Grupy dyskusyjne   »   Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci ?

Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci ?



1 Data: Sierpien 14 2016 04:50:02
Temat: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci ?
Autor: Bolko 

Obok jest kolejny wÄ…tek o wyÅ›cigach ¿ó³wi.
Znaczy TIR-ów.

No to dlaczego im nie zdjąć tych ograniczeń?
Przecie¿ u nich jest prosto im ciÄ™¿szy tym wolniej bÄ™dzie jecha³.
(w du¿ym uproszczeniu)
A dwa ekonomia znaczy im szybciej jedzie tym więcej pali.
I to duuu¿o wiÄ™cej.

Dlaczego nie?



2 Data: Sierpien 14 2016 14:42:12
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Bolko pisze tak:


No to dlaczego im nie zdj±æ tych ograniczeñ?

nie chcia³bym spotykaæ TIRów je¿dz±cych 150.


Przecie¿ u nich jest prosto im ciê¿szy tym wolniej bêdzie jecha³.
(w du¿ym uproszczeniu)

Im ciê¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.


A dwa ekonomia znaczy im szybciej jedzie tym wiêcej pali.
I to duuu¿o wiêcej.

Czasem koszt mo¿e byæ mniej istotny ni¿ zd±¿yæ.


--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

3 Data: Sierpien 16 2016 21:35:35
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: Marcin N 

W dniu 2016-08-14 o 14:42, PiteR pisze:

Im ciê¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.

Bzdura.
Droga hamowania nie zale¿y od masy pojazdu samochodowego.

--
MN

4 Data: Sierpien 16 2016 21:51:45
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: Czarek 



W dniu 16.08.2016 o 21:35, Marcin N pisze:

W dniu 2016-08-14 o 14:42, PiteR pisze:
Im ciÄ™¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.

Bzdura.
Droga hamowania nie zale¿y od masy pojazdu samochodowego.

JesteÅ› przekonany, ¿e wiesz co piszesz?

--
Czarek

5 Data: Sierpien 16 2016 22:37:57
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: PiteR 

na  ** p.m.s **  Marcin N pisze tak:

Im ciê¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.

Bzdura.
Droga hamowania nie zale¿y od masy pojazdu samochodowego.

Zale¿y zale¿y. Nawet pusty ciê¿arowy hamuje gorzej ni¿ osobowy.
Lepiej nie hamowaæ gwa³townie przed TIRem.

--
Ausfahrt. The biggest city in Germany.

6 Data: Sierpien 17 2016 00:23:33
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello Marcin,

Tuesday, August 16, 2016, 9:35:35 PM, you wrote:

Im ciÄ™¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.
Bzdura.
Droga hamowania nie zale¿y od masy pojazdu samochodowego.

Doprawdy? NaprawdÄ™ uwa¿asz, ¿e droga hamowania samochodu tylko z
kierowcÄ… i minimalnÄ… iloÅ›ciÄ… paliwa nie jest krótsza od drogi
hamowania tego samego pojazdu ale z dodanymi 4 pasa¿erami, pe³nym
bakiem i baga¿nikiem?

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

7 Data: Sierpien 17 2016 00:36:07
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: J.F. 

Dnia Wed, 17 Aug 2016 00:23:33 +0200, RoMan Mandziejewicz napisa³(a):

Hello Marcin,
Im ciê¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.
Bzdura.
Droga hamowania nie zale¿y od masy pojazdu samochodowego.

Doprawdy? Naprawdê uwa¿asz, ¿e droga hamowania samochodu tylko z
kierowc± i minimaln± ilo¶ci± paliwa nie jest krótsza od drogi
hamowania tego samego pojazdu ale z dodanymi 4 pasa¿erami, pe³nym
bakiem i baga¿nikiem?

Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.

Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.

W przypadku tirow moze juz nie takie drobne.

J.

8 Data: Sierpien 17 2016 01:11:07
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: RoMan Mandziejewicz 

Hello J.F.,

Wednesday, August 17, 2016, 12:36:07 AM, you wrote:

Im ciÄ™¿szy tym d³u¿sza droga hamowania ze 150.
Bzdura.
Droga hamowania nie zale¿y od masy pojazdu samochodowego.
Doprawdy? NaprawdÄ™ uwa¿asz, ¿e droga hamowania samochodu tylko z
kierowcÄ… i minimalnÄ… iloÅ›ciÄ… paliwa nie jest krótsza od drogi
hamowania tego samego pojazdu ale z dodanymi 4 pasa¿erami, pe³nym
bakiem i baga¿nikiem?
Ale nie poloneza.

W Polonezie zmniejsza siÄ™ prÄ™dkoæ przy której hamulce przestajÄ…
dzia³ać.

Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.

Depta³em. I z zaskoczeniem stwierdza³em k³opot.

Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.

Szkolna fizyka nie pozwala przyÅ›pieszać samochodom szybciej ni¿ 1g.

W przypadku tirow moze juz nie takie drobne.

Sam ciÄ…gnik wa¿y ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale
pelny TIR mo¿e wa¿yć 3 razy tyle co pusty... A odprowadzić wiÄ™cej
energii z hamulców siÄ™ nie da.

--
Best regards,
 RoMan
PMS++ PJ+ S+ p+ M- W+ P++:+ X++ L++ B++ M+ Z+++ T- W+ CB++
Nowa strona: http://www.elektronika.squadack.com (w budowie!)

9 Data: Sierpien 17 2016 01:19:43
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: J.F. 

Dnia Wed, 17 Aug 2016 01:11:07 +0200, RoMan Mandziejewicz napisa³(a):

Hello J.F.,
Doprawdy? Naprawdê uwa¿asz, ¿e droga hamowania samochodu tylko z
kierowc± i minimaln± ilo¶ci± paliwa nie jest krótsza od drogi
hamowania tego samego pojazdu ale z dodanymi 4 pasa¿erami, pe³nym
bakiem i baga¿nikiem?
Ale nie poloneza.
W Polonezie zmniejsza siê prêdko¶æ przy której hamulce przestaj±
dzia³aæ.

Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.
Depta³em. I z zaskoczeniem stwierdza³em k³opot.

Bylo mocniej depnac :-)

Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.
Szkolna fizyka nie pozwala przy¶pieszaæ samochodom szybciej ni¿ 1g.

W zasadzie nie mowi. Ale one potrafia ponoc 5g, i tu sie juz robia
schody.

W przypadku tirow moze juz nie takie drobne.
Sam ci±gnik wa¿y ok. 7 ton. Pusta naczepa zapewne drugie tyle. Ale
pelny TIR mo¿e wa¿yæ 3 razy tyle co pusty... A odprowadziæ wiêcej
energii z hamulców siê nie da.

To sie stopia. I wtedy przestana hamowac.
Ale nie martw sie - nie stopia sie.
To jest na razie kwestia sily, a nie energii.

J.

10 Data: Sierpien 17 2016 07:13:48
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: Shrek 

On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote:

Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.

Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.

Ta sama szkolna fizyka mówi, ¿e przyspieszenie te¿ bêdzie niezale¿na od masy. W koñcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)

Shrek

11 Data: Sierpien 17 2016 10:28:54
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: J.F. 

Dnia Wed, 17 Aug 2016 07:13:48 +0200, Shrek napisa³(a):

On 17.08.2016 00:36, J.F. wrote:
Ale nie poloneza. Moze byc lanos ... tylko depnij w pedal solidnie.
Szkolna fizyka mowi, ze taka sama. Drobne roznice moga jednak wyjsc.

Ta sama szkolna fizyka mówi, ¿e przyspieszenie te¿ bêdzie niezale¿na od
masy. W koñcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)

Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny.
naprawde mocny.

J.

12 Data: Sierpien 17 2016 10:53:37
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: Shrek 

On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote:

Ta sama szkolna fizyka mówi, ¿e przyspieszenie te¿ bêdzie niezale¿na od
masy. W koñcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)

Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny.
naprawde mocny.

Oczywi¶cie;)

Tak samo droga hamowania nie zale¿y od masy. Pod warunkiem ¿e hamulce masz mocne. Bardzo mocne. W przybli¿eniu tak mocne, ¿e przy prêdko¶ci maksymalnej za³±cza ci siê od razu ABS. Czyli gówno na wej¶ciu gówno na wyj¶ciu:P

I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siê pewnie rozpadnie. Mo¿e nie przy pierwszym, ale w koñcu;)

Shrek

13 Data: Sierpien 17 2016 14:55:25
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: J.F. 

Dnia Wed, 17 Aug 2016 10:53:37 +0200, Shrek napisa³(a):

On 17.08.2016 10:28, J.F. wrote:
Ta sama szkolna fizyka mówi, ¿e przyspieszenie te¿ bêdzie niezale¿na od
masy. W koñcu hamowanie to tylko ujemne przyspieszenie;)

Oczywiscie. Pod warunkiem ze silnik masz mocny.
naprawde mocny.

Oczywi¶cie;)

Tak samo droga hamowania nie zale¿y od masy. Pod warunkiem ¿e hamulce
masz mocne. Bardzo mocne. W przybli¿eniu tak mocne, ¿e przy prêdko¶ci
maksymalnej za³±cza ci siê od razu ABS. Czyli gówno na wej¶ciu gówno na
wyj¶ciu:P

Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
sa mocne. Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to
nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ?
Tylko 20% wiecej.

nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz
przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200. Choc wrazenie praktyczne jest
inne.

Tiry to troche inna bajka. Nie wiem czy fabryczne hamulce sa
wystarczajaco mocne na 40t. No i mocniejsze nacisniecie niewiele da,
bo hamuje pneumatyczny silownik.

I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siê pewnie
rozpadnie. Mo¿e nie przy pierwszym, ale w koñcu;)

Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku).
Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe.

J.

14 Data: Sierpien 17 2016 15:20:26
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: Shrek 

On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote:

Tak samo droga hamowania nie zale¿y od masy. Pod warunkiem ¿e hamulce
masz mocne. Bardzo mocne. W przybli¿eniu tak mocne, ¿e przy prêdko¶ci
maksymalnej za³±cza ci siê od razu ABS. Czyli gówno na wej¶ciu gówno na
wyj¶ciu:P

Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
sa mocne.

Ale nie tak mocne, ¿eby ABS za³±cza³ siê przy 220.

  Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to
nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ?
Tylko 20% wiecej.

<y¶lisz, ¿e jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, baga¿em i pe³nym zbiornikiem te¿ bêdziesz mia³ 7sekund?

nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz
przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200.

Oj czy napewno?

I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siê pewnie
rozpadnie. Mo¿e nie przy pierwszym, ale w koñcu;)

Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku).
Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe.

Za³o¿y³em ¿e hamulce swoje zrobi±. IMHO wtedy opona nie da rady.

Shrek

15 Data: Sierpien 17 2016 16:43:38
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: J.F. 

Dnia Wed, 17 Aug 2016 15:20:26 +0200, Shrek napisa³(a):

On 17.08.2016 14:55, J.F. wrote:
Tak samo droga hamowania nie zale¿y od masy. Pod warunkiem ¿e hamulce
masz mocne. Bardzo mocne. W przybli¿eniu tak mocne, ¿e przy prêdko¶ci
maksymalnej za³±cza ci siê od razu ABS. Czyli gówno na wej¶ciu gówno na
wyj¶ciu:P
Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
sa mocne.
Ale nie tak mocne, ¿eby ABS za³±cza³ siê przy 220.

Nie probowalem. Ale znam takich, co bez ABS opony zdarli z jednej
strony, 220 nie bylo, ale troche byc musialo.

Myslisz, ze jak zablokujesz przy tych powiedzmy 1300 kg, to
nie dasz rady z dodatkowymi trzema osobami, nawet po 100kg ?
Tylko 20% wiecej.

<y¶lisz, ¿e jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, baga¿em
i pe³nym zbiornikiem te¿ bêdziesz mia³ 7sekund?

Mysle, ze jak bede mial 200KM i ruszal z piskiem opon, to z trzema
osobami wiecej tez bede ruszal z piskiem opon.
Do setki upieral sie nie bede, ale jak myslisz, co bedzie z czasem
0-40 ?

W hamulcach ta sama zasada. Jak z jedna osoba depne za mocno, to sie
tylko ABS wlaczy. Wiec zapas sily jest.

nawiasem mowiac - predkosc nie powinna miec znaczenia. Zablokujesz
przy 20km/h, to zablokujesz i przy 200.
Oj czy napewno?

Teoretycznie tak. W praktyce - moze kiedys sprawdze ...

I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siê pewnie
rozpadnie. Mo¿e nie przy pierwszym, ale w koñcu;)

Pompa mocna jest (nie dotyczy tej od sprzegla - w mondeo z plastiku).
Raczej sprawdz przewody gumowe i stalowe.

Za³o¿y³em ¿e hamulce swoje zrobi±. IMHO wtedy opona nie da rady.

Pardon - widze opona, a przeczytalem "pompa".

Z ABS opona powinna wytrzymac.
W sumie - sily te same, co przy ostrym hamowaniu z 50km/h.

Bez ABS latwo zedrzec z jednej strony.

J.

16 Data: Sierpien 17 2016 08:04:43
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dko Å›ci?
Autor: WS 

On Wednesday, August 17, 2016 at 3:20:16 PM UTC+2, Shrek wrote:

> Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
> sa mocne.

Ale nie tak mocne, ¿eby ABS za³Ä…cza³ siÄ™ przy 220.

Ja tam stawiam, ze sila potrzebna do zablokowania kola nie zalezy od predkosci. Maksymalna sila jaka moze hamowac kolo (analogicnie rozpedzac) zalezy od sily nacisku na nie i wsp. tarcia, dla wsp. tarcia 1 maks przyspieszenie( lub opoznienie) wynosi 1g czyli ~9.81 m/s^2


<yÅ›lisz, ¿e jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, baga¿em
i pe³nym zbiornikiem te¿ bÄ™dziesz mia³ 7sekund?

100km/h=27,78m/s
czyli przyspieszajac 9.81 m/s^2 osiagniemy 100 km/h po 27,78 / 9.81 = 3.1 sek

wiec te 7 to kieeeepsko (brak mocy, bo opony moga wiecej przeniesc), wtedy oczywiscie kazde dodatkowe obciazenie zwiekszy ten czas. Jesli pojazd bedzie przyspieszal w  te 3.1 sek ;) to ma szanse na taki sam czas ze zwiekszonym obciazeniem...


>> I to te¿ w przybli¿eniu, bo ci opona po takim hamowaniu siÄ™ pewnie
>> rozpadnie. Mo¿e nie przy pierwszym, ale w koÅ„cu;)

bez przesady, opona raczej nie ma prawa rozpasc sie przy hamowaniu z maks predkosci do zera. Nawet chyba hamulce powinny zadzialac... gorzej przy kilku takich probach z minimalna przerwa - zapewne plyn hamulcowy sie zagotuje i przestana hamowac ;)

WS

PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa chyba tylko motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z maks. predkosci i raczej sie nie pisze na taki test ;)

17 Data: Sierpien 17 2016 19:11:51
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: J.F. 

Dnia Wed, 17 Aug 2016 08:04:43 -0700 (PDT), WS napisa³(a):

On Wednesday, August 17, 2016 at 3:20:16 PM UTC+2, Shrek wrote:
Ale osobowe maja mocne. Skoro mozesz ten abs wlaczyc na asfalcie, to
sa mocne.
Ale nie tak mocne, ¿eby ABS za³±cza³ siê przy 220.

Ja tam stawiam, ze sila potrzebna do zablokowania kola nie zalezy od
predkosci. Maksymalna sila jaka moze hamowac kolo (analogicnie
rozpedzac) zalezy od sily nacisku na nie i wsp. tarcia, dla wsp.
tarcia 1 maks przyspieszenie( lub opoznienie) wynosi 1g czyli ~9.81
m/s^2

<y¶lisz, ¿e jak masz 7 do setki, to z dodatkowymi trzem osobami, baga¿em
i pe³nym zbiornikiem te¿ bêdziesz mia³ 7sekund?

100km/h=27,78m/s
czyli przyspieszajac 9.81 m/s^2 osiagniemy 100 km/h po 27,78 / 9.81 = 3.1 sek

wiec te 7 to kieeeepsko (brak mocy, bo opony moga wiecej przeniesc),
wtedy oczywiscie kazde dodatkowe obciazenie zwiekszy ten czas.
Jesli pojazd bedzie przyspieszal w  te 3.1 sek ;) to ma szanse na
taki sam czas ze zwiekszonym obciazeniem...

Dobrze piszesz ... ale jest cos takiego:
https://en.wikipedia.org/wiki/Top_Fuel

To po 3 sekundach ma 500km/h.

Jak mozna wyczytac - czas do setki ma 0.8s, przy czym to jest setka
mil, 160km/h. Przyspieszenia na starcie rzedu 5g.

No i zachodzi dobre pytanie - skad to 5g.
Maja docisk aerodynamiczny ... ale on na starcie nie dziala, musi byc
predkosc.

PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa
chyba tylko motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z
maks. predkosci i raczej sie nie pisze na taki test ;)

https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications

Tu sie pojawia 3s.
I zaloze sie ze im wiecej wazy, tym lepiej przyspiesza :)
Oczywiscie sam samochod, bo konkretny model, to im wiekszy ladunek,
tym wolniej.
Albo i nie, skoro ogranicznikiem jest przyczepnosc opon.

J.

18 Data: Sierpien 17 2016 14:17:15
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dko Å›ci?
Autor: WS 

W dniu Å›roda, 17 sierpnia 2016 19:11:38 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³:

Jak mozna wyczytac - czas do setki ma 0.8s, przy czym to jest setka
mil, 160km/h. Przyspieszenia na starcie rzedu 5g.

No i zachodzi dobre pytanie - skad to 5g.
Maja docisk aerodynamiczny ... ale on na starcie nie dziala, musi byc
predkosc.

no, w sumie to ciekawe z fizycznego punktu widzenia
BTW moj GSXR 1000 K7 wg roznych stronek ma miec 2.8s do 100km/h, raczej docisk aero. nie wystepuje...

Byc moze rozwiazanie problemu to opony.
Takie wyscigowe motocyklowe lub uzywane w F1 maja zdaje sie wsp. tarcia ponad 1 (tzn. wiadomo, ze wg teorii to jest niemozliwe, ale miekka guma "chwyta" sie porow asfalu, znaczy sie w nie wchodzi i dziala to juz troche jak kola zebate... )

Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na komplecie opon przejedzie pojedyncze kilometry, to pewnie jest to mozliwe, wtedy trudno mowic o wsp. tarcia w klasycznym znaczeniu... (wyjdzie sporo ponad 1)

No i aerodynamika sporo musi dawac, w F1 gdzie po serii wypadkow wprowadzili mocne ograniczenia a dalej podobno (http://vogel.nazwa.pl/po-godzinach_695.html ) powyzej 180km/h docisk aerodynamiczny przekracza ciezer pojazdu - moze po suficie jezdzic ;)

WS

19 Data: Sierpien 18 2016 10:52:29
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: J.F. 

Dnia Wed, 17 Aug 2016 14:17:15 -0700 (PDT), WS napisa³(a):

W dniu ¶roda, 17 sierpnia 2016 19:11:38 UTC+2 u¿ytkownik J.F. napisa³:
Jak mozna wyczytac - czas do setki ma 0.8s, przy czym to jest setka
mil, 160km/h. Przyspieszenia na starcie rzedu 5g.
No i zachodzi dobre pytanie - skad to 5g.
Maja docisk aerodynamiczny ... ale on na starcie nie dziala, musi byc
predkosc.

no, w sumie to ciekawe z fizycznego punktu widzenia
BTW moj GSXR 1000 K7 wg roznych stronek ma miec 2.8s do 100km/h, raczej docisk aero. nie wystepuje...

Tak a propos - wyliczenia poprzednie byly dla jednej opony ... czyli
trzeba miec wszystkie napedzane.
Motocyklista moze odciazyc przednie kolo calkowicie, czyli przeniesc
caly nacisk na kolo napedzane. W samochodzie FWD to nie wyjdzie,
w RWD calkiem tez raczej nie.
Dragstery to widac jaki maja podzial nacisku :-)


Byc moze rozwiazanie problemu to opony. Takie wyscigowe motocyklowe
lub uzywane w F1 maja zdaje sie wsp. tarcia ponad 1 (tzn. wiadomo,
ze wg teorii to jest niemozliwe,

Ja takiej teorii nie pamietam, ale fakt, ze w tablicach nawet 1 nie
wystepuje. Moze dlatego, ze nie podaja sportowej opony na asfalcie.

Nawiasem mowiac - hamowanie ze 100km/h przy opoznieniu 1g wymaga
38.5m. I mniej wiecej tyle samochody osiagaja.
Chyba sa jakies lepsze ... co znaczy, ze i w miare cywilne samochody
potrafia miec ponad 1 ... ale niewiele.

Byc moze opony tych dragsterow kleja sie do asfaltu, jesli toto na
komplecie opon przejedzie pojedyncze kilometry,

Byc moze - oni przed startem te opony przypalaja, to moze i sie
sklejeniem skonczy.

Ktos twierdzi, ze te opony "rosna", maja miekkie boki, przy duzych
obrotach sila odsrodkowa robi swoje i srednica sie powieksza.
Jesli to zaowocuje podniesieniem osi - pojawia sie dodatkowa sila.
Obiecuje to sobie przemyslec, bo przypomina mi troche przygody barona
Munhausena, ale cos w tym moze byc.

No i aerodynamika sporo musi dawac, w F1 gdzie po serii wypadkow
wprowadzili mocne ograniczenia a dalej podobno
(http://vogel.nazwa.pl/po-godzinach_695.html ) powyzej 180km/h
docisk aerodynamiczny przekracza ciezer pojazdu - moze po suficie
jezdzic ;)

Ale widzisz - 180. To przy 100 docisk jest niewielki, a zanim bysmy
sie do 100 rozpedzili, to caly czas bysmy zmarnowali.
Poza tym to sie mierzy - one maja te 5g na starcie.

Swoja droga - pewnie jest masa naukowych publikacji na ten temat,
wystarczy odszukac i przeczytac :-)

J.

20 Data: Sierpien 21 2016 15:51:49
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: Przyjazny 

On 2016-08-17 21:17, WS  wrote:

Byc moze rozwiazanie problemu to opony.  Takie wyscigowe motocyklowe
lub uzywane w F1 maja zdaje sie wsp. tarcia ponad 1 (tzn. wiadomo, ze
wg teorii to jest niemozliwe, ale miekka guma "chwyta" sie porow
asfalu, znaczy sie w nie wchodzi i dziala to juz troche jak kola
zebate... )

No nie. One maj± wiêksz± si³ê tarcia w sumie ni¿ 1*nacisk, ale to
"miekka guma "chwyta" sie porow asfalu" nazywa siê tarcie toczne i bnie
wlicza siê tego do normalnego wspó³czynnika tarcia -- zarówno ze
wzglêdów historycznych jak i dlatego, ¿e zwyk³e tarcie jest bardzo
s³abym modelem tarcia tocznego.

21 Data: Sierpien 22 2016 14:18:37
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: T. 


WS

PS. z pojazdow osiagajacych setke w 3sek (w normalnych cenach) sa chyba tylko motocykle... aczkolwiek swoim nie hamowalem na full z maks. predkosci i raczej sie nie pisze na taki test ;)


Tesla ma między 3 a 5 sek. W dowodzie rejestracyjnym ma 86 kW, a tak naprawdę ma prawie 400 KM :-) I moment ponad 600 Nm.
T.

22 Data: Sierpien 14 2016 21:52:10
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: neelix 


U¿ytkownik "Bolko"  napisa³ w wiadomoÅ›ci Obok jest kolejny wÄ…tek o wyÅ›cigach ¿ó³wi.
Znaczy TIR-ów.

No to dlaczego im nie zdjąć tych ograniczeń?
Przecie¿ u nich jest prosto im ciÄ™¿szy tym wolniej bÄ™dzie jecha³.
(w du¿ym uproszczeniu)
A dwa ekonomia znaczy im szybciej jedzie tym więcej pali.
I to duuu¿o wiÄ™cej.

Dlaczego nie?

-- -- -- -- -- -- -- -- -- --
Bo nikt rozsÄ…dny nie chce taranów na drogach.

--
Pozdrawiam
neelix

23 Data: Sierpien 14 2016 23:18:43
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dko Å›ci?
Autor: Bolko 

Bo nikt rozsÄ…dny nie chce taranów na drogach.
Nawet na autostradach?

I dlaczego np tylko 90
W USA jest np powy¿ej 100 z regu³y:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States

24 Data: Sierpien 15 2016 17:27:40
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêdko¶ci?
Autor: J.F. 

Dnia Sun, 14 Aug 2016 23:18:43 -0700 (PDT), Bolko napisa³(a):

Bo nikt rozs±dny nie chce taranów na drogach.
Nawet na autostradach?

Nawet.
Mozna by przemyslec czy to ma byc 80/90 czy troche wiecej ... ale czy
to by cos zmienilo ?

I dlaczego np tylko 90
W USA jest np powy¿ej 100 z regu³y:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States

Tradycja inna, dlugo sie uwalniali od 55mph :-)

Poza tym zauwaz, ze limit wspolny ... i znika problem wyprzedzania
przez ciezarowki :-)

J.

25 Data: Sierpien 17 2016 10:10:13
Temat: Re: Dlaczego ciÄ™¿arówki maja ograniczenie prÄ™dkoÅ›ci?
Autor: RadoslawF 

W dniu 2016-08-15 o 17:27, J.F. pisze:

Bo nikt rozsÄ…dny nie chce taranów na drogach.
Nawet na autostradach?

Nawet.
Mozna by przemyslec czy to ma byc 80/90 czy troche wiecej ... ale czy
to by cos zmienilo ?

I dlaczego np tylko 90
W USA jest np powy¿ej 100 z regu³y:
https://en.wikipedia.org/wiki/Speed_limits_in_the_United_States

Tradycja inna, dlugo sie uwalniali od 55mph :-)

Poza tym zauwaz, ze limit wspolny ... i znika problem wyprzedzania
przez ciezarowki :-)

Zapomnij, niektóre firmy obs³ugujÄ…ce sklepy i hurtownie majÄ… ciÄ™¿arówki
z ograniczeniami ustawionymi na 70 lub 80 km/h.
WiÄ™kszoæ ich taboru je¼dzi po miastach ale nie wszystkie,
ograniczenia majÄ… wszystkie.


Pozdrawiam

26 Data: Sierpien 22 2016 13:48:33
Temat: Re: Dlaczego ciê¿arówki maja ograniczenie prêd ko¶ci?
Autor: SW3 

W dniu 14.08.2016 o 13:50 Bolko  pisze:

No to dlaczego im nie zdj±æ tych ograniczeñ?

Zdj±æ jak zdj±æ, ale przynajmniej do tych 100 podnie¶æ ¿eby ich autobusy  nie musia³y wyprzedzaæ.
¦miem twierdziæ, ¿e gdyby prawy pas co do zasady jecha³ 100 to by by³o o  wiele spokojniej i mniej wyprzedzañ.

--
SW3
-- --
Pañstwo to wielka fikcja, dziêki której ka¿dy usi³uje ¿yæ kosztem innych.  /Bastiat

Dlaczego ciężarówki maja ograniczenie prędkości ?



Grupy dyskusyjne