Grupy dyskusyjne   »   Jak to jest z tym cynkowaniem blach

Jak to jest z tym cynkowaniem blach



1 Data: Sierpien 11 2007 18:28:56
Temat: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: Jacek 

Ostatnio przysłuchiwałem się dyskusji na tema cynkowanych i niecynkowanych
blach w samochodach.
Z moich obserwacji wynika, że auta od parunastu lat są dużo lepiej
zabezpieczone przed korozją.
Z kolei pod lakierem nie zauważyłem nigdy cynku takiego, jak np. na blasze
cynkowanej ogniowo ani też charakterystycznego cynku elektrolitycznego. Jest
za to jakiś podkład przeważnie w kolorze białym. Poza tym na ocynk kiepsko
trzyma lakier, a samochodowe lakiery trzymają świetnie.
Jak to w końcu jest z tym cynkowaniem?
Czym się pokrywa blachy samochodowe? Fosforan cynku, czy jaki diabeł?
Jacek



2 Data: Sierpien 11 2007 19:35:06
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-08-11 18:28, *Jacek* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Ostatnio przysłuchiwałem się dyskusji na tema cynkowanych i niecynkowanych blach w samochodach.
Z moich obserwacji wynika, że auta od parunastu lat są dużo lepiej zabezpieczone przed korozją.
Z kolei pod lakierem nie zauważyłem nigdy cynku takiego, jak np. na blasze cynkowanej ogniowo ani też charakterystycznego cynku elektrolitycznego. Jest

No niby jakbyś to miał zobaczyć :) - choć była (jest) szansa - na Lanosach jak odpadnie farba ;)

za to jakiś podkład przeważnie w kolorze białym. Poza tym na ocynk kiepsko trzyma lakier, a samochodowe lakiery trzymają świetnie.

Podkład bardzo rzadko bywa biały :) - w zasadzie tylko pod białymi kolorami się zdarza. Zwykle jest jasno szary pod jasne kolory lub czarny/antracytowy pod kolory ciemne.
Nadwozie przed lakierowanie trzeba poddać obróbce nazywanej przygotowaniem powierzchni, która składa się w uproszczeniu z odtłuszczania, aktywacji i fosforanowania. W wyniku tego ostatniego powstaje cieniutka warstwa fosforanów cynku i żelaza (to było źle zrobione w przypadku tych słynnych Lanosów), która właśnie powoduje zwiększenie przyczepności kataforezy do blachy.
....

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

3 Data: Sierpien 11 2007 22:20:10
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Mirek,

Saturday, August 11, 2007, 7:35:06 PM, you wrote:

Ostatnio przysłuchiwałem się dyskusji na tema cynkowanych i niecynkowanych
blach w samochodach.
Z moich obserwacji wynika, że auta od parunastu lat są dużo lepiej
zabezpieczone przed korozją.
Z kolei pod lakierem nie zauważyłem nigdy cynku takiego, jak np. na blasze
cynkowanej ogniowo ani też charakterystycznego cynku elektrolitycznego. Jest
No niby jakbyś to miał zobaczyć :) - choć była (jest) szansa - na
Lanosach jak odpadnie farba ;)

Zobaczy podkład. Niedawno odlazła mi na... klapce wlewu paliwa.

[...]

powstaje cieniutka warstwa fosforanów cynku i żelaza (to było źle
zrobione w przypadku tych słynnych Lanosów), która właśnie powoduje
zwiększenie przyczepności kataforezy do blachy.

Z tego co ja wiem był problem z przyczepnością starego (typu) lakieru
do nowego podkładu.

--
Best regards,
 RoMan                           
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++

4 Data: Sierpien 12 2007 13:57:09
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-08-11 22:20, *RoMan Mandziejewicz* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

No niby jakbyś to miał zobaczyć :) - choć była (jest) szansa - na
Lanosach jak odpadnie farba ;)

Zobaczy podkład. Niedawno odlazła mi na... klapce wlewu paliwa.

Ale klapka powinna być zrobiona z plastiku - to jest malowane inaczej i gdzie indziej - w przypadku "polskich" Lanosów w firmie Koram

powstaje cieniutka warstwa fosforanów cynku i żelaza (to było źle
zrobione w przypadku tych słynnych Lanosów), która właśnie powoduje zwiększenie przyczepności kataforezy do blachy.

Z tego co ja wiem był problem z przyczepnością starego (typu) lakieru
do nowego podkładu.

Znam tą sprawę z pierwszej ręki.
Jeśli pamiętasz to współwinnym całego zajścia była firma Henkel - a firma ta produkuje chemikalia do przygotowania powierzchni (między innymi fosforanowania) nie produkuje z kolei żadnych farb.

--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

5 Data: Sierpien 11 2007 19:46:55
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: Wojciech Smagowicz [ZIWK] 

Jacek pisze:

Czym się pokrywa blachy samochodowe? Fosforan cynku, czy jaki diabeł?
Np. cynkowanie metodą platerowania - blacha stalowa obkładana jest obustronnie cienka folią cynkową i taka "kanapka" jest walcowana - przy wysokim ciśnieniu następuje spojenie warstw.
Ta metoda jest z powodzeniem stosowana od przełomu lat 80/90 np przez PSA (Peugeot&Citroen) i jeśli nadwozie nie było później naprawiane blacharsko to nie ma śladów korozji.

--
                      Wojciech Smagowicz
                      http://www.ebaja.pl
              zabawki, które Twoje dziecko pokocha

6 Data: Sierpien 12 2007 00:11:32
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: J.F. 

On Sat, 11 Aug 2007 18:28:56 +0200,  Jacek wrote:

Z moich obserwacji wynika, że auta od parunastu lat są dużo lepiej
zabezpieczone przed korozją.

POlemizowalbym nieco.

Wprawdzie moja scierke ruda zre juz mocno .. ale 20 lat bez
konserwacji to chyba mozna wybaczyc ? :-)

J.

7 Data: Sierpien 12 2007 12:10:08
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: Ukaniu 


Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości

Wprawdzie moja scierke ruda zre juz mocno .. ale 20 lat bez
konserwacji to chyba mozna wybaczyc ? :-)

Sadysta! :^)

Pozdrawiam Łukasz

8 Data: Sierpien 12 2007 14:04:57
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: Jacek 

Czyli, jak czytam to blachy nie są de facto cynkowane i cynku metalicznego
na blasze nie ma.
Jakoś mi nie pasuje też wersja o platerowaniu cynkiem z dwóch powodów: 1
koszty. 2 duża różnica twardości cynku i stali IMO uniemożliwiająca
nawalcowanie miękkieg cynku na twardszą stal.
Jacek

9 Data: Sierpien 12 2007 16:09:59
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: Mirek Ptak 

Dnia 2007-08-12 14:04, *Jacek* napisał, a mnie coś podkusiło, żeby odpisać:

Czyli, jak czytam to blachy nie są de facto cynkowane i cynku metalicznego
na blasze nie ma.

Ależ jest!

Jakoś mi nie pasuje też wersja o platerowaniu cynkiem z dwóch powodów: 1
koszty. 2 duża różnica twardości cynku i stali IMO uniemożliwiająca
nawalcowanie miękkieg cynku na twardszą stal.

Jest taka technologia - moim zdaniem nie najlepsza do samochodów, ale jest

Pozdrawiam - Mirek
--
Mirek Ptak - Vectra C '07 kombi 1.9 CDTI, PMS & PRRC edition
President Herbert *old* on board :)
kolczan( a t )dronet(kropek) p l
PMS+ PJ++ S* p+ M++ W++ P+:+ X++ L+ B++ M- Z++ T- W CB++

10 Data: Sierpien 12 2007 18:51:27
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: ..::||::.. 

Czyli, jak czytam to blachy nie są de facto cynkowane i cynku metalicznego
na blasze nie ma.

pamietam jak pare lat temu wkurwialem sie na lakiernika, ktory wtedy
naprawial mi auto. byl to fiat coupe, i byla wgniotka na blotniku. lakiernik
ten postanowil to wyklepac i nalozyc na to szpachle. ja wszystko
obserowowalem i wtedy nakladanie szpachli na gola blache mnie nie dziwilo.
no i zaczal szlifowac i na granicy szpachli z metalem - widac bylo tak jakby
dwie warstwy metalu, pierwsza jasniejsza od tej drugiej. wtedy ladnie bylo
widac jak pan fachowiec sciera warstwe cynku.

11 Data: Sierpien 13 2007 08:42:49
Temat: Re: Jak to jest z tym cynkowaniem blach
Autor: Krzysiek Niemkiewicz 

Kolega/żanka Jacek napisał/a:

Poza tym na ocynk kiepsko  trzyma lakier, a samochodowe
lakiery trzymają świetnie.

W Lagunie kumpla kiedyś drzwi przymarzły - otworzył je w końcu, ale lakier został na uszczelce a na rancie było widać kawałek czyściutkiego ocynku troszeczkę przypominającego wizualnie zwykłą blachę cynkowaną.


--
Krzysiek Niemkiewicz - inicjały[at]post.pl

Green Golf III Variant '96 1.9 GT TDI
-- -- - -- -- - -- -- -- -- -- -- -- - -- -- --
MATKA SIEDZI Z TYŁU - TAK POWIEDZIAŁ!

Jak to jest z tym cynkowaniem blach



Grupy dyskusyjne