Grupy dyskusyjne   »   Lanos + LPG i kontrolka silnika

Lanos + LPG i kontrolka silnika



1 Data: Kwiecien 23 2007 13:39:05
Temat: Lanos + LPG i kontrolka silnika
Autor: Gravel 

Witam,
Niedawno stalem sie szczesliwym wlascicielem Lanosa 1.5 z 1999 roku z
zainstalowana instalacja LPG. Samochod ma 170 000km przebiegu.
Samochodzik chodzil bez najmniejszego problemu, az do polowy zeszlego
tygodnia. Najpierw zerwala mi sie linka predkosciomierza, ale w sumie
to maly problem. Jeszcze tego samego dnia w czasie jazdy zapalila mi
sie kontrolka silnika ("check engine"). Najdziwniejsze jest to, ze po
wylaczeniu silnika i ponownym uruchomieniu kontrolka gasnie i samochod
chodzi bez problemu. Od tamtego czasu obserwuje zjawisko i oto co
zauwazylem:
1. kontrolka zapala sie na benzynie i na gazie - paliwo nie ma
znaczenia
2. kontrolka zapala sie raczej w ciagu dnia i to po przejechaniu
jakichs 10km
3. po zapaleniu kontrolki  i wrzuceniu na luz samochod chodzi tak
jakby na ssaniu (obroty sa nawet troche wyzsze, ale nie moge tego
dokladnie sprawdzic bo nie mam obrotosciomierza)
4. po ponownym zapaleniu silnika problem znika, aczkolwiek wydaje mi
sie, ze samochod jest jakby bardziej toporny
5. wewnatrz kabiny czasami slychac dzwiek plynacej wody (jakby ktos
wychlapywal cicho wode) oraz delikatne tarcie

Zaraz po pierwszym pojawieniu sie kontrolki sprawdzilem plyny i
okazalo sie ze poziom plynu chlodniczego jest ponizej minumum. Nie
zdziwilo mnie to bo juz poprzedni wlasciciel mowil, ze jakies zlaczki
przy doprowadzeniu wody do instalacji LPG sa nieszczelne, ale wyciek
jest niewielki (z max do min w okolo 2 miesiace). Poczatkowo myslalem
ze wlasnie z powodu braku plynu schrzanila sie pompa wodna, za czym
przemawial rowniez objaw 5 (przynajmniej to bylo logiczne), ale
trafilem na post z 2002 roku z listy o podobnym problemie -
http://www.tinyurl.pl?lj4wXs0m . Wtedy zdiagnozowano to jako problem z
sonda Lambda, ale niepokoi mnie ta "plynaca woda". Slyszalem, ze
problemem moze byc jakis tajemniczy "zawor", ale nie mam pojecia jaki.
Problem jest jeszcze w tym, ze aktualnie samochod jest w Wielkiej
Brytanii (Glasgow), a ja nie ufam tutejszym magikom. Moze jeszcze
czlowieka od Lanosa bym znalazl (troche ich tu jezdzi) to juz od
instalacji LPG juz nie (rzadkosc), wiekszosc nie ma zielonego pojecia
o gazie. Ja natomiast za malo sie znam, zeby moc kontrolowac, zeby
czegos nie schrzanil.
Poradzono mi wycieczke do diagnostyka i sprawdzenie Lanosa na kompie,
ale chcialbym poznac zdanie Grupowiczow, zeby mi nikt niczego nie
wcisnal.
Czy ktos moze spotkal sie z podobnymi objawami?



2 Data: Kwiecien 23 2007 17:20:13
Temat: Re: Lanos + LPG i kontrolka silnika
Autor: Hants 

Dolacze pytanie - czy w Lanosie jesli wystepuje jakas awaria ABSu potwierdzona zolta kontrolka na desce - dodatkowo zapala sie kontrolka od hamulcow?

3 Data: Kwiecien 23 2007 20:44:59
Temat: Re: Lanos + LPG i kontrolka silnika
Autor: petermas 

Gravel napisał(a):

Witam,
Niedawno stalem sie szczesliwym wlascicielem Lanosa 1.5 z 1999 roku z
zainstalowana instalacja LPG. Samochod ma 170 000km przebiegu.
Samochodzik chodzil bez najmniejszego problemu, az do polowy zeszlego
tygodnia. Najpierw zerwala mi sie linka predkosciomierza, ale w sumie
to maly problem. Jeszcze tego samego dnia w czasie jazdy zapalila mi
sie kontrolka silnika ("check engine"). Najdziwniejsze jest to, ze po
wylaczeniu silnika i ponownym uruchomieniu kontrolka gasnie i samochod
chodzi bez problemu. Od tamtego czasu obserwuje zjawisko i oto co
zauwazylem:
1. kontrolka zapala sie na benzynie i na gazie - paliwo nie ma
znaczenia
2. kontrolka zapala sie raczej w ciagu dnia i to po przejechaniu
jakichs 10km

W lanosie nie ma linki tylko impulsator na skrzyni, taki czujnik. Jak padnie to silnik przechodzi w tryb awaryjny aczkolwiek nie zawsze i na ogół po kilku km czyli tak jak piszesz. Jak jest w trybie awaryjnym to łapie obroty ok. 2000.
Odkręć i przeczyść, jak nie pomoże to wymiana (czujnik kosztuje w aso 50 zł). Znajdziesz go na skrzyni, widoczny od góry, idą do niego chyba  2 kable i jest kostka na czujniku, roboty na 5 minut.

4 Data: Kwiecien 25 2007 08:42:14
Temat: Re: Lanos + LPG i kontrolka silnika
Autor:

Witam,

Z Twojego opisu mozna wywnioskowac ze przyczyna pojawienia sie
informacji o bledzie jest wlasnie niski poziom plynu w chlodnicy.
Ja bym sprawdzil dokladnie te wycieki czy aby napewno sa na zewnatrz,
bo duzo gorzej by bylo gdybys mial przeciek do silnika ( mozesz miec
padnieta uszczelke pod glowica - gaz podobno wysusza bardziej
uszczelki ).
.... ale to tylko przypuszczenia, bo trudno jest cos radzic
wirtualnie :)))

Zdiagnozowanie w Lanosie mozna przeprowadzic samemu bez uzycia
komputera - jest troche zabawy, ale sie da.
Wysylam Ci kody usterek i sposob jak to sprawdzic.

pozdrawiam, Atkins

Kody usterek - Lanos


Bierzemy spinacz i latarkę i idziemy do samochodu. Siadamy sobie na
siedzeniu pasażera. Patrzac od frontu na schowek, z lewej strony od
spodu, znajduje się złacze diagnostyczne. Ogladamy je sobie
oswietlajac latarka i widzimy, że ma ono opisane piny, a nas
interesuja dwa: A i B. I włalnie je mostkujemy spinaczem (innym
drucikiem). Teraz wkładamy kluczyk do stacyjki i przekręcamy w pozycję
zapalenia się kontrolek. W tym momencie zacznie pracować wentylator
chłodnicy- jest to normalne, więc się tym nie przejmujemy. Teraz
najważniejsze- odczytanie kodu usterki. Pierwszym kodem jaki się nam
pokaże, będzie kod 12. Po nim pokaże się kod informujšcy nas o tym co
się działo z naszym samochodem.

Jednak odczytanie nie jest takie proste. Każdy kod jest pokazywany
trzykrotnie w odstępie 3,2 sekundy. Natomiast przerwa między
składnikami kodu wynosi 1,2 sekundy. Np. kod 12 wyglšda tak:
mrugnięcie <1,2s> mrugnięcie <0,4s> mrugnięcie. I taka liczba mrugnięć
powtarzana jest trzy razy. Po niej następuje wy wietlenie wła ciwego
kodu informujšcego o danej usterce.

Dla przykładu usterka nr 32: mrugnięcie <0,4s> mrugnięcie <0,4s>
mrugnięcie <1,2s> mrugnięcie <0,4s> mrugnięcie- tak wyglšda kod 32,
który też oczywi cie jest powtarzany trzykrotnie.


Kod usterki Element, w którego obwodzie powstała usterka Opis usterki


1 Moduł sterowania skrzynią automatyczną (TCM) Niski sygnał
2 Moduł sterowania skrzynią automatyczną (TCM) Wysoki sygnał
3 Wentylator 2 Przerwa lub zwarcie do masy (-) w obwodzie niskiej
prędkosci wentylatora (pomiędzy modułem ECM, a przekażnikiem
wentylatora)
4 Wentylator 2 Przerwa lub zwarcie do zasilania (+) w obwodzie niskiej
prędkosci wentylatora (pomiędzy modułem ECM, a przekażnikiem
wentylatora)
5 Wentylator 1 Przerwa lub zwarcie do masy (-) w obwodzie niskiej
prędkosci wentylatora (pomiędzy modułem ECM, a przekażnikiem
wentylatora)
6 Wentylator 1 Przerwa lub zwarcie do zasilania (+) w obwodzie niskiej
prędkosci wentylatora (pomiędzy modułem ECM, a przekażnikiem
wentylatora)
7 Zawór recyrkulacji spalin (EGR) Zwarcie do masy (-) w obwodzie
pomiędzy złączem cewki zaworu EGR, a złączem modułu ECM
8 Zawór recyrkulacji spalin (EGR) Zwarcie do zasilania (+) w obwodzie
pomiędzy złączem cewki zaworu EGR, a złączem modułu ECM
12 Czujnik położenia wału korbowego (CPS) Brak sygnału obotu wału
korbowego
* Kod 12 sygnalizuje brak zmian napięcia na czujniku obrotów wału
korbowego.Występuje on wówczas jeśli się włączy stacyjkę i przystąpi
do diagnozy.Wtedy nie ma zmian na czujniku.Aby tego uniknąć należy po
włączeniu stacyjki włączyć rozrusznik na conajmniej 6 sekund i dopiero
wtedy przystąpić do diagnozy.
13 Sonda lambda Napięcie z sondy lambda w granicach 340-550 mV
14 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej (CTS) Sygnał z czujnika
temperatury płynu chłodzącego dla temperatury powyżej 146 stopni
Celsjusza
15 Czujnik temperatury cieczy chłodzącej (CTS) Sygnał z czujnika
temperatury płynu chłodzącego dla temperatury poniżej -35 stopni
Celsjusza
16 Czujnik spalania detonacyjnego Niewłaściwy sygnał z czujnika
17 Wtryskiwacz Zwarcie do masy wtryskiwacza
18 Moduł ECM Błędny sygnał z czujnika spalania detonacyjnego
19 Czujnik położenia wału korbowego (CPS) Niewłaściwy sygnał z
czujnika
21 Czujnik położenia przepustnicy (TPS) Za wysokie napięcie
22 Czujnik położenia przepustnicy (TPS) Za niskie napięcie
23 Czujnik temperatury powietrza dolotowego (MAT) Sygnalizacja zbyt
wysokiej temperatury - powyzej 140 stopni Celsjusza
24 Czujnik prędkości samochodu (VSS) Sygnał z czujnika VSS <6 km/h i
czujnika MAP <25kPa
25 Czujnik temperatury powietrza dolotowego (MAT) Sygnalizacja zbyt
niskiej temperatury - ponizej -38,5 stopni Celsjusza
27 Czujnik ciśnienia w układzie klimatyzacji (ACP) Zbyt wysokie
ciśnienie w układzie klimatyzacji >3115 kPa
29 Przekaźnik pompy paliwa Zwarcie do masy
32 Przekaźnik pompy paliwa Przerwa w obwodzie zasilania
33 Czujnik ciśnienia bezwzględnego (MAP) Za wysokie napięcie
34 Czujnik ciśnienia bezwzględnego (MAP) Za niskie napięcie
35 Regulator biegu jałowego (IACV) Oboty silnika przy zamkniętej
przepustnicy różnią się od założonych obrotów biegu jałowego o 170 obr/
min
41 Styk B modułu ECM Zwarcie do zasilania (+)
42 Styk A modułu ECM Zwarcie do zasilania (+)
44 Czujnik tlenu Uboga mieszanka, napięcie poniżej 274 mV
45 Czujnik tlenu Bogata mieszanka, napięcie powyżej 865 mV
49 Akumulator Za wysokie napięcie
51 Moduł ECM Niewłaściwie zainstalowana pamięc EPROM
53 Moduł ECM Usterka w układzie immobilizera
55 Moduł ECM Usterka pamięci ECM (EPROM)
61 Zawór pochłaniacza oparów paliwa (CCP) Zwarcie cewki zaworu do
masy
62 Zawór pochłaniacza oparów paliwa (CCP) Zwarcie do zasilania
63 Styk B modułu ECM Zwarcie do masy
64 Styk A modułu ECM Zwarcie do masy
87 Przekażnik sprężarki klimatyzacji Zwarcie do masy
88 Przekażnik sprężarki klimatyzacji Za wysokie napięcie
93 Moduł ECM Usterka

5 Data: Kwiecien 30 2007 12:50:37
Temat: Re: Lanos + LPG i kontrolka silnika
Autor: Gravel 

On 25 Kwi, 09:42,  wrote:

Witam,

Z Twojego opisu mozna wywnioskowac ze przyczyna pojawienia sie
informacji o bledzie jest wlasnie niski poziom plynu w chlodnicy.
Ja bym sprawdzil dokladnie te wycieki czy aby napewno sa na zewnatrz,
bo duzo gorzej by bylo gdybys mial przeciek do silnika ( mozesz miec
padnieta uszczelke pod glowica - gaz podobno wysusza bardziej
uszczelki ).
... ale to tylko przypuszczenia, bo trudno jest cos radzic
wirtualnie :)))
Wyciek jest naprawde niewielki, wiec to raczej nie uszczelka. Poza tym
spaliny sa przezroczyste, nie biale.


Zdiagnozowanie w Lanosie mozna przeprowadzic samemu bez uzycia
komputera - jest troche zabawy, ale sie da.
Wysylam Ci kody usterek i sposob jak to sprawdzic.

Sprawdzilem kody usterek i przypuszczenia sie sprawdzily - impulsator
padl. Zamowilem juz w serwisie Daewoo. Podobno w Polsce takie
urzadzonko kosztuje 50 zl, w UK jest to troche wyzszy koszt - 21
funtow. Roznica spora, ale do wytrzymania. Za to powalila mnie cena
wymiany impulsatora. W serwisie przeliczyli to na godzine pracy, czyli
61 funtow plus koszty czesci. W Polsce slyszalem ze mozna wymienic za
100 zl z kosztami czesci. Na razie zamowilem impulsator, jutro
odbieram i jade do malego warsztatu wymienic, zobaczymy ile mi
policza. Wiem, ze moglbym sam wymienic, ale nie znam sie na tym, a
warsztacie pracuje Polak, ktory pewnie nie jednego Lanos juz
rozkrecal. To jest jeden z plusow masowje emigracji Polakow - zawsze
sie znajdzie jakis Polak, ktory bedzie dokladnie wiedzial o co Ci
chodzi :)

Pozdrawiam i dzieki za pomoc
Gravel


P.S. Jak ktos bedzie kupowal w UK te czesc niech nie da sobie wcisnac
podobnego speedometer sensor tylko ze na linke. Poczatkowo spec mi
zaproponowal takie wlasnie cos, ale jak mu powiedzialem ze ma miec dwa
kable wystajace i byc digital to sie troche zaklopotal :)

Lanos + LPG i kontrolka silnika



Grupy dyskusyjne