Grupy dyskusyjne   »   Linia bezwzglÄ™dnego zatrzymania bez znaku STOP

Linia bezwzględnego zatrzymania bez znaku STOP



1 Data: Listopad 16 2013 23:53:58
Temat: Linia bezwzględnego zatrzymania bez znaku STOP
Autor: Dykus 

Witam,

Czy sam znak poziomy "linia bezwzględnego zatrzymania" (P-12) bez znaku pionowego "stop" (B-20) wymusza na kierującym zatrzymanie się i ustąpienie pierwszeństwa?

Chodzi np. o taki parking przy supermarkecie:
https://maps.google.pl/maps?hl=pl&ll=50.302591,19.01371&spn=0.001461,0.002411&t=k&z=19

Na parkingu namalowano znaki P-12, ale brakuje znaku "stop". Czy w takim wypadku doje¿d¿ajÄ…c do linii P-12 mam obowiÄ…zek zatrzymać siÄ™ i ustÄ…pić pierwszeÅ„stwa, czy mo¿e znak nie jest nic warty i obowiÄ…zuje "zasada prawej rÄ™ki"? Kwestie dotyczÄ…ce zastosowania PORD na terenie prywatnym pomijam.

Tutaj, na stronie 2, jest opis znaku:
http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/2003/289071/zal2_2.pdf

Tutaj, na stronie 12, sÄ… przyk³ady u¿ycia tych znaków:
http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/2003/289071/zal2_7.pdf

W za³Ä…czniku 2 napisane jest:
"Znak P-12 (...) stosuje siÄ™ w celu wyznaczenia miejsca zatrzymania pojazdów (...) je¿eli umieszczono znak pionowy B-20 (...)."

Jaka będzie interpretacja w przypadku kolizji, gdy zabraknie znaku B-20?


--
Pozdrawiam,
Dykus.



2 Data: Listopad 17 2013 00:14:36
Temat: Re: Linia bezwzględnego zatrzymania bez znaku STOP
Autor: Tomasz Pyra 

Dnia Sat, 16 Nov 2013 23:53:58 +0100, Dykus napisa³(a):


Na parkingu namalowano znaki P-12, ale brakuje znaku "stop". Czy w takim
wypadku doje¿d¿aj±c do linii P-12 mam obowi±zek zatrzymaæ siê i ust±piæ
pierwszeñstwa, czy mo¿e znak nie jest nic warty i obowi±zuje "zasada
prawej rêki"? Kwestie dotycz±ce zastosowania PORD na terenie prywatnym
pomijam.

No to chyba pomijasz najwa¿niejszy aspekt ca³ej sprawy.

Tutaj, na stronie 2, jest opis znaku:
http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/2003/289071/zal2_2.pdf

Tutaj, na stronie 12, s± przyk³ady u¿ycia tych znaków:
http://sipdata.lex.pl/dane/dzienniki/2003/289071/zal2_7.pdf

W za³±czniku 2 napisane jest:
"Znak P-12 (...) stosuje siê w celu wyznaczenia miejsca zatrzymania
pojazdów (...) je¿eli umieszczono znak pionowy B-20 (...)."

No wiêc je¿eli pominiesz kwestie terenu prywatnego, no to jak widzisz sama
linia nie ma znaczenia.

Natomiast na terenie prywatym rz±dzi w³a¶ciciel i on ustala zasady.
Je¿eli u¿y³ linii P-12 ¿eby ustaliæ pierwszeñstwo, to teoretycznie mog±
obowi±zywaæ, tu z kolei pojawiaj± siê oczywi¶cie kolejne pytania dotycz±ce
wydoczno¶ci tych linii.

Jaka bêdzie interpretacja w przypadku kolizji, gdy zabraknie znaku B-20?

A to ju¿ wyroki s±dów s± niezbadane :)
Równie dobrze winny mo¿e okazaæ siê ka¿dy z kierowców, albo np. w³a¶ciciel
terenu poniewa¿ jako przedsiêbiorca nie zapewni³ bezpieczeñstwa swoim
klientom.

3 Data: Listopad 17 2013 00:41:43
Temat: Re: Linia bezwzglêdnego zatrzymania bez znaku STOP
Autor: Dykus 

Witam,

W dniu 2013-11-17 00:14, Tomasz Pyra pisze:

No wiêc je¿eli pominiesz kwestie terenu prywatnego, no to jak widzisz sama
linia nie ma znaczenia.

Natomiast na terenie prywatym rz±dzi w³a¶ciciel i on ustala zasady.

Niestety, na Street View nie widaæ, czy przy wje¼dzie na parking nie ma tablicy z napisem w stylu: "na terenie parkingu obowi±zuj± przepisy ruchu drogowego"... :)

https://maps.google.pl/maps?hl=pl&ll=50.301985,19.01348&spn=0.001461,0.002411&t=k&z=19&layer=c&cbll=50.301984,19.012967&panoid=L8BF8hwyGE996zXWhB_1GA&cbp=12,3.99,,2,2.13


Je¿eli u¿y³ linii P-12 ¿eby ustaliæ pierwszeñstwo, to teoretycznie mog±
obowi±zywaæ, tu z kolei pojawiaj± siê oczywi¶cie kolejne pytania dotycz±ce
wydoczno¶ci tych linii.

I fajnie by by³o, gdyby w dostêpnym regulaminie by³ opis tych znaków. Zapewne pro¶ciej w³a¶cicielowi wrzuciæ dla kierowców tablicê informacyjn±, ¿e obowi±zuj± przepisy ruchu drogowego.

Wydaje mi siê, ¿e spotka³em siê brakiem znaku B-20 na drogach publicznych, ale mo¿e tylko mi siê wydawa³o...


--
Pozdrawiam,
Dykus.

4 Data: Listopad 18 2013 10:54:11
Temat: Re: Linia bezwzglêdnego zatrzymania bez znaku STOP
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Sun, 17 Nov 2013, Dykus wrote:

Witam,

W dniu 2013-11-17 00:14, Tomasz Pyra pisze:

No wiêc je¿eli pominiesz kwestie terenu prywatnego, no to jak widzisz sama
linia nie ma znaczenia.

Natomiast na terenie prywatym rz±dzi w³a¶ciciel i on ustala zasady.

Niestety, na Street View nie widaæ, czy przy wje¼dzie na parking nie ma tablicy z napisem w stylu: "na terenie parkingu obowi±zuj± przepisy ruchu drogowego"... :)
[...]

Je¿eli u¿y³ linii P-12 ¿eby ustaliæ pierwszeñstwo,
[...]

I fajnie by by³o, gdyby w dostêpnym regulaminie by³ opis tych znaków.

  W po¶cie obok napisa³em, dlaczego IMO taki zapis w regulaminie by³by niewa¿ny z mocy prawa.
  Nie mo¿na regulaminem zmieniaæ bezwzglêdnych zapisów ustawowych.

  Na dobr± sprawê, w³a¶ciciel mo¿e sobie wprowadziæ ruch lewostronny :>
i co najwy¿ej bêdzie flejm o "zagrozenie dla osób" (co jest zabronione),
ale nijak nie mo¿e zmieniaæ znaczenia znaków drogowych.
  ¯eby nie by³o - IMVHO nie ma zakazu ustanowienia w³asnych znaków.
  Ale pewnie niepodwa¿alno¶æ takiego braku zakazu uwarunkowana jest
brakiem podobieñstwa do wszystkich istniej±cych i zdefiniowanych
w przepisach (pamietaj±c, ¿e konwencje to równie¿ "przepisy",
a lista cech i w³a¶ciwo¶ci znaków te¿ tam wystêpuje).

Wydaje mi siê, ¿e spotka³em siê brakiem znaku B-20 na drogach publicznych, ale mo¿e tylko mi siê wydawa³o...

  Na dobr± sprawê, przy A-7 uk³ad bêdzie podobny - i takie rozwi±zanie
spotyka siê przed marketami. Sens taki sobie, ale najwyra¼niej projektanci
z góry zak³adaj±, ¿e kierowcy nie bêd± robili "zbêdnych zatrzymañ" :)
i linie zatrzymañ traktuj± jako "mocn± sugestiê" (która wy³±cza
dyskusjê nad tym, czy kierowca zatrzyma³ siê dostatecznie wcze¶nie
JE¦LI dojdzie do kolizji).

pzdr, Gotfryd

5 Data: Listopad 18 2013 10:03:23
Temat: Re: Linia bezwzględnego zatrzymania bez znaku STOP
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Sun, 17 Nov 2013, Tomasz Pyra wrote:

Dnia Sat, 16 Nov 2013 23:53:58 +0100, Dykus napisa³(a):

W za³±czniku 2 napisane jest:
"Znak P-12 (...) stosuje siê w celu wyznaczenia miejsca zatrzymania
pojazdów (...) je¿eli umieszczono znak pionowy B-20 (...)."

No wiêc je¿eli pominiesz kwestie terenu prywatnego, no to jak widzisz sama
linia nie ma znaczenia.

  I tej tezy bym siê trzyma³ ;)

Natomiast na terenie prywatym rz±dzi w³a¶ciciel i on ustala zasady.

  Moment, moment.

  Przepis idzie tak:
http://www.kodeksdrogowy.com.pl/obowiazujace/kodeksDrogowyZPrzypisami.html
+++
  2.2) Przepisy ustawy stosuje siê równie¿ do ruchu odbywaj¹cego siê poza miejscami wymienionymi w ust. 1 pkt 1, w zakresie:

1) koniecznym dla unikniêcia zagro¿enia bezpieczeñstwa osób;

2) wynikaj¹cym ze znaków i sygna³ów drogowych.
-- -

  Primo, w³a¶ciciel nie mo¿e "redefiniowaæ" znaczenia znaków drogowych.
  Powód w cytacie wy¿ej. Zapisano w sposób jednoznaczny i ogólny,
czyli obowi±zuje wszêdzie.
  Secundo, je¶li dosz³o do kolizji, to znaczy istnia³o zagro¿enie (chyba,
¿e zagro¿enia dla osób "w sposób oczywisty" nie by³o, ale o to pewnie
bêdzie do¶æ trudno), co odsy³a do stosowania PoRD, czyli "ustalenia
w³a¶ciciela" staj± siê niewa¿ne.
  Ale tu rzeczywi¶cie kwestia czy przy obcierce zaistnia³o
"niebezpieczeñstwo dla osób" mo¿e byc dyskusyjne. Poprzestañmy wiêc
na pierwszej czê¶ci :) (znaczy drugim punkcie przepisu).

Je¿eli u¿y³ linii P-12 ¿eby ustaliæ pierwszeñstwo,

  Ale przecie¿ ta linia NIE ustala pierwszeñstwa!

  IMO pope³niasz nadu¿ycie - linia nakazuje siê zatrzymaæ, jad±cy mo¿e
zrobiæ stop-start (i dope³niæ nakazu ze znaku), z góry zak³adaj±c,
¿e doje¿d¿aj±cy z lewej przecie¿ ma obowi±zek go pu¶ciæ.
  Jak siê nie zatrzyma, winien jest naruszenia nakazu zatrzymania
i tyle.

z kolei pojawiaj± siê oczywi¶cie kolejne pytania dotycz±ce
wydoczno¶ci tych linii.

  Pomiñmy ten element.

Jaka bêdzie interpretacja w przypadku kolizji, gdy zabraknie znaku B-20?

A to ju¿ wyroki s±dów s± niezbadane :)

  Masz jaki¶ namiar, na uznaj±cy winê przekraczaj±cego liniê zatrzymania
który oberwa³ od jad±cego:
- z lewej
- kiedy nie by³o INNYCH powodów, dla których pierwszeñstwo mog³o
  siê zmieniæ bez udzia³u linii zatrzymania (np. kiedy droga dojazdu
  do "przecznic" mo¿e byæ publiczna, choæ nijak nieoznaczona)?

  Bo z opisów wyroków widzianych w prasie przypominam sobie wy³±cznie
takie, ¿e winien jest ten z lewej. Mia³ ust±piæ pierwszeñstwa.
  Trzeba by wykazaæ umy¶lno¶æ, ale to ju¿ prêdzej przy wr±baniu
(przez przekraczaj±cego liniê zatrzymania) w tego z lewej
w koniec pojazdu (co sugeruje, ¿e wje¿d¿aj±cy móg³ siê zatrzymaæ,
bo ju¿ widzia³, ¿e tamten postanowi³ nie ust±piæ).

Równie dobrze winny mo¿e okazaæ siê ka¿dy z kierowców,

  No w³a¶nie mam w±tpliwo¶ci :)

albo np. w³a¶ciciel
terenu poniewa¿ jako przedsiêbiorca nie zapewni³ bezpieczeñstwa swoim
klientom.

  IMVHO mo¿e oberwaæ, ale tylko bonusowo, niezale¿nie od winnego kierowcy.
  Za nieskuteczne, niezgodne z wymaganiem oznakowania.
  Ale przecie¿ nie mo¿e odpowiadaæ za to, ¿e kto¶ sobie nadinterpretuje
znaczenie linii poziomych!

pzdr, Gotfryd

Linia bezwzględnego zatrzymania bez znaku STOP



Grupy dyskusyjne