Witam
Mam Fiata Sienę 1,4 z instalacją gazową.
Po poprzednim właścicielu przejąłem ją z uszkodzonym - odłączonym komputerem
sterującym pracą gazu, tak więc na dobrą sprawą mam instalację I gen, ze
śrubką, w samochodzie z wtryskiem.
Mój gazownik twierdzi że instalacja nowego komputera (dość spory wydatek -
ok. 350 zł) nie ma większego sensu, że jedynym minusem braku owego kompa
jest duże zanieczyszenie spalin i w konsekwencji problemy z przeglądami (i
oczywiście zanieczyszczanie środowiska...)
Problem ze Sienką polega jednak na tym, że pochłania duże ilości gazu. Przy
dość spokojnej jeździe w mieście (fakt że w dużych korkach, jak ktoś mieszka
w pobliżu Płowiecka/Marsa w Wawie to wie o czym mówię) pali 14-15 litrów
gazu, w trasie 90-100 km/h ok. 10-10,5.
I teraz pytanie - czy instalacja komputera może znacznie wpłynąć na
spalanie? Czy jest szansa zejść do ok. 12 litrów w mieście czyli chyba tyle
ile max. powinien palić samochód z silnikiem 1,4?
Przebieg 127 000 km, reduktor BRC, filr powietrza, gazu, oleju wymieniany -
świece też - od początku odkąd go mam (czyli 30 tys. km) nie zszedł jeszcze
poniżej 13 litrów w mieście, średnio ok. 14...)
pzdr
| 2 | 
Data: Grudzien 09 2006 12:50:30 | 
| Temat: Re: [LPG] Komputer w instalacji II gen. | 
| Autor: Ukaniu  | 
 
Użytkownik "Tomek"  napisał w wiadomości  
 Witam 
 
Mam Fiata Sienę 1,4 z instalacją gazową. 
Po poprzednim właścicielu przejąłem ją z uszkodzonym - odłączonym komputerem 
sterującym pracą gazu, tak więc na dobrą sprawą mam instalację I gen, ze 
śrubką, w samochodzie z wtryskiem. 
 
Z doświadczenia wiem, że właściwie założona instalacja ze śrubą spełnia dość dobrze swoje zadania. I wcale nie musi palić wiecej od tej z komputerem (bywa iż pali mniej - potwierdzone w moim Polonezie). Położenie atuatora zwykle w średnim zakresie mocy ustala się w jednym położeniu. 
Jednak komputer pozwala na optymalniejszą pracę silnika - nigdy nie wiadomo czy w pewnym zakresie mocy nie mamy mieszanki ubogiej tj. wypalamy sobie gniazdka (a komputer to dostroi), czy też inne fjuczery - tj wzbogacenia przy gwałtownym depnięciu itd. 
Co do ceny to zdaje się kompy są tańsze - patrz allegro i np bingo S
 
Pozdrawiam Łukasz
 | 3 | 
Data: Grudzien 09 2006 13:32:43 |  | Temat: Re: [LPG] Komputer w instalacji II gen. |  | Autor: RoMan Mandziejewicz  |  
Hello Ukaniu, 
 
Saturday, December 9, 2006, 12:50:30 PM, you wrote: 
 
[...] 
 
 Z doświadczenia wiem, że właściwie założona instalacja ze śrubą spełnia dość  
dobrze swoje zadania. 
 
W Polonezie...
 I wcale nie musi palić wiecej od tej z komputerem  
(bywa iż pali mniej - potwierdzone w moim Polonezie). 
 
Jeśli pali mniej LPG to pali więcej zawory.
 
[...]
 
--   
Best regards, 
 RoMan                            
 | 4 | 
Data: Grudzien 09 2006 18:50:47 |  | Temat: Re: [LPG] Komputer w instalacji II gen. |  | Autor: Ukaniu  |  
 
Użytkownik "RoMan Mandziejewicz"  napisał w wiadomości  
 Z doświadczenia wiem, że właściwie założona instalacja ze śrubą spełnia dość 
dobrze swoje zadania. 
 
 
W Polonezie... 
 
I wcale nie musi palić wiecej od tej z komputerem 
(bywa iż pali mniej - potwierdzone w moim Polonezie). 
 
 
Jeśli pali mniej LPG to pali więcej zawory. 
 
Wiesz ja sie zastanawiałem kiedyś dlaczego są większe rozbieżności w spalaniu w cyklach miasto/trasa w układach z komputerem i ze śrubą. 
I wydaje mi się, że wynika to z tego, że komputer otwierając atuator aby zwiększyć dopływ gazu przy niskim obciążeniu (kiedy mieszanka staje się zwykle dość uboga) po depnięciu mocniej na gaz podaje mieszankę zbyt bogatą - przez chwilę oczywiście tzn. do czasu kiedy znów go domknie właściwie. W przypadku jazdy miejskiej takie sytuacje występują dość często i spalanie się zwiększa. 
W układzie ze śrubą najczęściej przy niskim obciążeniu jest za ubogo (ale to nie szkodzi) i ogólnie spalanie jest mniejsze. Oczywiście osiągi spadają. 
Potwierdzeniem tego jest fakt, że spalanie gazu zwiększa się po zwiększeniu dozwolonych zmian otwarcia atuatora i należy dążyć do tego by wybrać je bez zbytniego nadmiaru ani w stronę otwarcia ani zamknięcia, tylko tak aby pokrywał właściwą regulację od średnich do dużych obciążeń.
 
Pozdrawiam Łukasz
 | 5 | 
Data: Grudzien 09 2006 15:07:55 |  | Temat: Re: [LPG] Komputer w instalacji II gen. |  | Autor: J.F.  |  
On Sat, 9 Dec 2006 12:50:30 +0100,  Ukaniu wrote:  
 Z doświadczenia wiem, że właściwie założona instalacja ze śrubą spełnia dość  
dobrze swoje zadania. I wcale nie musi palić wiecej od tej z komputerem  
 
Czy dobrze w nowoczesnym silniku ?  
Ustawiona bedzie przypadkowo, czyli komputer silnika zacznie  
zaraz wyswietlac "check engine". Czyzby ten mial spalona zarowke ? 
 
A potem nie przejdzie przegladu, bo obleje sklad spalin :-)
 
J.
 | 6 | 
Data: Grudzien 09 2006 16:59:07 |  | Temat: Re: [LPG] Komputer w instalacji II gen. |  | Autor: Ukaniu  |  
 
Użytkownik "J.F."  napisał w wiadomości  
 Czy dobrze w nowoczesnym silniku ? 
Ustawiona bedzie przypadkowo, czyli komputer silnika zacznie 
zaraz wyswietlac "check engine". Czyzby ten mial spalona zarowke ? 
 
A potem nie przejdzie przegladu, bo obleje sklad spalin :-) 
 
No dlatego nie napisałem, że bez komputera lepiej :-). 
Przy strojeniu instalacji z komputerem jak dobiorę właściwy mikser i wyreguluję parownik położenie atuatora zmienia się np o 5% - podczas utrzymywania stałej prędkości jak i przy depatniu do dechy. Największy problem występuje w zakresie małych obciążeń. Ale wtedy ryzyko wypalenia zaworów jest niewielkie. To oczywiście potwierdza, że warto doregulować optymalnie ale też nie skreśla instalacji ze śrubami.
 
Pozdrawiam Łukasz
 | 7 | 
Data: Grudzien 09 2006 17:04:23 |  | Temat: Re: [LPG] Komputer w instalacji II gen. |  | Autor: maro  |  
 
Użytkownik "Tomek"  napisał w wiadomości  
 
 
 I teraz pytanie - czy instalacja komputera może znacznie wpłynąć na 
spalanie? Czy jest szansa zejść do ok. 12 litrów w mieście czyli chyba  
tyle 
ile max. powinien palić samochód z silnikiem 1,4? 
 
Komputer warto miec, czemu? - juz inni napisali. Nie liczylbym za bardzo na  
mniejsze spalanie w Twoim przypadku (regulacja, swieze filtry itp). Samochod  
max spali zawsze tyle ile wlejesz :). 1.4 w Sienie do wyjatkowo oszczednych  
raczej nie nalezą. U mnie w korkach i na krotkich trasach spalanie gazu  
skacze nawet >70% w stos do trasy.
 
pzdr 
maro
 | 8 | 
Data: Grudzien 09 2006 18:09:05 |  | Temat: Re: [LPG] Komputer w instalacji II gen. |  | Autor: Relifex  |  
Mój gazownik twierdzi że instalacja nowego komputera (dość spory wydatek - 
ok. 350 zł) nie ma większego sensu, że jedynym minusem braku owego kompa 
jest duże zanieczyszenie spalin i w konsekwencji problemy z przeglądami (i 
oczywiście zanieczyszczanie środowiska...) 
 
jedynym minusem jest duze zanieczyszczenie spalin i problem z przegladami... 
kur#$ szlag mnie trafia na takich idiotow, idzi i powiedz mu ze wsadzisz mu rure wydechowa do pluc i zrobisz przegazowke. Pozniej zmien gazownika na czlowieka....
  |  |  |  |  |  |  |