Jak sprawdzić alternator?
1 | Data: Luty 12 2009 20:21:15 |
Temat: Jak sprawdzić alternator? | |
Autor: kolega | Po wyjęciu alternatora chciał bym go sprawdzić 2 |
Data: Luty 12 2009 21:06:31 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Grzegorz | Hello kolega !: Po wyjęciu alternatora chciał bym go sprawdzić Tja, nie zapomnij podpiąć akumulatora, a wiertarka na min. 1500 obr-min !!!!
Raczej diody - uzwojenie pada bardzo rzadko. Chyba że w wirniku. A sprawdza się toto omomierzem a diody na spadek napięcia.
Można sprawdzić bez wyjmowania z auta, i to wszystko. Napięcie + max dawany prąd - jeśli OK, to i diody i reszta sprawna. Prąd mierzymy przyrządem cęgowym, wszystkie odbiorniki włącznie, po lekkim wyładowaniu aku. Silnik na ok. 2-3 tys obr i mierzysz. Jak jest OK to dobrze. Na wiertarkę sprawdzisz niewiele, chyba że masz taką ok. 2 kW :-D ! pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 3 |
Data: Luty 13 2009 15:36:08 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: | Czy możesz mi podać bliższe szczegóły o tym przyrządzie cęgowym do pomiaru Hello kolega !: 4 |
Data: Luty 13 2009 16:07:57 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Wmak | napisał(a): Czy możesz mi podać bliższe szczegóły o tym przyrządzie cęgowym do pomiaruobejrzeć ? Na przykłąd tutaj: http://tinyurl.com/b88uqp albo http://tinyurl.com/bmkgqd Jak przejrzysz kategorię mierniki to jeszcze coś znajdziesz. Wmak -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 5 |
Data: Luty 12 2009 21:15:19 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Krzysztof 45 | kolega pisze: Po wyjęciu alternatora chciał bym go sprawdzićPo co go wyjmowałeś? no to klucz na nakrętkę na kole pasowym wiertarka i co onTak to sobie możesz dynamo sprawdzić, no chyba że akumulator masz zamiar podpiąć, w przeciwnym wypadku diody mogą polecieć. jak się sprawdza uzwojenie?Na różne sposoby, najlepiej zamontuj w aucie, i odpal. Na wyjsciu z alternartora powinno być 14,8V -- Krzysiek 6 |
Data: Luty 13 2009 08:09:52 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Grzegorz | Hello Krzysztof 45 !: jak się sprawdza uzwojenie?Na różne sposoby, najlepiej zamontuj w aucie, i odpal. Przy niesprawnym jednym z trzech uzwojeń czy nawet 2 diodach też będzie takie napięcie, a dokładniej od 13,5 do 14,8 - zależnie od regulatora i temperatury .- wiele układów podwyższa napięcie przy niskich temperaturach. Aha - powyżej 14,5 przy temp. pokojowej, to już za dużo ... pzdrw. -- Grzegorz maila znajdziesz tu : http://www.cerbermail.com/?4589b6Uox1 7 |
Data: Luty 12 2009 23:00:15 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: J.F. | On Thu, 12 Feb 2009 20:21:15 +0100, kolega wrote: Po wyjęciu alternatora chciał bym go sprawdzić Zasadniczo tak, ale jest masa klopotow: -zasilanie do lampki zeby sie wzbudzil -obroty .. altek ma tak mniej wiecej 2000-15tys, wiertarka pewnie tyle nie ma. -przydaloby sie sprawdzic pod sporym obciazeniem, -moc stosowna potrzebna - czyli wieksza wiertarka, -rak do trzymania zabraknie. jak się sprawdza uzwojenie? Problem w tym ze niewiele. Gruby drut i wszystko ladnie zwiera. J. 8 |
Data: Luty 13 2009 14:07:39 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Thu, 12 Feb 2009 23:00:15 +0100, J.F. napisał(a):
Em tam, masa... -zasilanie do lampki zeby sie wzbudzil No to akurat mały problem - wystarcza bateria płaska i żarówka z latarki. Albo też akumulator i żarówka 2W ;) -obroty .. altek ma tak mniej wiecej 2000-15tys, wiertarka pewnie tyle Wystarczy. -przydaloby sie sprawdzic pod sporym obciazeniem, Żarówka H4 od D+ do masy. -moc stosowna potrzebna - czyli wieksza wiertarka, Zwykła 500W wystarcza. -rak do trzymania zabraknie. Imadło. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122688 ___/ /_ ___ ul. Na Szaniec 23/70, 31-560 Kraków, (012) 3783198 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ GG: 3524356 9 |
Data: Luty 13 2009 19:53:19 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: J.F. | On Fri, 13 Feb 2009 14:07:39 +0100, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Thu, 12 Feb 2009 23:00:15 +0100, J.F. napisał(a): Z trudem. -przydaloby sie sprawdzic pod sporym obciazeniem,Żarówka H4 od D+ do masy. Ale nie jedna tylko z dziesiec. Masz ? -moc stosowna potrzebna - czyli wieksza wiertarka,Zwykła 500W wystarcza. A jak to alternator 100A ? :-) -rak do trzymania zabraknie.Imadło. Trzeba miec. A i tak jeszcze do trzymania wiertarka, miernik, kable.. J. 10 |
Data: Luty 13 2009 22:24:21 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: kolega | a oscyloskopem co mozna sprawdzic wiecej ? On Fri, 13 Feb 2009 14:07:39 +0100, Adam Płaszczyca wrote: 11 |
Data: Luty 13 2009 22:38:56 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Krzysztof 45 | kolega pisze: a oscyloskopem co mozna sprawdzic wiecej ?netykiete?? -- Krzysiek 12 |
Data: Luty 13 2009 21:45:45 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: sok marchwiowy | kolega napisał(a): a oscyloskopem co mozna sprawdzic wiecej ?Oscyloskopem sprawdzi się tylko czy diody dobre. Wystarczy jak ktoś napisał bateryjka plaska i żaróweczka od latarki. Ręką wystarczy zakręcić i na oscyloskopie będzie widać. Typowe uszkodzenia to przerwa w uzwojeniach, uszkodzone diody i skróty w uzwojeniach. Skrótów w uzwojeniach bez specjalnego przyrządu do sprawdzania czy są skróty nie da się sprawdzić. Jak ktoś napisał, drut gruby i na zwykłym mierniku zawsze pokaże że ma oporność zero. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 13 |
Data: Luty 14 2009 00:44:27 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Czapla | Typowe uszkodzenia to przerwa w uzwojeniach, Szczoteczki też zetrzeć się potrafią, albo zawiesić... często dosyć. Wprawdzie moja wiedza pochodzi sprzed wieków, ale w prehistorycznych pojazdach montowano na stałe amperomierz. Kupiłem kiedyś takie dwa na bazarze od obywateli ZSRS jeszcze (od UAZ-a chyba), jeden wstawiłem na stałe do Poloneza (od minus 20 A do plus 20 A). Zdawało to wtedy egzamin (tylko trzeba go było wstawić z ominięciem rozrusznika) ale dzisiaj pewnie niekoniecznie. Może na początek spróbuj tak: odpal silnik, zdejmij klemę i podłącz tam amperomierz (badziewie z hiper-super za 10 zł wystarczy, byle zakres miał do 10 A). Niech ktoś doda gazu, potem włączy światła, nagrzewnicę itd., a Ty obserwuj w którą stronę prąd płynie i ile. Jak prąd ładowania będzie za mały albo ujemny, wtedy rozkręcaj akumulator, o ile masz pewność, że regulator napięcia jest OK (jeśli w ogóle wspomniany jest). Teraz są komputery, elektronika itp. bajery, elektroniczne sterowanie napięciem zależne (jak przeczytałem powyżej) nawet od temperatury (!), strach się bać. Niech mnie ktoś sprostuje, ale chyba sprawdzenie amperomierzem na początek nie zaszkodzi. Najwyżej spalisz mierniczek :(. Pozdrawiam Czapla -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 14 |
Data: Luty 14 2009 00:48:08 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Czapla | wtedy rozkręcaj akumulator, Już prawie pierwsza w nocy :(. Nie pomyl alternatora z akumulatorem, jak to się zdarza co poniektórym. Pozdrawiam Czapla -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 15 |
Data: Luty 14 2009 13:14:38 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sat, 14 Feb 2009 00:44:27 +0100, Czapla napisał(a): Wprawdzie moja wiedza pochodzi sprzed wieków, ale w prehistorycznych pojazdach Nie tylko w prehistorycznych, chyba że te 22 lata temu to prehistoria już ;) -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 16 |
Data: Luty 15 2009 11:46:18 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: sok marchwiowy | Czapla napisał(a): > Typowe uszkodzenia to przerwa w uzwojeniach,Wytarcie szczotek to nie uszkodzenie a zużycie eksploatacyjne. -- Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/ 17 |
Data: Luty 15 2009 20:09:12 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Czapla | > > Typowe uszkodzenia to > Szczoteczki też zetrzeć się potrafią, albo zawiesić Wytarcie szczotek to nie uszkodzenie a zużycie eksploatacyjne. A zawieszenie? Zużycie to czy uszkodzenie? Myślę, że dla rozpoczynającego wątek, ta kwestia jest powiedzmy to drugorzedna. Podobno język niemiecki jest piekielnie precyzyjny, tam wszystko jest określone i zawsze, aż do bólu, wiadomo o co chodzi. We francuskim już jest gorzej, ale za to zawiera on mnóstwo subtelności, nieistniejących z kolei w języku niemieckim. A w Polskim, to już nigdy nie wiadomo, o co chodzi. Kiedyś jeden gościu, elektryk, przyczepił sie do mnie, że kolor przewodu uziemiania nie określiłem niezbyt dokładnie jako zielono-żółty czy jakoś tak, o czym świadczy Polska Norma. Wtopa totalna, spec i fachowiec wykrył lamera... Wsadziłem więc taki przewód w desytometr i wyciągnąłem składowe CMYK-a. Żółty nie był wcale taki żółty... Zielony też normy nie trzymał... A elektryk nie miał pojęcia co to desytometr, kolory addytywne czy subtraktywne. Czy warto się czepiać o nieistotne szczegóły nie wpływające na sens wypowiedzi? Ma człowiek poblem, chciałem pomóc. Jemu jest na prawdę wszystko jedno, czy to uszkodzenie, czy zużycie eksploatacyjne. Prąd widać za słaby ma z alternatora, wszystko przez ekomatołków. Akumulatory i alternatory padają, bo banda idiotów przelobbowała jazdę na światłach w dzień i trzeba sobie radzić. To jest problem - a nie rozważania czy zużycie to uszkodzenie. Pozdraiam Czapla -- Wysłano z serwisu OnetNiusy: http://niusy.onet.pl 18 |
Data: Luty 13 2009 22:18:23 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Fri, 13 Feb 2009 19:53:19 +0100, J.F. napisał(a): -obroty .. altek ma tak mniej wiecej 2000-15tys, wiertarka pewnie tyleWystarczy. Bez problemu, jakbym nie testował, to bym nie mówił. -przydaloby sie sprawdzic pod sporym obciazeniem,Żarówka H4 od D+ do masy. Jedna wystarczy w zupełności. Nie robisz testu wytrzymałości diód prostowniczych... A jak to alternator 100A ? :-)-moc stosowna potrzebna - czyli wieksza wiertarka,Zwykła 500W wystarcza. No to co? Ważne ile z niego weźmiesz. Jak połączysz H4 tak, że obydwa włókna zaświecą, czyli 55+65W, to będziesz miał 120W i 10A. -rak do trzymania zabraknie.Imadło. Wiertarka jedynie, resztę się łączy solidnie. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 19 |
Data: Luty 14 2009 18:18:38 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: J.F. | On Fri, 13 Feb 2009 22:18:23 +0100, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Fri, 13 Feb 2009 19:53:19 +0100, J.F. napisał(a): Ale robie test wydajnosci altka. Moze kiedys podjade to podrzuce ci maszynke i z ciekawosci popatrze co zmierzysz. Nie to zeby nie ladowala - za slabo ladowala i wyniki w samochodzie byly dwuznaczne.. Trzeba miec.-rak do trzymania zabraknie.Imadło. A w scierce altek ma wtyk i trudno polaczyc :-) J. 20 |
Data: Luty 15 2009 01:42:24 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sat, 14 Feb 2009 18:18:38 +0100, J.F. napisał(a): Ale nie jedna tylko z dziesiec. Masz ?Jedna wystarczy w zupełności. Nie robisz testu wytrzymałości diód A na ch... Ci to? Wiertarka jedynie, resztę się łączy solidnie. Nie ma, ma ładne śrubki :P -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 21 |
Data: Luty 15 2009 08:26:34 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: J.F. | On Sun, 15 Feb 2009 01:42:24 +0100, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Sat, 14 Feb 2009 18:18:38 +0100, J.F. napisał(a): No bo tak cos slbo laduje. Wiertarka jedynie, resztę się łączy solidnie. W mojej mial. J. 22 |
Data: Luty 15 2009 10:17:10 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sun, 15 Feb 2009 08:26:34 +0100, J.F. napisał(a): Ale robie test wydajnosci altka. I to przez małą wydajność? W mojej mial.A w scierce altek ma wtyk i trudno polaczyc :-)Nie ma, ma ładne śrubki :P Mam taka wtyczkę (w Granadzie jest identyczna). -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ 23 |
Data: Luty 15 2009 10:28:30 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: J.F. | On Sun, 15 Feb 2009 10:17:10 +0100, Adam Płaszczyca wrote: Dnia Sun, 15 Feb 2009 08:26:34 +0100, J.F. napisał(a): A przez co ? Na moj gust faza padla - dioda albo uzwojenie. Ale to trudne do wykrycia bez pomiaru wydajnosci albo moze oscyloskopu na stanowisku. Mam taka wtyczkę (w Granadzie jest identyczna).W mojej mial.A w scierce altek ma wtyk i trudno polaczyc :-)Nie ma, ma ładne śrubki :P J. 24 |
Data: Luty 15 2009 11:02:27 | Temat: Re: Jak sprawdzić alternator? | Autor: Adam Płaszczyca | Dnia Sun, 15 Feb 2009 10:28:30 +0100, J.F. napisał(a): I to przez małą wydajność? Przez brak jednej fazy najczęściej. Na moj gust faza padla - dioda albo uzwojenie. Ale to trudne do Bez problemu wyjdzie na żarówce H4 i zwykłym, wskazówkowym mierniku. -- ___________ (R) /_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688 ___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98 _______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/ ___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++ |