Jak to jest ze skośnymi zębami?
1 | Data: Marzec 02 2012 23:13:40 |
Temat: Jak to jest ze skośnymi zębami? | |
Autor: Tomasz Pyra | Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów? 2 |
Data: Marzec 02 2012 23:20:42 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: AL | W dniu 2012-03-02 23:13, Tomasz Pyra pisze: Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów? kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi naciskami powierzchniowymi. Polecam zajrzec np. tu: http://fazer_club.fm.interia.pl/reduktor/czesc1.htm -- pozdr Adam (AL) TG 3 |
Data: Marzec 02 2012 23:35:39 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: Tomasz Pyra | On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote: kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego? W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna. Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia prostych zębów? 4 |
Data: Marzec 02 2012 23:47:27 | Temat: Re: Jak to jest ze skoĹnymi zÄbami? | Autor: BartekK | W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze: On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:Prosta sprawa. ZÄby skoĹne podczas przenoszenia sił - chcÄ siÄ też wzglÄdem siebie przesuwaÄ (bo czÄć siły działa pod skosem, tak jak zÄ b jest pochylony) Ale to nie problem, wystarczy łożysko "oporowe" też pod skosem, i siła sobie działa a zÄbatka siÄ nie przesuwa. ZÄby 1ki i wstecznego czÄsto sÄ wspólne (a przynajmniej czÄć zÄbów, i zazÄbiane przez kółko poĹredniczÄ ce dla wstecznego) - i zależnie od kierunku jazdy (znaczy czy wsteczny czy do przodu) siły by działały na te zÄby tam-i-spowrotem, a to dużo ciÄżej dobrze ułożyskowaÄ. W dodatku - jak chcesz "zazÄbiÄ" zÄbatki skoĹno-zÄbe ze sobÄ , gdy masz układ zÄ b-zÄ b (przy jedynce) a za chwile zÄ b-[zÄbatka poĹredniczÄ ca(odwracajÄ ca obroty)]-zÄ b ? -- | Bartłomiej Kuźniewski | GG:23319 tel +48 696455098 http://drut.org/ | http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173 5 |
Data: Marzec 03 2012 10:16:50 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: J.F. | Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a): On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote: czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy tez na krotkim odcinku No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego? Na pewno jest sila poosiowa, obciazajaca dodatkowo lozyska. J. 6 |
Data: Marzec 03 2012 10:53:39 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: AL | W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze: Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):wskazowka: liczba przyporu. Mozesz miec wartosc nawet >2 ;) Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba. "Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)." A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy) masz to opisane w pkt: 05. Zasada zazębienia. Zarysy zębów i ich wybór. (patrz podany wczesniej link) -- pozdr Adam (AL) TG 7 |
Data: Marzec 03 2012 11:40:54 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: J.F. | Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a): W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze: Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube. A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy) sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych. Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ? Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc .. J. 8 |
Data: Marzec 03 2012 18:05:53 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: venioo@interia.pl | W dniu 2012-03-03 11:40, J.F. pisze: Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a): Pamietaj, ze mimo wszystko kola nie sa z materialu idealnie sztywnego, to wszystko pracuje, w dodatku lekko sie wyciera, wiec z punktowym przenoszeniem sil raczej nie bedziemy mieli do czynienia. -- venioo -> GG:198909 "What a wonderful wooooorld!" :) 9 |
Data: Marzec 13 2012 07:32:39 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: MarcinJM | W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze: On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote: Co do wytrzymalosci to nie wiem, ale wiem, ze system zalaczania i utrzymania w pozycji zalaczonej biegu wstecznego niedopuszcza jakichkolwiek sil osiowych, a te wystepuja przy wspolpracy zebow skosnych. Zreszta sam system zalaczania (przesuwanie kolka posredniego) nie funkjonowalby przy zebach skosnych. -- Pozdrawiam MarcinJM 10 |
Data: Marzec 03 2012 00:49:44 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: KrisPolska |
Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów? mowisz o przekladniach hipoidalnych przenosza wieksze obciazenia z zabami prostymi czy trapezowe sa mniej odborne na przecizaenia w starym motorowerze romet 2 biegowy (nazywane na wsi komar) czesto szly zeby z choinki w miesiacy ze 2-3 razy podjezdzajac pod gorke przy 2osobach zeby sie ciely choinka miala zeby trapezowe, niewytrzymywaly obciazenia 11 |
Data: Marzec 03 2012 11:29:25 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: Grejon | [ciach HGW co] 12 |
Data: Marzec 03 2012 18:38:54 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: Hinek | Użytkownik "Grejon" napisał On pewnia używa transaltora z Googla. Z całą pewnością jest obcokrajowcem i nie zna polskiego. -- Hinek 13 |
Data: Marzec 04 2012 02:18:23 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: venioo@interia.pl | W dniu 2012-03-03 18:38, Hinek pisze: Użytkownik "Grejon" napisał Przestancie, kazdy czasem siada do usenetu po kilku browarach. -- venioo -> GG:198909 "What a wonderful wooooorld!" :) 14 |
Data: Marzec 13 2012 07:45:07 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: Myjk | Sun, 04 Mar 2012 02:18:23 +0100, Przestancie, kazdy czasem siada do usenetu po kilku browarach. Niektórzy tylko wtedy mogÄ usiÄ ć. :P -- Pozdor Myjk 15 |
Data: Marzec 04 2012 13:06:06 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: Jackare |
Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby Da się wytłumaczyć ekonomią. 1$ taniej razy milion skrzyń biegów = 1 milion $ w kieszeni. 16 |
Data: Marzec 04 2012 13:20:52 | Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami? | Autor: J.F. | Dnia Sun, 4 Mar 2012 13:06:06 +0100, Jackare napisał(a): Użytkownik "Tomasz Pyra" napisał w wiadomości Tylko pytanie czy jak robisz skrzynie biegow o 10 kolach zebatych (chyba juz wiecej) to masz 10 maszyn seryjnie robiacych jedno kolo, czy jedna maszyne robiaca kola partiami, gdzie dodatkowe przezbrojenie na zeby proste lub skosne to strata paru $ :-) Choc patrzac na czas montazu auta, to raczej potrzebujesz kilkadziesiat maszyn do kol zebatych - po kilka na jeden rodzaj kola. P.S. Podobno kola do skrzyn sa teraz robione z dwoch polowek i spawane na walku. J. |