Witam
Muszę wymienić sobie środkowy drążek kierowniczy w samochodzie. Znalazłem wreszcie warsztat który jest w stanie mi to dziś zrobić i nie boi się mojego samochodu ;-)
Myślałem wymienić ten drązek u zwykłego mechanika a ustawić zbierzność na stacji na której "ustawiają ją komputerowo"... wczoraj odwiedziłem mechanika i powiedział mi że ustawi także zbierzność. Zapytałem "czy macie komputerowe ustawienie zbierzności?" On na to odpowiedział że komputerowo to se można baby pooglądać ;-)
I rodzi się pytanie na czym polega owe komputerowe ustawienie zbierzności i czy takie "ręczne" jest ok? Powiedział dokładnie "my nawet więcej zrobimy niż ci komputerowi bo ustawimy jeszcze kąty pochylenia kół".
Skorzystać z tych usług?
O ile w Twoim samochodzie w ogóle kąt pochylenia jest regulowany...
Nie wiem, jakie wyposażenie jest na tej "komputerowej" stacji,
komputer komputerowi nierówny. Tam, gdzie ja robiłem chodziło o to, że
komputer ma bazę danych samochodów (ale z fabrycznie dpouszczalnymi kołami)
mechanicy sprawdzali ciśnienie w oponach, na koła założyli czujniki z laserami
i antenami, pod przednie podłożyli takie obrotowe talerze i na monitorze było już widać
aktualne ustawienie kół przednich, mechanik pokręcił kierownicą w te i we wte do oporu
i wg wskazań kręcili końcówkami drążków. Na pamiątkę dostałem wydruk z danymi geometrii
fabrycznymi z tolerancją oraz rzeczywistymi przed i po regulacji - dość dużo parametrów
z uwzględnieniem nie tulko przodu ale i tyłu oraz całego auta (nierównoległość osi,
przesunięcie śladów itp.)
--
Pozdrowienia
Bolesław Stępniak
8 |
Data: Marzec 02 2007 12:03:54 |
Temat: Re: "Komputerowe" ustawianie zbierzności |
Autor: Jakub Witkowski |
Boleslaw Stepniak wrote:
Nie wiem, jakie wyposażenie jest na tej "komputerowej" stacji,
komputer komputerowi nierówny. Tam, gdzie ja robiłem chodziło o to, że
komputer ma bazę danych samochodów (ale z fabrycznie dpouszczalnymi kołami)
mechanicy sprawdzali ciśnienie w oponach, na koła założyli czujniki z laserami
i antenami, pod przednie podłożyli takie obrotowe talerze i na monitorze było już widać
aktualne ustawienie kół przednich, mechanik pokręcił kierownicą w te i we wte do oporu
i wg wskazań kręcili końcówkami drążków. Na pamiątkę dostałem wydruk z danymi geometrii
fabrycznymi z tolerancją oraz rzeczywistymi przed i po regulacji - dość dużo parametrów
z uwzględnieniem nie tulko przodu ale i tyłu oraz całego auta (nierównoległość osi,
przesunięcie śladów itp.)
To są bajery, które równie dobrze (może nawet dokładniej) choć nie tak
efektownie można zmierzyć sprzętem mechanicznym.
Jedno, czego nie robili mi na żadnym komputerowym regulowaniu, to nie bawili
się we wstepne sprawdzanie bicia kół. Porządny mechanik sprawdza jak bije
bocznie felga (zbieżność wtedy "faluje" w pewnych granicach) a następnie
ustawia koło w pozycji "średniej" i dopiero wtedy reguluje drążki.
Z tego co zauważyłem (może się mylę?) taka procedura jest chyba niemożliwa
w komputerowych badaniach, więc bicie koła, jeśli wystepuje, daje jakiś
dość przypadkowy błąd zieżności, a dwa pomiary dadzą dwa różne wyniki.
--
Jakub Witkowski | Prezentowane opinie mogą być niepoważne,
z domeny | nieprawdziwe, lub nie odpowiadać w części
gts /kropka/ pl | lub całości poglądom ich Autora.
9 |
Data: Marzec 02 2007 12:10:37 | Temat: Re: "Komputerowe" ustawianie zbierzności | Autor: dep |
Boleslaw Stepniak napisał(a):
i antenami, pod przednie podłożyli takie obrotowe talerze i na monitorze było już widać
aktualne ustawienie kół przednich, mechanik pokręcił kierownicą w te i we wte do oporu
i wg wskazań kręcili końcówkami drążków. Na pamiątkę dostałem wydruk z danymi geometrii
fabrycznymi z tolerancją oraz rzeczywistymi przed i po regulacji - dość dużo parametrów
z uwzględnieniem nie tulko przodu ale i tyłu oraz całego auta (nierównoległość osi,
przesunięcie śladów itp.)
ile zapłaciłeś? w olsztynie pełna geometria 110zł na "komputerze" :)
10 |
Data: Marzec 02 2007 12:30:39 | Temat: Re: "Komputerowe" ustawianie zbierzności | Autor: Boleslaw Stepniak |
Boleslaw Stepniak napisał(a):
i antenami, pod przednie podłożyli takie obrotowe talerze i na monitorze było już widać
aktualne ustawienie kół przednich, mechanik pokręcił kierownicą w te i we wte do oporu
i wg wskazań kręcili końcówkami drążków. Na pamiątkę dostałem wydruk z danymi geometrii
fabrycznymi z tolerancją oraz rzeczywistymi przed i po regulacji - dość dużo parametrów
z uwzględnieniem nie tulko przodu ale i tyłu oraz całego auta (nierównoległość osi,
przesunięcie śladów itp.)
ile zapłaciłeś? w olsztynie pełna geometria 110zł na "komputerze" :)
chyba 50 zł. w Elblągu jakieś półtora roku temu
--
Pozdrowienia
Bolesław Stępniak
11 |
Data: Marzec 02 2007 13:15:09 | Temat: Re: "Komputerowe" ustawianie zbierznoci | Autor: J.F. |
On Fri, 2 Mar 2007 11:08:45 +0100, Michał wrote:
Zapytałem "czy macie komputerowe
ustawienie zbierzności?" On na to odpowiedział że komputerowo to se można
baby pooglądać ;-)
I rodzi się pytanie na czym polega owe komputerowe ustawienie zbierzności i
czy takie "ręczne" jest ok? Powiedział dokładnie "my nawet więcej zrobimy
niż ci komputerowi bo ustawimy jeszcze kąty pochylenia kół".
Skorzystać z tych usług?
Zbieznosc to i tak sie _ustawia_ recznie.
Ale jak pan przylaczy droga, komputerowa maszynerie, to pokazuje
ona wiele parametrow geometrii. Mechanik starej daty
z prostymi lampkami ogranicza sie wylacznie do pomiaru zbieznosci.
Katy pochylenia .. moze i oni mierza jeszcze jeden parametr .. ale
czy aby na pewno ustawiaja ? To zazwyczaj jest nieustawialne.
W sumie .. jesli na geometrie nigdy nie narzekales to "sama zbieznosc"
wystarczy. Ale na noj gust warto czasem doplacic i sprawdzic sobie
pozostale katy - moze jednak cos jest krzywe ?
J.
| | | |