Grupy dyskusyjne   »   Jak to jest ze skośnymi zębami?

Jak to jest ze skośnymi zębami?



1 Data: Marzec 02 2012 23:13:40
Temat: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: Tomasz Pyra 

Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością?

Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka
się je w sporcie.

Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w
spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na
prostszym sprzęcie do obróbki metalu.

I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej na
zębach skośnych.
Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.



2 Data: Marzec 02 2012 23:20:42
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: AL 

W dniu 2012-03-02 23:13, Tomasz Pyra pisze:

Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością?

Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka
się je w sporcie.

Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w
spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na
prostszym sprzęcie do obróbki metalu.

I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej na
zębach skośnych.
Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.

kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi naciskami powierzchniowymi.

Polecam zajrzec np. tu:
http://fazer_club.fm.interia.pl/reduktor/czesc1.htm

--
pozdr
Adam (AL)
TG

3 Data: Marzec 02 2012 23:35:39
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: Tomasz Pyra 

On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:


kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.

Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?

4 Data: Marzec 02 2012 23:47:27
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: BartekK 

W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze:

On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:


kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.

Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?
Prosta sprawa. Zęby skośne podczas przenoszenia sił - chcą się też względem siebie przesuwać (bo częć siły działa pod skosem, tak jak ząb jest pochylony) Ale to nie problem, wystarczy łożysko "oporowe" też pod skosem, i siła sobie działa a zębatka się nie przesuwa.
  Zęby 1ki i wstecznego często są wspólne (a przynajmniej częć zębów, i zazębiane przez kółko pośredniczące dla wstecznego) - i zależnie od kierunku jazdy (znaczy czy wsteczny czy do przodu) siły by działały na te zęby tam-i-spowrotem, a to dużo ciężej dobrze ułożyskować. W dodatku - jak chcesz "zazębić" zębatki skośno-zębe ze sobą, gdy masz układ ząb-ząb (przy jedynce) a za chwile ząb-[zębatka pośrednicząca(odwracająca obroty)]-ząb ?


--
| Bartłomiej Kuźniewski
|   GG:23319  tel +48 696455098  http://drut.org/
| http://www.allegro.pl/show_user_auctions.php?uid=338173

5 Data: Marzec 03 2012 10:16:50
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: J.F. 

Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):

On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku

No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.
Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?

Na pewno jest sila poosiowa, obciazajaca dodatkowo lozyska.

J.

6 Data: Marzec 03 2012 10:53:39
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: AL 

W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:

Dnia Fri, 2 Mar 2012 23:35:39 +0100, Tomasz Pyra napisał(a):
On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku

wskazowka: liczba przyporu.

Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
"Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)."

A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

masz to opisane w pkt: 05. Zasada zazębienia. Zarysy zębów i ich wybór.
(patrz podany wczesniej link)

--
pozdr
Adam (AL)
TG

7 Data: Marzec 03 2012 11:40:54
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: J.F. 

Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):

W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku

wskazowka: liczba przyporu.
Mozesz miec wartosc nawet >2 ;)
Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
"Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane > 1.4)."

Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia
slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube.

A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych.
Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane
powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ?

Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc ..
 
J.

8 Data: Marzec 03 2012 18:05:53
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: venioo@interia.pl 

W dniu 2012-03-03 11:40, J.F. pisze:

Dnia Sat, 03 Mar 2012 10:53:39 +0100, AL napisał(a):
W dniu 2012-03-03 10:16, J.F. pisze:
kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

czekaj czekaj - owszem, zebow zazebionych jest wiecej (w sumie dwa, bo
wiecej sobie w tym przypadku nie wyobrazam), ale zazebione sa punktowo, czy
tez na krotkim odcinku

wskazowka: liczba przyporu.
Mozesz miec wartosc nawet>2 ;)
Ilosc jednoczesnie zebow, ktore maja kontakt ze soba.
"Dla prawidłowej współpracy pary zębów liczba przyporu (zalecane>  1.4)."

Moge. Ale to ciagle jest samochodowa skrzynia biegow a nie przekladnia
slimakowa. kola dosc cienkie, zeby dosc grube.

A ogolnie to dazy sie by zeby obtaczaly sie o sibie (np. zarys ewolwentowy)

sie dazy, tylko sie zastanawiam jak to wyglada przy zebach skosnych.
Jest to w ogole mozliwe w geometrii żeby dwie takie zwichrowane
powierzchnie ewolwentowe stykaly sie na pewnej linii a nie w punkcie ?

Hm, no niby przy idealnej ewolwencie tak faktycznie powinno byc ..


Pamietaj, ze mimo wszystko kola nie sa z materialu idealnie sztywnego, to wszystko pracuje, w dodatku lekko sie wyciera, wiec z punktowym przenoszeniem sil raczej nie bedziemy mieli do czynienia.



--
venioo  -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)

9 Data: Marzec 13 2012 07:32:39
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: MarcinJM 

W dniu 2012-03-02 23:35, Tomasz Pyra pisze:

On Fri, 02 Mar 2012 23:20:42 +0100, AL wrote:


kola z zebami skosnymi (w tym srubowymi) charakteryzuja sie - w stosunku
do kol z zebami prostymi - wiekszym stopniem pokrycia (dlugoscia
zazebienia jednoczesnie wiekszej ilosci zebow) a tym samym mniejszymi
naciskami powierzchniowymi.

No tak, tylko skąd proste zęby wstecznego biegu, a czasami pierwszego?
W fabrycznej produkcji różnica w koszcie pewnie jest pomijalna.

Może tam dochodzą jeszcze jakieś inne obciążenia które skłaniają do użycia
prostych zębów?

Co do wytrzymalosci to nie wiem, ale wiem, ze system zalaczania i utrzymania w pozycji zalaczonej biegu wstecznego niedopuszcza jakichkolwiek sil osiowych, a te wystepuja przy wspolpracy zebow skosnych. Zreszta sam system zalaczania (przesuwanie kolka posredniego) nie funkjonowalby przy zebach skosnych.

--
Pozdrawiam
MarcinJM

10 Data: Marzec 03 2012 00:49:44
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: KrisPolska 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości

Jak to w końcu jest ze skośnymi i prostymi zębami w skrzyniach biegów?
Na pewno proste zęby wyją, ale jak jest z ich wytrzymałością?

Bo zawsze mi się wydawało że proste zęby są mocniejsze i dlatego spotyka
się je w sporcie.

Teraz się dowiedziałem jakoby prostsze zęby były podobno słabsze, a w
spotyka się je w sporcie budżetowym, bo takie zęby dużo łatwiej zrobić na
prostszym sprzęcie do obróbki metalu.

I faktycznie - taki lepszy osprzęt do skrzyń biegów jest jak najbardziej na
zębach skośnych.
Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.

mowisz o przekladniach hipoidalnych
przenosza wieksze obciazenia

z zabami prostymi czy trapezowe sa mniej odborne na przecizaenia
w starym motorowerze romet 2 biegowy (nazywane na wsi komar) czesto szly zeby z choinki
w miesiacy ze 2-3 razy podjezdzajac pod gorke przy 2osobach zeby sie ciely
choinka miala zeby trapezowe, niewytrzymywaly obciazenia

11 Data: Marzec 03 2012 11:29:25
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: Grejon 

[ciach HGW co]

Facet, ty weź zatrudnij czasem jakiegoś tłumacza albo co? 8-latek z podstawówki pisze składniej od ciebie.

--
Grzegorz Jońca    GG: 7366919    Green Trafic 140 dCi

12 Data: Marzec 03 2012 18:38:54
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: Hinek 

Użytkownik "Grejon"  napisał


Facet, ty weź zatrudnij czasem jakiegoś tłumacza albo co? 8-latek z podstawówki pisze składniej od ciebie.


On pewnia używa transaltora z Googla. Z całą pewnością jest
obcokrajowcem i nie zna polskiego.

--
Hinek

13 Data: Marzec 04 2012 02:18:23
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: venioo@interia.pl 

W dniu 2012-03-03 18:38, Hinek pisze:

Użytkownik "Grejon"  napisał

Facet, ty weź zatrudnij czasem jakiegoś tłumacza albo co? 8-latek z
podstawówki pisze składniej od ciebie.


On pewnia używa transaltora z Googla. Z całą pewnością jest
obcokrajowcem i nie zna polskiego.


Przestancie, kazdy czasem siada do usenetu po kilku browarach.

--
venioo  -> GG:198909
"What a wonderful wooooorld!" :)

14 Data: Marzec 13 2012 07:45:07
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: Myjk 

Sun, 04 Mar 2012 02:18:23 +0100, 

Przestancie, kazdy czasem siada do usenetu po kilku browarach.

Niektórzy tylko wtedy mogą usiąć. :P

--
Pozdor Myjk

15 Data: Marzec 04 2012 13:06:06
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: Jackare 


Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości


Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.

Da się wytłumaczyć ekonomią. 1$ taniej razy milion skrzyń biegów = 1 milion
$ w kieszeni.

16 Data: Marzec 04 2012 13:20:52
Temat: Re: Jak to jest ze skośnymi zębami?
Autor: J.F. 

Dnia Sun, 4 Mar 2012 13:06:06 +0100, Jackare napisał(a):

Użytkownik "Tomasz Pyra"  napisał w wiadomości
Z drugiej strony nawet w cywilnych samochodach spotyka się czasami żeby
proste na pierwszych biegach, albo wstecznym - tego prostotą wykonania w
małym warsztacie nie da się wytłumaczyć.

Da się wytłumaczyć ekonomią. 1$ taniej razy milion skrzyń biegów = 1 milion
$ w kieszeni.

Tylko pytanie czy jak robisz skrzynie biegow o 10 kolach zebatych (chyba
juz wiecej) to masz 10 maszyn seryjnie robiacych jedno kolo, czy jedna
maszyne robiaca kola partiami, gdzie dodatkowe przezbrojenie na zeby proste
lub skosne to strata paru $ :-)

Choc patrzac na czas montazu auta, to raczej potrzebujesz kilkadziesiat
maszyn do kol zebatych - po kilka na jeden rodzaj kola.

P.S. Podobno kola do skrzyn sa teraz robione z dwoch polowek i spawane na
walku.

J.

Jak to jest ze skośnymi zębami?



Grupy dyskusyjne