Grupy dyskusyjne   »   Jak nie obciążać zimnego silnika

Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika



1 Data: Pa?dziernik 28 2011 17:30:58
Temat: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Jako ¿e robi siÄ™ coraz ciemniej i zimniej, a wyjazd mam prawie
prosto na drogę z ograniczeniem do 80. To nęka mnie taka rozterka:
Czy wyje¿d¿ajÄ…c na drogÄ™ lepiej jechać te 80 na pierwszym czy np
na 3 biegu i dlaczego? ObciÄ…¿anie zimnego silnika nie jest dobre
i dotÄ…d zak³ada³em ¿e wystarczy powoli krÄ™cić manetkÄ… ¿e by by³o
dobrze. Niestety pojawi³a siÄ™ w rozmowie kwestia obrotów dobrych
na czas rozgrzewania. I tu proszÄ™ o fachowe sugestie.
Powiedzmy ¿e mamy 0,6 silnika, maks momentu jest ~10krpm, moc
jest gdzieÅ› tam dalej, na jedynce 80, to ko³o 9krpm. Zak³adam ¿e
poni¿ej tych 5krpm, czyli 3 bieg, obciÄ…¿enie bÄ™dzie wiÄ™ksze.

Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

--
kakmaratgmaildotcom



2 Data: Pa?dziernik 28 2011 19:44:42
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Tytus z domQ 

Siemka

*** "kakmar"
Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

Wyjsc 5 min wczesniej - odpalic moto przed zalozeniem kasku, rekawic etc...


--
         Tytus
¿ó³ta motorynka
malagutek RWD

3 Data: Pa?dziernik 28 2011 20:33:51
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 Tytus z domQ  napisa³/a:

Siemka

*** "kakmar"
Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

Wyjsc 5 min wczesniej <ciach>

A jakieÅ› powa¿niejsze pomys³y?

--
kakmaratgmaildotcom

4 Data: Pa?dziernik 28 2011 23:59:41
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Wojtek 

kakmar wrote:

Dnia 28.10.2011 Tytus z domQ  napisa³/a:
> Siemka
>
> *** "kakmar"
> Rozgrzewanie na postoju odpada, ¶pieszê siê.
>
> Wyjsc 5 min wczesniej <ciach>
>
A jakie¶ powa¿niejsze pomys³y?


Daj spokoj, bedziesz se tabelke z rozpiska na bak przyklejal? Napisali
juz, nie palowac na poczatku...

5 Data: Pa?dziernik 28 2011 19:49:09
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: doomin13 

Zajebisty dylemat :)))

pozdr,
doomin13
smc660
vtr1000f

6 Data: Pa?dziernik 28 2011 20:34:53
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 doomin13  napisa³/a:

Zajebisty dylemat :)))

No ba, egzystencjonalny niemal¿e.

--
kakmaratgmaildotcom

7 Data: Pa?dziernik 28 2011 19:52:44
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: juhass 

W dniu 2011-10-28 19:30, kakmar pisze:

Jako ¿e robi siÄ™ coraz ciemniej i zimniej, a wyjazd mam prawie
prosto na drogę z ograniczeniem do 80. To nęka mnie taka rozterka:
Czy wyje¿d¿ajÄ…c na drogÄ™ lepiej jechać te 80 na pierwszym czy np
na 3 biegu i dlaczego?

Najlepiej to bÄ™dzie jechać normalnie, a przed jazdÄ… zapalić moto, niech sobie popracuje, choćby te 30s- minutÄ™. Pó¼niej spokojnie jechać zmieniajÄ…c biegi nie za wczeÅ›nie ani za pó¼no, dać siÄ™ rozgrzać motocyklowi. Gdy temperatura p³ynu ch³odniczego osiÄ…gnie te 70-90st, mo¿na Å›mielej odkrÄ™cać, ale z pe³nym pa³owaniem dobrze poczekać jeszcze troszkÄ™, gdy¿ olej na ogó³ grzeje siÄ™ wolniej od p³ynu w ch³odnicy.


--
Pozdrawiam:
juhass (vfr800)
gliwice

8 Data: Pa?dziernik 28 2011 20:42:24
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 juhass  napisa³/a:


Najlepiej to będzie jechać normalnie, a przed jazdą zapalić moto, niech
sobie popracuje, choćby te 30s- minutÄ™. Pó¼niej spokojnie jechać
zmieniajÄ…c biegi nie za wczeÅ›nie ani za pó¼no,

No ale kiedy w³aÅ›nie zmieniać te biegi? Bo normalnie to, jakby tu,
no ka¿dy jest trochÄ™ inaczej normalny. WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać
na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…¿ać?

--
kakmaratgmaildotcom

9 Data: Pa?dziernik 28 2011 17:59:44
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Pete 

On 10/28/2011 3:42 PM, kakmar wrote:

No ale kiedy w³aÅ›nie zmieniać te biegi? Bo normalnie to, jakby tu,
no ka¿dy jest trochÄ™ inaczej normalny. WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać
na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…¿ać?

Na wstecznym najlepiej te 80 jechac.

Zajrzyj do instrukcji - bedziesz wiedzial przy jakich predkosciach/obrotach zmieniac jesli naprawde to taki dylemat dla ciebie i sam nie potrafisz tego ocenic.

Pete

10 Data: Pa?dziernik 29 2011 02:44:39
Temat: Re: Jak nie obci±¿aæ zimnego silnika
Autor: Wojtek 

Pete wrote:

On 10/28/2011 3:42 PM, kakmar wrote:
> No ale kiedy w³a¶nie zmieniaæ te biegi? Bo normalnie to, jakby tu,
> no ka¿dy jest trochê inaczej normalny. Wiêc maj±c te 80, mam jechaæ
> na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obci±¿aæ?

Na wstecznym najlepiej te 80 jechac.

Zajrzyj do instrukcji - bedziesz wiedzial przy jakich
predkosciach/obrotach zmieniac jesli naprawde to taki dylemat dla ciebie
i sam nie potrafisz tego ocenic.

:)
--
Wojtek Sobociñski
Raz na rowerze, raz na motorze :D

11 Data: Pa?dziernik 31 2011 22:38:01
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 Pete  napisa³/a:


Na wstecznym najlepiej te 80 jechac.

Patrz mam jakiÅ› niedorobiony model, bez wstecznego.

Zajrzyj do instrukcji - bedziesz wiedzial przy jakich
predkosciach/obrotach zmieniac jesli naprawde to taki dylemat dla ciebie
i sam nie potrafisz tego ocenic.

W instrukcji nic konkretnego nie znalaz³em, znaczy jest jak ustawić
zawieszenie itp. Nie ma niestety napisane przy jakich obrotach najlepiej
rozgrzewać silnik. Więc skoro wiesz, to podziel się proszę tą wiedzą
z mniej kumatym kolegÄ….

--
kakmaratgmaildotcoma

12 Data: Pa?dziernik 29 2011 01:55:14
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: marider 

W dniu 2011-10-28 22:42, kakmar pisze:

WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…¿ać?

Na 1ce az do odciecia, pi razy drzwi 170km/h i wiecej w nowoczesnych motocyklach i nie pekaj, panewka Ci sie nie obroci, chyba ze masz kawal sraki... ;)

Pzdr
--
marider
Wsciekla Rn22 + dodatki

13 Data: Pa?dziernik 29 2011 08:34:07
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: AZ 

On 2011-10-28, marider  wrote:


Na 1ce az do odciecia, pi razy drzwi 170km/h i wiecej w nowoczesnych
motocyklach i nie pekaj, panewka Ci sie nie obroci, chyba ze masz kawal
sraki... ;)

No i po co ten lans? W Kawasaki przynajmniej sie cylindry nie koncza po
50 kkm...

--
Artur
ZZR 1200

14 Data: Pa?dziernik 29 2011 16:30:26
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika [OT]
Autor: marider 

W dniu 2011-10-29 10:34, AZ pisze:

On 2011-10-28,   wrote:

Na 1ce az do odciecia, pi razy drzwi 170km/h i wiecej w nowoczesnych
motocyklach i nie pekaj, panewka Ci sie nie obroci, chyba ze masz kawal
sraki... ;)

No i po co ten lans? W Kawasaki przynajmniej sie cylindry nie koncza po
50 kkm...

Pokaz przyklad ;]

Pzdr
--
marider
Wsciekla Rn22 + dodatki

15 Data: Pa?dziernik 29 2011 20:55:52
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika [OT]
Autor: AZ 

On 2011-10-29, marider  wrote:


No i po co ten lans? W Kawasaki przynajmniej sie cylindry nie koncza po
50 kkm...

Pokaz przyklad ;]

OIDP to Piomay opisywal na grupie. Podpytaj. Jezeli pytasz o przyklad
Kawasaki to jest moje - 90 kkm i kompresja 90% tego co mowi serwisowka.

--
Artur
ZZR 1200

16 Data: Pa?dziernik 30 2011 15:39:40
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika [OT]
Autor: Tytus z domQ 

Siemka

*** "AZ"
Kawasaki to jest moje - 90 kkm i kompresja 90% tego co mowi serwisowka.

No - jak sie zsumuje wszystkie 3 co pracuja to tak wyjdzie...

--
         Tytus
¿ó³ta motorynka
malagutek RWD

17 Data: Pa?dziernik 30 2011 15:50:34
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika [OT]
Autor: Songoku 


No - jak sie zsumuje wszystkie 3 co pracuja to tak wyjdzie...


:)
--
_______
Songoku
2011 ZX10R ABS
Power is black

18 Data: Pa?dziernik 31 2011 22:20:42
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 marider  napisa³/a:

W dniu 2011-10-28 22:42, kakmar pisze:
WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…¿ać?

Na 1ce az do odciecia, pi razy drzwi 170km/h i wiecej w nowoczesnych
motocyklach i nie pekaj, panewka Ci sie nie obroci, chyba ze masz kawal
sraki... ;)

Moje 0,6 motocykla tyle na 1 nie da rady. Ale s³ysza³em te¿ ¿e optymalnie
jest je¼dzić miÄ™dzy obrotami maks momentu i mocy. Tylko ¿e rondka w centrum
handlowym gdzie mi po drodze po bu³ki to doæ ma³e sÄ… i co na to reszta
ruchu po mieÅ›cie i piesi, no bo ¿e staruszki nie dadzÄ… rady to ju¿ wiem.

--
kakmaratgmaildotcom
;) - tak to dla ciÄ™¿kokumatych

19 Data: Listopad 01 2011 08:46:28
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Marcin N 

W dniu 2011-10-28 22:42, kakmar pisze:

Dnia 28.10.2011   napisa³/a:

Najlepiej to będzie jechać normalnie, a przed jazdą zapalić moto, niech
sobie popracuje, choćby te 30s- minutÄ™. Pó¼niej spokojnie jechać
zmieniajÄ…c biegi nie za wczeÅ›nie ani za pó¼no,

No ale kiedy w³aÅ›nie zmieniać te biegi? Bo normalnie to, jakby tu,
no ka¿dy jest trochÄ™ inaczej normalny. WiÄ™c majÄ…c te 80, mam jechać
na 1, 2 czy 3, co by go nadmiernie nie obciÄ…¿ać?

WidzÄ™, ¿e to nie ¿arty.
Je¼dzij miÄ™dzy 3-4 tys obrotów. Zapewne wiesz, jakie sÄ… minimalne nieszarpiÄ…ce obroty i nie schod¼ poni¿ej nich.

NieprawdÄ… jest, ¿e w ka¿dych warunkach optymalnie jest je¼dzić miÄ™dzy maksymalnym momentem i mocÄ….

20 Data: Pa?dziernik 28 2011 20:11:12
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Songoku 


Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

Ja tam wsiadam i jadÄ™ normalnie i raczej na prÄ™dkoæ nie zwracam uwagi tylko na obroty. Zmieniam przy jakiÅ› 4-5 krpm (poczÄ…tek skali)

Tyle.

--
_______
Songoku
2011 ZX10R ABS
Power is black

21 Data: Pa?dziernik 31 2011 22:08:16
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 28.10.2011 Songoku  napisa³/a:


Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.

Ja tam wsiadam i jadÄ™ normalnie i raczej na prÄ™dkoæ nie zwracam uwagi
tylko na obroty. Zmieniam przy jakiÅ› 4-5 krpm (poczÄ…tek skali)

No i myÅ›lisz ¿e to tak dobrze obciÄ…¿ać niedogrzany silnik wysokim biegiem
na tak ma³ych obrotach? Tak tylko pytam.

--
kakmaratgmaildotcom

22 Data: Pa?dziernik 31 2011 23:49:45
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Songoku 


No i myÅ›lisz ¿e to tak dobrze obciÄ…¿ać niedogrzany silnik wysokim biegiem
na tak ma³ych obrotach? Tak tylko pytam.


MyÅ›lÄ™, ¿e na pewno nie jest dobrze pa³ować pod 10 krpm jak olej jeszcze nie dogrzany i w³aÅ›ciwoÅ›ci nie trzyma. Poza tym imo niedogrzanie silnika to kwestia raczej smarowania a nie zimnego t³oka, wa³u i g³adzi cylindrowej. A jeÅ›li smarowanie to nale¿y mniej silnik obracać, ¿eby nie zerwać filmu olejowego. Nie jestem mechanikiem, tak na ch³opski rozum kminiÄ™...

--
_______
Songoku
2011 ZX10R ABS
Power is black

23 Data: Listopad 01 2011 00:45:35
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 31.10.2011 Songoku  napisa³/a:


No i myÅ›lisz ¿e to tak dobrze obciÄ…¿ać niedogrzany silnik wysokim biegiem
na tak ma³ych obrotach? Tak tylko pytam.


MyÅ›lÄ™, ¿e na pewno nie jest dobrze pa³ować pod 10 krpm jak olej jeszcze
nie dogrzany i w³aÅ›ciwoÅ›ci nie trzyma. Poza tym imo niedogrzanie silnika
to kwestia raczej smarowania a nie zimnego t³oka, wa³u i g³adzi
cylindrowej. A jeÅ›li smarowanie to nale¿y mniej silnik obracać, ¿eby nie
zerwać filmu olejowego. Nie jestem mechanikiem, tak na ch³opski rozum
kminiÄ™...

W³aÅ›nie to jest kwintesencjÄ… mojego dylematu ;). Masz ni¿sze obroty
i wiÄ™kszÄ… pracÄ™ ze wzglÄ™du na prze³o¿enie którÄ… musi wykonać nierozgrzany
silnik. Albo wysokie obroty, większe ciśnienie oleju i mniejszą pracę do
wykonania aby utrzymać te 80. Dodatkowo szybciej siÄ™ rozgrzeje na wy¿szych
obrotach. Więc jak lepiej?

--
kakmaratgmaildotcom

24 Data: Listopad 01 2011 10:22:23
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Songoku 

W³aÅ›nie to jest kwintesencjÄ… mojego dylematu ;). Masz ni¿sze obroty
i wiÄ™kszÄ… pracÄ™ ze wzglÄ™du na prze³o¿enie którÄ… musi wykonać nierozgrzany
silnik. Albo wysokie obroty, większe ciśnienie oleju i mniejszą pracę do
wykonania aby utrzymać te 80. Dodatkowo szybciej siÄ™ rozgrzeje na wy¿szych
obrotach. Więc jak lepiej?


JakÄ… wiÄ™kszÄ… pracÄ™? Czy Ci t³oki trzeszczÄ… na niski obrotach? Chyba nie, jest niebezpieczeÅ„stwo, ¿e panwewki siÄ™ obrócÄ… - te¿ nie. wiÄ™c imo obciÄ…¿eniu nic do tego. Co do ciÅ›nienia oleju to siÄ™ nie wypowiadam bo nie wiem kiedy pompa ma najwiÄ™kszÄ… sprawnoæ. Mo¿e jest jak z turbinÄ… - wstaje przy okreÅ›lonych obrotach a pó¼niej pompuje ju¿ sta³e do³adowanie - nie wiem.

Nigdy nie spotka³em siÄ™ z twierdzeniem, ¿e zimny silnik ma l¿ej jak siÄ™ go wy¿ej krÄ™ci...Z tym szybkim rozgrzewaniem to równie dobrze mo¿esz odkrÄ™cić manetkÄ™ na maxa przez 1 min przed jazdÄ… - silnik siÄ™ ogrzeje szybciej - pytanie jak d³ugo po¿yje przy takim traktowaniu?

Wszyscy jak jeden mÄ…¿ mówiÄ… Ci, ¿e mniejsze obroty na zimnym silniku to zdrowie silnika. Zrobisz jak zechcesz...

--
_______
Songoku
2011 ZX10R ABS
Power is black

25 Data: Pa?dziernik 30 2011 04:43:33
Temat: Re: Jak nie obci±¿aæ zimnego silnika
Autor: Ryback 

On 28 Pa¼, 18:30, kakmar  wrote:

Jako ¿e robi siê coraz ciemniej i zimniej, a wyjazd mam prawie
prosto na drogê z ograniczeniem do 80. To nêka mnie taka rozterka:
Czy wyje¿d¿aj±c na drogê lepiej jechaæ te 80 na pierwszym czy np
na 3 biegu i dlaczego? Obci±¿anie zimnego silnika nie jest dobre
i dot±d zak³ada³em ¿e wystarczy powoli krêciæ manetk± ¿e by by³o
dobrze. Niestety pojawi³a siê w rozmowie kwestia obrotów dobrych
na czas rozgrzewania. I tu proszê o fachowe sugestie.
Powiedzmy ¿e mamy 0,6 silnika, maks momentu jest ~10krpm, moc
jest gdzie¶ tam dalej, na jedynce 80, to ko³o 9krpm. Zak³adam ¿e
poni¿ej tych 5krpm, czyli 3 bieg, obci±¿enie bêdzie wiêksze.

Rozgrzewanie na postoju odpada, ¶pieszê siê.

--
kakmaratgmaildotcom

Widzisz bo jakby¶ sobie sprawi³ du¿ego bandyte olejeka to by¶ tego
dylematu nie mia³ i przed wyjazdem musia³by¶ go dobrze rozgrzaæ - bez
rozgrzania nie ruszy nawet z miejsca :P a je¶li pojecha³ to oznacza ni
mniej nie wiêcej, ¿e siê ju¿ ogrza³ i mo¿na ¶mia³o pa³owaæ ;)

dla sceptyków: mi jest z nim dobrze!

26 Data: Pa?dziernik 30 2011 13:14:31
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Kuczu 

W dniu 2011-10-30 12:43, Ryback pisze:

Widzisz bo jakbyÅ› sobie sprawi³ du¿ego bandyte olejeka to byÅ› tego
dylematu nie mia³ i przed wyjazdem musia³byÅ› go dobrze rozgrzać - bez
rozgrzania nie ruszy nawet z miejsca :P

Znaczy masz popsuty motocykl. Wszystkie olejaki ktorymi jezdzilem nie mialy tego problemu.

--
Kuczu

LOUD BLACK PIPES SAVE LIVES !!
Harley Davidson FXR-C + Buell XB12X

27 Data: Pa?dziernik 30 2011 21:10:11
Temat: Re: Jak nie obci±¿aæ zimnego silnika
Autor: Sir Piernik 

Ryback pisze:
....>8

Widzisz bo jakby¶ sobie sprawi³ du¿ego bandyte olejeka to by¶ tego
dylematu nie mia³ i przed wyjazdem musia³by¶ go dobrze rozgrzaæ...

Oj tam, oj tam. Na ssaniu daje rade. Ale jak na dlugiej prostej wylaczysz ssanie to faktycznie, jak zapomnisz wlaczyc ponownie na swiatlach to potem obciach! Silnik gasnie gdy probujesz ruszyc :)
Albo na tej prostej sprobujesz nieopatrznie cos wyprzedzic.... Brrr!!

Pozdrawiam
Sir Piernik
  Betvelwe

28 Data: Pa?dziernik 31 2011 22:06:06
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 30.10.2011 Ryback  napisa³/a:


Widzisz bo jakbyÅ› sobie sprawi³ du¿ego bandyte olejeka to byÅ› tego
dylematu nie mia³ i przed wyjazdem musia³byÅ› go dobrze rozgrzać - bez
rozgrzania nie ruszy nawet z miejsca :P a jeÅ›li pojecha³ to oznacza ni
mniej nie wiÄ™cej, ¿e siÄ™ ju¿ ogrza³ i mo¿na Å›mia³o pa³ować ;)

dla sceptyków: mi jest z nim dobrze!
 
Mia³em motóry z wajchÄ… ssania, w tym ch³odzony wiatrem, ale ¿aden a¿
tak siÄ™ nie zachowywa³. CieszÄ™ siÄ™ ¿e Ci siÄ™ podoba. Niestety jak dla
mnie to s³aby sprzÄ™t, na niedzielne wycieczki raczej nie je¿d¿Ä™,
a wizja codziennego pchania takiego kloca zanim siÄ™ rozgrzeje nijak
do mnie nie przemawia. Czekać tym bardziej nie mogę.

--
kakmaratgmaildotcom

29 Data: Pa?dziernik 31 2011 16:47:21
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: wide open 

On 10/28/2011 10:30 AM, kakmar wrote:


Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.


Kilka faktow:

- 80-90% zuzycia silnika nastepuje podczas zminego startu
- 10-15 sekund od czasu startu silnika, zajmuje wytworzenie odpowiedniego cisnienie oleju
- moje pierwsze moto, kilofazer, palowalem na zimno przez pare lat, mam teraz 80kkm+ i bierze mi olej dosc konkretnie (choc kompresja jest w miare ok). Dla porownania, znam osobe, ktora na taki samym egzemplarzu ma juz pona 320kkm i wszytko jest okay.


Najlepiej sprawdz na jakims supersporcie z termometrem silnika, i po prostu zobacz, ile czasu zajmuje rozgrzanie silnika to  temperatury operacyjnej. To otwiera oczy.

Pozr,
A.

30 Data: Listopad 01 2011 00:39:32
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: kakmar 

Dnia 31.10.2011 wide open  napisa³/a:

On 10/28/2011 10:30 AM, kakmar wrote:

Rozgrzewanie na postoju odpada, śpieszę się.


Kilka faktow:

- 80-90% zuzycia silnika nastepuje podczas zminego startu
- 10-15 sekund od czasu startu silnika, zajmuje wytworzenie
odpowiedniego cisnienie oleju

OK, i tyle czekam zanim ruszÄ™.

- moje pierwsze moto, kilofazer, palowalem na zimno przez pare lat, mam
teraz 80kkm+ i bierze mi olej dosc konkretnie (choc kompresja jest w
miare ok). Dla porownania, znam osobe, ktora na taki samym egzemplarzu
ma juz pona 320kkm i wszytko jest okay.

No nie pa³ujÄ™ na zimno, chodzi mi o praktycznÄ… obserwacjÄ™, silnik na
wysokich obrotach i niskim biegu wydaje siÄ™ być mniej obciÄ…¿ony ni¿
na niskich obrotach i wy¿szym biegu. I tego dotyczy powa¿na czÄ™æ
pierwotnego pytania.

Najlepiej sprawdz na jakims supersporcie z termometrem silnika, i po
prostu zobacz, ile czasu zajmuje rozgrzanie silnika to  temperatury
operacyjnej. To otwiera oczy.

Mam na wyÅ›wietlaczu temperaturÄ™ p³ynu, dodatkowe mierzenie temperatury
oleju wydaje siÄ™ być lekkÄ… przesadÄ…. StÄ…d pytanie, czy nie lepiej dopóki
silnik siÄ™ nie rozgrzeje utrzymywać wy¿sze obroty na ni¿szym biegu aby
zmniejszyć obciÄ…¿enie silnika i przyÅ›pieszyć osiÄ…gniÄ™cie optymalnej
temperatury? Bo jednak ka¿de przyÅ›pieszenie na ni¿szych obrotach bardziej
obciÄ…¿y silnik.

--
kakmaratgmaildotcom

31 Data: Listopad 01 2011 08:52:12
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: Marcin N 

W dniu 2011-11-01 01:39, kakmar pisze:

Mam na wyÅ›wietlaczu temperaturÄ™ p³ynu, dodatkowe mierzenie temperatury
oleju wydaje siÄ™ być lekkÄ… przesadÄ…. StÄ…d pytanie, czy nie lepiej dopóki
silnik siÄ™ nie rozgrzeje utrzymywać wy¿sze obroty na ni¿szym biegu aby
zmniejszyć obciÄ…¿enie silnika i przyÅ›pieszyć osiÄ…gniÄ™cie optymalnej
temperatury? Bo jednak ka¿de przyÅ›pieszenie na ni¿szych obrotach bardziej
obciÄ…¿y silnik.

Co Ty tak z tym obciÄ…¿eniem?
ObciÄ…¿enie nie zale¿y od obrotów, ale od tego, do jakiej pracy zmuszasz silnik. Å»eby SAMOCHÓD jecha³ jednostajnie z prÄ™dkoÅ›ciÄ… 70 km/h potrzebna jest moc zaledwie oko³o 11 KM. Nie chcesz obciÄ…¿ać zimnego silnika - nie odkrÄ™caj gwa³townie gazu i nie próbuj dynamicznie przyspieszyć.

32 Data: Listopad 01 2011 09:34:20
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: TaDzik 

W dniu 01-11-2011 01:39, kakmar pisze:

No nie pa³ujÄ™ na zimno, chodzi mi o praktycznÄ… obserwacjÄ™, silnik na
wysokich obrotach i niskim biegu wydaje siÄ™ być mniej obciÄ…¿ony ni¿
na niskich obrotach i wy¿szym biegu. I tego dotyczy powa¿na czÄ™æ
pierwotnego pytania.

JeÅ›li silnik jest zimny to 'obciÄ…¿eniem' dla niego sÄ… wysokie obroty. OczywiÅ›cie zbyt niskie te¿ nie s³u¿Ä… zarówno zimnemu jak i rozgrzanemu silnikowi. Ja rozpoczynajÄ…c jazdÄ™ utrzymujÄ™ najmniejsze ale równomierne obroty silnika (bez szarpania) i mam nadziejÄ™, ¿e w ten sposób najmniejszÄ… krzywdÄ™ mu robiÄ™ :)
Potwierdzi ktoÅ›? Zaprzeczy?

--
Pozdro
TaDzik

33 Data: Listopad 01 2011 22:07:11
Temat: Re: Jak nie obciÄ…¿ać zimnego silnika
Autor: wide open 

On 10/31/2011 05:39 PM, kakmar wrote:

- moje pierwsze moto, kilofazer, palowalem na zimno przez pare lat, mam
teraz 80kkm+ i bierze mi olej dosc konkretnie (choc kompresja jest w
miare ok). Dla porownania, znam osobe, ktora na taki samym egzemplarzu
ma juz pona 320kkm i wszytko jest okay.

No nie pa³ujÄ™ na zimno, chodzi mi o praktycznÄ… obserwacjÄ™, silnik na
wysokich obrotach i niskim biegu wydaje siÄ™ być mniej obciÄ…¿ony ni¿
na niskich obrotach i wy¿szym biegu. I tego dotyczy powa¿na czÄ™æ
pierwotnego pytania.

Ja tez chcialem Ci posluzyc praktyczna oberwacja, A mianowicie, ze silnik palowany na wysokich obrotach na zimno bierze mi olej po 80kkm kiedy taki sam po 300kkm dziala sobie zupelnie okay.

Pozdr,
A.

Jak nie obciążać zimnego silnika



Grupy dyskusyjne