Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci ?
1 | Data: Sierpien 14 2016 04:50:02 |
Temat: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci ? | |
Autor: Bolko | Obok jest kolejny wÄ…tek o wyÅ›cigach ¿ó³wi. 2 |
Data: Sierpien 14 2016 14:42:12 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: PiteR | na ** p.m.s ** Bolko pisze tak: No to dlaczego im nie zdj±æ tych ograniczeñ? nie chcia³bym spotykaæ TIRów je¿dz±cych 150. Przecie¿ u nich jest prosto im ciê¿szy tym wolniej bêdzie jecha³. Im ciê¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150. A dwa ekonomia znaczy im szybciej jedzie tym wiêcej pali. Czasem koszt mo¿e byæ mniej istotny ni¿ zd±¿yæ. -- Ausfahrt. The biggest city in Germany. 3 |
Data: Sierpien 16 2016 21:35:35 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: Marcin N | W dniu 2016-08-14 o 14:42, PiteR pisze: Im ciê¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150. Bzdura. Droga hamowania nie zale¿y od masy pojazdu samochodowego. -- MN 4 |
Data: Sierpien 16 2016 21:51:45 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: Czarek |
W dniu 2016-08-14 o 14:42, PiteR pisze:JesteÅ› przekonany, ¿e wiesz co piszesz? -- Czarek 5 |
Data: Sierpien 16 2016 22:37:57 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: PiteR | na ** p.m.s ** Marcin N pisze tak: Im ciê¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150. Zale¿y zale¿y. Nawet pusty ciê¿arowy hamuje gorzej ni¿ osobowy. Lepiej nie hamowaæ gwa³townie przed TIRem. -- Ausfahrt. The biggest city in Germany. 6 |
Data: Sierpien 17 2016 00:23:33 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello Marcin, Im ciÄ™¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.Bzdura. Doprawdy? NaprawdÄ™ uwa¿asz, ¿e droga hamowania samochodu tylko z kierowcÄ… i minimalnÄ… iloÅ›ciÄ… paliwa nie jest krótsza od drogi hamowania tego samego pojazdu ale z dodanymi 4 pasa¿erami, pe³nym bakiem i baga¿nikiem? -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 7 |
Data: Sierpien 17 2016 00:36:07 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: J.F. | Dnia Wed, 17 Aug 2016 00:23:33 +0200, RoMan Mandziejewicz napisa³(a): Hello Marcin, Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie. Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc. W przypadku tirow moze juz nie takie drobne. J. 8 |
Data: Sierpien 17 2016 01:11:07 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: RoMan Mandziejewicz | Hello J.F., Ale nie poloneza.Doprawdy? NaprawdÄ™ uwa¿asz, ¿e droga hamowania samochodu tylko zIm ciÄ™¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.Bzdura. W Polonezie zmniejsza siÄ™ prÄ™dkoæ przy której hamulce przestajÄ… dzia³ać. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie. Depta³em. I z zaskoczeniem stwierdza³em k³opot. Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc. Szkolna fizyka nie pozwala przyÅ›pieszać samochodom szybciej ni¿ 1g. W przypadku tirow moze juz nie takie drobne. Sam ciÄ…gnik wa¿y ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale pelny TIR mo¿e wa¿yć 3 razy tyle co pusty... A odprowadzić wiÄ™cej energii z hamulców siÄ™ nie da. -- Best regards, RoMan PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++ Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!) 9 |
Data: Sierpien 17 2016 01:19:43 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: J.F. | Dnia Wed, 17 Aug 2016 01:11:07 +0200, RoMan Mandziejewicz napisa³(a): Hello J.F., Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.Depta³em. I z zaskoczeniem stwierdza³em k³opot. Bylo mocniej depnac :-) Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.Szkolna fizyka nie pozwala przy¶pieszaæ samochodom szybciej ni¿ 1g. W zasadzie nie mowi. Ale one potrafia ponoc 5g, i tu sie juz robia schody. W przypadku tirow moze juz nie takie drobne.Sam ci±gnik wa¿y ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale To sie stopia. I wtedy przestana hamowac. Ale nie martw sie - nie stopia sie. To jest na razie kwestia sily, a nie energii. J. 10 |
Data: Sierpien 17 2016 07:13:48 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: Shrek | On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote: Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie. Ta sama szkolna fizyka mówi, ¿e przyspieszenie te¿ bêdzie niezale¿na od masy. W koñcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;) Shrek 11 |
Data: Sierpien 17 2016 10:28:54 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: J.F. | Dnia Wed, 17 Aug 2016 07:13:48 +0200, Shrek napisa³(a): On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote: Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny. naprawde mocny. J. 12 |
Data: Sierpien 17 2016 10:53:37 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: Shrek | On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote: Ta sama szkolna fizyka mówi, ¿e przyspieszenie te¿ bêdzie niezale¿na od Oczywi¶cie;) Tak samo droga hamowania nie zale¿y od masy. Pod warunkiem ¿e hamulce masz mocne. Bardzo mocne. W przybli¿eniu tak mocne, ¿e przy prêdko¶ci maksymalnej za³±cza ci siê od razu ABS. Czyli gówno na wej¶ciu gówno na wyj¶ciu:P I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siê pewnie rozpadnie. Mo¿e nie przy pierwszym, ale w koñcu;) Shrek 13 |
Data: Sierpien 17 2016 14:55:25 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: J.F. | Dnia Wed, 17 Aug 2016 10:53:37 +0200, Shrek napisa³(a): On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote: Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to sa mocne. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ? Tylko 20% wiecej. nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200. Choc wrazenie praktyczne jest inne. Tiry to troche inna bajka. Nie wiem czy fabryczne hamulce sa wystarczajaco mocne na 40t. No i mocniejsze nacisniecie niewiele da, bo hamuje pneumatyczny silownik. I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siê pewnie Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku). Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe. J. 14 |
Data: Sierpien 17 2016 15:20:26 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: Shrek | On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote: Tak samo droga hamowania nie zale¿y od masy. Pod warunkiem ¿e hamulce Ale nie tak mocne, ¿eby ABS za³±cza³ siê przy 220. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ? <y¶lisz, ¿e jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, baga¿em i pe³nym zbiornikiem te¿ bêdziesz mia³ 7sekund? nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz Oj czy napewno? I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siê pewnie Za³o¿y³em ¿e hamulce swoje zrobi±. IMHO wtedy opona nie da rady. Shrek 15 |
Data: Sierpien 17 2016 16:43:38 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: J.F. | Dnia Wed, 17 Aug 2016 15:20:26 +0200, Shrek napisa³(a): On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote: Nie probowalem. Ale znam takich, co bez ABS opony zdarli z jednej strony, 220 nie bylo, ale troche byc musialo. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to Mysle, ze jak bede mial 200KM i ruszal z piskiem opon, to z trzema osobami wiecej tez bede ruszal z piskiem opon. Do setki upieral sie nie bede, ale jak myslisz, co bedzie z czasem 0-40 ? W hamulcach ta sama zasada. Jak z jedna osoba depne za mocno, to sie tylko ABS wlaczy. Wiec zapas sily jest. nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. ZablokujeszOj czy napewno? Teoretycznie tak. W praktyce - moze kiedys sprawdze ... I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siê pewnie Pardon - widze opona, a przeczytalem "pompa". Z ABS opona powinna wytrzymac. W sumie - sily te same, co przy ostrym hamowaniu z 50km/h. Bez ABS latwo zedrzec z jednej strony. J. 16 |
Data: Sierpien 17 2016 08:04:43 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dko Å›ci? | Autor: WS | On Wednesday, August 17, 2016 at 3:20:16 PM UTC+2, Shrek wrote: > Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to Ja tam stawiam, ze sila potrzebna do zablokowania kola nie zalezy od predkosci. Maksymalna sila jaka moze hamowac kolo (analogicnie rozpedzac) zalezy od sily nacisku na nie i wsp. tarcia, dla wsp. tarcia 1 maks przyspieszenie( lub opoznienie) wynosi 1g czyli ~9.81 m/s^2 <yÅ›lisz, ¿e jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, baga¿em 100km/h=27,78m/s czyli przyspieszajac 9.81 m/s^2 osiagniemy 100 km/h po 27,78 / 9.81 = 3.1 sek wiec te 7 to kieeeepsko (brak mocy, bo opony moga wiecej przeniesc), wtedy oczywiscie kazde dodatkowe obciazenie zwiekszy ten czas. Jesli pojazd bedzie przyspieszal w te 3.1 sek ;) to ma szanse na taki sam czas ze zwiekszonym obciazeniem... >> I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siÄ™ pewnie bez przesady, opona raczej nie ma prawa rozpasc sie przy hamowaniu z maks predkosci do zera. Nawet chyba hamulce powinny zadzialac... gorzej przy kilku takich probach z minimalna przerwa - zapewne plyn hamulcowy sie zagotuje i przestana hamowac ;) WS PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa chyba tylko motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z maks. predkosci i raczej sie nie pisze na taki test ;) 17 |
Data: Sierpien 17 2016 19:11:51 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: J.F. | Dnia Wed, 17 Aug 2016 08:04:43 -0700 (PDT), WS napisa³(a): On Wednesday, August 17, 2016 at 3:20:16 PM UTC+2, Shrek wrote: <y¶lisz, ¿e jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, baga¿em Dobrze piszesz ... ale jest cos takiego: https://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel To po 3 sekundach ma 500km/h. Jak mozna wyczytac - czas do setki ma 0.8s, przy czym to jest setka mil, 160km/h. Przyspieszenia na starcie rzedu 5g. No i zachodzi dobre pytanie - skad to 5g. Maja docisk aerodynamiczny ... ale on na starcie nie dziala, musi byc predkosc. PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications Tu sie pojawia 3s. I zaloze sie ze im wiecej wazy, tym lepiej przyspiesza :) Oczywiscie sam samochod, bo konkretny model, to im wiekszy ladunek, tym wolniej. Albo i nie, skoro ogranicznikiem jest przyczepnosc opon. J. 18 |
Data: Sierpien 17 2016 14:17:15 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dko Å›ci? | Autor: WS | W dniu Å›roda, 17 sierpnia 2016 19:11:38 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³: Jak mozna wyczytac - czas do setki ma 0.8s, przy czym to jest setka no, w sumie to ciekawe z fizycznego punktu widzenia BTW moj GSXR 1000 K7 wg roznych stronek ma miec 2.8s do 100km/h, raczej docisk aero. nie wystepuje... Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe lub uzywane w F1 maja zdaje sie wsp. tarcia ponad 1 (tzn. wiadomo, ze wg teorii to jest niemozliwe, ale miekka guma "chwyta" sie porow asfalu, znaczy sie w nie wchodzi i dziala to juz troche jak kola zebate... ) Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na komplecie opon przejedzie pojedyncze kilometry, to pewnie jest to mozliwe, wtedy trudno mowic o wsp. tarcia w klasycznym znaczeniu... (wyjdzie sporo ponad 1) No i aerodynamika sporo musi dawac, w F1 gdzie po serii wypadkow wprowadzili mocne ograniczenia a dalej podobno (http://vogel.nazwa.pl/po-godzinach_695.html ) powyzej 180km/h docisk aerodynamiczny przekracza ciezer pojazdu - moze po suficie jezdzic ;) WS 19 |
Data: Sierpien 18 2016 10:52:29 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: J.F. | Dnia Wed, 17 Aug 2016 14:17:15 -0700 (PDT), WS napisa³(a): W dniu ¶roda, 17 sierpnia 2016 19:11:38 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³: Tak a propos - wyliczenia poprzednie byly dla jednej opony ... czyli trzeba miec wszystkie napedzane. Motocyklista moze odciazyc przednie kolo calkowicie, czyli przeniesc caly nacisk na kolo napedzane. W samochodzie FWD to nie wyjdzie, w RWD calkiem tez raczej nie. Dragstery to widac jaki maja podzial nacisku :-) Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe Ja takiej teorii nie pamietam, ale fakt, ze w tablicach nawet 1 nie wystepuje. Moze dlatego, ze nie podaja sportowej opony na asfalcie. Nawiasem mowiac - hamowanie ze 100km/h przy opoznieniu 1g wymaga 38.5m. I mniej wiecej tyle samochody osiagaja. Chyba sa jakies lepsze ... co znaczy, ze i w miare cywilne samochody potrafia miec ponad 1 ... ale niewiele. Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na Byc moze - oni przed startem te opony przypalaja, to moze i sie sklejeniem skonczy. Ktos twierdzi, ze te opony "rosna", maja miekkie boki, przy duzych obrotach sila odsrodkowa robi swoje i srednica sie powieksza. Jesli to zaowocuje podniesieniem osi - pojawia sie dodatkowa sila. Obiecuje to sobie przemyslec, bo przypomina mi troche przygody barona Munhausena, ale cos w tym moze byc. No i aerodynamika sporo musi dawac, w F1 gdzie po serii wypadkow Ale widzisz - 180. To przy 100 docisk jest niewielki, a zanim bysmy sie do 100 rozpedzili, to caly czas bysmy zmarnowali. Poza tym to sie mierzy - one maja te 5g na starcie. Swoja droga - pewnie jest masa naukowych publikacji na ten temat, wystarczy odszukac i przeczytac :-) J. 20 |
Data: Sierpien 21 2016 15:51:49 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: Przyjazny | On 2016-08-17 21:17, WS wrote: Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe No nie. One maj± wiêksz± si³ê tarcia w sumie ni¿ 1*nacisk, ale to "miekka guma "chwyta" sie porow asfalu" nazywa siê tarcie toczne i bnie wlicza siê tego do normalnego wspó³czynnika tarcia -- zarówno ze wzglêdów historycznych jak i dlatego, ¿e zwyk³e tarcie jest bardzo s³abym modelem tarcia tocznego. 21 |
Data: Sierpien 22 2016 14:18:37 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: T. |
Tesla ma między 3 a 5 sek. W dowodzie rejestracyjnym ma 86 kW, a tak naprawdę ma prawie 400 KM :-) I moment ponad 600 Nm. T. 22 |
Data: Sierpien 14 2016 21:52:10 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: neelix |
23 |
Data: Sierpien 14 2016 23:18:43 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dko Å›ci? | Autor: Bolko | Bo nikt rozsÄ…dny nie chce taranów na drogach.Nawet na autostradach? I dlaczego np tylko 90 W USA jest np powy¿ej 100 z regu³y: https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States 24 |
Data: Sierpien 15 2016 17:27:40 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci? | Autor: J.F. | Dnia Sun, 14 Aug 2016 23:18:43 -0700 (PDT), Bolko napisa³(a): Bo nikt rozs±dny nie chce taranów na drogach.Nawet na autostradach? Nawet. Mozna by przemyslec czy to ma byc 80/90 czy troche wiecej ... ale czy to by cos zmienilo ? I dlaczego np tylko 90 Tradycja inna, dlugo sie uwalniali od 55mph :-) Poza tym zauwaz, ze limit wspolny ... i znika problem wyprzedzania przez ciezarowki :-) J. 25 |
Data: Sierpien 17 2016 10:10:13 | Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci? | Autor: RadoslawF | W dniu 2016-08-15 o 17:27, J.F. pisze: Zapomnij, niektóre firmy obs³ugujÄ…ce sklepy i hurtownie majÄ… ciÄ™¿arówkiBo nikt rozsÄ…dny nie chce taranów na drogach.Nawet na autostradach? z ograniczeniami ustawionymi na 70 lub 80 km/h. WiÄ™kszoæ ich taboru je¼dzi po miastach ale nie wszystkie, ograniczenia majÄ… wszystkie. Pozdrawiam 26 |
Data: Sierpien 22 2016 13:48:33 | Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêd ko¶ci? | Autor: SW3 | W dniu 14.08.2016 o 13:50 Bolko pisze: No to dlaczego im nie zdj±æ tych ograniczeñ? Zdj±æ jak zdj±æ, ale przynajmniej do tych 100 podnie¶æ ¿eby ich autobusy nie musia³y wyprzedzaæ. ¦miem twierdziæ, ¿e gdyby prawy pas co do zasady jecha³ 100 to by by³o o wiele spokojniej i mniej wyprzedzañ. -- SW3 -- -- Pañstwo to wielka fikcja, dziêki której ka¿dy usi³uje ¿yæ kosztem innych. /Bastiat |