Jaki aparat(+wideo) dla backpackera?
1 | Data: Kwiecien 14 2014 06:04:05 |
Temat: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | |
Autor: | Cze¶ć. 2 |
Data: Kwiecien 14 2014 15:12:38 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: mt | W dniu 2014-04-14 15:04, pisze: Z góry dzięki za propozycje i nakierowanie czego mam szukać :) Panasonic LX7, a jak miałby być aparat z wymienn± optyk± to Panasonic GX7. -- marcin 3 |
Data: Kwiecien 14 2014 06:53:27 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | W dniu poniedziałek, 14 kwietnia 2014 20:12:38 UTC+7 użytkownik mt napisał: Panasonic LX7, a jak miałby być aparat z wymienn± optyk± to Panasonic GX7. Dzięki, ciekawe propozycje, GX7 bardzo ciekawy jednak odpada: "The highly touted in-body stabilizer cannot be used while recording video. And, there's neither a microphone port nor a headphone socket.", oraz ten kitowy obiektyw z jednej strony fajny, ale chyba dosyć ciemny. LX7 też bardzo fajny, jasny obiektyw, jedynie brakuje mu chyba wej¶cia na mikrofon :( Przejrze sobie jeszcze inne Panasoniki. 4 |
Data: Kwiecien 14 2014 09:51:58 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | W dniu poniedziałek, 14 kwietnia 2014 20:04:05 UTC+7 użytkownik napisał: Ostatnio ogl±dałem w sklepie Canon G16, bardzo mi sie spodobał, wymiary, mnóstwo pokręteł do nastawów manualnych, Super jasny obiektyw, prawie niemal ideał :), jednak dyskwalifikuj± go niekompatybilne frameratey wideo z moj± kamera, ma 30/60 a potrzebuje 25/50, aby móc montować jednocze¶nie nagrania z aparatu i kamery. Problem jest tutaj taki jeszcze, że w zależno¶ci na który rejon ¶wiata jest dedykowany model, niektóre firmy robi± 50p na europe, 60p na stany. Z tego co patrze Canon G16 wszędzie ma 60p :(, ale np. Sony RX100(II) wersje na Polske maj± 50p, więc to by mi odpowiadało. W takim razie co lepiej RX100 czy RX100m2? jest wart uwagi pod moje wymagania? 5 |
Data: Kwiecien 14 2014 10:50:04 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: XX YY | zobacz hybrydy panasonika. 6 |
Data: Kwiecien 15 2014 00:40:06 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | Nie my¶lałem że będzie tak trudno, już się totalnie pogubiłem, jest tyle modeli, truno jest znale¶ć taki który pasuje pod moje wymagania, a jak już co¶ znajduje to cena już jest kolosalna :/ 7 |
Data: Kwiecien 15 2014 13:35:58 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | In article Nie my¶lałem że będzie tak trudno, już się totalnie pogubiłem, jest tylePentax k5 albo k3 + obiektyw DA 18-135 WR -- TA 8 |
Data: Kwiecien 15 2014 14:39:55 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | In article In article O, przepraszam. Zapomnialem o uzasadnieniu. Poreczne, jak na SLR rozmiary (jednoczesnie na tyle duze, ze obsluga wygodniejsza niz w hybrydach, czy bezlusterkowcach), uszczelniany korpus i ten obiektyw, wysokie ISO, ciekawa ergonomia, no i zestaw spelnia pozostale twoje wymagania (poza odchylanym ekranem). Do tego - w przyszlosci - dostep do rewelacyjnych, zwlaszcza pod katem fotografii podrozniczej, stalek Pentax Limited. Ja na Pentaxa przenioslem sie jakos z 7 lat temu - wlasnie ze wzgledu na jego 'turystyczne' zalety tego systemu. Uzywam archaicznego juz k10d (najbardziej brakuje mi w nim wysokich ISO) z superzoomem Tamron 18-250 (wyzszych niz 150mm ogniskowych praktycznie nie uzywam) + Limited 70mm@2.4 do portretow i 40mm@2.8 do reporterki. Plus fiszaj Samyang 8mm :-) Zbieram na Limiteda 15mm, bo widze ze 50% zdjec robie najkrotszym koncem tego Tamrona. No i w przyszlosci na tego Pentaxa k3 z kitem 18-135 WR -- TA 9 |
Data: Kwiecien 15 2014 07:02:28 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | W dniu wtorek, 15 kwietnia 2014 19:39:55 UTC+7 użytkownik napisał: > Pentax k5 albo k3 + obiektyw DA 18-135 WR Dzięki, Fajny ten Pentax miedzy innymi dzieki odporno¶ci na warunki atmosferyczne, to by się przydało, nie uwzględniałem wcze¶niej w ogóle Pentaxa. Masz na my¶li model K5 czy K5II? ten drugi już sporo droższy jest. Ma chyba wszystko co potzebuje, jedynie nie nagrywa filmów w 50p ani 50i :( No i ten obiektyw całkiem spory :) A jak sie spisuje stabilizacja obrazu? 10 |
Data: Kwiecien 15 2014 16:10:43 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Paweł Pawłowicz | W dniu 2014-04-15 16:02, pisze: Dzięki, Fajny ten Pentax miedzy innymi dzieki odporno¶ci na warunki atmosferyczne, to by się przydało, nie uwzględniałem wcze¶niej w ogóle Pentaxa. Pomy¶l też o K30, tańszy, lżejszy, ale bez wy¶wietlacza LCD na górnej ¶ciance. P.P. 11 |
Data: Kwiecien 15 2014 22:46:58 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | In article W dniu wtorek, 15 kwietnia 2014 19:39:55 UTC+7 użytkownik Mialem na mysli k5, k5II, k5IIs, k3 Stosunek ceny do wartosci podobny. Tu masz roznice: http://www.dpreview.com/reviews/pentax-k-5-ii-k-5-ii-s Kupuj najdrozszy na jaki cie stac. Ma chyba wszystko co potzebuje, jedynie nie nagrywa filmów w 50p ani 50i :( No, to dopiero ma k3 No i ten obiektyw całkiem spory :) E, bez przesady. To dosc kompaktowy zoom. Jak ci za dlugi, zbieraj na stalki...
Photo czy video? Ja mam (jak pisalem) znacznie starszy korpus mam tylko photo i jest ok. -- TA 12 |
Data: Kwiecien 15 2014 16:11:37 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: PB | Na razie obserwuje takie modele jak: Panasonic GX7/LX7/GF6, Sony RX100 Dorzuć GM1 - jako¶ć GX7 w wymiarach LX7. Pozdrowienia P.B. 13 |
Data: Kwiecien 16 2014 10:39:14 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | Dzisiaj poszedłem w teren aby poogl±dać i dotkn±ć sprzęty. 14 |
Data: Kwiecien 16 2014 11:05:49 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | Dzisiaj poszedłem w teren aby obejrzeć i pomacać sprzęty. 15 |
Data: Kwiecien 17 2014 23:10:06 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | Ok, juz po problemie, zakupiłem LX7 :) 16 |
Data: Kwiecien 18 2014 10:33:01 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Mariusz [mr.] |
LX7 ma najja¶niejszy obiektyw z tych wszystkich, i mimo że ma stosunkowo mał± matryce to chyba najlepiej radzi sobie z głębi± ostro¶ci :) Głębia ostro¶ci jest do¶ć trudna do intuicyjnego oszacowania sobie w kompaktach (rozmiar matrycy rz±dzi), dlatego tak fajne s± wykresy dpreview - GO ujednoliconej dla 135: LX7 (faktycznie nie najgorzej): http://www.dpreview.com/previews/fujifilm-xq1/images/Apertures_XQ1.png Oraz inne: http://www.dpreview.com/previews/olympus-stylus-1/images/apertures.png http://www.dpreview.com/reviews/panasonic-lumix-dmc-gm1/images/apertures-final.png pozdrawiam Mariusz [mr.] 17 |
Data: Kwiecien 18 2014 18:05:05 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | "Mariusz [mr.]" writes: GłÄ™bia ostroĹ›ci jest doć trudna do intuicyjnego oszacowania sobie Dokładne okreĹ›lenie głÄ™bi ostroĹ›ci bez dokładnego przebadania obiektywu jest niemożliwa. Trzeba wykonać X pomiarów z różnymi ogniskowymi * Y pomiarów z różnymi odległoĹ›ciami. Natomiast takie zgrubne oszacowanie wydaje mi siÄ™ doć proste, trzeba podzielić minimalnÄ… ogniskowÄ… przez minimalnÄ… "liczbÄ™ f/x" (małe wartoĹ›ci = stosunkowo duża głÄ™bia ostroĹ›ci). Obie te liczby sÄ… zwykle umieszczone na obiektywie, dokładnie tak samo jest też w wiÄ™kszych aparatach i tylko w telefonach może być z tym problem (ale normalnie te majÄ… dużÄ… głÄ™biÄ™ ostroĹ›ci tak czy owak). -- Krzysztof Hałasa 18 |
Data: Kwiecien 18 2014 19:08:42 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: trolling tone | W dniu 2014-04-18 18:05, Krzysztof Halasa pisze: "Mariusz [mr.]" writes:Nie do koĹ„ca tak. Zależnoć od ogniskowej jest kwadratowa, a od liczby przysłony - liniowa. Dochodzi jeszcze rozmiar matrycy, a z nim wielkoć krÄ…żka rozproszenia. 19 |
Data: Kwiecien 19 2014 01:33:37 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | trolling tone writes: Nie do koĹ„ca tak. Zależnoć od ogniskowej jest kwadratowa, a od liczby No to co nie jest "do koĹ„ca tak"? Dodaj, że dopuszczalna wielkoć krÄ…żka rozproszenia (= ~ rozmiar piksela lub 1/N wielkoĹ›ci zdjÄ™cia, co na jedno wychodzi) zmniejsza siÄ™ wraz z rozmiarem matrycy i ogniskowÄ… (żeby zachować kÄ…t widzenia), redukujÄ…c ten kwadrat przy ogniskowej do pierwszej potÄ™gi. Jedyne niepewne rzeczy to rzeczywista przysłona (nie "symboliczna") przy danej odległoĹ›ci i ogniskowej - ale różnice nie bÄ™dÄ… raczej kosmiczne, poza tym przysłonÄ™ można pewnie trochÄ™ zwiÄ™kszyć. -- Krzysztof Hałasa 20 |
Data: Kwiecien 19 2014 10:56:44 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: trolling tone | W dniu 2014-04-19 01:33, Krzysztof Halasa pisze: trolling tone writes: Przecież dla danej matrycy k.r. jest stałÄ…, a nie zmiennÄ… :) Jak niby ma redukować ten kwadrat przy ogniskowej? 21 |
Data: Kwiecien 19 2014 13:30:46 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | trolling tone writes: No to co nie jest "do koĹ„ca tak"? Dodaj, że dopuszczalna wielkoć krÄ…żka Napisz w którym momencie zaczynasz mieć wÄ…tpliwoĹ›ci: głÄ™bia ostroĹ›ci zależy od mniej-wiÄ™cej (f / x) * (f / c) = f^2 / (x * c) f - ogniskowa f / x - przysłona x - liczba przysłony c - Ĺ›rednica krÄ…żka rozproszenia Długoć ogniskowej (f) jest proporcjonalna do c (przy założeniu takiego samego kÄ…ta widzenia oraz takich samych wymagaĹ„ na jakoĹ›ciowych (rozmycie) zdjÄ™cia na np. ekranie lub innym wydruku). Po prostu, wiÄ™ksza matryca, wiÄ™kszy krÄ…żek rozproszenia, ale i wiÄ™ksza potrzebna ogniskowa. JeĹ›li f jest proporcjonalne do c, to f / c = const. Wniosek: głÄ™bia ostroĹ›ci zależy od (f / x) * const czyli tylko od f / x. To miałem na myĹ›li piszÄ…c o redukcji kwadratu. Tym sposobem głÄ™bia ostroĹ›ci zależy praktycznie tylko (przy ustalonej odległoĹ›ci i kÄ…cie widzenia - ale chyba tylko tak można porównać różne aparaty) od ilorazu ogniskowej oraz liczby przysłony - czyli po prostu zależy od Ĺ›rednicy efektywnej przysłony (efektywnej w sensie konstrukcji obiektywu, nie chodzi o żaden ekwiwalent 35 mm itp). Tak jak napisałem, tamten aparat jest najciemniejszy (przynajmniej na szerokim koĹ„cu). Tyle teoria. Czy jeĹ›li wejdÄ™ na jakÄ…Ĺ› stronÄ™ z porównaniami tych aparatów, to okaże siÄ™, że w praktyce tak nie jest? Np. że robi lepsze zdjÄ™cia przy tych samych czasach, albo że można użyć krótszych czasów przy tej samej jakoĹ›ci zdjęć (np. takich samych szumów po przeskalowaniu do jednakowej rozdzielczoĹ›ci)? TrochÄ™ wÄ…tpiÄ™, ale matryce sÄ… różne a różnice w jasnoĹ›ci nie były aż tak wielkie, wiÄ™c jakaĹ› szansa niby jest. -- Krzysztof Hałasa 22 |
Data: Kwiecien 19 2014 14:11:44 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: XX YY |
NIe , tak nie jest ogniskowa i krazek rozproszenia sa zmiennymi niezaleznymi .. nie sa powiazane ze soba. w fotografi analogowej dokonanano zalozenia upraszczjacego dokonujac okreslenia C. przyjeto , ze nalezy ogladac zdjecie z odleglosci ok wielkosci jego przekatnej.to mozna wyliczyc - bierze sie z rozdzielczosci katowej oka i pola widzenia oczu. Im wieksze zdjecie naezy zwiekszac odleglosc obserwacji. jesli tego sie nie zrobi to na wykonanym juz zdjeciu do wyliczenia GO nalezaloby przyjac mniejszy C , czyli ogladajac zdjecie z mniejszej odleglosci GO bedzie mniejsza !!!. w fotografi analogowej jest inaczej C= 2*pixelpitsch/ powiekszuenia jesli ogladamy zdjecia w skali 100% to dla aparatu o pixelpitch 4,7 mikro c=2*4,7 = 9,4 micru ( 3 razy mniej niz w teori klasycznej) jesi bedziemy zmniejkszac powiekszeniae np ogladyc bedziemy w skali 25 % to c=4,7*2/0,25 = 38 mikro ( nawet nieco wiecej niz w analogu) tak wiec GO ROSNIE jesli ogladym obraz w mniejszym powiekszeniu. I to kazdy chyba zna z autopsji. jesli jakies zdjecie nie jest super ostre , to sie go pomniejsza - skaluje do mniejszych wymiarow , i wowczas robi wrazenie odstrego. Rachunkowo zwiekszylismy GO . I na rachunek c nie ma wplywuz wielkosc ogniskowej , one sa niezalezne. ogniskowa ma wplyw na GO , ale nie na C C ma wplyw na GO ale nie na ogniskowa. ogniskwa ustalasz sobie dowolnie jak pasuje fotografujacemu. I GO to jest nic innego jak obszar , w ktorym powiekszone rozmycie jest mniejsze od C*powiekszenie. 23 |
Data: Kwiecien 22 2014 00:52:17 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | XX YY writes: Długoć ogniskowej (f) jest proporcjonalna do c (przy założeniu takiego SÄ… powiÄ…zane ze sobÄ… przy takich założeniach jakie podałem powyżej - czyli w gruncie rzeczy zakładamy, że chcemy dostać ostry obrazek o wymiarach X*Y pikseli. w fotografi analogowej dokonanano zalozenia upraszczjacego dokonujac okreslenia C. Tu istotne jest jednak, by te warunki były takie same (w obu przypadkach). Jakie dokładnie, to bez znaczenia, bo nie liczymy GO (i Ĺ›wiatła), a tylko porównujemy w dwóch (lub wiÄ™cej) przypadkach. jesli tego sie nie zrobi to na wykonanym juz zdjeciu do wyliczenia GO Owszem. Ale jeĹ›li porównujemy 2 aparaty i analogiczne 2 zdjÄ™cia, to nie ma to znaczenia. w fotografi analogowej jest inaczej Cyfrowej, jak rozumiem. Niekoniecznie, to zależy od założeĹ„. Tak czy owak, przy porównaniach to nie ma znaczenia, ponieważ (wzglÄ™dne, w porównaniu do wielkoĹ›ci kadru) c ma być samo w obu przypadkach. C= 2*pixelpitsch/ powiekszuenia JeĹ›li tak założymy. Bo np. możemy robić zdjÄ™cia dla WWW 800x600 i c może być wtedy dużo wiÄ™ksze. Alternatywnie ktoĹ› może mieć bardzo mydlÄ…cy obiektyw i c siłÄ… rzeczy bÄ™dzie wiÄ™ksze. tak wiec GO ROSNIE jesli ogladym obraz w mniejszym powiekszeniu. OczywiĹ›cie. -- Krzysztof Hałasa 24 |
Data: Kwiecien 19 2014 15:11:36 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: XX YY |
NIe , tak nie jest ogniskowa i krazek rozproszenia sa zmiennymi niezaleznymi . Jedna nie wynika z drugiej. nie sa powiazane ze soba. w fotografii analogowej dokonanano zalozenia upraszczjacego dokonujac wyliczenia C C. przyjeto , ze nalezy ogladac zdjecie z odleglosci rownej w przyblizeniu jego przekatnej. Ta odleglosc nie jest przypadkiem - bierze sie z rozdzielczosci kkatowej oka i pola widzenia oczu. Im wieksze zdjecie tym bardziej nalezy zwiekszac odleglosc obserwacji. jesli tego sie nie zrobi to na wykonanym juz zdjeciu do wyliczenia GO nalezaloby przyjac mniejszy C , czyli ogladajac zdjecie z mniejszej odleglosci GO bedzie mniejsza !!!. w fotografi cyfrowej jest inaczej C= 2*pixelpitsch/ powiekszenie jesli ogladamy zdjecia w skali 100% to dla aparatu o np pixelpitch 4,7 mikro c=2*4,7 = 9,4 micro ( prawie 3 razy mniej niz w teori klasycznej) jesi bedziemy zmniejszac powiekszeniae np zdjecie ogladc bedziemy w skali 25 % to c=4,7*2/0,25 = 38 mikro ( nawet nieco wiecej niz w analogu) tak wiec GO ROSNIE jesli ogladmy obraz cyfrowo w mniejszym powiekszeniu. I to kazdy chyba zna z autopsji. jesli jakies zdjecie nie jest super ostre , to sie go pomniejsza - skaluje do mniejszych wymiarow , i wowczas robi wrazenie odstrego. Rachunkowo zwiekszylismy GO . Nieostry obszar mogl sie znalezsc w obszarze GO. I na rachunek c nie ma wplywu wielkosc ogniskowej , one sa niezalezne. ogniskowa ma wplyw na GO , ale nie na C C ma wplyw na GO ale nie na ogniskowa. ogniskowa ustalasz sobie dowolnie jak pasuje fotografujacemu. I GO to jest nic innego jak obszar , w ktorym powiekszone rozmycie jest mniejsze od C*powiekszenie. 25 |
Data: Kwiecien 18 2014 12:36:38 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: XX YY | (rozmiar matrycy rz±dzi), 26 |
Data: Kwiecien 19 2014 02:05:01 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | XX YY writes: glebia ostrosci jest funkcja 4 zmiennych niezaleznych: No wiadomo. Ale takiej sytuacji nie mamy. poniewaz dla duzych matryc przejmuje sie wiekszy krazek rozproszenia , Owszem, ponieważ zakładamy jakieĹ› sensowne i porównywalne wymiary zdjÄ™cia (np. w pikselach). to dla pozostalych identycznych 3 parametrow GO dla matrycy wiekszej Tak, ale to wniosek całkowicie nam nieprzydatny, ponieważ wtedy kÄ…ty widzenia obu matryc bÄ™dÄ… różne, i porównanie nie bÄ™dzie mieć żadnego sensu. i tak przykladowo dla odleglosci 10 m , ogniskowej 17 mm , przyslony 8 Tyle że kompakt bÄ™dzie miał wtedy ogniskowÄ… np. 5 mm, a ten, o który chodzi, w ogóle żadnÄ…, bo takiego szerokiego obiektywu po prostu nie ma. moze nie wszyscy wiedza co to jest funkcja wielu zmiennych i nic w tym :-) Dodam jeszcze, że można także nie wiedzieć co to sÄ… zmienne zależne. Ale czy nic w tym złego (jak i braku rozumienia funkcji wielu zmiennych) to nie jestem pewien. Po coĹ› chyba tego uczÄ… w szkole podstawowej, chociaż teraz pewnie dopiero w gimnazjum? poniewaz we wzorach na GO ogniskowa wystepuje w wyzczach potegacg niz Tak by było, gdyby ogniskowa (w warunkach sensownych dla porównania) nie była zależna od konstrukcji aparatu (wymiarów matrycy). Ale jest zależna i w zwiÄ…zku z tym to "uproszczenie" jest nieprzydatne. Możesz je stosować do jednego aparatu, ale nie do porównaĹ„ aparatów o różnych matrycach robiÄ…cych zdjÄ™cia w analogicznych warunkach. Sensowne uproszczenie jest takie, że "Ĺ›wiatło rzÄ…dzi" (a dokładnie odwrotnoć wymiaru liniowego przysłony). I dodatkowo tak jest tylko i wyłÄ…cznie dlatego, że wiele kompaktów ma (naprawdÄ™) ciemne obiektywy, i tam siÄ™ nie da zmniejszyć już bardziej przysłony (zwiÄ™kszyć apertury). Normalnie, jeĹ›li robimy zdjÄ™cia przy założonej odległoĹ›ci, kÄ…cie widzenia, iloĹ›ci Ĺ›wiatła, i pożÄ…danej jakoĹ›ci (a wiÄ™c w oderwaniu od technicznych parametrów aparatu), to głÄ™bia ostroĹ›ci także bÄ™dzie stała - niezależnie od jakichĹ› matryc, ogniskowych, wielkoĹ›ci krÄ…żków danych w ÎĽm itp). Po prostu, różne bÄ™dÄ… ogniskowe, przysłony oraz krÄ…żki rozmycia, ale wszystko razem da taki sam wynik. -- Krzysztof Hałasa 27 |
Data: Kwiecien 19 2014 13:42:58 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: XX YY |
jak to nie mamy ? mozemy miec kazda z mozliwych sytuacji. lx 7 ma ogniskowa max ok 18mm do apc mozesz podpiac obiektyw np 10-20 mm i tak jesli na aps bedziesz mial krotsza ogniskowa niz na lx7 to mimo wiekszej matrycy bedziesz mial na aps WIEKSZA GO jesli na aps ustawisz dluzsza ogniskowa niz na lx7 to bedziesz mial na aps MNIEJSZA GO. Jesli na aps ustawisz dokladnie taka sama ogniskowa jak na lx7 to bedziesz mial na aps WIEKSZA GO. powiedzenie ze o GO decyduje wielkosc matrycy jest rownie prawdziwe jak , ze o szybkosci pojazdu decyduje moc silnika. jakby 400 konne ciezarowki byly szybsze od samochodow z silnikami 200 konnymi. powiedzenie ze w zakresie GO " rzadzi matryca " swiadczy calkowitym niezrozumieniu zajwiska. Jelsi intuicyjnie probowac jakos to ocenic to najbardziej zalezy od skai powiekszenia. im wieksze powiekszenie ( a wlasciwei mniejsze pomniejszenia ) tym GO mniejsza. obiektywy o tej samej ogniskowej daja na matrycy o dowolnej wielkosci dokladnie taka same skale odwzorowania. TZn np 50 mm na FF odwzorowuje dokladnie w takiej samej skali na kompakcie. GO jest idenctyczna. Jako, ze obraz z kompaktu musisz wiecej powiekszyc ( w interpretacji klasycznej), sprzyja to pomniejszeniu GO ( bo przecuiez powiekszajac bardziej obraz , powiekszasz rowniez plamke rozmycia w wiekszym stopniu ) tak wiec wieksza matryca powoduje WZROST GO , dluzsza ogniskowa SPADEK GO. wszystkuie 4 parametry - ogniskowa , przyslona , krazek rozproszenia , odleglosc, decyduja o wielkosci GO. tak tak tak , wiem zaraz ktos powie ze to ma byc ten sam kadr - to niech powie , niech poczyni dodatkowe zalozenia . uzaleznieni GO wylacznie od wielkosci matrycy jest niemozliwe. Zawsze wystepuja 4 parametry. 28 |
Data: Kwiecien 22 2014 00:43:27 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | XX YY writes: lx 7 ma ogniskowa max ok 18mm Owszem, ale wtedy nie porównujÄ™ aparatów. Dla sensownego porównania muszÄ™ mieć jednakowe kÄ…ty widzenia, a wiÄ™c zawsze ogniskowa w APS-C bÄ™dzie dłuższa. powiedzenie ze o GO decyduje wielkosc matrycy jest rownie prawdziwe Z tym siÄ™ zgadzam całkowicie. uzaleznieni GO wylacznie od wielkosci matrycy jest niemozliwe. Zawsze wystepuja 4 parametry. OczywiĹ›cie. Ale jeĹ›li ustalimy już jakie zdjÄ™cie robimy (kadrowanie, odległoć), to niezależnie od aparatu decyduje nam przysłona, a w sposób porównywalny (miÄ™dzy różnymi aparatami) - Ĺ›rednica efektywnej przysłony (Ľrenicy wejĹ›ciowej itp). -- Krzysztof Hałasa 29 |
Data: Kwiecien 19 2014 03:00:39 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Mariusz [mr.] |
Głębia ostro¶ci jest do¶ć trudna do intuicyjnego oszacowania sobie Rozmiar matrycy rz±dzi W INTUICYJNYM szacowaniu GO. Koniec. Kropka. Trudne, prawda? Rozmiar matrycy rz±dzi w intuicyjnym szacowaniu GO, gdyż w kompaktach jest bardzo mało eksponowany, a podawane cale i tak s± "fałszywe". Czyli mogłem sobie darować wykład, z powodu długo¶ci którego nikt by nie przeczytał posta, oraz łatwe do wyguglania sobie trzy wzory na, dodajmy, TEORETYCZNˇ głębię ostro¶ci dla NIEISTNIEJˇCEGO obiektywu idealnego (bez soczewek). Pshaw! Mariusz [mr.] 30 |
Data: Kwiecien 19 2014 12:21:52 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | "Mariusz [mr.]" writes: Rozmiar matrycy rzÄ…dzi W INTUICYJNYM szacowaniu GO. Koniec. Kropka. W intuicyjnym to nie wiem, ale w rzeczywistoĹ›ci tak nie jest. Rozmiar matrycy jest rzeczywiĹ›cie dobrym wskaĽnikiem, ale tylko i wyłÄ…cznie dlatego, że mniejsze matryce najczęściej pracujÄ… z ciemniejszymi obiektywami (bezwzglÄ™dnie ciemniejszymi). Rozmiar matrycy rzÄ…dzi w intuicyjnym szacowaniu GO, gdyż w A co to za zależnoć? Rozmiar matrycy jest nieładny marketingowo, dlatego nie jest eksponowany. a podawane cale i tak sÄ… Bo wyglÄ…dajÄ… w ten sposób ładniej. Wielu klientów myĹ›li, że sÄ… prawdziwe, dokładnie tak samo, jak uważajÄ…, że f/1.4 to to samo w lustrzance FF i w małym kompakcie albo innym telefonie. Pewnie to spisek producentów lustrzanek i obiektywów, tyle kasy i taaaaki wielki obiektyw za to samo, co można mieć w maleĹ„kim telefonie za 500 zł :-( Czyli mogłem sobie darować wykład, z powodu długoĹ›ci którego Obiektyw zawsze ma soczewki, przynajmniej jednÄ…. Owszem, istniejÄ… (obecnie teoretycznie, a kiedyĹ› praktycznie - "pinhole camera") aparaty bez soczewki, ale one nie majÄ… obiektywu. -- Krzysztof Hałasa 31 |
Data: Kwiecien 19 2014 15:35:16 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: XX YY |
W intuicyjnym to nie wiem, ale w rzeczywisto¶ci tak nie jest. Rozmiar Sorry ale to nie ma najmniejszego sensu. to nie jest prawda , i kompletnie bez zwiazku z GO jesli szukasz jakiegos wskaznika ´do GO to decydujaca jest OGNISKOWA. jej zmiany powoduja najwieksze zmiany GO. obiektyw 8 mm bedzie dawal wieksze GO niz obiektyw o dluzszej ogniskowej niezaleznie od matrycy. poniewaz na malych matrycach stosuje sie obiektywy o krotszej ogniskowej , to obraz uzyskany na nich charakteryzuje sie wieksza GO. Ale to nie dlatego ze matrycy jest mala , tylko ze ogniskowa jest krotka. sa kompakty z obiektywami o ogniskowej np 28 mm. Jsli zastosujesz 28 mm na FF to pomijajac wiekszy krazek rozproszenia dla FF wielkosc GO bylyby identyczna. raz mala matryca , raz duza ,a GO takie samo. Tylko nieucy sadza, ze to zmiana wielkosci matryca powoduje zmiany GO - NIE . Zmiany GO powoduje zmiana ogniskowej ( pomijajac teraz wplyw krazka rozproszenia , ktory jest zalezny jakos tam posrednio od matrycy). jesli fotografujesz z danego miejsca dany motyw raz jednym aparatem , raz drugim o wiekszej matrycy w tych samych warunkach expozycji , to tam gdzie nastawisz krotsza ogniskowa , tam GO bedzie wieksza. wspolczesne kompakty maja obiektywy o ogniskowej do 70 mm i pomijajac wplyw krozka rozproszenia GO bedzie taki jak na 70 mm z aps-c albo FF , przy identycznych parametrach expozycji , odleglosci. jesli chcesz miec ten sam kadr , to w kompakcie trzeba skrocic ogniskowa i wtedy GO sie zwiekszy - wskutek SKROCENIA ogniskowej. dopoki sie nie woe co to jest funkcja wielu zmiennych , ludzie pisza wprost niestworzone rzeczy wyjasniajac co to GO. 32 |
Data: Kwiecien 22 2014 01:22:10 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | XX YY writes: W intuicyjnym to nie wiem, ale w rzeczywistoĹ›ci tak nie jest. Rozmiar Co dokładnie nie jest prawdÄ…? jesli szukasz jakiegos wskaznika ´do GO to decydujaca jest OGNISKOWA. Bez znaczenia. Istotne sÄ… różnice GO pomiÄ™dzy dwoma aparatami w jednakowych warunkach, a nie to, co na nie wpływa bardziej. obiektyw 8 mm bedzie dawal wieksze GO niz obiektyw o dluzszej Niekoniecznie. Wystarczy ustawić odpowiednio przysłonÄ™. poniewaz na malych matrycach stosuje sie obiektywy o krotszej Nie pisałem że to z powodu małej matrycy przecież. Napisałem, że tak jest ze wzglÄ™du na _ciemny_obiektyw_. I dokładnie tak przecież jest, dokładnie takie sÄ… obserwacje praktyczne i dokładnie to wynika z podanego wzoru. OczywiĹ›cie, zmiana ogniskowej zmienia GO. Ale jeĹ›li porównujemy dwa aparaty, to chyba porównujemy je w takich samych warunkach. Ogniskowe, niekoniecznie takie same, muszÄ… być wtedy ustalone, a wiÄ™c nie sÄ… zmiennymi i nie mogÄ… na nic wpływać. jesli fotografujesz z danego miejsca dany motyw raz jednym aparatem , Co to sÄ… "warunki ekspozycji"? RobiÄ™ zdjÄ™cia przy maksymalnie otwartych przysłonach (mieliĹ›my porównać jasnoĹ›ci i GO). RzeczywiĹ›cie najprawdopodobniej GO bÄ™dzie wiÄ™ksza tam, gdzie bÄ™dzie krótsza ogniskowa, ale tak bÄ™dzie tylko dlatego, że zwykle taki aparat bÄ™dzie miał obiektyw, który zbiera mniej Ĺ›wiatła. Czasem może być jednak odwrotnie, np. jeĹ›li założymy ciemne szkło do FF i jasne do APS-C (pomiÄ™dzy "1/1.7" i APS-C jest nieco wiÄ™ksza różnica). Jeszcze raz, spróbuj zrozumieć poniższy wzór (Ĺąródło - wikipedia, ale można go spotkać wszÄ™dzie) H ~= f^2/Nc f - ogniskowa N - f - liczba przysłony c - Ĺ›rednica KR Zgadza, siÄ™, czy nie? JeĹ›li tak, to oczywiĹ›cie GO bardzo zależy od f (w koĹ„cu jest w kwadracie) No wiadomo, ale przecież f mamy ustalone, porównujemy dwa aparaty robiÄ…c zdjÄ™cie o ustalonym kÄ…cie widzenia i odległoĹ›ci od obiektu (jednakowe parametry w obu przypadkach, bo jak inaczej coĹ› można porównać). Zgadza siÄ™? JeĹ›li tak, to GO nie może zależeć od stałej f (różnej w obu przypadkach, ale w każdym stałej). Zgadza siÄ™? Funkcja jest funkcjÄ… zmiennych, nie stałych. Ale c także mamy ustalone, nie jest nawet istotne czy w oparciu o wymiary piksela czy też w oparciu o docelowe wymagania. c jest także stałe (choć przypuszczalnie różne w obu przypadkach). GO nie może wiÄ™c zależeć od _stałych_ - f i c :-) No to od czego zależy ta magiczna wartoć? Od tylko jednego parametru zmiennego, od N (bo innych po prostu nie ma). N to jest liczba przysłony. Czy napisałem to w sposób zrozumiały, czy wciÄ…ż jest to zbyt skomplikowane? JeĹ›li to w koĹ„cu ustalimy, to w nastÄ™pnym kroku możemy porównać GO różnych porównywanych aparatów (przy założonym takim samym kÄ…cie widzenia - nie ogniskowej - oraz przy maksymalnie otwartych przysłonach i jednakowych odległoĹ›ciach od obiektu). Dla uproszczenia możemy przyjąć takÄ… samÄ… liczbÄ™ pikseli matryc, takie same proporcje X/Y oraz takie same KR (w pikselach) - to chyba zdrowe założenia? -- Krzysztof Hałasa 33 |
Data: Kwiecien 21 2014 22:01:25 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: XX YY | Rzeczywi¶cie
NIEEEE!!!!!!!!! NIE ZGADZA SIE !!!! Teraz jasne dlaczego piszesz i wymyslyasz w poprzednich postach i teraz takie herezje. to NIE JEST wzor na glebie ostrosi to jest wzor na odleglosc hipüerfokalna. Ty sadzisz ze ze wzrostem f rosnie GO. Jest na odwrot. we wzorze na GO f wystepuje o ile pamietam w liczniku w drugiej potedze a w mianowniku w czwartej. wydluzenie f powoduje SPADEK GO i ten wplyw zmian f na GO jest wiekszy niz pozostalych parametrow , ktore wy<stepuja w co najwyzej drugiej potedzee. o nawet znalazem teraz w polskiej WIKI: http://pl.wikipedia.org/wiki/G%C5%82%C4%99bia_ostro%C5%9Bci zobacz obliczanie glebi ostrosci tam jest wzor na DOF - glebia ostrosci dof=2*ncf**2+s**2/(f**4-n**2*c**2+s**2) cytuje : " Dla danego formatu filmu lub wielko¶ci sensora elektronicznego głębia ostro¶ci uzależniona jest od ogniskowej obiektywu, przesłony, odległo¶ci fotografowanego obiektu (odległo¶ci na jak± jest nastawiony obiektyw) i kr±żka rozmycia (rozdzielczo¶ci elementu na którym zapisywany jest obraz). " to jest prawie prawidlowo napisane. najpierw dowiedz sie czegos o funkcjach wielu zmiennych , jak sie bada wplyw jednej ze zmiennej na przebieg funkcji. bez znajomosci tego bedziesz na poczekaniu tworzyl wlasne wyjasnienie, ktorych nie mozna brac powaznie. najwazniejsze jest zrozumienie istoty zjawiska. dodatkowo wyjasnie , ale jesli za trudne to lepiej nie czytaj. jaki jest wplyw matrycy na GO ? nalezy ustalic zmiene od ktorych zalezy GO i winny byc sobie rowne. a wiec dla aps i ff przyjmujemy ten sam KR , F , odl . przysl. wstawiuamy do wzoru . GO musi byc dla matryc o roznych wielkosciach takie samo. I tak bedzie - na sensorze aps i FF GO bedzie identyczna. Ale jesli powiekszymy obraz np 10 razy to obraz z aps bedzie mniejszy. jesli bedziemy chcieli zobaczyc w tej samej wielkosci co z FF nalezy wiecej powiekszyc o crop-faktor ( 1,5 - 2 razy) Wtedy obrazy beda tej samej wielkosci , ale okaze sie ze GO na apas spadnie bo przeciez powiekszylismy o czynnik 1,5-2 nieostrosc. Zatem pomniejszenie matrycy sprzyja pomniejszeniu GO . Zalozenie, ze przyjmuje sie ten sam KR dla aps i FF jest niesluszne - nalezy przyjac dla aps mniejszy KR. W praktyce interesuje nas nie stosowanie okreslonej ogniskowej a uzyskanie okreslonego kadru. jesli z aps i FF chcemy uzyskac ten sam kadr nalezy dla aps zastosowac krotsza ogniskowa. Skrocenie ogniskowej spowoduje wzrost GO , zastosowanie mniejszej matrycy spowoduje nizszy kr - spadek go. Poniewaz kr wystpuje w drugiej potedze ( we wzorze z wiki jako c) a ogniskowa w czwartej , przyrost GO wskutek skrocenia ogniskowej bedzie wiekszy niz spadek GO wskutek pomniejszenia KR. Zatem sumarycznie GO wzrosnie. to wszystko dla tych samych pozostalych parametrowe czyli odleglosoi i przyslony. Dla malych odleglosci , mniejszych od polowy hiperfoclanej krotszej ognioskowej, dwie zmienne - ogniskowa i odleglosc zostaja sprowadzoene do jednej - skali powiekszenia. GO zalezy od skali powiekszenie ( to ma znaczenie np w macro). i w praktyce: widzac na wystawie sklepowej wystwione dzisiatki obiektywow mozna oszacowac ich glebie ostrosci w sensie uszeregowania ich wg wiekszej/ mniejszej GO odczytujac podane na ich obudowie ogniskowe. Wielkosci matrycy dla ktorej sa przeznaczobne nie musimy znac. obiektyw 7-28 mm da wieksza GO od 100 - 400 mm dla tych samych odleglosci i przyslony . takim najlepszym intuicyjnym wskaznikiem jest ogniskowa. jesli dobrnales do konca , to prosze nie probuj polemizowac - tak po prostu jest . nie ma sensu polemika n.t. czy 2+3=5 34 |
Data: Kwiecien 23 2014 18:20:45 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | Może tak: jeĹ›li nie jesteĹ› w stanie przebrnąć przez całoć, to to NIE JEST wzor na glebie ostrosi Owszem, ale to jest bardzo dobry wyznacznik głÄ™bi ostroĹ›ci, w szczególnoĹ›ci jeĹ›li chcemy porównywać aparaty - tak samo ustawione (kÄ…t widzenia i pozycje). Ty sadzisz ze ze wzrostem f rosnie GO. Znów siÄ™ mylisz siÄ™, nigdy tak nie twierdziłem. Chyba wiem w czym leży problem. Ty nie czytasz listów, na które odpowiadasz. A jeĹ›li jednak je czytasz, to nie starasz siÄ™ ich zrozumieć. TwierdzÄ™, że GO _może_ być wiÄ™ksza w aparacie z mniejszÄ… matrycÄ… i wiÄ™kszÄ… ogniskowÄ…. Typowe to to nie jest, ale wystarczy odpowiednio ciemna przysłona w aparacie z wiÄ™kszym f i bÄ™dziesz miał wiÄ™kszÄ… GO. To nieprawda zapewne? we wzorze na GO f wystepuje o ile pamietam w liczniku w drugiej potedze a w mianowniku w czwartej. Taki to ten wzór nie jest, tam nie ma żadnego dodawania. Tak czy owak to jest akurat ten wzór, z którego nic dla naszego porównania nie wynika. Tu masz nieco lepszy: DOF ~= 2Hs^2/(H^2 - s2) (dla s < H) Wtedy w ogóle można mówić o wartoĹ›ci DOF - jeĹ›li w taki sposób to definiujemy. Z tÄ… definicjÄ… jest zasadniczy problem, ponieważ przy s = H, albo nawet s > H, głÄ™bia ostroĹ›ci tak zdefiniowana nie ma sensu (liczbowo wyrażona jest nieskoĹ„czona) - mimo, że intuicyjnie w dalszym ciÄ…gu jest sensowna. Przykład, mamy aparat free focus z H = 120 cm. GłÄ™bia ostroĹ›ci wyrażona w metrach jest nieskoĹ„czona, powyższe wzory na DOF nie majÄ… wielkiego sensu. Drugi aparat, niech s = H = 10 m. DOF ma takÄ… samÄ… wartoć, nieskoĹ„czonoć. Czy to znaczy że głÄ™bia ostroĹ›ci obu tych aparatów jest taka sam? Przynajmniej w moim przekonaniu absolutnie tak nie jest, free focus ma dużo wiÄ™kszÄ… głÄ™biÄ™ ostroĹ›ci (dziÄ™ki małej dziurze, która jest oczywiĹ›cie wynikiem małej matrycy i ogniskowej) niż drugi aparat. Te wzory sÄ… pewnie użyteczne do policzenia zakresu ostroĹ›ci np. przy portrecie (jeĹ›li chcemy wiedzieć czy nos modela bÄ™dzie jeszcze ostry czy nie) - ale nie do porównania GO różnych aparatów. Dla danego formatu filmu lub wielkoĹ›ci sensora elektronicznego głÄ™bia To jest jasne i od poczÄ…tku o tym pisałem. Ale zdajesz siÄ™ nie zauważać, że: - porównujÄ…c dwa aparaty ustawiamy ogniskowe na konkretne wartoĹ›ci (ustalone, choć zapewne różne, wynikajÄ…ce z wielkoĹ›ci matryc) - odległoć obiektu także jest ustalona i równa w obu przypadkach - max krÄ…żki rozmycia także nie sÄ… wartoĹ›ciami dowolnymi, a wynikajÄ… np. z wymiarów matryc, liczby MPix, albo tego, co chcemy z tym zdjÄ™ciami robić. najwazniejsze jest zrozumienie istoty zjawiska. Owszem. Zjawisko, o którym piszesz, dotyczy tego, że promieĹ„ Ĺ›wiatła z punktowego obiektu oddalonego od płaszczyzny ostroĹ›ci, docierajÄ…c do matrycy różnymi drogami, oĹ›wietla nie punkt, ale (mniej-wiÄ™cej) koło o jakiejĹ› tam Ĺ›rednicy. OczywiĹ›cie, w ogóle Ĺ›rednica tego koła zależy od f, s, f/x oraz od odległoĹ›ci miÄ™dzy obiektem a punktem ostroĹ›ci. Można z tego wyprowadzać różne wzory, w których wynik bÄ™dzie zależał od różnych parametrów, ponieważ te parametry sÄ… wzajemnie od siebie zależne. OczywiĹ›cie, gdybyĹ›my krÄ™cili ogniskowÄ… obiektywu, to sensowny wzór byłby oparty na długoĹ›ci tej ogniskowej. Ale nie jest to jedyny przypadek, i tu akurat mamy do czynienia z czymĹ› innym. JeĹ›li mamy porównać dwa aparaty, przy maksymalnie otwartych przysłonach, i minimalnych ogniskowych, to okazuje siÄ™, że Ĺ›rednica KR (wzglÄ™dna) zależy od kÄ…ta w przestrzeni, z jakiego obiektyw "zbiera" Ĺ›wiatło docierajÄ…ce do nas z naszego punktowego obiektu. Innymi słowy, zależy od tego, czy stożek o wierzchołku w naszym obiekcie jest wÄ™ższy czy szerszy. To teraz zastanów siÄ™ od czego zależy wielkoć tego stożka. W praktyce interesuje nas nie stosowanie okreslonej ogniskowej a To jest prawda, ale pomijasz jednÄ… rzecz - to nie jest jeden obiektyw założony do APS-C i FF, ale różne obiektywy o różnych f ale także różnych minimalnych przysłonach. Zmiana przysłony także skutkuje zmianÄ… GO. ZmniejszajÄ…c przysłonÄ™ z f/2,x (czy ile tam było, nie pamiÄ™tam) do f/1,4 zmniejszasz także GO, i teraz już od porównania zmiany f i zmiany f/x zależy, jak zachowa siÄ™ głÄ™bia ostroĹ›ci. Akurat w tym przypadku GO bÄ™dzie mniejsza przy mniejszej matrycy i ogniskowej, to jest prawda. Owszem, to jest typowe, i pierwszym przybliżeniem jest takie, w którym "mniejszy aparat" = mniejsza ogniskowa = wiÄ™ksza głÄ™bia ostroĹ›ci. Ale nie zawsze musi tak być, wystarczyłoby, żeby ten drugi obiektyw o wiÄ™kszej f był jeszcze trochÄ™ ciemniejszy. Mam nadziejÄ™ że tym razem jest to całkiem jasne i nie wymaga kolejnego wyważania dawno otwartych drzwi. -- Krzysztof Hałasa 35 |
Data: Kwiecien 18 2014 17:54:58 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | writes: LX7 ma najjaĹ›niejszy obiektyw z tych wszystkich, i mimo że ma LX7 jest najciemniejszy z tych 4 aparatów. On tylko jest jasny marketingowo. Ciemny obiektyw = najwiÄ™ksza głÄ™bia ostroĹ›ci. OczywiĹ›cie w aparacie z jaĹ›niejszym obiektywem możemy zwiÄ™kszyć przysłonÄ™, stanie siÄ™ on wtedy ciemniejszy i głÄ™bia ostroĹ›ci siÄ™ zwiÄ™kszy. -- Krzysztof Hałasa 36 |
Data: Kwiecien 18 2014 19:39:41 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: mt | W dniu 2014-04-18 17:54, Krzysztof Halasa pisze: writes: Nie marketingowo. A ekspozycja to co? f/1.4 to 1.4 niezależnie od formatu matrycy i przy takim samym iso i przysłonie dostaniesz takie same czasy naĹ›wietlania zarówno na 1/1.7 jak i aps-c, zmienia siÄ™ tylko GO, ale nie dlatego, że to jest jakieĹ› marketingowe 1.4, tylko dlatego, że dla mniejszej matrycy ogniskowa jest krótsza aby dać taki sam kÄ…t widzenia. -- marcin 37 |
Data: Kwiecien 19 2014 00:56:29 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | mt writes: LX7 jest najciemniejszy z tych 4 aparatów. On tylko jest jasny Nierealne założenia. Tak by było, jakbyĹ› miał dwie matryce o pikselach podobnej wielkoĹ›ci. Ale niestety nie masz, tu piksele masz dużo mniejsze (i/lub jest ich mniej, zależnie z czym porównać, ale to wiele nie zmienia) i w zwiÄ…zku z tym musisz mieć mniejszÄ… czułoć dla zachowania podobnej jakoĹ›ci. JakbyĹ› miał dwie matryce o pikselach podobnej wielkoĹ›ci, to oczywiĹ›cie z mniejszej matrycy dostaniesz zdjÄ™cie o dużo mniejszej rozdzielczoĹ›ci. Tak Ľle i tak niedobrze. Przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 mm (i czasem jest), wtedy możliwe byłoby porównywanie różnych aparatów (zakładajÄ…c podobnÄ… sprawnoć matryc). Niestety to by nie wyglÄ…dało tak ładnie marketingowo jak porównywanie ekwiwalentnych ogniskowych :-( zmienia siÄ™ Ogniskowa to tylko jeden parametr. Pisanie o głÄ™bi ostroĹ›ci ma sens tylko w połÄ…czeniu z wielkoĹ›ciÄ… rozmycia na matrycy. Mniejsza matryca = mniejsze piksele i mniejszy dopuszczalny krÄ…żek rozmycia. ZresztÄ… to nawet nie muszÄ… być piksele, można sobie okreĹ›lić max wielkoć rozmycia np. w częściach całoĹ›ci zdjÄ™cia. Tylko dlatego, że aparat jest ciemny, głÄ™bia ostroĹ›ci jest wiÄ™ksza. To tak jakby napisać, że zdjÄ™cie po przeskalowaniu w dół ma wiÄ™kszÄ… głÄ™biÄ™ ostroĹ›ci. Ma czy nie ma? ZdajÄ™ sobie sprawÄ™, że można odpowiedzieć różnie i że obie odpowiedzi sÄ… w pewnym sensie prawidłowe. -- Krzysztof Hałasa 38 |
Data: Kwiecien 19 2014 08:36:25 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: mt | W dniu 2014-04-19 00:56, Krzysztof Halasa pisze: Nie marketingowo. A ekspozycja to co? f/1.4 to 1.4 niezależnie od PrzestaĹ„ bajki opowiadać. Jak weĽmiesz 1/1.7 z f/2 i powiedzmy aps-c z f/4, ustawisz iso 100, to z tego pierwszego dostaniesz mniej wiÄ™cej 4-krotnie krótsze czasy naĹ›wietlania (+/- 1/3 EV na tolerancjÄ™ wyskalowania iso i transmisji obiektywu). IdÄ…c twoim durnym tokiem rozumowania, to moje szkła zyskały przez ostatnie kilka lat tak z 2 EV jasnoĹ›ci, bo nowe lustro w porównaniu do poprzednika mniej wiÄ™cej tyle zyskało na szumach. Co za bzdura. Przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 mm (i czasem A 35 mm to jest jakiĹ› Ĺ›wiÄ™ty Graal albo inny wzorzec w Sevres? A dlaczego nie podawać ekwiwalentu GO dla MF albo LF. Bo co? Bo szkła do małego obrazka, dumnie nazywanego pełnÄ… klatkÄ…, już by nie wyglÄ…dały tak ładnie marketingowo? zmienia siÄ™ Ale dominujÄ…cy w tej całej układance, dlatego ogniskowa ma najwiÄ™ksze znaczenie. -- marcin 39 |
Data: Kwiecien 19 2014 12:42:43 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | mt writes: PrzestaĹ„ bajki opowiadać. Jak weĽmiesz 1/1.7 z f/2 i powiedzmy aps-c z Nie rozumiesz chyba tego, co napisałem. Jasne jest że jeĹ›li ustawisz jednakowÄ… czułoć i jednakowÄ… liczbÄ™ przysłony to czasy bÄ™dÄ… takie same - z definicji. Ale to nie ma żadnego znaczenia. ZdjÄ™cia robi siÄ™ chyba w jakimĹ› celu, nie? Nie po to tylko, by porównywać czas naĹ›wietlania. JeĹ›li chcesz dostać podobnÄ… jakoć z mniejszej i z wiÄ™kszej matrycy, to niestety musisz zmniejszyć czułoć tej pierwszej, i czasy mało że siÄ™ wyrównajÄ…, to nawet APS-C bÄ™dzie szybszy. Dlatego, że 1/1.7 z f/2 jest ciemniejszy od APS-C f/4, i jakbyĹ› kiedyĹ› używał jednego i drugiego, to byĹ› o tym wiedział z praktyki, bez potrzeby liczenia. OczywiĹ›cie zakładam tu sensowne warunki pomiaru, czyli jednakowy kÄ…t widzenia i najmniejszÄ… przysłonÄ™. IdÄ…c twoim durnym tokiem rozumowania, to moje szkła zyskały przez Nie szkła zyskały, ale cały aparat wraz ze szkłami. A może tak nie jest? JesteĹ› w stanie zrobić obecnie zdjÄ™cia (tej samej jakoĹ›ci) przy krótszych czasach czy nie jesteĹ›? A 35 mm to jest jakiĹ› Ĺ›wiÄ™ty Graal albo inny wzorzec w Sevres? Nie, ale to wartoć już używana w porównaniach np. ogniskowych. ChciałbyĹ› wprowadzić innÄ…? JakÄ…? A A dlaczego nie? Tyle że to jest nieistniejÄ…cy praktycznie "problem" teoretyczny i byłbym zdziwiony, gdyby osoby używajÄ…ce wiÄ™kszych formatów miały z tym problemy. Natomiast oszukiwanie ludzi przez producentów małych aparatów to jest masowy problem praktyczny. Ale dominujÄ…cy w tej całej układance, dlatego ogniskowa ma najwiÄ™ksze Równie dobrze możesz napisać, że odległoć od obiektu ma najwiÄ™ksze znaczenie. Ogniskowa na szerokim koĹ„cu (gdzie nas interesuje Ĺ›wiatło przy porównaniach) jest stała dla każdego aparatu. Jak wartoć stała może wpływać na cokolwiek? -- Krzysztof Hałasa 40 |
Data: Kwiecien 19 2014 13:48:33 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: mt | W dniu 2014-04-19 12:42, Krzysztof Halasa pisze: mt writes: Czyli jednak f/1.4 to f/1.4, niezależnie od matrycy, a nie jakieĹ› marketingowe. Nie wymyĹ›laj fizyki na nowo. Ale to nie ma żadnego znaczenia. ZdjÄ™cia robi siÄ™ chyba w jakimĹ› celu, Wiem z praktyki, że jak fotografujÄ™ na najniższym iso, to jaĹ›niejszy obiektyw w kompakcie pozwala mi skrócić czasy, przy standardowych kitach w lustrzance to jest ponad 2 EV. Nie szkła zyskały, ale cały aparat wraz ze szkłami. A może tak nie jest? Nie jestem, bo jak fotografujÄ™ na iso 100, to f/x jest takie same jak było kilka lat temu. Aby skrócić czas musiałbym podnieć iso do powiedzmy 400 i nie dostanÄ™ wtedy lepszej jakoĹ›ci obrazka co z lustrzanki sprzed kilku lat na iso 100. Ale dominujÄ…cy w tej całej układance, dlatego ogniskowa ma najwiÄ™ksze Ĺ»e co? Chcesz powiedzieć, że ogniskowa w takim LX7 na szerokim jest taka sama co w aparacie ff z 24 mm? -- marcin 41 |
Data: Kwiecien 19 2014 18:05:03 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Sylwester Zarębski | Dnia Sat, 19 Apr 2014 13:48:33 +0200, mt napisał(a): Aby skrócić czas musiałbym podnie¶ć iso do powiedzmy 400 i nie dostanę Tylko w kwestii formalnej. Powyższe jest nieprawd±. Zdjęcia z Nikona D5200 na ISO400 s± lepsze niż ISO100 z Canona 300D. Już nie wspomnę o porównaniu ISO6400 z Nikona do ISO1600 Canona. -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek 42 |
Data: Kwiecien 19 2014 18:17:50 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: mt | W dniu 2014-04-19 18:05, Sylwester Zarębski pisze: Dnia Sat, 19 Apr 2014 13:48:33 +0200, mt napisał(a): Ale moje szkła do Nikona kilka lat temu również były szkłami do Nikona, to tak w kwestii formalnej ;) A tak bardziej serio, to mam porównanie D3200 z D40 i jednak iso800 z D3200 nie jest lepsze niż iso200 z D40, nie jest nawet takie same. -- marcin 43 |
Data: Kwiecien 20 2014 12:11:08 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Sylwester Zarębski | Dnia Sat, 19 Apr 2014 18:17:50 +0200, mt napisał(a): W dniu 2014-04-19 18:05, Sylwester Zarębski pisze: To wył±cznie kwestia wybiórczego porównania. QED ;). -- pozdrawiam Sylwester Zarębski Aby wysłać email zmień zbieracz w adresie na sylwek 44 |
Data: Kwiecien 19 2014 19:22:54 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | mt writes: Czyli jednak f/1.4 to f/1.4, niezależnie od matrycy, a nie jakieĹ› Na szczęście fizyka potwierdza to, co napisałem. Ale jeĹ›li ktoĹ› nie chce tego zrozumieć, albo nie chce przyznać, że siÄ™ mylił, to już nie mój problem. Nie jestem, bo jak fotografujÄ™ na iso 100, to f/x jest takie same jak Ale dostaniesz jednak podobnÄ…? I czas bÄ™dzie krótszy? Kto by pomyĹ›lał. Równie dobrze możesz napisać, że odległoć od obiektu ma najwiÄ™ksze Nie wiem skÄ…d ten pomysł. "Stała dla każdego aparatu" nie oznacza, że ogniskowe wszystkich aparatów majÄ… tÄ™ samÄ… długoć, tylko że jest ona, w każdym przypadku, niezmienna, ustalona. To takie bardzo trudne jest? -- Krzysztof Hałasa 45 |
Data: Kwiecien 19 2014 19:35:21 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: mt | W dniu 2014-04-19 19:22, Krzysztof Halasa pisze: mt writes: Nie, fizyka potwierdza to, że Ĺ›wiatłosiła obiektywu to stosunek Ĺ›rednicy do ogniskowej, koniec kropka. Fizyka potwierdza również, że iso 100, 1/60 s i f/2.8 da mniej wiÄ™cej tak samo naĹ›wietlone zdjÄ™cia na 1/1.7, aps-c, ff czy mf, koniec kropka. WiÄ™ksza GO przy takim samym kadrze i mniejszej matrycy wynika z tego, że aby mieć takie same kÄ…ty widzenia, to na matrycy 1/1.7 ogniskowa wyniesie 4,7 mm a na matrycy ff 24 mm a nie dlatego, że producenci oszukujÄ… na Ĺ›wiatłosile. SprawdĽ sobie jaka jest zależnoć miÄ™dzy ogniskowÄ… a GO i przestaĹ„ robić z siebie idiotÄ™. Producenci nie oszukujÄ…, podajÄ… fizyczne parametry obiektywu (tak ogniskowÄ… jak i Ĺ›wiatłosiłÄ™), rozmiaru matrycy również nie ukrywajÄ…. -- marcin 46 |
Data: Kwiecien 19 2014 19:52:04 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | mt writes: Nie, fizyka potwierdza to, że Ĺ›wiatłosiła obiektywu to stosunek No pewnie Einsteinie, nigdy nie twierdziłem inaczej. Walczysz z chochołami. WiÄ™ksza GO przy takim samym Niestety powyższe parametry nie okreĹ›lajÄ… jeszcze GO. Może ona być także mniejsza przy mniejszej matrycy i takim samym kÄ…cie widzenia. SprawdĽ Nijaka Einsteinie, jeĹ›li nie zdefiniujesz pozostałych parametrów. Producenci nie oszukujÄ…, podajÄ… fizyczne parametry Nigdy nie spotkałeĹ› siÄ™ z podanÄ… ogniskowÄ… w przeliczeniu na 35 mm? Podczas gdy przysłona była podana bez przeliczenia? Może akceptujesz to jako Ĺ›wiÄ™tÄ… prawdÄ™, ale dla mnie jest to co najmniej wprowadzanie klienta w błÄ…d - i jak zauważyliĹ›my, udane. rozmiaru matrycy również Czyżby? A co to jest Twoim zdaniem np. 1/1.7"? -- Krzysztof Hałasa 47 |
Data: Kwiecien 19 2014 20:31:01 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: mt | W dniu 2014-04-19 19:52, Krzysztof Halasa pisze: Niestety powyższe parametry nie okreĹ›lajÄ… jeszcze GO. Może ona być także Ale zakładamy porównanie takich samych kadrów, czyli odległoć fotografowanego obiektu również taka sama, wiÄ™c co znowu głupa palisz. Nigdy nie spotkałeĹ› siÄ™ z podanÄ… ogniskowÄ… w przeliczeniu na 35 mm? Bo jesteĹ› idiotÄ…, dlatego dla ciebie to jest wprowadzanie klienta w błÄ…d. Omawiany chociażby LX7 ma podanÄ… fizycznÄ… ogniskowÄ…. rozmiaru matrycy również A co to jest aps-c, albo Ĺ›redni format? Pisałem w ogólnym okreĹ›leniu, producenci podajÄ… w specyfikacji wymiary matrycy w mm. -- marcin 48 |
Data: Kwiecien 19 2014 08:01:35 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Michal Tyrala | On Sat, 19 Apr 2014 00:56:29 +0200, Krzysztof Halasa wrote: >> LX7 jest najciemniejszy z tych 4 aparatów. On tylko jest jasny 1. Czy w aparacie APS-C 6 i 12 mpix ekspozycja jako¶ się różni (i czy wg Ciebie trzeba w którym¶ na co¶ przeliczać przysłonę)? 2. Czy ten sam obiektyw zapięty do FF 12 mpix oraz APS-C 6mpix wymaga jakiegos korygowania ekspozycji ze względu na matrycę? Przemy¶l dobrze temat, bo rzeczywisto¶ć jest taka, że nic nie trzeba cudować. Ekspozycja to czuło¶ć, f/ i czas. Aparaty o ktorych piszę to EOSy 300D, 450D i 5D. Przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 mm (i czasem Prawda, je¶li my¶lisz o GO, bzdura do kwadratu je¶li mówimy o ekspozycji. No i dlaczego 35mm? W 6x6 jest jeszcze płytsza GO. -- Michał wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns 49 |
Data: Kwiecien 19 2014 13:06:34 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | Michal Tyrala writes: 1. Czy w aparacie APS-C 6 i 12 mpix ekspozycja jakoĹ› siÄ™ różni (i czy wg To kwestia także sprawnoĹ›ci matryc, jeĹ›li ta 6 MPix jest dużo starsza to w rezultacie ich sensowne czułoĹ›ci mogÄ… być podobne. Ale robiÄ…c zdjÄ™cia aparatem X Mpix (jeĹ›li potrzebujÄ™ takiej rozdzielczoĹ›ci) muszÄ™ ustawić mniejszÄ… czułoć niż gdy robiÄ…c je tym samym aparatem przeskalujÄ™ je do X/4 MPix. Wniosek: czas ekspozycji różni siÄ™ w takich przypadkach. 2. Czy ten sam obiektyw zapiÄ™ty do FF 12 mpix oraz APS-C 6mpix wymaga JeĹ›li naszym celem jest uzyskanie w pierwszym przypadku zdjęć 12 MPix, a w drugim tylko 6 MPix, to niekoniecznie. Ale jeĹ›li chciałbym uzyskać zdjÄ™cia analogicznej jakoĹ›ci, to tak - na FF mógłbym dać np. 2x krótszy czas. PrzemyĹ›l dobrze temat, bo rzeczywistoć jest taka, że nic nie trzeba Tylko jeĹ›li używasz tej samej czułoĹ›ci. Różnica miÄ™dzy FF i APS-C jest mała, a dodatkowo jeĹ›li ten APS-C ma mniej MPix, to jeszcze siÄ™ zmniejsza (ale dostajesz zdjÄ™cie gorszej jakoĹ›ci - o mniejszej rozdzielczoĹ›ci), dlatego jej możesz nie widzieć. ZamieĹ„ jednego z tych EOSów na rzeczonego Panasonika (czy co to tam było) i pomyĹ›l, czy w dalszym ciÄ…gu nic nie trzeba "cudować". A jeĹ›li nie trzeba, to po jakÄ… ch* targasz takie wielkie pudła (i szkła), zamiast kupić mały kompakt za 500 zł. Przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 mm (i czasem Mylisz siÄ™ niestety (a szkoda, bo to byłoby naprawdÄ™ fajne). Z prawdziwej przesłanki (mówiÄ…cej o tym, że czas jest stały jeĹ›li mamy stałÄ… czułoć itd.) wyciÄ…gasz błÄ™dny wniosek, że czas jest zawsze stały. Problem w tym, że czułoć nie może być stała. BTW dziwne to może, ale chyba dominuje poglÄ…d (także błÄ™dny oczywiĹ›cie), że przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 właĹ›nie jeĹ›li chodzi o czas ekspozycji i czułoć, ale nie w celu porównywania GO. No i dlaczego 35mm? W 6x6 jest jeszcze płytsza GO. Może być 6x6. Nie jest ważne, czy GO jest płytsza czy nie. Ważne jest to, by warunki porównania były takie same. 35 mm jest/było "raczej" nieco bardziej powszechne niż 6x6, ale jak dla mnie, to może być 6x6. Tak w ogóle... Czy Wy nigdy nie robiliĹ›cie zdjęć kompaktem z ~ f/2 i lustrzankÄ… z f/4? Przecież jeĹ›li ktoĹ› robił, to chyba wie, jakie czasy można stosować z kompaktem, a jakie z lustrzankÄ…. Przecież to nie jest tylko kwestia teoretyczna oderwana od rzeczywistoĹ›ci, teoria tutaj tylko i wyłÄ…cznie potwierdza to, co jest od pierwszej chwili jasne w praktyce. -- Krzysztof Hałasa 50 |
Data: Kwiecien 19 2014 12:13:57 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Michal Tyrala | On Sat, 19 Apr 2014 13:06:34 +0200, Krzysztof Halasa wrote: To kwestia także sprawno¶ci matryc, je¶li ta 6 MPix jest dużo starsza to Czyli cyfrowe przeskalowanie zdjęcia ma wpływać na ekspozycję? > Przemy¶l dobrze temat, bo rzeczywisto¶ć jest taka, że nic nie trzeba Ekspozycja to czuło¶ć, f/ i czas, pod warunkiem, że używasz tej samej czuło¶ci? Że co? A generalnie nie trzeba nic korygować, weĽ jednak sprawdĽ przed kolejnym teoretyzowaniem. >> Przysłona powinna być podawana jako ekwiwalent dla 35 mm (i czasem Jest, nie byłoby. Z prawdziwej przesłanki (mówi±cej o tym, że czas jest stały je¶li mamy Jak ustawie ISO 100, to jak czuło¶c ma nie być stała? > No i dlaczego 35mm? W 6x6 jest jeszcze płytsza GO. Przecież f-number to jest prosty iloczyn dwóch wymiarów. Ognizkowej i Ľrenicy wyj¶ciowej. I to jest ta ,,marketingowa'' jasno¶ć. Tak w ogóle... Czy Wy nigdy nie robili¶cie zdjęć kompaktem z ~ f/2 Robił, wła¶nie dlatego polemizuje z tymi rewelacjami n/t ekspozycji. Może czas by¶ Ty popróbował? PS. Z tych rewelacji wynikałoby, że film 135 założony w dupkę od 6x6 wymagałby jakich¶ korekt ekspozycji. Albo co¶ trzeba by przeliczać zmianiaj±c 6x6/6x9. A strach już pomy¶leć jak to ma się do zewnętrznych ¶wiatłomierzy, które nawet nie wiedz± pod jakie medium mierz± ¶wiatło... -- Michał wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns 51 |
Data: Kwiecien 19 2014 19:36:39 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Krzysztof Halasa | Michal Tyrala writes: Czyli cyfrowe przeskalowanie zdjÄ™cia ma wpływać na ekspozycjÄ™? OczywiĹ›cie że tak. Bo jeĹ›li nie potrzebujesz dużej rozdzielczoĹ›ci, to możesz zwiÄ™kszyć czułoć. Nigdy tak nie robiłeĹ›? Jak ustawie ISO 100, to jak czułoĹ›c ma nie być stała? MyĹ›lałem o racjonalnych zachowaniach. PS. Z tych rewelacji wynikałoby, że film 135 założony w dupkÄ™ od 6x6 Nie, z tych informacji znanych każdemu, kto nieco dłużej bawi siÄ™ w robienie zdjęć (w szczególnoĹ›ci różnymi aparatami) nic podobnego nie wynika. Z tej "dyskusji" wynikajÄ… zupełnie inne wnioski, ale to już nie moja dziedzina. -- Krzysztof Hałasa 52 |
Data: Kwiecien 19 2014 22:14:13 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Michal Tyrala | On Sat, 19 Apr 2014 19:36:39 +0200, Krzysztof Halasa wrote: > Czyli cyfrowe przeskalowanie zdjęcia ma wpływać na ekspozycję? Zwiekszenie czulosci wplywa na ekspozycję. A to, że możesz na dużej matrycy niedo¶wietlić, i majtn±ć suwakiem *exposition correction* i potem usun±ć szum ni-uja nie wynika, że ekspozycja jest bez zmian. > Jak ustawie ISO 100, to jak czuło¶c ma nie być stała? To może pisz bardziej o tym, o czym my¶lisz? > PS. Z tych rewelacji wynikałoby, że film 135 założony w dupkę od 6x6 Ojejku, miszcz. Przekonanie o własnej nieomylno¶ci to do¶ć kiepski argument, wiesz o tym? Z tej "dyskusji" wynikaj± zupełnie inne wnioski, ale to już nie moja Mało subtelne spieprzanie. Ale ok. -- Michał wiesiu jest spamtrapem. ja jestem kbns 53 |
Data: Kwiecien 25 2014 12:39:19 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Gotfryd Smolik news | On Sat, 19 Apr 2014, Michal Tyrala wrote: On Sat, 19 Apr 2014 00:56:29 +0200, Krzysztof Halasa wrote:[...] Nierealne założenia. Tak by było, jakby¶ miał dwie matryce o pikselach W kwestii formalnej. Nie bardzo można się zgodzić. Te trzy parametry wyznaczaj± prawidłowy dobór ekspozycji, nie sam± ekspozycję. Ekspozycja to dawka promieniowania liczona jako energia. W przełożeniu na aparat, jak to napisałe¶, to "f/ i czas" (z "f./" do kwadratu). Po prostu "dawka ¶wiatła". Większa czuło¶ć pozwala na użycie mniejszej ekspozycji dla uzyskania "znamionowego" obrazu, albo jak kto woli, prawidłowej ekspozycji. Prawidłowej, czyli *różnej* dla różnych czuło¶ci. To nie "znamionowy obraz" wyznacza ekspozycję (znaczy nie jest tak, że przy ISO 100 f:2,8 1/100s mamy tak± sam± ekspozycję jak przy ISO 100 f:2 1/100s, przeciwnie, jest ona różna), ekspozycja jest prawidłowa jak jest dobrana do czuło¶ci (dla ISO 200 wystarcza dwa razy niższa ekspozycja, niż dla ISO 100). pzdr, Gotfryd 54 |
Data: Kwiecien 25 2014 12:54:35 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: Gotfryd Smolik news | On Fri, 18 Apr 2014, mt wrote: Nie marketingowo. A ekspozycja to co? f/1.4 to 1.4 niezależnie od formatu Tak offtopicznie. O ile z brakiem "wpływu formatu" na znamionow± ekspozycję można się zgodzić (z dokładno¶ci± do różnicy w szumach, co¶cie pracowicie już wałkowali), to wetknę swoje trzy grosze do przysłony i ekspozycji. Nie ma tak dobrze, bo przy dokładnym wyznaczaniu ekspozycji trzeba jeszcze uwzględniać straty ¶wiatła w obiektywie. One wcale nie s± zerowe. Z jedenej strony, współczesne obiektywy maj± niemal doskonałe powłoki, ale tylko "niemal", za to bywa ich w okolicach 20..30 (po dwie na soczewkę). O ile dobrze pamiętam, przewinęła się gdzie¶ uwaga, że we współczesnych obiektywach ta różnica może sięgać typowej "działki regulacji", koło 30% różnicy. Dochodzi jeszcze definicja ogniskowej, przekładana albo na odległo¶ć ogniskowej dla nieskończono¶ci, albo (bodaj u Nikona) na odległo¶ć nodaln± ostrzenia dla danej odległo¶ci. Przy makro ma to znaczenie, rzekłbym, marketingowe wła¶nie ;) pzdr, Gotfryd 55 |
Data: Kwiecien 25 2014 05:23:14 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: XX YY |
jasnosc obiektywu podawana jest dla nastawy ostrosci na nieskonczonosc , czyli dla okreslonej skali powiekszenia ( wlasciwie pomniejszenia) zmieniajac skale powiekszenia zmienia sie efektywna jasnosc obiektywu. ostrzac blizej jasnosc spada . pomimo , ze na obiektywie jest napisana wartosc przyslony np 5,6 to w rzeczywistosci efektywnie jest ciemniej. w zaleznosci od odleglosci te roznice rzeczywiscie dochodza do ok 0,25 - 0,3 ev. do tego dochodzi fakt , ze przyslona nie jest idealnym kolem . ale odkad istnieje pomiar swiatla ttl , swiatlomierz mierzy efektywnie swiatlo po przejsiu przez obiektyw , w praktyce nie lamiemy sobie tym glowy , wcale nie musimy brac zmiennej jasnosci pod uwage , automatyka opiera sie na pomiarze rzeczywistej jasnosci swiatla padajacego na sensor/blone. inaczej jesli poslugujemy sie pomiarem zewnetrznym . wypadaloby wprowadzic poprawki , ale z drugiej strony tolerencja sensorow na bledy naswietlania jest dosyc spora - wieksza niz blon fotochemicznych , tak ze przeswietlenie / niedoswietlni +-0,25 ev nie ma znaczenia praktycznego. wielkosc formatu / sensora nie ma wplywu na jego czulosc , czyli warunki expozycji. naswietla sie tak samo blone 6 cm jak i sensor 7 mm. 56 |
Data: Kwiecien 16 2014 11:11:12 | Temat: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera[podsumowanie]? | Autor: | Dzisiaj poszedłem w teren aby obejrzeć i pomacać sprzęty. 57 |
Data: Kwiecien 24 2014 01:19:23 | Temat: Re: Jaki aparat(+wideo) dla backpackera? | Autor: | Widzę że jedno moje niefortunne zdanie narobiło sporo zamieszania... :) |