Grupy dyskusyjne   »   Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...

Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...



1 Data: Wrzesien 28 2013 22:16:20
Temat: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

....są kamery. Takie obrazki wychodzą z Blackmagica:
http://as.elte-s.com/temp/bm/1.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/2.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/3.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/5.png
No, same nie wychodzą - trzeba im trochę pomóc :)

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/jestem błÄ™dem statystycznym, ale szczęśliwym/



2 Data: Wrzesien 29 2013 00:10:29
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Mariusz [mr.] 


"Janko Muzykant"  wrote:

...są kamery. Takie obrazki wychodzą z Blackmagica:
http://as.elte-s.com/temp/bm/1.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/2.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/3.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/5.png
No, same nie wychodzą - trzeba im trochę pomóc :)


    Jasne że trzeba... Może np. od razu napisz ile to miało pikseli i na
jak dużej matrycy. :)

    Bo resize w dół =/= matryca "grubopikselowa", o czym mówi nie tylko
teoria, ale co udowodnił chociażby Canon testując swoje 2 MPix na FF.

    Tu też spore szumy, chociażby: http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png na
chmurach - pewnie trzeba było ostro rzeźbić, żeby aż takie wyszły... ;)






    Tak przy okazji: żonglując wynikami pomiarów DxO wciąż otrzymuję
spójne wyniki z moimi twierdzeniami prezentowanymi tu na grupie (nie
dziwnego - jeśli teoria dobra, to praktyka i fakty mogą to tylko
potwierdzać... ;-)


    Tu są wyniki dla "reporterki", gdy robi się w świetle zastanym:
http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/9650648839/in/photostream/

    a tu te same pomiary wg kryteriów dla studia foto - gdy światła
nigdy nie brakuje dają mocno odmienne wyniki (wciąż jednak dobrze zgodne
z obserwacjami):
http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/9822662073/in/photostream/


    Detalicznie mocno mnie zaskoczyła żałośnie niska pozycja FF Canona
wg kryteriów do studia - dotychczas zakładałem, że jeśli ktoś idzie w
megapiksele, czym psuje jakość w najwyższych czułościach i częściowo
dynamikę matrycy, to przynajmniej zyskuje w warunkach studyjnych (jak to
się potwierdziło np. w przypadku podejścia Sony), jednak stagnacja
jakości w Canonie jest tak zabetonowana, że nawet zmiana priorytetów FF
Canona nie pomogła.




    Wracając do wątku - mając już tak dużą liczbę pomiarów DxO możnaby
zatrudnić Solvera i wyznaczyć stopień degradacji "reporterskiej" jakości
z każdym MPixem na matrycy więcej, choć trzeba by go jeszcze
wyekstrahować z miksu z postępem technologicznym - obydwa procesy
szły równolegle do siebie (np. Canon prawie cały przyrost jakości
przeputał na dodatkowych megapikselach), dlatego nie jest to aż taka
trywialna sprawa - dane są ze sobą mocno splątane.




Literatura:
http://www.dxomark.com/
http://www.clarkvision.com/articles/digital.sensor.performance.summary/
http://sensorgen.info/


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

3 Data: Wrzesien 29 2013 05:40:34
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-29 00:10, Mariusz [mr.] pisze:

    Jasne że trzeba... Może np. od razu napisz ile to miało pikseli i na
jak dużej matrycy. :)

Tyle, ile widać (3,2Mpx). Rozmiar x2.4

    Tu też spore szumy, chociażby: http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png na
chmurach - pewnie trzeba było ostro rzeźbić, żeby aż takie wyszły... ;)

Tak, spore szumy... Spore szumy to ja miałem w oczach chcąc na żywo zobaczyć tę scenę.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/mężczyźni są z Redmond, a kobiety z Cupertino/

4 Data: Wrzesien 29 2013 07:10:34
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Mariusz [mr.] 


"Janko Muzykant"  wrote:

    Jasne że trzeba... Może np. od razu napisz ile to miało pikseli i
na jak dużej matrycy. :)

Tyle, ile widać (3,2Mpx). Rozmiar x2.4


    Nie znam się na tych egzotycznych wynalazkach, a może ktoś już
sprawdzał i wie, czy opisywana tu kamera:
http://motionfreaks.pl/teksty/artykuly/item/702-black-magic-cinema-camera-prawdziwa-rewolucja

    ... posiada OEM-owy sensor używany także w innych aparatach
(częsta sytuacja), czy produkowany specjalnie na potrzeby firmy?
(rzadki przypadek)




    I od razu pytanie drugie, znacznie ważniejsze - czy to jest
fizycznie matryca 3,2 MPix czy raczej producent na poziomie software'u
zablokował dostęp i już na etapie przedrawowym soft zlewa np. każde 4
bądź 9 (bądź ilekolwiek) sąsiednich pikseli w jeden "duży" piksel?

    Bo oczywiście takimi sztuczkami dynamiki się nie podbije (ani
tonalności - przy tym samym rozmiarze), a Hi-ISO też by leżało po
staremu, cudów nie ma.






    Tu też spore szumy, chociażby: http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
na chmurach - pewnie trzeba było ostro rzeźbić, żeby aż takie
wyszły... ;)

Tak, spore szumy... Spore szumy to ja miałem w oczach chcąc na żywo
zobaczyć tę scenę.


    Naświetlone i obrobione na obrazek "chmurki w letni dzień", ale
jeśli było to zdjęcie nocne, to padam na kolana... :)






    I od razu doczepię z drugiego podwątku:


"Janko Muzykant"  wrote:
W dniu 2013-09-29 00:54, animka pisze:
To ta kamera?
http://motionfreaks.pl/teksty/artykuly/item/702-black-magic-cinema-camera-prawdziwa-rewolucja

Tak.


    "Duża wadą techniczną w samej budowie jest dość duża odległość
obiektywu od sensora, przez co uzyskujemy duży krop, rzędu2,4 - czyli
korzystając z obiektywu 20-25 mm uzyskamy szerokość 50-55 mm na
kamerze/aparacie z pełną klatką."


    Podoba mnie się to zdanie... ;-D


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

5 Data: Wrzesien 29 2013 07:19:25
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Mariusz [mr.] 


   "Duża wadą techniczną w samej budowie jest dość duża odległość obiektywu od sensora, przez co uzyskujemy duży krop, rzędu2,4 - czyli korzystając z obiektywu 20-25 mm uzyskamy szerokość 50-55 mm na kamerze/aparacie z pełną klatką."


   Podoba mnie się to zdanie... ;-D


    Gdybyż to było takie proste, to sonowe NEX-y byłyby już chyba średnim formatem... :))     Że przypomnę stary wątek:
https://groups.google.com/forum/?hl=pl&fromgroups#!topic/pl.rec.foto.cyfrowa/GgXaKCDRwsc


[mr.]

6 Data: Wrzesien 29 2013 23:29:16
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-29 07:10, Mariusz [mr.] pisze:

    I od razu pytanie drugie, znacznie ważniejsze - czy to jest
fizycznie matryca 3,2 MPix czy raczej producent na poziomie software'u
zablokował dostęp i już na etapie przedrawowym soft zlewa np. każde 4
bądź 9 (bądź ilekolwiek) sąsiednich pikseli w jeden "duży" piksel?
    Bo oczywiście takimi sztuczkami dynamiki się nie podbije (ani
tonalności - przy tym samym rozmiarze), a Hi-ISO też by leżało po
staremu, cudów nie ma.

Nie wiem, nie interesuje mnie to już - czy to dużo małych, czy mało dużych. Ważne, że jest te 13EV i można z tego korzystać.

    Tu też spore szumy, chociażby: http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
na chmurach - pewnie trzeba było ostro rzeźbić, żeby aż takie
wyszły... ;)
Tak, spore szumy... Spore szumy to ja miałem w oczach chcąc na żywo
zobaczyć tę scenę.
    Naświetlone i obrobione na obrazek "chmurki w letni dzień", ale
jeśli było to zdjęcie nocne, to padam na kolana... :)

Widzisz gdzieś przepalenie na niebie? Na kilkadziesiąt tysięcy zdjęć, które w życiu zrobiłem, nie zdarzyło mi się dotąd takie, w którym zdjąłbym jednoczenie chmury podświetlone słońcem w sposób jak na zdjęciu i czytelne cienie, jakie widać pod drzewami. To jest rewolucja, ostatnia już, a podwójna, bo to się rusza.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/coś śmiesznego? - otóż każdy myśli, że jego sytuacja jest akurat wyjątkowa/

7 Data: Wrzesien 30 2013 06:25:48
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Mariusz [mr.] 


"Janko Muzykant"  wrote:

    I od razu pytanie drugie, znacznie ważniejsze - czy to jest
fizycznie matryca 3,2 MPix czy raczej producent na poziomie
software'u zablokował dostęp i już na etapie przedrawowym soft zlewa
np. każde 4 bądź 9 (bądź ilekolwiek) sąsiednich pikseli w jeden
"duży" piksel?
    Bo oczywiście takimi sztuczkami dynamiki się nie podbije (ani
tonalności - przy tym samym rozmiarze), a Hi-ISO też by leżało po
staremu, cudów nie ma.

Nie wiem, nie interesuje mnie to już - czy to dużo małych, czy mało
dużych.


    A w sumie powinno, jeśli zaczynamy rozgłaszać o wpływie liczby
pikseli - najpierw należałoby ustalić ile ich naprawdę jest! :)


    Nie atakuję i nie podważam, tylko sam mam problem z tymi niszowymi
producentami sprzętu cyfrowego - zawsze próbują stworzyć aurę
superwyjątkowości, która ma uzasadnić każdą cenę, a tymczasem
często trochę ściemniają i przecieki mówią, że korzystają z produktów
niedrogiej masówki. Było tak z Leiką, Hasselbladem, chyba Epsonem
i oczywiście innymi...

    Bierze się to z tego, iż produkcja zaawansowanej elektroniki jest
dość tania, jeśli chodzi o koszty krańcowe, ale za to za uruchomienie produkcji przychodzi zapłacić fortunę - optymalizacja kosztów
doprowadziła do tego, że np. w pewnym momencie mieliśmy w praktyce tylko
dwie fabryki pecetowego RAM-u na świecie, a po trzęsieniu ziemi w Kobe
została tylko jedna (w efekcie ceny wystrzeliły na kilka lat...) To jest
oczywista przyczyna oddawania produkcji "serca" swojego produktu
poddostawcom lub korzystania z cudzego gotowca.




Ważne, że jest te 13EV i można z tego korzystać.

    Fajnie, ale machając ręką na ww. pytanie tracimy możliwość
odpowiedzi na dalsze pytania:
        - Czemu ten wynik zawdzięcza?
        - Czy w związku z tym inni mają może jeszcze większe rezerwy?

    Bo zlewając piksele z "gęstej" matrycy nie mamy JAKICHKOLWIEK
możliwości wtórnego podbicia dynamiki - uśredniając wartości z pewnego
zakresu nigdy nie wyjdziemy z pomiarami poza ten zakres (EV).




[...]
Widzisz gdzieś przepalenie na niebie?

    Fakt, że bardzo niewiele, ale za to ciągnięcie z cieni za uszy było
chyba mocne, skoro aż się pojawiły przestery...




Na kilkadziesiąt tysięcy zdjęć, które w życiu zrobiłem, nie zdarzyło
mi się dotąd takie, w którym zdjąłbym jednoczenie chmury podświetlone
słońcem w sposób jak na zdjęciu i czytelne cienie, jakie widać pod
drzewami. To jest rewolucja, ostatnia
już, a podwójna, bo to się rusza.


    Ja tam jednak lubię studyjne sample - wiele producenckich zaklęć
okazywało się wówczas kpiną (np. pamiętam wielkie halo Sony przy
wypuszczaniu pierwszego kompakta BSI - rumor na cały świat, a na
samplach nie pokazał dosłownie niczego).




To jest rewolucja, ostatnia już, a podwójna, bo to się rusza.

    No i to jest może najważniejsza wiadomość w tym wątku, bo na filmie
zupełnie nie razi obniżona rozdzielczość, za to uwiera, gdy niebo nad
sceną pod drzewami jest wypalone do białości, albo wyjście z kamerą
z pomieszczenia skutkuje kilkusekundowym "white-outem" i właśnie na
takie okoliczności warto testować współczesne kamery video

    (sam nie jestem zainteresowany, póki ktoś mi nie da jakiegoś dobrego
scenariusza, inaczej amatorszczyzna nie ma większego sensu poza
pamiątkarstwem, a tu wystarczy to, co już jest. A może wcale nie trzeba
się przestawiać? Właśnie sobie obejrzałem "12 małp", a tam zwróciłem
uwagę na dedykację - okazuje się, że film jest właściwie remakiem 28
minutowego francuskiego "filmu" z 1962, który składa się praktycznie
z samych statycznych zdjęć i głosu narratora, który jednak w pewnych
kręgach zyskał status kultowego. W sumie optymistyczna wiadomość
- nareszcie coś dla mnie. A dotychczas w ogóle nie miałem napędu, żeby
wchodzić w photocasty... ;)
http://pl.wikipedia.org/wiki/Filar_(film)


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

8 Data: Wrzesien 30 2013 10:27:49
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-30 06:25, Mariusz [mr.] pisze:

Nie wiem, nie interesuje mnie to już - czy to dużo małych, czy mało
dużych.

    A w sumie powinno, jeśli zaczynamy rozgłaszać o wpływie liczby
pikseli - najpierw należałoby ustalić ile ich naprawdę jest! :)

Praktyka dowodzi, że korelacja jest bardzo luźna. Bo ja wyciągam wnioski właśnie z praktyki, a nie z...

    Ja tam jednak lubię studyjne sample

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/spopielarnia po naszym trupie!/

9 Data: Wrzesien 30 2013 10:49:41
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2013-09-30 06:25, Mariusz [mr.] pisze:

[...]

    Bo zlewając piksele z "gęstej" matrycy nie mamy JAKICHKOLWIEK
możliwości wtórnego podbicia dynamiki - uśredniając wartości z pewnego
zakresu nigdy nie wyjdziemy z pomiarami poza ten zakres (EV).

Przy dodawaniu poszczególnych pomiarów szum jest wartością przypadkową, a sygnał nie. Dodając poszczególne sample poprawiamy więc stosunek sygnału do szumu, teoretycznie o pierwiastek z liczby sampli. Można więc wyciągnąć coś z cieni, co nie było widoczne na pojedynczej klatce.
Na codzień korzystam z tej techniki w spektroskopii w podczerwieni.

Co do samych zdjęć: ciekawe byłoby obejrzenie tych samych kadrów zrobionych zwykłym aparatem. Prawdopodobnie przy naświetleniu na światła mielibyśmy smolistą czereń w cieniach. Coś mi mówi, że takie zdjęcia byłyby lepsze :-)
Doceniam, oczywiście, możliwość zarejestrowania scen o dużym zakresie dynamicznym, ale rezultat wygląda mi mdło i płasko. Ale to bardzo subiektywne odczucie :-)

Pozdrawiam,
Paweł

10 Data: Wrzesien 30 2013 11:23:44
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-30 10:49, Paweł Pawłowicz pisze:

Doceniam, oczywiście, możliwość zarejestrowania scen o dużym zakresie
dynamicznym, ale rezultat wygląda mi mdło i płasko. Ale to bardzo
subiektywne odczucie :-)

Mdło i płasko, bo właśnie na tym polega rejestracja dużej dynamiki. Tylko na to można teraz wrzucić ''krzywą wyładniającą'', na ogryziony materiał z cieni/świateł nie za bardzo.
Obraz na wyświetlaczu bm wygląda strasznie, ktoś kto nie jest ''wtajemniczony'', uznałby że ta kamera jest uszkodzona. Ale właśnie ona ma tak wyglądać, bo pokazuje całość dynamiki rejestrowanej bez względu na scenę (jest tam jeszcze podgląd z ustaloną krzywą, ale chyba właśnie do pokazania osobom trzecim).

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/jest kryzys wartości. Patrzę w portfel, a tam wartości brak/

11 Data: Wrzesien 30 2013 16:33:51
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2013-09-30 11:23, Janko Muzykant pisze:

W dniu 2013-09-30 10:49, Paweł Pawłowicz pisze:
Doceniam, oczywiście, możliwość zarejestrowania scen o dużym zakresie
dynamicznym, ale rezultat wygląda mi mdło i płasko. Ale to bardzo
subiektywne odczucie :-)

Mdło i płasko, bo właśnie na tym polega rejestracja dużej dynamiki.
Tylko na to można teraz wrzucić ''krzywą wyładniającą'', na ogryziony
materiał z cieni/świateł nie za bardzo.

O to mi właśnie chodzi. Do wydruku na papierze trzeba by albo skompresować zakres tonalny, i wtedy będzie mdło i płasko, albo odciąć cienie lub/i światła, ale wtedy po co takie "sophistic" urządzenie, albo "wrzucić krzywą wyładniającą", a tu ocieramy się o "HDR hole".
Masz spore pojęcie o fotografii, więc w "the moment it clicks" wiesz, jak "ogryźć materiał z cieni/świateł".
Jest jeszcze jeden problem": ile bitów daje ta zabawka? Czy po wycięciu interesującego nas zakresu tonalnego nie wyjdzie "piękna" izohelia?

Pozdrawiam,
Paweł

12 Data: Wrzesien 30 2013 17:13:00
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-30 16:33, Paweł Pawłowicz pisze:

O to mi właśnie chodzi. Do wydruku na papierze trzeba by albo
skompresować zakres tonalny, i wtedy będzie mdło i płasko, albo odciąć
cienie lub/i światła, ale wtedy po co takie "sophistic" urządzenie, albo
"wrzucić krzywą wyładniającą", a tu ocieramy się o "HDR hole".

Pod warunkiem, że robi się to kiepsko. Dobre przeniesienie zdjęcia na
papier to zwykle bardzo silnie wygięte ''S'', z kolankiem nisko, wysoko
i dość liniowym środkiem. Wtedy i chmurki mają strukturę, i kora drzew,
a całość w równowadze się trzyma.

Jest jeszcze jeden problem": ile bitów daje ta zabawka? Czy po wycięciu
interesującego nas zakresu tonalnego nie wyjdzie "piękna" izohelia?

Problem z bitami nie jest tak oczywisty, bo na idealną całość
(teoretyczną) narzucony jest szum, który pozornie (ale z dobrym
skutkiem) powiększa rozdzielczość tonalną. Zresztą doszumianie to metoda
prastara (tzn. brana z początku techniki cyfrowej), uąywana z
powodzeniem w grafice, dźwięku i wszędzie tam, gdzie chce się cyframi
udawać naturę.
Sam, zwłaszcza dawniej, często doszumiałem lekko zdjęcia uprzednio
zadawszy im softwarowy filtr aa. Szczegółw nie ubywało specjalnie, za
to całość robiła wrażenie bardziej... ludzkiego.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/mnie wkurza, że się poszewka odposzewia od jaśka kiedy chce/

13 Data: Wrzesien 30 2013 21:00:06
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2013-09-30 17:13, Janko Muzykant pisze:

W dniu 2013-09-30 16:33, Paweł Pawłowicz pisze:
O to mi właśnie chodzi. Do wydruku na papierze trzeba by albo
skompresować zakres tonalny, i wtedy będzie mdło i płasko, albo odciąć
cienie lub/i światła, ale wtedy po co takie "sophistic" urządzenie, albo
"wrzucić krzywą wyładniającą", a tu ocieramy się o "HDR hole".

Pod warunkiem, że robi się to kiepsko. Dobre przeniesienie zdjęcia na
papier to zwykle bardzo silnie wygięte ''S'', z kolankiem nisko, wysoko
i dość liniowym środkiem. Wtedy i chmurki mają strukturę, i kora drzew,
a całość w równowadze się trzyma.

A jako bonus dostajemy estetykę z reklamówki dla wójta Wąchocka ;-)

Jest jeszcze jeden problem": ile bitów daje ta zabawka? Czy po wycięciu
interesującego nas zakresu tonalnego nie wyjdzie "piękna" izohelia?

Problem z bitami nie jest tak oczywisty, bo na idealną całość
(teoretyczną) narzucony jest szum, który pozornie (ale z dobrym
skutkiem) powiększa rozdzielczość tonalną. Zresztą doszumianie to metoda
prastara (tzn. brana z początku techniki cyfrowej), uąywana z
powodzeniem w grafice, dźwięku i wszędzie tam, gdzie chce się cyframi
udawać naturę.
Sam, zwłaszcza dawniej, często doszumiałem lekko zdjęcia uprzednio
zadawszy im softwarowy filtr aa. Szczegółw nie ubywało specjalnie, za
to całość robiła wrażenie bardziej... ludzkiego.

Tu pełna zgoda.

Pozdrawiam,
P.P.

14 Data: Pa?dziernik 01 2013 10:38:15
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2013-09-30 16:33, Paweł Pawłowicz pisze:

Jest jeszcze jeden problem": ile bitów daje ta zabawka? Czy po wycięciu
interesującego nas zakresu tonalnego nie wyjdzie "piękna" izohelia?

Sam sobie odpowiem. Na stronie producenta jest napisane, że dwanaście. A zakres tonalny to 13 EV. I to jest ciekawostka przyrodnicza :-)

Pozdrawiam,
Paweł

15 Data: Pa?dziernik 01 2013 12:29:17
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Marek Dyjor 

Paweł Pawłowicz wrote:

W dniu 2013-09-30 16:33, Paweł Pawłowicz pisze:

Jest jeszcze jeden problem": ile bitów daje ta zabawka? Czy po
wycięciu interesującego nas zakresu tonalnego nie wyjdzie "piękna"
izohelia?

Sam sobie odpowiem. Na stronie producenta jest napisane, że
dwanaście. A zakres tonalny to 13 EV. I to jest ciekawostka
przyrodnicza :-)

czyżby zaaplikowali analogowy element linearyzujący sygnał przed przetwornikiem?


albo sygnał zanim, trafi do rawa jest cyfrowo obrobiony z powiedzmy 16 bitów.

16 Data: Pa?dziernik 01 2013 15:38:31
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-10-01 10:38, Paweł Pawłowicz pisze:

Sam sobie odpowiem. Na stronie producenta jest napisane, że dwanaście. A
zakres tonalny to 13 EV. I to jest ciekawostka przyrodnicza :-)

A jednak działa :)

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/najciekawsze zdjęcia to zdjęcia aparatów/

17 Data: Wrzesien 30 2013 11:31:58
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 30 Sep 2013, Paweł Pawłowicz wrote:

Co do samych zdjęć: ciekawe byłoby obejrzenie tych samych kadrów zrobionych
zwykłym aparatem.

  Zależy od definicji "zwykłego aparatu".
  Zabytkowy Fuji S5 może być? ;)

Prawdopodobnie przy naświetleniu na światła mielibyśmy smolistą czereń w cieniach. Coś mi mówi, że takie zdjęcia byłyby lepsze :-)

  W odbiorze niekoniecznie - w rzeczywistym kadrze oko widzi znacznie
szerszy zakres "dynamiki" niż dający się odwzorować na papierze
(tudzież aktualnie dostępnych monitorach), więc problemem jest definicja
"lepszości".

Doceniam, oczywiście, możliwość zarejestrowania scen o dużym zakresie dynamicznym, ale rezultat wygląda mi mdło i płasko.

  Za to "prawdziwie" - w myśl kryterium "ja tego czarnego kota pod
samochodem jednak widziałem :D

Ale to bardzo subiektywne odczucie :-)

  No właśnie :)

pzdr, Gotfryd

18 Data: Wrzesien 30 2013 21:44:58
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Mariusz [mr.] 


"Paweł Pawłowicz"  wrote:

[...]

    Bo zlewając piksele z "gęstej" matrycy nie mamy JAKICHKOLWIEK
możliwości wtórnego podbicia dynamiki - uśredniając wartości z
pewnego zakresu nigdy nie wyjdziemy z pomiarami poza ten zakres (EV).

Przy dodawaniu poszczególnych pomiarów szum jest wartością
przypadkową, a sygnał nie. Dodając poszczególne sample poprawiamy więc
stosunek sygnału do szumu, teoretycznie o pierwiastek z liczby sampli.
Można więc wyciągnąć coś z cieni, co nie było widoczne na pojedynczej
klatce.
Na codzień korzystam z tej techniki w spektroskopii w podczerwieni.


    Nie znam dokładnie tej techniki, natomiast jeśli chodzi o
fotografię, to już na starcie popełniłeś kardynalny błąd teoretyzowania. :)

    Założyłeś, że dodana liczba pomiarów powstała od siebie NIEZALEŻNIE,
tymczasem my tu zawsze rozmawiamy o dodawaniu pikseli do tego samego
rozmiaru matrycy, a więc dodawanie pikseli odbywa się kosztem jeszcze
szybszego pomniejszania ich rozmiarów. A wówczas jakość pomiaru z takich
małych pikseli spada WYRAŹNIE SZYBCIEJ, niż korzyści z ich uśredniania.
Piksele żyją w świecie realnym, dlatego poniżej pewnego rozmiaru będą
generować tylko sam szum i przepały, a ich uśrednianie da jednolitą
szarość.




    Zwróć choćby uwagę na fakt, że wraz z dokładaniem pikseli wzrasta
procent powierzchni matrycy niebiorący udziału w pomiarach, ślepy na
światło. Przy danej technologii, z której korzystają wszyscy, nie
jesteśmy zejść poniżej pewnego poziomu - im więcej pikseli, tym większa
część matrycy staje się ślepa na światło. Są to separacje między
pikselami, ale także istniejące w świecie realnym krawędziowe
niedokładności.

    Wyobraźmy sobie, że technologia pozwala nam zejść do budowy na
planie papieru w kratkę, a najmniejsza separacja między pikselami musi
wynosić grubość jednej kratki. Możemy robić piksele jak kartki A4, a
wówczas separacje nie będą miały większego udziału w wynikach całości.
Ale chcąc ekstremalnie zwiększyć "tak wspaniałą" liczbę pomiarów/pikseli
natrafiamy na granicę 1 kratki - to jest najmniejszy działający piksel w
naszej technologii, obciążony wszystkimi realnymi wadami mikroskopijnego
odstępu sygnału od szumu, supermałej pojemności i jeszcze jednym -
"martwe" separacje między pikselami pochłaniają 3/4 powierzchni matrycy!
(3 kratki dookoła każdego piksela - 1 kratki), a więc radykalnie
zmniejszyliśmy "objętość" mierzonego medium.




    W świecie realnym szybko rosnąca niejednorodność produkcji poniżej
pewnych rozmiarów też robi swoje, szybko wzrasta defektowość, itd. - jak
już pisałem: piksele nie żyją w świecie matematycznym, ale realnym.

    Myślisz że dlaczego Canon eksperymentuje ze superczułą matrycą 2
MPix FF, skoro spokojnie zmieściłby tam 80 MPix?




    No i zapewniam, że same pomiary (czyli ukoronowanie nauki/wiedzy)
potwierdzają to, co mówię - podawałem wyżej literaturę - samo DxO
pomierzyło coś 230 aparatów dla każdej czułości - na tak dużej próbce
już nawet Solver wykaże, że mamy korelację między wzrostem liczby
pikseli, a spadkiem parametrów. Praktyka producentów też to potwierdza -
swoje najlepsze wyniki "reporterskie" Nikon uzyskiwał na małopikselowych
matrycach, a najgorsze ci, którzy szli w MPixy (Sony, trochę Canon
i oczywiście średnie formaty, ustawione pod studio, gdzie brak światła,
a najczęściej także zbyt duże kontrasty, nikomu nie grożą).
http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/9822662073/
vs.
http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/9650648839/ (ale jeszcze
bez komentarza, komentarz został tu:
http://www.flickr.com/photos/plrecfotocyfrowa/9653925116/ )



pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

19 Data: Wrzesien 30 2013 10:53:52
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Marek Dyjor 

Mariusz [mr.] wrote:

Ważne, że jest te 13EV i można z tego korzystać.

   Fajnie, ale machając ręką na ww. pytanie tracimy możliwość
odpowiedzi na dalsze pytania:
       - Czemu ten wynik zawdzięcza?
       - Czy w związku z tym inni mają może jeszcze większe rezerwy?

   Bo zlewając piksele z "gęstej" matrycy nie mamy JAKICHKOLWIEK
możliwości wtórnego podbicia dynamiki - uśredniając wartości z pewnego
zakresu nigdy nie wyjdziemy z pomiarami poza ten zakres (EV).
Mariusz   [mr.]

moim zdaniem zapas był od dawna tylko nikomu sie nie chciało dać np 16 bitowych przetworników A/C do istniających matryc..

zauważmy że w cieniach nawet dla 12 bitowego przetwornika mamy straszliwie marną rozdzielczość, co powoduje że nie ma z czego ciągnąć dynamiki realnie 12 bitów to maksymalnie 5 do 6 ev dobrej dynamiki a powiedzmy 8 akceptowalnej w cieniach.

20 Data: Wrzesien 30 2013 11:57:08
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 30 Sep 2013, Marek Dyjor wrote:

moim zdaniem zapas był od dawna tylko nikomu sie nie chciało dać np 16
bitowych przetworników A/C do istniających matryc..

  Jest jeszcze pytanie, jaki poziom "autoszumienia" miałby taki
przetwornik, działajacy z potrzebną szybkością, z konieczności
w miniaturowym wykonaniu, najlepiej zintegrowany z matrycą.

"Prędkość dźwięku" :) (znaczy wystarczająca do zapisu audio)
jest trochę przymała w porównaniu do oczekiwań robiącego
kilkumegabajtowe zdjęcia, o filmowaniu nie mówiąc.
  Tak BTW, "różnopikselowość" matrycy SR usuwa również ten
problem, przesuwając problem skalowania na sam początek
toru przetwarzania.
  Dlatego IMVHO ta droga, aplikująca niejako "hardware HDR"
wydaje się właściwsza niż walka o skrajnie dużą "dynamikę"
poprzez skrajnie dużą rozdzielczość.

pzdr, Gotfryd

21 Data: Wrzesien 30 2013 13:15:31
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Marek Dyjor 

Gotfryd Smolik news wrote:

On Mon, 30 Sep 2013, Marek Dyjor wrote:

moim zdaniem zapas był od dawna tylko nikomu sie nie chciało dać np
16 bitowych przetworników A/C do istniających matryc..

 Jest jeszcze pytanie, jaki poziom "autoszumienia" miałby taki
przetwornik, działajacy z potrzebną szybkością, z konieczności
w miniaturowym wykonaniu, najlepiej zintegrowany z matrycą.

szumy o jakimś rozkładzie normalnym czy innym sa mneijszym problemem niż szum kwantyzacji wynikający ze zbyt małej rozdzielczości przetwarzania... Tak naprawdę to sesnownym było by umieszczenie przed przetwornikiem elementu który by przetworzył analogowo sygnał wychodzący z matrycy tak aby w kazdym kolejnym kroku EV mieć tyle samo próbek.

Bo obecnie mamy tak że w światłach mamy nadmiar danych do niczego nie potrzebnych a w cieniach robi sie deficyt.

22 Data: Wrzesien 30 2013 15:19:53
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Paweł Pawłowicz 

W dniu 2013-09-30 13:15, Marek Dyjor pisze:
[...]

szumy o jakimś rozkładzie normalnym czy innym sa mneijszym problemem niż
szum kwantyzacji wynikający ze zbyt małej rozdzielczości
przetwarzania... Tak naprawdę to sesnownym było by umieszczenie przed
przetwornikiem elementu który by przetworzył analogowo sygnał wychodzący
z matrycy tak aby w kazdym kolejnym kroku EV mieć tyle samo próbek.

Czyli "analogowa gamma" :-0
Problem polega na tym, że postawienie szesnastobitowego przetwornika A/C nie jest szczególną sztuką. Zbudowanie układu analogowego, który "skondycjonowałby" sygnał nie robiąc z niego śmietnika już jest.

Pozdrawiam,
Paweł

23 Data: Wrzesien 30 2013 19:11:41
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: J.R. 

Marek Dyjor pisze:
[...]

przetwarzania... Tak naprawdę to sesnownym było by umieszczenie przed przetwornikiem elementu który by przetworzył analogowo sygnał wychodzący z matrycy tak aby w kazdym kolejnym kroku EV mieć tyle samo próbek.

Na tej grupie padały takie propozycji jakieś 8 lat temu...

Obecni tu elektronicy twierdzili jednak, że przy dzisiejszej technice zrobienie odpowiednio szybkiego, dokładnego i stabilnego wzmacniacza o charakterystyce nieliniowej jest niemożliwe.

--
J.R.

24 Data: Wrzesien 30 2013 21:11:32
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Marek Dyjor 

J.R. wrote:

Marek Dyjor pisze:
[...]
przetwarzania... Tak naprawdę to sesnownym było by umieszczenie przed
przetwornikiem elementu który by przetworzył analogowo sygnał
wychodzący z matrycy tak aby w kazdym kolejnym kroku EV mieć tyle
samo próbek.

Na tej grupie padały takie propozycji jakieś 8 lat temu...

Obecni tu elektronicy twierdzili jednak, że przy dzisiejszej technice
zrobienie odpowiednio szybkiego, dokładnego i stabilnego wzmacniacza o
charakterystyce nieliniowej jest niemożliwe.

zgadza sie temat wałkujemy od poczatku gdy peirwsze cyfry zeszły pod strzechy...

25 Data: Pa?dziernik 02 2013 10:49:22
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Marek K 

W dniu 2013-09-30 10:53, Marek Dyjor pisze:

moim zdaniem zapas był od dawna tylko nikomu sie nie chciało dać np 16
bitowych przetworników A/C do istniających matryc..

Pentax w modelu k10d dał przetwornik 22 bity

--
Marek

26 Data: Wrzesien 30 2013 11:51:19
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 30 Sep 2013, Mariusz   [mr.] wrote:

"Janko Muzykant"  wrote:

Ważne, że jest te 13EV i można z tego korzystać.

  Fajnie, ale machając ręką na ww. pytanie tracimy możliwość
odpowiedzi na dalsze pytania:
      - Czemu ten wynik zawdzięcza?
      - Czy w związku z tym inni mają może jeszcze większe rezerwy?

  Na to drugie pytanie odpowiedź jest oczywista: "tak".
"Tak", dlatego że są znane rozwiązania nie wiążące "dynamiki
matrycy" z "dynamiką piksela" (podejdynczego piksela na tej
matrycy).

  Nie jest oczywista odpowiedź na pytanie, czy i jakie rezerwy istnieją
dla uzyskania dokładności odwzorowania koloru i jasności lepszej
niż kilkanaście bitów, ale to nie ma znaczenia: jeśli przyjmuje
się pi razy oko 3% różnicy za "akceptowalne", przekroczenie 10
bitów rozdzielczości wystarcza z zapasem, aby przyjąć że poza
audiofilami ;> nikt nie będzie marudził.
  Natomiast zachowanie skali sygnału w której będzie zachowany leszy
niż kilka bitów odstęp od szumu w każdym miejscu tej skali (a nie
bezwzględnie) jest "oczywiście" osiągalne.
  CCD SR pozwolił na osiągnięcie 13EV skali ładnych parę lat temu,
zrobiony był na matrycy o takich sobie osiągach poszczególnych
pikseli, a zawierał ledwo minimum, dwa rozmiary.

  Bo zlewając piksele z "gęstej" matrycy nie mamy JAKICHKOLWIEK
możliwości wtórnego podbicia dynamiki - uśredniając wartości z pewnego
zakresu nigdy nie wyjdziemy z pomiarami poza ten zakres (EV).

  Było, wyjdziemy :)
  I co śmieszniejsze, pomocy udzialają ... szumy (i wszelkie
zakłócenia) właśnie.

pzdr, Gotfryd

27 Data: Wrzesien 30 2013 11:26:49
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Sun, 29 Sep 2013, Janko Muzykant wrote:

W dniu 2013-09-29 07:10, Mariusz [mr.] pisze:
jeśli było to zdjęcie nocne, to padam na kolana... :)

Widzisz gdzieś przepalenie na niebie? Na kilkadziesiąt tysięcy zdjęć,
które w życiu zrobiłem, nie zdarzyło mi się dotąd takie, w którym zdjąłbym
jednoczenie chmury podświetlone słońcem w sposób jak na zdjęciu i czytelne
cienie, jakie widać pod drzewami. To jest rewolucja, ostatnia już,
a podwójna, bo to się rusza.

  Znaczy żałujesz że nie kupiłeś S5?
  ;)

pzdr, Gotfryd

28 Data: Wrzesien 30 2013 11:40:04
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-30 11:26, Gotfryd Smolik news pisze:

cienie, jakie widać pod drzewami. To jest rewolucja, ostatnia już,
a podwójna, bo to się rusza.

  Znaczy żałujesz że nie kupiłeś S5?
  ;)

Tam się nie rusza :)

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/być bohaterem czy być bohaterem Kieślowskiego - oto jest pytanie/

29 Data: Wrzesien 30 2013 19:29:00
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 30 Sep 2013, Janko Muzykant wrote:

W dniu 2013-09-30 11:26, Gotfryd Smolik news pisze:
cienie, jakie widać pod drzewami. To jest rewolucja, ostatnia już,
a podwójna, bo to się rusza.

  Znaczy żałujesz że nie kupiłeś S5?
  ;)

Tam się nie rusza :)

  A, to prawda.
  No to jeszcze dwie rewolucje, nie ma tak dobrze.
  Jedna prostsza, druga trudniejsza.

  Pierwsza - podwójna kamera ze sprzężonymi migawkami.
  Stereo. W zasadzie powinni w tej cenie dawać "w standardzie".

  Druga - jeszcze nie wiem jak.
  Hologram 60 fps chwilowo jest trudno technologicznie zrobić.
  3D znaczy :P

  A tak zupełnie na boku, to w bonusie (ale już nie tak rewolucyjnie,
bo osiągalne jest, więc tylko kwestią czasu jest pojawienie
się "odpowiednika Casio" czy innego Fuji 1kfps) poproszę "więcej fps".
  I teoretycy od rozmazywania obrazu mogą sobie śmiało wciskać
dalej kit o "prawidłowej ekspozycji" video (znaczy że niby jak
naświetlać klatkę przez prawie cały 1/fps to rozmycie wygląda
"jak naturalne"), bo ja zarówno w rzeczywistości jak i w
"przefpsowanym" filmie owady widzę, a na "fachowo rozmytym"
czymś - nie, i naturalnie to nie wygląda.
  Kolejna wada wzroku do kolekcji ;>

pzdr, Gotfryd

30 Data: Wrzesien 30 2013 11:26:40
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Sun, 29 Sep 2013, Mariusz   [mr.] wrote:

  I od razu pytanie drugie, znacznie ważniejsze - czy to jest
fizycznie matryca 3,2 MPix czy raczej producent na poziomie software'u
zablokował dostęp i już na etapie przedrawowym soft zlewa np. każde 4
bądź 9 (bądź ilekolwiek) sąsiednich pikseli w jeden "duży" piksel?

  To ja mam pytanie jeden bis.
  Czy gdzieś jest oficjalne info, czy to jest CMOS czy CCD, bo
w "specyfikacjach" (cudzysłów zamierzony) tej informacji nie widzę, przykładowo:
http://www.blackmagicdesign.com/products/blackmagiccinemacamera/techspecs

....zaś pozostałe informacje, sugerujące że to CMOS, składają
się ze znaków zapytania, np.:
http://www.eoshd.com/content/7969/blackmagic-cinema-cameras-sensor-has-global-shutter-made-by-bae-systems
http://www.eoshd.com/content/10086/is-this-the-blackmagic-4k-sensor-same-supplier-as-leica-m-cmos

  A zupełnie poza konkursem:

  Bo oczywiście takimi sztuczkami dynamiki się nie podbije (ani
tonalności - przy tym samym rozmiarze),

  Ależ oczywiście że się podbije.
  Już ktoś pisał :)

pzdr, Gotfryd

31 Data: Wrzesien 30 2013 21:48:57
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Mariusz [mr.] 


"Gotfryd Smolik news"  wrote:


 A zupełnie poza konkursem:

  Bo oczywiście takimi sztuczkami dynamiki się nie podbije (ani tonalności - przy tym samym rozmiarze),

 Ależ oczywiście że się podbije.

    Ależ oczywiście że nie - wyłącznie w teorii, tymczasem piksele żyją w świecie realnym (i mają bardzo ograniczoną tę przestrzeń życiową...)




 Już ktoś pisał :)

    A ja odpisałem... :)


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

32 Data: Pa?dziernik 01 2013 00:24:42
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Mon, 30 Sep 2013, Mariusz   [mr.] wrote:


"Gotfryd Smolik news"  wrote:

 A zupełnie poza konkursem:

  Bo oczywiście takimi sztuczkami dynamiki się nie podbije (ani tonalności - przy tym samym rozmiarze),

 Ależ oczywiście że się podbije.

  Ależ oczywiście że nie - wyłącznie w teorii,

  Mówisz że w teorii nie? - to nie będę dyskutował o teorii ;)
  W praktyce działa.

tymczasem piksele żyją w świecie realnym
(i mają bardzo ograniczoną tę przestrzeń życiową...)

  Mają.
  Stratami na powierzchnię, potrzebną na odprowadzanie danych.
  Oczywistym jest, że podzielenie tej samej powierzchni na
więcej pikseli musi dać gorszy wynik, niż "duże piksele",
z tego powodu właśnie (strata na "ścieżki").
  Drugim składnikiem który nie jest rekompensowany w całości
jest liczba tych linii, a ściślej szumy które wnoszą:
w odróżnieniu od szumów generowanych przez same piksele,
które by się TAK SAMO sumowały na wejściu i wyjściu, tu
jest pewien przyrost.

  Co nie zmienia faktu, że przy łączeniu tych małych pikseli
(takimi jakie są!) szum maleje.
  I możesz go zaklinać jak chcesz, on maleje i już.

pzdr, Gotfryd

33 Data: Pa?dziernik 01 2013 00:38:48
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Mariusz [mr.] 


"Gotfryd Smolik news"  wrote:

[...]

 Co nie zmienia faktu, że przy łączeniu tych małych pikseli (takimi jakie są!) szum maleje.
 I możesz go zaklinać jak chcesz, on maleje i już.


    Sygnał też maleje... :)




    A tak swoją drogą - pisałem tu niedawno o splątaniu wpływu dwóch czynników: postępie technologicznym i jednocześnie przyrastającej liczbie pikseli, tymczasem ci naukowcy zajęli się rozplątywaniem znacznie ciekawszych kwestii:
http://www.dpreview.com/news/2013/09/30/can-computer-corrections-make-simple-lenses-look-good?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_0

    Czeka nas epoka prostych szkiełek? :)




    I BTW od BTW: Wielokrotnie wspominałem tu o pomiarach DxO, które jednakowoż coś się obraziło na mierzenie ostatnich wypustów Fujifilmu, tymczasem dają one najlepszy znany mi obraz w Hi-ISO na APS-C - od samego początku nie wykluczałem, iż znakomita jakość sampli jest wynikiem zaawansowanej matematyki na sygnale - może to pole kolejnego przełomu?

    Ale i tak nie cierpię, gdy aparat prostuje obiektyw na etapie przedrawowym (obcinając jednocześnie narożniki!) i nie daje użytkownikowi nawet szansy, na zobaczenie efektu saute - tak jak wyszło z obiektywu (nie toleruję ograniczania mojej wolności! :)


pozdrawiam

Mariusz   [mr.]

34 Data: Pa?dziernik 01 2013 11:04:12
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Gotfryd Smolik news 

On Tue, 1 Oct 2013, Mariusz   [mr.] wrote:


"Gotfryd Smolik news"  wrote:

[...]
 Co nie zmienia faktu, że przy łączeniu tych małych pikseli (takimi jakie są!) szum maleje.
 I możesz go zaklinać jak chcesz, on maleje i już.


  Sygnał też maleje... :)

  Oczywiście.
  Nikt nie twierdzi, że podzielenie piksela na mniejsza da przyrost
jakości. Ale to co napisałeś brzmi jednoznacznie - twierdzisz,
że uśrednienie (lub jakiekolwiek przetworzenie) sygnały z małych
pikseli nie spowoduje "polepszenia" sygnału - polepszenia
rozumianego jako PRZYWRÓCENIE (choćby tylko częściowe) jakości
uzyskiwalnej z dużych pikseli.
  A to nieprawda, sporą część jakości da się "przywrócić".


  A tak swoją drogą - pisałem tu niedawno o splątaniu wpływu dwóch czynników: postępie technologicznym i jednocześnie przyrastającej liczbie pikseli, tymczasem ci naukowcy zajęli się rozplątywaniem znacznie ciekawszych kwestii:
http://www.dpreview.com/news/2013/09/30/can-computer-corrections-make-simple-lenses-look-good?utm_campaign=internal-link&utm_source=news-list&utm_medium=text&ref=title_0_0

  Czeka nas epoka prostych szkiełek? :)

  Nie ma aż tak dobrze :)
  Znajdzie się parę czynników które "psują" możliwość odtworzenia
właściwego obrazu, wszystkie zaczną wyłazić na wierzch przy
kontrastowych scenach.
  Dajmy na to, odkształcenie od liniowości przetwarzania (bądź
jakiejkolwiek krzywej przetwarzania, ale DOKŁADNIE odtworzonej),
zupełnie nieistotne przy praktynie niewykrywalnych gołym okiem
zmian jasności i koloru rzędu jednego procenta, przy konieczności
"wydłubywania" informacji na granicach światło-cień już przy
poziomie 5 czy 6 EV dadzą w cieniu dobrze widoczne "efekty".

  Ale może skończyć się tak, że "skoro 99% gospodyń domowych
z Gdańska nie widziało różnicy"...

  Tyle, że nie wiem czy to zachwyci obecnych na grupie :D


[...]
  Ale i tak nie cierpię, gdy aparat prostuje obiektyw na etapie przedrawowym

  Zgoda, 100% :)

pzdr, Gotfryd

35 Data: Pa?dziernik 01 2013 15:37:37
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-10-01 00:38, Mariusz [mr.] pisze:

    A tak swoją drogą - pisałem tu niedawno o splątaniu wpływu dwóch
czynników

No właśnie, gubi Cię ograniczanie czynników do ilości detalicznej. A w praktyce jest tego tyle, że teorię można sobie studiować dla hobby i bardzo ogólnych wniosków, praktyka jednak górą.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/nie ma już chleba, ale są czipsy/

36 Data: Wrzesien 29 2013 00:30:00
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: animka 

W dniu 2013-09-28 22:16, Janko Muzykant pisze:

...są kamery. Takie obrazki wychodzą z Blackmagica:
http://as.elte-s.com/temp/bm/1.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/2.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/3.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/5.png
No, same nie wychodzą - trzeba im trochę pomóc :)

Cudeńka!


--
animka

37 Data: Wrzesien 29 2013 00:54:57
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: animka 

W dniu 2013-09-29 00:30, animka pisze:

W dniu 2013-09-28 22:16, Janko Muzykant pisze:
...są kamery. Takie obrazki wychodzą z Blackmagica:
http://as.elte-s.com/temp/bm/1.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/2.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/3.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png
http://as.elte-s.com/temp/bm/5.png
No, same nie wychodzą - trzeba im trochę pomóc :)

Cudeńka!

To ta kamera?
http://motionfreaks.pl/teksty/artykuly/item/702-black-magic-cinema-camera-prawdziwa-rewolucja


--
animka

38 Data: Wrzesien 29 2013 05:36:59
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-29 00:54, animka pisze:

To ta kamera?
http://motionfreaks.pl/teksty/artykuly/item/702-black-magic-cinema-camera-prawdziwa-rewolucja

Tak.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/to wszystko ONI!/

39 Data: Wrzesien 30 2013 17:56:21
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Maciek 

Dnia Sat, 28 Sep 2013 22:16:20 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

(...)


Lubie zdjecia JM i taka mnie niewesola refleksja naszla, ze kiedys pewnie
powstanie aparat, gdzie w opcjach bedzie mozna wybrac kreatora "Janko
Muzykant Wizard" i to bedzie moment, od ktorego do zrobienia
dobrego/klimatycznego/ciekawego zdjecia nie trzeba juz bedzie miec zadnych
umiejetnosci...

--
Maciek

Od kolijevke, pa do groba,
za ispiranje mozga je doba

40 Data: Pa?dziernik 01 2013 15:36:16
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-30 17:56, Maciek pisze:

Lubie zdjecia JM i taka mnie niewesola refleksja naszla, ze kiedys pewnie
powstanie aparat, gdzie w opcjach bedzie mozna wybrac kreatora "Janko
Muzykant Wizard" i to bedzie moment, od ktorego do zrobienia
dobrego/klimatycznego/ciekawego zdjecia nie trzeba juz bedzie miec zadnych
umiejetnosci...

Ojtam, umrę w zapomnieniu ;)

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/nie jestem egoistą, jestem estetą/

41 Data: Pa?dziernik 01 2013 15:40:52
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Maciek 

Dnia Tue, 01 Oct 2013 15:36:16 +0200, Janko Muzykant napisał(a):

Ojtam, umrę w zapomnieniu ;)

Nie, bedziesz zyl w kreatorach ;p

--
Maciek

Od kolijevke, pa do groba,
za ispiranje mozga je doba

42 Data: Wrzesien 30 2013 12:48:08
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor:

W dniu sobota, 28 września 2013 22:16:20 UTC+2 użytkownik Janko Muzykant napisał:

...są kamery. Takie obrazki wychodzą z Blackmagica:

http://as.elte-s.com/temp/bm/1.png

http://as.elte-s.com/temp/bm/2.png

http://as.elte-s.com/temp/bm/3.png

http://as.elte-s.com/temp/bm/4.png

http://as.elte-s.com/temp/bm/5.png

No, same nie wychodzą - trzeba im trochę pomóc :)

Tak sie zastanawiam, gdyby nagrywac w raw, wyedytowac jedna klatke ze sceny tak jak sie chce, a potem puscic batchem reszte - czy nie dostaniemy takiego wlasnie filmu? (uzywajac narzedzi do foto, a nie video)

43 Data: Wrzesien 30 2013 21:53:33
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-09-30 21:48,  pisze:

Tak sie zastanawiam, gdyby nagrywac w raw, wyedytowac jedna klatke ze sceny tak jak sie chce, a potem puscic batchem reszte - czy nie dostaniemy takiego wlasnie filmu? (uzywajac narzedzi do foto, a nie video)

He, tak robię od lat, oczywiście dotąd traktując materiał video jako zbiór pseudorawów. Teraz mam prawdziwe rawy.
Tu kilka filmów robionych tą techniką:
https://www.youtube.com/user/smialekadam/videos

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/gdy w towarzystwie chcę zabłysnąć, mówię: ''lorem ipsum dolor sit amet''/

44 Data: Pa?dziernik 01 2013 00:57:52
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: animka 

W dniu 2013-09-30 21:53, Janko Muzykant pisze:

W dniu 2013-09-30 21:48,  pisze:
Tak sie zastanawiam, gdyby nagrywac w raw, wyedytowac jedna klatke ze sceny tak jak sie chce, a potem puscic batchem reszte - czy nie dostaniemy takiego wlasnie filmu? (uzywajac narzedzi do foto, a nie video)

He, tak robię od lat, oczywiście dotąd traktując materiał video jako
zbiór pseudorawów. Teraz mam prawdziwe rawy.
Tu kilka filmów robionych tą techniką:
https://www.youtube.com/user/smialekadam/videos

Ładne to, ale moim zdaniem za ciemne.

--
animka

45 Data: Pa?dziernik 01 2013 15:35:41
Temat: Re: Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...
Autor: Janko Muzykant 

W dniu 2013-10-01 00:57, animka pisze:

Ładne to, ale moim zdaniem za ciemne.

Ładny las jest jak jest ciemny. Jak się pokaże go jaśniej, to przestaje być ładny. Zresztą to też bardzo zależy od ramek i akurat YT ze swoją bielą jest trochę bez sensu (to też była przyczyna mojej migracji z W8 na 7 - brak możliwości wyciemnienia tła dla ACRa.

--
pozdrawia Adam
różne takie tam: http://as.elte-s.com www.facebook.com/smialekadam
/oddychając uszlachetniam powietrze/

Dla tych, ktorzy chca malo pikseli, a duzo dynamiki...



Grupy dyskusyjne