On Mon, 18 Jun 2012 19:07:48 +0200, jêdrek wrote:
Czy brak katalizatora w benzyniaku (rozsypa³ siê wsad, wiêc w ¶rodku jest
obecnie pusto) ma wp³yw (prócz ekologii?) na spalanie?
Teoretycznie mo¿e.
Odprê¿enie wydechu zmniejsza ilo¶æ spalin które pozostaj± w cylindrze, a
ilo¶æ tych zostaj±cych spalin jest wkalkulowana w zachowanie ECU.
W ka¿dym razie typowe zjawisko po tuningu wydechu to spadek mocy (a
przynajmniej brak wzrostu), dopiero po zrobieniu map pod nowy wydech mo¿na
mieæ jaki¶ zysk z odprê¿onego wydechu.
Czyli przy braku
katalizatora w wyniku zafa³szowanych odczytów (?) z drugiej sondy lambda
znajduj±cej siê ju¿ za katalizatorem mog± byæ tendencjê do wiêkszego apetytu
na paliwo?
Druga sonda lambda pojawi³a siê jako odpowied¼ na wymóg ekologiczny jakiej¶
tam kolejnej normy emisji, która wymaga³a ¿eby samochód sam sobie testowa³
sprawno¶æ katalizatora i o problemach z katalizatorem melodowa³ za pomoc±
OBD poprzez kod b³êdu i zapalenie lampki MIL.
I druga sonda lambda kiedy¶ napewno s³u¿y³a tylko do tego - do zapalenia
lampki b³êdu i nie mia³a innego wp³ywu na dzia³anie silnika.
Sprawdzane by³o czy za katalizatorem by³o mniej tlenu ni¿ przed (¶wiadczy
to o dzia³aniu katalizatora).
Natomiast czy na pewno tak jest nadal i czy nowoczesne samochody nadal tak
robi± to ju¿ nie wiem.
Teoretycznie ECU mog³oby podlewaæ bardziej bogato ¿eby skompensowaæ nisk±
wydajno¶æ katalizatora na zimno i szybciej go nagrzaæ.
Czy brak katalizatora wp³ywa na g³upienie od czasu do czasu obrotów na biegu
ja³owym (jednego dnia po nagrzaniu ga¶nie na wolnych, a nastêpnego obroty
trzyma na 3000, a potem przez 3 miesi±ce usterka sama ustêpuje i póki co
nikt jej jednoznacznie nie zdiagnozowa³) czy raczej przyczyny szukaæ gdzie
indziej?
Raczej nie.
Po pierwsze gdyby nawet to dzia³oby siê to zawsze i w miarê stabilnie.
Problemu szukaj albo z pierwsz± sond±, ale raczej gdzie¶ indziej - czujnik
temperatury, mo¿e silnik krokowy przepustnicy itd.
4 |
Data: Czerwiec 19 2012 00:06:34 |
Temat: Re: Katalizator, wp³yw na spalanie, obroty |
Autor: Ukaniu |
U¿ytkownik "Tomasz Pyra" napisa³ w wiadomo¶ci
Teoretycznie mo¿e.
Odprê¿enie wydechu zmniejsza ilo¶æ spalin które pozostaj± w cylindrze, a
ilo¶æ tych zostaj±cych spalin jest wkalkulowana w zachowanie ECU.
Trzeba pamiêtaæ o zjawiskach gazodynamicznych, rezonansowych.
Pytanie czy mamy w tym przypadku odprê¿enie wydechu i w jakim zakresie obrotów ono wystêpuje je¶li ju¿. Je¶li to silnik wolnoss±cy to sprawa jest skomplikowana.
--
Pozdrawiam,
£ukasz
|