, co zwykle (stan, emeryt w dowodzie itepe ;-)
Husqe już mam mniejwięcej rozgryzioną, ale potrzebuję dla niej jakiejś alternatywy, jako że doskonale zdaję sobie sprawę, że u nas szukając jednego modelu, można się zdrowo najeździć, a i tak gwarancji że się trafi - nie ma.

--
Pozdrawiam

Sebastian
Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco



2 Data: Styczen 09 2009 12:26:15
Temat: Re: Historia EXC?
Autor: de Fresz 

On 2009-01-09 07:38:33 +0100, doktorski  said:

Co już wiem:
2003 - wejście 450 i 525, podwójne kolektory, duży licznik
OIDP w tym roczniku zrezygnowali z przezroczystego zbiornika - widac
bylo ile masz jeszcze paliwa. Wygodne.

Owszem, ale poprzedni rocznik to 400/520. Zdaje się, że wrócili do tego pomysłu w zeszłym albo tym roku :-/


2004 - pojedyńczy kolektor, duży licznik
Ciut lagodniejsza charakterystyka 525 - wiecej dolu, mniej agresji.

Dobra, jeszcze trochę wygrzebałem, choć to info od hamerykańców i nie wiem na ile jest to zbieżne z wersjami europejskimi.
- poprawione zawieszenie (zaworki, tłoczki, itp) - ponoć lepsza charakterystyka
- zmiany w wahaczu - dłuższy o 10 mm i zwiększona oś
- poprawione lożyska głowki ramy
- wyższa kierownica o 12 mm
- poprawione sprzęgło
- inny subframe i siedzenie niżej.

2005 - wąski licznik, nowa maska lampy
Mhm.

- nowa rama

Ktoś może wie, czym oprócz naklejek itp dupereli różnia się wersje Six-Days?


Ale jak wygląda sprawa z masą, geometrią, zawiasami, rozrządem,
hamulcami itepe? Były jakieś "trefne" roczniki?
AFAIK zmiany dotyczyly glownie charakterystyki, nie slyszalem o
narzekaniach na zawiasy w modelach z RFS.

A co daje ten RFS i od kiedy to montują?


O 200 EXC wiem tyle co nic - czytałem opis Jareckiego, ale nie mam
najbledszego nawet pojęcia, jak ten model rozwijał się w latach.
Z moich doswiadczen wynika, ze jest ciekawszy niz 250. Jest (wbrew
logice) nieco mniej zerojedynkowy za to ciut zgrabniejszy

Właśnie też słyszałem o nim dużo dobrego, w tym również to, że jak na 2T jest bardzo trwały. No ale ciągle mam pewne wewnętrzne rozterki, przed zakupem 2T.


- nie wiem
czy przypadkiem nie byl budowany na ramie od setki.

Ponoć właśnie jest. Setką się przeleciałem i się mi bardzo podobało - nie da się tym jeździć wolno ;-)


--
Pozdrawiam

Sebastian
Hunda Sewen Ffy und Czarny Ciongnik El-Ce-Cztery
Kawa GT550 na wydaniu nieustajaco

3 Data: Styczen 09 2009 13:19:55
Temat: Re: Historia EXC?
Autor: Jarecki [KenLee] 

Użytkownik "de Fresz"  napisał

Ktoś może wie, czym oprócz naklejek itp dupereli różnia się wersje
Six-Days?

*** W standardzie, inny setup zawiasow, korki USD z regulacja napiecia
wstepnego, siedzenia od SelledalaValle (czy jakos tak), oslony aluminiowe
silownika sprzegla, skidplate, handdbary, uchwyty do szybkiego wyciagania
osi. W dwusuwach inne dyfuzory i tlumiki (FMF i Doma). Byly tez wersje z 19
calowym kolem z tylu. "Factory" mialy dodatkowo inne polki USD i piasty
(frezowane-CNC i anodowane w ladne kolorki) oraz zebatki Stealth i wydechy
Akrapovicia. Wszystko dostepne z katalogu Power Parts. Za gruby sos...

A co daje ten RFS i od kiedy to montują?

*** Od poczatku i to powoduje ze motur jedzie :) To nazwa linni modelowej
silnika 4T SOHC z rozrzadem na srubkach, dwoma filtrami itd. Zdaje sie skrot
od Racing Four Stroke.

Ponoć właśnie jest. Setką się przeleciałem i się mi bardzo podobało - nie
da się tym jeździć wolno ;-)

*** 200 jest nie tylko w ramie, ale i na bazie calego dolu silnika setki.
Zmieniono gore i dolot. 250 to juz zupelnie inna konstrukcja.
Pozdr
Jarecki [KenLee] + Mecha-Orange EXC 400

4 Data: Styczen 09 2009 12:43:39
Temat: Re: Historia EXC?
Autor: Jarecki [KenLee] 

Użytkownik "de Fresz"  napisał

Jako że pomału robię przymiarki do czegoś znacznie lżejszego do latania po
krzakach, interesuje mnie histora EXC 450, 200 i ewentualnie 525 - a
konkretniej jakie zmiany zachodziły w poszczególnych rocznikach, tak do
2006 r..

*** Zmiany to bardziej przelomy rocznikow. Z pamieci tyle:
-W 2002-2003 zmieniono w czterosuwach konstrukcje wewnetrznej flanszy
uszczelniajacej pompe wody- umozliwia to wymiane uszczelnien bez zdejmowania
pokrywy zaworowej (brak rantu i dwa gwintowane otworki)- duza wygoda
serwisowa
-2003 minimalnie zmienione mocowanie kosza sprzeglowego i samego sprzegla w
czterosuwach- mniej szarpie przy ruszaniu na niedogrzanym silniku- istotne
dla latajacych tez po miescie
-2004-2005 zmiana calego nadwozia w 2T i 4T- calkowicie nowa rama z tylnymi
wezlami z rur o owalnym przekroju, wyzsza glowka, nowy wahacz, nowe USD 48mm
(zamiast 43mm), inna sprezyna z tylu, nieprzezroczysty zbiornik, nowe
plastiki, nowy kranik, nowa kanapa, nowe lampy, licznik. W 200 2T zmieniono
elektronike zaplonu i membrane (wiecej dolu i liniowosci)
-2006 znowu zmieniono USD (tez 48mm) ale nie znam szczegolow i nigdy na
takim nie jezdzilem.
Zdaje sie ze w ktoryms z rocznikow zmienio tez piasty i na pewno tarcze i
tlumiki, ale nie pamietam szczegolow (2006?).
Potem juz poszla zmiana calosci na EXC-R

Istotne roznice to przed i po pelnej zmianie budy (z rama). Nowe troche
poreczniejsze, kiera w moim odczuciu stoi wyzej na standardowym mocowaniu,
inny setup wstepny zawieszen. Zawiasy jak dla amatora, odpowiednio ustawione
daja rade i w starym i w nowym. W nowym przod ma nieco wieksze rezerwy
tlumienia.W starych dwusetkach narzekano podobno na setup przodu zmieniony
wraz ze  zmiana na USD 48mm. W starych zajebista rzecz to przezroczysty
zbiornik (teraz do najnowszych oferowany jako ekstras w wersjach six-days).
Milym drobiazgiem w nowych jest o niebo wygodniejszy kranik paliwa i pokrywa
airboxu na bolce zamiast osobnych szybkozlaczek, ktorymi ciezko czasem
trafic w gniazda i potrafia sie zgubic mimo zawleczek. W starych wymiana
tylnego blotnika wychodzi taniej, bo jest osobna czescia- w nowych
zintegrowany z polami numerowymi. W nocnym lataniu reflektor starego modelu
(prostokatny) swieci lepiej niz nowy. Masy sie nie zmienily.
Pozdr
Jarecki[KenLee] + Mecha-Orange EXC 400

Historia EXC?



Grupy dyskusyjne