WIHEDCNF pisze:
w układzie chłodzenia wystÄpuje NADCIĹNIENIE, miÄdzy innymi dlatego, aby podwyższyÄ temperaturÄ wrzenia cieczy
W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy jest poza układem ciĹnieniowym...
--
/\ /\ [ Jakub 'Kocureq' Anderwald ] /\ /\
=^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
/ | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
(___(|_|_| [ ] |_|_|)___)
6 |
Data: Sierpien 07 2009 22:32:39 |
Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. |
Autor: WIHEDCNF |
Użytkownik "Kocureq"
w układzie chłodzenia wystÄpuje NADCIĹNIENIE, miÄdzy innymi dlatego, aby podwyższyÄ temperaturÄ wrzenia cieczy
W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy jest poza układem ciĹnieniowym...
Przyznam, ze nie spotkałem siÄ z takim rozwiÄ
zaniem - możesz coĹ bliżej?
Pozdrawiam
7 |
Data: Sierpien 07 2009 23:49:59 | Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | Autor: Wmak |
W wielu amerykańskich i japońskich autach bywa stosowany bezciśnieniowy
zbiorniczek wyrównawczy.
Na naszym rynku taki układ ma np. Kia Ceed.
W układach ciśnieniowych (np. pojazdy Daewoo) płyn krąży przez zbiorniczek
(ze szczelnym korkiem z zaworkami ciśnieniowymi) - z góry się nalewa, z dołu
zasysa.
Po nagrzaniu układu i przekroczeniu granicznego ciśnienia zaworka na
zewnątrz wydostaje się powietrze i pary płynu.
Przy stygnięciu drugi zaworek w tym samym korku, o znacznie ciśnieniu
otwarcia wpuszcza do zbiorniczka powietrze.
Bezciśnieniowy zbiorniczek zakryty jest pokrywką zabezpieczającą tylko przed
wychlapywaniem płynu, czasem pokrywka mocniej się trzyma ale (chyba) zawsze
dodatkowo jest rurka przelewowa wyprowadzona z górnej części zbiorniczka pod
podwozie - na wypadek zagotowania płynu przy awarii układu chłodzenia.
Zaworki ciśnieniowe są pod solidnym metalowym korkiem umieszczonym na samej
chłodnicy albo na rurze łączącej głowicę z termostatem i chłodnicą.
Korek ma tłoczek (z uszczelnieniem na obwodzie), na sprężynie, wchodzący na
ok 2 cm, do przewężenia, "szyjki" gniazda na którym korek jest zamykany.
W tym gnieździe, powyżej tłoczka a poniżej zewnętrznego uszczelnienia korka
jest króciec do rurki prowadzącej do najniższej części zbiorniczka
wyrównawczego.
Gdy po rozgrzaniu silnika płyn chłodzący zwiększa swoją objętość, wzrasta
ciśnienie w układzie, w/w tłoczek jest unoszony i płyn jest wypychany do
zbiorniczka.
Gdy silnik i chłodnica stygną, płyn się kurczy, w układzie występuje
podciśnienie i poprzez dodatkowy zaworek w tłoczku (o przeciwnym kierunku
przepuszczania i niskim ciśnieniu otwarcia) płyn ze zbiorniczka jest
zasysany do chłodnicy i bloku silnika, tą samą rurką od spodu zbiorniczka.
W zbiorniczku, dzięki luźnemu korkowi i otwartej rurce przelewowej nigdy nie
ma nad- ani pod-ciśnienia.
P.S.
Opis może długi, ale rysunku nie znalazłem.
Wmak
--
Wysłano z serwisu Usenet w portalu Gazeta.pl -> http://www.gazeta.pl/usenet/
8 |
Data: Sierpien 08 2009 06:07:18 | Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chł odniczego. | Autor: Kocureq |
Wmak pisze:
BezciĹnieniowy zbiorniczek zakryty jest pokrywkÄ
zabezpieczajÄ
cÄ
tylko przed wychlapywaniem płynu, czasem pokrywka mocniej siÄ trzyma ale (chyba) zawsze dodatkowo jest rurka przelewowa wyprowadzona z górnej czÄĹci zbiorniczka pod podwozie - na wypadek zagotowania płynu przy awarii układu chłodzenia.
Nie zawsze, Mazda MX-6 nie miała.
--
/\ /\ [ Jakub 'Kocureq' Anderwald ] /\ /\
=^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
/ | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
(___(|_|_| [ ] |_|_|)___)
9 |
Data: Sierpien 07 2009 23:17:20 | Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chł odniczego. | Autor: Kocureq |
WIHEDCNF pisze:
W niektórych autach zbiorniczek wyrównawczy jest poza układem ciĹnieniowym...
Przyznam, ze nie spotkałem siÄ z takim rozwiÄ
zaniem - możesz coĹ bliżej?
Ja osobiĹcie widziałem w Mazdach z lat 90. Na chłodnicy jest korek ciĹnieniowy, który w zależnoĹci od ciĹnienia upuszcza bÄ
dź zasysa płyn ze zbiorniczka, który znajduje siÄ obok koła, opuszczony w dół, pod akumulatorem.
Na górze wystaje tylko "szyjka" z plastikowym bagnetem do sprawdzania poziomu - z racji braku nadciĹnienia można podczas pracy dolewaÄ tam płynu bÄ
dź sprawdzaÄ stan :)
--
/\ /\ [ Jakub 'Kocureq' Anderwald ] /\ /\
=^;^= [ [nick][at][nick].com ] =^;^=
/ | [ GG# 1365999 ICQ# 31547220 ] | \
(___(|_|_| [ ] |_|_|)___)
12 |
Data: Sierpien 07 2009 12:15:57 | Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | Autor: Jakub Witkowski |
krzysiek82 pisze:
Witajcie
Gdy silnik jest zimny np po nocnym postoju poziom płynu jest minimalnie poniżej minimum, gdy sie rozgrzeje wychodzi trochę powyżej max.
Zawsze sprawdzałem poziom płynu na zimno i wtedy ewentualne braki uzupełniałem. W aso jednak twierdzą, że jeśli na gorącym silniku będzie powyżej max to trzeba wybrać tyle żeby było pomiędzy min i max. Jak to jest. Przecież wtedy na zimnym pokaże sporo poniżej minimum. Pacjent to kropek 1.9JTD. Wycieków brak bo na 60tyś przejechane nic nie dolewałem w ostatnim czasie.
Moim zdaniem sama rozszerzalność cieplna płynu nie usprawiedliwia
aż takich wahań, i poszukałbym czy nie jest jednak zapowietrzony,
co wcale niekoniecznie musi się objawiać np. przegrzaniem.
Za to niestety gaz rozszerza się znacznie chętniej niż płyn
i stąd większe różnice zimno-ciepło.
No chyba, że do tego silnika wchodzi stosunkowo dużo płynu, kreski
min i max zaś umieszczono dość blisko siebie. Jeśli powyżej max
jest jeszcze dużo miejsca - wtedy bym się w ogóle nie przejmował
utrzymywał właściwy poziom na zimnym (zresztą zobacz w instrukcji...)
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
13 |
Data: Sierpien 07 2009 13:21:32 | Temat: Re: Jak to jest ze sprawdzaniem poziomu płynu chłodniczego. | Autor: krzysiek82 |
Jakub Witkowski pisze:
No chyba, że do tego silnika wchodzi stosunkowo dużo płynu, kreski
min i max zaś umieszczono dość blisko siebie. Jeśli powyżej max
jest jeszcze dużo miejsca - wtedy bym się w ogóle nie przejmował
utrzymywał właściwy poziom na zimnym (zresztą zobacz w instrukcji...)
Książkę kupiłem, poczytałem, pożyczyłem i teraz nie pamiętam komu ;D
--
krzysiek82
| | | | | |