Magik_Gliwice pisze:
Witam.
ostatnio podczas rozmowy o motoryzacji odnośnie hamowania z wciśniętym
sprzęgłem lub wciskanie sprzęgła przy samym końcu hamowania - przyszła
mi do głowy pewna myśl a raczej przemyślenie.
większość układów posiada jakieś współczynniki bezpieczeństwa i
interesuje mnie czy układy hamulcowe takie współczynniki posiadają
jeśli tak to jakiego są rzędu - 1,5 ; 2 ; 4 ?? może ktoś jest tego
świadomy i odpowie?
Hamulce beda dzialac - sila docisku hydrauliki bedzie wystarczajaca (mysle ze wsp. bez. 3-5 bedzie odpowiedni w takich konstrukcjach) - tylko efekt bedzie slabszy (kwestia energii) - no ew ryzyko uszkodzenia ukladu (np spalenia klockow przy dlugotrwalym hamowaniu, np w gorach - jak w Grenoble bylo) - no i moze liczac dokladniej to trzeba by uwzglednic krzywe wsp. tarcia dla materialow - bo pewnie dla roznych temp (im wiekszy ciezar tym beda sie bardziej rozgrzewac, no i jak czesto hamujesz) bedzie troche inaczej.
albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce
muszą sprawnie działać - jaki ciężar ponad to równie sprawnie lub z
nieznacznym zmniejszeniem sprawności zatrzymają?
E=mc2 - a skutecznosc hamulcow jest zazwyczaj taka sama - a wiec im wieksza masa tym pozniej sie zatrzymasz (latwo sprawdzic doswiadczalnie np jadac z przyczepka)
3 |
Data: Lipiec 13 2009 20:58:21 |
Temat: Re: Klocki hamulcowe - układ hamulcowy |
Autor: Icek |
> albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce
> muszą sprawnie działać - jaki ciężar ponad to równie sprawnie lub z
> nieznacznym zmniejszeniem sprawności zatrzymają?
E=mc2 - a skutecznosc hamulcow jest zazwyczaj taka sama - a wiec im
wieksza masa tym pozniej sie zatrzymasz (latwo sprawdzic doswiadczalnie
np jadac z przyczepka)
i rozumiem, ze wieksza ilosc energii wydzielajaca sie w hamulcach przy zwiekszonej masie wynika ze wzoru, ze E=mc2 ???
dobre
Icek
--
www.StareGry.pl - Najwiekszy polski serwis o tematy ce starych gier
4 |
Data: Lipiec 13 2009 21:24:40 | Temat: Re: Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | Autor: Maverick |
Icek pisze:
albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce
muszą sprawnie działać - jaki ciężar ponad to równie sprawnie lub z
nieznacznym zmniejszeniem sprawności zatrzymają?
E=mc2 - a skutecznosc hamulcow jest zazwyczaj taka sama - a wiec im
wieksza masa tym pozniej sie zatrzymasz (latwo sprawdzic doswiadczalnie
np jadac z przyczepka)
i rozumiem, ze wieksza ilosc energii wydzielajaca sie w hamulcach przy zwiekszonej masie wynika ze wzoru, ze E=mc2 ???
dobre
nie - energia hamowania (wytracana przez hamowanie) jest mniej wiecej stala (gdyby pominac roznice w harakterystyce materialow wzgledem temp.). A skoro energia sie nie zmieni, to dla 2x masy potrzeba jej 2x wiecej - a wiec droga hamowania bedzie dluzsza (lub inaczej - po takim samym czasie predkosc bedzie wieksza)
5 |
Data: Lipiec 13 2009 21:42:47 | Temat: Re: Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | Autor: Tomasz Pyra |
Maverick pisze:
nie - energia hamowania (wytracana przez hamowanie) jest mniej wiecej stala (gdyby pominac roznice w harakterystyce materialow wzgledem temp.). A skoro energia sie nie zmieni, to dla 2x masy potrzeba jej 2x wiecej - a wiec droga hamowania bedzie dluzsza (lub inaczej - po takim samym czasie predkosc bedzie wieksza)
E=0.5*m*v^2
Jadący 2x szybciej samochód, ma 4x większą energię kinetyczną.
6 |
Data: Lipiec 13 2009 23:53:33 | Temat: Re: Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | Autor: slaweks |
On 13 Lip, 21:42, Tomasz Pyra wrote:
Maverick pisze:
> nie - energia hamowania (wytracana przez hamowanie) jest mniej wiecej
> stala (gdyby pominac roznice w harakterystyce materialow wzgledem
> temp.). A skoro energia sie nie zmieni, to dla 2x masy potrzeba jej 2x
> wiecej - a wiec droga hamowania bedzie dluzsza (lub inaczej - po takim
> samym czasie predkosc bedzie wieksza)
E=0.5*m*v^2
Jadący 2x szybciej samochód, ma 4x większą energię kinetyczną..
A samochód z przyczepą ma energię zwiększoną liniowo o masę przyczepy.
Zakładamy, że w obu przypadkach (przyczepa i bez przyczepy) jedziemy z
tą samą prędkością.
7 |
Data: Lipiec 14 2009 10:53:12 | Temat: Re: Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | Autor: J.F. |
Użytkownik "Maverick"
napisał w wiadomości
Hamulce beda dzialac - sila docisku hydrauliki bedzie
wystarczajaca (mysle ze wsp. bez. 3-5 bedzie odpowiedni w takich
konstrukcjach) - tylko efekt bedzie slabszy (kwestia energii)
Nie badz taki pewny:
-taki nadmiar nie ma sensu, bo co chwila bys w poslizg wpadal
-w tylnych kolach bywa korektor, ograniczajacy cisnienie, i tu
rozne reguly moga byc, ale ograniczenie moze byc,
-jest w parametrach pojazdu maksymalna masa ciagnietej przyczepy ..
moze z innych przyczyn, a moze wlasnie hamulce nie maja 5-krotnego
zapasu ?
-serwo swoja srednice ma, IMO wiecej niz 200kG nie da, a pracuje w
miejscu gdzie noga razy przekladnia pedalu daje nawet wiecej.
J.
8 |
Data: Lipiec 14 2009 19:10:05 | Temat: Re: Klocki hamulcowe - układ hamulcowy | Autor: Adam Płaszczyca |
Dnia Mon, 13 Jul 2009 08:08:15 -0700 (PDT), Magik_Gliwice napisał(a):
albo od innej strony mam samochód o dmc powiedzmy 1500 kg - hamulce
muszą sprawnie działać - jaki ciężar ponad to równie sprawnie lub z
nieznacznym zmniejszeniem sprawności zatrzymają?
Żaden. Wróć do podstawówki na fizykę.
--
___________ (R)
/_ _______ Adam 'Trzypion' Płaszczyca (+48 502) 122 688
___/ /_ ___ ul. na Szaniec 23/70 31-560 Kraków (012) 378 31 98
_______/ /_ Wywoływanie slajdów http://trzypion.pl/
___________/ PMS++PJ+S*+++P+++M+++W-- P+++X+++L+++B+M+++Z++T-WCB++
| | | | | |